نیوزلند شرقی ترین کشور دنیا (قسمت اول)
«بسیار سفر باید، تا پخته شود خام». این جمله نغزِ فارسی بر فرازِ ابرهای زیبای آسمانِ اقیانوس آرام و در حالی که در آغوش صندلی نرم و گرمِ هواپیمای خطوط هوایی هنگ کنگ آرمیده بودم و به چهره رنگ پریده و خواب آلودة خورشیدِ در حالِ طلوع نگاه میکردم در ذهن من نقش بست. آیا این جمله هنوز هم معنا و مفهوم خود را حفظ کرده است؟! یا مختصِ زمانِ طی طریق با شتر و اسب، و مواجهه با انواع پیشامدهای غیر قابل پیشبینی از جمله حمله حرامیان به کاروان یا گم شدن در راه و به بیراهه رفتن بود؟ در حالی که چشمانِ خورشید به روی زمین باز میشد، اما چشمانِ مرا خواب میربود و گرمای مطلوبِ کابین و پتوی نازکی که به رویم کشیده بودم،
آمادهام میکرد تا به خوابی دلپذیر فرو روم؛ بدون هراس از حملة راهزنِ از خدا بیخبر یا گم شدن در راه؛ مگر آنکه سیستمِ ناوبری هواپیما خطا میکرد! قصه از چند ماه قبل آغاز شد؛ حدوداً اواخر تابستان 1391 که من برای شرکت و ارائه مقاله در کنفرانسی بینالمللی در زمینة نانومواد و نانوتکنولوژی که بنا بود از 18 تا 22 بهمنماه در شهر ولینگتون (Wellington)، پایتخت کشور نیوزلند برگزار شود به این کشور دعوت شدم. با نیوزلند بیگانه نبودم؛ هر چند کشوری است در نیمکرهای دیگر و دور از آدم و عالم و به ویژه ایران، اما کم و بیش اطلاعاتی از آن داشتم. از جمله میدانستم که طبیعتی بکر و بینظیر دارد و مهمترین عامل جذبِ توریست، همانا طبیعت آن است؛ از نظرِ امنیت در سطح ده کشورِ اول جهان است؛ کشوری است مهاجر پذیر؛ تحت قیومیتِ بریتانیای کبیر و شخصِ ملکه انگلستان؛ دارای یکی از معروفترین پشمهای جهان، که پشم مرینوس باشد؛ و برای منی که به کوهنوردی علاقهمندم، ادموند هیلاری اولین فاتحِ قلة اورست فرزند این کشور است. به همه اینها اضافه نمایید مشاهده تصاویر بدیعی از طبیعتِ اعجابانگیزِ این کشور که زیباییهای بصری آن توسط جادوی سینما و البته کارگردانی پیتر جکسون در فیلم های سه گانه ارباب حلقه ها (The Lord of the Rings) در چشمِ بسیاری از مردم جهان چشم نوازی کرده بود.
روابط سیاسی کشورِ نیوزلند با ایران، همانند دیگر برادرانِ بزرگترِ خود که استرالیا و کانادا باشند، بسیار تحتِ تأثیرِ روابطِ انگلستان است با ایران. از جمله موانعِ سفر به این کشور آن است که شما مجبور هستید برای دریافت ویزا به کشور امارات متحده عربی سفر نمایید؛ با وجودی که نیوزلند در تهران سفارت دارد! البته این فقط مختص ایران نیست و دفترِ کنسولی کشور نیوزلند در دبی، مرکزِ صدورِ روادید برای شهروندانِ سیزده کشور خاورمیانه از جمله ایران است. خوشبختانه سفارتِ نیوزلند در تهران در این مورد برای من استثنا قائل شد و چون توسط یک مرکز علمی به کشورشان دعوت شده بودم، فقط از من خواستند که مدارکِ مورد نیاز را برایِ همکارانشان در امارات متحده عربی پست کنم و جهت تسهیلِ بیشترِ امور مسافرتم، پیشنهاد کردند که هرگاه که ویزایم آماده شد، دفتر کنسولیِ دبی ویزای من را برای سفارتِ تهران ارسال نماید و من برای گرفتن ویزا فقط به تهران بروم. روندِ دریافت ویزا کمی طولانی شد؛ به خصوص که تعطیلاتِ حدود پانزده روزه دفتر کنسولی در دبی به مناسبت آغاز سال نوی میلادی و ایام کریسمس نیز مزیدِ بر علت شد و روادید حدود شش روز قبل از آغاز کنفرانس به من داده شد.
اکثر پروازهای بین المللی از مسیر کشورهای مختلف جهان به نیوزلند، به آکلند (Auckland) بزرگترین شهر و مرکز تجاری-اقتصادی کشور نیوزلند انجام می گیرد. مناسب ترین انتخاب برای انجام این مسافرت از ایران، شرکت هواپیمایی امارات است که پرواز مستقیمی از دبی به آکلند با توقفی حدود یک ساعته در سیدنیِ استرالیا دارد. فقط یک مشکل وجود دارد؛ با وجودی که مسافرانِ نیوزلند در فرودگاه سیدنی هواپیما را ترک نمی کنند، اما باید برای همین توقفِ کوتاه، از سفارت استرالیا ویزای ترانزیت بگیرند و دریافت این ویزا نیز، منوط به ارائه ویزای نیوزلند به سفارت استرالیا در تهران است. پس با توجه به زمان اندکی که داشتم، نمی توانستم نسبت به دریافتِ ویزای ترانزیت استرالیا و درنتیجه استفاده از مسیر پروازی تهران-دبی-آکلند خوش بین باشم. گزینة دیگری که آژانس هواپیمایی پیش پایم گذاشت، مسیر مشهد-منامه-هنگ کنگ-آکلند بود. هرچند در مقایسه با مسیر قبل، تعداد پروازها، توقف های فرودگاهی و زمانِ سفر بیشتر بود، اما از نرسیدن بهتر بود! یک ویژگی دیگر این مسیر امکان مشاهده فرودگاه هنگ کنگ بود که توصیف آن را شنیده بودم؛ اما شنیدن کی بود مانند دیدن؟!
فرودگاه مشهد
در مسافرت همیشه از به همراه داشتن بار و توشه زیاد و سنگین متنفر هستم. در این سفر نیز بر طبق عادت، کل توشهام برای مسافرتی سیزده روزه به آن سمتِ سیاره زمین را در کولة مسافرتیام جای دادم. همیشه هنگام ترکِ کشور، نمیدانم چرا، اما دوست دارم آخرین لبخندِ یک هم وطن را بر روی لبانِ مأمورِ اداره گذرنامه ببینم، هنگامی که با مهری که بر پاسپورتِ من میزند، حکم خروجم از ایران امضا میکند. و همیشه نیز این لبخند را نمیبینم! پروازِ 1400 کیلومتریام از مشهد به منامه با شرکتِ هواپیمایی گلف انجام شد که شرکتی است بحرینی. در حوزه کشورهای خلیج فارس، شرکتِ گلف پس از شرکتهای هواپیمایی امارات و قطر، جزو شرکتهای هواپیمایی خوب محسوب میشود؛ هرچند فاصلهاش با آن دو شرکت نسبتاً زیاد است. حدود ساعت دوازده ظهر جمعه 15 بهمنماه 1391 مشهدِ زمستانی و سفید پوش از برف را به سوی تابستانِ نیوزلند ترک کردم.
هواپیمایی کتِ پاسفیک
در این مسافرت، چهار پرواز با هواپیمایی کتپاسفیک انجام دادم که همگی نیز مسیرهایی طولانی داشتند؛ منامه به هنگ کنگ، هنگ کنگ به آکلند و برگشت. در جهان فقط شش شرکتِ هواپیمایی پنج ستاره داریم، که یکی از آنها شرکت هواپیمایی کتپاسفیک (Cathay Pacific Airways) است که از سال 1946 کار خود را آغاز کرده، دفتر مرکزیِ آن در هنگ کنگ است. جالب آنکه هر شش شرکت پنج ستاره، آسیایی هستند. این، سرمایهگذاریِ کشورهای آسیا در صنعت سودآورِ هواپیمایی را نشان میدهد. کتپاسفیک به 168 مقصد در 42 کشورِ جهان پرواز دارد و در سالهای 2003، 2005 و 2009 مقامِ نخست را در بین تمامیِ شرکتهای هواپیمایی جهان کسب کرده است و در سالهای 2002 و 2008 نیز مقام دوم را. همچنین در سالِ 2010 کتپاسفیک، بزرگترین شرکت هوایی در حمل و نقل بار معرفی شد و فرودگاه هنگ کنگ نیز پُر ترافیکترین فرودگاه جهان در جا به جایی بار.
از ویژگیهایِ قابلِ ذکر برای چهار پروازی که در رفت و برگشت با این شرکتِ هوایی انجام دادم میتوان به هواپیماهایی کاملاً نو، صندلیهایی بسیار راحت با فاصلة جلوی پایی کاملاً مناسب، مهماندارانی مهربان و خوش برخورد، و پذیرایی غذایی و میان وعدهای بسیار خوب اشاره نمود. باید به همة اینها سیستم صوتی و تصویری شخصی با دهها فیلم سینمایی در ژانرهای متفاوت و تقسیم بندی شده، برنامههای متنوع ورزشی، خبری، سیاحتی و همچنین انواع موسیقی ملل، و البته بازیهای کامپیوتری را اضافه کرد. همه برای اینکه پرواز طولانی باعث کسالت شما نشود. برخلافِ مسیرِ پروازی منامه به هنگ کنگ که بیشتر بر فرازِ خشکی گذشت، بیشترِ مسیرِ هنگ کنگ به آکلند را از فرازِ اقیانوس و آسمانِ زیبای آن گذر کردیم.
برفراز آسمان
ازمیان ابرها
ازمیان ابرها
پروازم از منامه ساعت 11.50 شبِ جمعه 15 بهمنماه آغاز شد و ساعت 1.40 ظهرِ روز بعد به وقت محلی به هنگ کنگ رسیدیم. مدت زمانِ این پرواز هشت ساعت و چهل و پنج دقیقه بود. از هنگ کنگ نیز ساعت 9 شب با بوئینگِ 777 شرکت کتپاسفیک به سوی نیوزلند پرواز کردیم و به وقت محلی، ساعت 12 ظهرِ روز بعد (یکشنبه 17 بهمنماه 1389) واردِ فرودگاهِ آکلند شدیم؛ یازده ساعت در این پرواز بر فرازِ آسمان بودیم. مسافتِ هواییِ منامه تا هنگ کنگ، 6400 کیلومتر و مسافتِ هواییِ هنگ کنگ تا آکلند 9053 کیلومتر است.
هواپیمای شرکت کت پاسفیک
فرودگاه هنگ کنگ
مدت زمانی که در فرودگاهِ هنگ کنگ منتظر ماندم تا ساعتِ پرواز به سویِ آکلندِ نیوزلند فرا برسد، کمی بیش از شش ساعت بود؛ فرصتی مناسب برای نگاهی از سرِ دقت به این فرودگاهِ معروف! یادم هست اوایلی که سینما آزادیِ تهران پس از چند سال که از آتشسوزی و ویرانیِ آن گذشته بود، از نو و با معماری مناسبی بازسازی شد، در تبلیغهایش عنوان میکرد: فقط فیلم نبینید، سینما هم ببینید! شما میتوانید این شعارِ تبلیغاتی را در ابعادی بینالمللی برای فرودگاهِ هنگ کنگ هم به کار برید؛
فقط به فرودگاه وارد و خارج نشوید، فرودگاه را هم ببینید. هر چند کلان شهرِ هنگ کنگ به دلیل موقعیتِ ویژه تجاری و اقتصادیِ آن و همچنین داشتن یک مرکزِ بورسِ بسیار فعال، خود مقصدِ بسیاری از پروازهای شرکتهای هواپیمایی جهان است، اما دولت چین در این مدتی که از پیوستنِ هنگ کنگ به کشورِ مادری میگذرد، سعی بسیار کرده است تا این فرودگاه را به عنوان یک فرودگاه ترانزیتی برای بسیاری از مقاصدِ پروازی دیگر به شرق یا غرب نیز مطرح سازد. نتیجه آن که این فرودگاه یکی از سه فرودگاهِ پنج ستارة جهان است و در سالهای اخیر چندین بار رتبة نخست را در بین فرودگاههای جهان کسب کرده است. فرودگاه در یک شبه جزیره ساخته شده است که با دو پل بزرگ به شهر متصل میشود.
منظره هوایی فرودگاه هنگ کنگ (عکس شخصی نیست)
فرودگاه هنگ کنگ
فرودگاه هنگ کنگ
فرودگاه هنگ کنگ
داشتنِ باجه های اطلاع رسانیِ فراوان در سالنهای فرودگاه، داشتنِ علائمِ راهنمای کافی و بسیار گویا، سرویسهای بهداشتیِ بسیار تمیز و فراوان، باجه های اینترنتِ رایگان با تعداد زیادی سیستم در فواصل نزدیک به هم در جایجایِ فرودگاه، داشتنِ عبادتگاه برای برخی از ادیان از جمله نمازخانه برای مسلمانان، همه و همه باعث شده بود تا مسافرانی که مانند من چند ساعتی را باید در این فرودگاه بگذرانند احساس راحتی و آرامش نمایند. ساختمانِ فرودگاه نیز با معماری زیبایی طراحی شده بود و سقفهایِ بلندِ فرودگاه خبر از بلند پروازیِ سازندگانِ آن میداد.
فرودگاه هنگ کنگ
فرودگاه هنگ کنگ
فرودگاه هنگ کنگ
همچنین در بخشی از سالنِ فرودگاه و در غرفه هایی شیشه ای، گوشه ای از فرهنگ قدیم هنگ کنگ و البته چین به نمایش درآمده بود؛ کاری کم خرج اما در خور تحسین که ما نیز میتوانیم مشابه آن در فرودگاه مهرآباد و امام خمینی عمل کنیم؛ به جای ایجاد غرفههای فروش چیپس و پفک!
تاریخ در ویترین؛ فرودگاه هنگ کنگ
تاریخ در ویترین؛ فرودگاه هنگ کنگ
تاریخ در ویترین؛ فرودگاه هنگ کنگ
دوچرخه زمان؛ فرودگاه هنگ کنگ
اما به همه این محاسنِ بسیار، یک عیب را باید اضافه نمود که بازسازیِ آن از توانِ معمار و مهندس خارج است؛ برخوردِ عبوس، سرد و کاملاً اداری کارکنان و مسوولانِ فرودگاهِ هنگ کنگ!
کشور نیوزلند
نیوزلند را تا همین چندی پیش ما ایرانیان بیشتر زلاندِنو مینامیدیم و مینوشتیم، و البته کم و بیش هنوز هم. اما تلفظِ جهانیِ نام این کشور همان نیوزلند است. این کشور که در بخش جنوبی اقیانوس آرام قرار دارد، از حدود هفتصد جزیره تشکیل شده است. نیوزلند کشوری است باریک و بلند، با کشیدگیِ از شمال به جنوب که دو جزیرة مهم و بزرگِ آن، بیشترِ مساحت کشور را تشکیل میدهند؛ جزیرة شمالی و جزیره جنوبی که با فاصلهای اندک (حدود سی کیلومتر)، توسط تنگهای از هم جدا شدهاند.
نقشه کشور نیوزلند
بیش از هفتاد درصدِ جمعیت کشور در جزیرة شمالی زندگی میکنند. دو شهرِ مهمِ این کشور یعنی آکلند و ولینگتون در جزیرة شمالی واقعند و از شهرهای مهمِ جزیره جنوبی میتوان به کرایستچرچ (Christchurch) اشاره کرد. دو سوم کشور کوهستانی است؛ با رودخانههایی خروشان، دریاچههایی عمیق، پارکهای ملی متعدد و جنگلهایِ خاص مناطق زیر استوایی. آب و هوای این کشور از زیر استوایی در جزیره شمالی تا معتدل-سرد در جزیرة جنوبی، به ویژه نواحی جنوبی این جزیره تغییر میکند. به یاد داشته باشید که نیوزلند در نیمکره جنوبی زمین قرار دارد و ترتیبِ فصلها در این کشور، برعکسِ نیمکره شمالی از جمله کشورِ ایران است. البته تابستانِ آکلند و ولینگتون را شاید بتوان با تابستانِ تبریز مقایسه کرد. هوایی به غایت خوب، لطیف و فرح بخش. البته با یک تفاوت؛ که آنطور که تحقیق کردم، هوای زمستانی این شهرها به هیچ وجه با سرمای طاقتفرسای تبریز در زمستان قابل مقایسه نیست.
کشور نیوزیلند فاصله زیادی با دیگر خشکیهای کره زمین دارد و حتی با نزدیکترین همسایه خود که استرالیا باشد، حدود دو هزار کیلومتر فاصله دارد. دریای میان این دو کشور به دریای تاسمان معروف است.
نیوزلند از سال 1840 تا سال 1907 مستعمرة بریتانیای کبیر بود، تا آن که در ابتدای قرن بیستم از انگلستان استقلال یافت. البته طبق قوانین نیوزلند، رئیسِ حکومت این کشور ملکه الیزابت دوم است و جانشین او، فرماندار کل است که با پیشنهاد پارلمان انتخاب میشود و مسؤولیت امضای قوانین را برعهده دارد؛ هرچند قدرت او و ملکه کاملاً تشریفاتی است و پارلمان که در انتخابات عمومی برگزیده میشود تنها مرجعِ قانونگذاری در کشور است و نخستوزیر را که در رأس قوه مجریه قرار میگیرد انتخاب میکند.
انگلیسی زبان اصلی نود و پنج درصد مردم و نخستین زبانِ رسمی نیوزلند است. براساس آخرین سرشماری، جمعیت کشور نیوزلند حدود چهار میلیون و سیصد هزار نفر است که حدود 74٪ جمعیت این کشور را اروپایی تبارها (بهویژه بریتانیایی و ایرلندی)، 13٪ را بومیانِ مائوری، 6٪ را آسیاییها و 7٪ را باقی نژادها تشکیل میدهند. دولت نیوزیلند سیاست بسیار بازی نسبت به مهاجران دارد. در سند استقلال نیوزیلند حاکمان این کشور تعهد کردهاند که هر سال معادل یک درصد جمعیت این کشور مهاجر بپذیرند. در حال حاضر بیست و سه درصد جمعیت کشور در خارج از این سرزمین به دنیا آمدهاند که در نوعِ خود یکی از بالاترین رقمها در دنیا است. نیوزیلند یک کشور عمدتاً شهرنشین است. حدود ۸۶٪ مردم کشور در مناطق شهری زندگی میکنند و نیمی از آنها در سه شهرِ آکلند، ولینگتون و کرایستچرچ.
میزان باسوادی مردان و زنان در این کشور صد درصد اعلام شده است. همچنین 55٪ نیوزلندیها مسیحی و 27٪ بدون دین هستند و 18٪ نیز ادیان دیگر دارند. در مجموع نیوزیلند را میتوان بهدلیل حضور مهاجرانی از کشورهای مختلفِ جهان، کشوری چند فرهنگی درنظر گرفت که گروههای مختلفِ قومی و مذهبی، در برگزاری آداب و رسومِ خود در این کشور آزاد هستند.
نیوزیلند اقتصاد پیشرفته و پُررونقی دارد. واحدِ پولِ این کشور، دلارِ نیوزلند است که ارزش آن حدود 7/0 تا 8/0 دلارِ آمریکا میباشد. زمانِ رسمی در نیوزلند، هشت ساعت و نیم با تهران اختلاف دارد؛ و البته به دلیل شرقیتر بودن این کشور، جلوتر است. نیوزلند و بخشهایی از منتهاالیه شرقیِ کشورِ روسیه نخستین سرزمینهایی در کرة زمین هستند که در آنجا روز آغاز میشود.
فرودگاه آکلند
حدود ساعت دوازده ظهرِ روزِ یکشنبه 17 بهمن 1391 وارد شهر زیبا و بندری آکلند شدم؛ در فاصلة 14312 کیلومتری مشهد!
منظره هوایی فرودگاه آکلند
فرودگاه این شهر که مهمترین فرودگاهِ نیوزلند است، فرودگاهی است میانه از نظر بزرگی و امکانات؛ اما بسیار تمیز و مرتب. در بدوِ ورود و مانند همه فرودگاههای جهان، پس از دریافتِ ساکم از قسمت بار، وارد صفِ کنترلِ پاسپورت شدم. مدت زمانِ سوال و جوابِ افسر نگهبانِ فرودگاه آکلند با هر یک از مسافران نسبتاً طولانی بود. سوالهایی مانند علت مسافرت، لزومِ ارائه رزرواسیونِ هتل، مبدأ مسافرت و کشور محل اقامت، مدت زمان حضور در کشور نیوزلند، شهرهایی که در مدت زمان اقامت احتمالاً به آنها سفر خواهید کرد و برخی پرسشهای دیگر. حتی از من دعوتنامة حضورم در کنفرانس را نیز درخواست کرد. اما نکته جالب در این میان، برخوردِ توأم با ادب و احترامِ افسر پلیسِ گذرنامه بود و حتی لبخند مهربانی که بر لب داشت.
در فرودگاه کمی از دلار آمریکای همراهم را به دلارِ نیوزلند تبدیل کردم. اهلِ سفر میدانند که صرافیهای داخلِ فرودگاهها در هیچ کشوری، مکانِ مناسبی برای تبدیلِ پول نیستند و همیشه نسبت به صرافیهای داخل شهرها پولِ رایج آن کشور را گرانتر به شما میفروشند و در هنگام خروج از آن کشور، ارزانتر میخرند. بنابراین بهتر است در بدو ورود به هر کشور، در حدِ لزوم و برای پرداختِ کرایة تاکسی یا اتوبوسِ فرودگاه و یا فقط اندکی بیشتر پول خود را تبدیل کرد. البته بیشترِ هتلها هم پول را تبدیل میکنند؛ اما حکایت آنها هم عموماً مانند صرافیهای داخلِ فرودگاهها است یا حتی بدتر.
آکلند
شهر زیبا و ساحلی آکلند بر کرانة اقیانوس آرام، آرمیده است. آکلند با حدود یک میلیون و چهارصد هزار نفر (معادل یک سوم جمعیت کشور)، پرجمعیتترین شهر نیوزلند است. شهری به غایت تمیز و مرتب از هرچیز؛ و در کمال آرامش و امنیت، که امنیتِ بالا یکی از شاخصها و ویژگی این کشور است؛ و به همة خصوصیاتِ این شهر اضافه کنید، سرسبزی را. تفاوت ساعتی این شهر با زمان جهانی گرینویچ، دوازده ساعت است.
خیابانی در آکلند
خیابانی در آکلند
خیابانی در آکلند
آکلند یکی از معدود شهرهای جهان است که از دو سو، بین دو دریای مختلف قرار دارد. این شهر از شرق با اقیانوس آرام همسایه است و از غرب با دریای تاسمان مجاور.
از قاب دریا؛ منظره ای از شهر آکلند
از قاب دریا؛ منظره ای از شهر آکلند
آکلند در بررسی کیفیت زندگی که هرساله توسط مؤسسات معتبر بین المللی انجام میشود، در سالهای اخیر پیوسته بین پنج شهر برتر جهان بوده است. آب و هوای آکلند بسیار خوب و معتدل است. گرمترین ماههای سال، دو ماه ابتدای تابستان یعنی ژانویه و فوریه است که در این ماهها، میانگین دمای بیشینه حدود ۲۳ درجه و میانگین دمای کمینه حدود 15 درجه سانتیگراد میباشد. سردترین ماههای سال نیز دو ماه ابتدایی زمستان یعنی ماههای جولای و آگوست است که در این ماهها، میانگین دمای بیشینه به حدود 14 درجه سانتیگراد و میانگین دمای کمینه به حدود 7 درجه میرسد. پربارشترین ماههای سال ژوئن و جولای با حدود 145-140 میلیمتر و کمبارشترین ماههای سال ژانویه و فوریه با حدود 75-65 میلیمتر است. بارش برف در این شهر بسیار نادر گزارش شده است. در شهر آکلند طول شب و روز در سال تقریباً برابر است؛ از حدود ده ساعت روز در ماه ژوئن تا دوازده ساعت در ماههای ژانویه و فوریه. این شهر دارای بالاترین سرانه قایقهای بادبانی در جهان است، تا جایی که به شهر بادبانها معروف شده است. طبقِ آمار، یک سوم شهروندانِ این شهر دارای قایق هستند.
قایق، باد، اقیانوس
قایق، باد، اقیانوس
قایق بادبانی
منظره هوایی اسکله آکلند و قایقهای بادبانی بی شمارِ آن
جوسی هتل
مدتها است که اینترنتی مسافرت میکنم؛ مانند بسیاری از مردم جهان و برخی از ایرانیانِ آشنا به سفر. از رزرو یا خریدِ بلیتِ هواپیما، قطار و اتوبوس در مسیرهای داخلی کشورها گرفته تا جستجو برای یافتنِ هتلِ مناسب از نظرِ قیمت، امکانات، خدمات و موقعیت و در نهایت رزروِ هتلِ مورد نظر، اماکنِ دیدنیِ مهم در هر شهر، آدرس و مسیر مناسب برای رفتن به آنجا، ساعاتِ کار و قیمتِ بلیتِ ورودیِ آنها، رستورانهای مناسبِ موجود در هر شهر و اطلاعات غذایی و قیمتیِ آنها، تورهای داخلیِ شهری که با دریافتِ قیمتی مناسب مکانهای دیدنی شهرها را در گشتهای نصفِ روزه به شما نشان میدهند، زمان و مکانِ برگزاری جشنواره هایِ محلی و حتی دانلودِ نقشة شهر و کشوری که به آنجا سفر میکنم.
از ویژگیهای برخی از سایتهایی که در مورد هتلها اطلاع رسانی میکنند آن است که شما میتوانید نظرِ مسافرانی که قبلاً در هتلِ مورد نظرِ شما مدتی اقامت داشتهاند را مشاهده نمایید و همچنین برایندِ نظراتِ مسافران در مواردِ مختلفی مانند موقعیتِ مکانی هتل و نزدیکی یا دوری آن به نقاط دیدنی شهر، تمیزی هتل و اتاقهایش، نحوه برخوردِ پرسنلِ هتل با مسافران، کیفیتِ غذای هتل و مواردی دیگر. مسلماً اطلاع از این اطلاعات میتواند به تصمیمگیری شما در انتخاب یا عدم انتخابِ هتلِ موردِ نظرتان کمکِ شایانی نماید.
اگر شما دارای کارتهای اعتباری بین المللی مانند ویزا یا مسترکارت باشید به راحتی میتوانید با استفاده از همان سایت یا سایتِ اصلی هتلِ مورد نظر، برای تاریخی که در نظر دارید اتاقِ دلخواهتان را رزرو کنید. اما چنان چه فاقد هرنوع کارت اعتباری هستید به سراغِ ایمیل درمانی بروید! امروزه هر مرکزِ تجاری، تاریخی و تفریحی از جمله هتلها یک آدرس پست الکترونیک دارد. به آدرسشان ایمیل بزنید و بیان کنید که در فلان تاریخ علاقهمند هستید که به هتلشان بروید، اما کارتِ اعتباری ندارید و در هنگامِ ورود به هتل، به صورت نقد وجه اتاق را خواهید پرداخت. بسیاری مواقع این ترفند جواب میدهد و با پیشنهادِ شما موافقت میشود، به ویژه اگر زمانِ مسافرتِ شما به آن کشور در فصلِ مسافرت (high season) نباشد.
من از ایران به همان صورتی که گفتم، هتلهایم در آکلند و ولینگتون را رزرو کرده بودم. نام هتلم در آکلند جوسی (Jucy Hotel) بود که از نظرِ امکانات، قیمت و موقعیتِ مکانی برای من که تنها مسافرت میکردم مناسب بود. قیمت اتاقی که رزرو کردم شبی شصت دلار بود، بدونِ صبحانه. شاید این قیمت نسبت به بسیاری از کشورها هزینة بالایی بود، اما برای کشور گرانی چون نیوزلند قیمت زیادی نبود. با اتوبوس فرودگاه به سمتِ هتل حرکت کردم. در ایستگاهِ اتوبوسِ فرودگاه، یک توریستِ ایتالیایی که با دوچرخهاش از شهر تورین آمده بود هم وارد اتوبوس شد. مردی حدودِ 45 تا 50 ساله؛ و مانند بسیاری از ایتالیاییها خونگرم و پُرچانه. از آن ورِ دنیا دوچرخهاش را زده بود به کولش تا بیاید نیوزلندِ زیبا دوچرخه سواری کند و لذت ببرد. معلم دبیرستان بود که از تعطیلاتِ ترمی مدارس استفاده کرده بود. بیتعارف بگویم، به حالش و سرخوشیاش قبطه خوردم. البته از این دست توریست اگر در کشورِ ما نادر است، در جهان بسیار است.
از فرودگاهِ آکلند پس از حدودِ سی دقیقه رسیدم به هتل. تقریباً همان طور بود که در اینترنت عکسهایش را به نمایش گذاشته بود؛ هتلی که رنگِ سبز در آن رنگ غالب بود.
ورودی جوسی هتل
مسوولِ پذیرش پسری بود جوان و بسیار خوش برخورد و صمیمی. از تاریخِ ورود من مطلع بود و در واقع منتظرم بود، به همین دلیل کارهای پذیرش به سرعت انجام شد و اتاقم را تحویل گرفتم. تقریباً بعد از حدود 35 ساعت اولین مرتبه بود که میتوانستم لباسهایم را عوض و استحمام کنم. همة اینها را در یک ساعت انجام دادم و با دوربینِ عکاسیم زدم بیرون. عصرِ یک روزِ تابستانی در نیمکره جنوبیِ زمین، در ساحل آکلند و بر کرانة اقیانوسی بزرگ اما آرام. هوا بسیار خوب بود و من فقط با یک تیشرت، احساس راحتی میکردم. تماشای پرواز مرغانِ دریایی برفراز ساحل و کشتیها و قایقهای بادبانی پهلو گرفته در اسکلة یکی از جنوبی ترین سواحلِ جهان، حس خوبی به بیننده میداد. اولین خریدم در نیوزلند، خریدِ یک بستنی از کافه ای بود در ساحلِ اقیانوس.
مرغ دریایی؛ اسکله آکلند
نور، آب و کشتی؛ اسکله آکلند
برج آسمان
برج آسمان (Sky Tower) با ۳۲۸ متر ارتفاع، بلندترین عمارتِ ساختمانیِ شهر آکلند و به عبارتی نماد این شهر است که از فاصلة هشتاد کیلومتری، قابلِ مشاهده است. البته این برج، بلندترین سازة کشور نیوزلند نیز میباشد. بنایِ برج که در حاشیة یکی از خیابانهای اصلیِ شهر واقع شده است، در سال 1997 در مدت زمانِ 33 ماه ساخته شد.
برج آسمان در روز
برج آسمان در شب
درهای برج آسمان هر روز از ساعت 9 صبح تا 5/10 شب (در روزهای جمعه و شنبه تا ساعت 5/11 شب) به روی علاقهمندان باز است و میتوان با خرید بلیت ورودی به مبلغ 28 دلار نیوزلند (برای کودکان 6 تا 14 سال، 11 دلار) به بالایِ آن رفت. مانند بسیاری از برجهای جهان از جمله میلاد در تهران، برج آسمان در بالای خود دارای طبقاتی با کاربردهایِ متنوع است. در ارتفاعِ 182 متری، کافی شاپ و بار؛ در ارتفاعِ 186 متری، سالنِ چشماندازِ برج؛ در این سالن چند تلویزیونِ بزرگ نصب شده است که مراحلِ ساختِ برج را درقالبِ فیلمی نمایش و توضیح میدهد.
عکاس، شیشه، و توهم سقوط؛ نمایی از خیابانِ پایین برج
در ارتفاعِ 190 و 194 متری نیز دو رستوران قرار دارند که یکی از آنها گردان است. سازندگانِ برج در ارتفاع 194 متری به فکر ماجراجویانِ بیباک بودهاند. میتوان با پرداخت 225 دلار نیوزلند از این ارتفاع از تجربة سقوطِ آزاد (Sky Jump) لذت برد و با استفاده از طنابهای قابلِ ارتجاع، با سرعتِ حدودِ هشتاد کیلومتر بر ساعت و پس از یازده ثانیه به زمین رسید.
تصویری از سقوط آزاد (عکس شخصی نیست)
تصویری از سقوط آزاد (عکس شخصی نیست)
تصویری از سقوط آزاد (عکس شخصی نیست)
همچنین در همین ارتفاع و با پرداخت 145 دلار، با اتصال به طناب ایمنی، میتوان در فضای باز و در مسیری که پیرامونِ برج است پیادهروی (Sky Walk) و هوای پاک اقیانوس را تنفس کرد.
تصویری از پیاده روی در بیرون برج (عکس شخصی نیست)
تصویری از پیاده روی در بیرون برج (عکس شخصی نیست)
برایِ رفتن به برجِ آسمان، بعد از ظهر و حدوداً دو ساعت قبل از غروبِ آفتاب را انتخاب کردم. مایل بودم که بهترین زمان برای عکاسی از فرازِ شهرِ آکلند را از دست ندهم. واقعاً مشاهدة غروبِ خورشید در ارتفاعِ حدودِ دویست متری و فرو رفتنِ این گویِ آتشین در آبهای اقیانوس آرام، و سپس تماشایِ شهری که به تدریج غرقِ در نورهای سفید و رنگی میشود، تجربهای بود رویایی و فراموش ناشدنی.
منظره هوایی شهر آکلند از داخل برج
منظره هوایی شهر آکلند از داخل برج
منظره هوایی شهر آکلند از داخل برج
منظره هوایی شهر آکلند از داخل برج
بازی سیمان، نور و تاریکی؛ منظره شبانه آکلند از داخل برج
بازی سیمان، نور و تاریکی؛ منظره شبانه آکلند از داخل برج
موزه دریایی نیوزلند
موزه دریایی نیوزلند (Voyager New Zealand Maritime Museum) برکرانة اقیانوس و در حاشیة یکی از خیابانهای ساحلی و مهم آکلند با نام کوآی (Quay Street) بنا شده است که صبحِ یکی از روزهای حضورم به تماشای آن رفتم. بهای ورود به موزه 17 دلار نیوزلند و ساعات کار آن، از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر است. در این موزه میتوان آثار مربوط به دریانوردی مهاجران پولینزی که دریانوردانی قهار و از بومیانِ جزایر اقیانوس آرام بودند، مائوریها، دریانوردان اروپایی مهاجر به نیوزلند، اقتصاد دریایی، صید نهنگ، حمل و نقل دریایی، ناوبری و نقشهبرداری دریایی، هنر و صنایع دستی دریایی، ورزشهای آبی، معاملات دریایی و تاریخ بنادر و اسکله ها را به نظاره نشست.
نمای بیرونی موزه دریایی نیوزلند
نمای درونی موزه دریایی نیوزلند