بهشت گردشگران; نوشهر و چالوس

بهشت گردشگران; نوشهر و چالوس + تصاویر

به نام خداوند جان آفرین  حکیم زبان در دهان آفرین

سلام و عرض ادب به همه ی لست سکندی های عزیز و خوانندگان این متن که مختص گردشگرایی هست که میخوان به دو شهر نوشهر و چالوس سفر کنند و یا اینکه سفر نکردند و امیدوارم این راهنما و معرفی جاذبه های تفریحی و گردشگری که میگم انگیزه ای بشه واسه کسایی که به اینجا سفر نکردند و بعد از خوندن این متن سفری شاد و پرخاطره داشته باشند خب جا داره تشکر کنم از سایت بسیار خوب لست سکند بابت برگزاری این مسابقه و این متن معرفی شهر رو با مطالعه از سفرنامه دوستان و استفاده از تجربه های اون ها تو زمینه سفرنامه نویسی خواستم که به بهترین شکل ارائه بدم. بیش از 90% عکس ها هم با دوربین خودم گرفته شده و  بقیه هم به خاطر دوری و سختی راه و دلایل دیگه نشد که عکس گرفته بشه.

اول از همه یه توضیح مختصر راجب موضوع این پست (بهشت ایران;نوشهر و چالوس) بگم که چرا دوتا شهر رو باهم نوشتم ; دلیلش هم اینه که این دو تا شهر کاملا به هم متصل هستن و در کل شهرهای استان زیبا و سرسبز مازندران به هم نزدیک هستند و فاصله ی زیادی باهم ندارن.

شهر نوشهر از روی گوگل مپ

شهر چالوس از روی گوگل مپ

خب یکم از قدمت و تاریخچه این دو شهر بگم:

شهر بندری نوشهر از زمان های دور و در دوره قاجار مستقل شد و این منطقه محل مناسبی برای صادر ، وارد ، مبادله و  حمل کالا به خاطر وجود مرز دریایی بین ایران و شوروی و سایر کشورهای حاشیه ی دریای خزر بود و به دلیل سرسبز بودن آب و هوای بسیار خوب مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بود و همچنین شهر چالوس هم با شرایط آب و هوایی مشابه شهر نوشهر همیشه پذیرنده گردشگران بوده و از زمان پهلوی با تاسیس جاده کندوان رونق گردشگری به صورت انبوه تو شهر چالوس و نوشهر شکل گرفت

چالوس قدیم-زمان پهلوی(عکس از اینترنت)

بندرنوشهر قدیم (عکس از اینترنت)

خب از نظر آب و هوایی بخوایم بگیم:

این دو شهر توی تمام فصل های سال بارون رو میبینیم و هوای بسیار بسیار شرجی به خاطر نزدیکی به دریا داره و به خاطر شرجی بودن و وجود دریا تو پائیز و زمستون به ندرت برف میبینیم.

بهترین فصل هم برای مسافرت فصل بهار (اردیبهشت) هست که آب و هوای خنک و آفتاب معتدل و زیبا و منظره های سرسبزی داره و همچنین به خاطر معتدل بودن هوا زمان خوبی برای شنا و تفریحات آبی هست

در مورد فرهنگ و گویش بخوایم صحبت کنیم :

مردم شهرهای استان مازندران گویش شیرین مازنی دارن و جا داره بگم که گویش مازنی با گیلکی تفاوت زیادی داره ولی توی نوشهر و چالوس مردم به خاطر وجود مسافرا و توریست ها 80% فارسی حرف میرنن و در روستاهای حومه نوشهر و چالوس مردمان روستا اکثرا به زبون مازنی صحبت میکتن.

برای دسترسی به این دوشهر از 2 راه میشه سفر کرد:

یکی راه هوایی یکی زمینی ; از راه زمینی میشه جاده ی زیبای کندوان (چالوس) رو اسم برد که از تهران و کرج به آخرش  چالوس ختم میشه که توی همه ی فصل های سال جذابیت و قشنگی خاص خودشو داره و تو بین راه هم میشه توقف کرد  و عکس های زیبایی گرفت و بگم که آشکده های این جاده رو از دست ندید مخصوصا تو فصل سرما خیلی میچسبه و آزاد راه های سمت چالوس و نوشهر که به شهرهای دیگه دسترسی نزدیک دارن و همچنین فرودگاه نوشهر که با پروازهای مستقیم مشهد ، تهران ، اهواز ، شیراز میشه به این شهر اومد

نرخ اتوبوس از تهران به چالوس 27 تومان و سواری 45 تومان هست

فرودگاه نوشهر

جاده زیبای کندوان(عکس از اینترنت)

خب میرسیم به ورزش این دوشهر :

هممون وقتی اسم مازندران رو توی ورزش میشنویم اولین چیزی که یادمون میاد کشتی هست و این استان مهد پرورش کشتی گیرا هست و شهر نوشهر هم تو این زمینه بسیار موفق و قوی ظاهر شده و توی زمینه فوتبال هم از سال های نه چندان دور اسم تیم شموشک احتمالا به گوش همه ی فوتبال دوستا خورده

نوبت میرسه به بخش خوشمزه(غذا و سوغاتی):

اول از همه باید وقتی به این شهر میاین حتما برنج محلی رو امتحان کنین ، نوشهر و چالوس پر از زمین های کشاورزی هست و فصل کشت برنج از اواسط اردیبهشت شروع میشه و فصل برداشت از اوایل شهریور ماه هست .

خب از هرچی بگذریم نمیتونیم از سبزی های تازه محلی ، مرکبات ، ترشیجات و... گذشت که سبزی های محلی عطر و طعم فوق العاده ای به غذا میبخشه و از همه مهم تر این شهر به خاطر نزدیک بودن به دریا ماهی های تازه توی فصل قانونی صید که از مهرماه شروع میشه وجود داره که حتما باید امتحان کنید .

برای خریدن ماهی و ترشیجات و سبزی و... میشه به بازار روز مرکزی شهر رفت و از انواع ماهی ها مشاهده میشه و میوه های تازه به چشم میاد و همچنین توی روز سه شنبه هر هفته ، سه شنبه بازار توی قسمت پارکینگ پلاژ سیترا برپا میشه که میتونید خرید های خوب با قیمت های مناسب انجام بدید .

سوغاتی برای دوستان هم میشه صنایع دستی چوبی و کلوچه و برنج و ترشیجات و دوغ و ماست و... برد

اقامت :

همونجور که گفتم بهترین فصل برای مسافرت فصل بهار و به خصوص اردیبهشت ماه هست و برای شب سپری کردن و اقامت میشه از سوئیت ها و ویلاهای املاک ها و اتاقک های اجاره استفاده کرد و یا این که مستقیما به هتل رفت و یا از قبل هتل رزرو کرد ; نوشهر و چالوس به خاطر گردشگری بودن شهر هتل های خوب و تمیز مثل هتل کوروش ، ملک ، شالیزار ، امیر ، صحرا ، پارسیان آزادی خزر و... داره که میشه یه سفر به یاد موندنی و خاطره انگیز توی یه هتل خوب و تمیز و امکانات رفاهی کامل تجربه کرد

الان تعدادی از هتل های کمی بهتر از بقیه رو با عکس ذکر میکنم

هتل صدف نوشهر(5کیلومتری شهر)

هتل کوروش چالوس (مرکز شهر)

هتل ملک چالوس (مرکز شهر)

هتل پارسیان آزادی خزر چالوس (15کیلومتری شهر)

نوبت میرسه به مراکز خرید :

برای خرید کردن بستگی به رنج قیمت مورد نظر شما داره ; تو نوشهر پاساژ هایی مثل علاالدین ، لنگر و... وجود داره و خارج مرکز شهر مرکز خریدهای خوبی مثل تاپ تن ، آتلانتیس و... هست

توی شهر چالوس هم از نظر مرکز خرید و هم از نظر پاساژ نسبت به نوشهر برتری داره و پاساژ هایی مثل ملت ، ردایی ، میلاد نور(کمی گرون) و... داره و خارج شهر هم مرکز خریدهای بسیار خوبی داره که بستگی به قیمت مورد نظر شما داره ; از مرکز خریدهای خوب با قیمت مناسب میشه به ایران کتان ، مستر پیچ ، ایران تافته ، سالیان(برند ایرانی) و... هست و اگر بخوایم مرکز خرید با جنس های با کیفیت و عالی بخوایم بگیم اول مرکز خرید پانوراما و برند های ترک مثل defacto , lc waikiki و... وجود داره

Jl5Wx6yd5kTAXUxvrMG8UVNXhJW5zHVWcgvfaGtR.jpegc0s4X3LdzbLwLbuGcmW4ZVRc0iEl8IcsWIX95FGy.jpegzD6nq0FwDPvro8w91KSsdYcwtpRqvLHw5tUaPf2X.jpegYBftGnrTSTDKPCnFjerEPQ1Uv3ZN1r7nEGi8N59w.jpeg

2 پاساژ نوشهر

rKUu32KykuAcrQKoDKSJ4TBPXBw8ZZjuabEaYHG5.jpegZHKBiHhGTFxfiiQOohbVeSZl9hRqKwGjsWJ9GSgG.jpeg5v8sPVacIHoKtWdYx6GzzOlPshzQhd5E1pPs7HMr.jpegUlxifE1UUxpKXR6krtnstmtCGrW6hjZS6GrT2KQt.jpeg

تعدادی از مرکز خریدهای چالوس

خب هرچی درمورد تاریخچه و سوغات و اقامت و... بود گفتم و میرسیم به بهترین بخش اونم جاذبه ها و مکان های دیدنی و تفریحی و گردشگری بسیار زیباست.

خب اول از شهر نوشهر شروع می کنیم:

پلاژ ساحلی سیترا :

این پلاژ بزرگترین و مجهزترین پلاژ تفریحی استان مازندران هست که امکاناتی مثل پیست کارتینگ ، کلاب ورزشی (پینت بال ، بیلیارد ، فوتبال دستی ، موتور چهارچرخ ، دوچرخه و...) شهربازی ، اسکله تفریحی ،سوارکاری ، رستوران ، کافی شاپ و از همه مهم تر منطقه ی امن شنای مجزای بانوان و آقایان وجود داره و جا داره بگم که این پلاژ ورودی نقدی داره.

ورودی درب 3

qi3xeIOOrYC9oDiZIvML2NqO3It0atI8xSl7fvAE.jpegx58D3F5c7Rqi3JCDOJkkuhQabSqpYwhCUMp8Mhjc.jpegFopDbbzMLLQueTX90TbZ3kOkr5eX6HH2oFXim4oL.jpeg

نمای دور از ساحل

مغازه و دکه ها و رستوران قصرموج

bSnvClMGqGfUNRPRa7ixuFC7FsjIxBsTm8FaZZwk.jpegnodb3ikGFXsdhdP6IIj3mADh9DqqLo1cURvCdK6h.jpegWxWnqTZ4pxJX1d9T8AnMDu2tDkP6NKqZm9eSyxVJ.jpeg

id9iDG9mtf7mL1ceH5dxIwoCoDiGCHtX3Ud8ppgH.jpegcgN1rHFjpRmIKWxQC8MLeNxt5QhKjxDrwmltXerQ.jpegyYpGM5pUFz1u9EZ7rm6lqr81o8SKkOiBkOc4251w.jpeg

نماهای مختلف از دریا و پرندگان مهاجر و غروب آفتاب

لحظه زیبای فرود هواپیما

تاسف!!!ورود فاضلاب شهری به داخل دریا

پارک جنگلی سی سنگان :

پارکی جنگلی سرسبز و زیبا که فاصله اش تا دریا حدود 100 متر هست و بین جنگل و دریا خیابون و محل تردد ماشین ها هست که منظره خوب و دسترسی کامل هم به جنگل و هم به دریا داریم.

جنگل سی سنگان با درخت های بلند و گونه های نادر و حفاظت شده گیاه بوته ای شمشاد از بهترین جاذبه های جنگلی نوشهر شناخته شده و امکاناتی مثل شهربازی کودکان ، نمایشگاه صنایع دستی ، سوارکاری و... داراست

AHeEU1QN3KJQGepuOWz6yw8zftYJOSqAkFcaFT45.jpegjp5AawrtXa6GsEPEkyYo89yWe0jaKC41QYTjBGm7.jpegNpOaZYZ3HSILDprZEYVdfTP0JP5DsBeW8syw9D6C.jpegiWzj2FBntDdehHZDrNKQURPTM19KxG1lbk9CAaH3.jpeg

کوه جنگلی روستای نجارده :

روستای جنگلی نجارده که از روستاهای حومه شهر نوشهر هست منظره بسیار دل انگیزی از بالای کوه به دریا و اون منطقه داره میشه یک تجربه پیاده روی از پایین تا بالای کوه تجربه کرد  و هم میشه با وسیله نقلیه تا بالای کوه رفت و لذت برد

مسیر جاده ای

چشم اندازه های بالای کوه

جنگل و آبشار خانیکان :

این جنگل که تا مرکز شهر نوشهر حدودا 6 کیلومتر فاصله داره و توی یکی از روستاهای زیبای حومه نوشهر (کوشک سرا) قرار داره و  میشه از این مکان زیبا نهایت استفاده رو برد... جا داره بگم که توی ایام تابستون تورهای گردشگری از همه ی شهر های ایران به این مکان زیبا میان و بازدید میکنن .

مسیر جاده ای خانیکان

رودخانه خانیکان

آبشار بسیار زیبای خانیکان

سد خاکی آویدر :

یک دریاچه کوچیک بسیار زیبا وسط جنگل که وسط دریاچه هم یه جزیره بسیار کوچیک هست و توی جنگلش هم پر از تمشک و آلوچه جنگلی وجود داره که فصل خوب و مناسب برای چیدن تمشک تابستون هست

از نظر موقعیت مکانی 200 متر بعد از جنگل سی سنگان و توی روستای ملاکلا قرارداره و 35 کیلومتری مرکز شهر نوشهر هست و این مکان امکاناتی مثل ورزش های آبی (پدالو ، قایق ، جت اسکی و...) کلاب ورزشی ، کرایه دوچرخه ، اسب سواری و... داره.

جا داره بگم که این مکان هزینه ورودی داره

جزیره آویدر

رستوران

بازدید از بازار روز نوشهر :

این بازار که توی مرکز شهر واقع شده از همه نوع ترشیجات ، سبزی ، ماهی نان محلی و...داره که بیشتر مغازه دارها و دست فروشا مردم محلی هستن و حتما از قسمت بازار ماهی فروشا بازدید بشه که توی فصل قانونی صید ، ماهی های مختلف با طعم های لذت بخش وجود داره

نمایی از قسمت میانی بازار

انواع ترشیجات و میوه و ادویه های محلی

01tkq9b34Wlh30ZWNjj8i7cdY9coImtIfA1neCSn.jpegi67ZCd9igwibrm8Tmj2HVrKiRDZjMc27am7L2aJO.jpeg

سمت بازار ماهی فروشا

تالاب ارواح :

دریاچه ای با درختای خشک شده و قدیمی توی جنگل کهن سال وجود داره و در 13 کیلومتری شهر نوشهر و توی قسمت بیرونی روستای چلندر وجود داره.

این دریاچه ترسناک ( به خصوص زمان طلوع و غروب آفتاب ) بیشتر وقت ها مه گرفته هست و راه دسترسی بهش یکم طولانی و سخت هست . حدود مسافت از روستا تا این تالاب تقریبا 1 تا 2 ساعت طول میکشه و میشه یه سفر ماجرجویانه اما ترسناک و خطرناک رو تجربه کرد

(به دلیل سخت بودن مسیر عکس شخصی گرفته نشد و عکس ها از سایت لست سکند هستند)

تالاب ارواح نوشهر مکانی که هرگز نباید رفت

تالاب ارواح نوشهر مکانی که هرگز نباید رفتتالاب ارواح نوشهر مکانی که هرگز نباید رفت

منطقه ییلاقی کجور (موزه کندلوس) :

کجور یک از بخش‌های نوشهر استان مازندران هست. این بخش ییلاقی و کوهستانی  از نظر جغرافیایی بین دوتا کوه دماوند و علم کوه واقع شده و دین اکثریت این منطقه اسلام هست. ساکنین و مردم این منطقه رو بومی‌ها و خواجه وندها تشکیل می‌دهند که خواجوندها اصالت کرد هستند. منطقه کجور به خاطر داشتن وسعت مراتع  پراکندگی نسبی از هم دارن و اکثر روستاها از هم فاصله دارند. خونه‌های سنتی کجور  دیواره هاشون کاهگل و چوبی و سقف ها هم  از تکه چوب‌هایی به نام لَت پوشانده می‌شود.

کجور دارای آب وهوایی کوهستانی هست. هوا  بیشتر مواقع نظم فصلی نداره و به همین دلیل نمیشه این منطقه رو به وضوح توی یکی از گروه‌های فصلی قرار داد. زمستون‌های این منطقه بسیار سرد و با بارش برف همراه هست  تابستان‌هایی معتدلی داره . میزان بارندگی توی این منطقه بسیار زیاد  و همین بازندگی باعث تنوع پوشش گیاهی شده و پوشش گیاهی مردم منطقه رو به امر کشاورزی، زراعت و باغداری واداشته .

موزه کندلوس موزه ای در استان مازندران و شهرستان نوشهر و بخش کجور(روستای کندلوس) قرار داره که توسط علی اصغر جهانگیری تاسیس شد. اشیای این موزه از دوران قبل اسلام شامل میشه . این موزه دارای آثار منحصر به فردی از تاریخ و هنر باستانی تا معاصر در حوزهٔ زمین شناسی و خوشنویسی و نقاشی و غیره هست. این موزه دارای ابزارهای باستانی و لوازم معمولی زندگی در دوران تاریخی و معاصر نیز در کنار آثار مردمشناسی و کتاب‌های خطی بوده و بخشی نیز مربوط به ابزارهای موسیقی دارد.

(به دلیل ممنوع بود عکسبرداری از موزه عکس گرفته نشد)

کندلوس

از ییلاق های توابع کجور (لاشک و نیرس)

و حالا جاذبه های توریستی و گردشگری شهر چالوس :

پلاژ تفریحی رادیودریا :

ساحل زيباي راديودريا در فاصله 5 دقيقه اي مركز شهر چالوس واقع گرديده است . اين پلاژكوچك داراي امكاناتي چون آلاچيق ، رستوران ، پارك جنگلي ،پارك بازي كودكان ، فروشگاه هاي مختلف ، منطقه شناي آقايان و بانوان ، هتل آپارتمان و ... مي باشد .

محل پیاده روی کنار ساحل

قسمت ماهیگیری

آلاچیق ها

نماهای زیبا از ساحل

مرداب هسل :

مردابی در مسیر جاده چالوس و بین شهر چالوس و شهر مرزن آباد و در مجاورت روستای طلاجو قرار داره . حجم آب این مرداب زیاد بوده و تو بعضی جاها به 15 متر هم میرسه . هسل تو گذشته های نه چندان دور زیستگاه لاک پشت ها، وزغ ها و زالوهایی بود که امروزه کمتر به چشم میخورن دلیل اصلش هم جاده ای هست که در مجاورت مرداب هسل توسط سازمان جنگل ها احداث شده .

این مکان زیبا ساعت بازدید مشخصی داره و بازدیدکنندگان میتونن از ساعت 7 صبح تا 4 بعد از ظهر از این مکان بازدید کنند و از ساعت 4 به بعد نگهبان مرداب اجازه ورود به عموم رو نمیده

جاده ورود به مرداب در 2 فصل مختلف

انواع قارچ های جنگل اطراف

نماهایی مختلف از مرداب

نمک آبرود :

منطقه تفریحی مسکونی نمک آبرود در 12 کیلومتری شهرستان چالوس واقع شده و به دو بخش توریستی و مسکونی تقسیم شده است. بخش مسکونی در ۸ محله برای جمعیتی توریستی تا یکصد هزار نفر طراحی شده است و معابر ورودی محلات مسکونی از سایر نقاط شهرک جدا شده و بخش توریستی امکانات تفریحی فراوانی دارد مانند تله کابین خط ۱ و ۲ - سورتمه ، کارتینگ ، پارک ماجراجویی ، شهر بازی ، زیپ لاین ، نمایش شیر دریایی ، باشگاه تیراندازی ، موتور ۴ چرخ ، پرواز با هواپیما دو نفره ، کلاب ورزشی و... دارد

جاده ورودی

کیت انیمیشن آپ

عکس هوایی نمای زیبای خیابان نمک آبرود(اینترنت)

جنگل

تله کابین

چشم انداز از داخل کابین

رستوران و پاساژ

شهربازی

سورتمه

جنگل زیبا در ارتفاع کوه

جنگل اشکاردشت :

جنگل بسیار زیبای منطقه اشکاردشت چالوس که در خارج شهر و منطقه ی میانی کوه قرار گرفته و چشم اندازی زیبا نسبت به شهر داره . توی این جنگل زیبا میشه تو یه روز آفتابی با پیاده روی به سمت بالای جنگل و از تماشای منظره ی شهر لذت برد

4lrNnYHG2ZuBkHb6LUThGX63eXsd80CJDXJjgDpI.jpeghBDYkS2Nd5w2MoovMnb8IWAE0P3gEsEUMWwgETQL.jpegLTaZtzc6gQUZkWcQ9ijAI3IJ8zQEFRIFkxoJGR8C.jpegNCrsiI0tZa70PPhYSJBdOkqrw0ixCoHfDO5xySkE.jpegk4dcmxxDVABVPyhTwioNjSH8OUKqLeB5eZtXfwte.jpeg

جنگل کوهی بر بام هر چالوس

DiHOlSsN8ur8SvFmeBVkB3o90QAjLuiGKFyIpwgw.jpegM4QNmkclFwnAbJlFl3e7glmizb8RoTtBQvKK24RP.jpegXzdoJVLqAa3MKQO4NVbG0dQ2lmUKDs0tPlOwhEuo.jpegtoQoSZa6xt1u3QQ3kaQRErWXDUcFFRZfl2NXhWPp.jpegOEUczKej48zIuI0NU51Zh2WHzAdujX28bfCo53aC.jpegxGcm4IcU2vB2NnOsRKTbJsmGqhXgtvKlOQc5slC9.jpeg

شهر چالوس

منطقه ساحلی جنگلی تفرجگاه :

تفرجگاه ساحلی هایت در مجاورت هتل هایت یکی از مجهزترین و بنام ترین تفرجگاه های ساحلی شمال هست که بین گردشگران از محبوبیت خاصی برخوردار هست.
احداث دو طرح شنا مخصوص آقایان و خانم ها هریک چتر (سایبان)  بعلاوه بوفه، دوش آب و سرویس های بهداشتی اسکله قایقرانی، پدالو و موتوری، چایخانه سنتی، آلاچیق جهت اقامت مسافرین، رستوران، سوئیت های کوچک سبک و مرداب ماهیگیری از جمله امکاناتی هست که می تونید در این تفرجگاه لوکس بیابید.
ساحل شنا دارای نجات غریق، نگهبان و فروشگاه های عرضه کالا و خدمات بوده و تو ایام تابستان اجرای موسیقی زنده جزء برنامه های تفریحی آن است.

dnF3VB4ImSM6VWXnFzW1QlsB2LtSGIqEMPbyHvRg.jpegBwES3SN7PNIelVdw1fRz61x8XaEoC3j4oUnCAvBE.jpeg46h80Kv5WC3aQIKsLgxKS1RWeMtwSeLnDKbGJyPd.jpegVnWrtcqsawMlqqevjplRpfaGbHjeR5cjjMeHERZ1.jpeg8FGHxPsEYMiw1HIRbuCI8BuFDzxia4z7V4QdSWYh.jpegWiYgwdFIE9251mWahzhgpPA6VfLhnFOmaB5JRCfa.jpegIqsm4oZCQdXIiFczi6qYOKT1zfQA6qb16w0I6omf.jpeg

پارک جنگلی

c7dawgL0j32Acc5NbfQOWhQpzcm64Zy91u8qypM4.jpegfnJN1FXPpA8Pkrlrv5vdQBtFXtLzxIsS9y1rdb2E.jpeg

8lLJ3chIWbOxzWO39hHq6ik8EFPIfGpgCRtoaKAo.jpeg4iHC5Kgg9DAmYLSlzSNI7jdAuY3uu8ygFfiFi5jR.jpegUfhutgIIub4OTfA079l8k2ftQ7iPVkl55qqvh2DK.jpeg

قسمت ساحلی

مرداب هسل                 4000ت

نمک آبرود                10000ت

منطقه تفرجگاه               5000ت

و در آخر تشکر میکنم از سایت بسیار خوب لست سکند و هدف از این معرفی شهر صرفا جهت کسب جایزه نبود و فقط خواستم فرهنگ و طبیعت و مردمان این شهر رو بهتر بشناسیم و امیدوارم که دوستان با خوندن این متن بیشتر تمایل به مسافرت به سمت بهشت سرسبز ایران داشته باشند.