جاهای تفریحی و دیدنی لواسان + عکس و آدرس

4.2
از 90 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
نزدیک‌ترین دیدنی‌های اطراف لواسان + تصاویر
12 آبان 1401 08:00
13

از تکرار مسیر محل کار و خانه خسته شده‌اید، اما زمان کافی برای سفر رفتن ندارید؟ دوست دارید آخر هفته را با خانواده هوای تازه بخورید اما شلوغی تهران دست از سرتان برنمی‌دارد؟ پس وقت آن رسیده که به سراغ طبیعت دیدنی اطراف تهران بروید؛ خوش آب و هوا، خلوت و البته بسیار نزدیک. لواسان و روستاهای اطرافش گزینه خوبی برای مسافرت‌های یکروزه و حتی چند ساعته است. کافی است تصمیم بگیرید چه مقصدی مدنظرتان است، یک رستوران شیک با نمای جاجرود؟ یا مقصدی که با درجه سختی بالا که نیاز به تجهیزات و چندین ساعت زمان دارد؟ در این مطلب از بلاگ لست سکند به‌سراغ جاهای دیدنی لواسان رفته‌ایم. اگر شما هم کنجکاوید تا دیدنی‌ها و تفریحاتی بیشتر از ویلاهای گران قیمت این منطقه بشناسید، این مطلب را از دست ندهید.

15.jpg

 منطقه حفاظت شده ورجین

منطقه حفاظت شده ورجین وسعتی حدود ۲۷ هزار هکتار دارد و در شمال شرقی شهر تهران به‌ عنوان یکی از جاهای تفریحی لواسان شناخته می‌شود، این منطقه به دلیل نزدیکی به تهران، راه‌های دسترسی مناسبی دارد. ورود به آن از دو مسیر امکان‌پذیر است؛ یکی از داخل شهر لواسان و جاده کند و بوجان و دیگری در کنار شهر فشم و جاده امامه. 

 از دلایل اهمیت این منطقه حفاظت شده به عنوان یکی از جاهای دیدنی لواسان، تنوع زیستی آن است. از مهم‌ترین گونه‌های حیات وحش که در این منطقه پیدا می‌‌شود، می‌توان به گراز، قوچ و میش البرزی، خرس قهوه‌ای، گرگ، پلنگ، انواع کبک، بلدرچین، جغد شاخدار و عقاب طلایی اشاره کرد. این منطقه و روستاهای لواسان از مراتع ییلاقی مورد استفاده دامداران روستاهای اطراف و عشایر هستند. علاوه بر این، اینجا محل رشد انواع مختلف داروهای گیاهی است که از بین آنها می‌توان به بومادران، بارهنگ، کاکوتی و شکرتیغال اشاره کرد.

توجه داشته باشید منطقه حفاظت شده ورجین برای ورود نیاز به مجوز دارد، در صورت کسب مجوز و ورود به این منطقه با توجه به تنوع زیستی و حساسیت‌هایش، شما باید نکات حفاظتی و محیط زیستی بسیاری را در نظر بگیرید. 

  • بهترین زمان برای سفر به ورجین: فصل بهار
  • فاصله از تهران تا ورجین: 58 کیلومتر (نزدیک به یک ساعت و بیست دقیقه)
  • فاصله از لواسان تا ورجین: 30 کیلومتر (نزدیک به 40 دقیقه)
  • فعالیت مناسب در ورجین: کوهنوردی و پیمایش

لیست بهترین جاهای دیدنی تهران

لست سکند-lavasan-ورجین.jpg
منطقه حفاظت‌شده ورجین از دیدنی های لواسان

موقعیت دقیق منطقه حفاظت شده ورجین

روستای امامه

 به جرات می‌توان گفت که روستای امامه بهترین جا برای تفریح در اطراف تهران است، علت این ادعا فقط طبیعت زیبای این منطقه نیست، بلکه وجود مقاصد مختلفی است که می‌تواند هرسلیقه‌ای را راضی کند. اگر از آن دست افرادی هستید که دوست‌ دارید خودتان را در برابر طبیعت به چالش بکشید، می‌توانید به سراغ قله مهرچال بروید، این قله در رشته‌کوه البرز مرکزی قرار دارد و در شمال روستای امامه و کند و در فاصله بین دشت‌ لار و کوه‌های لواسانات است و البته به خاطر مسیرهای طولانی و شیب‌های زیاد، یکی از قله‌هایی است که با ارتفاع ۳۹۱۲ متر، صعود به آن سخت است. البته در مسیر می‌توانید به سراغ قلعه مازیار هم بروید از دیدن این قلعه تاریخی لذت ببرید.

اگر هم علاقه به کمپینگ یا یک سفر کوتاه خانوادگی دارید، می‌توانید به حاشیه روستای امامه که خودش به تنهایی یکی از جاهای دیدنی لواسان است بروید یا با کمی فاصله به سراغ دشت مهرچال یا حتی آبشار گلوکان بروید که همگی مسیری ساده و فضایی مناسب برای برپایی کمپ دارند، از طرف دیگر، این منطقه برای کسانی که علاقه به پیمایش دارند هم جذاب است و اغلب برای پیمایش مسیر امامه‌گلوکان به این منطقه سفر می‌کنند.

  • بهترین زمان برای سفر: فصل بهار و پاییز
  • فاصله از تهران: 56 کیلومتر ( در حدود یک ساعت و 15 دقیقه)
  • فاصله از لواسان: 18 کیلومتر(نزدیک به نیم ساعت)
  • فعالیت مناسب: کوهنوردی، پیمایش و کمپینگ
Untitled.png
نمایی از اطراف روستای امامه

 

موقعیت دقیق روستای امامه

 کند علیا

یکی دیگر از روستاهای دهستان لواسان کوچک، روستای کند علیا است. از جذابیت‌های این روستا می‌توان به باغ‌های زیبا، کوچه باغ‌های دیدنی و چندین آبشار معروف اشاره کرد. این روستا فقط ۳۸ کیلومتر از شمال شرقی تهران فاصله دارد و یک روستای کوهستانی با منابع غنی آب به شمار می‌رود. آب و هوای این روستا مثل سایر مناطق کوهستانی در زمستان سرد است، بنابراین بهترین فصل برای سفر به این منطقه، بهار و تابستان است. از لواسان تا کند علیا حدود ۱۵ دقیقه فاصله است.

دو آبشار دیدنی در اطراف این روستا واقع شده است؛ یکی آبشار ناران و دیگری آبشار کفترلو از دیگر جذابیت‌های این روستا و از جاهای دیدنی لواسان است که اهالی آن محصولات باغی خود را عصرها برای فروش به داخل روستا می‌آورند و شما می‌توانید تازه‌ترین و بهترین محصولات باغی را مستقیما از آن‌ها بخرید. فراموش نکنید از آنجایی که بخش زیادی از روستا، باغ‌های شخصی است، بدون اجازه نباید وارد حریم آن‌ها شوید.  

یکی دیگر از دیدنی های لواسان که در این مسیر نباید از دست بدهید، غار موزه دکتر وزیری است، این غارموزه اولین موزه خصوصی ایران محسوب می‌شود و در آن وسایل دور ریختی بدون استفاده تبدیل به مجسمه هایی جالب و دیدنی شده‌اند.

  • بهترین زمان برای سفر: فصل بهار و پاییز
  • فاصله از تهران: 56 کیلومتر ( در حدود یک ساعت و 15 دقیقه)
  • فاصله از لواسان: 18 کیلومتر(نزدیک به نیم ساعت)
  • فعالیت مناسب: کوهنوردی، پیمایش و کمپینگ
لست سکند-lavasan-کندعلیا.jpg
منظره ای در کندعلیا از روستاهای لواسان
لست سکند-lavasan-موزه وزیری.jpg
غارموزه وزیری از عجیب‌ترین دیدنی های لواسان

موقعیت دقیق کندعلیا

 پارک جنگلی تلو

پارک جنگلی تلو با فضای آرام و زیبایی که دارد، مقصدی عالی برای طبیعت‌دوستان است. این پارک در بزرگراه شهید بابایی و کیلومتر پنج جاده تلو واقع شده است؛ به همین دلیل، دسترسی بسیار سریع و راحتی دارد. از لواسان تا پارک جنگلی تلو حدود ۲۰ دقیقه فاصله است. این پارک مأمن انواع پرندگان مثل شاهین و قرقی و عقاب است. پوشش گیاهی آن هم غالبا از درختان سوزنی برگ و پهن برگ تشکیل شده‌است. دریاچه سد لتیان، تأمین‌کننده آب مورد نیاز برای این پارک جنگلی لواسان است.

پارک جنگلی تلو به‌عنوان پارک جنگلی لواسان مساحتی بیش از ۱۰ میلیون مترمربع دارد. در گوشه و کنار پارک، آلاچیق‌هایی برای استراحت بازدیدکنندگان و جای پیک نیک در لواسان وجود دارد. مهم‌ترین جذابیت این پارک جنگلی، غیر از طبیعت بی‌نظیری که دارد، چشم‌اندازهای زیبایی از سد لتیان و برخی دیگر از جاهای دیدنی لواسان در مقابل چشمان شما به نمایش می‌گذارد. در این پارک، امکانات لازم برای فعالیت‌های ورزشی و تفریحی مثل والیبال ساحلی، فوتبال ساحلی، دوچرخه‌سواری کوهستان، پاراگلایدر، اسب دوانی، پینت‌بال و صخره‌نوردی فراهم شده است. بنابراین اگر از علاقه‌مندان به این فعالیت‌های تفریحی و ورزشی جذاب هستید، در این پارک جنگلی و در نزدیکی رودخانه لواسان ناامید نمی‌شوید.

  • بهترین زمان برای سفر: فصل بهار و پاییز و زمستان
  • فاصله از تهران: 38 کیلومتر (حدود 50 دقیقه)
  • فاصله از لواسان: 14 کیلومتر (حدود بیست دقیقه)
  • فعالیت مناسب: کمپینگ و پیک نیک
تلو همشهری.jpg
پارک جنگلی تلو از جاهای تفریحی لواسان؛ عکس از همشهری آنلاین

موقعیت دقیق پارک جنگلی تلو

دشت هویج

دشت هویج یکی از زیباترین مناطق طبیعی و مشهورترین جاهای دیدنی لواسان در نزدیکی تهران و در منطقه لواسان است. این دشت زیبا در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و بخشی از روستای افجه است و در فصل‌هایی از سال به‌دلیل زیبایی هزاران عکاس و طبیعت‌دوست را به سوی خود جذب می‌کند. در گذشته، این دشت محل کشت هویج بوده و نامش را به‌همین خاطر دشت‌ هویج گذاشته‌اند، ولی اکنون در بیشتر قسمت‌های آن درختان گیلاس به چشم می‌خورد.

دسترسی به دشت هویج به‌خصوص برای ساکنان شمال تهران، بسیار ساده و سریع است، کافی است از اتوبان شهید بابایی وارد جاده لشگرک شوید و به سمت میدان لشگرک مسیر خود را ادامه دهید تا به روستای افجه برسید، در روستا یک دو راهی هست که راه خاکی به سمت دشت هویج می‌رود. تورهایی برای بازدید از دشت هویج در طول سال برپا می‌شود که می‌تواند از طریق آنها برای سر زدن به این مورد از جاهای دیدنی لواسان اقدام کنید. این منطقه نزدیک جاده هراز قرار گرفته و از این جهت آن را از جاهای دیدنی هراز هم می‌دانند.

  • بهترین زمان برای سفر: بهار و تابستان و به ویژه پاییز
  • فاصله از تهران: 52 کیلومتر (حدود یک ساعت و سی دقیقه)
  • فاصله از لواسان: 13 کیلومتر (42 دقیقه)
  • فعالیت مناسب: کمپینگ، عکاسی
دشت هویج ندا.jpg
دشت هویج از پر رفت و آمدترین جاهای دیدنی لواسان

موقعیت دقیق دشت هویج

  روستای افجه

روستای افجه از توابع بخش لواسانات است و در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی تهران در مجاورت دشت هویج قرار دارد. این روستای مرتفع ۲۰۴۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و به خاطر کوهستانی بودن پاییز و زمستان سرد و بهار و تابستانی مطبوع دارد.این روستا یکی از جاهای دیدنی لواسان در برف است و بسیاری برای برف بازی به آنجا می‌روند.

این روستا غیر از زیبایی‌های طبیعی جذابش، آثار تاریخی هم دارد؛ از جمله حمام تاریخی روستا که قدمتش به دوران صفویه یا قاجار می‌رسد. غیر از آثار تاریخی، در این روستا می‌توانید از دو آبشار جذاب بازدید کنید؛ یکی آبشار پسچویک با ۱۵ ارتفاع که فاصله آن از شمال شرق افجه، تقریبا ۱/۵ کیلومتر است. دیگری آبشار مواب است که قبل از دشت هویج قرار دارد و ارتفاع آن به ۱۸۰ متر می‌رسد.

  • بهترین زمان برای سفر: بهار و پاییز
  • فاصله از تهران: 47 کیلومتر (حدود یک ساعت)
  • فاصله از لواسان: 9 کیلومتر (حدود یک ربع)
  • فعالیت مناسب: روستاگردی، پیمایش، پیک نیک
لست سکند-lavasan-افجه.jpg
افجه مشهور به‌ جای پیک نیک در لواسان 

موقعیت دقیق افجه

 روستای برگ جهان

روستای برگ جهان یکی دیگر جاهای دیدنی لواسان کوچک است و آب‌وهوایی بی‌نظیر و طبیعتی جذاب دارد. این منطقه تقریبا در تمام طول سال میزبان علاقه‌مندان به طبیعت است. روستای برگ جهان در بهار و تابستان آب‌وهوایی مطبوع دارد و در پاییز، منظره‌های زیبایی از هزاران رنگ پاییزی‌اش، چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. روستای برگ جهان ۱۱ کیلومتر از شرق روستای افجه فاصله دارد. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۲۰۲۶ متر است و انتخاب خوبی برای کسی است که به سراغ رودخانه لواسان یا جاهای خوش آب و هوا در این منطقه می روند.

 دسترسی به این مورد از روستاهای لواسان تقریبا راحت و سریع است. از تهران می‌توانید به طرف لواسان و از آنجا به افجه و در نهایت برگ جهان برسید. مسیر دیگری هم از تهران دارد که از مسیر جاجرود، سد لتیان، نیکنام ده و بعد برگ جهان است. این روستای زیبای کوهستانی به غیر از چشم‌ اندازهای منحصر به فردی که از مناظر طبیعی دارد، میزبان چندین جاذبه دیگر نیز هست که از میان آنها می‌توان به قلعه دختر ثبت شده در فهرست آثار ملی، زندان خانه لار یا غار خمیره، آرامگاه امامزاده اسماعیل و آبشار برگ جهان اشاره کرد.

  • بهترین زمان برای سفر: بهار و پاییز و تابستان
  • فاصله از تهران: 60 کیلومتر (حدود یک ساعت و نیم)
  • فاصله از لواسان: 16 کیلومتر(حدود نیم ساعت)
  • فعالیت مناسب: روستاگردی، پیمایش
لست سکند-lavasan-ابرگ جهان.jpg
نمایی از روستای برگ جهان یکی از بهترین جاهای تفریحی لواسان

موقعیت دقیق روستای برگ جهان

دشت لار

پارک ملی لار  یا دشت لار یکی از مناطق حفاظت‌شده ایران است که در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است. پارک ملی لار در رشته کوه البرز مرکزی و در نزدیکی دامنه جنوب غربی دماوند قرار گرفته است و در واقع در مرز بین دو استان تهران و مازندران قرار دارد، هرچند شاید دقیقا نتوان به این منطقه یک جای دیدنی لواسان گفت، اما به دلیل نزدیکی به لواسان اشاره نکردن به آن شاید بی‌مهری به چنین جایی باشد. این پارک وسعتی حدود ۳۰ هزار هکتار دارد، البته وسعت کل منطقه لار به ۷۳۵۰۰ هکتار می‌رسد. دشت لار یکی از زیست بوم‌های مهم عشایری است و به خاطر تنوع پوشش گیاهی و تنوع حیات وحش، اهمیت زیادی برای محیط زیست ایران دارد. از لواسان تا پارک ملی لار حدود ۳ ساعت فاصله است.

در این پارک ملی، برای کسانی که به دنبال پارک جنگلی لواسان هستند، تفریحات و جاذبه‌های متعددی وجود دارد که گردشگران را در فصل‌های مختلف سال به خصوص در بهار به این منطقه می‌کشد. یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های پارک، دشت شقایق‌ها است که بهترین زمان برای بازدید از آن، روزهای پایانی فصل بهار است. دریاچه دیوآسیاب، دریاچه‌ای به قطر ۲۰ متر و عمق دو متر است و آب آن از چشمه‌ای در کف دریاچه تامین می‌شود. این دریاچه در فصل‌های مختلف و با توجه به میزان آب‌دهی و سایر ویژگی‌ها، هر بار رنگ متفاوتی دارد و رنگ آن از آبی روشن تا خاکستری، تغییر می‌کند. دریاچه سد لار یکی دیگر از دیدنی های لواسان است. این دریاچه ۲۹ کیلومترمربع وسعت دارد و آب آن از رودخانه‌های قزل دره، دلیچای و آب‌ سفید تامین می‌شود.

اگر از علاقه‌مندان تفریحات در مناطق طبیعی هستید، در پارک ملی لار دست خالی به خانه برنمی‌گردید. کوهنوردی در چندین کوهی که در پارک ملی لار قرار دارد، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های تفریحی است. علاوه بر این، ماهیگیری در این منطقه هم طرفداران زیادی دارد و سد لار در فصل مجاز برای صید، به مکانی برای جمع شدن دوستداران ماهیگیری تبدیل می‌شود. البته برای ماهیگیری در این دریاچه باید مجوزهای لازم را از قبل دریافت کنید. از دیگر تفریحاتی که می‌توانید در این منطقه تجربه کنید، دوچرخه‌سواری و آفرود است و اگر برای این فعالیت‌ها آمادگی کافی ندارید، می‌توانید از پیک‌نیک و عکاسی در طبیعت زیبای پارک ملی لار لذت ببرید.

  • بهترین زمان برای سفر: بهار و پاییز 
  • فاصله از تهران: 120 کیلومتر (حدود سه ساعت)
  • فاصله از لواسان: 110 کیلومتر (حدود دو ساعت و بیست دقیقه)
  • فعالیت مناسب: آفرود، کمپینگ،پیمایش، ماهیگیری
پارک ملی لار مریم آرام.jpg
دشت لار از جاهای دیدنی لواسان؛ عکس از آرشیو لست‌سکند | مریم آرام

موقعیت دقیق پارک ملی لار

 سد لتیان

سد لتیان سدی است که روی رودخانه جاجرود ساخته شده و در ۱۰ کیلومتری از شمال شرقی تهران و در جنوب شهر لواسان قرار دارد. از لواسان تا سد لتیان حدود یک ساعت فاصله است. پارک جنگلی لتیان برای علاقه‌مندان به پارک جنگلی لواسان هم در کنار پارک جنگلی تلو در اطراف این دریاچه قرار دارد. اطراف این سد به خاطر آب‌وهوای مطبوعی که دارد، مورد توجه دوستداران طبیعت است و برای بسیاری از خانواده‌ها یکی از مهمترین جاهای دیدنی لواسان همین سد باشد.

اگر به تفریحات در دل طبیعت علاقه دارید، می‌توانید در اطراف سد لتیان تفریحاتی مثل دوچرخه سواری و ماهیگیری را تجربه کنید، عکاسی از طبیعت منطقه، یکی از فعالیت‌های محبوب بازدیدکنندگان آن است. قایقرانی و اسکی روی آب از دیگر تفریحاتی است که امکان تجربه آن در سد لتیان برای علاقه‌مندان فراهم شده است. از طرف دیگر اگر دوست ندارید فعالیت‌های سنگینی داشته باشید. می‌توانید با خودرو به کنار سد رفته و ساعتی را به استراحت در این منطقه بگذرانید.

  • بهترین زمان برای سفر: تمام طول سال
  • فاصله از تهران: 50 کیلومتر (حدود دو ساعت)
  • فاصله از لواسان: 10 کیلومتر (حدود بیست دقیقه)
  • فعالیت مناسب: کمپینگ، قایقرانی
لست سکند-lavasan-لتیان.jpg
سد لتیان از جاهای دیدنی لواسان

موقعیت دقیق سد لتیان

 راحت آباد

از رودخانه لواسان گذر کرده‌اید و دوست‌ دارید به سراغ ارتفاع بروید؟‌ این بار می‌خواهیم یکی از روستاهای لواسان که لقب بام لواسان گرفته به شما معرفی کنیم. از بوجان که گذر کنید نوبت به جاده‌ای دیدنی و پر از پیج می رسد!‌ و بعد از آن اگر خوش شانس باشید فقط شمایید و صدای باد و منظره دیدنی کوهستان و البته یکی از جاهای دیدنی لواسان. در فصل زمستان اگر دوست دارید در تهران برف بازی کنید و حجم زیادی از برف های تمیز و دست نخورده را یک جا ببنید، راحت آباد انتخاب خوبی است البته به شرط اینکه جاده روستا قابل دسترسی باشد!‌ (به دلیل حجم برف و لغزندگی جاده در ممکن است دسترسی به روستا ممکن نباشد.)

  • بهترین زمان برای سفر: تمام طول سال
  • فاصله از تهران: 50 کیلومتر (حدود یک ساعت)
  • فاصله از لواسان: 12 کیلومتر (حدود بیست دقیقه)
  • فعالیت مناسب: کمپینگ، عکاسی، پیک نیک
لست سکند-لواسان .jpg
راحت آباد یکی از روستاهای لواسان

موقعیت دقیق راحت آباد

 

سخن آخر 

در این مطلب سعی کردیم شما با بخشی از جاهای دیدنی لواسان و همینطور جای پیک نیک در لواسان آشنا شوید. اما حتما به خوبی این نکته را می‌دانید که منطقه لواسان به عنوان یکی از زیباترین ییلاقات نزدیک به تهران به همین روستاها ختم نمی‌شوند. سراسر این منطقه به‌دلیل وجود رودخانه لواسان، سرسبز و دیدنی است و اگر کمی کنجکاو باشید، شاید انتهای هر جاده به مکانی جذاب ختم شود، اما نباید فراموش کرد که برای رسیدن به برخی از این دیدنی های لواسان شما باید از باغ های شخصی در روستا عبور کنید، پس برای لذت کافی بردن، رعایت حال ساکنان روستا و همینطور محیط زیست را فراموش نکنید.  

 

تألیف: تیم نویسندگان لست‌سکند

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.