با 10 قایق عجیب و غریب بر روی آب ها آشنا شوید

4
از 8 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
با 10 قایق عجیب و غریب آشنا شوید + تصاویر
04 آذر 1399 07:00
0

ما اتومبیل‌ها را در هر شکل و اندازه‌ای می‌بینیم، اما قایق‌ها هم می‌توانند همینقدر عجیب و غریب باشند. این قایق‌ها می‌توانند با خوش‌سلیقگی و طراحی خوب محدودیت‌ها را پشت سر بگذارند و حتی جهان خارج را کشف کنند. البته که گاهی گاهی هم کاری جز با سرعت حداکثری حرکت کردن انجام نمی‌دهند. در این مطلب با 10 قایق عجیب و غریب آشنا می‌شویم.

1- قایق زیپر - Zipperboat

قایق زیپر

«یاسوهیرو سوزوکی» در سال 2004 قایق موتوری زیپی را ارائه کرد، اما این قایق تا سال 2010 راهی هیچ سفری نشد. درست مانند بسیاری از سازه‌های عجیب و غریب و عالی، این قایق هم یک پروژه هنری به شمار می‌رفت و قرار نبود به ‌عنوان وسیله نقیله مورد استفاده قرار بگیرد. هیچ مسافری هم برای آن وجود نداشت چون قایق از نظر قدرت و خطر واژگونی مورد آزمایش قرار نگرفته بود. مطمئناً نمی‌توانید پشت سر این قایق با سرعت اسکی کنید، اما شاید بتوانید روی یک خط با سرعت بسیار کم حرکت کنید.

2- پلونگور - Plongeur

زیر دریایی پلونگور

زیردریایی‌ها تاریخ طولانی‌ای دارند و قدمت آنها به 415 سال قبل از میلاد بازمی‌گردد. اولین زیردریایی که با چیزی غیر از نیروی انسانی به حرکت درآمد، پلونگور فرانسوی بود که برای حرکت به هوای فشرده متکی بود. این زیردریایی برای اولین بار در سال 1863 به کار گرفته شد و در سال 1872 از رده خارج شد. اما پلونگور الهابخش 20.000 زیردریایی دیگر بوده است.

3- مارجانا - Marjata

کشتی مارجانا

پوشش آنتن دایره‌ای برای محافظت از دیش‌های رادار، صفحه فرود هلیکوپتر، شکلی شبیه به اتوی لباس، مارجاتا همه اینها را دارد. این یک کشتی جاسوسی نروژی است که برای ضربه زدن به روس‌ها در آبهای قطب شمال حرکت می‌کند. این کشتی برای اولین بار در سال 1992 به آب انداخته شد. کشتی‌های بعدی که از این نمونه ساخته شد، در اندازه‌ای بزرگتر و با جذابیت ظاهری کمتری بودند.

4- جستجوگر تایتان مار - The Titan Mare Explorer

جستجوگر تایتان مار

بعضی چیزها برای دنیای ما بسیار خوب و ناب هستند. جستجوگر تایتان مار یکی از آنهاست. این جستجوگر، مأموریت پیشنهادی ناسا برای کشف دریاهای هیدروکربوری در بزرگترین قمر زحل را برعهده داشت. در منظومه شمسی ما، به ‌غیر از زمین، تیتان تنها جرمی است که به دلیل جو متراکمش، روی سطح آن آب وجود دارد. سالها پس از ارائه این سازه، ناسا آن را مورد تأیید قرار نداد و احتمالاً هرگز آن را تأیید نخواهد کرد. برخی قایق‌های عجیب و غریب هرگز به حرکت درنخواهند آمد.

5- قایق‌های تور اردک Duck tour

قایق‌های تور اردک

قایق‌های تور اردک بدترین دوزیستان دنیا هستند؛ در خشکی: بزرگ و آهسته، در آب: بدساخت و بسیار کُند. تورهای اردک اولین بار در دهه 1940 در ویسکانسی دلز به آب انداخته شدند و پس از آن در سطح بین المللی گسترش پیدا کردند. تورهای اردک معمولاً زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که برخی تیم های ورزش‌های ساحلی در سوپربول برنده می‌شوند.

6- کتووالام The Kettuvallam

قایق کتووالام

قایق‌های خانه‌ای معمولاً به اندازه پانتون‌هایی که برای سوددهی ساخته می‌شوند هنری نیستند. اما در منطقه کرالای هند، قایق‌های خانه‌ای به سبک کتووالام، به شکل ضدآب و سقفی تزئین شده و کاهگلی، از میان آبها عبور می‌کنند و گردشگران را به سوی خود فرا می‌خوانند. قدمت این طرح به 3000سال پیش از میلاد بازمی‌گردد که در آن زمان برای انتقال ادویه‌جات و مسافر در طول مسیرهای تجاری مورد استفاده قرار می‌گرفت.

7- سایه دریا - Sea Shadow

سایه دریا Sea Shadow

«لاکهید مارتین» سایه دریا را به‌عنوان یک هواپیمای مخفی در آب ساخته است که توسط رادارها ردیابی و شناسایی نمی‌شود. نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا پیش از رونمایی از این قایق، در سال‌های 1984 تا 1993 به‌صورت محرمانه آن را مورد آزمایش قرار می‌داد. این قایق از طرح SWATH استفاده می‌کند که در آن 2 هسته قدرتی درست در زیر سطح آب غوطه‌ور می‌شوند. سایه دریا در سال 2012 پس از آنکه نیروی دریایی آمریکا نتوانست آن را به فروش برساند از رده خارج شد.

8- یروایند - The Yrvind

قایق یروایند

«اسون یروایند» هنرمندی سوئدی و سازنده قایق‌های کوچک است.  قایقی که در تصویر می‌بینید به نام سازنده آن یعنی یروایند نامگذاری شده و طول تقریبی آن بیش از 4 متر است. یروایند شکل کوچک قایق خود را برای سفر در دریای آزاد مناسب نمی‌داند و برای ساخت نسخه‌های کمی بزرگتر کار خود را ادامه می‌دهد.

9- هیوِن - Heaven

قایق هیوِن

در سال 2003 در دانشگاه کالیفرنیا قایقی ساخته شد که برای همیشه مسیر تاریخ دریانوردی را تغییر داد! پانتون پدالی، یک بانوج خوابیده دراختیار شما قرار می‌دهد تا با احساس خوشبختی در آب ها حرکت کنید. افسوس که دیگر این قایق‌ها ارائه نمی‌شوند و چیزی جز یک خاطره کمرنگ از آنها باقی نمانده است.

10- جهنم – Hell

قایق جهنم

در سال 2015 دو شخص، این قایق را با قطعات دور انداختنی عایق‌بندی شده و با چسب ساختند که برای آنها 9پوند (11دلار) هزینه در بر داشت. این قایق در اولین سفر خود شکست. هیچکدام از این طراحان شنا بلد نبودند و جلیقه نجات هم نداشتند؛ پلیس مجبور به نجات آنها شد.

 

منبع: popularmechanics

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.