9 نمونه از شیرین‌ترین تارت ها و دسرهای لیمو در جهان

5
از 4 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
9 نمونه از شیرین‌ترین تارت ها و دسرهای لیمو در جهان
25 مرداد 1399 10:00
0

همیشه تفکر براین است که مشخصه اصلی هر دسری شیرینی آن است، اما اقوام گوناگون در سراسر جهان برای تعدیل کردن این مزه از یک ماده بهتر یعنی لیمو استفاده می‌کنند. این ماده زردرنگ با طعم قوی قهرمان یک دسر خوب است. می‌توان در همه پای‌ها، مرینگ ها و پاستاهای غلتانده شده در شربت از لیمو استفاده کرد. بااینکه دسر لیمو درگذشته مختص اروپاییان بوده اما حالا ترکیه، بالکان و ایران نیز از لیمو در کیک‌های خود استفاده می‌کنند. در ادامه 9 دسر لیمویی معروف را به شما معرفی می‌کنیم.

 

فرانسه: تارت لیمو

در فرانسه این دسر کلاسیک را می‌توان در هر مغازه شیرینی فروشی یافت. طعم خمیری شیرین و کره‌ای این تارت تعادل خوبی با طعم قوی لیمو ایجاد می‌کند. بااینکه کاستارد لیمو از قرون‌وسطی در اروپا موجود بوده، اولین مطلبی که در آن از تارت لیمو صحبت شده بود را می‌توان در کتاب انگلیسی " کتاب آشپزی خانم" در سال 1844 یافت. در این دستور پخت از کلمه " دلمه بستن" استفاده‌شده که احتمالاً به نحوه ترکیب لیمو با خامه و سپس صاف کردن آن با یکپارچه بافت درشت و جدا کردن دلمه از آب آن اشاره دارد. در پایان یک‌یک ترکیب نرم و ابریشمی حاصل می‌شود که امروزه آن را تارت می‌نامیم.

9  نمونه از شیرین‌ترین تارت ها و دسرهای لیمو در جهان

 

ترکیه: تولومبا

این خمیرهای کوتاه و لوله‌ای مانند ازنظر بافت شبیه به خمیر فرانسوی است که در روغن فراوان سرخ‌شده و سپس در شیره لیمویی خوابانده می‌شوند. هنوز مشخص نیست که تولومبا از چه دوره‌ای به بعد مورداستفاده قرار می‌گرفته، اما ترک‌ها همانند یونانی‌ها سعی کردند که این شیرینی را اصالتاً به خود نسبت دهند. این شیرینی در آلبانی و بلغارستان نیز بسیار محبوب است و می‌توانید آن را در تمامی کشورهای بالکان بیابید. نام این شیرینی که به معنای" پمپ" است، نام‌های دیگری نیز دارد، مثلاً در مصر آن را بالا الشام و در ایران بامیه می‌نامند. ریشه این شیرینی اهمیتی ندارد، اما بنا به گفته تاریخ شناسان در اوایل دوره عثمانی استفاده از این شیرینی باب شد.

9  نمونه از شیرین‌ترین تارت ها و دسرهای لیمو در جهان

 

آمریکا: پای مرینگ لیمویی

باوجود جمله " آمریکایی مثل پای سیب"، اما باید بجای پای سیب از پای مرینگ لیمو استفاده شود. پای سیب متعلق به انگلیسی‌هاست اما این تارت با کاستارت لیمویی که روی آن تکه‌ای مرینگ پفکی قرارگرفته را می‌توان متعلق به فیلادلفیا دانست. الیزابت گودفلو که صاحب مغازه شیرینی‌پزی خود بود، اولین مدرسه آشپزی را دهه 1800 در امریکا پایه‌گذاری کرد و این دستور پخت را نیز به دیگران آموزش داد. او روی پودینگ لیمویی خود یک‌تکه مرینگ قرار می‌داد، این مرینگ را می‌توان حاصل استفاده هوشمندانه او از سفیده تخم‌مرغ‌هایی دانست که بلااستفاده مانده بودند. او تا سال 1847 دستور پخت این مرینگ را به کسی آموزش نداد اما یکی از شاگردانش الیزا لزلی، برای اولین دستور پخت پودینگ با مرینگ را منتشر کرد. در سال 1860 پای مرینگ لیمویی در سراسر کشور همه‌گیر شد. ظاهراً این دسر، دسر محبوب آبراهام لینکلن بوده است.

9  نمونه از شیرین‌ترین تارت ها و دسرهای لیمو در جهان

 

ایتالیا: کیک ریکوتای لیمویی

این دسر سنتی ایتالیایی همانند سایر دسرهای لیموشیرین نیست و به خاطر پنیر ریکوتای بکار رفته در آن نسبت به کیک‌های دیگر بافت اسفنجی متراکم‌تری دارد. این بافت که در دوره کارناوال محبوب اهالی ناپل بوده به‌عنوان یک کیک پنیری شهرت داشته است. مزه لیمویی کاملاً در آن مشخص است و بااینکه این کیک ریکوتا درواقع یک دسر است، اما معمولاً با چایی در صبحانه‌ها سرو می‌شود.

9  نمونه از شیرین‌ترین تارت ها و دسرهای لیمو در جهان

 

ایران: کیک عشق ایرانی

این کیک ریشه در افسانه‌ها دارد، بر اساس یک داستان قدیمی وقتی یک زن ایرانی عاشق شاهزاده‌ای شد که او را دوست نداشت، او این کیک را برای شاهزاده پخت و در آن ورد عشق دمید. این کیک مزین به خامه زده‌شده روی ان است که به طعم گلاب آغشته شده و با پودر پسته تزیین‌شده است. بافت اسفنجی کیک دارای مزه هل و البته لیموست. این کیک را معمولاً با گلبرگ‌های گل تزیین می‌کنند و باعث می‌شود که شبیه کیک‌های داستان‌های تخیلی شود.

9  نمونه از شیرین‌ترین تارت ها و دسرهای لیمو در جهان

 

انگلیس: دَلَمه لیمو

این دسر کلاسیک انگلیسی را می‌توان متعلق به قرون‌وسطی دانست، یعنی زمانی که این دسر را به‌عنوان یک نوشیدنی تهیه‌شده از شیر سرو می‌کردند که با عسل  و شراب مخلوط شده بود. امروزه این دسر با داشتن بافت خامه‌ای بیشتر شبیه یک پودینگ است تا نوشیدنی. لیمو نقش مهمی در طعم این دسر ایفا می‌کند، در تهیه این دسر تنها سه ماده اصلی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها لیموست.

9  نمونه از شیرین‌ترین تارت ها و دسرهای لیمو در جهان

 

مکزیک: کارلوتا

کارلوتا برای عده‌ای یادآور کیک ایسباکس لیمویی است اما این دسر پای ثابت همه میهمانی‌های کریسمس و تولد در مکزیک است. شیرینی‌های وانیلی به‌صورت لایه‌ای روی‌هم قرارگرفته و روی آن‌ها سسی تشکیل‌شده از شیر غلیظ و لیمو ریخته می‌شود. وقتی کیک شکل گرفت، آن را برای چند ساعت داخل فریزر قرار می‌دهند تا بافت منسجمی به خود بگیرد. سادگی این کیک با طعم قوی لیمو باعث محبوبیت آن در سراسر امریکای لاتین شده است.

9  نمونه از شیرین‌ترین تارت ها و دسرهای لیمو در جهان

 

اسپانیا: کیک روغن‌ زیتون لیمویی

این کیک متراکم و پفی طعمی مدیترانه‌ای دارد. اسپانیا از روغن‌زیتون به روش‌های مختلفی استفاده می‌کند که در کنار استفاده از میوه‌ها طعم ویژه‌ای به کیک می‌دهد. این کیک را معمولاً در هنگام عصر و با قهوه سرو می‌کنند. در اسپانیا کیک‌های روغن‌زیتون طعم‌های مختلفی دارند، مانند لیمو و پرتقال. هرچند وجود مرکباتی مانند لیمو طعم فوق‌العاده‌ای به این کیک می‌دهد.

9  نمونه از شیرین‌ترین تارت ها و دسرهای لیمو در جهان

 

استرالیا: پاولوا

پاولوا که محبوب استرالیایی‌ها و نیوزیلندی‌هاست، یکی از خامه‌ای‌ترین دسرهایی است که امتحان خواهید کرد. لایه‌هایی که از بیرون برشته و از داخل نرم هستند با لایه‌ای از مرینگ و خامه روی آن مانند یک برج رویایی است که با شاتوت و توت‌فرنگی و بلوبری تزیین‌شده است. پس لیمو کجاست؟ برای اینکه این دسر تابستانی خوشمزه طعم تارت  را به خود بگیرد، از پودر لیمو را روی تمامی میوه‌های دسر می‌ریزند.

9  نمونه از شیرین‌ترین تارت ها و دسرهای لیمو در جهان

 

منبع: matadornetwork.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.