صبحانه‌های عجیب و محبوبی که در هتل‌های جهان سرو می‌شود

4.3
از 11 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
پرطرفدارترین صبحانه‌ها در جهان + تصاویر
23 اسفند 1399 07:00
9

برای ما ایرانی‌ها، اسم صبحانه با املت گوجه‌فرنگی، نان و پنیر یا کره و مربا عجین شده است. یک لیوان چای شیرین و تکه‌ای نان سنگک هم کنار تصویر! بدیهی است که هر کشوری آداب و رسوم ویژه خود را دارد و یکی از اصلی‌ترین عناصر فرهنگ هر کشوری، غذاهای آن است. در این میان، صبحانه به عنوان اولین وعده غذایی در روز اهمیت فوق‌العاده‌ای در اکثر کشورهای جهان دارد. صرف صبحانه با توجه به شرایط اقلیمی و مواد غذایی موجود در هر جغرافیایی، متفاوت است و با رسوم خاصی تهیه و برای خوردن آماده می‌شود.

از این نکته هم غافل نشوید که هر چقدر فرهنگ‌ها به هم نزدیک باشد، ذائقه‌ها به هم شبیه است، بنابراین در لیست زیر، خوردن بعضی صبحانه‌ها ممکن است از نظر ما عجیب و غیرممکن یا حتی بدمزه باشند، امّا برای فرهنگ‌های دیگر، بسیار خوشمزه و پرطرفدار محسوب شوند. بنابراین، در این مطلب می‌خواهیم ببینیم بین همه صبحانه‌ها، کدام کشورها معروف‌ترین و مسافرپسندترین صبحانه‌ها را دارند؛ در سراسر جهان، چه صبحانه‌های جذابی می‌توانید در هتل‌ها، رستوران‌ها، هاستل‌ها یا اقامتگاه‌های بوم‌گردی پیدا کنید؟

صبحانه مالزی؛ ناسی لماک (Nasi lemak)

به ناسی لماک می‌گویند شاه صبحانه‌ها! مالایی‌ها روزشان را با طعم‌های مختلف شروع می‌کنند؛ برنج پخته شده با شیر نارگیل و پاندان، ماهی کولی خشک، بادام زمینی، تخم‌مرغ پخته، خیار، رندانگ گوشت گاو، ران مرغ سرخ شده و یک کاسه بزرگ میگوی تخمیر شده با سس تند، ترکیبی که گفته می‌شود اعتیادآور است!

صبحانه مالزی

صبحانه کامل انگلیسی

یک بشقاب سفید را تصور کنید که داخل آن با چند تکه دراز بیکن، سوسیس، تخم مرغ، گوجه فرنگی، قارچ، لوبیای پخته تزیین شده و در کنار نان سوخاری و پودینگ سیاه سرو می‌شود. این سبک صبحانه اخیرا در کافه‌ها و رستوران‌های ایران هم طرفداران زیادی در کنار صبحانه سنتی ایرانی پیدا کرده است.

صبحانه کامل انگلیسی

صبحانه ویتنامی؛ فو (Pho)

یکی دیگر از صبحانه‌های محبوب و پرطرفدار، فو ویتنام است. برای یک ویتنامی هیچ چیز بهتر از شروع کردن روز با یک کاسه گرم، لذیذ و مقوی سوپ نودل ویتنامی نیست. فو نسبت به ناسی لماک مالایی‌ها ادویه و طعم سبک‌تری دارد، پر از نودل است و در کنار گوشت و ادویه‌جات ملایم و نه خیلی تند، حس خوبی را برای شروع روز ایجاد می‌کند.

صبحانه ویتنامی

صبحانه کامل ایرلندی

یک صبحانه کامل ایرلندی بی‌شباهت به صبحانه کامل انگلیسی نیست، فرق آن این است که علاوه بر بیکن، سوسیس، تخم مرغ، گوجه فرنگی، قارچ، لوبیای پخته، حتما پودینگ سیاه و پودینگ سفید هم سرو می‌شود. پودینگ سیاه سوسیسی است که با خون خوک درست می‌شود و پودینگ سفید هم به سوسیسی گفته می‌شود که از چربی و کبد خوک درست شده باشد (قطعا هر دو پودینگ برای مسلمانان حرام است).

 

صبحانه کامل ژاپنی

صبحانه ژاپنی‌ها از خوراکی‌های مختلفی تشکیل می‌شود. اگر در یک هتل نسبتا لوکس یا یک خانه سنتی ژاپنی (ریوکان) اقامت داشته باشید، می‌توانید یک صبحانه کامل به سبک ژاپنی میل کنید. چنین صبحانه‌ای کاملا از مواد تازه فصل تهیه می‌شود و ترکیبی از چندین خوراکی است؛ ماهی کبابی، املت ژاپنی، سوپ میسو، ترشیجات است که ترکیبی از چند طعم متفاوت که به آن «اومامی» می‌گویند را می‌سازد.

صبحانه کامل ژاپنی

صبحانه کامل ترکیه‌ای (Serpme)

می‌توان گفت صبحانه ترکیه‌ای به سبکی از صبحانه گفته می‌شود که در کشورهای خاورمیانه رایج است. مواد اصلی این صبحانه را گوجه فرنگی تازه، خیار خرد شده، انواع پنیرهای محلی، انواع زیتون سیاه و سبز، تخم‌مرغ نیمرو و نان حلقه‌ای شکل کنجدی به نان سیمیت تشکیل می‌دهد. البته این موادی که نام بردیم، ساده‌ترین حالت یک صبحانه ترکیه‌ای است؛ به طور معمول در هتل‌ها، رستوران‌ها، مناطق گردشگری و کافه‌ها، صبحانه سرپمه با گوشت‌های فرآوری شده مثل سوجوک و نان‌های خشک و کوچکی که به آنها پوغاچا گفته می‌شود در کنار چای معروف کمرباریک ترکیه‌ای سرو می‌شود. جالب است بدانید معمولا بابت چای همراه با این صبحانه که بارها می‌توانید آن را از گارسون بخواهید، پولی از شما گرفته نمی‌شود. بعد از تمام کردن صبحانه سنگین ترکیه‌ای، قهوه ترک را فراموش نکنید!

صبحانه کامل ترکیه‌ای

صبحانه ایتالیایی؛ قهوه و کورنتو (Café e cornetto)

احتمالا صبحانه برای ایتالیایی‌ها، کم‌ اهمیت‌ترین وعده غذایی است. به قدری که هیچوقت یک ایتالیایی را نمی‌بینید که پای میز بنشیند و با آرامش صبحانه بخورد. در عوض، اغلب ایتالیایی‌ها ترجیح می‌دهند صبح زود و قبل از کار برای خوردن «کورنتو» به همراه قهوه به کافه بروند. کورنتو، نوعی شیرینی شبیه به کروسان فرانسوی‌ها است که داخل آن با خامه شیرین پر می‌شود و به شکل سرپایی و در حال صحبت کردن، همه‌جا خورده می‌شود.

صبحانه ایتالیایی

صبحانه چینی؛ کانجی (Congee)

کانجی قدمت بسیار زیادی دارد و در قسمت‌های مختلف چین، هندوستان و آسیای جنوب شرقی به سبک‌های مختلفی تهیه می‌شود اما به طور کلی به نوعی «فرنی برنج» گفته می‌شود که روی آن مواد طعم‌دهنده دیگری مثل گوشت، سبزیجات و تخم‌مرغ می‌ریزند. کانجی غذایی سبک و بدون ادویه‌ست که به عنوان صبحانه برای شروع روز خورده می‌شود.

صبحانه چینی

صبحانه اسپانیایی؛ چوروس شکلاتی (Churros con chocolate)

شاید شیرینی‌هایی شبیه دونات اما به شکل شیرینی بامیه دراز که با دیپ شکلات خورده می‌شود برای بسیاری از مردم دنیا تنها یک دسر یا میان‌وعده خوشمزه باشد اما برای اسپانیایی‌ها و پرتغالی‌ها این خوراکی، صبحانه قهرمان‌ها است.

صبحانه اسپانیایی

صبحانه میانمار: موهینگا (Mohinga)

یکی دیگر از سوپ‌های نودل آسیای جنوبی که باید از آن نام ببریم موهینگا است. موهینگا یکی از غذاهای سنتی کشور میانمار است که صبح زود به عنوان صبحانه، به شکل غذای خیابانی یا در اغذیه‌فروشی‌های کوچک پیدا می‌شود. این سوپ که پایه آن ماهی پر ادویه است با نودل ورمیشلی، پیاز سوخاری، ادویه‌جات تازه و موادی مثل گوشت و سبزیجات که روی آن قرار می‌گیرند، سرو می‌شود.

 صبحانه میانمار

صبحانه هندوستان؛ کاری (Curry)

اینجا منظور از کاری، ادویه کاری نیست بلکه منظور انواع غذاهای هندی است که به عنوان صبحانه خورده می‌شود؛ خوراکی‌های پر ادویه‌ای که با ریختن سس‌های خوش طعم روی نخودفرنگی سرخ شده، کیک برنج بخارپز، پنکیک آرد برنج یا نان تازه درست می‌شود. ترکیب‌ها و طعم‌های زیادی در صبحانه هندی‌ها وجود دارد که هرکدام می‌توانند انگیزه خوبی برای شروع روز باشند.

صبحانه فرانسه: کروسان (Croissant)

نوعی نان و شیرینی هلالی شکل است که با آرد، خمیرمایه و کره تهیه می‌شود و خمیر آن با استفاده از کره، به صورت خمیر هزارلا آماده می‌شود. این روزها کروسان تقریبا در تمام کشورها شناخته شده و تهیه می‌شود اما کماکان قدیمی‌ترین نان کره‌ای شناخته شده در فرانسه است که به عنوان صبحانه یا میان وعده با انواع مربا، کره، عسل، شیر و حتی ماست در کنار یک لیوان قهوه فرانسه در کافه‌ها، رستوران‌ها و هتل‌ها سرو می‌شود.

صبحانه فرانسه

صبحانه مکزیک؛ چیلاکیه (Chilaquiles)

چیلاکیله یکی از غذاهای سنتی مکزیک است که برای صبحانه صرف می‌شود. برای درست کردن این غذا، ابتدا نان ذرت تورتیا را سرخ و به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کنند و رویش سس سالسای قرمز یا سبز می‌ریزند. سپس آن را با نیمرو، پره‌هایی از مرغ پخته‌شده، پنیر و خامه می‌پوشانند. معمولاً چیلاکیله را همراه با «لوبیای آب‌پز و کوبیده‌شده» (Refried Beans) سرو می‌کنند که ترکیب آن‌ها صبحانه‌ای مقوی را شکل می‌دهد.

صبحانه مکزیک

صبحانه آمریکا؛ تخم‌مرغ بندیکت (Eggs Benedict)

تخم‌مرغ بندیکت صبحانه کلاسیک شهر نیویورک است و در واقعی به سبکی از بشقاب صبحانه گفته می‌شود که شامل گزینه‌های مختلفی است؛ مافین انگلیسی، تخم‌مرغ، گوشت قرمز (ham) به همراه سس غنی و کره‌ای هلندیز (Hollandaise). این روزها اما تخم‌مرغ بندیکت آنقدر محبوب است که در تمام شهرهای دنیا می‌توانید آن را پیدا کنید.

صبحانه آمریکا

صبحانه مصر؛ فول مدامس (Ful medames)

این صبحانه همانطور که از اسمش پیداست، یعنی فوری من را سیر کن! صبحانه اصیل مصری چنین وعده‌ای است؛ صبحانه‌ای که از یک خوراک لوبیای غلیظ تشکیل شده و همراه با جعفری خرد شده و تخم‌مرغ آب‌پز سرو می‌شود.

صبحانه مصر

صبحانه پِرو؛ لچه د تیگره (leche de tigre)

در پرو به هر رستورانی سر بزنید، منوی آن با نوعی خوراکی دریایی به اسم «لِچه د تیگره» شروع می‌شود. لچه دتیگره از ترکیب عصاره آب ماهی، لیمو ترش، پیاز، نمک و مقدار زیادی فلفل قرمز درست می‌شود. در بعضی از رستوران‌ها هم داخل آن تکه‌های کوچک ماهی می‌اندازند و به قدری این خوراکی محبوب است که آن را در هر رستورانی می‌توانید پیدا کنید.

صبحانه پِرو

صبحانه غنا؛ واکایی (Waakye)

واکایی غذای معروف کشور غنا در غرب آفریقا است و چندین ماده اصلی و ساده مثل برنج، لوبیای قرمز یا چشم بلبلی، چند برگ سورگوم، نمک و آب تهیه می‌شود. این ترکیب مقوی به تنهایی یا در کنار مواد غذایی دیگر مثل ماهی، مرغ، گوشت قرمز و خوراک سبزیجات با مقداری سس تند خورده می‌شود.

صبحانه غنا

صبحانه کنیا؛ خون گاو

شاید عجیب‌تر از این صبحانه وجود نداشته باشد. شروع روز با یک لیوان خون گاو که مستقیم از گلوی گاوی که تازه سرش بریده شده گرفته شده باشد. اما جالب است بدانید که این صبحانه قرار نیست هر روز خورده شود، بلکه مردم کنیا در روزهای خاص و اعیاد، گاوهایی را که برای این منظور پرورش داده‌اند قربانی می‌کنند. در حالت عادی، اهالی کنیا اعتقاد دارند که بنا بر افسانه‌های کهن، انسان‌ها فرشتگانی هستند که برای حفاظت از حیوانات آفریده شده‌اند و تنها در روزهای بسیار خاص است که اجازه ذبح گاو را آن هم برای سیر کردن دیگر انسان‌ها پیدا می‌کنند.

تجربه صبحانه خوری متفاوت را فراموش نکنید

اصلا تا به حالا فکر کردید صبحانه خود را با زرافه‌ها، شریکی بخورید. در کنیا این امکان برای همه فراهم شده که بتوانند با طبیعت یکی شوند و صبحانه خود را هم با زرافه‌ها قسمت کنند.

زرافه ها موجودات زیبایی هستند. با آن گردن دراز و رنگ پوست قشنگشان حتما می‌توانند بهترین همراه صبحانه خوری برای لذت بردن از طبیعت باشند. زرافه‌ها عمدتا در مناطق استوایی زندگی می‌کنند. پس برای خوردن صبحانه با زرافه، باید برنامه سفر به کنیا را بچینید.

صبحانه با زرافه مانور در نایروبی، کنیا

هتل Giraffe Manor که در اوایل دهه 1930 تاسیس شد، تجربه‌ای بی نظیر از خوردن صبحانه با زرافه‌ها را به توریست‌ها ارائه می‌دهد. در کنیا شما علاوه بر صبحانه خوردن با زرافه‌ها می‌توانید گله‌های حیوانات زیبا را هم ببینید.

نکته جالب این است که در این منطقه زرافه‌ها اغلب خودشان به سر میز صبحانه شما می‌آیند تا از طریق پنجره‌های بزرگ از شما غذا درخواست کنند. آنها به سادگی گردن‌های دراز خود را داخل پنجره می‌کنند و امیدوارند که شما افتخار صرف صبحانه با آنها را به خودتان بدهید.

 Giraffe Manor.jpg

با خواندن متن تا انتها، حتما متوجه منظورمان در ابتدای متن شده‌اید و با خواندن محتوای بعضی صبحانه‌ها، حس بدی پیدا کردید! امّا این مسئله طبیعی است، زیرا اگر شما هم با آب‌وتاب از بعضی غذاهای ایرانی برای یک توریست تعریف کنید، تعجب کند و علاقه‌ای به خوردن آن غذا نشان ندهد، چون ذائقه‌ای متفاوت دارد. حتّی گاهی غذاهایی از کشوری به کشور دیگر وارد می‌شود، متناسب با ذائقه‌شان کمی تغییر هم می‌کند و دیگر آن شکل و شمایل اصیل خودش را ندارد.

حالا بگویید کدام یک از این صبحانه‌ها را در کشورش امتحان کرده‌اید؟

تألیف: لست‌سکند

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.