درک بسیاری از افراد از جادوگری به لطف نمایشهای بیشمار تلویزیونی ازجمله هری پاتر، شعبدهبازی و حیله کاملاً محدود به فانتزیهای فرهنگ عامه است. البته پس از آن تاریخچه بسیار تحسینآمیز دادگاههای جادوگران سالم در سال 1692 وجود دارد، جایی که بسیاری از مردم - بیشتر زنان جوان - برای جرائم جادوگری مورد آزمایش قرار گرفتند. حتی شهر سالم (salem) نیز خود را به جشن کیتسچی (Kitschy) از رایجترین تفاسیر هنرهای جادوگری تبدیل کرده است. اما جادوگری در فرمهای متنوع آن – سحر، جادوی سیاه، افسون گری (وودو) و موارد دیگر - بسیار زیاد است و هنوز هم بخشی از فرهنگهای مختلف در سراسر جهان امروز است. در این مطلب قصد داریم با کشورهایی آشنا شویم که هنوز فرهنگ جادوگری در آنها رواج دارد، همراهمان باشید.
آفریقای جنوبی
در آفریقای جنوبی، جادوگران صرفاً چهرههای افسانهای یا بخشی از تاریخ فرهنگی نیستند - آنها عنصری مهم در سبک زندگی مردم زولو (Zulus) هستند. مردم بومی زولو به دکترها بهعنوان طبیبان سنتی احترام میگذارند که نقشی حیاتی در جامعه خود دارند. دکترهای جادوگر به دو دسته تقسیم میشوند: طالع بینها Sangoma یا سانگوما و گیاه درمانگرها Inyanga یا اینیانگا. اینیانگا مانند شمن ها (shaman)، پزشکان طب طبیعی است. اعتقاد بر این است که آنها توسط قدرتهای الهی منصوب میشوند و قدرت دارند تا آینده را برای محافظت از اعضای قبیلهای در برابر ارواح شرور، پیشبینی کنند. سانگوماها بیشتر بهعنوان رهبران مذهبی عمل میکنند، و از طریق تشریفات مذهبی خلسه و موسیقی با اجداد ارتباط برقرار میکنند. پزشکان جادوگر زولو در میان مردم دارای احترام و عزت هستند.
شیلی
در فرهنگ مردم ماپوچه (Mapuche) شیلی، جادوگری معنای شومتری دارد. ماپوچهها به جادوگران شیطانی به نام کالکو (Kalku) اعتقاد دارند که دشمن رهبران معنوی و زنان پزشکی (ماچی) هستند. کالکوها اساساً شروران جامعه هستند و با ارواح شیطانی برای از بین بردن ماچیها (Machi) کار میکنند. اعتقاد بر این است که آنها برای رسیدن به اهداف شیطانی خود از جادوی سیاه استفاده میکنند و حتی دارای پیروانی به نام آنچیمایین (Anchimayen) هستند که اجساد کودکان متوفی را دوباره زنده میکنند. کالکوها بهطور سنتی زنان هستند و شکل موجودات افسانهای به خود میگیرند، درحالیکه ماچیها شکل انسانی دارند و وظایف مذهبی روزمره را انجام میدهند.
فیلیپین
جادوگری در فیلیپین برجسته است و میتواند برای خیر یا شر استفاده شود. جادوگری فیلیپینی کولام (Kulam) نامیده میشود و به کسانی که آن را انجام میدهند مانگکوکولام (mangkukulam) میگویند که این جادوگران قادر به انجام جادوی سیاه هستند. درحالیکه مانگکوکولامها اغلب جادوهایی را برای آسیب رساندن به دشمنان خود طراحی میکنند، اما آنها همچنین میتوانند با استفاده از عروسکهای وودو (voodoo)، از جادوی خود برای کمک به جامعه خود استفاده کنند. غالبا، آنها معجون عشق را به دلشکستگان میفروشند و به مردم کمک میکنند تا از کسانی که به آنها ظلم کردهاند انتقام بگیرند. بنابراین اگر با یک مانگکوکولام دوست هستید و اهدافتان نجیبانه است، جادوی آنها میتواند بسیار مفید باشد. اما اگر خود را دشمن آنها میدانید، بهتر است بیشتر مراقب باشید. اعتقاد بر این است که مانگکوکولام در جزایر سیکیخور (Siquijor) و سامار (Samar) زندگی میکنند و اغلب در رقابت با پزشک جادوگر یا شفا دهنده روستا میباشند.
انگلستان
اعتقادات ویکا(Wiccan: عنوانی است که یک فرقهٔ جدید دینی را با آن مینامند.) ریشه در پرستش طبیعت و جادوگری دارد. این آیین در دهه 1950 در انگلستان پدید آمد و بر اساس سنتهای بتپرستی پیش از روی آوردن اروپا به مسیحیت است. در ویکا، محفل ساحرهها جوامع کوچکی از جادوگران هستند که باهم کار میکنند تا بر روی جادو و آیینهای مسالمتآمیز مسلط شوند. آنها جادوی مربوط به جشن را تمرین میکنند، وعدههای غذایی مراسم را پخش میکنند و با الهه زن ارتباط برقرار میکنند. اگرچه آنها خود را "جادوگر" مینامند، اما این ننگ منفی را که جادوگران را به شیطانپرستی و هنرهای سیاه پیوند میدهد را رد میکنند.
محفل ساحرهها - که بیشتر در انگلیس و ایالاتمتحده واقع شده است، اما در سراسر جهان نیز یافت میشود - ماه کامل، انقلاب تابستانی، اعتدال بهاری و سم هین (Samhain) را جشن میگیرند. سم هین 2000 سال پیش در فرهنگ سلتیک (Celtic) پدید آمده است. سلتی ها معتقد بودند که در زمان سم هین یا سوون، سد میان جهان فانی و جهان روح برداشته میشود و به آنها امکان ارتباط با مردگان را میدهد. آنها به احترام خودشان ضیافت برگزار میکردند، لباس میپوشیدند، آواز میخواندند و نمایش اجرا میکردند. اگرچه این سنت تا حد زیادی رنگباخته است، اما آدابورسوم آن تبدیل به آنچه امروزه هالووین مینامیم شد. سوون هنوز توسط ویکاهای مدرن و بتپرستان دیگر جشن گرفته میشود.
هائیتی
اوبیا (Obeah) آمیزهای از جادو و مذهب است و در زمان تجارت برده در کاراییب به وجود آمده است. این نسخه از جادو، که از غرب آفریقا میآید، از طلسمها برای پیشبینی یا انجام کارها استفاده میکند. اگرچه هیچ نهاد یا ساختار رسمی مذهبی برای اوبیا وجود ندارد، اما متولیان آن بهعنوان راهنمای معنوی دیده میشوند. برجستهترین شکل اوبیا در هائیتی، تمرین وودو است. تمرین کنندگان وودو از افسونها برای جادو به نفع شخصی خود یا شخص دیگری استفاده میکنند، با دیگر طبقات آسمانی ارتباط میگیرند و آینده را پیشبینی میکنند. این نوع جادو همچنین میتواند برای آسیب رساندن به دیگران سو استفاده شود.
مکزیک
نسخه جادوگری در مکزیک بر سانتا موئرته (Santa Muerte) یا قدیسه مرگ متمرکز است. این چهره اگرچه "قدیس" است اما ریشه در خرافات جادویی دارد و مفهوم شومی دارد. بهعنوان زنی به تصویر کشیده شده است که ماسک جمجمه و روپوش بلند بر تن دارد و اعتقاد بر این است که مجسمههای او دارای قدرت جادویی هستند. مجسمههای سیاه سانتا موئرته اغلب در آیینهای نفرین استفاده میشوند و بسیاری حضور مجسمه او را علامت مرگ میدانند. کسانی که میخواهند جادوی تاریک را تمرین کنند از مجسمه سانتا موئرته برای کانال گذاری آن استفاده میکنند.
رومانی
برخی از کشورها هنوز دقیقاً مانند سالم (Salem) در سال 1692، جادوگران را با مدرک یا بدون مدرک شناسایی میکنند و آنها را به جرم جنایات مورد آزار و اذیت قرار میدهند. در رومانی، دولت قانون جدیدی را در مورد مالیات جادوگران، فالگیرها و طالعبینها در سال 2011 وضع کرد. همچنین قانونی وضع شد که جادوگران را به دلیل پیشبینی نادرست آینده مجازات میکردند. در پاسخ، گروهی از مشاغل جادویی در كنار رود دانوب جمع شدند و با هدف لعن به دولت و رئیسجمهور، ماندراك (گیاه انساننما) سمی را به آب انداختند. یک جادوگر حتی قسم خورد که از مخلوطی از مواد مدفوع سگ و گربههای مرده در طلسم علیه قانونگذاران استفاده کند.
جمهوری آفریقای مرکزی
در شهر امبایکی (Mbaïki)، در جمهوری آفریقای مرکزی، پیگمهها (pygmy: گروه قومی هستند که میانگین قد آنان به صورت غیرعادی کوتاه است.) اغلب به جادوگری بر دشمنان و تغییر شکل دادن به حیوانات متهم میشوند. به گفته گریم وود (Graeme Wood)، سردبیر روزنامه آتلانتیك، كه طی سفری به امبایکی با یكی از قضات آن صحبت كرد، "عمل شارلاتان بازی و جادوگری" از جرائم كیفری نسبتاً متداول در این شهر محسوب میشود كه مجازات حبس طولانیمدت و جریمه نقدی را در پی دارد. جادوگری یکی از جرائم رایج در کشور است که حدود 40 درصد پیگردهای قانونی شامل اتهامات مربوط به جادوگری است. وقتی کودکان به جادوگری مشکوک میشوند، اغلب توسط خانوادههایشان به مراکز شفابخشی مسیحیان فرستاده میشوند، جایی که گفته میشود کشیشان با دعا و مشاوره آنها را معالجه میکنند.
عربستان سعودی
یک واحد کامل پلیس در عربستان سعودی به مبارزه با جرائم مربوط به جادوگری و آموزش مردم در رابطه با خطرات جادوگری اختصاص یافته است. واحد پلیس برای پیشبرد اقدامات ضد جادوگری خود حتی بیش از 9 دفتر مبارزه با جادوگری در شهرهای سراسر کشور ایجاد کرده و بیش از 600 مورد "جنایت جادویی" را تحت پیگرد قانونی قرار داده است. در سال 2012، 215 "جادوگر" به دلیل اقدامات جادوگری دستگیر شدند و جادوگران اغلب به دلیل مسائل مذهبی و اجتماعی در سراسر کشور سرزنش میشوند. از آنجا که بسیاری از کسانی که تحت آزار و اذیت قرار گرفتهاند، اتباع خارجی از آفریقا و اندونزی هستند - و دینهای دیگری غیر از اسلام دارند - به نظر میرسد که هر دو مؤلفه مذهبی و نژادی برای آزار و شکنجهها آنها وجود دارد.
منبع: matadornetwork.com