10 کشور برتر با غنی‌ترین تاریخ و تاثیرگذارترین فرهنگ در جهان

3.7
از 7 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
بهترین کشورهای 2021 از نظر تاریخ و تاثیرگذاری فرهنگی را بشناسید! + رتبه
06 اردیبهشت 1400 10:00
1

فرهنگ را می‌توان مجموعه‌ای از ویژگی‌‌ها و مشخصات عمومی یک اجتماع تعریف کنیم که در نسل‌های مختلف تکرار شده و به ارث می‌رسند. برخی از این مشخصات و ویژگی‌ها مانند عادات اجتماعی، ساده ‌زیستی، فرهنگ غذایی و نوع پوشش ملاکی برای مقایسه و ارجحیت دادن یک کشور ( در اینجا به عنوان یک اجتماع بزرگ)، نسبت به دیگر کشورها است. اما یکی از زیبایی‌های فرهنگ، قدرت انتقال و تاثیر گذاری بر فرهنگ‌ کشورهای دیگر است که موضوع بحث این مطلب ماست و در ادامه، درباره آن بیشتر صحبت می‌کنیم. همچنین در کنار تاثیرات فرهنگی به دلیل ارتباطات نزدیک میان تاریخ و فرهنگ به شاخصه تاریخ و میراث نیز می‌پردازیم.

چه شاخه‌هایی سبب می‌شود فرهنگ یک کشور تاثیر گذار باشد؟

 پویایی، یکی از خصلت‌های جامعه است و تاثیرپذیری از فرهنگ‌های جوامع دیگر، امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. در این راستا usnews با تعیین 8 شاخصه مرتبط با تاثیرپذیری از فرهنگ و استفاده از یک جامعه آماری 17.000 نفری، محبوب‌‌ترین و به نوعی برترین کشورهای سال 2021 را مشخص کرد.

در مطلب بهترین کشورهای سال 2021 به طور اجمالی به معرفی برترین‌ کشورهای هر شاخصه پرداختیم و درباره چگونگی برگزاری این تحقیق  و میزان موثق بودن، توضیحات لازم را ارائه دادیم که جهت یادآوری یا آشنایی می‌توانید به آن مطلب مراجعه کنید.

پیش از معرفی کشورها، نگاهی به 8 شاخصه‌ای می‌اندازیم که در این آمار امتیاز تاثیرات فرهنگی یک کشور را مشخص کرده‌اند. شاخصه‌هایی که عبارتند از: 1. به روز بودن  2.اعتبار یا شخصیت کشور، 3.ترند و دیده‌ شدن، 4. داشتن برندهای مصرفی مطرح، 5.داشتن فرهنگ تاثیرگذار، 6. مد و فشن، 7.خوشحالی و 8.سرگرمی‌هایی که از نظر فرهنگی رواج چشم‌گیری داشته‌اند.

italy score.jpg
شاخصه‌ و امتیازهای تاثیرات فرهنگی ایتالیا

10 کشور برتر از نظر تاثیرات فرهنگی در جهان

  1. ایتالیا
  2. فرانسه
  3. ایالات متحده آمریکا
  4. انگلیس
  5. ژاپن
  6. اسپانیا
  7. کره جنوبی
  8. سوئیس
  9. آلمان
  10. سوئد

 top 3 cultural country.jpg

آیا ایتالیا تاثیرگذارترین فرهنگ را دارد؟

سال 2021 نخستین باری نیست که ایتالیا به عنوان یکی از تاثیرگذارترین کشورهای جهان از نظر فرهنگی انتخاب می‌شود. در واقعا با نگاهی دقیق‌تر به شاخصه‌های به کار گرفته شده، متوجه می‌شویم حضور ایتالیا در این فهرست یک امر طبیعی است. پیشرو بودن در عرصه مد و داشتن برند‌های مطرح در این زمینه بر کسی پوشیده نیست. یا همینطور غذاهای ایتالیایی، امروزه در سطح بین‌المللی کمتر هتل یا رستورانی می‌توان دید که در منوی غذاهای آن اسمی از غذاهای ایتالیی برده نشده باشد. این قضیه برای معماری، سینما، موسیقی، سایر عرصه‌های هنر نیز دیده می‌شود. در سال 2020 نیز ایتالیا به عنوان تاثیر گذارترین کشور جهان از لحاظ فرهنگی برگزیده شده بود.

italy.jpg

بهترین کشورها از نظر میراث و تاریخ

باتوجه به ارتباط نزدیک تاریخ و فرهنگ، در ادامه به شاخصه‌های مرتبط با میراث و تاریخ می‌پردازیم و 10 کشور نخست را در این زمینه معرفی می‌کنیم. برای مشخص کردن بهترین کشور از لحاظ میراث و تاریخ همانند اثرگذاری فرهنگی از شرایط و جامعه آماری یکسانی استفاده شده. تاریخ و اثر گذاری فرهنگی، دو شاخصه اصلی (از میان ده شاخصه) در مشخص کردن بهترین کشورهای جهان در 2021 به شمار می‌رفتند که هر کدام به ترتیب 1.93 و 10.45 درصد از مجموع امتیازات را  شامل می‌شدند.

چه شاخصه‌هایی یک کشور را از نظر میراث و تاریخی برتر می‌سازد؟

5 زیرشاخصه‌ برای مشخص کردن قدرت تاریخ و میراث یک کشور در نظر گرفته شدند که عبارت بودند از: 1. در دسترس بودن اماکن فرهنگی (به ویژه معلولین)، 2.داشتن تاریخ غنی، 3. داشتن غذاهای عالی. 4. فراوانی جاذبه‌های فرهنگی 5. فراوانی جاذبه‌های جغرافیایی.

در گذشته تاریخ یک کشور هویت آن کشور به حساب می‌آمد اما به دلیل اهمیت پیدا کردن فاکتورهای متعدد دیگری که تاثیر مستقیم‌تری در زندگی روزمره‌‌ها انسان‌ها دارند،  این شاخصه کمی رنگ باخته است. همانطور که اشاره شد، شاخصه میراث و تاریخ یک کشور کمتر از دو درصد در مشخص کردن بهترین کشورهای جهان تاثیر داشتند. برای مثال کانادا که در سال 2021 به عنوان بهترین کشور جهان شناخته شد در زیر شاخصه‌ «داشتن تاریخ غنی» تنها 0.6 امتیاز  کسب کرد.

 

spanish castle.jpg
قلعه تاریخی آلکازار در سگوبیا اسپانیا

10 کشور برتر سال 2021 از نظر میراث و تاریخ

  1. اسپانیا
  2. ایتالیا
  3. یونان
  4. فرانسه
  5. مکزیک
  6. هند
  7. تایلند
  8. مصر
  9. ترکیه
  10. ژاپن

ضعیف‌ترین کشورهای از نظر تاثیرگذاری فرهنگی و تاریخ

این آمار از میان 78 کشور مختلف گردآوری شده و کشورهای مختلفی مانند ایران در هیچ شاخصه‌ای مورد بررسی قرار نگرفتند، اما بر اساس بررسی‌ها، کشورهای قزاقستان، قطر و عمان ضعیف‌ترین آمار را از نظر تاریخ و میراث کسب کرده‌اند و در شاخصه تاثیرپذیری از فرهنگ، کشورهای لیتوانی، لتونی و قزاقستان نیز در سه جایگاه آخر قرار گرفتند.

 

منبع: usnews

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.