نگینی در دل صخره های مونته نگرو

4.6
از 5 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
نگینی در دل صخره های مونته نگرو + تصاویر
23 اسفند 1395 12:00
0

صومعه ی سفید رنگ و براق اوستروگ Ostrog به شکلی غیرمحتمل و شاید هم معجزه آسا در دل صخره ای واقع شده که 900 متر بالاتر از دره ی «زتا» Zeta قرار گرفته و مهم ترین مکان در مونته نگرو برای مسیحیان ارتودوکس به شمار می رود که سالانه بیش از یک میلیون بازدیدکننده را به خود جذب می کند. اینجا حتی با وجود زائران، گردشگران و غرفه های سوغاتی، مکانی بسیار تاثیرگذار است.

مهمانخانه ای نزدیک صومعه ی پایینی خوابگاه هایی را در اختیار بازدید کنندگان قرار می دهد. تابستان ها مقابل صومعه بالایی، تشک های خواب بصورت رایگان در اختیار زائران قرار داده می شود.

صومعه ی پایینی 2 کیلومتر پایین تر از زیارتگاه اصلی قرار گرفته است. بهتر است در این محل اندکی توقف کنید و به تحسین نقاشی های دیواری زنده و پویای کلیسای ترینیتی مقدس بپردازید. پشت این مکان یک چشمه ی طبیعی قرار گرفته که از آنجا می توانید بطری های خود را با آبی خنک و گوارا پر کنید (و به هنگام نوشیدن نیز از صفای درونی آن بهره مند گردید).

نگینی در دل صخره های مونته نگرو

نگینی در دل صخره های مونته نگرو

نگینی در دل صخره های مونته نگرو

از اینجا مومنان که برخی از آنها پابرهنه نیز هستند تمام مسیر شیبدار جاده را تا بالا به زحمت می پیمایند. در نیمه ی راه دیوارهای سنگی کلیسای St Stanko the Martyr در نور طلائی خورشید می درخشند. سایر افراد می توانند بیشتر مسیر تا قسمت پارکینگ را با ماشین پیموده و چالش صبر و تحمل خود را به 200 متر پایانی محدود کنند. صومعه ی بالایی در نوع خود یکی از عجایب محسوب می شود چرا که هیچ کس از نحوه ی ساخت آن اطلاعی در دست ندارد. این صومعه در سال 1665 بین دو غار بزرگ ساخته شده و به بیننده اینگونه القا می کند که گویی از دل سنگ بیرون آمده است. سنت باسیل، اسقف هرزگوین پس از اینکه امپراطوری عثمانی صومعه ی Tvrdoš را تخریب نمود، راهبان خود را به این صومعه آورد.

زائران برای ورود به این زیارتگاه روحانی که استخوان های پارچه پیچ شده ی پدر مقدس در آن نگهداری می شود، صف می بندند. برای ورود لازم است که شما دامن بلند یا شلوار (شلوار جین هم مورد قبول است) پوشیده باشید و شانه های خود را بپوشانید. بیشتر خانم ها همچنین سر خود را با روسری می پوشانند. معمولا افراد از درگاه بازگشته و سردر را می بوسند و نشان هایی از صلیب بر سینه ی خود می کشند. در بالاترین بخش صومعه، یک صومعه ی غار مانند دیگر با نقاشی های دیواری محو شده وجود دارد که ساخت آن به سال 1667 باز می گردد.

این صومعه آنچنان در روح و روان مردم این کشور تثبیت شده که اهالی مونته نگرو حتی آنهایی که اعتقاد ندارند معمولا برای دادن وعده ی انجام کاری به اوستروگ سوگند می خورند.

برای بازدید از این صومعه حمل و نقل عمومی وجود ندارد، اما اتوبوس های توریستی متعددی (20-30 یورو هزینه ی سفر روزانه) بازدیدکنندگان را از نقاط مهم توریستی به این مکان می آورند. ایستگاه قطار اوستروگ نیز وجود دارد که افراد را به پایین تپه می برد.

اگر تمایل دارید با ماشین خودتان از این منطقه دیدن کنید، بهترین راه این است که از جاده ی Danilovgrad به صومعه برسید. جاده ی قدیمی بسیار باریک و شیبدار بوده و پیچ های خطرناک دارد، همچنین از نظر وضعیت نگهداری در شرایط مناسبی به سر نمی برد. در یک کلمه این جاده ترسناک است بنابراین هیچ وقت آن را انتخاب نکنید.

نگینی در دل صخره های مونته نگرو

نگینی در دل صخره های مونته نگرو

نگینی در دل صخره های مونته نگرو

نگینی در دل صخره های مونته نگرو

نگینی در دل صخره های مونته نگرو

نگینی در دل صخره های مونته نگرو



منبع : lonelyplanet