شیرینچه کجاست؟ راهنمای سفر به شیرینچه ترکیه

4.5
از 14 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
در سفر به کوش آداسی، شیرینچه را از دست ندهید!‏ + تصاویر
25 اردیبهشت 1402 07:00
0

شیرینچه یکی از روستاهای استان ازمیر است که جذابیتش هر مسافر و گردشگری را به خود می‌کشد و آن‌ها را برای حداقل یک شب در اینجا نگه‌می‌دارد. کوچه‌ها و خیابان‌های شیرینچه، فروشگاه‌های محلی، شب‌های زنده، خانه‌های سنتی و زیبا، صنایع‌دستی، اینجا را برای گردشگرانی مناسب کرده که به‌دنبال جاهای خاصی برای تفریح و همچنین کسب آرامش می‌گردند. شیرینچه یکی از روستاهای تاریخی است که انجام برخی از فعالیت‌ها در آن برای گردشگران تجربه جالبی را رقم می‌زند. در این مطلب از لست سکند به بررسی این روستا، امکانات، جاهای دیدنی و بررسی فعالیت‌هایی پرداخته‌ایم که سفر شما با تور ترکیه به شیرینچه را متفاوت می‌کند.

شیرینچه کجاست؟

شیرینچه (Şirince) نام روستایی کوچک در استان ازمیر ترکیه است. این روستای 600 تا 700 نفره، در بالای کوهستان واقع است و مسیر دسترسی به آن یک مسیر کوهستانی با چشم‌اندازهای بسیار زیباست. روستای شیرینچه توسط باغ‌های انگور، پرتقال، نارنگی و زیتون احاطه شده است و همواره جلوه بسیار زیبایی دارد. در تاریخ این روستا آمده به‌دلیل اینکه شیرینچه بسیار زیبا بوده است، اهالی قدیمی‌اش، اینجا را سرکینچه (Cirkince) به معنی زشت گذاشته بودند تا از آسیب‌های احتمالی دشمنان در امان بمانند و کسی مزاحم مردمان روستا نشود. با گذشت زمان، زیبایی این روستا شهرت زیادی پیدا کرد و دوباره نام شیرینچه (Sirince) یا همان زیبا را به آن اختصاص دادند.

قدمت این روستای تاریخی به قرن 19 میلادی برمی‌گردد و باید بگوییم که شیرینچه زمانی جزو قلمرو یونانیان بوده است. البته برخی دیگر از منابع، احداث این روستا را مربوط به حدود 323 سال قبل از میلاد مسیح می‌دانند. یکی از دلایل فاصله داشتن روستای شیرینچه از جاهای دیگر، فاصله گرفتن آن از شلوغی و همهمه بوده است. امروزه با ورود به شیرینچه ترکیه می‌توانید آرامش را حس کنید و کمی از هرج‌ومرج شهر، خودتان را دور کنید.

موقعیت دقیق شیرینچه ترکیه روی نقشه

در سفر به کوش آداسی، شیرینچه را از دست ندهید!‏
نمایی از روستای شیرینچه در ترکیه

جاهای دیدنی شیرینچه

طبیعت بکر و حیرت‌انگیز شیرینچه در کنار معماری خانه‌های این روستا، جاهای دیدنی و جذابی را ایجاد کرده است که این امر باعث شده تا شیرینچه به یکی از جاهای دیدنی کوش آداسی تبدیل شود. کلیسا، مسجد و بناهای قدیمی از جمله دیدنی‌های این شهر هستند که می‌توانید برای دیدن آن‌ها برنامه‌ریزی کنید و از وقتتان به‌درستی استفاده کنید. همان طور که پیش‌تر گفتیم، این روستا در نزدیکی شهر تاریخی افسوس (سلجوک)، یکی از باستانی‌ترین شهرهای ترکیه است. شهر سلجوک در خود، موزه، معبد و چند جاذبه دیگر را جا داده که برای کامل کردن بازدیدهایتان می‌توانید آن‌ها را هم بگنجانید.

کلیسای سنت جان (St John Baptist)

همان طور که می‌دانید، بسیاری از مردم ترکیه، مسلمان هستند و معروفترین مساجد استانبول نماینده خوبی از تعداد زیاد مساجد و اهمیت آن‌ها در ترکیه هستند. در میان مساجد ترکیه، کلیساها می‌توانند به‌نوعی شاخص باشند و دیدن آن‌ها حس متفاوتی را ایجاد کند. با رفتن به این کلیسا می‌توانید حس تاریخی و قدمت آن را حس کنید و بنا بر تعریف یکی از گردشگران، وقتی وارد کلیسای سنت جان می‌شوید، انگار وارد غاری تاریخی می‌شوید! نقاشی‌ها، وسایل قدیمی، حکاکی‌‌های روی چوب و ویژگی‌های دیگر، این کلیسا را بسیار متفاوت کرده است.

موقعیت دقیق کلیسای سنت جان روی نقشه

در سفر به کوش آداسی، شیرینچه را از دست ندهید!‏
نمای بیرونی از کلیسای سنت جان

کلیسای عزیز دیمیتریوس (Aziz Dimitrios)

این کلیسا هم از دیگر کلیساهایی است که می‌توانید در شیرینچه ترکیه پیدا کنید. بخش‌هایی از این کلیسا نیاز به مرمت دارد؛ اما همچنان از شکوه و جلالش چیزی کم نشده است. نکته جالب توجه در ارتباط با کلیسای عزیز دیمیتریوس این است که این کلیسا مربوط به قرن هفدهم است.

موقعیت دقیق کلیسای عزیز دیمیتریوس

Lastsecond.ir-sirince-kusadasi-church.jpg
فضای بیرونی کلیسای دیمیتریوس

فعالیت‌های پیشنهادی در شیرینچه

با اینکه شیرینچه یک روستای نسبتاً کوچک است، کارهایی که می‌توانید در آن انجام دهید، زیاد است و تنوع خوبی دارد. فعالیت‌های پیشنهادی برای شیرینچه را با توجه به ظرفیت‌های این مقصد و پیشنهادات گردشگرانی داده‌ایم که از این روستا دیدن کرده‌اند. برای همین پیشنهاد می‌کنیم که شما با توجه به سلیقه و انتظاراتی که از سفرتان دارید، بازدیدتان را بچینید.

پیاده‌روی در کوچه‌پس‌کوچه‌های شیرینچه

قدم زدن در این روستا، یکی از جذاب‌ترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. روزها، شیرینچه آرامش بیشتری دارد؛ اما اگر شب‌هنگام گشت‌وگذارتان در روستا را آغاز کنید، زنده بودن و جنب‌وجوش مردم را می‌توانید ببینید. موسیقی زنده خیابانی، مردمی که در تراس خانه‌هایشان مشغول گپ‌وگفت هستند، صندلی‌های پر از مشتری کافه‌ها و رستوران‌ها، فقط بخشی از جلوه شیرینچه است.

از آنجایی که این روستا قدمتی تاریخی دارد و زمانی رومی‌ها در آن حضور داشتند، خانه‌ها هنوز زیبایی‌شان را حفظ کرده‌اند. برخی نماها رومی هستند و برخی دیگر ترکیبی از معماری رومی و ترکی دارند. خانه‌هایی سفید با پنجره‌های آبی و فرم متفاوت، از زیبایی‌های شیرینچه‌اند.

در سفر به کوش آداسی، شیرینچه را از دست ندهید!‏
نمای زیبایی از شیرینچه در ترکیه

دیدن غروب آفتاب

از آنجایی که شیرینچه در ارتفاعات کوهستانی قرار گرفته، مناظر زیبایی را می‌توانید در اطراف آن ببینید، مخصوصاً که آب‌وهوا این روستا، طبیعت و سرسبزی بکری را در شیرینجه و اطرافش به‌وجود آورده است. حالا تصور کنید که به یکی از نقاط مرتفع این روستا بروید و منظره زیبای غروب آفتابش را مشاهده کنید.

Lastsecond.ir-sirince-kusadasi-sunset.jpg
نمایی از ساختمان‌های شیرینچه هنگام غروب آفتاب

نوشیدنی‌های میوه‌ای

شیرینچه در ترکیه، به نوشیدنی‌های متنوعش هم معروف است. به‌خاطر همین، یکی از کارهایی که جزو پیشنهادات اکثر گردشگران است، امتحان کردن انواع نوشیدنی‌های میوه‌ای در این روستا است. پس اگر به کافه یا رستوران می‌روید، نوشیدنی‌های میوه‌ای روستای شیرینچه را امتحان کنید.

Lastsecond.ir-sirince-kusadasi-sunset-Turkish-drinks-refreshing-beverages.jpg
برخی از نوشیدنی‌های میوه‌ای شیرینچه ترکیه

خرید سوغاتی از شیرینچه

از شیرینچه ترکیه می‌توانید سوغاتی‌های بسیار متنوعی تهیه کنید. از خوردنی گرفته تا لباس و وسایل تزیینی، همگی از سوغاتی‌های این روستا هستند. ادویه‌های شیرینچه، لباس‌های بافتنی، کیف، صنایع‌دستی، برخی از انواع صابون‌های گیاهی و مانند آن‌ها، نمونه‌هایی از سوغاتی هستند که امکان تهیه‌شان از این روستا برای شما وجود دارد. درخت زیتون از درخت‌هایی است که در روستا به‌وفور یافت می‌شود، برای همین، اگر امکان حمل و نگهداری‌شان را داشته باشید، می‌تواند نمونه خوبی به‌عنوان سوغاتی باشد. با وجود همه این‌ها، اگر برای سوغات از چیزی خوشتان نیامد، می‌توانید بهترین مراکز خرید در کوش آداسی را زیر و رو کنید که در آن صورت قطعاً دست خالی نمی‌مانید.

سوغات ترکیه چیست؟

Lastsecond.ir-sirince-kusadasi-souvenir.jpg
نمونه‌هایی از سوغاتی‌های شیرینچه

کافه‌ها و رستوران‌های شیرینچه

یکی از نکات جالبی که درباره شیرینچه ترکیه وجود دارد، تعداد زیاد رستوران‌ها و کافه‌هایش است، پس بهتر است که پیش از سفر، از قیمت غذا در ترکیه آگاه شوید. فراوانی کافه‌ها و رستوران‌های این روستا، گزینه‌های زیادی را پیش روی شما می‌گذارد تا بتوانید انتخاب راحت‌تری کنید و از کیفیت غذا تا نوع دکور، دستتان باز باشد. در ادامه تعدادی از رستوران های خوب شیرینچه را معرفی می‌کنیم که بازخوردهای خوبی را داشته‌اند و گردشگران در مجموع امتیاز مثبتی را به آن‌ها داده‌اند.

کافه رستوران شیرینچم (Şirincem Restaurant & Cafe)

غذاهای این رستوران در سبک‌های مدیترانه‌ای، ترکی و محلی است، ضمن اینکه برای گیاه‌خواران هم گزینه‌هایی وجود دارد. از کیفیت بسیار خوب غذاهای این رستوران که بگذریم، باید به مزیت‌های رستوران شیرینچم هم اشاره کنیم. این رستوران منظره بسیار خوبی از روستای شیرینچه دارد و شما می‌توانید در فضای بیرونی آن هم بنشینید. صبحانه، نهار، شام و سرو چای، قهوه و آبمیوه از جمله خدمات این رستوران است. به همه این موارد، رفتار خوب کارمندان را هم اضافه کنید که رضایت بسیاری از مشتریان را جلب کرده است.

  • ساعت کاری کافه رستوران شیرینچم: از 09:00 تا 24:00

موقعیت دقیق رستوران شیرینچم روی نقشه

در سفر به کوش آداسی، شیرینچه را از دست ندهید!‏
نمایی از رستوران شیرینچم

رستوران و هتل شیراز (Shiraz Restaurant & Hotel)

مجموعه‌ای ترکیبی از رستوران و هتل که بسیاری از مسافران و گردشگرانی که از خدمات این رستوران و هتل استفاده کرده‌اند، مثبت بوده و از این خدمات راضی بوده‌اند. در این رستوران، غذاهای خانگی پخته می‌شود و مواد اولیه‌ای که در خوراکشان استفاده می‌کنند، تازه و با کیفیت است. رفتار خدمتکاران رستوران شیراز شیرینچه دوستانه است و طبق نظر و بازخورد کاربران، خدمات این رستوران ارزش پولی را که می‌دهید، دارد.

موقعیت دقیق رستوران و هتل شیراز روی نقشه

Lastsecond.ir-sirince-kusadasi-shiraz-hotel-restaurant.jpg
نمایی از بخش‌های مختلف رستوران و هتل شیراز شیرینچه

اقامت در شیرینچه

خیالتان از بابت اقامت در این روستا راحت باشد. علاوه بر هتل، عمارت‌های بسیاری در این روستا وجود دارند که بازسازی شده‌اند و از آن‌ها به‌عنوان اقامتگاه استفاده می‌کنند. هتل و رستوران شیراز یکی از هتل‌هایی است که قیمت خوب، خدمت‌رسانی مناسب و صبحانه رایگان دارد و پیش‌تر درباره رستوران آن صحبت کردیم. حالا یکی از هتل‌هایی را معرفی می‌کنیم که بازخوردها و امتیازهای بالایی دارد و نظرات مثبت فراوانی را جذب کرده است.

هتل نیشانیان اولری (Nişanyan Evleri Hotel)

یکی از هتل‌های میان‌رده‌ای که نسبتاٌ سبکی قدیمی دارد، هتل نیشانیان است. این هتل، اتاق‌های زیبای کلبه‌مانند، تراس‌های اختصاصی و اشتراکی، آشپزخانه اشتراکی، صبحانه رایگان و منظره‌ای زیبا از شیرینچه دارد. هتل نیشانیان با توجه به اینکه در ارتفاع قرار دارد، موقعیت خوبی برای مشاهده غروب آفتاب را هم ایجاد کرده است.

  • وب‌سایت هتل نیشانیان اولری: nisanyan.com

  • صفحه اینستاگرام هتل نیشانیان اولری: nisanyanhotel@

موقعیت دقیق هتل نیشانیان روی نقشه

Lastsecond.ir-sirince-kusadasi-nisanyan.jpg
نمای داخلی از هتل نیشانیان

چگونه به شیرینچه در ترکیه برویم؟

شیرینچه ترکیه تقریباٌ در 8 کیلومتری شهر تاریخی افسوس (سلجوک) قرار دارد و با اتومبیل می‌توانیم این مسافت را حدوداً در 12 دقیقه طی کنیم. فاصله شیرینچه تا کوش آداسی هم تقریباٌ 30 کیلومتر است و در مدت‌زمان حدوداً 40 دقیقه با اتومبیل طی می‌شود. بنابراین اگر با تور کوش آداسی سفر می‌کنید، می‌توانید خودتان را به شیرینچه ترکیه هم برسانید.

برای رفتن به شیرینچه ترکیه، چندین راه مختلف وجود دارد. ازمیر و کوش آداسی دوتا از جاهایی هستند که می‌توانید با استفاده از دلموش، به سمت شیرینچه حرکت کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از قطار و اتوبوس، خودتان را به سلجوک برسانید و بعد با مینی‌بوس یا دلموش به شیرینچه بروید. پیش از حرکت، بهتر است بدانید که از سلجوک تا شیرینچه به‌شرطی که از مینی‌بوس استفاده کنید، حدود 30 دقیقه در راه هستید.

در سفر به کوش آداسی، شیرینچه را از دست ندهید!‏
روستای شیرینچه ترکیه

سخن آخر

شیرینچه ترکیه یکی از جاهایی است که هر گردشگری را به خودش جذب می‌کند. چه دوست‌دار طبیعت باشید، چه دوست‌دار تاریخ و فرهنگ غذایی باشید، شیرینچه، جای فوق‌العاده‌ای برای شماست. در اینجا می‌توانید تجربه‌های جدیدی کسب کنید و چهره دیگری از ترکیه را ببینید. موقعیت قرارگیری و دسترسی نسبتاً راحت به این روستا، فرصت خوبی را برای شما ایجاد کرده تا منطقه‌ای را ببینید که از جهات مختلفی برای گردشگران اهمیت دارد.

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!