جشنواره وارا، فستیوال هنری مجسمه‌ های کاهی در ژاپن!

3
از 4 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
این غول های عظیم از کاه ساخته شده اند! +تصاویر
25 شهریور 1399 10:00
0

برنج یکی از غذاهای اصلی ژاپن و پایه اصلی صنعت کشاورزی آن است. غلات طبق سنت در پاییز به‌صورت دستی برداشت می‌شوند، هرچند که می‌توان به‌صورت ماشینی نیز آن‌ها را برداشت کرد. صرف‌نظر از روش، پس از برداشت برنج و بیرون آوردن دانه، آنچه باقی می‌ماند کاه برنج است – در زبان ژاپنی به آن وارا (wara) می‌گویند - و شهر نیگاتا برای جلوگیری از هدر رفتن آن از طریق جشنواره سالانه هنر وارا، راهی خلاقانه ارائه داده است.

جشنواره وارا فستیوال هنری مجسمه‌های کاهی در ژاپن

کاه برنج به‌طورکلی برای اهداف روزمره مانند تغذیه احشام و ساخت پشت‌بام مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ درگذشته، این‌یک ماده معمولی بود که برای ساختن لوازم جانبی مد مانند کفش و کیف پول زنانه استفاده می‌شد. شهر نیگاتا، واقع در استان نیگاتا، قطب اصلی تولید برنج، تصمیم گرفت مفهوم استفاده مجدد و بازیافت را به سطح دیگری برساند. در سال 2008، این شهر با بومیان و دانشجویان دانشگاه هنر موساشینو در توکیو همکاری کرد تا حامی رویدادی باشند که در آن با استفاده از کاه برنج آثار هنری خارق‌العاده‌ای خلق می‌شوند. لازم به ذکر است که باوجوداین جشنواره کاه‌های برنج باقی‌مانده‌ به هدر نمی‌روند و درعین‌حال حس فعالیت اجتماعی را تقویت می‌کند.

این مجسمه‌ها با استفاده از کاه برنج بر روی سازه‌های چوبی ساخته می‌شوند و در چندین مکان در منطقه در معرض نمایش قرار می‌گیرند. این جشنواره همه‌ساله در پارک اواسکیگاتا (Uwasekigata) با حضور هنرمندان محلی، دانشجویان موساشینو و افراد دیگر برای خلق آثار هنری برگزار می‌شود.

جشنواره وارا فستیوال هنری مجسمه‌های کاهی در ژاپن

این مجسمه‌ها هرساله مضمون متفاوتی دارند و علاوه بر آن، این جشنواره همچنین دارای کلاس‌های عملی، اجراهای موسیقی، رقص و محصولات ویژه محلی برای فروش است. این جشنواره معمولاً از اواخر آگوست تا اواخر اکتبر اجرا می‌شود و شرکت در آن و بازدید از آن برای عموم آزاد است، اما امسال به دلیل همه‌گیری بیماری کووید-19 لغو شده است.

 

منبع: matadornetwork.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.