تنها نیمه کشتی - نیمه هواپیمای ساخته شده در تاریخ، در دریای خزر به گل نشست!

3.7
از 16 رای
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
یادگاری از عصری دیگر در دریای خزر به گل نشست! +تصاویر
25 مهر 1399 07:00
1

روزی روزگاری غرب و اتحاد جماهیر شوروی در جنگ جهانی دوم متحد بودند، اما مدت کوتاهی پس از آن در جنگ سرد به دشمنان سرسخت یکدیگر تبدیل شدند. این دوره از تضاد نظامی از سال 1947 شروع شد و تا اوایل دهه 1990 ادامه داشت، مدت کوتاهی پس از فروپاشی دیوار برلین و تجزیه اتحاد جماهیر شوروی، دوباره تبدیل به همان چیزی شد که امروز ما به راحتی روسیه می‌نامیم.

اما در آن سالهای پر اضطراب، اتحاد جماهیر شوروی مصمم بود که به هر طریقی - از جمله اختراعات تجهیزات نظامی که از تجهیزات آمریکایی برتری دارد، رقبای غربی خود را شکست دهد.

تنها نیمه کشتی - نیمه هواپیمای ساخته شده در تاریخ، در دریای خزر به گل نشست!

نمونه ای از این موارد اکرانوپلان یا شناور اثر سطحی (Ekranoplan) است، نوعی وسیله جنگی نیمه کشتی - نیمه هواپیما که شوروی چندین مورد از آن را ساخت، اگرچه فقط یک مورد از آن برای جنگ بود.

و درنهایت این اختراع عجیب، اکنون در ساحلی در دریای خزر گیر افتاده است، که ظاهراً توسط کسانی که زمانی فکر می‌کردند ترکیبی درخشان از هواپیمایی و فناوری دریایی است، رها شده است.

کاوشگر شهری، لانا ساتور (Lana Sator)، سوار هواپیما شد و به شهر داغستان پرواز کرد تا از طراحی داخلی لون عکس بگیرد. با فرار از یک مأمور امنیتی، لانا موفق شد به داخل اتاق برود و از فضای داخلی عکس بگیرد.

این مدل که لون (LUN) نامیده می‌شود، در حال حرکت از یک پایگاه دریایی به موزه‌ای در داغستان بود که در بین راه به دلیل نامشخصی از کشتی راهنما جدا شد.

تنها نیمه کشتی - نیمه هواپیمای ساخته شده در تاریخ، در دریای خزر به گل نشست!

برای مدتی به‌سادگی در دریا حرکت می‌کرد، اما اکنون در نزدیکی یک ساحل شنی ساکن شده است، آن‌قدر به خشکی نزدیک است که مردم تا زانو در دریا می‌روند و نگاهی به این یادگار عصر دیگر می‌اندازند.

لون به هنگام ساخت قرار بود کمی بیشتر از 30 فوت بالاتر از سطح دریا در بالای آب پرواز کند. این بدان معنا بود که این هواپیما می‌تواند بدون اینکه موردتوجه قرار بگیرد، ناگهان به کشتی‌های جنگی دشمن حمله کند و در صورت لزوم یک حمله غافلگیرانه انجام دهد.

فقط یک اکرانوپلان برای این منظور ساخته‌ شده است، و هیچ کشتی دشمنی توسط آن منهدم نشده است، به این معنی که شوروی به‌زودی متوجه شد که این‌ یک سرمایه‌گذاری عظیم بدون سودهی می‌باشد.

تنها نیمه کشتی - نیمه هواپیمای ساخته شده در تاریخ، در دریای خزر به گل نشست!

بااین‌حال، این‌یک حس کنجکاوی نظامی است و بیشتر کارشناسان و مورخان نظامی می‌گویند خیلی بد است که این تجهیزات ترکیبی از هواپیما و کشتی را رها کنند تا پوسیده شود.

از طرف دیگر، رساندن آن به موزه مورد نظر امری است که همه امیدوارند به‌زودی اتفاق بیفتد، خصوصاً قبل از آنکه دمای زمستان احتمال موفقیت در یدک کشیدن آن را درجاهای دیگر مشکل‌ساز کند.

بر اساس پست‌های رسانه‌های اجتماعی روسیه، در حال حاضر این کشتی توسط آب‌شور و سایر عوامل، آسیب‌ دیده است. اما تاکنون هیچ صحبتی در مورد سرنوشت لون نشده است - آیا قرار است اجازه دهند به‌سادگی از بین برود، یا اینکه نیروی دریایی روسیه دخالت خواهد کرد و آن را به موزه‌ای که در آن قرار بود هنگام ترک پایگاه دریایی در 31 ژوئیه منتقل شود، می‌رساند؟

تنها نیمه کشتی - نیمه هواپیمای ساخته شده در تاریخ، در دریای خزر به گل نشست!

یک کارشناس رسانه‌ای عکس‌های اکرانوپلان را به "یک نهنگ ساحلی" تشبیه کرد و ابراز نگرانی کرده‌ است که این منابع صرف بازیابی و نجات این تجهیزات منحصربه‌فرد نمی‌شود.

چند اكرانوپلان دیگر نیز برای ارتش شوروی ساخته‌ شده بود، اما آن‌ها برای مقاصدی غیر از جنگ، مانند حمل‌ونقل تجهیزات بودند. این تنها موردی است که تعیین ‌شده بود تا بدون آنکه توسط رادار شناسایی شود به کشتی‌های دشمن حمله کند.

تنها نیمه کشتی - نیمه هواپیمای ساخته شده در تاریخ، در دریای خزر به گل نشست!

گفتنی است که اکرانوپلان بیش ‌از پیش بدون محافظت رها شده است. در رسانه‌های اجتماعی داستان‌هایی منتشر شده است که افرادی یواشکی به داخل هواپیما سرک می‌کشند، بنابراین به‌وضوح پیداست که حفظ امنیت لون، سهل‌انگارانه است.

تنها نیمه کشتی - نیمه هواپیمای ساخته شده در تاریخ، در دریای خزر به گل نشست!

البته غرب و روسیه هنوز مشکلات زیادی در رویکردهای سیاسی و دیدگاه‌های جهانی دارند. اما جنگ سرد مدت‌هاست که به پایان رسیده است و هیچ‌یک از طرفین در شرف آغاز یک درگیری مسلحانه نیستند که شاید هیچ عقب‌نشینی بدون عواقب قابل‌توجهی برای آمریکا و روسیه وجود نداشته باشد.

 

منبع: thevintagenews.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.