براساس نظرات متخصصین عرصۀ جهانی بازار گردشگری عربی، ارتباطات نوآورانه و بدیع هایپرلوپ در آینده میتواند زمان سفر میان فرودگاههای بینالمللی دوبی و المکتوم را درحدود 34 دقیقه کاهش دهد.
درصورت راهاندازی سیستم حملونقل هایپرلوپ پرشتاب، این امکان برای مسافرین فراهم میشود که فاصلۀ میان این دو فرودگاه را در کمتر از 6 تا 7 دقیقه طی کنند؛ یعنی حتی زمانی کمتر از سفر میان ترمینالهای فرودگاه دوبی.
طی سمیناری باعنوان "تجارب سفر در آینده" که در بازار گردشگری عربی و در مرکز تجارت جهانی دوبی برگزار شده بود، آیندۀ پیشروی هایپرلوپ و زیرساختهای سفر در امارات متحده عربی و حتی در ابعاد گستردهتر، در شورای همکاری خلیج فارس (GCC)، مورد بحث و تبادلنظر قرار گرفت.
مایکل ایبیتسون، معاون اجرایی فرودگاه دبی گفت "با نگاهی به آینده، استفاده از هردو فرودگاه بینالمللی دوبی و المکتوم برای سیستم هایپرلوپ،اقدامی ضروری بهشمار میرود. درحال حاضر فعالیت هواپیمایی امارات، تنها از طریق فرودگاه بینالمللی دوبی صورت میگیرد، اما در صورتیکه سیستم هایپرلوپ میان ایندو فرودگاه برقرار و راهاندازی شود، این خط هوایی میتواند به شکلی کارآمد و مؤثرتر، از هردو قطب فرودگاهی استفاده کند."
ویرجین هایپرلوپ وان (Virgin Hyperloop One)، از ابداعات حوزه حملونقل برای حرکت بسوی آینده است. در این تکنولوژی، اتاقک های یک یا چند نفره به کمک انرژی خورشیدی و مغناطیسی به حرکت در می آیند و با سرعت 1200 کیلومتر بر ساعت مسافران و محموله های بار را جا به جا می کنند. درحال حاضر این ابزار، برجستهترین زیرساخت توسعهیافتۀ صنعت گردشگری در امارات متحده عربی است.
با حمایتهای دی پی ورلد (DP World) دوبی، ویرجین هایپرلوپ وان ظرفیت جابهجایی 3400 مسافر در هر ساعت، 128 هزار مسافر در روز و 24 میلیون مسافر در سال را خواهد داشت.
در ماه نوامبر سال 2016، سازمان راه و حملونقل دوبی اعلام کرد برنامهای برای ارزیابی اتصالات هایپرلوپ میان دوبی و ابوظبی دارد که میتواند زمان مسافرت میان این دو منطقه را تا 78 دقیقه کاهش دهد.
ویرجین هایپرلوپ وان تنها ابزار توسعه و پیشبرد زیرساختهای گردشگری در منطقه نیست، بلکه توسعه فرودگاه اصلی عربستان سعودی و گسترش فرودگاه امارات متحده عربی، بحرین، عمان و کویت و همینطور گسترش پایانههای کشتیرانی، بهبود جادهها و مواصلات درونشهری و خطوط راهآهن و رشد خطوط هواپیمایی با هزینههای مقرون به صرفه، همگی باعث شدهاند جایگاه شورای همکاری خلیج فارس (GCC)، همچنان در خط مقدم نوآوری زیرساختهای گردشگری حفظ شود.
براساس تخمین کولیرز اینترنشنال (Colliers International)، شریک تحقیقاتی بازار گردشگری عربی، انتظار میرود میزان سرمایهگذاری شورای همکاری خلیج فارس (GCC) در زیرساختهای گردشگری تا سال 2022، به 56 میلیارد دلار آمریکا برسد، که بهموجبِ آن و در نتیجۀ توسعۀ چندین پروژۀ انقلابی و تحولبرانگیز حملونقلی در امارات متحده عربی، این کشور می تواند به بالاترین جایگاه رقابتی در منطقه دست یابد.
منبع : breakingtravelnews