آرامگاه بوعلی سینا، قصه پررمز و راز همدان

4.5
از 26 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
راز مرموز 12 ستون سر به فلک کشیده در غرب ایران چیست؟ +تصاویر
03 آذر 1398 08:00
8

یکی از افتحارات ایرانیان گذشته تاریخی آنها است، تاریخی که همیشه به آن بالیده‌اند و در این تاریخ آدم‌های بسیاری را می‌توان دید که نام ایران را پرآوازه کرده‌اند. کسانی که تاریخ به آنها می‌بالد و در جهان به نیکی و بزرگی یادشان می کنند. سفر امروز ما سفر به شهر دیدنی همدان است، شهری که میزبان تاریخ شگفت انگیز ایران است و شهر هگمتانه را در خود جای داده است، همدان شهر سفال و صنابع دستی و شعر و علم است. در بخش ایرانگردی امروز، قصد داریم تا آرامگاه بوعلی سینا را ببینیم و از رمز و راز آن آگاه شویم، پس همراهمان باشید.

 mausoleum- avicenna-01.jpg

در این شهر تاریخی بزرگ آرامگاهی وجود دارد که بر 12 ستون استوار است و بسیار بر دل این شهر خوش می‌درخشد، صحبت از آرامگاه بوعلی سینا از مشهورترین فیلسوفان ایران زمین است. ابوعلی سینا به دلیل رویکردی که در زمینه فلسفه ارسطویی و پزشکی داشته است، حائز اهمیت است. از معروفترین آثار بوعلی سینا کتاب القانون فی الطب می‌باشد که از معروف‌ترین آثار تاریخ پزشکی است، از دیگر آثار ارزشمند وی نیز می‌توان به کتاب شفا که دانشنامه علمی وفلسفی جامعی است، اشاره کرد.

آرامگاه بوعلی سینا

ابوعلی حسین بن عبدالله مشهور به ابوعلی سینا، ابن سینا، بوعلی سینا و ملقب به شیخ‌الرئیس است که در بخارا پایتخت سامانیان چشم به جهان گشود و در سال 416 هجری در همدان وفات کرد. آرامگاه ابن سینا در زمان قاجاریه و به دستور نوه فتح‌علیشاه به اسم نگار بنا نهاده شد. بنای آرامگاه فعلی به دستور پهلوی دوم بنا شده و طراحی بنا توسط مهندس هوشنگ سیحون به سبک معماری دوره‌ای که ابن سینا در آن می‌زیسته و بر اساس قدیمی‌ترین بنای آن زمان یعنی گنبد قابوس انجام شده است.

آرامگاه بوعلی سینا

و اما راز 12 ستونی که از زمین به آسمان کشیده شده است چیست؟ این آرامگاه با ۱۲ ستون بنا شده که نمادی از ۱۲ دانشی است که ابوعلی سینا در روزگار خود بر همه آن‌ها چیره بود. ارتفاع هر پایه برج از کف زیرین آرامگاه تا زیر گنبد، نزدیک به ۲۳ متر است. پهنای (عرض) هر پایه در پایین ۱۷٫۱ متر و در بالا ۹۲ سانتی‌متر است. گنبد مخروطی شکل آن نزدیک به ۶ متر ارتفاع دارد.

آیا از راز این پایه‌ها باخبر بودید؟

آرامگاه بوعلی سینا

آرامگاه بوعلی سینا

آرامگاه بوعلی سینا

آرامگاه بوعلی سینا

آرامگاه بوعلی سینا

آرامگاه بوعلی سینا

آرامگاه بوعلی سینا

آرامگاه بوعلی سینا