پارک امیرگان استانبول کجاست؟ + عکس و امکانات

4.1
از 24 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
پارک محبوب و پرطرفدار امیرگان در قلب استانبول
18 بهمن 1401 08:00
3

پارک امیرگان استانبول (Emirgan Park Istanbul)، یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های این شهر است که در منطقه ساری‌یر و در قسمت اروپایی بُسفُر (Bosphorus) قرار گرفته است. بعضی از افراد، از پارک اِمیرگان به‌عنوان زیباترین پارک استانبول یاد می‌کنند. اگر به لیست‌های تحت‌عنوان «در استانبول چه باید بکنیم!» توجه کرده باشید، معمولاً پارک زیبای امیرگان جزو 10 مورد اول است. امیرگان واقعاً زیباست، پُر از لاله‌های رنگارنگ، چشمه‌های شگفت‌انگیز، تعداد زیادی میز پیک‌نیک، زمین‌بازی برای کودکان و رستوران‌هایی با چشم‌اندازهای خارق‌العاده، همه و همه جزئی از زیبایی‌های پارک اِمیرگان در استانبول هستند.

معمولاً در تور استانبول، بازدید از این پارک زیبا بین برنامه‌های گردشی قرار می‌گیرد؛ در غیر این صورت، حتماً پیشنهاد می‌کنیم که خودتان دیدن آن را از دست ندهید. در این پارک، بخش‌های جذاب، جشنواره‌ها و امکانات و ویژگی‌هایی در نظر گرفته‌اند که بهتر است پیش از رفتن به آن، از این بخش‌ها آگاهی پیدا کنید. در این مطلب از بلاگ لست‌سکند می‌توانید علاوه بر مطلع شدن از برنامه‌ها، تاریخچه و اطلاعات دیگری هم از آن به‌دست آورید.

تاریخچه پارک امیرگان

امیرگان پارکی 470 هزار متر مربعی و پوشیده از درختان سرو است که در اواسط قرن شانزدهم به نام پارک فریدون بیگ یا فریدون بی شناخته می‌شده است. در قرن هفدهم، این پارک توسط سلطان مراد چهارم (Murad IV) امپراتور عثمانی به‌عنوان هدیه به «امیر گونه خان»، سردار ایرانی زمان صفویه، هدیه داده می‌شود. نام پارک هم از واژه امیرگونه (Emirgûne) گرفته‌ شده است که طی زمان به امیرگان تغییر پیدا می‌کند. در طول سالیان مختلف، مالکین پارک بارها تغییر کرده‌اند. 

لیست کامل جاهای دیدنی استانبول

پارک امیرگان استانبول
گل‌های رنگارنگ لاله پارک امیرگان
پارک امیرگان استانبول
دریاچه جذاب پارک امیرگان استانبول

طبیعت و گل‌های لاله پارک امیرگان

پارک امیرگان در کنار سواحل بسفر قرار دارد که منظره بسیار دیدنی و جذابی را برای پارک ایجاد کرده است. پارک امیرگان را به‌‌عنوان پارک لاله‌ها یا بهشت لاله‌ها می‌شناسند. دلیل شهرت پارک، این است که در دهه 1960 باغی مختص گل لاله در اینجا افتتاح‌ شد. لاله‌های رنگی امیرگان، جذابیت خاصی را برای بازدید و قدم زدن و حتی عکاسی به این پارک بخشیده‌اند. همچنین این پارک، به‌دلیل زیبایی‌های خاص خود، یکی از لوکیشن‌های عکاسی برای عکس‌های عروسی محسوب می‌شود.

گل‌های لاله پارک امیرگان در 120 نوع مختلف هستند. این گل‌ها در طرح‌ها و شکل‌های مختلفی کاشته شده‌اند که جلوه بسیار زیبایی را به بازدیدکنندگان نمایش می‌دهند. با این گل‌های لاله، برخی از قسمت‌ها را مانند فرش‌های ترکی درآورنده‌اند و طرح‌های دیگر، مانند جریان رودخانه و سایر اشکال طبیعت، هستند. فرم کاشتن این گل‌ها در جشنواره‌ها دیدنی‌تر می‌شود.

افزون بر تنوع چشمگیر گل‌های لاله، گونه‌های گیاهی دیگری هم در این پارک دیده می‌شوند. درختان سرو، صنوبر، بید و مانند آن‌ها، از جمله این موارد هستند. به این گیاهان و منظره‌ها، نمای دریاچه پارک امیرگان استانبول را هم اضافه کنید که زیبایی منطقه را چند برابر می‌کند.

پارک امیرگان استانبول
طبیعت زیبای امیرگان استانبول
پارک امیرگان استانبول
بخش‌های مختلف امیرگان

جشنواره‌های پارک امیرگان استانبول

از سال 2005 هرساله جشنواره بین‌المللی گل لاله در پارک امیرگان استانبول برگزار می‌شود. اگر بخواهیم گل لاله را ریشه‌ای‌تر بررسی کنیم، باید بگوییم که این گل برای امپراطوری عثمانی بسیار مهم است و همچنین در فرهنگ ترکی هم جایگاه ویژه‌ای دارد. مردم ترکیه برای جشن گرفتن بهار و همین طور به‌خاطر اهمیت گل لاله، سالانه جشنواره‌هایی را در نقاط مختلفی مانند میدان سلطان احمد، میدان تقسیم یا تکسیم، برگزار می‌کنند و این پارک از مکان‌های مناسب فستیوال های مهم استانبول است.

یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین جشن‌های پارک امیرگان، در ماه آوریل (اوایل فروردین تا اوایل اردیبهشت) برگزار می‌‌شود. در نتیجه، اگر با تور استانبول نوروز سفر کنید، این جشنواره را می‌بینید. در این جشنواره تقریباً 3.5 میلیون گل کاشته می‌شود. علاوه بر این، در پارک فعالیت‌های فرهنگی و هنری هم وجود دارد. در طول جشنواره، مسابقاتی برگزار می‌شود که عکاسی، یکی از این رقابت‌هاست و در انتها به عکاسان برگزیده جایزه می‌دهند.

پارک امیرگان استانبول
شکل‌های متفاوت در کاشت گل‌های لاله
پارک امیرگان استانبول
گونه‌های مختلف گل لاله در امیرگان

عمارت‌های پارک امیرگان

در اواخر دهه 1860 پارک در اختیار فردی به نام اسماعیل پاشا (Isma'il Pasha) یکی از والیان امپراتوری عثمانی در مصر و سودان قرار گرفت. او داخل پارک، سه عمارت چوبی شبیه کوشک و کلاه‌فرنگی ساخت که نوعی پاویون در فضای باز و مشجر هستند. هنوز هم این عمارت‌ها در پارک امیرگان قرار دارند و از آن‌ها استفاده می‌شود. وارثان اسماعیل پاشا در سال 1930 ملک را به یک تاجر اسلحه به نام لطفی توزان (Lütfi Tozan) فروختند.

عمارت‌های پارک امیرگان را به‌دلیل رنگ‌های جالب و متفاوتی که دارند، به رنگشان می‌شناسند: عمارت زرد، عمارت صورتی و عمارت سفید. تصور کنید که روی بالکن یکی از این عمارت‌ها بنشینید و همراه با منظره‌ای که پیش روی شماست، نوشیدنی یا یک وعده غذایی میل کنید.

پارک امیرگان استانبول
نمایی از عمارت‌های امیرگان

عمارت زرد پارک امیرگان

عمارت زرد، سازه‌ای چوبی است که از 1871 تا 1878 به‌عنوان کلبه شکار و اقامتگاه مهمان استفاده می‌شده است. این عمارت دو طبقه و 400 متر مربعی که یک بالکن و یک تراس دارد، در مرکز پارک قرار گرفته است. عمارت زرد که از چهار اتاق، یک سالن و یک آشپزخانه در طبقه زیرین و سه اتاق و یک سالن در طبقه فوقانی تشکیل‌ شده است، مشرف به تنگه بُسفُر است. معماری عمارت زرد نمایانگر معماری سنتی عثمانی است که در آن، سالن توسط اتاق‌ها محاصره‌ شده است. همچنین تزیینات سقف‌ها و دیوارها توسط سرکیس بالیان انجام‌ شده است.

نقاشی‌ها، کنده‌کاری‌ها، درها، پنجره‌ها و جزئیات بنا، همگی شکوه این ساختمان را نمایش می‌دهند. عمارت زرد، در اوایل دهه 1980 در عرض چهار ماه بازسازی شد و پس از آن به‌عنوان کافه‌تریا استفاده شد.

عمارت زرد در امیرگان
نمای زیبای عمارت‌ها

عمارت صورتی پارک امیرگان

عمارت صورتی هم یک‌ خانه با معماری متداول عثمانی و به رنگ صورتی است. هنگام ورود، یک سالن بزرگ و دو اتاق را مشاهده می‌کنید. نام این عمارت هم از رنگ صورتی خارجی آن گرفته شده است. زیبایی‌های این عمارت، نشانی از شکوه و تاریخ دارند. عمارت صورتی به‌‌عنوان یک کافه‌تریا استفاده می‌شود و برای مراسم، جشن‌ها و حتی عروسی‌ها امکان استفاده دارد.

عمارت صورتی پارک امیرگان
نمایی از عمارت صورتی

عمارت سفید پارک امیرگان

عمارت سفید که سومین عمارت پارک امیرگان است، فاصله‌ای 150 متری با عمارت زرد دارد. معماری آن شما را به یاد سبک نئوکلاسیک میاندازد. این رستوران هم دو طبقه دارد و از چوب ساخته شده است. عمارت سفید طی روز به‌ عنوان کافه‌تریا استفاده می‌شود و عصرها کاربری رستوران همراه با ارائه غذاهای ترکی‌عثمانی دارد. در صورتی که در فصلول سرد سال سفر خود را برنامه‌ریزی کرده‌اید، باز هم می‌توانید از دیدنی‌های دیگر این پارک مانند همین عمارت‌ها بازدید کنید و چیزی را از دست نمی‌دهید، فقط لازم است لباس گرم همراه داشته باشید.

قیمت تور استانبول اسفند

عمارت سفید پارک امیرگان استانبول
عمارت سفید و مناظر روبه‌روی آن

بخش‌های مختلف پارک امیرگان استانبول

بخش‌های مختلف پارک امیرگان، باعث می‌شوند که طیف وسیع‌تری از افراد در رده‌های سنی مختلف، امکان استفاده از این پارک و امکانات آن را داشته باشند. برخی از این امکانات شامل مسیرهای مشخص برای پیاده‌روی و قدم‌زدن هستند. زمین بازی مخصوص کودکان از دیگر بخش‌هایی است که می‌توانید از آن استفاده کنید و کودکانتان را در آن مشغول کنید. اگر به زیلو انداختن و تفریحات دست‌جمعی علاقه دارید، در پارک امیرگان محل‌هایی برای پیک‌نیک مشخص شده‌اند و میزهایی مخصوص پیک‌نیک دارند تا بدون مشکل از آن‌ها بهره‌مند شوید.

ورک‌شاپ‌های هنری مانند خوش‌نویسی و نقاشی و همین‌طور اجرای موسیقی زنده از دیگر فعالیت‌هایی است که در این پارک انجام می‌شوند. این فعالیت‌ها در زمان پاندمی کرونا انجام نمی‌شدند.

پارک امیرگان استانبول
رنگ‌بندی متنوع گل‌های لاله امیرگان
پارک امیرگان استانبول
بخش‌های مختلف پارک امیرگان

رستوران‌ها و کافه‌های پارک امیرگان

پارک امیرگان، رستوران‌ها و کافه‌هایی را در خود جای داده است که به تعدادی از آن‌ها اشاره کردیم که در خانه‌هایی از قرن 19 قرار گرفته‌اند. در طول هفته و آخر هفته‌ها می‌توانید صبحانه و غذاهای ترکی متنوعی را در این کافه‌ها و رستوران‌ها میل کنید. بعضی بازدیدکنندگان دوست دارند در هوای مطبوع پارک و مناظر زیبایش، کمی بنشینند و چیزی بخورند، حضور کافه و رستوران‌ها، چنین شرایطی را فراهم می‌کند.

پارک امیرگان استانبول
نمایی از رستوران‌ها و کافه‌های امیرگان
پارک امیرگان استانبول
نمایی از گل‌های لاله در رنگ‌های مختلف

نحوه دسترسی به پارک امیرگان

جواب این سؤال را که پارک امیرگان استانبول کجاست در این قسمت می‌دهیم. برای اینکه به پارک برسید، روش‌های گوناگونی در پیش دارید. یکی از معمول‌ترین روش‌هایی که می‌توانید از آن بهره‌مند شوید، استفاده از حمل و نقل عمومی استانبول است. خطوط اتوبوسی که از مناطق و حتی معروف‌ترین محله‌های شهر استانبول عبور می‌کنند و با آن‌ها می‌توانید خودتان را به پارک امیرگان برسانید.

  • از تکسیم با خط اتوبوس 40، 40T
  • از کاباتاش با خط اتوبوس 22، 22RE
  • از بشیکتاش با خط اتوبوس 40B
  • خطوط اتوبوس لونت، رومِلی و...

اگر دوست ندارید که از راه زمینی به پارک امیرگان بروید، می‌توانید از راه‌های ارتباطی آبی استفاده کنید. اتوبوس‌های دریایی و قایق‌ها مخصوص این کار هستند. با قایق‌های امین‌اونو-روملی کاواگی می‌توانید خودتان را به این پارک برسانید. راه دیگر شما اتوبوس‌های دریایی بشیکتاش و کادیکوی به ایستینیه هستند. اگر با خودرو شخصی هم به دیدن این پارک می‌روید، می‌توانید اتومبیلتان را درون پارکینگ بگذارید، منتها برای استفاده از پارکینگ، باید هزینه آن را پرداخت کنید.

معروفترین محله‌های استانبول

پارک امیرگان استانبول
نمایی از فضای سبز پارک امیرگان
پارک امیرگان استانبول
تزیینات مختلف پارک

سخن آخر

اگر به پارک امیرگان استانبول بروید، انگار قدم به بهشتی از لاله‌های رنگارنگ با اشکال و طرح‌های مختلف می‌گذارید. در کنار این گل‌های متنوع، می‌توانید در کافه‌ها و رستوران‌هایی بروید که خانه‌هایی قدیمی و تاریخی هستند و نمادی از ساختمان‌های دوره عثمانی و قدیمی ترکیه را دارند. علاوه بر این‌ها، اگر شانس با شما یار باشد، شرکت در جشنواره‌هایی که در این پارک برگزار می‌شود، خاطره شما را رنگین‌تر می‌کند. بنابراین، بازدید از این پارک را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید. اگر با تور اقساطی استانبول به این شهر می‌روید، باز هم دیدن این پارک، گزینه خوبی برای کنترل هزینه‌های بازدید محسوب می‌شود.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست‌سکند

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!