آرام‌ترین و کندترین حیوانات دنیا

4.2
از 40 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
حیواناتی از این‌ها کندتر، در دنیا وجود ندارد +‌ تصاویر
01 دی 1399 07:00
2

 سریعترین حیوان روی سیاره زمین یوزپلنگ است، گفته می‌شود یوزپلنگ حدود ۷۵ مایل در ساعت (حدودا ۱۲۰ کیلومتر در ساعت) سرعت دارد و در عرض سه ثانیه می‌تواند به ۶۹.۵ مایل بر ساعت (حدودا ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت)، (سریع‌تر از یک ماشین اسپرت شتاب‌دار) برسد. اما حیوانات و موجودات آن طرف طیف چه کسانی هستند؟

بعضی از حیوانات روی زمین به سختی جابه‌جا می‌شوند و به نظر می‌رسد که به آرام‌ترین حالت ممکن حرکت می‌کنند.  در این مطلب از لست‌سکند به سراغ این طیف از حیوانات رفته‌ایم. در اینجا پنج مورد از آهسته‌ترین و کند‌ترین حیوانات جهان را معرفی کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

 

کوالا

​​​​​​کوالا یک مارپیال بومی استرالیا است. کوالاها به طور کلی حیواناتی منزوی هستند و بیشتر وقت خود را روی درختان می‌گذرانند و برگ‌های اکالیپتوس را می‌خورند. از آنجا که رژیم غذایی آنها از نظر مواد مغذی بسیار ضعیف است، کوالاها انرژی زیادی برای ذخیره ندارند.

 آنها بیشتر وقت خود را به خواب می گذرانند (حدود 16 ساعت در روز) یا روی نوک درختان می‌نشینند و چرت می‌زنند. اگرچه کوالاها بسیار آهسته حرکت می‌کنند و ظاهر آرامی دارند، ولی در مواجهه با تهدید و دشمن، سرعت آنها ۱۸ مایل در ساعت (حدودا ۲۹ کیلومتر در ساعت) می‌رسد.

کوالا

کوالا

کوالا

کوالا

 

لاک‌پشت‌ها

لاک پشت‌های زمینی با سرعتی کمتر از یک مایل (حدودا ۱.۶۰ کیلومتر) در ساعت حرکت می کنند و  همین سرعت، آنها را به یکی از کندترین حیوانات روی زمین تبدیل کرده است. یکی از دلایل سرعت کم لاک‌پشت‌های زمینی، عضلات ضعیف آن‌ها است که این موضوع نیز به رژیم غذایی آن‌ها مربوط می‌شود.  

لاک‌پشت‌های زمینی‌ گیاه‌خوار هستند، بنابراین نیازی به شکار یا تعقیب غذای خود ندارند. همچنین لاک‌پشت‌ها متابولیسم بسیار آهسته دارند که انرژی کمتری می‌سوزانند. لاک پشت‌های گالاپاگوس (Galapagos tortoises) بسیاری از وقت خود را صرف آفتاب گرفتن یا خوابیدن می کنند. عدم تحرک همراه با ذخیره بزرگ آب داخلی، به آنها این امکان را می‌دهد تا یک سال بدون خوردن و آشامیدن زنده بمانند.

 ​لاک پشت

لاک پشت

لاک پشت

لاک پشت

 

حلزون‌های باغی

حلزون‌های باغی زندگی شبانه دارند و در حیاط خانه‌ها، پارک‌ها و جنگل‌ها یافت می‌شوند. آن‌ها عمدتا در بهار، تابستان و پاییز وقتی هوا گرم و مرطوب است، فعال می‌شوند. شما آن‌ها را در محیط‌های سایه‌دار مانند زیر صخره‌ها یا مناطق پر شاخ و برگ نزدیک به زمین خواهید یافت.

 حلزون یکی از کم سرعت‌ترین حیوانات دنیاست. آنها با سرعت ۵۰ یارد (حدودا ۴۵.۵ متر) در ساعت حرکت می‌کنند. سرعت پایین حلزون‌ها به پاهای آنها ربط دارد. پاهای حلزون، ماهیچه بزرگی است که از صدف یا پوسته آن‌ها خارج شده است و در واقع به ‌آنها کمک می‌کند روی زمین کشیده شوند.

 هنگام حرکت، رد لجن باقی می‌ماند که باعث صرفه‌جویی زیاد آب و انرژی می شود. حلزون برای فرار از دست شکارچیان نیازی به حرکت سریع ندارد، چون پوسته یا صدف آن به حفاظت از آن‌ها کمک می‌کند.​

حلزون

حلزون

حلزون

حلزون

 

ستاره دریایی

شاید کسی باور نکند که ستاره دریایی در این لیست قرار داشته باشد. اما ستاره دریایی یکی از کند‌ترین و آهسته‌ترین موجودات روی زمین است. با چشم غیر مسلح، به نظر می‌رسد که اصلا حرکت نمی‌کند اما حداکثر سرعت آن‌ها ۰.۰۶ مایل (حدودا ۹۶ متر) در ساعت است.

ستاره‌های دریایی به طور معمول پنج بازو دارند که پوشیده از اعضای مکنده و گازانبر مانند است و به آن‌ها کمک می‌کند به آرامی در طول کف اقیانوس حرکت کنند.

برعکس دیگر حیواناتی که تا به اینجای لیست به عنوان کندترین موجودات زمین معرفی کردیم، ستاره‌ دریایی گوشت‌خوار است. اما حیواناتی که ستاره‌ دریایی می‌خورد، به اندازه خود آنها کند و آهسته هستند. ستاره‌های دریایی از صدف، مرجان، صدف خوراکی و گوشت صدف و همچنین ماهی زخمی یا مرده تغذیه می‌کنند که سرعت چندان بالایی ندارند.

ستاره دریایی

ستاره دریایی

ستاره دریایی

ستاره دریایی

 

تنبل

در سال ۲۰۱۶، دانشمندان دانشگاه ویسکانسین - مدیسون اعلام کردند که تنبل سه انگشت، رسما کندترین پستاندار روی زمین است. تنبل‌ها بیشتر وقت خود را صرف غذا خوردن، خوابیدن و استراحت در بالای درختان کوه‌های سراسر آمریکای مرکزی و جنوبی می‌کنند.

 همانند کوالا، تنبل‌ها نیز رژیم غذایی متنوع و حاوی مواد مغذی ندارند. آنها متابولیسم آهسته‌ای دارند تا با کالری دریافتی کم خود کنار بیایند و برای حفظ انرژی خود بسیار آرام حرکت می‌کنند. از آنجا که تنبل‌ها بیشتر وقت خود را در میان درختان جنگل می‌گذرانند، به ندرت نیز با تهدید شکارچیان روبرو می‌شوند، بنابراین نیازی به حرکت سریع ندارند.

 به طور متوسط هر روز ۴۱ یارد (حدودا ۳۷.۵ متر) راه می‌روند و در حدود ۱۵ ساعت می‌خوابند. بیش از حد آهسته نیستند؟ نام تنبل برازنده آنهاست!

 ​تنبل

تنبل

تنبل

تنبل

 

​ ​منبع: worldatlas

​ 

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی