ژاپنیها در سنت و رسمهای خود احترام خاصی برای میهمان قائل هستند و حتی اصطلاح «اوموتناشی» به معنی توجه و مراقبت از میهمان را در زبان خود دارند. این میزبانی صمیمانه چند سالی است که کار دست ژاپنیها داده است، چون حجم گردشگران خارجی بسیار افزایش یافته است و مردم کشورهای مختلف نه تنها همهی جاذبههای شهرهای معروف را اشغال کردهاند و حمل و نقل عمومی پر از گردشگر شده است، بلکه آداب معاشرت و احترام را هم زیرپا میگذارند. این مشکل در بعضی شهرها جدی شده و ژاپنیها به دنبال چاره هستند.
کار به جایی رسیده است که اهالی شهرهای کاماکورا و کیوتو به خاطر این موضوع به مسئولین معترض شدهاند. مقامات گردشگری ژاپن هم با ایجاد کمپینی به توریستها توصیه میکنند به جای رفتن به مسیر معروف به جاده طلایی که از سه شهر توکیو، کیوتو و اوساکا میگذرد، به بخشهای دیگر کشور سفر کنند.
این کمپین تا حدودی تاثیر گذاشت اما هنوز هم عدهی زیادی که برای اولین بار به ژاپن سفر میکنند به دنبال تماشای آسمانخراشها و زندگی شبانهی شهرها، بازدید از مکانهای تاریخی، تفریح، خرید و چشیدن مزهی غذاهای معروف ژاپن هستند. در سال جاری ۲۰۱۸ تا کنون ۲۰ میلیون توریست به ژاپن سفر کردهاند و انتظار میرود تا پایان سال، این آمار مرز ۳۰ میلیون را رد کند. جای تعجبی هم ندارد چون سال گذشته ۲۸/۷ میلیون گردشگر به ژاپن سفر کردند. شاید کمترین آمار یعنی ۷/۱ میلیون نفر مربوط به سال ۲۰۱۱ باشد که زلزله بزرگی موجب آسیب دیدن نیروگاه اتمی و تسونامی شد اما با این حال ژاپن بیش از گذشته مقصد محبوب گردشگری شد.
با این که هتلها و سایر فعالان صنعت گردشگری ژاپن از افزایش آمارها استقبال میکنند اما مردم محلی از این موضوع خوشحال نیستند. حتی در شهر کیوتو پیدا کردن اتوبوس خالی در مسیر مکانهای گردشگر پذیر این شهر سخت شده و بسیاری از صاحبان خانهها بدون داشتن مجوز، خانه را به گردشگرها اجاره میدهند.
اکثر گردشگران وارد شده به ژاپن از قوانین و عرف جامعهی ژاپنی آگاه نیستند و این امر، مشکلاتشان را دوچندان میکند. برای مثال موضوع تفکیک زباله در ژاپن به طور جدی توسط شهروندان اجرا میشود اما توریستها توجهی به آن ندارند. مقامات محلی شهر کیوتو میگویند از مشکلات آگاه هستند و سعی میکنند با تبلیغات و آگاهی رسانی مشکلات را حل کنند. حتی مسئولین شهری در توافق با تریپادوایزر با راه حلهایی سعی در تغییر رفتار گردشگران دارند و در کنار آن از طریق مجلات هم پیغامهای مشابهی برای گردشگران منتشر میشود. ژاپنیها به خارجیها توصیه میکنند به جز مناطق معروف، به بیرون شهرها نیز سفر کنند یا در روزهایی که پیک سفر نیست به ژاپن سفر کنند.
آقای آکاهوشی، مسئول گردشگری کیوتو میگوید: کیوتو مشکلات متعددی از جانب جمعیت توریستها داشته است و هدف ما همزیستی و کسب منفعت مسالمتآمیز هم برای شهروندان و هم برای گردشگران است. ما به دنبال مقابله یا برخورد نیستیم چون باور داریم با قدمهای صحیح، همزیستی امکانپذیر است.
منبع: traveller.com.au