حمام مهدی قلی بیک، اولین حمام مشهد با نقوشی وصف ناپذیر!

3.7
از 3 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
برای خواندن تاریخ، فقط کافی است به سقف این بنا نگاه کنید! +تصاویر
31 شهریور 1399 08:00
0

 معرفی حمام مهدی قلی بیک

مشهد مقدس به لحاظ قرار داشتن حرم مطهر امام رضا (ع) همواره مقصدی جذاب برای گردشگران بوده است، اما این شهر مقدس علاوه بر جاذبه های مذهبی دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی بیشماری نیز می باشد، حمام مهدی قلی بیک یکی از جاذبه های معروف مشهد است که مربوط به دوره شاه عباس صفوی است، این حمام که در جوار حرم امام رضا (ع) واقع شده امروزه به موزه مردم ‌شناسی مشهد معروف است.

حمام مهدی قلی خان اولین حمام مشهد

حمام مهدی قلی بیک مشهد را می توان یکی از بزرگ ترین حمام های ایران دانست. بنای این حمام قدیمی با سقفی زیبا، رنگین و منحصر به فرد تزئین شده است. نقاشی هایی که در این حمام وجود دارد شما را به گالری قدیمی از نقش و نگار ایرانی خواهد برد، نقش و نگارهای بسیار زیبایی که در دوران مختلف، به ‌فراخور مسائل اجتماعی هر روزگار نقش بسته و نقاشی ‌های متعددی روی دیوارها، علی الخصوص سقف این حمام کشیده شده است، بطوریکه سیزده لایه نقاشی به ‌روی دیوارها در گذر تاریخ جا خوش کرده است.

حمام مهدی قلی خان اولین حمام مشهد

معماری حمام مهدی قلی بیک

بزرگترین و زیباترین بخش حمام مهدی قلی بیک، بینه‌ی حمام (رخت‌کن) با هشت ستون و تزئینات نقاشی است، در ساخت این بنا از مواد و مصالحی چون ساروج، آهک، فلز، سنگ، شیشه و کاشی استفاده شده اما اسکلت اصلی بنا از جنس آجر می باشد. این حمام در مجموع از ۷ بخش تشکیل شده که هر کدام کارآیی متفاوتی دارند.

حمام مهدی قلی خان اولین حمام مشهد

نخستین بخش حمام، بخش سربینه یا رختکن است که خود از چند غرفه مختلف تشکیل می شود. دیوارهای سربینه مزین به کاشی کاری های فیروزه و طرح دار زیبایی است و در سقف نیز نقاشی هایی چشمگیر خودنمایی می کند. در ساخت سربینه از ساروج بری و گچ کاری در ۲۸ لایه استفاده شده و از این تعداد لایه، ۱۳ لایه تنها مختص به تزئینات نقاشی حمام می باشد.

حمام مهدی قلی خان اولین حمام مشهد

قدیمی ترین نقاشی موجود در سقف به زمان حکومت صفوی و جدیدترین آن نیز به اواخر دوره قاجار یعنی حدود سال ۱۳۰۰ برمی‌گردد. بیشترین نقاشی که در حال حاضر دیده می شود، مربوط به لایه اخیر است که در آن داستان های شاهنامه، افسانه های عامیانه و بخش هایی از زندگی روزمره و کوچه و خیابان مردمان در دوره قاجار به تصویر کشیده شده است. در این نقش ها افرادی سوار ماشین، فردی دوچرخه سوار و تعدادی سرباز تفنگ به دست به چشم می خورند.

حمام مهدی قلی خان اولین حمام مشهد

امیدواریم پس از بحران کرونا بتوانید به بازدید از این حمام زیبا بروید.

حمام مهدی قلی خان اولین حمام مشهد