موزه های معاصر تهران کدام موزه ها هستند؟

3.5
از 4 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
گشتی در تهران؛ از موزه برادران جهانگرد تا آثاری از جنگ و صلح
20 اسفند 1399 10:00
0

موزه‌گردی یکی از تفریحات جذابی است که علاوه بر ساختن لحظات خوش و به یادماندنی، آموزه‌های فراوانی برایمان دارد. اگر در تهران هستید و می‌خواهید در اوقات فراغتتان، هم حال و هوایتان عوض شود و هم چیزهایی یاد بگیرید، موزه‌گردی بهترین گزینه است. تهران موزه‌های متنوعی دارد و هر سلیقه‌ای که داشته باشید، حتما موزه‌ای برای تماشا کردن پیدا می‌کنید؛ از قدیمی‌ترین اشیاء در موزه ایران باستان گرفته تا جدیدترین‌ها در دوران معاصر، کنج موزه‌ای در تهران جا خوش کرده. در این مطلب، سعی کردیم تعدادی از این موزه‌های معاصر تهران را معرفی کنیم.

موزه موسیقی

یکی دیگر از موزه های معاصر تهران که طرفداران خاص خود را دارد، موزه موسیقی است. این موزه یکی از جدیترین موزه‌های تهران محسوب می‌شود و در سال ۱۳۸۸ تاسیس شده است. مساحت تقریبی آن ۱۴۰۰ مترمربع است و در سه طبقه در تجریش، خیابان شهید دربندی، خیابان موزه واقع شده است. این موزه جذاب و دیدنی چند بخش دارد از جمله: سالن نمایش سازها، گنجینه موزه، آرشیو صوتی و تصویری، سالن اجرا و استودیوی ضبط موسیقی، کتابخانه تخصصی، کارگاه نمایش مراحل ساخت ساز، واحد ویژه نگهداری بهینه سازها، بخش ویژه‌ای تحت عنوان «به سازها دست بزنید»، نمایشگاه تجهیزات تاریخ ضبط موسیقی، اسناد مکتوب و ضبط شده، بخش‌های سمعی و بصری و کافی شاپ.

علاوه بر داخل موزه، ساختمان و حیاط آن هم دیدنی است. کافه این مجموعه هم به پاتوقی برای علاقه‌مندان به موسیقی تبدیل شده است. این موزه قبلا یک خانه مسکونی بوده که در سال ۸۲ بازسازی شده است. سازهایی که در این مجموعه جمع‌آوری شده یا امانی هستند یا توسط افراد مختلف اهدا شده‌اند یا خود موزه آن‌ها را خریده است.

موزه موسیقی
عکس از آرشیو لست‌سکند | روزبه شهنواز

موزه هنرهای معاصر

موزه هنرهای معاصر یکی از دیدنی‌ترین موزه‌های معاصر تهران و ایران است. این موزه در ضلع شمالی بلوار کشاورز و غرب پارک لاله تهران قرار دارد. موزه هنرهای معاصر در سال ۱۳۵۶ و به همت «کامران دیبا» در زمینی به مساحت دو هزار متر مربع پایه‌گذاری شد. موزه هنرهای معاصر یکی از مراکز مهم تهران برای فعالیت‌ها و رویدادهای هنری است. مجموعه‌های جامع و بی‌نظیری از هنر غربی در قاره آسیا در این موزه نگهداری می‌شود. علاوه بر آثار به نمایش درآمده در موزه، ساختمان موزه هم دیدنی و جذاب است و ارزش هنری دارد. در واقع ساختمان موزه یکی از نمونه‌های ارزشمند معماری نوین ایرانی است و آن را با الهام از معماری سنتی ایران طراحی کرده‌اند. طراحی این بنا هم به دست کامران دیبا انجام شده است.

با سر زدن به گوشه و کنار موزه، هشتی، چهارسو و معبر را خواهید دید که هر کدام از عناصر چشم‌نواز معماری ایرانی هستند. در گالری موزه، نمایشگاه‌‌های مختلف هنری برگزار می‌شود. در فضای بیرونی موزه هم از دیدن آثار هنری بی‌نصیب نمی‌مانید و مجسمه‌های زیبایی از هنرمندانی چون هنری مور، آلبرتو جیاکومتی و پرویز تناولی فضای سبز اطراف را زینت داده‌اند. در مجموعه دائمی این موزه، سه هزار اثر ارزشمند و منحصربه‌فرد از هنرمندان ایران و جهان به نمایش گذاشته شده است. آثاری از هنرمندان مشهوری مانند رنوار، لوترک‌، گوگن‌، پیکاسو، ماکس ارنست و ماگریت در بین این آثار دیده می‌شود.

این موزه غیر از گالری‌های نمایش آثار، دارای بخش‌های مختلفی است، از جمله بخش‌های امور هنری‌، امور اداری‌، روابط‌عمومی‌، کتاب‌خانه تخصصی‌، روابط بین‌الملل‌، سینما تک‌، سمعی و بصری‌، خدمات نمایشگاهی‌، راهنمایان هنری‌، مراقبان‌، حراست‌، آرشیو آثار هنری‌، دبیرخانه دایمی نمایشگاه‌ها، فروشگاه کتاب و همچنین کافی‌شاپ‌. در کتاب‌خانه تخصصی موزه، هزاران جلد کتاب فارسی و غیر فارسی با موضوعاتی مثل معماری‌، نقاشی‌، طراحی‌، ارتباط تصویری‌، عکاسی‌، صنعت سینما و دیگر زمینه‌های هنری نگهداری می‌شود. اگر از علاقه‌ندان به هنر خصوصا هنر معاصر هستید، فرصت بازدید از این گنجینه ارزشمند آثار تجسمی از بهترین هنرمندان ایران و جهان را از دست ندهید.

موزه هنرهای معاصر
عکس از آرشیو لست‌سکند | خدیجه عربی

موزه صلح تهران

موزه صلح یکی از موزه‌های معاصر تهران و یکی از موزه‌های عضو شبکه بین‌المللی موزه‌های صلح است. هدف اصلی این موزه‌ها، نشان دادن پیامدهای ناگوار جنگ و خشونت است و آثار زیانبار آن را بر انسان و محیط‌زیست نشان می‌دهد تا فرهنگ صلح را در جوامع ترویج دهد. موزه صلح با موزه‌های عادی تفاوت دارد. در واقع جایی برای نمایش آثار تاریخی نیست و بیشتر یک مرکز فرهنگی است که در آن رویدادهای آموزشی، پژوهشی و فرهنگ‌سازی برگزار می‌شود. موزه صلح در پارک شهر تهران در ساختمان اهدایی شهرداری واقع شده است. این موزه اعضای متعددی دارد که به شکل افتخاری با این موزه همکاری می‌کنند. حتی تعدادی از راهنمایان موزه، خودشان قربانی جنگ و سلاح‌های شیمیایی هستند.
این موزه از چندین بخش تشکیل شده است: کتابخانه صلح، گالری هنر برای صلح، کارگاه‌های آموزشی، بخش موزه مجازی و استودیوی ثبت تاریخ شفاهی. در این موزه بیشتر از هر چیز به کاربرد سلاح شیمیایی در جنگ ایران و عراق پرداخته شده است و مردم را به شکل ویژه‌ای با پیامدهای مخرب آن آشنا می‌کند، اما بخش‌های دیگری هم دارد که به رویدادهای تاریخی دیگری مثلا بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی، جنگ جهانی اول و دوم، استفاده از سلاح‌های ممنوعه در جنگ و آثار و عوارض می‌پردازد. اگر به تاریخ علاقه دارید و از دوستداران صلح هستید، فرصت حضور در این موزه و شرکت در برنامه‌های آموزشی و فرهنگی آن را از دست ندهید.

موزه صلح
عکس از آرشیو لست‌سکند | پوریا اقتداری
موزه صلح تهران
عکس از آرشیو لست‌سکند | نادر مزرعه شادی

باغ‌موزه دفاع مقدس

اگر به تاریخ معاصر علاقه دارید، یکی از بهترین موزه‌های معاصر تهران که می‌توانید به آن سر بزنید، موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یا باغ موزه دفاع مقدس است. این موزه ۲۰۵ هزار مترمربع زیربنا دارد و یکی از بزرگترین موزه‌های کشور است. این موزه در اراضی عباس‌آباد تهران واقع شده و بخش‌های مختلفی دارد که عبارتند از: تالارهای هفتگانه، باغ راه، دریاچه مصنوعی، آب نما، سالن آمفی تئاتر و سراسر نما.

در این موزه با کمک تکنولوژی‌های دیجیتال، تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به نمایش گذاشته شده است. چندین تالار در این موزه قرار دارد که هر کدام به موضوعی اختصاص یافته است. این تالارها عبارت‌اند از: تالار پروانه‌ها، تالار آستانه، تالار حیرت و حقانیت، تالار دفاع، تالار آرامش، تالار شهادت، تالار پیروزی و تالار سرانجام. با خط یک مترو و از طریق ایستگاه‌های شهید حقانی و شهید همت به راحتی می‌توانید به این موزه دسترسی پیدا کنید.

باغ‌موزه دفاع مقدس
عکس از آرشیو لست‌سکند | نادر مزرعه شادی

موزه برادران امیدوار

حتما داستان سفر ده ساله و شگفت‌انگیز برادران امیدوار را شنیده‌اید. اگر دوست دارید یادگاری‌های این سفر جذاب را از نزدیک ببینید، حتما به موزه برادران امیدوار سر بزنید که یکی از دیدنی‌ترین موزه های معاصر تهران است. این موزه که اولین موزه جهانگردی و پژوهشی در ایران به شمار می‌رود، در هفته جهانگردی و در تاریخ ۵ مهرماه سال ۱۳۸۲ پایه‌گذاری شد. بنای اصلی این موزه، یک بنای تاریخی متعلق به دوران احمدشاه قاجار است. این بنا در سال ۱۳۸۱ با تلاش سازمان میراث فرهنگی، مرمت و بازسازی شده است تا به عنوان موزه استفاده شود.

موزه برادران امیدوار در خیابان ولیعصر، زعفرانیه، خیابان شهید فلاحی‌نژاد و در مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدآباد قرار دارد. از آثار و دیدنی‌های جذاب این موزه، می‌توان به این موارد اشاره کرد: آلات و ابزارهای شکار متعلق به قبایل بومی، اسکیموها، قبایل ساکن آمازون و آفریقا، ظرف‌های سفالی متعلق به فرهنگ قوم اینکا، حیوانات، پرنده‌ها و حشرات تاکسیدرمی شده، آلات موسیقی قبیله‌های بدوی از گوشه و کنار دنیا، فسیل‌هایی از مرجان‌ها و جانداران قدیمی دریایی که قدمت آن‌ها به میلیون‌ها سال می‌رسد، عکس‌هایی از تمدن‌های مختلف و قبایل بومی سراسر دنیا.

موزه برادران امیدوار
عکس از آرشیو لست‌سکند | غزاله آشتیانی
موزه برادران امیدوار تهران
عکس از آرشیو لست‌سکند | رضا

موزه عبرت

در موزه عبارت می‌توانید با گوشه‌ای از تاریخ دوران پهلوی آشنا شوید. این موزه در میدان امام خمینی تهران در خیابان یارجانی قرار دارد. موزه عبرت، یک موزه کاملا متفاوت است و در آن وقایع را به شکلی واقعی، لمس و از نزدیک مشاهده می‌کنید. این موزه در واقع یک زندان و شکنجه‌گاه بوده است. از نزدیک می‌توانید شکنجه‌هایی که زندانیان سیاسی تجربه کرده‌اند را ببینید.

موزه عبرت را می‌توان به عنوان یکی از مقاصد گردشگری سیاه هم نام برد. مقصدهای گردشگری سیاه برای لذت بردن نیستد، بلکه بیشتر از هر چیز برای یادگیری در مورد وقایع تاریخی طراحی شده‌اند. حتّی امکان ملاقات با زندانیان سابق این زندان مخوف هم برای بازدیدکنندگان موزه وجود دارد. با این توصیفات لازم به گفتن نیست که این موزه برای کودکان، کسانی که روحیه حساس و مشکلات قلبی دارند مناسب نیست. 

موزه عبرت
عکس از آرشیو لست‌سکند | ویدا مهین پو
موزه عبرت
عکس از آرشیو لست‌سکند | ویدا مهین پو

موزه های معاصر تهران بهترین فرصت برای آشنایی با تاریخ، فرهنگ، هنر و ادب دوران معاصر است. موزه‌ها همیشه به آثار باستانی چند هزار ساله تعلق ندارند و متنوعند. اگر در تهران هوس کردید که موزه‌هایی متنوع و متفاوت را ببینید، حتما به این موزه‌ها که موضوعات مختلفی دارند سر بزنید و از دیدن آثار متفاوت و حتی عجیب و غریب آن‌ها، لذت ببرید. 

 

تألیف: لست‌سکند

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.