سفر به بی نهایت (سفرنامه حج) - قسمت سوم

سفر به بی نهایت (سفرنامه حج) - قسمت سوم
02 بهمن 1392 13:08

>>> خدایا، تو:

نعمت دادی، احسان کردی، زیبایی بخشیدی، فضیلت دادی، روزی عنایت کردی، توفیق دادی، پناه دادی، حمایتم کردی و از گناهانم پرده پوشی کردی. خدای من:
اگر آنچه تو از من می دانی، دیگران نیز می دانستند، هرگز به روی من نگاه نمی کردند و طردم می نمودند،ولی تو همواره پرده پوشی کردی. اما، من:
بد کردم، غفلت ورزیدم، پیمان شکنی کردم، وعده های عمل نکرده داشتم و گناهها نمودم. ولی:خدایا، من توبه کردم و به درگاهت برگشته ام. می دانم که با آغوش باز از من استقبال می کنی. چون هر چه باشد، تو خدای منی! ( بخشی از مناجات امام حسین ( ع ) در کنار کوه عرفه)

به مکان هایی که زائرین قصد قربت برای زیارت خانه خدا می کنند و جامه احرام به تن ، " میقات" گفته می شود. مجموع میقات‌های حج پنج نقطه است.
1 - مسجد شجره : مسجدی است سفید رنگ که به فاصله نزدیکی از شهر مدینه قرار دارد و دورترین میقات از میقات های حج است و امروز به نام «آبار على» معروف است، آن را «ذو الحلیفه» نیز مى نامند. تمام کسانى که مى خواهند از راه مدینه به حج بروند باید از آنجا مُحرم شوند.

2 - جُحفه: که محلّى است میان مکّه و مدینه در فاصله 150 کیلومتر مانده به مکّه، و فعلا با جادّه اصلى مقدارى فاصله دارد، و در آنجا مسجد بزرگى ساخته اند، و آن، میقات کسانى است که از مصر و شمال آفریقا و سوریه و اردن و لبنان (از طریق زمینى) به حج مى آیند، بلکه میقات تمام کسانى است که از آنجا عبور مى کنند.

3 - وادی عقیق : که محلّى است در سمت شمال شرقى مکّه، که حدود 94 کیلومتر با آن فاصله دارد، و آن، میقات اهل «عراق» و مردم «نجد»

4 - قرن المنازل : که محلّى است نزدیک «طائف» که حدود 94 کیلومتر با مکّه فاصله دارد، و آن میقات مردم آنجا، یا کسانى است که از آنجا عبور مى کنند. بلکه تمام کسانى که وارد جدّه مى شوند، مى توانند به آنجا رفته و از آنجا محرم شوند.

5 - یلملم : که نام کوهى است در نواحى جنوبى مکّه، که حدود 84 کیلومتر با آن فاصله دارد، و نزدیک ترین میقات حج است و میقات کسانى است که از جنوب شبه جزیره عربستان، مانند یمن، به سوى مکّه مى آیند، و نیز تمام کسانى که از آنجا مى گذرند، مى توانند از آنجا محرم شوند.

اینجا همان جایی هست که زائرینی که از مدینه به سمت مکه حرکت می کنند در این مکان توقف می کنند و لباس احرام بر تن می کنند .

مسجد شجره

وقت آن رسیده است که دلت را به دریا بزنی لباس های دنیوی را از تن به در کنی و ردای عشق بپوشی. لبیک اللهم لبیک لبیک لا شریک لک لبیک ان الحمد و النعمه لک و الملک لا شریک لک لبیک با گفتن این جمله محرم می شوی ...

این جمله حتما برایت آشنا هست . جمله ای که در مکانی در میانه راه مدینه به مکه باید آن را بر زبان جاری کنی و به ندای معبودت " لبیک" بگویی. همینطور که مسیر را طی می کنیم، حس غریبی در درونت ، نهیبی می زند که " داری حاجی می شوی" . سمت راست جاده و در فاصله 480 متری مکه، مسجدی است زیبا و سپید با نخل هایی سر به فلک کشده که زائران را بسوی خود فرا می خواند .آری اینجا مسجد «شجره» است.

همیشه در نوستالژی های زمان کودکی ام به یاد این لحظه ها هزاران خیال پردازی می کردم و در آغوش کشیدن همسفران معنوی در این مسجد را متصور بودم. لبیک اللهم لبیک گویان در این مکان تمام تعلقات دنیوی را به دست فراموش خواهی سپرد و "خدایی" خواهد شد. در جوار نخل های سربه فلک کشیده مسجد شجره، تلبیه ( بر زبان جاری ساختن جمله لبیک اللهم لبیک لبیک لا شریک لک لبیک ان الحمد و النعمه لک و الملک لا شریک لک لبیک ) را که می گویی ،تولدی دوباره خواهی داشت. اینجاست که " محرم" می شوی. با محرم شدن 24 عمل بر ما حرام می شود.

در واقع حرام شدن این اعمال 24 گانه, زمینه ای است برای ترک تعلقات مادی, زمینه ای برای رها شدن از خود, از منیت ها, از نفسانیات و از هر آنچه انسان را وابسته و دلبسته به دنیا و مانی ها می کند.این محرمات عبارتند از:

شکار نمودن حیوانات وحشی و صحرایی - جماع و هر گونه لذت های جنسی - عقد نمودن زن و یا شاهد عقد قرار گرفت - استمناء - استعمال عطریات هر گونه مواد خوشبو کننده - پوشیدن لباس دوخته شده برای مردان - سرمه کشیدن بر چشم - نگاه کردن بر آینه - پوشیدن کفش و جوراب یا هر چیزی که تمام روی پا را بپوشاند برای مردان - فحش دادن و دروغ گفتن-جدال, به معنای قسم یاد نمودن بنام خدا برای اثبات یا رد مطلبی- کشتن جاندارانی که در بدن ماوی می گزند از جمله شپش - به انگشت داشتن انگشتر به قصد زینت برای مردان و نیز بنا بر احتیاط واجب حنا بستن نیز حرام است - استفاده از زیورآلات برای زنان, در صورتی که جزو زینت آلات غیر معمول به حساب آید - مالیدن روغن به بدن - یعنی کندن مو از سر یا بدن خود یا دیگران - پوشاندن سر برای مردان - پوشاندن صورت برای زنان - بر سر گرفتن سایبان یا زیر سایبان قرار گرفتن در مدت طواف برای مردان - جاری کردن خون از بدن - ناخن گرفتن - دندان کندن - کندن یا قطع کردن درخت یا هر نوع گیاهی که در حرم روئیده باشد - حمل سلاح, مانند شمشیر, نیزه, تفنگ یا سایر ابزار آلات جنگی.

درست است که با جاری ساختن این جمله بر زبان ، تعهدی با خدایت می بندی که آماده ی اصلاح شدنی و بر عهد خود خواهی ماند ولی تا دیده و دل را پاک نکنی ، بر زبان راندن این جمله سودی نخواهد داشت.

این لحظات همه حال خوشی دارند. پرنده درونت در آرامشی زایدالوصف در حال اوج گرفتن به سوی بی نهایت است. لحظه به لحظه به لحظات نماز مغرب نزدیک می شوی و همچنان توام با این تقارن زمانی ، استرس بر وجودت غلبه خواهد کرد. نماز مغرب به امامت امام جماعت مسجد شجره خوانده میشود . حدود 80% نمازگران در این هنگام از هموطنان و الباقی از سایر کشورها هستند . بعداز حمد امام جماعت یک آمین خیلی بلند می گوید و کسی اورا همراهی نمی کند . بر خلاف سایر نمازها که اکثر جمعیت آمین بعد از حمد را بلند می گویند این بار فقط آمین امام جماعت اهل تسنن است که در فضا طنین می افکند . بلافاصله بعد از نماز مغرب در محوطه مسجد نماز عشا به امامت نماینده بعثه رهبری از ایران برگزار می گردد. مجالی برای درنگ نیست . همگی سوار بر وسیله ایاب و ذهاب می شویم و راه مکه در پیش می گیریم.

در میانه راه، از کنار چاههای ابیار( جمع بئر) علی چاههایی که توسط شخص امیر مومنان در زمینهای سخت مدینه حفر نمودند و آب شیرین و گوارایی دارند عبور نمودیم و به درخواست همسفرانمان قصد درنگی کوتاه داشتیم که متاسفانه خشم ماموران سعودی و تهدید آنها ما را به آن داشت که از خیر پیاده شدن بگذریم و به بهانه واهی خود را به دردسر نیندازیم.

حاج آقا تیموری، روحانی کاروان، راجع به آن توضیحاتی دادند همچنین مسیری که شهدای کربلا را به مدینه وارد کردند و راه آهن مدینه و مسجد دروازه مدینه. هر چه بسمت مکه می روی ، پستی و بلندی ها بیشتر می شوند و در اطراف این شهرمقدس، کوه های سر به فلک کشیده را خواهی دید.

ورود به شهر مکه

زیبایی دیدگاه معنوی زیارت خانه خدا در شعر مولانا به گونه ای است که انسان را در این لحظات مواجه با بنای کعبه، به سوی درک بعد روحانی حج دعوت می کند وآن را به بعد جسمانی آن ترجیح می دهد و اذعان دارد که انسان تنها با دیدن خانه کعبه نباید به یاد عظمت خالق بی همتا بیفند بلکه یکی از مهمترین فواید حج این است که انسان با ذره ذره وجودش خداوند را حس کند. آنجا که می فرماید :
ای قوم به حج رفته کجایید، کجایید
معشوق همین جاست بیاید، بیایید
معشوق تو همسایه دیوار به دیوار
در بادیه سرگشته، شما در چه هوایید؟!
گر صورت بی صورت معشوق ببینید
یک گوهر جان کو، اگر از بحر خدایید؟
با این همه آن رنج شما گنج شما باد
افسوس که بر گنج شما، پرده شمایید
به شهر مکه که می رسیم ، خسته و بی رمق از این طریقت راه هستیم ولی دلمان نمی آید که بین دو گزینه هتل و زیارت بیت الله الرحرام، گزینه اول را انتخاب کنیم.قصد رفتن به کعبه که می کنی دیگر خسته را از یاد خواهی برد.
ارکان کعبه :

موقعیت های ارکان کعبه

ملتزم: فاصله رکن اسود تا در کعبه در این مکان اقرار به گناه کنید روایت است همین که به ملتزم رسیدید 8 در بهشت را به رویش می گشایند.

مستجار: کمی مانده به رکن یمانی / در کعبه در آنجا قرار داشته است/ شکافته شدن دیوار برای خانم فاطمه بنت اسد

رکن یمانی: دری از درهای بهشت فرشتگانی در این مکان قرار دارد که کارشان آمین گفتن به دعای مومنان است.

بین رکن یمانی و حجرالاسود 70 پیامبر مدفون هستند. در روایت اسلامی نقل شده است که دعای کسی زیر ناودان طلا رد نمی شود زیر ناودان طلا جایگاه حضرت جبرئیل است و روایت است از این مکان اجازه تشرف به محضر پیامبر (ص) را می یافت.

حطیم: مساحت بین حجرالاسود و زمزم و مقام ابراهیم و قسمتی از حجر اسماعیل 100 پیامبر (آدم، نوح، اسحاق،یوسف، شعیب و ...) در این مکان دفن هستند نفرین مظلومان بر ضد ضالمان در این مکان به اجابت می رسد 4 رکعت نماز در حطیم برابر با بخشیده شدن گناهان است.

قدم به قدم تا ورود به بیت الله الرحرام

دیدن خانه خدا

کتاب دعا در دستانمان است و چقدر سنگینی می کند نگاههای معنادار سربازان آل سعود که ما را بخاطر خواندن دعا، مشرک می خوانند ! اینجا دیگر دلت فقط به سوی حرم یار پر می کشد . ذکر کنان چند گام به پیش می روی و از گودی اطراف حرم و از طریق پله های مجاور به سمت بالا حرکت می کنی. محوطه بیرونی مسجد الحرامی را آرام پشت سر می گذاری و به پله برقی های ورودی که ما را به یک سطح پایین تر و با یک سرازیری ملایم بسوی محوطه زیرین هدایت می کنند.فضای گستر ده ای در این قسمت خواهید دید که شبیه شبستان است.

لحظه به لحظه به لحظه نهایی نزدیک می شوی. از سمت "باب السلام" چشمانت که به خانه عشق می افتد ، اشک در چشمانت حلقه خواهد زد.
سر به زیر انداخته ام و دل دل می کنم. روحانی کاروان در راه مدینه به مکه به ما گفته بود که نگاه اول به خانه دوست، شما راعاشق خواهد کرد و واقعا چه لذتی بالاتر از لذت عشق عبد به معبود.

سرم پایین است و می بینم باز همه به سجده افتاده اند .چشمان اشک آلود ، بغض در گلو و سجده ای از سر ضعف خلق در دربرابر خالق! سر بلند نکرده ام هنوز و به سجده می روم .خدایا شکرت ! خدایا شکرت که اینگونه عظمتت را به من نشان دادی که حتی پاهایم یارای ایستادنم نیستند . در احادیث آمده است که هرچه در نظر اول بخواهی مستجاب است .برای همه دعا می کنی بجز خودت ! نمی دانم این چه حکمتی هست . نام همه را به زبان می آوری قبل از خودت . شاید می خواهی شرمندگی خودت را در مقابل بزرگی خداوند نشان دهی . برای همه دعا کردم برای همه . همه آنهایی که در ابتدای سفر به من گفته بودند " التماس دعا" و اکنون من خود "محتاج دعا" هستم .

با چشمان اشک بار و با پاهای لرزان،به سوی خیل زائرینی می پیوندی که همچو پروانه شمع را به آغوش کشیده اند . انگار تنها یک جا است که همه آدم ها یک رنگ و یک شکل اند.همه سفید ،همه یک لباس .مرد و زن ، فقیر و غنی ،‌سیاه سفید همه و همه در حریم یار در یک سطح قرار دارند.مردم همه بر گرد کعبه می گردند هچون شمع بر گرد پروانه و ...
طواف عشق :
در اعمال دینی ما قبل از انجام دادن آن مناسک باید " نیت" کرد. در اینجا هم باید قبل از طواف نیت کرد.در این زمان پنج عمل بر ما واجب می شود :اول طواف حج است که آن‏را طواف زیارت مى‏گویند. دوم نماز طواف است. سوم سعى بین صفا و مروه است. چهارم طواف نساء است. پنجم نماز طواف نساء است. پشت سر حاج آقاتیموری دسته جمعی وارد مطاف ( محل طواف) می شویم. طواف از حجر الاسود یعنی گوشه‌ای که نزدیک درِ کعبه است و از جایی شروع می شود که یک لامپ مهتابی به رنگ سبز در سمت راست زائر مشاهده می شود.

حجرالاسود، سنگ مقدسی است که با ارتفاع حدود 5/1 متر از زمین در یکی از گوشه‌های کعبه کار گذاشته شده است و اکنون با یک قاب دایره ای شکل بوضوح در همه تصاویر از نمای نزدیک کعبه قابل مشاهده است و همیشه یک مامور بیت الله الحرام در کنار آن می ایستد.

در تمام کتاب های آسمانی مقدس یعنی تورات، انجیل و قرآن، عدد 7 عدد "کمال" شناخته می شود و در طواف نیز مبنا بر عدد 7 می باشد. برای شمردن دور های طواف که باید هفت تا باشد بهترین راه خواندن دعا های هر شوط(دور) است.این کتاب دعا که تنها 7 برگه است را در اتوبوسی که در زمان عزیمت به بیت الله الحرام بودیم، در اختیار ما گذاشتند. احساسی در درونت می گوید که : نکند تعداد دورهای طواف را کمتر و یا بیشتر پشت سر بگذارم و دلواپسی های دیگری که به سراغ هر زائر بیت الله الحرام می آید. برای ما شیعیان حداکثرمحدوده برای طواف تا مقام ابراهیم است و چرخش های زمان ط.واف نباید از پشت "مقام ابراهیم" صورت بگیرد. عظمت این جایگاه عظیم آنچنان تو را مسحور خواهد کرد که بی اختیار و حتی برای یک لحظه اشک چشمانت بند نمی آید

در این لحظات دوست داری که دستانت را بسوی خالق یکتا بلند کنی و کتاب را کنار بگزاری و تنها و تنها بسوی او تضرع کنی.در هر کاروانی نوایی جاری است و هر کس به زبان و قومیت خود خدواند را صدا می زند.در هر دور که مقابل "حجرالاسود" که می رسی با صدای بلند نام او را اینگونه صدا می زنی " الله اکبر" که هیچ نوایی بالاتر از این نوا نیست.در هنگام فریاد این ندا، تمام ستون فقرات آدم به لرزه در می آید و قدرت و عظمت ذات اقدس باری تعالی را حتی در سر دادن این نوای ملکوتی بضوح حس خواهی کرد.پ

طواف مسلمانان به دور بیت الله الرحرام

شکاف کعبه محل ورود فاطمه بنت اسد که در اثر گذر سالیان و مرمت های مختلف به لطف خدا این اثر همچنان باقی و معجزه ای خدشه ناپذیر است که در هر دور طواف به دور کعبه ،در رکن یمانی خواهی دید. خواهی دید که در طول تاریخ تلاش های بسیاری برای پوشاندن این معجزه مبرهن الهی بی نتیجه مانده است. قدم به قدم که هفت دور را می پیمایی ، مرغ درونت بسوی خالق پر خواهد گشود. در میان راه باید مراقب بود که به " ویلچرسوارن" برخورد نکنی و یا خدای نکرده به سایری زائرین ، زیرا که با کوچکترین زخم بر بدن ، احرام باطل خواهد شد.مراقبت خواهی کرد که به هیچ عنوان حتی در صورت برخورد احتمالی روی خود را به عقب برنگردانی زیرا که این عمل طوافت را باطل خواهد کرد.

به لحظات انتهایی دور هفتم که نزدیک می شوی ، روحانی کاروان از ما می خواهد که مسیر خود را به منتهی الیه سمت راست و در زیر همان لامپ مهتابی سبز رنگ که طواف هفتگانه از موازات آن شروع می شود، برسانیم.اکنون زمان خواندن نماز طواف است .نمازی دو رکعتی که بنا بر احتیاط واجب پس از طواف بلافاصله خوانده می شود.در هنگام خواندن این نماز دو رکعتی پر استرس،اگر صحن مسجدالحرام شلوغ باشد، به احتمال زیاد زائرینی که در این مسیر مشغول طواف هستند با شما برخورد کنند.نماز را که تمام می کنی ،اینجاست که باید به سمت "صفا و مروه " یعنی همان جایی که هاجر(س) به دنبال یافتن آب فاصله بین دو تپه صفا و مروه را طی کردند و به فرمان الهی چشمه زمزم در زیر پای ایشان جوشید،حرکت کنیم . "صفا و مروه " راهرو بزرگی است که بصورت رفت و برگشت زائرین در آخرین مرحله از بجا آورن مناسک حج این مسیر را طی خواهند کرد.

اینجا هم فاصله رفت وبرگشت "هفت بار" است که بصورت هفت بار رفت و هفت بار برگشت می باشد.چه غوغایی به پا کردند همسفرانمان در هنگام خواندن دعای فرج امام زمان(عج) و چه چشم زهره ایی که ماموران آل سعود از ما نگرفتند. در مقطعی از طریقت این دور رفت و برگشت باید به صورت هربله( دویدن آرام) به یاد دویدن های سراسیمه هاجر(س) در پی آب صورت بگیرد. آنجایی که هاجر (س) برای یافتی جرعه ای آب ،سراسیمه این مسیر بین صفا و مروه را طی کرده است. پس از طی کردن این طریق، نوبت به طواف نساء می رسد که به همان ترتیب طواف زیارت انجام می گیرد و بلافاصله بعد از آن نیز نماز دو رکعتی نساء در پشت مقام ابراهیم را بجا خواهی آورد. لذت این لحظات معنوی روح و روانت را آنچنان صیقل خواهد داد که هیچگاه آنرا فراموش نخواهی کرد. در این مرحله و در پایان نماز نسا مستحب است که زائرین از "آب زمزم" بر سر و صورت بزنند . استفاده از آب چشمه زمزم هم به دو صورت است : 1 – لوله کشی 2- کلمن های استوانه ای شکل آب و بر رنگ شیری

تعداد محدودی شیر آب در ضلع مقابل درب خانه کعبه ( از سمت باب السلام) برای استفاده زائرین تعبیه شده است. بخش عظم آب زمزم در کلمن هایی نگهداری می شود که شامل 4 کلمن آب سرد ( به زبان عربی نوشته شده است " ماء البارد" ) و یک کلمن آب ولرم هستند که مجموعا 5 عدد کلمن که هرکدام ظرفیت 20 لیتر آب را دارند.در 24 ساعت شبانه روز، عده زیادی از خادمین بیت الله الحرام و مسجد النبی ، تنها وظیفه شان چک کردن پر یا خالی بودن این کلمن ها هستند. لیوانهای سمت راست این کلمن ها لیوان های مصرف نشده و لیوان های سمت چپ،لیوان های مصرف شده هستند. پر کردن این کلمن ها در بین نمازها که خانه کعبه خلوت تر است صورت می گیرد و تیم های مخصوص این کار اکثرا از مسلمانان کشور یمن هستند که با تبحر خاصی علاوه بر پر کردن این کلمن ها و ظیفه تمیز کردن فضای سنگ کاری شده کف محوطه مسجدالحرام را برعهده دارند.

حتما در تصاویری که از مسجدالحرام دیده اید ، یک برج بلند توجه شما را به خود جلب کرده است که در بلندترین نقطه آن یک ساعت به رنگ سفید که در شب سبز رنگ می شود، دیده می شود و در وسط آن دو شمشیر به نشانه حکومت آل سعود و در بالاترین نقطه آن " الله اکبر" نوشته شده است.در طبقه زیرین این برج( برج ساعت) چندین فروشگاه مربوط به برندهای معروف بین المللی در رمینه پوشاک قرار دارد و شعبات فست فودهای بین المللی نیز در این برج یافت می شوند.

برج ساعت مکه

زیارت دوره ی مکه:
( زیارت دوره به معنای دیدار از مساجد و مکان های تاریخی می باشد که در قالب کاروان های زیارتی صورت می گیرد ) عرفات و مشعر ومنا
حکایت ماندن در این مکان مقدس در موسم حج عمره و تمتع فرق دارد و از آنجا که ما در قالب "حج عمره" قرار داشتیم ، در این مکان بیتوته نخواهیم کرد و تنها به قصد دیدن این مکان را از نزدیک زیارت خواهیم کرد.

در مورد کلمه "عرفات" تفاسیر گوناگونی در نام گذاری آن وجو در دارد ولی محکمترین برهان در این زمینه این است که عرفات از ریشه ی عرفان و معرفت است ، صحرایی است به مساحت حدود 18 کیلومتر مربع و وسط آن کوهی کوچک به نام جبل الرحمه قرار دارد . بالای کوه ستون سفیدرنگی وجود دارد که چیز مقدسی نیست و تنها علامتی بوده که حاجیان مسیر عرفات را از راه دور تشخیص دهند . روایت شده است که رسول خدا صلى الله علیه و آله خطبه حجّةالوداع را بر فراز این کوه ایراد فرمودند . حضرت امام حسین (ع) نیز دعای معروف عرفه را در دامنه چپ همین کوه عرفات در روز عرفه محل آمرزش گناهان است به حدی که از رسول خدا (ص) پرسیدند : کدام گروه از اهل عرفات جُرمشان بزرگتر است ؟ حضرت فرمود : کسی که از عرفات برگردد در حالیکه که گمان دارد خدا او را نیامرزیده است ( یعنی از رحمت خدا مایوس است). در غرب عرفات مسجد بزرگی به چشم میخورد که به مسجد نمره و حضرت ابراهیم معروف است

چادرهای برپا شده در منا

منا به معنای آرزو است و مکانی است که چادرهای حجاج در آنجا برپا می گرددوطبق روایت به این خاطر منا نامیده شده است که جبرئیل در این مکان به حضرت ابراهیم (ع) گفت : ( تمنّ علی ربک ما شئت ) یعنی : هر چه از خدا میخواهی ، آرزو کن . مسجد بزرگی نیز در منطقه ی منا به چشم میخورد که مسجد خیف نام دارد و نسبت به نماز خواندن در آن سفارش زیاد شده است چرا که محل عبادت پیامبراسلام و هفتاد پیغمبر بوده است که البته فقط در سه روز منا درب آن را باز میکنند. جبل النور :

برای رفتن به این مکان حتما باید شب قبل از رفتن با مدیر کاروان هماهنگی لازم را داشته باشید و ساعت حرکت برای آن، ساعت سه شب می باشد.

این کوه که جبل القرآن و جبل الاسلام نیز نامیده میشود ، در شمال شرق مکه واقع شده و نزدیک قله ی آن غار حرا قرار دارد . محلی که حضرت رسول قبل از بعثت برای عبادت به آنجا میرفتند و گاهی یک ماه رمضان توقف مینمودند و در 27 رجب سال اول بعثت ، درحالیکه امیرالمؤمنین نیز همراه حضرت بودند ، اولین آیات قرآن که 5 آیه اول سوره علق بود ، در همین مکان بر حضرت نازل گردید . از 114 سوره ی قرآن 88 سوره در مکه نازل شده است.

در مسیر بالا رفتن زائرین به سمت غارحرا، میمون های پرورش داده شده توسط مهاجرین ساکن عربستان ، اقدام به سرقت تلفن همراه و سایر وسایل همراه زائرین می کنند.بدتر از اینها ، گدایان سمج از کشور اتیوپی و بنگلادش هستند که تا به آنها پول ندهید ، از شرآنها خلاص نخواهید شد.

مسیر پر پیچ و خم رسیدن به غار همان مسیری است که پیامبر اسلام در دورانیکه دعوت خود را علنی نکرده بودند، هر شب این مسیر را طی می کردند تا در این مکان به راز و نیاز با خداوند بپردازند.

غار حرا

مسیر دسترسی به غار حرا

کوه ثور

این کوه در سه کیلومتری جنوب شرقی مسجد الحرام قرار دارد و در بالای آن غاری واقع شده که حضرت سه روز قبل از هجرت در آن پنهان شده بودند . در این سه روز ابوبکر نیز با حضرت بود و اهل سُنّت این را فضیلتی برای او می پندارند و به همین جهت ابوبکر را یارغار مینامند . درحالیکه در همان زمانی که ابوبکر به همراه حضرت به غار ثور رفت ، امیرالمؤمنین در بستر آن حضرت خفته بود تا اگر مشرکین قصد جان پیامبر نمودند ، جان خود را فدای حضرت کند و حضرت به سلامت به مدینه برسند و در این باره آیه ی ۲۰۷سوره ی بقره نازل شد .

این درحالی است که ابوبکر در غار میترسید و حضرت به او می فرمود : ( لاتحزن إنّ الله معنا ) . وقتی حضرت در غار پنهان شدند . مشرکین با کمک یک ردپا شناس ، رد پای حضرت را تا دم غار دنبال کردند ولی مشاهده نمودند که عنکبوتی بر دهانه ی غار تار تنیده و پرنده ای در آستانه غار روی تخمهایش خوابیده است به همین جهت احتمال ورود حضرت به غار را ندادند و دست از پا درازتر بازگشتند

ساکنین خانه های اطراف این مکان همگی وهابی بودند و یا دیدن گروه ما که متشکل از جوانان دانشگاهی بود، بسیار خشمیگن شدند و از ما خواستند که هرچه سریعتر آن مکان را ترک کنیم ! در این هنگام چند دستگاه خودروی پلیس سعودی با حضور در محل از ما خواستند که قبل از ایجاد تنش و درگیری احتمالی این مکان را ترک کنیم.با توصیه روحانی کاروان و برای جلوگیری از هرگونه درگیری،سوار اتوبوس شدیم و به سمت قبرستان ابوطالب (قبرستان معلاه) به راه افتادیم. این مکان یادآور حمله سربازان آل سعود به حجاج ایرانی است که در 9مرداد 1366 برای برگزاری مراسم برائت از مشرکین در کنار این قبرستان و در محل پل حجون تجمع کرده بودند. در آن درگیری،حدود ۲۷۵ تن از حاجیان ایرانی، ۸۵ عربستانی از جمله نیروی پلیس و ۴۵ تن از حاجیان دیگر کشورها کشته و شماری نیز زخمی شدند.در پی این درگیری،روابط سیاسی ایران و عربستان بطور کامل قطع شد . همانند سایر قبرستان های عربستان، تنها تمایز بین قبور و زمین معمولی،همان یک تکه است.

مسیر دسترسی به کوه ثور

قبرستان ابوطالب

حمل و نقل در مکه و مدینه :

در مکه و مدینه بسیار کم پیش میاید که از تاکسی استفاده کنید چون هتل ها ی محل اقامت در مدینه در در شعاع یک کیلومتری اطراف مسجد نبی هستند و نیاز به استفاده از هیچگونه وسیله نقلیه نیست و در مکه هم اتوبوس های قرمز رنگ که زائرین ایرانی را در 6 خط که سازمان حج و زیارت ایران آنها را اجاره کرده است، وظیفه حمل و نقل زائرین به بیت الله الحرام را هر نیم ساعت یکبار به صورت رایگان بعهده دارند.( نیم ساعت قبل و بعد از نمازهای پنجگانه این فرآیند متوقف می شود) در مورد رفتن به بازار نیز ، بسیاری از پاساژها و فروشگاههای بزرگ با هتل ها طرف قرارداد هستند و بصورت رایگان شما را جابجا خواهند کرد.این تاکسی بابت هر مسافر از آن فروشگاه ، 5 ریال دریافت می کنند.

هزینه جابجایی در مکه و مدینه بر مبنای تاکسی متر است ولی در اغلب موارد بصورت توافقی است.در مسیرهای کوتاه داخل شهری حداقل هزینه تاکسی برای هر نفر حدود 10 ریال سعودی و در مسیرهای بلند تر بنا بر توافق طرفین خواهد بود . رانندگان تاکسی اکثرا از کشور پاکستان و یمن و بنگلادش هستند که چندان نمی شود بروی صداقت آنها اعتماد کرد و بهتر است قبل از سوار شدن ، با آنها به توافق برسید .

اگر قصد رفتن به سایر شهرهای عربستان را نیز دارید ، برای سفر از مدینه به جده می توانید مبلغ 200 ریال سعودی بابت هر نفر پرداخت کنید که در مجموع 800 ریال می شود.

بخش غیر معنوی سفر حج !!!

از ته قلبم راضی نبودم که در این سفرنامه مذهبی، مطلبی در مورد هتل و غذا و خرید بنویسم ولی تصمیم گرفتم در این بخش و با عنوان " بخش غیر معنوی سفر حج " به بیان این مطالب اشاره کنم. هتل های سه ستاره ای که برای سفر حج برای کاروان های دانشجویی رزرو می شود از لحاظ دکوراسیون داخلی کاملا مشابه هستند.

نمایی از اتاق هتل

نمایی از سالن غذاخوری

در هر دوشهر مکه و مدینه ، غذاها در آشپزخانه ای مرکزی در مکانی خارج از هتل طبخ می شود و به هتل انتقال داده می شود .

منوی غذایی در طول اقامت در مکه و مدینه

در سال 2012 میلادی، عربستان سعودی پس از سال ها دچار یک تورم اقتصادی شد و همین امر نیز مقداری بر افزایش قیمت ها تاثیر گذاشت هرچند که در همین سال کشور ما نیز با نوسانات شدید ارزی مواجه شد و قیمت اجناس بصورت مضاعف برای زائرین ایرانی افزایش پیدا کرد.

از برآیند جملات بالا می توان نتیجه گرفت که دیگر خرید در کشورهای دیگر و به تبع آن عربستان سعودی برای هموطنان عزیز مقرون بصرفه نخواهد بود .چه بسا اکثریت همسفران ما نیز با دست خالی به ایران باز گشتند و تقریبا هیچ خریدی در آنجا نداشتند.

بنا بر عادت اکثر ما ایرانیها، خرید، جز لاینفک سفرهای ما هست. این قضیه در مورد سفرهای معنوی مقداری متفاوت است و انتظار می رود که زائرین امکان مقدس ، بجای سوغاتی هایی که در سایر کشورها هم یافت می شود، به عنوان تبرک برای افرادی که برای دیدار انها پس از بازگشت از این سفرهای معنوی به آنها مراجعه می کنند، سوغاتی هایی به همراه بیاورند که بیشتر جنبه مدهبی داشته باشند ولی حتی در سرزمین مقدس حجاز، کالاهای چینی تا کالاهای دینی مسلمانان مانند : تسبیح و سجاده هم نفوذ کرده اند که اینگونه اجناس در اطراف مستجد و بویژه مسجدالنبی بفروش می رسند .

فروشندگان خیابانی در اطراف مسجدالنبی

قمیت اجناس چینی در این سفر ،از آنجا که دارای کیفیت پایین هستند،ارزان می باشد. حتی در فروشگاههایی به نام "TOP TEN" کالاهای موجود تنها 10 ریال سعودی قیمت خورده اند که مشخص است که مثلا یک شلوار با این قیمت چه کیفیتی دارد.

در این بین فروشگاههایی هستند که نمایندگی برندهای برتر دنیا در زمینه پوشاک و لوازم الکترونیکی هستند و البته قیمت های آنها نیز بین المللی است. همانند سبک و سیاق تمام پاساژهای(مال های) کشورهای عربی ( بقول عرب ها "مول" ) در هر پاساژ یک رستوران قرارد دارد و حتی در اکثر آنها قسمتی جهت سرگرمی کوکان تعبیه شده است.

در ضلع شمالی مسجدالنبی بازار معروف"طیبه" قرار دارد که اجناسی مانند پارچه و سجاده و زیورآلات در انواع مختلف را می توانید بیابید.فروشندگان این مغازه ها اکثرا از اتباع کشورهای تاجیکستان،افغانستان و پاکستان هستند که همگی به زبان فارسی مسلط هستند. "القارات" ، "القمه" ، "ساحل" و "تاپ تن" مخصوص اجناس چینی بودند که بسیاری از آنها 10 ریال سعودی قیمت داشتند و البته این آخری که دیگر سوپر بونجول فروشی بود !!!!! و اما روی دیگر سکه هم فروشگاههایی بودند که نمایندگی بهترین برندهای آمریکایی و اروپایی در آنها بود : سنتر پوینت ،سیتی ماکس ، النور و نیز "باوارث بلازا" و" باوزیر"

بیشترین این پاساژهای معروف در مکه در خیابان " العزیزیه" یا بقول عرب ها " الشارع العزیزیه" قرار دارند که برای تردد به این خیابان می توانید از درب هتل محل اقامتتان سوار بر اتوبوس های خط شماره 4 شوید . علاوه بر سنتر پوینت،بن داوود و تاپ تن ، شعبه های KFC و مک دونالد هم در همین مسیر خط اتوبوس رانی قرار دارند.

سفرنامه مکه - مدینه

در مدینه و مکه اکثر فروشگاهها بزرگ دارای پسوند PLAZA بودند و نمی دانم این جماعت با این که از نعمت " گچ پژ " محروم هستند ولی چه اصراری دارند که باز از کلماتی استفاده می کنند که دارای حداقل یکی از این حروف هستند ؟؟؟!!!

اگر اهل خرید پارچه هستی که مدینه و بطور مشخص در بازار افغانی‌ها واقع در شارع علی ابن ابی‌طالب (علیه السلام) و جنب بعثه مقام معظم رهبری، بهترین هایش را می توانی پیدا کنی و اگر قصد خریدن لباس های مارک دار ( آدیداس،نایک و...) را داری که باید خرید را به مکه و مخصوصا فروشگاههای سنترپوینت و السوق العزیزیة موکول کنی . و البته در مدینه هم سیتی بلازا برای لباس های مارکدار مناسب است. فروشگاه " الساحه" هم برای بچه دارها لباس ها شیکی دارد و برای مادرکر، درب ۲۶ مسجد النبی مقابل مادرکر باز می شود.

اگر در سرزمین حجاز و مدینه النبی هوس مک دونالد هم به سرتان بزند ، می توانید به خیابان سلطان که به اصطلاح خودمان " بالاشهر" است بروید و هیجان انگیزترین مک دونالد زندگیتان را در آنجا میل کنید زیرا داخل آنجا برای اینکه اختلاط پیش نیاید، بصورت غرفه غرفه است و چه جالب است برخوردهای ماموران گشت ارشاد عربستان سعودی با آنان که در پی هنجار شکنی این مدل مک دونالد خوردن هستند !!!!!!!!

شعبه های KFC و مکدونالدز در همه شهرهای عربستان وجود دراند ولی کیفیت آنها چندان بین المللی نیست. جایگزین این فست فودهای غربی در تمام کشورهای عربی و بویژه عربستان ، البیک نام دارد ،شاورما هم که همان کباب ترکی است توسط بنگلادشی ها و پاکستانی ها در همه جا در دسترس است و بسیار کم خرج !

رستوران زنجیره ای البیک

منوی غذایی رستوران البیک 1

منوی غذایی رستوران البیک 2

منوی غذایی رستوران البیک 3

*** بازگشت به وطن :

در این بین، غم انگیزترین لحظات برای هر مسافر بیت الله الحرام و مسجد النبی، بدون شک لحظه بازگشت از این سفر معنوی می باشد. روزهای خوش پشت سر گذاشته را که تک تک مرور می کنی، دل تنگی غم انگیزی به سراغت می آید و بی اختیار اشک در چشمانت جاری می شود و دل کندن برایت سخت می شود. چمدان ها را به خدمه هتل تحویل می دهی و آنها با هماهنگی با "مدیر ثابت هتل" فرآیند انتقال چمدان ها به فرودگاه جده انجام شد.یادتان باشد که حتما چمدان ها را با تسمه های مخصوص چمدان مهار می کنند ولی از آنجا که نتوانستیم از آن تسمه بیابیم به ناچار با یک طناب محکم دورتادور چمدان را مهار کردیم.دلیل این مهار کردن چمدان های هم این است که متاسفانه،کارگران مسئول حمل ونقل، آنچنان در هنگام جابجایی از هتل تا فرودگاه چمدان ها را پرتاب می کنند که در بسیاری از موراد دیده شده که چمدان ها باز شده اند.

در هنگام سوار شدن بر اتوبوس و رفتن به فرودگاه، همگی با چشمان اشک بار برای زیارت مجدد این سرزمین مقدس دعا می کردیم. اتوبوس به را می فتد و ما را به پرواز ساعت50دقیقه بامداد به مقصد تهران می رساند . همگی سوار بر پرواز شماره 1796 بوئینگ 747 ایران ایر می شویم و بسلامت به وطن باز گشتیم.

نکاتی درمورد سفر به عربستان : توصیه من به همه دوستانی که این سفرنامه را مطالعه می کنند این است که برای استفاده حداکثری از این سفر معنوی برنامه های زیر را در مکه و مدینه بر طبق جدول زمان بندی زیر اجرا نمایند:

برنامه های فرهنگی زمان بندی شده در مدینه

برنامه های فرهنگی زمان بندی شده در مکه

در هتل ها اینترنت در لابی در دسترس است که یوزر و پسورد را می توانید از مدیرایرانی هر هتل دریافت کنید و از کامپیوترهایی که در لابی هتل تعبیه شده است به مقدار مشخصی ساعت از اینترنت بصورت رایگان استفاده کنید. سرعت اینترنت در عربستان بسیار بالا می باشد. در عربستان سینما وجود ندارد.

در عربستان تعداد زیاد همسر و یا بقول خودشان تعدد زوجه بسیار رایج است و هر کی زن بیشتری داشته باشه کلاسش بالاتره عکسبرداری در بیشتر اماکن عمومی ممنوع است.

در اماکن عمومی وغذاخوریها جداسازی جنسیتی به شدت اجرا میشود.برای ورود به اماکن عمومی مانند بانک زنان باید همراه یک مرد باشند و رستورانها هم دو قسمت دارد قسمتی برای آقایان مجرد و دوم برای خانواده ها که هر کدام به اتاق هایی تقسیم می شود که خانواده به داخل اتاق می روند تا خانم ها بتوانند به همراه خانواده خود نقاب خود را بردارند و غذا بخورند بدون اینکه مردی وارد شود.

اگر باخود برای ورود به عربستان مواد مخدر یا حتی بعضی از قرص های مخدر را همراه داشته باشید حتی برای مصرف شخصی حتی ممکن است به اعدام هم محکوم شوید. در عربستان فقط مردان بالای 21 سال می توانند اتومبیل اجاره کنند و خانم ها هم اصلا اجازه رانندگی اتومبیل و یا دوچرخه ندارند در عربستان 5 بار در روز اذان گفته می شود و قاعدتا 5بار هم نماز خوانده می شود که زمان برگزاری نمازها به ترتیب زیر است " اولین نماز ، نماز فجر (صبح)گفته می شود که در صبح زود قبل از برق زدن نور خورشید خوانده می شود پس از آن مردم صبحانه می خورند و به سر کار می روند و تمام مغازه ها باز می شود

نماز دوم نماز ظهر است که بعد از قرار گرفتن خورشید در میان آسمان خوانده می شود نماز ظهر جمعه (نماز جمعه) بسیار مهم است و اگر هم کسی در روزهای دیگر تعلل کند این روز را تلاش می کند به مسجد برود و نماز بخواند بعد از آن مغازه های تعطیل است ناهار می خورند و بعد از آن هم چرتی می زنند زیرا هوا آن موقع گرم است

نماز سوم نماز عصر است که 1:30 تا 2 ساعت قبل از غروب آفتاب خوانده می شود و بعد از آن هم مغازه ها دوباره باز می شود نماز چهارم مغرب است که هنگام غروب آفتاب خوانده می شود و عموما پایان کار بخش های خصوصی است آخرین نماز ،نماز اعشا نام دارد و حدود 45دقیقه تا 1 ساعت بعد از غروب آفتاب خوانده می شود که بعد از آن مردم محلی شام می خورند .