عجیب ترین مراسم های معنوی جهان؛ از نوشیدنی توهم زا تا پیاده‌روی 600 کیلومتری

4.4
از 26 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
عجیب‌ترین مراسم‌های جهان؛ از نوشیدنی توهم زا تا پیاده‌روی 600کیلومتری
25 آذر 1398 07:00
4

در سراسر جهان تجربیات معنوی مختلفی وجود دارد که برخی از آن‌ها آسان و برخی نیز بسیار عجیب هستند. بعضی از آن‌ها فقط نیاز به تلاش روحی دارند و بعضی علاوه بر تلاش روحی، تلاش جسمی را نیز می‌طلبند! معمولاً انسان‌ها کنجکاو هستند که دستورالعمل‌های مختلف معنوی را تجربه کنند تا علاوه بر بررسی اثرگذاری آن، حس و حالی نو را نیز تجربه کرده باشند، در لست سکند قصد داریم 5 نمونه از این مراسم‌ها را به شما معرفی کنیم، پس با ما همراه باشید.

 

  1. آیهوآسکا ریتریتس (Ayahuasca retreats)، پرو

آیهوآسکا ریتریتس (Ayahuasca retreats)، پرو

این مراسم به‌وسیله یک نوشیدنی توهم‌زا برگزار می‌شود که مواد اولیه آن از طریق برگ‌های جنگل‌های بارانی آمازون تهیه می‌شود. این چای به‌عنوان یک روان‌گردان قوی عمل می‌کند. معمولاً جوامع سنتی آمازون از این ماده برای مراسم‌های سنتی خود و به‌عنوان یک‌ راه ارتباط با دنیای ارواح استفاده می‌کنند. آن‌ها برای آیهوآسکا خاصیت شفابخشی قائل هستند.

چه‌ کارهایی انجام می‌دهند؟

قبیله‌هایی که از آیهوآسکا استفاده می‌کنند معتقد هستند که این ماده می‌تواند تمام بدبختی‌های آن‌ها را از بین ببرد. البته از تبعات جسمی آن می‌توان به سرگیجه و افزایش فشارخون نیز اشاره کرد. مردم مصرف‌کننده معتقدند از این طریق به نیروهای قدرتمندی دست پیدا می‌کنند که از لحاظ ذهنی قدرت کنترل پیدا می‌کنند. طبق تحقیقات آیهوآسکا بر نورون‌ها، سیستم لیمبیک، نحوه پردازش احساسات و خاطرات تأثیر می‌گذارد.

نتیجه کار چیست؟

باوجود بحث‌برانگیز بودن این کار، کسانی که به این روش ایمان‌دارند بیان می‌کنند؛ این روش بهترین درمان برای افرادی است که به اضطراب، آسیب‌های روانی و اختلال پس از آسیب روانی (PTSD) دچار هستند. حتی اعتقاد دارند افراد بسیاری برای درمان این بیماری‌ها به سمت روش‌های سنتی دیگری رفته‌اند و در نهایت به استفاده از آیهوآسکا بازگشته‌اند.

 

  1. مانستری پیلگرِمیج (Monastery pilgrimage)، زیارتگاه سنت پاتریک، ایرلند

مانستری پیلگرِمیج (Monastery pilgrimage)، زیارتگاه سنت پاتریک، ایرلند

این مراسم در مکانی با نام زیارتگاه سنت پاتریک برگزار می‌شود که البته بیشتر با نام تطهیرگاه سنت پاتریک شناخته می‌شود. سنت پاتریک در یک جزیره ایرلندی واقع‌ شده است و شباهت زیادی با جزیره زندان آلکاتراز (از لحاظ ساختار جزیره‌ای) دارد.

چه‌ کارهایی انجام می‌دهند؟

نخست اینکه، کفش و جوراب نباید به‌ پای داشته باشند و 24 ساعت نیز نباید بخوابند. همچنین در طی این ساعات باید به عبادت در مکان‌های مخصوص بپردازند. علاوه بر این موارد معمولاً ساعت‌های بسیار زیادی را نیز در سکوت سپری می‌کنند که یکی از شرایط این سکوت استفاده نکردن از تلفن است.

مورد بعدی روزه است، کسانی که به این مکان وارد می‌شوند، معمولاً از نیمه‌شَبِ روزی که وارد می‌شوند تا نیمه‌شبِ روزِ سوم را روزه می‌گیرند. ازجمله خوراکی‌های مجاز هنگام تغذیه نیز می‌توان به قهوه، چای و کیک جوی دو سر اشاره کرد.

نتیجه کار چیست؟

معمولاً بیشتر تجربیاتی که ذکر می‌شود این است که؛ برای رسیدن به معنویت، قرار گرفتن در انزوا و برخی از محرومیت‌های اجباری را تجربه می‌کنند. بسیاری از کسانی که این حال معنوی را تجربه کرده‌اند معمولاً میگویند که هنگام بازگشت قدرت بیشتری را در درون خود احساس می‌کنند و با اطمینان بیشتری به زندگی ادامه می‌دهند.

 

  1. غوطه‌ور شدن در فضای جنگل، آمازون اکوادور

غوطه‌ور شدن در فضای جنگل، آمازون اکوادور

مردم قبیله ساپارا (Sapara) مدت زیادی است که در بخش اکوادوری آمازون زندگی می‌کنند، ولی از این قبیله فقط 600 نفر باقیمانده است که 5 نفر از آن‌ها زبان ساپارایی را صحبت می‌کنند. آن‌ها برای آموزش فرهنگ و شیوه زندگی خود به خارجی‌ها، گروه‌های کوچکی به نام ناکو (Naku) را به وجود آورده‌اند که خارجی‌ها بتوانند در اعماق جنگل اکوادور برای مدت 5 روز در آنجا زندگی کنند.

چه‌ کارهایی انجام می‌دهند؟

اگر به‌طور خلاصه بخواهیم بیان کنیم، مهمانان چالش‌های زندگی در اعماق جنگل را باید به‌طور کامل تجربه کنند. هرروز در هوای آزاد از خواب بیدار می‌شوند، صدای حیوانات وحشی که در جای‌جای جنگل پنهان‌ شده‌اند و یا در حال عبور هستند را گوش می‌کنند، فعالیت‌هایی مانند تطهیر با خاکستر گیاهان دارویی را انجام می‌دهند، به اکتشافات روحی و معنوی می‌پردازند، قایقرانی و شنا در رودخانه را انجام می‌دهند و همچنین روزه نیز می‌گیرند.

از تلفن و وای فای نیز خبری نخواهد بود، حتی آب قابل شربی در آن حوالی وجود ندارد و فقط بطری‌هایی برای مهمانان تدارک دیده‌ شده است.

نتیجه کار چیست؟

در این مسیر ارتباط معنوی عمیقی با طبیعت برقرار می‌کنند و به بعضی از حالات ناخودآگاه خود بازمی‌گردند. معمولاً این تجربه به‌صورت گروه‌های 10 نفره مهمانان برگزار می‌شود.

 

  1. آشرام (صومعه)، هند

آشرام (صومعه)، هند

این مکان شبیه به یک کلاس یوگای معمولی نیست، آشرام (Ashram) ریشه‌ای بسیار قدرتمند در تاریخ و معنویت هند دارد. تجربه‌هایی از تغذیه، دعا و عشق را به همراه دارد. در اینجا مردم گوشه عزلت می‌گزینند و نوعی ورزش جسمی و روحی معنوی انجام می‌دهند. این آشرام‌ها معمولاً در سرتاسر هند وجود دارند.

چه‌ کارهایی انجام می‌دهند؟

مبتدیان می‌توانند بعد از ورود تا زمانی که تمام‌کارها را به‌درستی یاد بگیرند در آنجا بمانند. در آشرام خبری از خرید، بانک، ایمیل و تماس نیست. همچنین سیگار کشیدن و تغذیه از گوشت حیوانات نیز ممنوع است. وعده‌های غذایی فقط به‌صورت گیاهی سرو می‌شوند و اتاق‌هایی ساده برای مهمانان تدارک دیده‌ شده است. در این مدرسه‌ها حفظ روندی منضبط در کارهای روزانه برای داشتن تجربه معنوی کامل ضروری است، باید در ساعت خاصی از خواب بیدار شوند و حداقل روزانه 4 ساعت نیز تمرین یوگا دارند. در هنگام وعده‌های غذایی نیز سکوت مطلق حکم‌فرماست.

نتیجه کار چیست؟

تصور کنید اگر کسی تمام‌ روز را به فکر و تأمل درباره کارهای شخصی و معنوی بگذراند، در مورد نقاط قوت و محدودیت‌هایی که برایش وجود دارد فکر کند، چه مسائلی را کشف می‌کند. این سبک زندگی موقتی که عاری از هرگونه دل‌بستگی و حواس‌پرتی است، شرایطی را به وجود می‌آورد که افراد در آنجا یاد می‌گیرند که چگونه با خود زندگی کنند.

 

  1. پیاده‌روی معنوی، نروژ

پیاده‌روی معنوی، نروژ

مردم معمولاً برای دریافت حس و حالی معنوی و تنظیم دوباره امور زندگی خود به مکان‌های معنوی سفر می‌کنند. این مقاصد مقدس و زیارتگاه‌های محبوب در هر 5 قاره جهان وجود دارد اما موردی هست که معمولاً کمتر به آن پرداخته‌ شده است. مسیر اُلاو ویز (Olav Ways) در نروژ یک نمونه از آن‌ها است. درواقع طی کردن این مسیر به‌خودی‌خود حس و حال معنوی را به وجود می‌آورد.

چه‌ کارهایی انجام می‌دهند؟

این مسیر کمی طولانی است، البته چندین مسیر برای پیمودن وجود دارد که طولانی‌ترین مسیر حدود 643 کیلومتر است و کوتاه‌ترین آن‌ها حدود 99 کیلومتر طول دارد. با وجود اینکه کوهنوردی و شیب بالا در طول مسیر وجود ندارد ولی تپه نوردی جزئی طبیعی از آن است. برای اینکه از جدول زمانی خارج نشوید باید هرروز حداقل 20 کیلومتر پیاده‌روی کنید.

نتیجه کار چیست؟

به‌نوعی این کار تمرینی آگاهانه است که فرد در حین انجام آن نوعی توجه مذهبی را برای خود به همراه می‌آورد. در این مسیر دره‌های زیبا، جنگل‌های سرسبز، چشم‌اندازهای کوهستانی، ساختمان‌هایی مربوط به قرون‌ وسطی و کلیساهایی با سن متفاوت نیز وجود دارند.

شما مراسم معنوی عجیب دیگری را سراغ دارید؟

 

منبع: matadornetwork.com

کیانوش جهانمردی
کیانوش جهانمردی