روستای درکش، داروخانه طبیعی ایران

4.8
از 12 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
روستایی که داروخانه طبیعی ایران محسوب می‌شود + تصاویر
24 آذر 1399 08:00
2

روستاگردی یکی از مهم‌ترین علایق گردشگران در این روزها است. روستای درکش جزو روستاهای هدف گردشگری در استان خراسان شمالی به حساب می‌آید. این روستا هر ساله با طبیعت بکر و بی‌نظیر، گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. ما نیز امروز در بخش پیشنهادات ایرانگردی لست سکند به سراغ این روستای زیبا در استان خراسان شمالی رفته‌ایم. با ما همراه باشید.

 

روستای درکش

روستای درکش در منطقه کوهستانی استان خراسان شمالی قرار گرفته است. این روستا ۱۰۴۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و توسط کوه‌های بلند و جنگل‌های بلوط احاطه شده است. روستای درکش در شمال دره کنداب و کوه‌های مرتفع آلاداغ (با ارتفاع ۲۴۵۵) قرار گرفته و خود در دره‌ای واقع شده که رودخانه درکش نیز از میانه آن می‌گذرد. مردم محلی در این روستا با زبان کردی کرمانجی صحبت می‌کنند و شغل اکثریت آنها کشاورزی و باغداری است. مهم‌ترین محصول کشاورزی روستا، گندم، جو، چغندرقند وذرت و مهم‌ترین محصولات باغی آنها انگور، سیب و هلو است.

روستای درکش
منبع عکس: ایلیاگشت
روستای درکش
منبع عکس: ایلیاگشت

 

نام روستا درکش

روستای درکش که یکی از زیباترین روستاهای ایران به لحاظ پوشش گیاهی به حساب می‌آید، در طول یک دره قرار گرفته است. موقعیت قرارگیری روستا در دره باعث شده که نام آن به درکش مشهور شود. این روستا در ۷۰ کیلومتری بجنورد (مرکز استان خراسان شمالی) و ۳۰ کیلومتری شهر آشخانه (مرکز شهرستان مانه و سلمقان) قرار دارد.

روستای درکش
منبع عکس: ایلیاگشت

 

پوشش گیاهی روستای درکش

روستای درکش به پوشش گیاهی بی‌نظیر خود مشهور است. روستا با طبیعت جنگلی و کوهستانی، با چشمه‌سارها و آبشارهای زیبا، در حاشیه غنی‌ترین ذخیرگاه جنگل‌های بلوط شرق ایران قرار دارد. باغ‌های میوه و گیاهان دارویی که در روستا رشد می‌کنند، باعث شده که این روستا به یک مقصد بکر برای طبیعت‌گردان تبدیل شود.

گیاه‌شناسان، روستای درکش را یک داروخانه بزرگ و طبیعی می‌دانند که سقف داروخانه آسمان آبی است. در این روستا بیش از ۳۸۰ نوع گیاه دارویی شناسایی شده که از میان آنها، ۷۹ نوع آن جزو گونه‌های نادر می‌باشد. فصل بهار بهترین زمان برای چیدن و دیدن گیاهان دارویی در منطقه روستای درکش است. گیاهانی مانند آویشن، کاکوتی و گَوَن که در فصل بهار رشد می‌کنند و چشم‌انداز بی‌نظیری را در روستا ایجاد می‌کنند.

خراسان شمالی
منبع عکس: ایلیاگشت
خراسان
منبع عکس: ایلیاگشت
ایران، خراسان
منبع عکس: ایلیاگشت

 

پوشش حیوانی روستای درکش

روستای درکش علاوه بر پوشش گیاهی متنوع، از حیات وحش متنوعی برخودار است. اگر در سفرهایتان به بازدید از حیوانات منطقه علاقه دارید، روستای درکش می‌تواند شما را شگفت‌زده کند. در این روستا انواع حیوانات از جمله میش، قوچ، گرگ، خوک، خرس و پرندگان شکاری مانند عقاب، شاهین، کبک و کرکس زندگی می‌کنند. همچنین طبیعت روستای درکش محل زندگی مرال (گوزن قرمز) است. این گوزن که شاخ‌های بلندی دارد، شبگرد و البته بسیار اجتماعی است. شاخک‌های این گوزن زیبا در ابتدا مخملی و با گذشت زمان (در زمان جفت‌گیر) به صورت استخوانی در می‌آید.

خراسان
منبع عکس: ایلیاگشت
روستای درکش
منبع عکس: ایلیاگشت

 

جاذبه‌های گردشگری روستای درکش

روستای درکش علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، دارای جاذبه‌های تاریخی دیگری نیز می‌باشد. مشهورترین اثر تاریخی در روستا، قزل قلعه و سردابه‌های زیبا است. همچین برج تاریخی سبز علی خان قراچورلو نیز در روستای درکش قرار دارد.

اما مهم‌ترین جاذبه‌ روستای درکش، جاذبه‌های طبیعی روستا است. رودخانه درکش یا زوهار، چشمه گلزار، چشمه سردار، سرچشمه آبشار کنگره زو، کوه‌های سر به فلک کشیده و پوشیده از درختان جنگلی، چشمه جنگلی ییلاق، دره کندریزو، منطقه ییلاقی کش‌گربه و نرگسلو و همچینن منطقه تیغ‌بل با پوشش جنگلی از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی روستای درکش هستند.

در روستا، مجتمع تفریحی به نام باباببرخان نیز دیده می‌شود. این تنها مجتمع تفریحی روستا است که از طبیعت بکر و زیبایی برخوردار است. مجتمع تفریحی باباببرخان در کنار کوه‌های مه‌گرفته و رودخانه روستا قرار دارد. برای استفاده از خدمات اقامتی و غذایی پیش از سفر، باید خدمات مدنظر خود را رزرو کنید.

ایران
منبع عکس: ایلیاگشت
روستا
منبع عکس: آرشیو لست سکند | عکاس: پریسا کمالی
روستای درکش
منبع عکس: آرشیو لست سکند | عکاس: پریسا کمالی
ایران
منبع عکس: آرشیو لست سکند | عکاس: پریسا کمالی

 

بهترین فصل سفر به روستای درکش

روستای درکش در تمامی فصل زیبا و دیدنی است. اما روستا در فصل بهار و تابستان از زیبایی منحصربه فردی برخوردار می‌شود و آب و هوا در این فصول خنک می‌گردد. ییلاق اغلب مردم منطقه در فصل تابستان، روستای درکش است. اما اگر از سرما گریزان نیستید، فصل پاییز، پوشش جنگلی روستا را به زیباترین حالت خود درمی‌آورد. برگ‌های رنگارنگ درختان، مناظر بی‌نظیر را ایجاد می‌کنند.

خراسان
منبع عکس: ایلیاگشت
روستای درکش خراسان
منبع عکس: ایلیاگشت

 

سخن پایانی

روستای درکش با طبیعت بی‌نظیر، هر ساله گردشگران بسیاری را شیفته خود می‌کند. برای بازدید از روستا، باید از بجنورد به سمت آشخانه حرکت کنید و بلافاصله بعد از اینکه روستای کلاته زمان صوفی را پشت سرگذاشتید، جاده‌ فرعی روستا را خواهید دید. در سفر خود به روستای درکش، نان محلی که توسط زنان پخته می‌شود را حتما امتحان کنید و برای ما از تجربه‌هایتان بگویید.

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی