چرا غذاهای مصر همیشه دست کم گرفته شده‌اند؟

4.8
از 4 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
غذاهای خوشمزه ای که همیشه دست کم گرفته شده اند! +تصاویر
13 بهمن 1398 10:00
1

غذاهای مصر دست کم گرفته شده‌اند: طعم غذاهای موجود در مصر به مراتب خوشمزه‌تر و غالباً جذاب‌تر از غذاهای سنتی سایر کشورهای مدیترانه‌ای است. اگرچه فرهنگ غذایی مدیترانه یا خاورمیانه به ندرت در میان فرهنگ‌های غذایی بزرگ قرار می‌گیرند، اما طعم غذاهای سنتی لبنان، ترکیه یا یونان بسیار خوشمزه و جذاب هستند. این واقعیت را در نظر بگیرید که سنت‌های آشپزی مصر به بیش از 5000 سال پیش، و به زمان فراعنه باز می‌گردد.

غذاهای مصر ممکن است شبیه به سایر کشورهای خاورمیانه باشد، اما اغلب دارای پیچ‌وتاب و طعم‌های بی‌نظیری است. در طول قرن‌ها، مواد تشکیل دهنده غذاهای محلی و روش‌های پخت و پز آنها توسط مردمی که از مصر عبور می‌کردند، مانند یونانیان و رومی‌ها، عرب‌ها و عثمانی‌ها، فرانسوی‌ها و انگلیس‌ها به دیگر کشورها برده شده است. آنچه آشپزی مصر را خاص می‌کند این واقعیت است که این غذاها اغلب با مواد و طعم‌های متفاوتی تهیه می‌شوند.

اعتقاد بر این است که فلافل در مصر سرچشمه گرفته است.این غذا که اکنون در سراسر غرب نیز مصرف می‌شود، اغلب با نخود پخته می‌شود. اما در مصر معمولا فلافل را با باقلا خشک تهیه می‌کنند. و بخاطر افزودن جعفری تازه، پیازچه و تره فرنگی، آبدارتر بوده و رنگ آن سبزتر است. مصریان مدت‌ها است که فکر می‌کنند غذای آنها در مقایسه با سایر غذاهای خاورمیانه دست کم گرفته شده‌اند.

در ادامه اطلاعاتی درباره ۱۳ مورد از غذاها و نوشیدنی‌هایی که می‌توانید هنگام سفر به مصر سرو کنید آورده شده است.

 

شاكوشوكا (Shakshouka)

شاكوشوكا (Shakshouka)

غذای تخم‌مرغی محبوب در مصر؟ اسکندریه (Alexandria) مرکز این صبحانه جذاب است، ترکیبی از تخم‌مرغ‌های آبپز شده، سس گوجه فرنگی، فلفل و سیر که بهترین مکان سرو آن یک کافه ساحلی یا در بالکن هتلی مشرف به دریای مدیترانه است.

 

سوپ مولوخیا (Molokhia)

سوپ مولوخیا (Molokhia)

این سوپ سبز رنگ، رنگ متمایز خود را از برگ‌های گل خطمی ریز و پخته شده گرفته که به همراه نوعی گوشت یا غذای دریایی پخت می‌شود و با انواع ادویه‌جات ترشی‌جات از جمله گشنیز و سیر طعم‌دار می‌شوند. این غذا اغلب با برنج سرو می‌شود.

 

فتاح (fattah)

فتاح (fattah)

از غذاهای محبوب در نوبیا (Nubia) میباشد. فتاح اغلب در مراسمات خاص خانوادگی و همچنین تعطیلات مسلمانان و مسیحیان سرو می‌شود، اما اکنون در منوی رستوران‌های سرتاسر مصر نیز وجود دارد. مواد تشکیل دهنده این غذا برنج، گوشت گاو، سس گوجه فرنگی، سرکه و سیر میباشد.

 

کبدا (Kebda)

کبدا (Kebda)

کباب کبدا یا جگر را می‌توان در ساندویچ‌ها یا به تنهایی به عنوان غذای اصلی یا پیش غذا سرو کرد. جگر کبابی (مرغ یا گوشت گاو) در مصر به روش‌های مختلفی از جمله به عنوان ماده اصلی ساندویچ یا به عنوان غذای اصلی یا پیش غذا استفاده می‌شود. سبک اسکندریایی (کبدا اسکندرانی) را می‌توان با ادویه‌ها و پودرهای بیشمار، با طعم تاهینی یا هوموس، نان بلادی، پنیر سرخ شده یا کبابی و ترشی طعم دار کرد.

 

ماه شی (Mahshi)

ماه شی (Mahshi)

برنج معطر شده با سبزيجات و ادويه که داخل سبزيجاتی مانند فلفل سبز، بادمجان، کدو، گوجه فرنگی و يا برگ کلم قرار داده می‌شود. سپس سبزيجات پر شده در يک قابلمه قرار داده شده و با سس گوجه فرنگی و لیمو روی آن پوشیده می‌شود.

 

فلافل (Falafel)

فلافل (Falafel)

اگرچه فلافل در سراسر دریای مدیترانه شرقی و خاورمیانه یافت می‌شود، اما بسیاری از گویندگان اعلام می‌کنند که بهترین‌ فلافل‌ها در مصر، به ویژه رستوران‌ها، کافه‌ها و غرفه‌های خیابانی قاهره یافت می‌شوند. فلافل توپ‌ھايی است که از باقلا و يا نخود سرخ شده تشکیل شده است. فلافل مصری‌ها اغلب با باقالا درست شده و سبز رنگ است!

 

کوشاری (Koshary)

کوشاری (Koshary)

کوشاری، یک غذای کربوهیدراتی راحت برای زمستان است.یکی از محبوب‌ترین غذاهای مصر، ترکیبی از ماکارونی، برنج و نخود سفید است که با گوجه فرنگی، پیاز و سیر سرخ کرده ترکیب می‌شود. این غذا به همراه سس مخصوص و تندی که خود مصری‌ها دستور تهیه آن را می‌دانند، سرو میشود. کوشاری اگر با روغن‌های گیاهی تهیه شود گیاهخواری و گیاهی محسوب می‌شود.

 

باباغانوج (Ghannoug Baba)

باباغانوج (Ghannoug Baba)

این غذای سنتی از پوره بادمجان کباب شده طعم‌دار شده با جعفری، زیره و آبلیمو و همچنین نمک و فلفل تهیه می‌شود.

 

سماک (Samak)

سماک (Samak)

سماک کلمه مصری به معنای "ماهی" است. با توجه به اینکه این کشور بین دریای مدیترانه و سرخ قرار گرفته است، در بسیاری از شهرهای ساحلی مصر انواع غذاهای دریایی را که انواع و اقسام مختلفی دارد تهیه می‌کنند. در این میان ماهی قزل آلا جزو محبوب‌ترین ماهی‌های رستورانی است.

 

گبنا (Gebna)

گبنا (Gebna)

گبنا خامه ای (پنیر سفید) و هندوانه شیرین یکی از بهترین ترکیب‌های غذایی تابستانی هستند. یكی از شگفت‌آورترین چیزها در مورد غذاهای مصر انواع پنیر آن است، سنتی كه به زمان‌های فراعنه باز می‌گردد. گبنا یکی از میان وعده‌های غذایی تابستانی مورد علاقه این کشور است، که ترکیبی از پنیر سفید و هندوانه یا در زمستان، انار است.

 

کونفه یا كنافه (Konafa)

کونفه یا كنافه (Konafa)

فرهنگ مصر مجموعه‌ای از دسرها و میان وعده‌های شگفت‌انگیز و شیرین را در خود جای داده است. با این وجود احتمالاً کنافه محبوب‌ترین آنها است. این دسر شامل شیرینی‌های نازک و نودل مانند خیس شده در شربت، پر شده با پنیر خامه‌ای و غالباً تزئین شده با آجیل می‌باشد.

 

شای یا چای (shai or tea)

شای یا چای (shai or tea)

نوشیدنی ملی مصر که تقریباً در همه جا یافت می‌شود، از چایخانه و ایستگاه‌های کامیون گرفته تا فروشگاه‌های سوغاتی، قایق‌های بادبانی فلشکا و شرکتها. چای معمولا همراه با مقدار زیادی شکر سرو میشود، که دو نوع اساسی دارد - چای کوشاری طلایی در شمال (که اغلب با نعنا سرو می شود) و چای سعیدی تیره در جنوب - و همچنین انواع زیادی از چای‌های گیاهی.

 

آب میوه (juices)

آب میوه (juices)

در کشوری که در حاشیه صحرا قرار دارد، خونسرد ماندن و آبرسانی به بدن همیشه مورد توجه واقع شده است و طی گذشت سال‌ها، مصر طیف گسترده‌ای از نوشیدنی‌های میوه‌ای، گل و لوبیا را ابداع کرده است. در میان آنها نوشیدنی‌های عجیب و غریبی از جمله تمر هندی، خرنوب (carob: خَرنوب نام علمی: Ceratonia siliqua نام یک گونه گیاه دارویی با قدمتی 5000 ساله است)، خطمی و ارکیده نیز قرار دارد.

 

منبع: cnn.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.