آندورا، کشوری زیبا در دل کوهستان

تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
آندورا، کشوری زیبا در دل کوهستان
06 خرداد 1402 11:00

همیشه برای من سفر به کشورهای بسیار کوچک اروپا، بسیار هیجان انگیز تر از سایر کشورهای این قاره سبز بوده است.‌ سفر من به اسپانیا بهترین فرصت برای بازدید یکی از این کشورهای هیجان انگیز، یعنی آندورا بوده است. کشور کوچک آندورا بین کشورهای فرانسه و اسپانیا قرار گرفته است. در اواسط قرن سیزدهم و پس از رقابتهای کنت فوکس و اسقف اورخل برای تسلط به آندورا، نهایتا توافقنامه ای بین آنها امضا شد که منجر به تولد شاهزاده نشین آندورا به عنوان یک حکومت مشترک شد، که این ساختار تا امروز هم دوام داشته است. در حقیقت امروزه حکومت آندورا میان رئیس‌جمهور فرانسه و اسقف اعظم ناحیه اورخل کشور اسپانیا مشترک است ولی سیاستهای کشور توسط نظام پارلمانی تعیین میگردد.

نقشه آندورا (مرجع نقشه سایت World Atlas)

پایتخت آندورا شهر Andorra la Vella است که جمعیتی 22256 نفری دارد. کل مساحت کشور آندورا 468 کیلومترمربع و شانزدهیمن کشور کوچک دنیا از لحاظ مساحت می‌باشد و جمعیتی بالغ بر 79034 دارد. زبان رسمی آنها کاتالان است اما زبانهای اسپانیایی، فرانسوی و انگلیسی هم در این کشور به راحتی صحبت میشود. پرچم آندورا مطابق تصویر میباشد که رنگ آبی آن مربوط به کشور فرانسه، رنگ زرد آن برای اسپانیا و رنگ قرمز برای هر دو کشور همسایه است. در نماد وسط پرچم نیز سمبلهایی از آندورا، فرانسه، اسپانیا و کاتالانیا دیده میشود و شعار " قدرت متحد قوی تر است".

پرچم آندورا

تجارت و گردشگری بخش عمده اقتصاد را تشکیل می دهند. نکته جالب در مورد آندورا این است که این کشور ارتش ندارد و در این زمینه به فرانسه و اسپانیا متکی است. به همین علت در جنگهای جهانی و همچنین جنگهای داخلی اسپانیا کاملا بی طرف باقی ماند. برای رفتن به آندورا نیاز به ویزا نیست، ولی از  آنجا که این کشور بین فرانسه و اسپانیا قرار گرفته است، برای ورود به آن باید وارد یکی از این کشورها شوید و این بدان معناست که شما نیاز به ویزای شنگن خواهید داشت. در مرزهای آندورا با دو‌ کشور یاد شده کنترل پاسپورت جهت درج مهر وجود ندارد ولی چنانچه مایل به دریافت مهر بصورت یادگاری در پاسپورت هستید این امکان در مرز وجود دارد. واحد پول این کشور نیز همانند کشورهای مجاور خود یورو میباشد.

من از طریق فرودگاه بارسلونا و بوسیله اتوبوس مستقیما به آندورا سفر کردم (دو کمپانی Directbus و Andbus دارای اتوبوسهای مستقیم از فرودگاه بارسلونا به مقصد Andorra la Vella میباشند). هزینه بلیط اتوبوس در مسیر ذکر شده ۳۴ یورو است. امکان سفر از ایستگاه مرکزی بارسلونا(Estacion de autobuses de Sants) و ایستگاههای دیگر با قیمت ۳۱ یورو نیز وجود دارد. همچنین میتوان با استفاده از خودروهای اشتراکی کمپانی BlaBlacar  با هزینه ۱۲ تا ۱۴ یورو از بارسلونا به آندورا سفر کرد که این مستلزم وجود مسافر کافی و همچنین تطابق ساعت حرکت راننده خودرو با برنامه شما میباشد. سفر من به آندورا مربوط به ماه مارچ سال 2023 میباشد و قیمتهای ذکر شده در این سفرنامه، همگی مربوط به این محدوده زمانی خواهد بود.

محل پیاده شدن از اتوبوس، ایستگاه مرکزی این شهر میباشد و شما با پای پیاده قادر خواهید بود از این نقطه به هر جای شهر Andorra la Vella بروید. فاصله هاستل من بنام Barri Antic Hostel & Pub تا این ایستگاه اتوبوس تنها 7 دقیقه پیاده  روی بود.

ایستگاه مرکزی اتوبوس Estació Nacional d'Autobusos در آندورا

بعد از کاغذبازی های مربوط به Check in در هاستل دوست داشتنی Barri Antic Hostel و تحویل اتاقم بی درنگ به سمت دیدنی های این کشور کوچک حرکت کردم. اقامت در آندورا بسیار ارزان تر از شهرهای اسپانیا و فرانسه است. بعنوان مثال یک اتاق دو تخته در این هاستل با حمام اختصاصی شبی 30 یورو بود که معادل هزینه یک تخت هاستل در اتاقهای اشتراکی هاستلی بود که در بارسلونا رزرو کرده بودم.

اولین جاذبه مورد بازدید من، خانه تاریخی Casa de la Vall بود که درست در جنوب غربی کتابخانه ملی آندورا قرار دارد. این عمارت در سال 1580 توسط خانواده بوسکتس ساخته شده است ولی در سال 1702، کاربری آن تغییر کرد و توسط پارلمان آندورا خریداری شد و تا سال 2011 به عنوان مقر آن مورد استفاده قرار گرفت. سازه دارای دو طبقه می باشد و برجی زیبا در گوشه ای آن قرار دارد. طبقه همکف دادگاه جنایی دیدنی با مبلمان و تزئینات چوبی است. این طبقه همچنین محل قرارگیری اتاق جلسات اصلی و آشپزخانه ها و همچنین سایر عناصر نمادین ساختمان است.جالب است که بدانید، Casa de la Vall روی سکه 1 یورویی آندورا به تصویر کشیده شده است.

عمارت تاریخی Casa de la Vall

پس از آن، پرسه زنان از خیابان و کوچه پس کوچه های زیبای Andorra la Vella گذشتم تا به میدان مرکزی Placa de la Rotonda برسم . این میدان تلفیقی از سنت و مدرنیته است که زینت بخش آن اثری از Salvador Dalí بنام Noblesa del temps است. این مجسمه یکی از سری ساعت های ذوب شده است که توسط دالی برای نمادی از گذشت زمان ساخته شده است. ساعتی که دور تنه درخت در هم می آمیزد، تاجی در بالای آن دارد که به گفته این هنرمند نشان دهنده تسلط زمان بر بشریت است.

میدان Placa de la Rotonda و اثر هنری Noblesa del temps

از همین میدان وارد خیابان Meritxell میشوم که خیابانی زیبا و مملو از فروشگاههای مختلف است. اگر به خرید علاقه دارید، آندورا بهترین گزینه شما در تور اروپا محسوب میشود و علت آن پایین بودن نرخ مالیات بر ارزش افزوده در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی است. قدم زنان طول این خیابان را طی میکردم که متوجه شدم هم اکنون وارد شهر دیگری از کشور آندورا شده ام. بله، شهرهای این کشور کوچک، چسبیده بهم و در هم تنیده هستند. ادامه آن خیابان، Carlemany نام دارد و این شهر نیز Les Escaldes میباشد.

با کمی پیاده روی به مهمترین جاذبه این شهر یعنی Caldea Spa میرسم. آندورا کشوری است که بسیاری از اروپایی ها برای اسکی و یا کوهنوری به آن مسافرت میکنند و چه چیزی پس از یک فعالیت سخت، شیرین تر از آب گرم Caldea. آب گرم Caldea یک Spa بی نظیر در کل اروپا است و هزینه استفاده از امکانات آن برای سه ساعت 32 یورو به ازای هر نفر میباشد. مجموعه آب گرم Caldea ، بزرگترین مجموعه در جنوب اروپا است که طیف وسیعی از فعالیت ها را برای لذت بردن و آرامش در یک مکان ارائه می دهد.

جاذبه اصلی Caldea تالاب سرپوشیده ای است که دمای آب آن در حدود ۳۴ درجه سانتیگراد باقی می ماند. امکانات دیگر این مجموعه عبارتند از انواع حمام ها، سونا، جکوزی، ماساژ آبی و بسیاری موارد دیگر. نشستن در جکوزی بیرونی این مجموعه و تماشای منظره کوه و تجربه تضاد دما هوای اطراف و آب گرمی که در آن غوطه ورید، تجربه شگفت انگیزی میتواند باشد. اگر در یکی از رستورانهای این مجموعه غذا بخورید، میتوانید دو ساعت بیشتر از امکانات Caldea استفاده کنید(که با توجه به قیمت رستوران توصیه نمیشود).

نمای بیرونی Caldea Spa

اگر علاوه بر کوهنوردی، اسکی و بازدید شهرهای  Andorra la Vella و Les Escaldes باز هم زمان بیشتری برای اقامت در آندورا دارید، ابتدا شهر Encamp را بازدید کنید و پس از آن سری به Basílica Santuario de Nuestra Señora de Meritxell بزنید. این مجموعه مذهبی در آندورا مکانی پر از نمادهای زیبا از تاریخ آندورا است و  تصویر Meritxell ، قدیس حامی کشور را در خود جای داده است.  هیچهایک در آندورا بسیار آسان میباشد و شما میتوانید برای دیدن این مکانها که فاصله بیشتری از Andorra la Vella دارند، در پمپ بنزینهای خروجی شهر از رانندگان درخواست نمایید تا شما را تا مسیری برسانند.

برای هیچهایک کمی صبور باشید و همیشه با لبخند از رانندگان برای مسیر مورد نظر خود درخواست کنید. به هیچ وجه در کنار جاده های این کشور برای هیچهایک نایستید چرا که امکان ترمز رانندگان وجود ندارد. علاوه برآن سیستم حمل و نقل عمومی آندورا نیز مناسب و مقرون به صرفه میباشد.  برای خرید مواد غذایی مورد نیاز برای سه روز اقامت در آندورا و بویژه مواد غذایی مورد نیاز برای کوهنوردی فردایم، به سوپرمارکت Caprabo Illa Carlemany رفتم. قیمت مواد غذایی در آندورا بسیار مناسب و منطقی میباشد. همچنین قیمت نوشیدنی و سیگار از اسپانیا به مراتب ارزان تر میباشد که همانطور که گفته شد، این بخاطر سیاستهای مالیاتی این کشور است.

با طلوع خورشید در روز بعد، آماده یک کوه و دره نوردی در Madriu-Perafita-Claror Valley میشوم. شاید بتوان گفت، جذاب ترین هدف من از سفر به آندورا، همین کوهستان و دره سرتاسر زیبایی بوده است. دره Madriu-Perafita-Claror که در سال 2004 به عنوان میراث بشر یونسکو اعلام شد، در جنوب شرقی آندورا قرار دارد و ده درصد از خاک این کشور را به خود اختصاص داده است. شبکه مسیرهای پیاده‌روی و کلبه‌های کوهستانی این دره زیبا امکان بازدید گونه‌های جانوری و گیاهی بسیار نادر و در خطر انقراض را به شما میدهند.

مهمترین راهنمای من در این کوهنوردی، گوگل مپ بوده است که از قبل کل مسیر را دانلود کردم. با رسیدن به نقطه شروع این کوهنوردی از طریق La Plana Road، دیگر مسیریابی بسیار ساده میگردد چون در تمام طول مسیر تابلوها و یا نشانهای کوهنوردی شما را به مقاصد مد نظر راهنمایی میکند. از هاستل تا این نقطه نیاز به 45 دقیقه پیاده روی و کوهنوردی بود. در مسیر این کوهنوردی منظره های زیبایی مشاهده میشود و حضور رودخانه در سرتاسر مسیر، جلوه ویژه ای به این دره نوردی می دهد.

رودخانه Madriu و پلی بر آن در مسیر کوهستانی

هر مسیری را که انتخاب کنید، کلبه‌های چوپان‌های قدیمی را خواهید دید که اخیراً به روش سنتی بازسازی شده‌اند و زمین‌هایی که توسط دیوارهایی محصور شده‌اند که زمانی شامل باغ‌های سبزیجات، کلبه‌ها و مناطق چرای دام و غیره بوده است. پس از 45 دقیقه کوهنوردی دیگر به کلبه های Entremesaigües میرسم. توصیه شده است در تابستان، حداقل یک شب را در یکی از پنج پناهگاهی که در این دره یافت می شود، بگذرانید. این کوهستان بسیار امن می باشد ولی همیشه و در همه کوهستانهای دنیا توصیه میگردد که به تنها کوهنوردی نکنید و این بخاطر احتمال بروز مسایل پزشکی و موارد اضطراری دیگر میباشد. من مطابق معمول به تنهایی کوهنوردی میکردم هر چند در مسیر و پناهگاه با سایر کوهنوردان برخورد داشتم.

کلبه های Entremesaigües در ارتفاع 1474 متری

پس از طی پیچ و خمهای زیبا و گذر از مناظر دیدنی به مجموعه کلبه های RÀMIO میرسم. نکته جالب وجود دو سرویس بهداشتی با تهویه طبیعی و دستمال توالت در کنار این کلبه ها است.

منظره های زیبای در مسیر رودخانه Madriu
کلبه های RÀMIO در ارتفاع 1614 متری

و پس از نهایتا 3 ساعت کوهنوردی به معروف ترین پناهگاه این کوهستان و محیط زیبای اطراف آن رسیدم. نام این ایستگاه زیبا FONTVERD REFUGE میباشد و در ارتفاع 1880 متری قرار دارد. این یکی از بهترین پناهگاههای کوهستانی است که در آن بوده ام و شامل تخت و نیمکت به تعداد کافی، بخاری، ابزار کامل مانند بیل و تبر، اجاق و سرویس بهداشتی است. به راحتی و در امنیت کامل میتوانید یک شب زیبای کوهستانی را در این پناهگاه بگذرانید.

فضای زیبا محوطه FONTVERD در ارتفاع 1880 متری
نمای دره و رودخانه Madriu  از  FONTVERD REFUGE
پناهگاه  FONTVERD

در صورت علاقه به پیمایش بیشتر، دو ایستگاه جذاب دیگر در این کوهستان عبارتند از ELS ORRIS RIVER REFUGE و همچنین BOVA LAKE که در فاصله های یک و دو ساعته از FONTVERD REFUGE هستند. چنانچه نمیخواهید شب را در پناهگاه بگذرانید در محاسبات خود، 3 ساعت زمان بازگشت را در نظر بگیرید. اگر یک شب را در کوهستان سپری میکنید پس شما به اندازه هزینه یک شب اقامت در هاستل صرفه جویی کرده اید و حالا سزاوار این هستید که سه ساعت شیرین را در Caldea Spa بگذرانید.

دیدنی های آندورا محدود به موارد ذکر شده در این سفرنامه نمیباشد و موارد متعدد دیگری از انواع جاذبه ها در این کشور زیبا وجود دارد که بسته به مدت زمان اقامت و سلایق افراد، میتواند مد نظر قرار گیرد. من این کشور کوچک ولی بسیار زیبا را فراموش نخواهم کرد و چنانچه سفری به بارسلونا با تور اسپانیا و یا جنوب فرانسه داشتید، هرگز این فرصت را از دست ندهید.