جزایر فراموش شده دریای وادن

4
از 2 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
جزایر فراموش شده دریای وادن + تصاویر
17 خرداد 1397 09:00
0

درست در سواحل شمال غربی آلمان، در دریای شمالی وادن، سری ده تایی از جزایر کم ارتفاع و همسطح دریا وجود دارند که به عنوان جزایر هالیگ (Hallig – Halligen) شناخته می شوند. جزایر هالیگ تنها چند فوت بالاتر از سطح دریا ارتفاع دارند، بنابراین هر زمستان زمانی که جزر و مد دریای وادن شدید می شود، جزایر زیر آب می روند. در قرون وسطی، شمار زیادی از این جزایز هالیگ وجود داشت، اما با گرم شدن تدریجی زمین و افزایش ارتفاع سطح دریا، تعدادی از این جزایر غیر ساکن در دریای وادن به زیر امواج فرو رفتن و برای همیشه ناپدید شدند.

جزایر هالیگ بسیار کم جمعیت هستند و در مناطق خارجی به سختی کسی آن ها را می شناسد. هر خانه بر روی تپه های مصنوعی ساخته شده است که به آن ها Warft می گویند و باعث می شود از سطح دریا و خطر تخریب به وسیله امواج در امان بمانند. در طول وقوع این سیلاب های دوره ای هر کدام از این تپه های مصنوعی به جزیره ای کوچک برای خود تبدیل می شود که تصویرش را در پایین مشاهده می کنید.

جزایر فراموش شده دریای وادن

در دوران وایکینگ ها، هالیگ ها بسیار پایدار تر و همواره محل سکونت بومیان بودند. اما منازل مسکونی باز هم روی همان تپه ها بود و مناطق مرتفع تر به کشاورزی اختصاص داده می شد. ساکنان خانه های خود را با سد های کوچک و تپه ها محافظت می کردند، در حالی که مناطق کم ارتفاع تر دور خانه خود را تخلیه می کردند و به زراعت می پرداختند یا برای دام های خود لانه سازی می کردند.

بعضی از این جزایر از طریق جاده های کوچک و راه اهن های باریک به سرزمین های اصلی متصل می شوند که ساکنین آنها به وسیله قطارهای اختصاصی کوچک روی این ریل ها عقب و جلو می روند. هر خانه واگن مخصوص به خود را دارد و ساکنینش آن واگن را می رانند. در اصل آن ها از نیروی باد برای حرکت واگنهایشان استفاده می کردند اما امروزه نیروی دیزل عامل حرکتی آنهاست.

پرورش گاو و گردشگری معیشت اصلی ساکنان هالیگ است. در ایامی که جزر و مد دریا کم است و دریا ساکن است راه رفتن بر سطح این جزایر به شدت پیشنهاد می شود و یکی از سرگرمی های محبوب در میان هلندی ها و آلمانی ها است. از این ده جزیره تنها پنج جزیره دارای سکونت هستند. باقی آنها بخشی از پارک ملی شلسویگ-هولشتاین (Schleswig-Holsteinisches) دریای وادن هستند.

جزایر فراموش شده دریای وادن

جزایر فراموش شده دریای وادن

جزایر فراموش شده دریای وادن

جزایر فراموش شده دریای وادن

جزایر فراموش شده دریای وادن

جزایر فراموش شده دریای وادن

جزایر فراموش شده دریای وادن

 

منبع: amusingplanet

 

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.