روش هایی ساده برای ثبت تصاویری حرفه ای در سفر!

4.6
از 5 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
با این روش‌ها، یک عکاس حرفه‌ای در سفر همراهتان خواهد بود! +تصاویر
28 مرداد 1398 12:00
0

مسافرت رفتن بسیار جذاب است، در مورد مکان‌ها و فرهنگ‌ها اطلاعات جدیدی کسب می‌کنید و تجربیات جدیدی به‌دست می‌آورید. همچنین با توجه به دوربین‌های قدرتمند گوشی‌های هوشمند، عکاسی در سفر‌های شخصی بسیار آسان‌تر شده است. هدف فقط عکاسی نیست، بلکه هدف، گرفتن عکس‌هایی عالی است.

امروز مصادف با روز جهانی عکاسی است و چه چیزی لذت‌بخش‌تر از عکاسی در سفر و ثبت لحظات خوش بودن در مکانی جدید با آدم‌های جدید و رسوم دیگر است؟ صرف‌نظر از این که عکس‌ها را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارید، یا فقط به‌عنوان بایگانی برای نشان دادن به خانواده و دوستان استفاده می‌کنید، در ادامه‌ی مطلبی که پیش‌تر تحت عنوان" چند نکته‌ی کاربردی برای گرفتن عکس‌های بهتر در سفر" منتشر کرده بودیم، فهرستی از نکات مهم در مورد عکاسی روزانه را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم که خواندنشان خالی از لطف نیست و شاید برای ثبت تصاویر زیباتر به کارتان بیاید.

  1. گوشی هوشمند با دوربین باکیفیت بخرید

چطور در سفر عکس‌های بهتری بگیریم

وقتی از کیفیت عکاسی با دوربین گوشی‌های هوشمند صحبت می‌کنیم، یعنی همان مقدار که پول بپردازید، کیفیت دریافت می‌کنید. البته درست است که چند مگاپیکسلی بودن دوربین مهم است اما در ادامه در خصوص موارد مفیدی در رابطه با نور و کادربندی هم صحبت خواهیم کرد.

 

  1. تنظیم نور، کادربندی و پانوراما

چطور در سفر عکس‌های بهتری بگیریم

برای گرفتن یک عکس عالی، نکاتی ظریف را باید در نظر گرفت. در زیر فهرستی از تنظیمات بهینه آورده شده است:

  • سعی کنید برای کاهش سایه‌های اضافی، در زمان طلوع یا غروب خورشید و یا زمان‌هایی که هوا نیمه‌ابری است، عکاسی کنید.
  • در صورت امکان سعی کنید سایه‌ی دیگر اجسام (و همچنین افراد) در عکس شما قرار نگیرد.
  • با توجه به این‌که نور باید روی موضوع اصلی عکس بتابد، سعی کنید از عینک آفتابی استفاده کنید.
  • تا جای ممکن از فلش استفاده نکنید، زیرا عکس‌ها را مصنوعی نشان می‌دهد.
  • سعی کنید چهره‌ی افراد در حاشیه‌ی عکس قرار نگیرد، زیرا باعث انحراف در تصویر می‌شود.
  • زمان عکاسی از افراد، سعی کنید تعداد زیادی عکس بگیرید تا بتوانید عکس‌های دلخواهتان را از بین آن‌ها جدا کنید.
  • با ضربه زدن به موضوع اصلی هر عکس، فوکوس و نور آن قسمت را تنظیم کنید.
  • سعی کنید تا جای ممکن تلفن همراه را ثابت نگه‌ دارید، این کار باعث جلوگیری از تار شدن عکس می‌شود.
  • به صورتی عکاسی کنید که حاشیه عکس امکان استفاده از پلتفرم‌های مختلف اشتراک‌گذاری را به شما بدهد.
  • سعی کنید به بهترین شکل از قابلیت پانورامای دوربین گوشی برای ثبت تصاویری از شهر‌ها و چشم‌انداز‌ها استفاده کنید.

 

  1. عکس سلفی و سه‌پایه

چطور در سفر عکس‌های بهتری بگیریم

عکس سلفی قسمت اصلی سفر را تشکیل می‌دهد. با وجود این‌که اکثر گوشی‌های هوشمند دوربین جلویی خاصی را برای گرفتن عکس سلفی تعبیه کرده‌اند، ولی بهتر است از آن استفاده نکنید، چرا؟ زیرا دوربین‌های جلویی معمولا کیفیت پایین‌تری نسبت به دوربین اصلی دارند. دوربین اصلی گوشی شما به احتمال زیاد کیفیت بالاتری دارد و اگر کیفیت عکس برای شما اهمیت دارد، می‌توانید با کمی تمرین، عکس‌های سلفی بهتری بیاندازید. در اینجا، سه‌پایه و نگهدارنده‌ی گوشی مطرح می‌شود. همچنین می‌توانید از کنترل‌های مخصوص برای کنترل بهتر زمان عکاسی استفاده کنید.

 

  1. از نرم‌افزار ویرایش عکس استفاده کنید

چطور در سفر عکس‌های بهتری بگیریم

 

پیشنهاد می‌کنیم فیلتر‌های غیر معمول را زیاد استفاده نکنید. شاید در لحظه‌ی استفاده حس خوبی داشته باشند، ولی بعد از مدتی احتمالا عکس‌ها عجیب و غریب به نظر می‌رسند. در عوض از فیلتر‌هایی استفاده کنید که به تصحیح خطا‌های عکاسی کمک کرده و عکس‌های ماندگار‌تری ثبت می‌کند.

 

  1. تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان، بایگانی و ذخیره‌سازی

چطور در سفر عکس‌های بهتری بگیریم

یکی از مزایای عصر اینترنت دسترسی به فضای ذخیره‌سازی ارزان‌قیمت است. به‌راحتی باارزش‌ترین تصاویر خود را، بخصوص تصاویری که با گوشی هوشمند گرفته‌اید، برای همیشه می‌توانید ذخیره کنید. یکی از این برنامه‌ها، برنامه گوگل‌فوتوز (Google Photos) است که به‌ وسیله‌ی آن، توانایی ذخیره‌سازی عکس‌ها و ویدئو‌های گرفته‌شده را، برای همیشه و به صورتی ایمن دارید. این برنامه قادر است عکس‌هایی با حداکثر وضوح 16 مگاپیکسل و ویدئو‌هایی باکیفیت 1080پی (1080p) را ذخیره‌سازی کند. فقط کسی که گوشی هوشمند‌ش آسیب‌دیده است، قدر نعمت ذخیره‌سازی ایمن را می‌داند.

 

  1. دوربین بدون آیینه (Mirrorless) و دوربین DSLR

چطور در سفر عکس‌های بهتری بگیریم

اگر‌چه دوربینِ گوشی‌های هوشمند برای استفاده اکثر کسانی که اهل سفر هستند، کافی است، ولی دوربین‌های بدون آیینه‌ای به بازار معرفی شده‌اند که جذابیت بیشتری دارند. در واقع قبلا یا باید از دوربین‌ گوشی‌های هوشمند باکیفیت محدود استفاده می‌کردید، یا از دوربین‌های سنگین DSLR که لنز‌های متعددی نیز دارند.

اکنون گزینه‌ی بهتری که به‌ نوعی بین دو گزینه‌ی قبلی محسوب می‌شود، معرفی شده است. دوربین‌های بدون آینه، کیفیت تصویری به‌مراتب بهتر از دوربین گوشی‌های هوشمند را حتی در نور کم و یا هنگام حرکت سوژه ارائه می‌دهند، از طرفی این دوربین‌ها در رابطه با مواردی مثل دیافراگم، ایزو (ISO، حساسیت حسگر دوربین به میزان نور موجود در محیط)، سرعت شاتر و ... تنظیمات بسیار دقیق و خوبی را ارایه می‌دهند. البته عوامل انتخاب دوربین شما می‌تواند متفاوت باشد. عواملی مانند میزان وزن دوربین، خرید‌ لوازم جانبی قبلی، مثل خرید لنز‌های خاص دوربین DSLR و ... در خرید دخیل است. از بین دوربین‌های DSLR نیز دوربین‌های تمام قاب (full frame) گزینه‌هایی  بهتری هستند.

 استفاده از یک دوربین گران‌قیمت نمی‌تواند تضمینی برای گرفتن عکس‌های خوب باشد. با تمرین عکاسی و مرور نکات گفته‌ شده سعی کنید، عکس‌های بهتری بگیرید. این بهترین روش یادگیری است. همچنین سعی کنید برای گرفتن عکس‌های باکیفیت بالا و استفاده از همه امکانات دوربین، تنظیمات تخصصی دوربین‌های DSLR را یاد بگیرید.

شما چه نکات دیگری را برای گرفتن عکس‌های بهتر در سفر پیشنهاد می‌کنید؟

منبع: thepointsguy.com

کیانوش جهانمردی
کیانوش جهانمردی