بارل، شهری با تقسیمات پیچیده مرزی

4.4
از 12 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
شهری با پیچیده‌ترین خطوط مرزی جهان! +تصاویر
29 مرداد 1397 12:00
0

آیا تا به حال آرزو کرده‌اید در شهری زندگی کنید که تنها با برداشتن یک قدم در آن، بتوانید از کشوری به کشور دیگر بروید؟ در مرز بلژیک و هلند شهر کوچکی به نام بارل (Baarle) وجود دارد که شما تنها با قدم زدن در این شهر از کشوری به کشور دیگر سفر می‌کنید. شهر پر مرز «بارل» در شهرستان تورنو (Turnhout) در استان آنتورپ (Antwerpen) در منطقه فلاندری کشور بلژیک واقع شده‌است و مرز مشترک بلژیک و هلند محسوب می‌شود. در این شهر زیبا و کوچک که نیمی از آن در هلند است و نیمی دیگر در بلژیک، مردم در خانه‌هایی زندگی می کنند که روی مرز مشترک این دو کشور ساخته شده است.

بارل مرز بین هلند و بلژیک

بارل مرز بین هلند و بلژیک

شهری شبیه به یک پازل

بهتر است کمی بیشتر با موقعیت جغرافیایی این شهر پر مرز آشنا شویم. این شهر مرزی کوچک از شمال متعلق به هلند است و از جنوب در بلژیک قرار دارد. بارل از زمین‌های کوچکی ساخته شده است. بخشی که متعلق به بلژیک است به نام بارل هرتاگ (Baarle-Hertog) شناخته می‌شود و زمین‌های متعلق به هلند، بارل ناساو (Baarle-Nassau) نامیده می‌شوند. تا اینجا که با اشتراکات مرزی در شهر کوچک بارل آشنا شدید، می‌توانید تصور کنید که تقسیمات کشوری و قوانین در این شهر چقدر پیچیده است.

بارل مرز بین هلند و بلژیک

بارل مرز بین هلند و بلژیک

شاید تصور کنید که زمین‌های متعلق به بلژیک و هلند کاملا از هم مجزا هستند و تقسیمات مشخصی دارند، اما اینطور نیست و زمین‌ها در هم ادغام شده‌اند و خطوطی که مرز دو کشور را نشان می‌دهند در واقع در همه جای شهر دیده می‌شوند. تعداد ۲۶ قطعه مجزا متعلق به کشور هلند است که توسط زمین‌های بلژیکی احاطه شده است و برخی از زمین‌های هلندی و بلژیکی کاملا باهم ادغام شده اند. این شهر از بالا باوجود خطوط تقسیمات مرزی‌اش، شبیه به یک پارچه چهل تکه به نظر می‌رسد. همین تقسیمات مرزی در شهر پر مرز بارل، باعث شده این شهر دارای یکی از پیچیده‌ترین مرزها بین دو کشور در دنیا باشد.

بارل مرز بین هلند و بلژیک

بارل مرز بین هلند و بلژیک

جغرافیای پیچیده‌ی این شهر مربوط به دوران قرون وسطی است، زمانی که معاملات زیادی در خصوص خرید و فروش زمین‌های این منطقه از طریق خانواده های اشرافی، صورت می‌گرفت. عمده‌ی این زمین‌ها توسط دوک باربانت (Duke of Brabant) از خاندان اشرافی ناساو، خریداری شد. این مرزها تا پیش از اعلام استقلال بلژیک از هلند در سال ۱۸۳۱، تعریف نشده بود و پس از این اتفاق، دو کشور مجبور به تعیین زمین های خودشان شدند. در گذر سال‌ها، این مرزها بسیار تغییر کرده است و هر کدام از زمین‌ها بارها بین دو کشور معامله شده است و زمین‌های بلاتکلیف زیادی وجود داشته که مشخص نبوده به کدام منطقه تعلق دارد. سرانجام در سال ۱۹۹۵ ملیت آخرین زمین نیز مشخص شد و بعد از آن، مرزهای نهایی این دو کشور روی زمین و نقشه‌ها، کشیده شدند.

بارل مرز بین هلند و بلژیک

بارل مرز بین هلند و بلژیک

تغییر کشور با یک قدم!

امروزه این شهر کوچک تبدیل به یک جاذبه‌ی توریستی شده است و افراد زیادی برای دیدن این پازل کوچک به این شهر می‌آیند. وارد شدن به کشوری دیگر تنها با یک گام، تجربه‌ی جالبی است که در هیچ کجای دنیا نمی‌توانید آن را به این شکل خاص، تکرار کنید. در سراسر شهر ضربدر و علامت‌های سفیدی می‌بینید که نشان دهنده‌ی مرز دو کشور هستند. این علامت‌ها در پیاده‌روهای شهر، کافه‌ها و ساختمان‌های شهر نیز دیده می‌شوند.

بارل مرز بین هلند و بلژیک

بارل مرز بین هلند و بلژیک

داستان‌های زیادی از شهروندان این شهر وجود دارد که چطور هوشمندانه از تقسیمات مرزی و تفاوت قوانین در دو کشور سودجویی کرده‌اند تا خود را از مشکلاتی که پیش آمده نجات دهند. یکی از معروف‌ترین پرونده‌های قضایی که متعلق به یکی از شهروندان این شهر بود و به پولشویی متهم شده بود، از همین دسته سودجویی‌هاست. این فرد، پولشویی را از طریق تفاوت مرزی دو کشور در این شهر انجام می‌داد. به این ترتیب که پول را از کشور هلند وارد و از بلژیک خارج می‌کرد! یا یک پیمانکار ساختمان سازی هلندی که نمی‌توانست اجازه‌ی ساخت درب ورودی ساختمانش را از کشور هلند بگیرد و به همین دلیل آن را در منطقه بلژیکی شهر ساخت. حتی جالب است بدانید از آنجایی که برخی از این کافه‌ها در مرز تقسیمات دو کشور ساخته شده‌اند، زمانی که از طرف دولت هلند اعلام شد که کافه ها و بارها را زودتر باید تعطیل کنند، آن‌ها برای این که مدت زمان بیشتری باز باشند، میزهای کافه خود را به قسمت بلژکی رستوران یا کافه  بردند تا طبق قوانین بلژیک مدت زمان بیشتری بتوانند کافه را باز نگه دارند!

بارل مرز بین هلند و بلژیک

بارل مرز بین هلند و بلژیک

به هرحال بازدید از شهر پر مرز بارل خالی از لطف نیست و می‌توانید با قدم زدن در سراسر شهر بین دو کشور گردش کنید و گاهی در هلند باشید و گاهی در بلژیک وقت بگذرانید. مردم این شهر با دو قانون مختلف زندگی می‌کنند. بخش بلژیکی پیرو قوانین دولت بلژیک است و بخش هلند از قوانین کشور هلند پیروی می‌کند.

منبع: curiosity.com