گلدن سندز، اروپای کوچک (سفرنامه بلغارستان)

گلدن سندز، اروپای کوچک (سفرنامه بلغارستان)

با سلام خدمت تمامی دوستان وسروران گرامی و دوستداران سایت گردشگری لست سکند

پیشاپیش باتوجه به اینکه تا کنون سفر نامه ای ننوشتم اگر در درج مطالب ایراد واشکالی مشاهده کردید عذر خواهی میکنم .

آشنایی مختصری با بلغارستان: کشوریست درجنوب شرقی اروپا وپایتخت آن شهر صوفیا میباشد دین مردم مسیحیت (ارتدکس ) وبازبان بلغاری صحبت میکنند واحد پولی آن لوا ودرسال2007 به اتحادیه اروپا ملحق شده با جمعیتی حدود 7300000 نفر. وارنا یکی از شهرهای بزرگ بلغار محسوب میشود که با سواحلی زیبا در کنار دریای سیاه همه ساله میهمان جهانگردانی از سراسر دنیا میباشد یکی از این سواحل گلدن سندز( شنهای طلایی ) است. که ما به خاطر اینکه اکثرآژانسهای ایرانی باهتلهای این منطقه کار میکنند این مقصد را برگزیدیم.

اینجانب به اتفاق همسرم قصد داشتیم به بلغارستان سفر کنیم. پس از بررسی و تحقیق در سایت لست سکند و تالار گفتمانهای این سایت و تجارب افرادی که قبلا این سفر را تجربه کرده بودند شروع به انتخاب آژانس وهتل کردیم.

چون ما ساکن شیراز هستیم و تور بلغارستان از تهران انجام میشد با آژانس پارمیدا که قبلا خدماتش را تجربه کرده بودیم وبرگزار کننده تور فوق بود تماس گرفتیم وهتل centralکه گزینه مناسبی برای ما بود انتخاب ومدارک را ارسال نمودیم.

پس از چندروز ضمن تماس ، وقت سفارت را به ما اعلام کردند و ما درتاریخ 9 خرداد جهت مراحل ویزا عازم تهران شدیم. در سفارت انگشت نگاری وتشخیص چهره ده دقیقه بیشتر زمان نبرد وعصر همان روز به شیراز برگشتیم .

قبلا در کامنتهای مربوط به سفر به بلغارستان خوانده بودم که سفارت بلغار دقیقه 90 ویزا را صادر وبه مسافرین میدهد که متاسفانه ماهم از این قضیه مستثنئ نبودیم و ویزای ما یکروز قبل از پرواز صادر شد . خوشبختانه پرواز ما تاخیر نداشت و یکساعت زودتر انجام شد که فبلا به ما از طریق آژانس اطلاع رسانی شده بود. ودر ساعت 10 صبح با پرواز قشم ایربه سمت وارنا حرکت نمودیم وپس از سه ساعت پرواز هواپیما در فرودگاه وارنا به زمین نشست. مراحل فرودگاهی وتحویل بار انجام پذیرفت وما از سالن اصلی خارج شدیم . ترانسفروخدمات توررا شرکت wintravel بعهده داشت وتوسط تور لیدر ما اقا محسن جهت سوار شدن به اتوبوس راهنمایی شدیم که متاسفانه کولر اتوبوس ما درست خنک نمیکرد و بسیار اذیت شدیم که به اقا محسن تذکر دادیم وایشان قبول کردند که دراسرع وقت این قضیه راپیگیری نمایند .در اتوبوس ساعتها را30/1دقیقه به عقب کشیدیم وحدودا پس از طی مسیر یک ساعته به هتل سنترال رسیدیم.

در بدو ورود با برخورد بسیار خوب پرسنل ریسپشن مواجه شدیم که باعث شد خستگی راه ازتنمان بیرون رود. مراحل تحویل اطاق در کوتاه ترین زمان ممکن انجام پذیرفت وراهی اطاقمان شدیم.

صرافی و ریسپشن هتل

ساختمان هتل در هفت طبقه بنا شده بود که اطاق ما درطبقه ششم قرار داشت وضعیت اطاق بسیار تمیزومورد رضایت بود، یخچال فاقد مینی باربود وچای سازنیز وجود نداشت.درروی تراس اطاق دوعدد صندلی pvcویک میزوجودداشت، که با نمای خیابان مجاور هتل و جنگل برای استفاده در صبهای زود وبعد از ظهرها بد نبود چون درساعات دیگر بدلیل تابش افتاب قابل استفاده نبود. حمام وتوالت تمیزهمراه با وان وسشوار، ولی توالت فاقد خودشوربود که کلا این مورد شامل تمامی هتلها در گلدن سنز میشود .

ضمنا نقاط ضعف وقوت این هتل را درقسمت نقدوبررسی هتلها درلست سکند عنوان نموده ام که میتوانید مراجعه وببینید.

نمای داخل اطاق

نمایی از تراس ودورنمای اطراف

بعد ازظهر با توجه به اینکه شرکت wintaravel برنامه ای جهت معرفی تورها ونکات لازم جهت مدت اقامت ،در هتل اینترنشنال تدارک دیده بودند به هتل مذکور رفتیم. درانجا سیم کارتی جهت تماس به ما دادند ولیست تورها رانیز معرفی و قرار شد که هر کس خواست ثبت نام نماید. پس ازمراسم معارفه سری به خیابان مرکزی گلدن سنز زدیم وپس ازصرف شام دریکی از رستورانها، جهت استراحت به هتل برگشتیم.

نمایی ازمرکز گلدن سنز وهتل اینترنشنال

نمایی ازهتل ادمیرال ومرکزشهر

روزدوم : پس از سرو صبحانه جهت شنا وگشت وگزاری در ساحل گلدن سندزعازم مرکزشهرشدیم موقعیت هتل نسبت به مرکز شهر در ارتفاع قرار داشت البته نه زیاد. که مسیر رفت بصورت سرازیری ازدوخیابان مجاور هتل مارا به خیابان اصلی ومرکزی شهر میرساند البته یکی دو راه میانبرهم بود که درروزهای بعد ان را یاد گرفتیم واز آن مسیرها استفاده میکردیم .

درمسیرشاهد مغازها ورستورانهای زیادی بودیم صرافی هم به تعداد زیاد در شهر به چشم میخورد البته ما از صرافی داخل هتل استفاده کردیم که درمقابل 100یورو190 لوا به ما پرداخت میکرد ولی بعدا فهمیدیم لیدرمان192ودر مراکز خرید وارنا195درمقابل100یورو پرداخت میکنند.

یکی از چیزهای که درساحل گلدن سندز توجه مرا جلب کرد این بود که حتی بزرگترین وبهترین هتلها در امتداد ساحل هیچگونه امکانات اختصاصی ندارند وساحل متعلق به عموم میباشد ولی قسمت به قسمت آن از طریق شهرداری بصورت اجاره به رستورانها وپیمانکارانی که سایبان وتخت جهت گردشگران تهیه نموده اند واگذار شده که شما میتوانید در مقابل پرداخت 15 لوا یک تخت وسایبان برای خود بگیرید.

جت اسکی وپاراسل نیز به همین صورت میباشد که من در مقابل پرداخت 100 لوا از چترپارسل استفاده کردم که برایم لذت بخش بود.لازم به ذکر است عکاسی که درقایق پاراسل از شما عکس میگیرد. در مقابل یکعدد cdبا حدودا 10عکس 40لوا ازشما درخواست میکند که این بستگی به میل شماست که ایا استفاده کنید یانه.

رستورانها ی گلدن سندز اکثرا کباب بلغاری را سرو میکنند که من زیاد باب طبعم نبود وکبابهایی که درایران خورده بودم برایم لذت بخش تر بود البته مرغ سوخاری وجوجه کباب به وفوردر دسترس بود همچنین مغازه ساندویچ SUBWAYدراکثر مناطق به چشم میخورد. لازم به ذکر است هزینه غذایی تقریبا با ایران برابری میکند.

قسمتی از ساحل گلدن سنز

باربیکیویکی از رستورانهای گلدن سنز

روز سوم: از قبل در راهنمای جامع سفر به بلغارستان که اقای مانی زحمت ان را کشیده بود درباره شهریا (جزیره نسبار) درلست سکند خوانده بودم وعلاقه داشتم حتما از نزدیک این شهررا ببینم . نسبار شهریست تاریخی که در استان بورگاس درکشور بلغارقرار دارد و دارای کلیساهای قدیمی میباشد .من شب قبل با ریسپشن هتل در رابطه با تاکسی جهت رفتن به نسبارصحبت کردم واقایی را بنام NIK به ما معرفی کردند که بسیار جوان خوب ومودبی بود که یک اتومبیل OPEL مدل 2015 داشت و با او قرار گذاشتیم که جهت بردن ما به شهر نسبار، فردا در لابی هتل باشد.

شاید هزینه کرایه برای ما بیشتر میشد ولی با توجه به اتوبوس ترانسفر در روز اول وگرمایی که خوردیم دیگر ارزش ریسک نداشت که از تور نسبار استفاده کنیم .خلاصه ساعت 10صبح بسمت نسبارحرکت کردیم پس از عبورازشهر وارنا وپل بزرگی که ازان گذشتیم وارد جاده بسمت نسبار شدیم جاده قسمتی اتوبان و قسمتی نیز بصورت جاده دوطرفه بود با مسافت حدود120 کیلومتر. پس ازحدود 2ساعت به شهرجدید نسبار ، وپس ازعبورازچند خیابان به شهر تاریخی نسبارقدیم رسیدیم.

درورودی شهر نسبارسمت راست ساختمان موزه نسباروجود دارد که در جلو ساختمان ماکت کوچکی تهیه شده که کلیه قسمتهای دیدنی درآن مشخص گردیده.

دروازه ورودی شهرقدیم نسبار

ماکت شهر و مشخصات ان

درموزه شهر تاریخی نسباربلیط های کل کلیسا های تاریخی را میتوان بقیمت 20 لوا تهیه کرد که با این بلیط میتوانید تمام انها را بازدید نمایید وپس ازبازدید هرکدام یک مهر روی عکس مربوط به همان مکان خواهد خورد که مشخص میکند شما ازاین مجموعه دیدن کردید. در صورتی که تمایل به بازدید از تمامی کلیساها راندارید در جلو ورودی هر کدام دستگاه بلیط فروشی قرار دارد که میتوانید با انداختن سکه بلیط ان مجموعه را تهیه نمایید.

بلیط موزه وکلیساها وراهنمای گردشگری

دستگاه بلیط فروشی ورودی تمامی بناها

تعدادی از وسایل کشف شده در حفاریهای شهر نسبار موجود درموزه

ازاینکه کیفیت بعضی عکسها خوب نیست عذر خواهی میکنم چون تعدادی از انها را با موبایل گرفتم. شهر نسبارکه اطراف انرا دریا احاطه کرده است به وسیله جاده ای پل مانند به نسبار جدید وصل گردیده که دارای اسکله هایی کوچک وزیبا میباشد کوچه های ان همگی سنگفرش و دارای مغازهای کوچک که اکثرا صنایع دستی را به گردشگران ارایه مینمایند .

رستورانهایی که در نسبار وجود دارد از میهمانان به گرمی استقبال میکنند و غذاهایی با کیفیت خوب ارائه میدهند ،میانگین قیمت غذا در این شهر برای دونفر50 لوا میباشد در تمامی نقاط توالت های عمومی با پرداخت 1 لوا دردسترس میباشد من عکس یکی از انها را که با درب ورودی بسیار شیک و ظاهری زیبا اما بدون تهویه وداخلی کوچک وغیربهداشتی است گرفته ام فقط جهت اطلاع که اگر گذارتان به میدان مرکزی شهر افتاد ازاین محل استفاده نکنید.

اسکله شهر قدیم

دورنمای شهر جدید نسبار

دستشویی عمومی درمیدان مرکزی شهر قدیم

بازدید از کلیساهای تاریخی برایمان جالب بود اکثرآنها باسازی شده بود ولی هنوز چند تایی بود که در حال مرمت آنها بودند با توجه به جمعیت کم نسبار قدیم تمامی کلیساهایی که از آنها بازدید کردیم بسیار کوچک بودند ولی دیدن انها خالی از لطف نبود چون من بسیار علاقمند به آثارتاریخی هستم ودرمسافرتها اولویت اول برایم همین مکانها میباشد. دربعضی ازاثارهای تاریخی صندوقی مانند صندوق صدقات خودمان گذاشته شده بود که روی ان نوشته شده بود کمک به موزه که البته به نظر من اینکار برای یک منطقه توریستی جالب نیست.

مربوط به بنایST.STEPHAN CHURCH

عکسهای مربوط به بقیه کلیساها

پس از گشت وگذاری در شهر قدیم نسبارو صرف نهار در یکی از رستورانها بعداز ظهر بدروازه ورودی برگشته وعازم گلدن سندز شدیم وپس از رسیدن به هتل وپرداخت کرایه به اقای NIKبمبلغ 160لوا از او خدا حافظی کردیم وبا او قرار گذاشتیم که روز دوشنبه مارا به جنگل سنگی یا همان (STONE FOREST ) ببرد. چون ما فردا تور جیپ سافاری را رزرو کرده بودیم وکل وقتمان پربود.

روز چهارم: طبق معمول روزهای قبل بعداز صرف صبحانه طبق برنامه تور در لابی هتل اماده شدیم تا اینکه اقایی که راننده جیپ سافاری بود به انجا آمد وما سوارماشین شدیم وایشان در جلو هتلی دیگریک خانواده را سوار نمود وبطرف محل تجمع که در ابتدای جنگل بود حرکت کردیم. دربین راه با توجه به اینکه خودرو ما یک جیپ روسی مدل قدیمی بود اقایی که پدر آن خانواده بود وقبلا تجربه جیپ سافاری راداشت، گفتند این خودروبرای جنگل وکوهستانی که قرار است برویم مناسب نیست ودر محل تجمع پس از اعتراض در مورد وضعیت خودرو بالاخره جیپ جدیدی دراختیار ما قرار گرفت وادامه مسیر دادیم .

مسیر جنگل بسیار زیبا ودر راه از مسیرهایی عبور کردیم که آبراه بود وهیجان خاص خودش راداشت پس از طی مسیری حدودا45 دقیقه ای در میان درختان ورودخانه وارد دشتی شدیم ودرآنجا برنامه تیر اندازی با تفنگ ساچمه ای گذاشته بودن که هر نفرچند تیر بسمت سیبل میزد تفریح خوبی بود . سپس مجددا سوار بر خودرو شده وجهت استراحت مارا به یک باغ بردند وپس از استراحت ونوشیدن چای وکافی مجددا ادامه مسیر دادیم تا جهت نهار به یک رستوران محلی رسیدیم.

فضای رستوران بسیار جالب ومیزها جهت پذیرایی از میهمانها ازقبل اماده شده بود دربدو ورود توسط دختر خانمی با لباس محلی بلغاری طبق روسوم خود با نان ونمک از ما پذیرایی کردند وبه قول معروف ما را نمک گیر کردن.

در اینجا رانندگان سافاری با سازهای خود شروع به نواختن اهنگی بلغاری محلی کردند که برایمان بسیار جالب ولذت بخش بود. سپس مشغول آوردن نهارشدند کبابی که تهیه کرده بودن بسیار عالی ودلچسب بود . پس ازناهار واستراحت بسمت هتل حرکت کردیم ولی نه از مسیر قبل از طریق جاده اصلی که سریعا به هتل رسیدیم .

هزینه تورسافاری هرنفر60لوا وبابت دوعدد سی دی که یکعدد ان مربوط به دیدنیهای بلغارستان میباشد ویکعدد مربوط به فیلمبرداری از کل مسیر بود که جهت یادگاری بسیار باارزش میباشد. البته خرید CD بصورت دلخواه است وقیمت آن 40لوا میباشد.

نکته: باتوجه به اینکه تور فوق بصورت گروهی انجام میشد وعکس ها اغلب خانوادگی بود بنده از گذاشتن عکس حتی گروهی صرف نظرکردم چون شاید دراین مورد کسی آزرده خاطرگردد. ودو عدد عکس گذاشته شده نیز مربوط به روی البومCD میباشد.

مربوط به البوم جیپ سافاری

سردر ورودی رستوران محلی ومیز غذا

روزپنجم: با توجه به قرار قبلی که با اقای NIKگذاشته بودیم راس ساعت 10 صبح جهت بازدید از جنگل سنگی عازم آنجا شدیم. STONE FOREST درفاصله حدودا 20کیلومتری از غرب وارنا جاده قدیم وارنا صوفیه قراردارد. پس از عبور ازشهر وارنا مسیر خودرا به سمت فرودگاه وارنا ادامه دادیم و نزدیک فرودگاه ازطریق یک دوراهی وارد جاده استون فورست شدیم جاده ای دوطرفه با مسافت زمانی حدودا 15 دقیقه که به آنجا رسیدیم.

با بررسی هایی که دراینترنت کرده بودم این پدیده مربوط به50 میلیون سال پیش میباشد ودرسال 1938بعنوان اولین میراث طبیعی در بلغارستان معرفی شده بود. پس از ورود به محوطه در سمت راست ساختمان کوچکی را مشاهده می کنید که دفترومحل فروش بلیط ،جنگل سنگی میباشد.

بلیط ورودی هرنفر3 لوا راتهیه کردیم ومشغول گشت زنی دریک بیابان ماسه ای که سمت راست آن رادرختان انبوهی در طول احاطه کرده بود شدیم هوا بسیارگرم و ماسه های بادی که دائم درکفشمان میرفت باعث شد تا کفشها را دراوریم وپای برهنه مسیر را ادامه دهیم البته تمامی توریستها از ملیت های مختلف را باپا ی برهنه در مسیرمیدیدیم ولی من واقعا اذیت شدم شاید هم بقول معروف خیلی نازک نارنجی بودم .خلاصه بعنوان اولین پیشنهاد اگر گذارتان به اینجا افتاد حتما یک صندل یا دمپایی همراه داشته باشید تا بلایی که برسر ما آمد برای شما تکرار نشود.

بعد از بازدید مجددا به دفترمجموعه برگشتیم وبا خرید چند پلاک جهت یادگاری وخرید آب معدنی لبی تر کردیم وبسمت هتل برگشتیم. 60لوا کرایه رفت وبرگشت رابه آقای NIKپرداخت کردیم واز فرط گرسنگی مستقیم راهی رستوران هتل شدیم . رستوران بصورت بوفه ودر قبال پرداخت نفری 16 لوا جهت استفاده عموم غذا سرو مینمود که دوچشمتان روز بد نبیند اگر گرسنه نبودیم از خوردن همین چند عدد دلمه کوچک نیز خودداری میکردیم .وخلاصه تجربه خوبی بود وعطایش را به لغایش بخشیدیم وتوبه کردیم بجز صبحانه دیگر دراین رستوران خود را نشان ندهیم .

بعد از ظهر هم باتوجه به خلوت بودن استخر هتل وتمیزی ان تنی به آب زدم وشب رانیز باگشت وگذار در یکی از رستورانها که با موزیک همراه بود گذراندیم. و جهت خواب راهی هتل شدیم.

ورودی جنگل سنگی

نمایی از سنگهای جنگل

استخر هتل

روز ششم : جهت گشت وگذاری در وارنا عازم مرکز خرید وارنا شدیم، با توجه به اینکه سفر ما بیشتر جنبه تفریحی داشت وزیاد به فکر خرید نبودیم برنامه بازدید از مرکز خرید ومغازهای شهر را به روزهای اخر موکول کردیم . اول به مرکزخرید MALL VARNAرفتیم وباتوجه به اینکه مراکز خرید استانبول وانتالیا را دیده بودیم قیمتها نسبت به انجا قدری بیشتر بود واز نظر زیبایی وجنب جوش هم آنچنان چنگی به دل نمی زد ولی برای دیدن وآشنایی با مراکز خرید وارنا بد نبود . وسپس به مرکز خرید GERAND MALL رفتیم. درخیابانی که بسوی گرند مال میرفتیم دقیقا در فاصله 100متری مرکز تجاری دیدن یک مغازه سنگ قبر فروشی توجه مرا جلب کرد وبا خود گفتم چرا این مغازه درکنار مرکز تجاری وبا نگاهی به اطراف متوجه گل فروشیهای انطرف خیابان شدم و دیدم دقیقا گورستان شهر روبروی مرکز تجاری قرار گرفته بود که برایم قدری جالب بود !!

خلاصه بگذریم پس از گشتی در گرند مال ودیدارازمغازهای شیک وزیبای ان جهت صرف نهاربه طبقه بالای مرکز تجاری رفتیم ودر رستوران مک دونالد نهاری خوردیم و راهی خیابان شدیم وبا پرسو جو ادرس کلیسای جامع وارنا راگرفتیم وعازم آنجا شدیم پس از رسیدن به محل کلیسا ساختمان که از.دور خودنمایی میکرد برایم جالب بود ساختمانی با معماری بسیار زیبا با گنبد هایی طلایی رنگ .وارد کلیسا شدیم کشیشی مشغول خواندن دعا بود ویکنفر هم وسیله ای در دست داشت که مانند ظرف اسپند خودمان محیط کلیسا را متبرک میکرد و به احترام کسانی که در کلیسا برای دعا آمده بودند ماهم مدتی ایستادیم وسپس کلیسا را ترک کردیم، روبروی کلیسا پر از تاکسی بود که سوار بر یکی از انها شدیم وبه سمت گلدن سندز حرکت کردیم.

جهت اطلاع کرایه تاکسی مسیر رفت وبرگشت 40لوا میباشد.

کلیسای جامع وارنا

روز آخر: طبق قرارمان با اقا محسن لیدر تورباید ساعت 9 صبح در لابی هتل جهت عزیمت به فرودگاه حاضر میشدیم . صبح زود از خواب بیدار شدیم وپس از صرف صبحانه چمدانهای خود رابسته واطاق را مانند روز اول که تحویل گرفتیم مرتب کرده و به لابی آمدیم پس از تسویه حساب با ریسپشن هتل و گرفتن پاسپورتها و تشکر و قدردانی ازپرسنل هتل بسوی فرودگاه حرکت کردیم.

درفرودگاه پس از تحویل باروگرفتن کارت پرواز با پروازی بدون تاخیربه سمت تهران حرکت کردیم و با 3ساعت پرواز به تهران رسیدیم .ماشین را از پارکینگ تحویل گرفته وتازه مسافرت دیگر ما بایک مسافت 900 کیلومتری به سمت شیراز اغازشد .

در پایان از سایت لست سکند وکلیه عزیزان و سفر نامه نویسانی که وقت گرانبهای خودرا صرف خواندن این سفرنامه کردند تشکر وقدر دانی میکنم واگر کم وکاستی درنوشتار و چیدمان سفرنامه میبینند توصیه میکنم تا اینجانب را راهنمایی کرده تا بتوانم در اینده سفرنامه های بهتری را ارائه دهم.

نویسنده :حسین سیوفی

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و وب‌ لست سکند مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمی‌گیرد.