سفرنامه تایلند (بانکوک )
در زمستان 89 به همراه همسر و پسر دو سالم تصمیم گرفتیم بریم تایلند البته من همیشه در سفرهام یک شهر را انتخاب می کنم و بر اساس تجربه به من ثابت شده اگر بخوام محلی را خوب بگردم ، در مدت یک هفته از چند قسمت کردن سفر خودداری می کنم راستش ده سال پیش که مثل خیلی از ایرانیها اولین سفرم را با اولین حقوق های کارمندی رفتم دبی بود وبا اینکه هفت روز آنجا بودم بعد از اینکه برگشتم متوجه شدم خیلی از پوینت های گردشگری را نرفتم تا اینکه در یکی از برنامه های آقای اینانلو در تلویزیون دیدم که در مورد جمع اوری اطلاعات و شناخت کامل مقصد سفر صحبت می کرد در نتیجه از آن زمان به بعد قبل از هر سفر اقدام به جمع اوری کامل اطلاعاتی در مورد هتل ها،پوینت های گردشگری(شامل ساعات بازدید و هزینه های وروردی)،سیستم های حمل ونقل کشور مقصد،اطلاعات عمومی می نمایم که در نتیجه بیشترین استفاده را از زمان ببرم در نتیجه پس از بررسی تصمیم گرفتم از طریق مشهد (بدلیل نزدیکی به محل زندگی خودم)با تورهای بانکوک شرکت اسپادنا یک هفته به بانکوک سفر کنم در نتیجه در بهمن ماه 1389 بوسیله هواپیمائی ماهان به طور مستقیم به مقصد بانکوک پرواز کردیم و درفرودگاه بانکوک با استقبال نماینده شرکت سون اسکای(seven sky) به هتل رفتیم در طول مسیر که بیش از یک ساعت طول کشید نماینده تور در خصوص محل های مختلف گردشگری ، قوانین کشور تایلند و اهمیت احترام به پادشاه گفت ویک نکته جالب گفت در مورد اینکه کشیدن دست روی سر تایلندیها و لگد زدن به هر چیزی در تایلند بسیار بی احترامی می باشد و جالب اینکه در طول یک ساعت هیچ حرفی در مورد تبلیغات تورهاشون نگفت و پس از رسیدن به هتل و جمع شدن افراد تور در لابی هتل با توجه به اینکه ساعت 7 صبح بود وتا ساعت تحویل اتاقها 5 ساعتی وقت بود تور لیدر همه را جمع کرد ومجدد از همه خواست سوالاتشون را مطرح کنند پس از یک ساعتی که گذشت به من وخانواده ام یک اتاق دادند و علت اینکه ما زودتر از بقیه اتاق گرفتیم همراه داشتن بچه با ما بود که با هماهنگی لیدر تور و مسئولین هتل بدون اخذ هزینه اتاق زودتر از موعد به ما تحویل شد( این مورد در صف کنترل پاسپورت در فرودگاه هم افتاد که دیدم یک پلیس با لبخند پیش ما آمد و با اشاره به تابلو از ما خواست به قسمتی بریم که مخصوص سالمندان ،معلولین وافرادی بود که کودک همراه داشتن وکاملا خلوت بود )به هر حال هتل انتخابی ما هتل رامادا پلازا 4 ستاره در محله پتونم بود از نظر من کیفیت هتل ، صبحانه اش ،برخورد کارکنانش ،خدمات جانبی هتل در حد یک هتل چهار ستاره بود اما هر چی در مورد محله پتونم بگم کم گفتم محیط شلوغ ، کثیف ونسبتا غیر قابل تحمل بود البته بسیاری از هتل هایی (مثل بایوک اسکای،آسیا بانکوک،فرست هتل) که تورهای ایران می برند در این محله قراردارد اگر قصد خرید ندارید وتصمیم شما بیشتر گردش وتفریح است به نظر من هتل های مرکز شهرو حاشیه رودخانه مرکزی بانکوک را انتخاب کنید نهایتش اگر خواستید برای خرید برید به راحتی می توانید با پرداخت 150 بت خودتان را به بازار برسانید این محله در بانکوک موقعیت میدان توپخانه در تهران را دارد البته تور لیدر ما بقدری خوش برخورد بود ودوستانه برخورد می کرد که این موضوع کمی قابل تحمل بود نکته مهم در مورد مغازه های پتونم وجود لباسهای معمولی وغیر مارک دار در این بازار بود که براحتی می توان در بازار بزرگ تهران مشابه این اجناس را تهیه کرد البته تعدادی از پاساژها به صورت محدود لباسهای مارک دار و با کیفیت داشتن که مسلما با قیمت بالا ، در ادامه سفرنامه در مورد خرید بیشتر توضیح میدم

بعد از چند ساعتی استراحت و تنی به آب زدن در استخر هتل ، راس ساعت یک بعدظهر با هماهنگی راهنمای تور وبه همراه سایر مسافران به سمت معبد بودای خوابیده حرکت کردیم در مسیر راهنمای تور باز هم در مورد تایلند و آداب ورسوم مردم و زیبائیهای سایر شهرها و سواحل این کشور صحبت کرد معبد بودای خوابیده یکی از محل های مهم گردشگری در بانکوک می باشد که روی برنامه تور رایگان سون اسکای ارائه گردید بعد از دو ساعتی که در این معبد بودیم به سمت یک مجتمع تجاری که به صورت تخصصی تولید جواهرات قیمتی داشتند رفتیم در این محل ابتدا از کارگاه تولید جواهرات عبور کردیم و بعد از فروشگاه بزرگی که انواع جواهرات قیمتی را بفروش می رساند دیدن کردیم به نظر من ارزش یکبار دیدن را داشت و اگر کسی قصد خرید جواهرات خاص وقیمتی را داشته باشد جای بسیار مناسبی از نظر تنوع وکیفیت می باشد در خصوص قیمت ها نمی توانم نظری بدهم بعد از دو ساعت که به انتهای مسیر رسیده بودیم راهنمای تور اعلام کرد هرکس می خواهد می تواند به مرکز خرید MBK برود یا به هتل برگردد این مسیر توسط ون هایی که رایگان شما را به مرکز خرید می برند طی شد در محل درب ورودی شاهد یک جشن بسیار زیبا بودیم که به مناسبت شروع سال جدید چینی در حال برگزاری بود و در نهایت با گشتی در داخل پاساژ وپس از صرف شام در نمایندگی KFC با استفاده از ژتون های ارائه شده توسط شرکت اسپادانا به هتل برگشتیم این مجتمع دارای تنوع خوبی جهت خرید می باشد و قیمت ها وکیفیت بسیاری از اجناس در حد متوسط می باشد.

صبح روز دوم پس از صرف صبحانه در هتل (صبحانه در تایلند معمولا تا ساعت 10 صبح سرو می شود)و کرایه یک تاکسی 100 بتی به سمت مجتمع تجاری SIAM PARGON حرکت کردیم دراین مجتمع تجاری بیشتر مارک های معروف وبا قیمت بالا را بفروش می رساند بااین حال من در نمایندگی LEE توانستم با حراجی ارائه شده سه شلوار جین را به قیمت شصت دلار تهیه کنم از نکات جالب این مجتمع وجود بیش از صد رستوران و غذا خوری به همراه بستنی فروشی وکافی شاپ در طبقه همکف از کشورهای مختلف بخصوص کشورهای جنوب شرق آسیا بود از خورنی های جالب اینجا که من تست کردم بستنی نیوزیلندی وشکلات هوکایدو(واقعا عالی بود) و لبنیاتی ژاپنی بود که انواع شیر باطعم های مختلف ارائه می دادالبته هرچی با خودم کلنجار رفتم نتونستم غذاهای چینی وتایلندی را امتحان کنم با اینکه من در سفرهام معمولا غذاهای کشورهای مبدا را امتحان میکنم چون معتقدم خوردن چلو کباب و کوبیده دریک کشور دیگه اصلا توجیح نداره در نهایت مرغ آب پز و برنج را در یک غذا خوری ژاپنی خوردم چشمتون روز بد نبینه فکر میکردی یک کم برنج ومرغ به فلفل اضافه کردن واقعا تند بود بهر حال تا بعدظهر در پاساژ قدم زدیم وکمی خرید کردیم از امکانات دیگر این مجتمع وجود کتابخانه بسیار متنوع این مجموعه در طبقه پنجم بود برای کسانی که مثل همسر من بدنبال مجلات خارجی می گردند خیلی خوب بود در طبقه هفتم بیش از پنج سینما داشت که فیلم های روز دنیا را نمایش می دهند که ما هم پس از انتخاب یک فیلم رفتیم هم دو ساعتی استراحت کنیم و هم یک فیلم ببینیم که بد نبود و بعدش به هتل برگشتیم که با پیشنهاد همسرم به یک مرکز ماساژ که روبروی هتل بود رفتیم و همسرم ماساژ پا را امتحان کرد ومن ماساژ با ماهی های ریز را که خوب بود وخستگیمون را رفع کرد یک نکته دیگه در مورد خوردنی ها بگم که در سمت چپ خروجی این پاساز یک پاساژ دیگه قرار دارد که نمایندگی STEAK HOUSE در آنجا قرار دارد ما وقتی آنجا را دیدیم تازه ناهار خورده بودیم ولی سایر دوستان همراه که رفته بودند خیلی تعریف می کردند وآنجا شما می تونید سه نوع استیک خام –نیم پز وکاملا پخته را سفارش بدین

سفرنامه بانکوک

روز سوم با هماهنگی انجام شده با تور سون اسکای به همراه 4نفر دیگر از هموطنان وبوسیله یک ون به سمت باغ وحش بانکوک رفتیم هزینه هر نفر 1000 بت به همراه ایاب وذهاب و ناهاربود ابتدا ورودی انواع میوه های استوائی را در بسته بندی های جالب بفروش می رساندند من هم که سالها در جنوب ایران زندگی کرده بودم و با طعم این میوه ها که از هند و پاکستان میامد آشنا بودم دلی از غذا در آوردم خربزه درختی-انبه- اناناس ونارگیل نرسیده که آخری حدود 45 بت بود سپس سوار ون شدیم ویک ساعت از میان حیواناتی که در محیط آزاد بودند عبور کردیم سپس به بازدید از شوی اورانگوتانها ،شیر های دریایی ودلفین ها رفتیم هر قسمت حدود 45 دقیقه طول کشید در مجموع بد نبود ولی قسمت دلفینها خیلی جالب بود در این قسمت سعی کنین در ردیف های جلو بشینین که منظره جالبتری را مشاهده کنید پس از صرف ناهار که زیاد جالب نبود و بیشتر ما میوه خوردیم حول وحوش ساعت 3 بعد ظهر به هتل برگشتیم بعد ظهر بعد از سه ساعت استراحت و سوال وجواب از راهنمای تور به سمت بازارها و دکه های محله پتونم رفتیم البته در این محل چندین پاساژ نیز وجود دارد و برای خرید سوغاتی ارزان قیمت مناسب است نکته مهم در تایلند تفاوت بسیار زیاد قیمت اولیه با قیمت پس از چک وچونه می باشد به طور مثال یک تندیس کشور تایلند را در یک مغازه 1000 بت می فروخت درست جلو درب همان مغازه تونستیم سه عدد از همان تندیس را ازیک دستفروش به 900 بت بخرم که فکر می کنم بازهم گران بود ونکته مهمتر مثل بیشتر شهرهای توریستی راننده های تاکسی اگر کمی دقت نکنی دو برابر کرایه می گیرند برای حل مشکل یا قیمت را از راهنما بپرسین یا با همراه داشتن نقشه محل مقصد را به راننده نشان دهید تا نتواند شما را بی دلیل در شهر بچرخاند و تاکید کنید از تاکسی متر استفاده کند واگر قبول نکرد قیمت را طی کنید و گرنه در مقصد به مشکل برخواهید خورد

روز چهارم یکشنبه بود و بر اساس برر سی های من در اینترنت یک بازار مثل جمعه بازار های خودمان در بانکوک بر پا بود به نام چاتوچاک که براحتی می شد با منوریل خودتان را به آنجا برسانید ولی چون ما بچه کوچک وکالسکه همراهمان بود ترجیح دادیم با تاکسی بریم حدود( 45 بت ) واقعا بازار جالبی هست بخصوص برای کسانی که قصد خرید صنایع دستی را دارند همه جورامکانات برای توریستها شامل بانک و غذا خوری مهیا است البته هوا حول وحوش ظهر خیلی گرم شده بود بهر حال این محل برای خرید جای مناسبی بود فقط در هنگام ورود حتما نقشه های راهنما مخصوص جهانگردان را در دربهای ورودی قرار دارد برداشته و محل دقیق کالای موردنظر راانتخاب کنید چون فضای خیلی بزرگی دارد اگر تمام روز هم آنجا باشید نیمی از آن را نمی شود گشت بعد ظهر بعد از کمی استراحت وخوردن غذا در یک رستوران لبنانی(اگر رفتین چای زنجبیلی را امتحان کنید) با کرایه یک تاکسی به پارک لومفینی در مرکز شهر رفتیم(محله سیلوم) در وسط این پارک یک دریاچه بزرگی قرارداشت که با اجاره یک قایق پدالی به قیمت 40 بت میشه تمام دور دریاچه را دور زد فضای داخلی پارک زیبا بود وافراد زیادی در حال ورزش کردن بودند بعد از خروج از پارک در اطراف همان پارک قدم زدیم این محله چندین هتل از هتل هایی که تورهای ایرانی ارائه می دهند قرار داشت از جمله (REGENT SILOM,CROWN PLAZA,DUSIT THANI)به نظر من این محله بسیار تمیزبود وبرای سفر خانوادگی مناسب تر از محله پتونم بود همین طور پارک ملکه سیکیریت نیز در همین نزدکی بود و مونور ریل در نزدیکی پارک ایستگاه داشت بهر حال ما تصمیم گرفتیم یک کافی خوب بخوریم که تاکسی گرفتیم و راننده ما را به جلو یک شعبه استار باکس برد واقعا قهوش خوشمزه بود فقط توجه کنید در این مغازه ها کافی سرد هم سرو می شود بعد از خروج از این محل متوجه شدیم که دقیقا پشت سر اینجا یک مجتمع تجاری به نام CENTRAL CHILDOM قرارداره چون ساعت 7 شب بود تصمیم گرفتیم بریم داخل مجتمع و دوری بزنیم از آن مجتمع های بسیار لوکس و عالی بود و قیمت ها به همان نسبت بالا بود البته در همین جا من تونستم کفش چرم مارک دار با قیمت 45 دلار بخرم برای کسانی که مغازه دار هستند و یا طراح فضاهای داخلی هستن دکوراسیون داخلی این مجتمع بسیار جالب خواهد بود

روز پنجم با کرایه یک تاکسی به قیمت 150 بت به سمت گراند پالاس یا کاخ پادشاه حرکت کردیم ورودی هر نفر 350 بت بود این محل از دو بخش سنتی وجدید تشکیل شده که پادشاه تایلند هم در همین محل زندگی می کند و قسمتی از کاخش را به دولت واگذار کرده تا دولت بتواند در جهت توسعه صنعت توریسم استفاده کند من که عاشق تنوع فرهنگی هستم از این مکان خیلی لذت بردم از فضاهای بسیار متنوع وچندین موزه تشکیل شده و حدود پنج ساعتی برای بازدید کامل وقت می خواد بازدید از این محل را حتما توصیه می کنم معبد بودای زمردین هم در اینجا قراردارددر این کاخ بعد از شروع حرکت امکان برگشت به مکان های قبلی نمی باشد و باید به سمت مراحل بعدی حرکت کنید حدود ساعت 4 بعد ظهر بعد خروج از این مجموعه در حال قدم زدن بودیم که متوجه شدم که در همین نزدیکی قایق هایی جهت کرایه به صورت ساعتی وجود دارد و به قیمهت 800 بت یک قایق را برای یک ساعت اجاره کردم البته بعد فهمیدم با نفری 100 بت می شد از قایق های عمومی استفاده کرد ولی بهر حال این قایق در طول رودخانه اصلی بانکوک عبور کرده ووارد یک رودخانه فرعی شد و از میان خانه های مردمی که در حاشیه رودخانه بودند عبور کرد دراین میان از ویلاهای جالب تا فقیرانه ترین خانه ها عبور کرد همین طور از محله مسلمانها عبور میکنه و می توانید منظره دید بسیاری از معابد را از سمت رودخانه مشاهده کنید در همین محل یک بازار کوچکی شبیه بازار معروف فلوتینگ مارکت وجودداشت که معمولا چند تا خانم هستن که سوار بر قایق صنایع دستی می فروشن که قیمت هاشون سه برابر چاتوچاک بود(بازار فلوتینگ مارکت در 80 کیلومتری بانکوک قرار دارد وتور ما آن را ارائه نمی داد از طرفی به علت گرانی زیاد اجناس زیاد توجیهی برای گردش نداشت) البته اگر با تور کشتی شبانه برید این تور تکراری خواهد بود من چون بچه کوچک همرام بود تور کشتی را نرفتم چون موسیقی با صدای بلند اجرا می شد ولی اگر تور کشتی را نرفتین بعد از غروب کنار رودخانه برای قدم زدن فضای جالبیه در این محل به ازای هر یک متر مربع فضا یک توریست را خواهید دید (ضمنا تور کشتی را بیشتر تورهای ایرانی دارن قیمتش 1000 بت به همراه شام و ایاب وذهاب می باشد) بعدش با کرایه سه چرخه به مبلغ 100 بت برگشتیم به محله پتونم و رفتیم به سمت هتل معروف بایوک اسکای که بلندترین ساختمان بانکوک می باشد و بعد از پرس وجو تونستیم بلیط به ازای هر نفر 250 بت تهیه کنیم همین تور را یک آژانس به قیمت 750 بت با شام بین المللی به صورت سلف سرویس ارائه می داد بعد از نیم ساعت تو صف ایستادن با آسانسور به طبقه 76 رفتیم در این محل می توانید از موزه کوچکی که قرار دارد بازدید کنید و از این ارتفاع به بیشتر نقاط بانکوک دید دارد ولی توصیه می کنم این بازدید را یک ساعت قبل از غروب برین وتا یک ساعت بعد از غروب آنجا بمانید دوربین عکاسی فراموش نشه ضمنا این هتل از هتل های خوب بانکوک می باشد

روز ششم با هماهنگی تور لیدرمان دو تا تور را ثبت نام کردیم صبح تور اکواریوم و بعد ظهر تور نیرامیت شو (اشنایی با فرهنگ تایلند) هر کدام به قیمت 800 بت که راس ساعت 9 صبح با تاکسی که تور برای ما گرفته بود به محل اکواریوم رفتیم و پس از نیم ساعت انتظار وانجام هماهنگی مسئول مربوطه تونستیم بریم ابتدا به سمت سینما 4 بعدی و بعد به سمت اکواریوم که از فضاهای مختلفی تشکیل شده بود رفتیم که از بخش های جالب آن اکواریوم بزرگ ماهی های آبگرم و استوائی و تونلی بود که با عبور از درون ان می توانید سفره ماهیها و کوسه ها را بالای سرتان ببینید در مجموع بد نبود البته من قبلا در جزیره لنکاوی مالزی در کنار کوسه ها غواصی کرده بودم که هیجانش غیر قابل وصفه و اینجا خیلی برام جالب نبود ولی خانمم و پسرم خیلی خوششون آمده بود ،ساعت یک به هتل برگشتیم و دو ساعتی استراحت کردیم (این برنامه استرحت دو ساعته ظهر را از توریستهای اروپایی یاد گرفتم) حدود ساعت 5 بعد ظهر طبق هماهنگی قبلی یک ون متعلق به مالک تور نیرامیت شو آمد دنبال ما که بدلیل دیر آمدن یک توریست هندی بیش از یک ساعت معطل شدیم و پس از یک ساعت رانندگی حدود ساعت 7 شب رسیدیم به این مرکز از همان درب ورودی عکاس ها بدون هماهنگی با شما عکس می گیرن بهر حال قبل از شروع برنامه اصلی در محوطه بیرونی مجتمع با احداث منازل چوبی وایجاد کارگاههای کوچک تولید ابریشم،پخت غذا ،ریسندگی وخلاصه هر چیزی که به شناخت وآشنایی فرهنگ تایلند کمک کنه وجود داشت فقط چون تاریک شده بود دیگه عکاسی نمی شد کرد ولی می تونید از غذاهایی که در این محل پخت می شود امتحان کنید و حتی یک فیل سواری رایگان هم در محوطه انجام بدین حدود ساعت 7.5 پس از گذاشتن تمامی موبایل ها ودوربین های عکاسی در صندوق امانات وارد سالن اصلی شدیم که با 2000 صندلی و به ادعا برگزارکنندگان بزرگترین صحنه نمایش در جهان روبرو شدیم که به مدت دو ساعت با استفاده از ماکتهای بسیار بزرگ و متنوع بیش از سی روش زندگی اقوام مختلف و آیین های مناطق مختلف تایلند را نمایش می دهند دیدن این شو را به تمام جهانگردهای واقعی توصیه می کنم البته این شو با شام ارائه می گردید که ما با تجربه باغ وحش از آن صرف نظر کردیم ولی یکی از هموطنان که رفته بود تعریف می کرد

روز هفتم با هماهنگی انجام شده قرار بود تور شهر بازی(DREAM WORLD) یا رز گاردن را برای ما هما هنگ کنه که متاسفانه بدلیل نبود علاقمند دیگری در آن روز نتوانستیم از این دو محل بازدید کنیم خود تور دو روز در هفته تور مخصوص شهر بازی را ارائه می داده که متاسفانه من متوجه نشده بودم با اینحال قیمت تور شهر بازی با استفاده از اسباب بازیها 1000 بت بود وتور رز گاردن هم 1200 بت که یک تور چینی آن را در هتل ارائه می داد البته اگر نیرامیت شو و باغ وحش را رفتین این باغ چیز جدیدی نخواهد داشت و بیشتر شهر بازی را پیشنهاد می کنم که علاوه بر بازی وتفریح از ماکتهای عظیم ساخته شده نیز می توانید بازدید کنید بهر حال چون بعد ظهر پرواز برگشت بود تصمیم گرفتیم ساک هامون را ببندیم و همون اطراف هتل گشتی بزنیم که در خیابان مجاور هتل رستورانی پاکستانی دیدیم که در اکواریومش انواع ماهیها را زنده نگهداری می کرد وشما می تونستید با انتخاب یک ماهی آن را برای ناهار نوش جان کنید که قیمت ماهی که ما انتخاب کردیم حدود 300 بت بود در مجموع کشور تایلند بدون پیش فرضهای رایج در ذهن مردم سرزمین من و فقط از دیدگاه یک توریست کشور قشنگیه وبه علت گرما بسیاری از مغازه ها و مراکز تفریحی از ساعت یک بعد ظهر به بعد باز می شه و معمولا تا ساعت 2 نیمه شب باز هستن وبرای کسایی که می خوان شب ها که هوا خنک تر هست بیرون قدم بزنن محله چینی ها با انواع تفریحات متنوع ووجود دستفروش های دو طرف خیابان را پیشنهاد می کنم البته خیلی شلوغ هست و برای ما که کالسکه همراه داشتیم سخت بود بعد ظهر راس ساعت 5 رفتیم فرودگاه و طبق برنامه ساعت 8 پرواز به سمت مشهد حرکت کرد اما چشم تون روز بد نبینه بعد از دو ساعت پرواز با شنیدن یک صدا از موتور سمت چپ و اعلام خلبان مبنی ر اینکه به علت نقص فنی به بانکوک برمی گردیم جو بسیار بدی در هواپیما ایجاد شد که پس از برگشت به فرودگاه بانکوک و فرود ارام حدود دو ساعت در هواپیما ما را نگه داشته و بدون هیچ گونه پاسخگویی ما را به سالن فرودگاه برده و بدون هیچ اعلام وتوجهی حدود چهار ساعت در جلوی گیت منتظر ماندیم که حدود ساعت 4 صبح مجدد با سلام وصلوات سوار شدیم که این دفعه بدون حادثه تونستیم خودمون را با ده ساعت تاخیر به مشهد برسونیم جالب انکه هم زمان هواپیمایی کره تاخیر داشت باید می دیدین که برای کسب رضایت مشتری علاوه بر پذیرایی در غذا خوری اصلی فرودگاه چگونه با انها برخورد می شد بگذریم در مجموع سفر خوبی بود و امیدوارم اطلاعات ارائه شده برای خوانندگان مفید بوده باشد

نویسنده : سعید کاظمی

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و وب‌ سایت بانک تور و گردشگری مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمی‌گیرد.