14 دهکده تاریخی دنیا که هنوز هم می‌توان در آنها زندگی کرد

4.1
از 8 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
دهکده‌های تاریخی رنگارنگی که هنوز زنده‌اند + تصاویر
29 بهمن 1399 08:00
1

 طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی، تقریباً 54 درصد از کل جمعیت جهان را جمعیت شهری تشکیل می‌دهد که نسبت به سال 1960، 34 درصد افزایش داشته است. در دنیای امروز، افرادی که از سر و صدا و ازدحام جمعیت در شهرهای بزرگ خسته شده‌اند، ترجیح می‌دهند به حومه‌های شهر یا مناطق روستایی مهاجرت کنند. در هر کشوری می‌توان روستاهای خوش آب و هوا و کم جمعیتی را پیدا کرد که ما را از شلوغی شهر نجات بدهند. اما برخی روستاها، علاوه بر جذابیت‌های متداول برای زندگی روزانه، بافتی تاریخی و زنده دارند و تجربه‌ی زندگی در آنها، هیجان‌انگیزتر خواهد بود.

در این مقاله 14 روستای جهان را معرفی می‌کنیم که به جلوه‌های تاریخی خود شهرت دارند، اما هنوز هم قابل سکونت هستند و افرادی که به دنبال آرامش و دوری از دنیای پرشتاب امروزی هستند، می‌توانند این روستاها را برای سفر، اقامت موقت یا سکونت دائمی خود انتخاب کنند.

  1. روستای تِند، فرانسه

روستای کوچک تند، در 16 کیلومتری مرز فرانسه و ایتالیا در حاشیه‌ی پارک ملی واقع در کوهپایه‌های آلپ قرار دارد. تخمین قدمت تِند، کار دشواری است. برخی کارشناسان تاریخ ساخت آن را به اواخر قرن 7 نسبت می‌دهند، اما آنچه که به‌طور قطع تأیید شده، این است که حکاکی‌ها و سنگ‌تراشی‌های به‌دست آمده در این منطقه، متعلق به پیش از میلاد مسیح هستند. این روستا روی تپه‌هایی کم ارتفاع‌تر بنا شده و پر از باغ‌های انگور است. امروز کمتر از 3000 نفر در این شهر قرون وسطایی زندگی می‌کنند.

فرانسه

  1. گاردانا، الجزایر

از دور اینطور به‌نظر می‌رسد که نقاشی‌های پیکاسو به الجزایر راه یافته، منجمد شده و روستاهای گاردانا را شکل داده‌اند؛ همچنان‌که سیمون دوبووار، منظره‌ی این روستا را به «یک نقاشی کوبیسمی بسیار زیبا» تشبیه کرده است. صحرای شمالی‌ این روستا، از شهرکی باستانی و مجموعه‌ای از خانه‌های سفید، صورتی و قرمز تشکیل شده است که در امتداد فلات ساخته شده‌اند. این روستا در سال 1048 پس از میلاد و با هدف دفاع دربرابر قبایل کوچ‌رو تأسیس شده است.

گاردانا الجزایر

  1. روستای یِسکی کروملو، جمهوری چک

یسکی کروملو، روستایی قدیمی است که در جنوب جمهوری چک واقع شده و معماری آن به سبک معماری قرون 14تا 17 انجام شده است. سازه‌های این روستا در کنار پیچ رودخانه ولتاوا ساخته شده و عمدتاً با سبک‌های معماری گوتیک، رنسانس و باروک طراحی شده‌اند. در سال 1992، قلعه یسکی کروملو (که حدود سال 1240 میلادی ساخته شده)، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

جمهوری چک

  1. شیراکاوا-گو، ژاپن

روستای شیراکاوا-گو در مرکز ژاپن و نزدیکی قله‌ی کوه هاکو در رشته کوه‌های ریهلکو واقع شده است. خانه‌های این دهکده‌ی رویایی، به سبک مینیاتوری ساخته شده‌اند و در محیط سرد و کوهستانی منطقه، زندگی آرام و لذت‌بخشی را رقم می‌زنند. این روستا که در قرن 19 ساخته شده، درحال حاضر نزدیک به 2000 نفر جمعیت دارد.

4.jpg

  1. جوزکار، اسپانیا

تقریباً با یک ساعت رانندگی در حاشیه دریای مدیترانه، به روستای جوزکار می‌رسیم. این روستای کوچک اندلسی، از ترکیب ساختمان‌های کوچکی ساخته شده که به‌طور یکدست به رنگ آبی درآمده‌اند. خانه‌های آبی در ترکیب با فضای سبز منطقه، محیطی با بالاترین میزان آرامش را خلق می‌کند. جمعیت فعلی این روستا کمتر از 300 نفر است.

جوزکار اسپانیا

  1. اوزه، فرانسه

دهکده زیبا و جذاب اوزه بر روی صخره‌ای مشرف به رودخانه‌ ریویرای فرانسه قرار دارد و قدمت آن به حدود 2000 پیش از میلاد می‌رسد. این روستا به‌دلیل معماری زیبای قرون وسطایی و چشم‌اندازهای نفس‌گیر رودخانه، به مکان گردشگری مهمی تبدیل شده است. جمعیت فعلی اوزه، به‌ حدود 3000نفر می‌رسد.

فرانسه

  1. اویا، یونان

اویا در حاشیه‌ی دریای اژه‌ی جنوبی قرار دارد. خانه‌هایی سفید با سقف‌هایی آبی که در بلندای صخره‌های ساحلی قرار گرفته‌اند؛ در کنار آبی دریا و آبی آسمان، آرام‌ترین سکونتگاه زنده‌ را شکل می‌دهند. این جزیره یونانی برای نخستین بار در اوایل قرن سیزدهم به‌شکل سکونتگاه درآمد و از آن زمان تا به‌ حال، جمعیت روستا به 1500 نفر افزایش یافته است.

اویا یونان

  1. راین، نروژ

روستای راین در نزدیکی مناطق شمالی نروژ قرار گرفته و به‌عنوان دهکده‌ی ماهیگیران شناخته می‌شود. خانه‌های این روستا در سال 1743 و در حدود 100 کیلومتری بخش شمالیِ قطب شمال ساخته شده‌اند. راین، جلوه‌ی عجیبی از زندگی در طبیعت را به‌تصویر می‌کشد؛ خانه‌هایی که مانند جزیره در میان آب و کوه بنا شده‌اند و هرچه از طبیعت بخواهید را یکجا به شما تقدیم می‌کنند. جمعیت کنونی این روستا، کمی بیش از 300 نفر است اما در زمستان، گردشگران بسیاری به این روستا می‌آیند تا پدیده شفق‌های قطبی را از نزدیک شاهد باشند.

راین نروژ

  1. ولکولینک، اسلواکی

روستای ولکولینک در قرن14 میلادی ساخته شده و تقریبا‌ً می‌توان گفت از خانه‌هایی منحصراً با مصالح چوبی تشکیل شده است. این خانه‌ها به رنگ‌های روشن رنگ‌آمیزی شده‌اند و به جذابیت روستا می‌افزایند. روستای ولکونیک در سال 1997 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

ولکولینک اسلواکی

  1. آلبروبلو، ایتالیا

روستای آلبروبلو یکی دیگر از آثار ثبت شده در میراث جهانی یونسکوست. این روستا در جنوب ایتالیا قرار داشته و در قرن16 ساخته شده است. این روستا با سبک معماری خاصی به نام «ترولو» بنا شده که سازه‌های منحصربه‌فردی را ایجاد می‌کند. سقف خانه‌های این روستا به‌صورت مخروطی و با سنگچین‌های مدور ساخته شده‌اند.

آلبروبلو ایتالیا

  1. باردیوف، اسلواکی

روستای باردیوف، یکی از قدیمی‌ترین شهرک‌های اسلواکی بوده که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است. سبک معماری به‌کار رفته در این روستا، در فاصله بین قرون 13تا 15 رواج داشته و به باستان‌شناسان این امکان را می‌دهد تا به درک دقیقی درباره‌ی سبک زندگی و چگونگی معماری تمدن‌های اروپایی و نحوه‌ی شهرسازی آنها برسند.

باردیوف اسلواکی

  1. بیبوری، انگلیس

بیبوری، دهکده‌ای واقع در جنوب مرکزی انگلیس و درحدود 70کیلومتری شرق کانال بریستول واقع شده است. خانه‌ها و کلبه‌های سنگی قرن17 در این روستا، به‌نوعی شناسه‌ی انگلیس هستند و بسیاری از مردم انگلستان در روابط غیررسمی‌شان، عکسی از بیبوری را به‌عنوان پاسپورت و محل زادگاه خود نشان می‌‌‌دهند.

بیبوری انگلیس

  1. هالشتات، اتریش

روستای هالشتات در منطقه‌ی کوهستانی «زالتس کامرگوت» در اتریش قرار گرفته است. این روستا حدود 70کیلومتر با مرز آلمان فاصله دارد. خانه‌های هالشتات متعلق به قرن16 هستند؛ سازه‌هایی در امتداد دریاچه، کوه‌های برف گرفته در یک سو و دامنه‌ی کوه‌های سبرسبز در کنار خانه‌های روستایی، تصویر کارت پستالی بسیار زیبایی را ایجاد کرده‌ است.

اتریش

  1. تالین، ایستونیا

تالین، در مرکز شهر استونی، دهکده‌ای است که معمولاً با نام «شهر قدیمی» شناخته می‌شود. معماری منحصربه‌فرد این روستا با خانه‌هایی از جنس سنگ و آجر، با رنگ‌هایی عمدتاً گرم و زرد، مشخصه‌ی این روستاست. تالین جاذبه‌های بسیاری دارد اما یکی از شناخته‌‌شده‌ترین جاذبه‌های آن، تالار شهر با ارتفاع 64متر است که برجی تاریخی و متعلق به قرن سیزدهم است.

ایستونیا 

منبع: architecturaldigest

 

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.