خانه طباطبایی ها، الماس درخشان کاشان

4.7
از 3 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
الماسی که بر انگشتری کاشان خوش درخشید + تصاویر
15 آبان 1399 09:01
1

خانه طباطبایی ها یکی از زیباترین و دیدنی ترین بناهای تاریخی کاشان است که شاهکار معماری خود را به رخ بازدیدکنندگان می کشد، این عمارت زیبا در محله سلطان امیر احمد در بافت قدیم کاشان قرار گرفته است و از شاهکارهای هنر معماری قدیم به حساب می آید که به وسیله مرحوم سیدجعفر طباطبایی از تجار معروف فرش آن زمان (سال 1213 شمسی) ساخته شده است. معمار آن استاد علی مریم کاشانی، معمار معروف قرن نوزده ایران است.

خانه طباطبایی ها

مجموعه خانه طباطبایی ها دارای ۳ بخش اندرونی بیرونی و بخش مخصوص خدمه است. خانه طبا طبایی ها  ۴۷۰۰ مترمربع وسعت دراد که دارای ۴۰ اتاق، ۴ حیاط، ۴ سرداب است. معماری خانه طباطبایی ها به شیوه معماری حجاب دار و درون گرا است. معماری گودال باغچه یعنی باغچه ی خانه در گودی قرار گرفته است.

خانه طباطبایی ها

بدین ترتیب بنا هم از نظر استحکام و مقابله با زلزله مقاوم می شود و هم آن که آبرسانی به بنا را تسهیل می کند در ضمن از رطوبت بنا هم برای رشد گیاهان استفاده می شود. وقتی بنا یعنی بصورت گودال باغچه ساخته شود خانه در عایق حرارتی هم قرار دارد. نه خانه زود گرم می شود و نه زود سرد.

الماس درخشان کاشان

اسناد و مدارک ها نشان می دهد که میرزا ابوالحسن غفاری کاشانی ملقب به صنیع الملک  که هنرمند بزرگ و نقاش باشی دربار ناصرالدین شاه قاجار نیز بوده است بر حسب رفاقتی که با مرحوم سیدجعفر طباطبایی با مالک خانه دوستی نزدیک داشته  و به احترام دوستی که با وی داشت در اجرای گچ بری ها و ترسیم نقاشی های این خانه نظارت داشته است و این مطلب ارزش و اعتبار تزیینات خانه طباطبایی را بسیار افزایش می دهد.

کاشان

خانه طباطبایی ها کاشان

خانه طباطبایی ها

خانه طباطبایی ها کاشان

الماس درخشان کاشان