معرفی 7 جاذبه خلاق و پایدار محیط زیست

5
از 4 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
خلاقانه‌ترین جاذبه‌های دوستدار محیط زیست جهان! + ویدئو
06 تیر 1400 10:00
0

 شهر پایدار یا  Sustainable City به شهری گفته می‌شود که در کنار پیشرفت اقتصادی دارای محیطی باشد که نیاز تمامی ساکنان خود را اعم از انسان، گیاه و حیوان برطرف سازد و شرایط زندگی پایداری را برای موجودات فراهم کند و در 4 حیطه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و بوم شناسی یک شیوه زندگی پایدار ایجاد کند.

در چند روز گذشته در مطلب پایدارترین شهرهای جهان در 2021 توضیحات لازم درباره مفهوم شهرهای پایدار را ارئه کردیم، اکنون در ادامه به معرفی برخی از شناخته شده‌‌ترین جاذبه‌های گردشگری پایدار خواهیم پرداخت. جاذبه‌هایی که شاید معرف حضور شما باشد اما تاکنون از دیدگاه یک جاذبه پایدار به آن توجه نکرده باشید.

1.  جواهر چانگی، سنگاپور

جواهر چانگی در فرودگا چانگی سبب شده است تا سنگاپور زیباترین فرودگاه جهان را در اختیار داشته باشد. فرودگاه چانگی نمونه‌ بارز از یک جاذبه پایدار است و امکان سبز سازی محیط‌های عمومی را به بهترین شکل به نمایش می‌گذارد.

 

2.  کپنهیل، دانمارک

کپنهیل ساختمانی مرتفع در کپنهاگ، پایتخت دانمارک است که روی سقف آن یک پیست اسکی با زمین چمن مصنوعی ساخته شده است. شاید در نگاه اول این جاذبه ویژگی‌ خاصی نداشته باشد، اما در واقع در زیر این پیست و داخل این ساختمان یکی از فوق مدرن‌ترین تجهیزات لازم جهت بازیافت زباله‌ها وجود دارد. به طور دقیق‌تر نه تنها زباله‌های سطح شهر به طور کامل در این مکان بازیافت می‌شوند و هیچ آلاینده‌ مخربی از تجزیه آن‌ها وارد طبیعت نمی‌شود بلکه از آن پروسه گفته شده تولید انرژی نیز صورت می‌گیرد.

 

 کپنهیل، دانمارک

 

3. رستوران آزورمندی، اسپانیا

رستوران لوکس آزورمندی (Azurmendi) اسپاینا که 3 ستاره میشیلن نیز دارد، دو بار تا کنون جایزه پایدارترین رستوران جهان را از آن خود کرده است و دلیل آن نیز عدم استفاده از پلاستیک، تامین برق به وسیله پنل‌های خورشیدی، ایجاد تور در باغ‎ رستوران برای مشتری‌ها و ... است.

 

 رستوران آزورمندی، اسپانیا

 

4. موزه آبی مولینر، گرانادا

موزه آبی مولینر نخستین موزه دریایی در جهان است که در داخل دریای کارائیب و جنوب غربی کشور گرانادا واقع شده است. این جاذبه به این دلیل پایدار شناخته می‌شود که جهت مراقبت از صخره‌های دریایی ایجاد شده، چرا که علاوه بر جذاب بودن برای ما انسان‌ها مجسمه‌های داخل آب ماهی‌ها و جانوران آبزی را به خود جذب می‌کند و  از تخریب اجرام دریایی جلوگیری می‌شود.

 

 

5. تله کابین هوایی تیبل مانتین، آفریقای جنوبی

در شهر توریستی کیپ تاونِ آفریقای جنوبی تله کابین یبلی مانتین (Table Mountain) سالانه میزبان 28 میلیون در سال است و در عین حال آسیبی به محیط زیست خود نمیرساند. چرا که در این تله کابین از سوخت‌های تمیزی استفاده می‌شود که هیچگونه آلاینده کربنی را وارد آسمان نمی‌کند.

 

 تله کابین تیبل مانتین

 

6. پروژه عدن، انگلستان  

پروژه عدن (Eden Project) بزرگ‌ترین باغ، گلخانه و جنگل سرپوشیده در جهان است که در سال 2001 رو نمایی شد. این مکان همچنین میزبان سریعترین و طولانی‌ترین زیپ لاین در انگلیس است.

 

 عدن انگلستان

 

7. مدرسه بازیافتی، کامبوج

شاید غیر معمول‌ترین جاذبه پایدار این لیست این مدرسه‌ای باشد که در کوهستانی دور افتاده در کامبوج ساخته شده است. در این مدرسه گردشگران امکان بازدید خواهند داشت اما مواردی که آن را از نظر پایدار بودن خاص می‌کند این است که این مدرسه برخلاف جاذبه‌های دیگری که صرفا برای یدک کشیدن نام یک جاذبه پایدار هزینه‌های هنگفت نشده است و  توسط  بومیان منطقه توسط زباله‌های اطراف شهرشان ساخته شده است.

 

 

منبع: lonelyplanet

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.