روستایی در ایران با نام اصفاک !

4.5
از 2 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
روستایی دیدنی با نام اصفاک در خراسان جنوبی
25 آبان 1399 09:00
0

در خراسان جنوبی، کاروانسرایی با نام اصفاک در روستایی با همین نام واقع شده است. این روستا در میان شهرستان بشرویه و طبس قرار گرفته است.

569787878451.jpg

سردر ورودی‌ بنا در وسط‌ ضلع‌ شمالی‌ آن‌ قرارگرفته شده است. در طرفین‌ این‌ ورودی‌ که‌ طاقی‌ با قوس‌ هلوچین‌ دارد تختگاه‌هایی‌ قرار گرفته‌ که پس‌ از وارد شدن‌ از این‌ درب‌، با فضای‌ هشتی‌ مواجه‌ می‌شوید که دارای سقف‌ گنبدی‌ رفیع‌ و با شکوه‌ و آجرچینی‌ بسیار زیباست. حیاط‌ کاروانسرا فضایی‌ مستطیل‌ شکل و وسیع‌ دارد‌ که‌ دور تا دور آن‌ را صفه‌ها و اتاق‌هایی‌ با ایوان‌ رو به‌ حیاط‌ تشکیل‌ داده است.ایوان‌ رو به‌ ورودی‌ حیاط‌ کاملاً مشابه‌ و هم‌ اندازه‌ با ایوان‌ روبرو، عریض‌تر و مرتفع‌تر از ایوان های‌ مجاورش‌ خودنمایی‌ می‌کند.

65145612380.jpg

فضای‌ زیر این‌ ایوان‌ صفه‌ای‌ است‌ که‌ در دیوارهای‌ اطرافش‌ طاقنماها و طاقچه‌هایی‌ قرار دارد و مختص‌ پذیرایی‌ از مسافران‌ و مهمانان‌ خاص‌ است‌، در وسط‌ اضلاع‌ شرقی‌ و غربی‌ بنا، صفه‌هایی‌ با یک‌ طاق معمولی‌ (مشابه‌ طاق سایر ایوان ها) و دو طاق کوچکتر در طرفین‌ مشاهده‌ می‌شود که‌ به‌ نظر می‌رسد فضاهای‌ نشیمن‌ عمومی‌ این‌ کاروانسرا است‌.بنای تاریخیکاروانسرای اصفاک درآبان ماه سال ۱۳۸۵ با شماره ملی ۱۶۴۷۵ به ثبت ملی رسید. این کاروانسرا مربوط به دوره صفویه میباشد و هم اکنون به یک اقامتگاه بومگردی تبدیل شده است.

منبع: ایسنا

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.