سفر به امپراتوری تزارها (قسمت دوم: سنت پترزبورگ)

سفر به امپراتوری تزارها + تصاویر

حرکت بطرف شهر سنت پترزبورگ

ساعت ۴/۳۰ ساعت زنگ زد . این ساعت از خواب بیدار  شدن برایم کسل کننده بود . مخصوصا دم صبح،  واقعا شبها در سفر باید استراحت کامل کرد از طرفی اشتیاق دیدن شهر سنت پترزبورگ کسری زمان خواب را برایم آسان می کرد. البته ساعت پروازی ایجاب می کرد تا این ساعت از خواب بلند شویم باید خود را تطبیق می دادیم و چاره ای نبود .  به هر حال بموقع از خواب بیدار شدیم وسایل که از قبل حاضر آماده بود و فقط لباس ها را پوشیدیم .اتفاقا ساعت بیدار باش که توسط رزوشن هتل فعال شده بود اون هم زنگ زد. تعدادی از هم گروه های ما در لابی هتل بودند لیدر هم بموقع آمده بود. جالب بود هتل از قبل بسته های صبحانه که بطرز شیکی بسته بندی و آماده کرده بودکه شامل آب میوه و کیک و شیرینی و سیب بود که از هر لحاظ فکر ما را کرده بودند. با حضور همگی ساعت ۵ صبح اتوبوس در جلوی هتل آماده بود و سوار شدیم. شهر در آرامش و خلوت و سکوت بود. خورشید در حال طلوع بود.  بیشتر همراهان در طول مسیر خواب بودند .فرودگاه بین اللملی شرمیتو جزو فرودگاه های بزرگ روسیه است که در شمال غربی و در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر مسکو قرار گرفته است . مسکو سه فرودگاه بین المللی دارد.

ساعت ۶/۱۵ دقیقه به فرودگاه شرمیتو رسیدیم در ورودی سالن فرودگاه چمدانها و وسایل  همراه را از داخل دستگاه بازرسی رد کردیم و فرودگاه  سالن بزرگی داشت و مسافران زیادی در سالن حاضر بودند ، از روی تابلوهای اعلان فرودگاه  کانتر پرواز نوردویند به سنت پترزبورگ را پیدا کردیم برای این پرواز سه تا کانتر در نظر گرفته بودند یک ساعتی در صف ایستاده بودیم و صف به کندی به جلو می رفت . همه ما از کندی کار گله مند بودیم خوشبختانه لیدر ما برای سنت پترزبورگ نیز همان آقای یارمحمدی بود . ساعت  ۷/۴۵ بالاخره چمدانها را تحویل دادیم و کارت پرواز را گرفیتم . اینجا وزن بار مجاز ۲۰ کیلو بود و برای اضافه بار خیلی سختگیری میکردند.  وقت زیادی تا پرواز ساعت ۷/۵۵ نداشتیم خیلی از مسافران هنوز در صف بودند با این کند کاری ممکن بود جا بمانند. گیت ۱۶ پرواز شماره  N4177 و ایرلاین نوردویند . خود  را سریع به گیتهای بازرسی و چک گذرنامه رساندیم و قبل از به رفتن به سالن ترانزیت مجدا گیت پروازی را چک کردم تا تغییری نکرده باشد. هنوز گیت باز نشده بود تا شروع بکار و باز شدن گیت درمقابل گیت ۱۶منتظر ماندیم.  هواپیما در فاصله دوری و در انتهای فرودگاه قرار داشت . پرواز با یک ایرلاین روسی خودش یک تجربه خوبی  است. یک ساعتی در داخل هواپیما نشستیم و  پرواز تاخیر داشت. بالاخره ساعت ۹ صبح پرواز کرد.   این بار هم یکی از صندلی ها کنار پنجره بود . در طول پرواز فقط با یک لیوان کوچک آب میوه از مسافرانی  که صبحانه نخورده بودند پذیرایی شد. همه جا را ابر گرفته بود و از طبیعت مسیر چیزی دیده نمی شد همه جا ابر بود و وزش باد. یکساعتی طول کشید تا به نزدیکی شهر سنت پترزبورگ رسیدیم و باکاهش ارتفاع مناظر اطراف شهر نمایان شد. فاصله زمینی دو شهر مسکو و سنت پترزبورگ ۶۵۰ کیلومتر می باشد که با هواپیما در مدت یک ساعت و ده دقیقه و با قطار سریع السیر در مدت ۴ ساعت طی می گردد.

فرودگاه بین اللملی پالکوو (پالکوف) شهر سنت پترزبورگ که در شمال شهر سنت پترزبورگ واقع شده است و تنها فرودگاه این شهر می باشد دارای دو ترمینال برای پروازهای داخلی و خارجی بوده و تا سال ۲۰۱۰ این فرودگاه در حد فرودگاه محلی و برای پروازهای داخلی فعالیت می کردو عمده ترافیک هوایی اون مربوط به پروازهای داخلی و استان های همجوارش می باشد و در حال حاضر سومین فرودگاه پر تردد روسیه می باشد .این فرودگاه در فاصله ۲۳ کیلومتری از مرکز شهر قرار گرفته است. پس از پیاده شدن از هواپیما و مسافت طولانی راهروها را طی کردیم جلوی باجه های کنترل پاسپورت ایستادیم. اینجا هم معطلی داشت و کارکنان کند کار می کردند جایی هم برای نشستن نداشت. آنها پاسپورت و برگه اقامت را چک می کردند. سالن فرودگاه معمولی بود و ازدحام مسافران برای گرفتن بار و چمدانها به چشم می خورد. با گرفتن چمدانها بطرف درب خروج راهی شدیم.  تعدادی از مسافران بار خود را گم کرده بودند .چون لیدر همراه ما بود و دنبال کارهای اداری آنها بود. مقداری به این خاطر معطل شدیم. ساعت ۱۲ بود با آمدن همه مسافران سوار اتوبوسی که در محوطه فرودگاه  حاضر بود شدیم و راهی شهر شدیم. چون تا تحویل اتاق زمان داشتیم لیدر پیشنهاد داد برای دیدن کلیسای کازان که در مسیر قرار داشت به آنجا برویم. یادآوری میکنم هتل ها به ساعت تحویل اتاق  و تخلیه اتاق در زمان مقرر مقید می باشند. زودتر می رفتیم باید در لابی هتل منتظر می ماندیم . به کلیسای کازان رسیدیم و بازدیدی از آن داشتیم . این کلیسا در خیابان نوفسکی قرار دارد و به شکرانه پیروزی بر ارتش فرانسه ساخته شده است . مجسمه قهرمان جنگ مارشال کوتوزوف در بیرون کلیسا و قبر آن در داخل کلیسا قرار دارد.در داخل کلیسا خیلی از عبادت کنندگان در صف  ایستاده بودند و یکی یکی در مقابل تصویر حضرت مریم مقدس ایستاده و دعا و نیایش می کردند.

تصویر  ۲۸ ، ۲۹ : نمای بیرونی و داخلی کلیسای کازان

در داخل کلیسا خانم های مسنی را دیدم که فروشندگی می کردند برای من خیلی جالب بود که با این سن و سال هنوز هم کار می کردند. البته این موضوع منحصر به اینجا نبود خیلی جاها افراد مسن کار می کردند پنداری در روسیه بازنشستگی ندارند.

ساعت ۲ بعدازظهر به هتل کروینتیا رسیدیم اینجا هم خودمان چمدانها را به لابی بردیم با تحویل مدارک به لیدر منظر تحویل اتاق شدیم. از اینکه هتل در معروفترین خیابان شهر سنت پترزبورگ قرار داشت خوشحال بودم موقعیت خوبی دارد و به همه جا دسترسی داشت. فرصتی بود تا آماده شدن اتاق ها به مک دونالد که در همان نزدیکی قرار داشت رفتیم و غذایی خوردیم.  قیمت ها مشابه کشور خودمان است و  غیر از غذاهای رستورانی، قیمت غذاهای فست فود مناسب است و خیلی گران نیست .با صرف غذا اتاق ها هم آماده شده بود اتاق ۷۳۶. اتاق دابل رو به حیاط خلوت به لحاظ نور و آرامش مشکلی نداشت سرویسها تمیز و مرتب . با باز کردن چمدانها وچیدن لباسها در کمدها خیلی خسته بودیم مخصوصا  که دیشب هم بخوبی نخوابیده بودیم . بعدازظهر در اختیار خودمان بودیم و ما هم ترجیح دادیم استراحت کردیم. تا ساعت ۵ استراحت کردیم و برای پیاده روی اطراف و بررسی موقعیت هتل. هوا رو به تاریکی می گذاشت و هوای رو خنکی هوا کاملا ابری بود .چراغ ساختمانها روشن شده بود چقدر زیبا سراسر خیابان یکپارچه نور بود. ساختمان های کم ارتفاع و نمای سنگی رومی . توی این خیابان پل هوایی دیده نمی شود برای عبور  به سمت مقابل خیابان یا رو گذر است یا زیر گذر. اماکن دیدنی و ساختمانهای اداری زیادی در همان اطراف  ونیز کانال آب که قایق تفریحی زیادی بر روی آنها در حال حرکت بودند جلوه تصاویر ونیز را به خاطرم می آورد . توریست ها و مردم و ماشین ها  در خیابان نوفسکی در حال تردد بودند فروشگاه های معتبر و رستورانها و فوست فودها و هتل های معروفی در آن نزدیک قرار داشتند . یک سوپر مارکت بزرگ در طبقه پایین ساختمان  K&M در نزدیکی میدان قیام  پیدا کردیم که همه چیز داشت گشتی در فروشگاه زدیم . چند بطری آب معدنی بدون گاز برای مصرف و مقداری خوراکی گرفتیم. آب معدنی دو نوع دارند که نوع گاز دار آن به ذایقه ما جور در نمی آمد . آب اینجا هم قابل شرب نیست فقط برای شستشو است.  روی اجناس خریداری شده مثل مسکو  ۱۸ درصد مالیات اخذ می کردند و قیمت نایلکس هم جداگانه حساب میشد .مدتی که در فروشگاه بودیم حسابی بارندگی شده بود هوا تازه و خیابانها را شسته بود و نور ساختمانها به کف خیابان می تابید و تلالو خاصی داشت. اینجا هوا قابل پیش بینی نیست لباس گرم باید پوشید و چتر همراه داشت تا غافلگیر نشویم خصوصا عصرها که هوا سرد می شود. ساعت ۱۰ شب به سمت هتل  رفتیم واقعا شبهای این خیابان وصف نشدنی است .

شهر سنت پترزبورگ

این شهر پنج میلیونی در دنیا به شهر عشاق  یا شهر جزیره ها و یا ونیز روسیه و یا  به شهر پل ها  معروف می باشد و یکی از زیباترین شهرهای دنیا است و به معنی شهر پتر مقدس است که یکی از حواریون حضرت عیسی (ع) می باشد. این شهر در سال ۱۷۰۲ میلادی بدستور پترکبیر و با الهام از شهرهای آمستردام و ونیز ساخته شده و با قدمتی سیصد ساله که اکثر وقایع تاریخی سه قرن اخیر در این شهر اتفاق افتاده است و تا سال ۱۹۱۸ میلادی به مدت ۲۰۰ سال پایتخت روسیه بوده است. در این مدت چهار بار نام این شهر تغییر یافت . از سال ۱۹۱۴  به نام پتروگراد و در سال ۱۹۲۴ به نام لنینگراد و در سال ۱۹۹۱ به نام سابق خود سنت پترزبورگ تغییر نام یافت و این شهر دارای ۴۴ جزیره بزرگ و کوچک است که آنها توسط  پل به یکدیگر متصل می شوند . از ۵۶۰ پل موجود در این شهر  ۲۰ پل آن متحرک بوده که از این تعداد ۷ پل متحرک بر روی رودخانه نوا  قرار دارند. این شهر دارای بیشترین تعداد پل در دنیاست و بخاطرهمین به این شهر لقب شهر پل ها داده اند.از لحاظ جمعیت  سومین شهر اروپاست. در سال ۲۰۱۷ جشن ۳۱۴ سالگی تولد این شهر برگزار شد. آب و هوای سنت پترزبورگ تابستان های کوتاه و گرم و زمستان های طولانی و سرد دارد و ۱۶۵ روز از سال آسمان کاملا ابری است.

هتل کروینتیا

هتل پنج ستاره در هشت طبقه و دارای ۱۳۸۸ اتاق  که در خیابان نوفسکی و در نزدیکی ایستگاه مترو مایاکوفسکی قرار دارد . این هتل در نزدیکی اماکن تاریخی کلیسای ناجی در خون ریخته و کلیسای جامع کازان و میدان کاخ و کلیسای اسحاق و ....... واقع شده که براحتی می توان به آنجا رفت و از آنها دیدن کرد.

تصویر ۳۰ : لابی هتل کروینتیا

خیابان نوفسکی

خیابان ۴ کیلومتری که بخشی از آن خیابان مرکزی و اصلی ترین و عریض ترین و توریستی ترین خیابان شهر سنت پترزبورگ که قلب تجاری و تفریحی این شهر است و بسیاری از دیدنی های شهر و مکانهای تاریخی در  امتداد و اطراف این خیابان قرار گرفته اند. بسیاری از فروشگاه های معروف ، رستوران ها و کافه های متعدد، هتل های معروف و جاذبه های زیادی در این خیابان و اطراف آن قرار گرفته اند. در قرن ۱۹ بهترین معماران روسی و اروپایی خیابان نوفسکی را تبدیل به یکی از زیباترین خیابانهایی اروپا کرده اند و خیابان نوفسکی یکی دیگر از جاذبه های شهر سنت پترزبورگ می باشد که دو میدان الکساندر و کاخ را به همدیگر متصل می کند .پیاده روی در این خیابان خصوصا در شب، راه رفتن در تاریخ این شهر است و نام آن به افتخار  قهرمان و فاتح جنگ اشغالگران آلمان و سوئد در سال ۱۲۴۰ میلادی گرفته شده است. این خیابان شبانه روز فعال و پرتردد است و نورپردازی ویژه  ساختمانها  خصوصا در شب فوق العاده زیبا و دیدنیست.

تصویر ۳۱ ، ۳۲ : نمای شب خیابان نوفسکی

برای صرف صبحانه به رستوران رفتیم رستوران در طبقه اول بود جالب بود رستوران ایرانی ها از رستوران سایر مهمانها  جدا بود رستوران آنها در همان طبقه ولی جای دیگری بود این موضوع هم نکات مثبت داشت و هم نکات منفی. من شخصا جایی ندیده بودم که رستوران را تفکیک کنند. صبحانه بوفه و تنوع داشت از انواع مربا  گرفته تا میوه و کمپوت و آبمیوه و ...... کنار هر ظرف نوع آنرا به فارسی ذکر کرده بودند. طبق اطلاع ساعت ۱۰ در لابی حاضر شدیم. برنامه امروز دیدن کاخ پترهوف بود .امروز هوا آفتابی تا اندازه ای نیمه ابری بود. لیدرگوشی های بدون سیم را هر یک تحویل داد تا در محل بازدید توضیحات لازم از طریق گوشی ها  بما بداده شود.  اتوبوس جلوی درب هتل آماده بود . این کاخ دور از شهر بود و یکساعتی طول کشید تا به آنجا رسیدیم. قبل از ورود به کاخ دست فروشان و دکه دارهای زیادی بساط پهن کرده بودند. قیمت های  اجناس آنها مناسب تر از فروشگاه ها بود و میشد از آنها تخفیف بیشتری گرفت ولی فروشگاه ها در شهر قیمت های ثابتی دارند. کاخ بزرگ با محوطه سر سبز و آبنماهای زیبا . البته دیدن داخل کاخ جزو برنامه نبود .  این قصر تابستانی تزارهای روسی در فاصله ۲۹ کیلومتری  از شهر و در کنار خلیج فنلاند قرار گرفته است. فضای کاخ  از ۴ بخش تشکیل شده باغ ها ، کاخ، فواره ها . آبشارها و مجسمه های طلایی. در این فضای ۸ هکتاری، دو باغ یکی در بالا و یکی در پایین و کاخ در وسط این دو باغ قرار گرفته است. در این مجموعه ۱۷۶ فواره ، ۶ آبشار بزرگ و ۲۰۰ مجسمه طلایی وجود دارد. در زمان پتر کبیر این فواره ها با جریان طبیعی و با اختلاف سطح کار می کردند. در روبروی قصر آبشار پله ای قرار دارد که مجسمه های طلایی در پله ها قرار گرفته اند و زیبایی خاصی به این محوطه داده اند. عکس هایی از کاخ  از زمان جنگ در محوطه باغ در معرض دید همگان قرار داده اند.   کلیه کاخ ها در زمان جنگ جهانی بطرز وحشتناکی تخریب شده اند ولی پس از جنگ آنها را  بخوبی بازسازی کرده اند. برای من واقعا بسیار جالب بود که خیلی برای تاریخ و گذشته تاریخی خود ارزش قایلند و از اماکن تاریخی خود بخوبی نگهداری می کنند و آنها را حفظ می کنند.

تصویر ۳۳ ، ۳۴ ، ۳۵ :  نمای کاخ و فضای باغ پترهوف

فضای جلویی کاخ بسیار بزرگ  و وسیع بود و انتهای باغ به خلیج فنلاند ختم میشد. ۳ ساعت در آنجا به گشت و گذار در باغ و دیدن فواره های زیبا و مجسمه ها و قدم زدن در کنار ساحل دریا مشغول بودیم و نسیم ساحلی خنکی می وزید و کشتی های تفریحی هم در روی دریا حرکت می کردند. ساعت ۲ شده بود و باید سر قرار حاضر میشدیم تا برگردیم . در میانه راه به مک دونالد رفیتم و ناهار را در آنجا خوردیم.  ساعت ۴ بعدازظهر به هتل رسیدیم. با کمی استراحت در هتل برنامه داشتیم برای دیدن شب رودخانه نوا برویم. یک گشت زیبا و دیدنی . یک ایستگاه قایق سواری در یکی از کانالهای خیابان نوفسکی سوار قایق های تفریحی شدیم  دو  بلیط  نفری ۳۵۰ روبل برای 1/5 ساعت گشت در روی رودخانه نوا  خریداری کردم. بیست نفری مسافر سوار شده بود قایق دو قسمت سرپوشیده و سرباز داشت. تعدادی پتو هم در داخل قایق بود که مسافرها دور خود می پیچیدند .  ابتدا در قسمت سرپوشیده نشسته بودیم ولی چون فضای دید کمی از اطراف داشتیم به قسمت سر باز رفتیم و بقدری هوا سرد بود که مجبور شدیم از پتوها استفاده کنیم .

تصویر ۳۶ : کانال و قایق های تفریحی

یک نفر هم به روسی با صدای بلند توضیحاتی میداد که نمی دونستیم جه میگه فقط به مناظر اطراف نگاه میکردیم از مسیر کانال های مختلف عبور می کردیم تا به رودخانه نوا رسیدیم توی فضای باز جریان آب شدید و خروشان بود و باد سردی می وزید و از سردی هوا صورتم سرخ شده بود. قایقهای بزرگ وکوچک با صدای موزیک و  شادی کنان از کنار ما عبور می کردند . از کنار اماکن تاریخی مثل کلیسای اسحاق و موزه هرمیتاژ که نور پردازی های زیبایی داشتند و نیز از  زیر پل ها رد شدیم. واقعا چشم انداز خوبی در شب داشت.  نمیشه به سنت پترزبورگ بیایی و این گشت را ندید.  اینجا عصرها بطور ناگهانی هوا رو بسردی میرود .ساعت  ۱۰شب به هتل برگشتیم.

تصویر ۳۷ ، ۳۸ : نمای شب رودخانه و ساختمانهای اطراف

رودخانه نوا

رودخانه نوا  در شمال غربی کشور روسیه است که از دریاجه لادوگا شروع و با گذشتن از داخل شهر سنت پترزبورگ به خلیج فنلاند و از آنجا هم به دریای بالتیک سرازیر می شود. رودخانه نوا یکی از پر آب ترین و پر جنب و جوش و خروشان است و  از طولانی ترین رودخانه های اروپا و  سومین رودخانه پس از دانوب و ولگا است و یکی از کوتاهترین رودخانه های دنیا بطول ۷۴ کیلومتر است که ۳۲ کیلومتر از طول این رودخانه از داخل شهر سنت پترزبورگ عبور می کند. در طول تابستان این رودخانه برای رفت و آمد کشتی ها  باز است و در طول زمستان بکلی یخ می زند و بسته است. عمق رودخانه بین یک متر تا ده متر است و عرض آن از ۵۲۰ متر تا یک کیلومتر می باشد . در روزها کشتی ها و قایق های تفریحی و توریستی زیادی از روی آن عبور می کنند و در شبها با باز شدن  بعضی از پل ها و در ساعات خاصی از شب کشتی های تجاری هم وارد رودخانه شده و از روی رودخانه عبور می کنند. باز شدن پل ها همیشه از قسمت پایینی رودخانه نوا و از پل dvortsovy در ساعت ۱/۱۰ شروع می شود و پلهای بعدی در فاصله زمانی کوتاهی یکی پس از دیگری باز می شوند بعضی از وسط و بعضی از کناره ها باز می شوند . بین ساعات ۱/۱۰ تا ۵ صبح  پل ها برای عبور کشتی های تجاری باز هستند. پل های متحرک رودخانه نوا یکی از جاذبه های شهر سنت پترزبورگ می باشد. بازدید و گشت شبانه بر روی رودخانه و دیدن نور پردازی ساختمان ها اطراف رودخانه جذابیت خاصی دارند و فوق العاده زیباست که نباید دیدن آنرا از دست داد.

تصویر ۳۹ : رودخانه نوا

شبهای سفید سنت پترزبورگ

یکی از زیبایی های شهر سنت پترزبورگ ایام شبهای سفید می باشد باید اینجا باشی تا از نزدیک شاهد این پدیده طبیعی و بسیار جالب و منحصر بفرد طبیعی بود. این پدیده جالب بخاطر موقعیت جغرافیایی این شهر می باشد شهرهایی که فاصله نزدیکی به قطب شمال دارند به خاطر تابش مداوم نور خورشید در طول روز و زمان طولانی آن باعث کوتاه شدن شب می شود . در این حالت پدیده غروب خورشید اتفاق نمی افتد و در این شبها آسمان کاملا روشن است و در این ایام شهر سنت پترزبورگ خواب ندارد. بروز این پدیده تنها منحصر به این شهر نیست و در دیگر مناطق شمالی و کشورهای نزدیک به قطب شمال هستند این اتفاق نیز رخ می دهد. ولی در هیچ شهری به غیر از شهر سنت پترزبورگ بدین گونه حس شاعرانه و رمانتیکی به انسان دست نمی دهد.طول شبهای روشن در این شهر با شهرهای اروپایی قابل مقایسه نیست.پدیده شبهای سفید در کل تابستان وجود دارد ولی اوج شبهای سفید بین روزهای اواخر خرداد تا اواسط تیر می باشد. در این ایام کمترین فاصله غروب و طلوع خورشید ۹ دقیقه می باشد برعکس این ایام در دی ماه اتفاق می افتد شبها طولانی است و در بیشترین زمان آن  که در ۲۴ ساعت هوا کاملا تاریک است. در تمام روسیه زیباترین شبهای سفید را فقط شهر سنت پترزبورگ دارد.شبهای سفید واقعی بین ۲۱ خرداد تا ۱۱ تیر است که می توانید  طول ساعات شب های در این شهر کوتاه را تجربه کنید. این را اضافه کنم با گذشت هر روز از این تاریخ به بعد به ازای هر روز ۳ دقیقه به طول شب اضافه می شود تا در ماه سپتامبر به تعادل می رسد. در شهر سنت پترزبورگ در ایام شبهای سفید فستیوال های هنری و موسیقی و سینمایی و باله و اپرا برگزار می شود و توریست های زیادی برای دیدن آنها به این شهر می آیند.

روز ششم

امروز صبح پس از صرف صبحانه ساعت ۱۰ در لابی هتل حاضر شدیم . برنامه گشت امروز دیدن کلیسای اسحاق ، میدان نیکلای اول ، موزه هرمیتاژ ، فروشگاه صنایع دستی ، پل کاخ  و صرف نهار فست فود.

کلیسای اسحاق

امروز هوا نیمه آفتابی بود و کمی باد می وزید اولین جایی که رفتیم کلیسای اسحاق بود این کلیسا  دارا ی یک گنبد طلایی است که گنبد آن از تمامی شهرقابل رویت است و اگر در بالکن این کلیسا قرار بگیرید منظره بسیار زیبایی از شهر را خواهید دید. البته ما هم نمای بیرونی کلیسا را دیدیم . این کلیسا بزرگترین و چهارمین کلیسای ارتدکس در جهان می باشد که دارای ظرفیت پذیرش ۱۴ هزار نفر  را دارد. این کلیسا علاوه بر برگزاری برخی مناسبت ها و اعیاد مذهبی، موزه هم هست.  در نمای جلوی کلیسا ۴۸ ستون سنگی یک تیکه به ارتفاع ۱۵ متر دارد.

تصویر ۴۰ : نمای بیرونی کلیسای اسحاق

میدان و مجسمه نیکلای اول

این میدان مقابل کلیسای اسحاق قرار دارد . مجسمه تزار نیکلای اول سوار بر اسب که روبروی کلیسا است که در پای آن مجسمه همسر و سه دختر وی دیده می شوند که در دست هر کدام وسیله ای قرار دارد که آینه نماد صداقت و شمشیر نماد قدرت و مبارزه و صلیب نماد مذهب و ترازو نماد عدالت می باشد. در اطراف این میدان علاوه بر کلیسای اسحاق، ساختمان کاخ با شکوه  مارینسکی که نیکلای اول به دخترش هدیه داده و هیچوقت این هدیه را پدرش قبول نکرده  و از ان استفاده نکرده است به چشم می خورد  و در سمت دیگر میدان، هتل آستریا دیده میشود .

تصویر ۴۱ : مجسمه نیکلای اول

موزه هرمیتاژ یا کاخ زمستانی

در مقابل ورودی اصلی موزه صف طویلی ایستاده بودند و چون ما بصورت گروهی بودیم و از قبل بلیط تهیه شده بود زودتر راه افتادیم و وارد موزه شدیم یک خانم روسی هم بعنوان راهنما ما را ابتدا تا انتها با ما همراه بود البته اینها بابت این همراهی پول می گرفتند لیدر بما گفت که چون سالنهای زیادی برای بازدید وجود دارد و برای دیدن تمامی آنها زمان زیادی می خواهد و با این زمان محدود ما مقدور نیست بنابراین سالن هایی که جذابیت بیشتری دارند از آنها دیدن می کنیم توضیحات از طریق گوشی به سمع ما می رسید. ازدحام جمعیت زیاد در برخی از راهروها و سالنها بقدری زیاد بود و کند حرکت می کردیم. اول از سالن تمدن ایران باستان دیدن کردیم. از دیدنی های سالن تمدن ایران باستان فرش معروف پازیریک است. این فرش قدیمی ترین فرش در دنیاست که قدمت آن به دو هزار سال می رسد.

تصویر۴۲ : فرش پازیریک در موزه هرمیتاژ

ساختمان موزه اقامتگاه و محل سکونت تزارهای روسیه بوده و در حال حاضر موزه می باشد. موزه هرمیتاژ یا آرمیتاژ  که به زبان فرانسوی به معنای مکان خلوت است بزرگترین موزه جهان می باشد و نشانه هنر معماری و فرهنگ مردم روسیه است و دارای سه میلیون اثر هنری با ارزش از تمامی هنرمندان دنیا می باشد. در این موزه می توان آثار نقاشانی مشهور مثل لئوناردو داوینچی، رافائل، تی سین، رامبراند، کلودمونه، روبنس، رنوآ، ون گوگ، ماتیس، گوگن، پیکاسو و میکل آنژ و ... را مشاهده کرد.سالن های تمدن ایران باستان، روم، یونان باستان، مصر قدیم وچین در این موزه وجود دارند. آثار هنری مانند نقاشی، مجسمه، صنایع دستی، جواهرات، کوبلن در این موزه یافت می شود.در کنار آنها اتاق های متعلق به خانواده تزارها با تزیینات بسیار زیبا و با سبک های معماری مختلف قابل مشاهده است.

تصویر ۴۳ : نمای داخلی موزه هرمیتاژ

این موزه بزرگ دارای ۱۰۵۷ اتاق و سالن و ۱۷۸۶ درب و ۱۹۴۵ پنجره می باشد که برای دیدن تمامی اشیای موجود در موزه  سالها وقت لازم است. موزه آرمیتاژ شعبات دیگری در آمستردام، لندن و لاس وگاس دارد.  شهر سنت پترزبورگ به شهر موزه ها نیز معروف است و در این شهر بیش از ۲۰۰ موزه وجود دارد. بزرگترین گلدان جهان هم در اینجا قرار دارد.

تصویر ۴۴ : بزرگترین گلدان جهان

پس از ۳ ساعت موزه را ترک کردیم خیلی از جاها را ندیده بودیم واقعا با یک روز امکان دیدن موزه با ارزش هرمیتاژ نیست . برنامه بعدی دیدن فروشگاه صنایع دستی بود. در نزدیکی موزه هرمیتاژ یک فروشگاه صنایع دستی بود در این فروشگاه قیمت ها به یورو بود.

عروسک های چوبی زیبا و رنگی که به ماتروشکا  معروفند در سایز های مختلف وجود دارند. این عروسک ها مجموعه ای از تصاویر زنانه یک شکل هستند که لباس های رنگی به تن دارند و تعداد آنها در هر مجموعه با هم متفاوتند که  تعداد آنها باعث بزرگی و کوچکی اندازه مجموعه می گردد و سازنده ها روز به روز تعداد این مجموعه را بیشتر می کنند که بصورت تو در تو در از کوچک به بزرگ در داخل همدیگر جای می گیرند. این عروسک ها بیشتر تزیینی و دکوری هستند. در این سفر عروسک هایی با چهره مردانه هم دیدیم که به ددوشکا معروفند.

تصویر ۴۵،۴۶ : صنایع دستی روسیه

کهربا از سوغاتی های با ارزش دیگر روسیه است کهربا صمغ درختانی است که سالها در زیر آب قرار گرفته اند و با گذشت بیش از پنجاه سال ضمغ درختان تبدیل به یک ماده سخت مانند شده که به آن کهربا می گویند و رنگ این سنگ نارنجی طلایی است که علاوه  بر خواص درمانی به عنوان سنگ جواهرات و زیور آلات و اشیای تزیینی نیز استفاده می شود. روسیه بزرگترین و مرغوب ترین معدن کهربا را دارد.  ساعت ۳ بعدازظهر شده بود و برای صرف نهار به KFC رفتیم.

روز هفتم

امروز در اختیار خودمان بودیم و برای دیدن کلیسای منجی خون ریخته یا خون مقدس رفتیم. کلیسایی زیبا در کنار کانال آب و روبروی کلیسای کازان می باشد. کلیسایی با گنبدهای رنگی و پیازی شکل و زیبا مشابه کلیسای سنت باسیل مسکو است  که دارای دو درب اصلی در دو جهت مخالف است. این کلیسا برای یادبود الکساندر دوم  که در سال ۱۸۸۱ در این محل کشته شده  بین سالهای ۱۹۰۷- ۱۸۸۳ میلادی ساخته شده است. ارتفاع کلیسا ۸۱ متر و دارای ۸ گنبد پیازی و یک گنبد سوزنی شکل است.

تصویر۴۷: کلیسای منجی خون ریخته

در میسر کلیسا چندین نفر را دیدیم که با پوشیدن لباسهای سنتی و رنگ آمیزی طلایی و نقره ای صورت، خود را بشکل مجسمه در آورده بودند و در کناری هنرمندانه و بدون حرکت ایستاده بودند و گاهی حالت خود را تغییر میدادند و ظرفی پولی در جلوی پایشان  قرار داشت که در قبال  پرداخت پول با توریست ها عکس می گرفتند و تا کاملا به آنها نزدیک نمی شدی مشخص نبودند که اینها مجسمه واقعی نیستند .درواقع اینها مجسمه های نامحسوس خیابانی بودند. پارک بزرگ و زیبایی در مجاور کلیسا بود بنام پیکایوفسکی که ساعتی را در آن قدم زدیم و از هوای پاک و بدون آلودگی و سرسبزی محیط استفاده کردیم. ساعت ۱ به هتل برگشتیم. عصر به مرکز خرید گالریا رفتیم در گوشه ای از پیاده رو کبوترهای زیادی تجمع کرده بودند که توجه ما را بخودشان جلب کردند در گوشه و کنار این شهر خیلی از این پرندگان را می بینی و مردم مهربانانه با آنها رفتار می کردند. مقداری دونه برایشان تهیه کردیم و مشت مشت برایشان می ریختیم که با هجوم آنها مواجه شدیم.

تصویر ۴۸ : کبوتران در خیابان نوفسکی

میدان قیام یا پلوشاد واستانیا

در حوالی این میدان مراکز خرید گالریا و H&M و همچنین ایستگاه تاریخی راه آهن مسکو واقع شده است.راه آهن مسکو –سنت پترزبورگ با طول ۶۵۱ کیلومتر در سال ۱۸۵۱ میلادی ساخته شده است سفر به مسکو و بالعکس ۳/۵ تا ۹ ساعت طول می کشد که بستگی به نوع و سرعت قطار دارد. و در حال حاضر قطارهای سریع الیسر در این خط کار می کنند.  در خیابان نوفسکی باجه هایی که بلیط تمامی کاخ ها و موزه ها را می فروختند قیمت ها در معرض دید و مناسب  بودند .ساعت ۱۰ شب به هتل برگشتیم امشب آخرین شبی است که در اینجا هستیم . فردا صبح قبل از ۱۲ اتاق را باید تحویل دهیم وسایل را جمع و آماده کردیم  همان دلتنگی سفر برایم بروز کرد که خیلی زود تمام شد و زمان بسرعت سپری میشد روز جمعه آخرین روز سفر پس از صرف صبحانه چمدانها را در محلی که هتل تعیین کرده قرار دادیم وتا ساعت ۱۲ در کلیسای کازان بودیم و بار دیگر زیبایی های این کلیسای تاریخی را دیدیم . پرواز ساعت ۷ عصر با پرواز آسمان شماره ۶۵۷۶ که مدت پرواز ۳/۵ ساعت بود. ساعت ۳ بطرف فرودگاه حرکت کردیم . چون همراهان سفر  با ما صمیمی و دوستانه بود در این مدت با هم بودیم و کاملا راضی و خیلی اوقات خوب و خوشی در کنار داشتیم با هم قرار گذاشتیم که ارتباط تلگرامی خود را با همدیگر قطع نکنیم و با هم برنامه سفرهای بعدی را ردیف کنیم. به امید تجربه سفرهای دیگر.

تصویر ۴۹ : نقشه مرکزشهر سنت پترزبورگ و اماکن تاریخی در اطراف خیابان نوفسکی

تصویر ۵۰ : نقشه مترو شهر سنت پترزبورگ

تصویر ساعات باز شدن و بسته شدن پل های متحرک رودخانه نوا

نکات سفر

• مراکز تاریخی و دیدنی و جاذبه های توریستی دو شهر مسکو وسنت پترزبورگ آنقدر زیاد است که مدت یک هفته برای دیدن تمامی آنها کافی نیست و فرصت نمی شود از همه آنها دیدن کنیم و زمان بندی تور برای دیدن آنها محدود است به نظر من برای دیدن تمامی اماکن تاریخی هر شهر یک هفته زمان میخواهند.
  • در شهر سنت پترزبورگ هیچ ساختمانی بلندی به جز کلیساها را نخواهید دید.
  • خیابانهای مسکو واقعا تمیز بودند با وجودیکه خیلی ها سیگار می کشیدند ولی ته سیگار و زباله ای در معابر دیده نمی شود.
  • در فرودگاه ها ماموران چک گذرنامه و نیز کارکنان کانترها واقعا کند کار می کنند باید در صف ها صبور باشیم.
  • بیشتر مردم روسیه اهل مطالعه هستند و از هر فرصتی برای مطالعه استفاده می کنند حتی در وسایل نقلیه عمومی و متروها.
  • در فرودگاه ممکن است شماره گیت های درج شده روی کارت پرواز در آخرین لحظه هم تغییر کند به این موضوع توجه داشته باشید و مدام مانیتورهای فرودگاه قبل از رفتن به سالن ترانزیت چک شود تا از پرواز جا نمانید.
  • برق روسیه ۲۲۰ ولت است مشکلی برای استفاده دستگاه های برقی ما نیست.
  • برای استفاده از تاکسی برسرنرخ کرایه مسیر توافق کنید و تا حد امکان بدلیل ترافیک های سنگین مسکو از تاکسی متر استفاده نکنید.
  • آب مسکو و سنت پترزبورگ قابل شرب نیست در صورت نیاز از آب معدنی بدون گاز استفاده کنید.
  • در هتل ها شلنگ توالت ندارند این موضوع را در نظر داشته باشید.
  • در صورت نیاز دمپایی برای سرویس و چتر و لباس گرم همراه داشته باشید.
  • درصدی مالیات بر روی اجناس خریداری شده اخذ می گردد.
  • برگه اقامت را باید تا انتهای سفر همراه خود داشته باشید و موقع خروج در فرودگاه آنرا تحویل دهید.
  • برای عبور از خیابانها حتما از محل های خط کشی  عبور کنیم  بعضی از رانندگان بی ملاحظه هستند و توجهی به عابران ندارند.