سفر به امپراتوری تزارها (قسمت اول: مسکو)

سفر به امپراتوری تزارها + تصاویر

50-Russia-Blog cover (01-03-17).jpg

به نام خدا

قبل از هر چیزی از مدیران و تیم سایت وزین لست سکند قدردانی می نمایم که با ایجاد این سایت و به ویژه ایجاد بخش سفرنامه ها  شخصا همیشه از مطالب و تجربیات دوستان ، قبل از سفر بخوبی بهره برده ام . آرزوی موفقیت برای شما عزیزان را خواستارم.

وسایل سفر

علاوه بر وسایل معمولی و شخصی سفر، انواع نرم افزارهای مورد نیاز سفر از قبیل آب و هوا، تاکسی، گوگل مپ، نقشه های مترو مسکو و سنت پترزبورگ، دیکشنری روسی به انگلیسی را از سایتهای مختلف بصورت رایگان بر روی گوشی هوشمند خود دانلود کردم .ضمنا یک عدد مموری ۱۶ گیگ و یک عدد منوپاد  هم خریداری کردم و بردن چتر و لباسهای گرم و اورکت هم از ضروریات سفر ما بود.  خوانده بودم که هوای روسیه قابل پیش بینی نیست این بود که لباس گرم و معمولی را باید با خودمان ببریم تا خدای ناکرده در سفر غافل گیر نشویم. تمامی سفرنامه های سایت لست سکند در خصوص روسیه را مطالعه کردم چون می خواستم اطلاعات کافی از یک کشور تاریخی بدست بیاورم هرچه اطلاعات سفر در مورد مقصد بیشتر باشد قطعا موقع بازدید لذت بیشتری  خواهیم برد و برای ماجذابیت بهتری خواهد داشت. بنابراین با اطلاعاتی که بدست آوردم خود را برای سفر آماده کردیم. بلیط و واچر هتل ویزا برای یک هفته سفر در شهریور ماه از تاریخ ۹۶/۶/۱۰ لغایت ۹۶/۶/۱۷ توسط آژانس مسافرتی که از ۱۰ روز قبل برای دو نفر سفارش داده بودیم  که مدارک دو روز قبل از سفر آماده شد. روز بعد هم برای پرداخت هزینه ارز و عوارض فرودگاهی اقدام کردم.

مشاهده لیست قیمت تورهای روسیه

روز سفر : رفتن به فرودگاه

از روز قبل سفرکلیه وسایل مورد نیاز سفر را لیست برداری کرده و به مرور آنها را آماده کرده بودیم تا چیزی فراموش نشه چون ساعت پرواز ۱۱/۳۰ صبح روز جمعه مورخ ۹۶/۶/۱۰  مصادف با عید قربان بود با در نظر گرفتن زمانهای لازم برای حضور در فرودگاه، آژانس هم رزرو کرده بودیم برای ساعت ۷ صبح تا سروقت دنبال ما بیاد. بیشتر وقتها برای رفتن به فرودگاه از آژانس استفاده میکنیم چون فکر می کنم راحتر است و با خیال راحت و بدون استرس و بموقع به فرودگاه می رسیم و نگرانی از دیر رسیدن به فرودگاه و نبود جای پارکینگ ماشین را نداریم. پرواز با شرکت هواپیمایی آسمان است .  با آمدن ماشین بموقع به فرودگاه رسیدیم و سه ساعت وقت برای تشریفات فرودگاهی  داشتیم . اول باید وسایل خود را تحویل کانتر بار میدادیم . سه محل برای اینکار در نظر گرفته شده بود و منتظر شدیم تا شروع بکار کنند بیشتر از یکساعتی توی صف بودیم تا وسایل خود را تحویل دادیم و کارت پرواز  برای خودم و همسرم گرفتیم. این نکته را هم بگم  که ایرلاین های ایرانی وزن بار همراه مسافر را کلی و روی هم در نظر می گیرند که وزن بار مجاز حداکثر ۳۰ کیلو می باشد این هم یک حسن ایرلاین های خودمان است ولی در سایر ایرلاین های خارجی هر مسافر مجاز است حداکثر ۲۰ کیلو بار را تحویل دهد و بیشتر از آن اضافه بار محسوب میشود. ساعت۱۰/۳۰دقیقه گیت شماره ۲۳ و صندلی ها هم مشخص شد. و دعا می کردم که تاخیری در کار نباشد. بعد دنبال گرفتن ارز مسافرتی رفتیم.از چند روز قبل حواله ارزی  و عوارض فرودگاهی راتهیه کرده بودم تا زیاد در فرودگاه معطل نشویم. این بود که بسرعت به باجه بانک ملی رفتیم و با ارایه حواله ارزی هر یک ۳۰۰ دلار گرفتیم. بعد رفتیم توی صف طولانی چک گذرنامه ایستادیم. مسافران زیادی در صف ایستاده بودند و چاره ای جز انتظار نداشتیم. بدون مشکل مهر خروج بر روی پاسپورت ها زده شد . چون زمان زیادی وقت برای گشت در محوطه سالن نداشتیم خود را به سالن ترانزیت رساندیم وقتی که به مقابل گیت ۲۳ رسیدیم فقط ۱۵ دقیقه زمان مانده بود .با وجودیکه بموقع به فرودگاه رسیده بودیم همش با عجله و دلهره کارها را انجام میدادیم تا جا نمانیم. به هر حال این هم جزو زیبایی های سفر است. بالاخره گیت باز شد و بدون تاخیر سوار هواپیما شدیم. پروازشماره ۵۵۶ آسمان صندلی های ما دو نفر کنار هم و یکی از آنها کنار پنجره بود و این یک حسن بود که مناظر را می توانستیم ببینیم.  مهماندارها  همگی مسن بودند معلوم بود با تجربه هستند. پرواز با کمی تاخیر در ساعت ۱۲ انجام شد . مقصد ما کشور روسیه شهر مسکو، فاصله هوایی ۲۴۶۴ کیلومتر و زمان پروازی ۳/۵ ساعت و فرودگاه ونوکوا (vnukovo) خواهد بود و این شد که سفر دو نفری ما هم آغاز گردید. سفر به اعماق تاریخ روسیه. هوای امروز هم صاف آفتابی است . مسیر عبوری از شهرهای قزوین و رشت و بخش غربی دریای خزر وارد خاک روسیه شدیم .  دیدن رودخانه طولانی ولگا دیدنی بود و بقیه نقاط و طبیعت پایین  بدلیل ابری بودن آسمان قابل مشاهده نبود. پذیرایی خوب و مناسبی انجام شد و مهماندارها با خوشرویی با مسافران برخورد می کردند. در میانه راه خلبان اعلام کرد که ممکن است با جریانهای هوایی و وزش بادهای تند همراه با تکانهای احتمالی شدید برخورد کنیم . جاهایی با جریانها برخورد کردیم که خلبان با مهارت فراوان هواپیما را بخوبی کنترل میکرد. با نزدیک شدن به فضای شهر مسکو و کاهش ارتفاع مناظر طبیعی که پوشیده از فضای سبز و جنگل بود و نیز رودخانه های پرآب بیشتر و بیشتر نمایان میشد. واقعا شهر مسکو در یک منطقه سرسبز و پوشیده از جنگل واقع شده است. آهسته آهسته  نمای ساختمانهای شهر ظاهر میشدند

رسیدن به مقصد و فرودگاه مسکو

بوقت ایران ساعت ۳/۵ بعدازظهر وارد فرودگاه مسکو شدیم و  با نشستن آرام هواپیما بر روی باند فرودگاه ونوکوا  و مسافران با دست زدن های مکرر خود به خلبان و کادر پروازی آسمان ابراز احساسات می کردند و  واز اینکه پرواز آرامی را داشتیم خوشحال بودیم و  ما به خلبان های با تجربه خودمان می بالیم . بعد از خروج از هواپیما  و عبور از سالنهای طولانی جلوی باجه های کنترل گذرنامه ایستادیم خیلی توی صف معطل شدیم و صف به کندی جلو می رفت بالاخره نوبت بما رسید و پس از تحویل گذرنامه به مسول باجه، یک برگه اقامت یا مهاجرت  که کلیه اطلاعات و مشخصات مسافر  در آن درج شده بود بما داد  که باید آنرا امضا میکردیم این برگه را باید تا انتهای سفر در کنار پاسپورت همراه خود داشته باشیم و در موقع خروج  آنرا  به ماموران فرودگاه  تحویل دهیم . مدتی هم برای تحویل چمدانها  طول کشید و از درب خروجی وارد سالن انتظار شدیم که لیدرها منتظر مسافران خود بودند ما هم نماینده شرکت تور لیدر استار تراول را پیدا کردیم و با معرفی خود در کنار لیست اسامی که همراه داشت نام ما را تیک زد و حضور خود را اعلام کردیم و در کنار سایر مسافران دیگر ایستادیم تا همگی همسفران هم بیایند.  اینرا بگم که کشور روسیه ۲۷۰ فرودگاه دارد که از این تعداد ۸ فرودگاه در شهر مسکو قرار گرفته اند که ۴ فرودگاه آن بین المللی می باشند و فرودگاه بین اللملی ونوکوا در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهر مسکو قرار گرفته است.

پس از سوار شدن کلیه مسافران به اتوبوسی که از قبل در محوطه فرودگاه آماده  بود تعداد ما ۴۰ نفری میشدند یک تور کامل شدیم. تور لیدر ما جوانی متین و با اخلاق بود فرودگاه در خارج از شهر قرار داشت و اولین کاری که انجام دادیم تنظیم ساعت به وقت محلی بود ساعت ۳۰/ ۱۳ بعدازظهر. یک ساعتی طول میکشید تا به هتل برسیم و در طول مسیر همانطور که ما مناظر عبوری را می دیدیم  لیدر ضمن معرفی خود نکاتی را که باید در طول اقامت و سفر در  دو شهر مسکو و سنت پترزبورگ بدانیم و آنها رارعایت کنیم تا  در طول سفر دچار دردسر و مشکل نشویم و نیز مختصری از اجرای تورها و زمان بندی  برنامه ها و همینطور از اجرای برنامه ها و هزینه های تورهای آپشن و اختیاری مطالبی را عنوان کرد.

اطراف شهر کلا سبز و جنگلی بود و کارخانجات و نمایندگی های آنها و مجتمع های مسکونی گارگری در مسیر دیده میشد و در نزدیکی شهر بزرگراه ها و خیابانهای عریض و ساختمان های مسکونی وتجاری و با ارتفاع های کم و یکسان و معماری های رومی و سنتی به چشم میخوردند. در مسیرهای عبوری از ترافیک های شهر  خبری نبود. خوشبختانه چون دو روز آینده شنبه و یکشنبه دو روز تعطیلی پشت سرهم  هست شهر خلوت است و در مسیر و در خیابان ها و بزرگراه ها بنر های جشن سالگرد تولد شهر مسکو را نصب کرده بودند. ماشین های  سواری مدل بالا  و لوکس ساخت  شرکت ها و برندهای آسیایی و اروپایی بسیار زیاد در خیابانها در حال حرکت بودند.

بعد از یکساعتی به هتل رادیسون رسیدیم و پس از تحویل چمدانها  خبری از چمدان برها نبود و خودمان چمدانها را حرکت دادیم و در لابی هتل با تحویل پاسپورت و برگه اقامتی به خانم رسپشن هتل، منتظر ماندیم تا اتاق ها را تحویل دهند. اتاق ما شماره ۵۴۳  در طبقه پنجم یک تخت دابل و رو به خیابان  با پنجره های بلند و اتاق و سرویس ها کاملا تمیز و مرتب بود. لازم به ذکر است من وهمسرم به تمیزی و مرتب بودن و بهداشتی و درجه هتل خیلی اهمیت میدهیم . از این لحاظ نمیخواهیم در طول سفر نگرانی داشته باشیم. یکی از کارهای خوب و قشنگی که لیدر برای ما انجام داد تشکیل فوری  یک گروه تلگرامی بود و همه گروه عضو آن شدیم هم برای اطلاع رسانی همدیگر و همینطور عکسهایی که از مناظر میگرفتیم  و یا تجربیات و خاطرات خود را به اشتراک می گذاشتیم تا  همه اعضای گروه ببینند و از آنها لذت ببرند. در مجموع کار بسیار خوبی بود.

مروری بر تاریخ و جغرافیا و فرهنگ روسیه

در شهر مسکو و سنت پترزبورگ ساختارهای مدرن و سنتی در کنار هم دیده میشوند و میتوان تاریخ روسیه را با قدم زدن در کوچه ها و خیابان های این دو شهر تماشا کرد . این دو شهر از شهرهای گران برای سفرهستند شهر مسکو و سنت پترزبورگ دارای جاذبه دیدنی زیادی مثل قصرها و کلیسا ها و موزه های بسیاری می باشند اما زیبایی های آنها این ارزش را دارد که به آنجا سفر کنیم و از آنها دیدن کنیم. امپراتوری روسیه از زمان ایوان چهارم (ایوان مخوف) شروع می شود که خود را  اولین تزار خواند  و قبل از وی روسیه حکومت متمرکز و نیرومندی نداشت و پتر کبیر و کاترین کبیر از معروفترین پادشاهان روسیه بودند که اصلاحات زیادی جهت مدرن کردن این کشور انجام دادند و در زمان آنها این کشور به یک امپراتوری پهناور و نیرومند تبدیل شد. روسیه با ۱۴ کشور آسیایی و اروپایی هم مرز است و با اقیانوس های منجمد شمالی و آرام شمالی و با دریاهای خزر، سیاه ، بالیتک و ژاپن و برینگ مرز آبی دارد. روسیه پهناورترین کشور جهان است که بیشتر مناطق این کشور سردسیر و کم بارش و خالی از سکنه است و با ۱۴۲ میلیون جمعیت و مسکو با ۱۱ میلیون جمعیت پرجمعیت ترین شهر اروپا است. مردم روسیه مردمی فرهنگ دوست و برای شخصیت های علمی و فرهنگی خود ارزش خاصی قایل هستند و عموما مردمی جدی هستند و کمتر لبخند به چهره دارند. در روسیه برای تهیه غذا و نوشیدنی از مواد غیر حلال نیز استفاده می کنند لذا برای افراد مقید باید احتیاط لازم را بجا آورند و از هر مکانی غذا تهیه نکنند.

هتل رادیسون اسلاویانسکایا

هتل ۴ ستاره تاپ و با موقعیت محلی بسیار مناسب و در ۶ طبقه با  ۴۲۷ اتاق و سوییت و ۴ رستوران و کافی شاپ و  دارای استخر سرپوشیده می باشد . رودخانه مسکوا  روبروی هتل قرار داشت و عبور کشتی ها و قایق های تفریحی و توریستی تماشایی بود و ایستگاه مترو کیفسکایا در ۳۰۰متری هتل قرار داشت و ایستگاه قطار راه آهن کیفسکی به سمت فرودگاه در نزدیکی هتل بود و وجود چندین مرکز خرید بزرگ مثل Europesky و سوپر مارکت و رستوران و فست فود در اطراف و پل رودخانه  مسکوا  در مقابل هتل قرار داشت. لابی هتل وسیع و بزرگ بود همراه با کافی شاپ و رستورانها و همینطور رستوران مخصوص صبحانه که از سایررستوران ها جدا بود که در طبقه همکف قرار داشتند چندین مغازه لوکس و صرافی  نیز در همین طبقه قرار دارند .

تصویر۱ : لابی هتل رادیسون

بعد از  تحویل اتاق و جابجا کردن وسایل و آویزان کردن لباس ها در کمد و خوردن مقداری خوراکی برای رفع خستگی استراحت کردیم.  وقتی از خواب بیدار شدم که غروب بود پس از  این استراحت که لازم هم بود برای کشف موقعیت اطراف هتل بیرون رفتیم و با پای پیاده و بصورت پیاده روی مکانهای خرید، سوپرمارکت، مترو، تاکسی، رستوران و فست فودها را پیدا کنیم. موقعیت هتل از این لحاظ خیلی خوب بود. رودخانه مسکوا روبروی هتل بود. برای قایق سواری و کشتی سواری حرف نداشت.ایستگاه مترو کیفسکایا صدمتری هتل بود.تا ساعت ۹ شب کلی گشتیم و محو تماشای نورپردازی های ساختمانها و خیابانهای اطراف شده بودیم و واقعا  زیبا بودند. محوطه جلوی هتل دارای آب نما و باغچه و فضای سبز و کلی هم گل و گل کاری شده بود و ساختمان هتل و محوطه نور پردازی قشنگی داشت. تصمیم داشتیم از مکانهای مختلف با گرفتن عکس خاطره ها را حفظ کنیم. زمان مسافرت ما با دو رویداد بزرگ این کشور  مصادف شده بود یکی جشن و فستیوال سالگرد ۸۷۰ تولد بوجود آمدن شهر مسکو و دیگری تقارن امسال با یکصدمین جشن انقلاب آنها بود و از این لحاظ خوشحال بودیم چون شهر حال و هوای دیگری داشت و خیابان ها را چراغانی و تزیین کرده بودند.

ساعت هفت از خواب بیدار شدیم و از پشت پنجره اتاق، بیرون را نگاه می کردم . اولین صبح دل انگیز و مشاهده مردم از کنار پنجره که جنبش و جوش مردم دیدنی بود. علیرغم صاف بودن هوا  لباس های گرم پوشیده بودند بنظر می رسید هوا سرد باشد.ساعت صرف صبحانه  از ساعت ۶ صبح تا ۱۱ صبح بود و چون لیدر در گروه پیغام گذاشته بود ساعت قرار ۹/۳۰ در لابی هتل جمع شویم ما ساعت ۸ برای صرف اولین صبحانه به رستورانی در طبقه همکف که در انتهای سالن بود رفتیم  رستوران سه سالن جداگانه داشت و  صبحانه مفصل بصورت بوفه و با تنوع زیاد که برای هر سلیقه ای منو داشت . انواع کیک و شیرینی، مربا،  نوشیدنی، آب میوه، میوه، تنقلات، نان باگت، انواع سوسیس و کالباس، تخم مرغ و املت و....... پس از صرف صبحانه در لابی حاضر شدیم من و همسرم سعی می کردیم همیشه بموقع سر قرارها حاضر شویم  و باعث اتلاف وقت گروه نشویم. علیرغم تاکید لیدر باز مشاهده میشد کسانی هستند که به بهانه های مختلف دیر حاضر میشدند که کار خوبی نمی کردند. آقای یار محمدی تور لیدر ما جوانی چابک و خوش برخورد و با اخلاق و مسولیت پذیر بود. نقشه شهر و مترو را از رسپشن گرفتم و به همراه خود  نگه داشتیم.

اتوبوس بیرون هتل آماده و منتظر بود و پس از سوار شدن با کمی تاخیر حرکت کرد. هوا صاف و درخشان بود ما هم لباس گرم پوشیده بودیم .امروز شنبه و روز تعطیل بود و خیابان ها خلوت بود و از ترافیک و شلوغی خبری نبود. امروز و فردا چون تعطیل است براحتی و بدون ترافیک، به جاهای دیدنی برویم . در طول مسیر لیدر، برنامه های امروز را بیان کرد . اولین برنامه دیدار از دانشگاه دولتی مسکو بود بعد تپه گنجشکها، پارک پیروزی، خیابان آربات قدیم و در انتها صرف نهار در یک رستوران ایرانی نزدیک میدان سرخ بود . این برنامه تا ساعت دو بعدازظهر طول میکشید.  وی بنا داشت در طول مسیرها کمی از تاریخ مسکو برایمان صحبت کند و اطلاعات بسیارخوبی هم بما ارایه میداد و لیدر برای هر بازدید از هر محل زمانی  را تعیین می کرد و از همه درخواست می کرد حتما سر وقت حاضر شویم و برای وقت همسفران خود احترام قایل شویم و بتوانیم برنامه بعدی را انجام دهیم. اولین توقف ما مقابل دانشگاه دولتی مسکو بود.

دانشگاه دولتی مسکو

مقابل ساختمان دانشگاه پیاده شدیم ساختمان با عظمت و با شکوهی بود با فضای باز سبزی و آبنمای جلوی آن . دانشگاه دولتی مسکو یکی از مهمترین دانشگاههای مسکو و یکی از زیباترین و با عظمت ترین و با شکوه ترین دانشگاههای دنیا است که در بالای تپه ای بنام تپه گنجشک ها ساخته شده واز لحاظ معماری در شمار زیباترین و با عظمت ترین دانشگاههای جهان است و در روسیه به لحاظ ارزشی که برای علم و دانش قایل هستند معمولا دانشگاه های خود  را در بلندترین نقاط شهر بنا می کنند و ساختمان دانشگاه یکی از ساختمانهای بلند بنام هفت خواهران است. نمای این ساختمان زیبا مزین به ساعت و دماسنج و فشارسنج و مجسمه های برنزی از دانشمندان برجسته روسی است. محوطه بسیار وسیع و سرسبز و آب نما در جلوی ساختمان دانشگاه زیبایی خاصی دارد. ۴۵ دقیقه در اینجا توقف داشتیم و ما هم از زوایای مختلف عکس می گرفتیم. همانطور که قبلا گفته بودم سعی می کردیم از تمامی لحظات سفر و دیدنی ها خاطره را ثبت کنیم. فکر می کنم بعدها تنها چیزی که از این سفر برایمان باقی می ماند ثبت همین لحظه هاست. گروهی تصمیم گرفتیم از هر مکان دیدنی، چند عکس دسته جمعی با هم بگیریم و در گروه به اشتراک بگذاریم. اولین عکس دسته جمعی را همین جا مقابل نمای دانشگاه انداختیم.

تصویر ۲ : نمای دانشگاه دولتی مسکو

ساختمان های هفت خواهران

در شهر مسکو هفت سازه بلند مرتبه، مشهور به هفت خواهران و یا به آسمان خراشهای استالینی وجود دارند که در سال ۱۹۴۷بدستور استالین طرح ساخت  هشت ساختمان آسمان خراش در شهر مسکو را به مناسبت هشتصدمین سال تولد شهر مسکو برای اجرا داده شد. هفت ساختمان ساخته شدند و ساخت یکی از ساختمانها پس از مرگ استالین متوقف شد. نمای این ساختمانها بویژه در شبها با نورپردازی ویژه ای که دارند واقعا می درخشند.

۱- ساختمان اصلی دانشگاه دولتی

۲- مجتمع مسکونی در بلوار کاتلینچسکایا

۳- هتل اوکراین

۴- ساختمان وزارت خارجه روسیه

۵- مجتمع مسکونی در میدان کودرینسکایا

۶- ساختمان اداری مسکونی برج دوشکین

۷- هتل لینگراد

تپه گنجشکها

به فاصله کمی از محل دانشگاه تپه گنجشکها قرار گرفته و به محض پیاده شدن از ماشین، زنان و مردانی را میدیدیم که با لباسهای محلی و سنتی جلو می آمدند و با اصرار می خواستند با ما عکس بگیرند. بعضیشون هم لباسهای سنتی قشنگی به تن داشتند و وسوسه میشدی یه عکسی تاریخی با لباس های  آنها بگیریم ولی عکس گرفتن با آنها پولی بود. تپه گنچشکها یا بام شهر مسکو یکی از بلندترین نقاط شهر است وچشم اندازی وسیع و زیبا ازشهر مسکو را به تماشا میگذارد وچشم انداز و زیبایی خاصی دارد. اطراف شهر  اصلا کوهی وجود ندارد و مسکو در تختی قرار دارد و جنگل و رودخانه آنرا محصور کرده است .

پارک پیروزی یا پابدی

مکان بعدی که از آن بازدید کردیم پارک بزرگ پیروزی بود که یکی از دیدنی های شهر مسکو می باشد.این پارک به افتخار پیروزی ارتش سرخ در جنگ جهانی دوم،  در سال ۱۹۹۴ میلادی و همزمان با پنجاهمین سالگرد پایان جنگ جهانی ساخته شده است. در این پارک علاوه بر مجموعه ای از موزه ها ، یک کلیسا و  یک کنیسا و یک مسجد نیز وجود دارد که این اماکن به نشانه یادبود گرایشات مذهبی مردمی است که  در جنگ شرکت داشتند که در این پارک به احترام این ادیان ساخته شده است . بداخل کلیسای آنجا شدیم و از داخل آن دیدن کردیم مراسم دعا در حال انجام بود شمع و عود روشن کرده بودند و دعا و سرود می خوانند .در بخش دیگری از پارک ستونهایی از جنس برنز دیده می شود که هر کدام از آنها به افتخار یگانهای حاضر در جنگ ساخته شده اند. در میانه و وسط پارک ستونی بلند به ارتفاع ۱۴۱/۸ متر وجود دارد که به نشانه ۱۴۱۸ روز جنگ و مقاومت مردم روسیه در مقابل اشغال گران میباشد. در روی این ستون بصورت برجسته نام شهرهای شرکت کننده در جنگ و اسامی بسیاری از کشته شدگان حک شده و در پایین این ستون مجسمه سردار جنگ با مغول ها شمشیر بدست و سوار بر اسب که در حال کشتن اژدهاست و اژدها بسمت شرق و خاور دور  هستند و در بالای این ستون تندیس سه فرشته جارچی که در حال نواختن صور پیروزی است به چشم می خورد. لازم به یادآوری است هر روز در پایین این ستون گلهای تازه قرار می دهند.

تصویر ۴ : ستون در وسط پارک پیروزی

آبنمایی در بخشی دیگری  از پارک دیده می شود که در شبها برنگ قرمز در می آیند. در قسمت دیگر پارک ساختمان سفید رنگی که مجسمه دو اسب بر بام آن خودنمایی میکند موزه جنگ نام دارد . در داخل این موزه تسلیحات به جا مانده از جنگ، اشیا و مدال ها و تابلو نقاشی فرماندهان و سربازان نگهداری می شود. بازدید از آن جزو برنامه تور نبود. این پارک در روزهای دوشنبه هر هفته و همچنین آخرین پنجشنبه هر ماه تعطیل میباشد. بعد از دیدار یک ساعته از پارک پیروزی سوار ماشین شدیم تا به محله آربات قدیم برویم. در مسیر عبوری از کنار دروازه پیروزی نیز رد شدیم. در طول مسیر عبوری به مناسبت جشن سالگرد ۸۷۰ سالگرد تولد شهر مسکو شهر را آذین بندی کرده بودند و خصوصا در شبها  جلوه خاصی داشتند.

خیابان آربات قدیم

یکی دیگر از دیدنی های شهر مسکو خیابان آربات قدیم می باشد. این محله از قدیمی ترین محله های مسکو می باشد خیابانی با پیاده رویی سنگ فرش شده یک کیلومتری، که در قلب شهر مسکو قرار دارد. این خیابان قدمتی پانصد ساله دارد. چندی پیش جشن ۵۲۰ سالگی آربات در این محل برگزار شد. در ابتدای این خیابان مجسمه برنزی شاعر و نویسنده معروف روسی بنام پوشکین و همسرش ناتلی به چشم می خورد که در مقابل محل زندگیش قرار گرفته که این خانه الان به موزه تبدیل شده و ازجمله دیدنی های این خیابان تاریخی است.

تصویر ۵ : خیابان آربات قدیم

در گوشه و کناره های این خیابان نقاش ها دوره گردی که به کشیدن نقاشی و تصاویر توریست ها مشغول هستند دیده می شوند. این خیابان بیشتر شبیه به یک خیابان هنری است که در آن فروشگاه های عرضه صنایع دستی و هنری به چشم می خورند. اینجا محلی برای حضور شاعران و نوازنده هاست و واقعا  آدمی با عبور از این محله تاریخ گذشته مسکو را حس میکند. در بخش دیگری از این محله مجسمه برنزی بولات اکودژاوای شاعر و آهنگساز و رمان نویس نیز دیده می شود. به موازات این خیابان، آربات جدید ساخته شده است. در نزدیکی خیابان آربات ساختمان وزارت خارجه روسیه قرار داشت که اینهم  جزو یکی از ساختمانهای هفت خواهران می باشد با همان سبک معماری ، زیبا بود .ساعت ۱۳/۳۰ ظهر بطرف رستوران ایرانی که در نزدیکی میدان سرخ قرار داشت راهی شدیم. امروز خیلی پیاده روی کرده بودیم و حسابی خسته  شده بودیم که پس از  صرف غذا  ازحال رفته بودیم و نیاز داشتیم یک استراحت کوتاهی داشته باشیم . میانگین سنین گروه تور اکثرا ۵۰-۴۰ ساله بودند همه راضی بودند به هتل برویم. چون برنامه تور تمام شده بود ساعت ۱۵ به طرف هتل حرکت کردیم و ساعتی در هتل استراحت کردیم تا انژری از دست رفته را بدست بیاوریم و دوباره بیرون برویم. ما از برنامه های آپشن تور اصلا استفاده نکردیم و ترجیح دادیم خودمان برای وقت های آزاد سفر  برنامه ریزی کنیم. استراحت کوتاه واقعا چسبید و تصمیم گرفیتم با پای پیاده  تا خیابان آربات رفتیم تا شبهای آن را ببینیم  و نورپردازی مناظر و خیابان های اطراف آن را ببینیم قبلا گفته بودم بواسطه جشن های تولد مسکو شهر را آذین بندی کرده بودند و شبهای آن دیدنی بود. همان مناظری که در صبح دیده بودم بطرز جالبی در شب زیباتر بودند و برای دیدن رودخانه مسکوا کنار رودخانه رفتیم و از مناظر اطراف رودخانه و نیز از  تماشای حرکت و عبور کشتی های مختلف کوچک و بزرگ توریستی بروی رودخانه لذت می بردیم .

تصویر ۶ ، ۷ : رودخانه مسکوا در روز و شب

این نکته را بگم برای عبور از خیابان همه عابران باید از محل های خط کشی شده عبور کنند در غیر صورت اگر تصادفی رخ میداد عابر مقصر است و تمامی ماشین ها مجهز به دوربین می باشند. داخل خیابان ها ما اصلا صدای بوق ماشینی را نشیندیم، پنداری ماشین ها بوق ندارند ولی صدای موتورسوارهایی که با صداهای نابهنجار خود غرش کنان حرکت می کردند و با بلند کردن صدای موزیک در خیابان ها جولان می دادند توجه ما را به خود جلب می کردند و وقتی همزمان چند تا از این موتورسوارها با هم حرکت می کردند صدای غرش وحشتناکی در خیابان ها ایجاد می کردند که موجب آلودگی شدید صوتی میشدند.  شام را در کی اف سی که نزدیک هتل بود خوردیم دو نفری ۷۰۰ روبل شد قیمت فست فودها مثل تهران است . ساعت ۱۰/۳۰ شب به هتل برگشتیم و چند دقیقه ای در محوطه جلو هتل نشستیم نمای شب ساختمان هتل واقعا قشنگ بود. تصویر ۸ : نمای شب هتل رادیسون

شب از فرط خستگی زود خوابیدیم و در عوض زود از خواب بیدار شدیم. امروز هوا ابری بود و خورشید از لابلای  ابرها می تابید. هر روز گزارش آب و هوا و میزان درجه دما را از روی نرم افزار یاندکس پیگیری می کردم بغیر از پنجشنبه بقیه روزها هوا مناسب بود . از پشت پنجره هتل نمای ساختمان مترو  که در مقابل ما قرار داشت بسیار زیبا بود و رفت و آمد مردم و ماشین ها را نگاه میکردم. با وجودیکه امروز هم روز تعطیل بود ولی از صبح زود جنبش و جوش  مردم را میشد بچشم دید.

لیدر پیام گذاشته بود در ساعت ۴۵/ ۹ صبح در لابی حاضر باشیم . برای صرف صبحانه بموقع به رستوران رفتیم با کمی تفاوت منوی امروز هم مثل روز گذشته بود. صبحانه مفصلی خوردیم خودمون را برای یک گشت شهری دیگر آماده  کردیم . هر روز میخواستیم که اتاق و سرویس ها را تمیز و مرتب کنند انصافا خوب هم تمیز می کردند و ملحفه ها و رویه بالشها را هم تعویض می کردند .کارکنان رسپشن مودب بودند هر راهنمایی که می خواستیم جواب میدادند. خارج از هتل مردم کمتر انگلیسی میدونستن پس سعی میکردم هر نوع اطلاعاتی را لازم داشتیم از اونها بپرسیم. گفته بودم که لیدر ما جوان مسئولیت پذیری بود تا در هرمحل آمار می گرفت که کسی جا نماند.

امروز با پای پیاده به گشت می رفتیم برنامه امروز بازدید از دو ایستگاه مترو ، میدان سرخ، باغ الکساندر، کاخ کرملین و در انتها هم نهار بود.لیدر امروز کار خوبی که کرده بود  برای همگی ما گوشی بی سیم آورده بود و  با نصب اون روی یک گوش  به بصورت یکطرفه راهنمایی های لازم را از اون می گرفتیم با اینکار کسی از گروه جدا نمی شد و حتما باید  در نزدیکی لیدر می بودیم تا صدای اون را داشته باشیم. فاصله ما تا اون نباید زیاد میشد چون صدا یا قطع می شد یا نویزی .اون جلو بود و ما هم پشت سر اون.خوشبختانه ایستگاه مترو کیفسکایا در نزدیکی هتل و چند صد متری با هتل  فاصله نداشت . وقتی وارد ایستگاه شدیم نیروهای پلیس حضور داشتند و باید بازرسی و از گیت های کنترل رد می شدیم و موقع عبور کیف و وسایل همراهمان با دستگاه کنترل شد . در جاهای پر تردد و اماکن حساس این کنترلها انجام میشد که یک مقداری معطلی داشت. با تهیه بلیط وارد سالن ایستگاه شدیم و با پله برقی های طولانی  به عمق زیر زمین وارد میشدیم . ایستگاه های مترو مسکو از زیباترین و عمیق ترین ایستگاه های مترو در دنیا هستند. نکته ای که باید رعایت میکردیم این بود که سمت راست پله برقی می ایستادیم تا سمت چپ برای عبور کسانی که عجله دارند آزاد و باز باشد. این ایستگاه یکی از اصلی ترین و زیباترین ایستگاه های موجود در رینگ قطار شهری مسکو بود که چندین مسیر را بهم متصل می کرد .وقتی وارد سالن اصلی ایستگاه شدیم تصاویر نقاشی شده روی دیوارها را مشاهده کردیم که مثل یک گالری نقاشی بسیار زیبا بودند و ما هم شروع کردیم به عکس گرفتن . چند دقیقه ای را دراونجا بودیم .  امروز مترو خلوت بود و منتظر آمدن قطار شدیم تا به ایستگاه میدان سرخ برویم.

تصویر ۹ ، ۱۰ : نمای داخلی ایستگاه کیفسکایا

سه ایستگاه جلوتر باید پیاده میشدیم.  خیلی زود به ایستگاه رسیدیم. ایستگاه میدان سرخ بنام Ploshchad Revolyutsi است. اینجا هم زیبایی خودش را داشت هم مجسمه های سگ برنزی و خروس که مردم معتقدند با مسح آنها برایشان خوش شانسی می آورد. این ایستگاه در نزدیکی میدان سرخ قرار دارد. بدلیل فستیوال تولد مسکو و جشنهای این روزها پلیس و نیروهای امنیتی همه جا به چشم میخورند.

تصویر ۱۲ ، ۱۳ ، ۱۴ : نمای داخلی ایستگاه میدان سرخ

مترو مسکو

از مکان های بسیار دیدنی مسکو ایستگاه های مترو اون می باشد. بییشتر ایستگاههای مترو شهر مسکو زیبا و شاهکار هنری می باشند و بدلیل معماری های زیبا و آویزهای آنها و نیز به بدلیل داشتن طولانی ترین و عمیق ترین پله های برقی شهرت جهانی دارند. مترو مسکو با داشتن ۱۴ خط فعال و ۲۰۶ ایستگاه و بطول ۳۴۶ کیلومتر یکی از قدیمی ترین سامانه قطار شهری در جهان است و روزانه ۹ میلیون مسافر را جابجا می کند و تعداد قطارها  زیاد و مدت انتظار بین دو قطار ۹۰ ثانیه است. این مترو در سال ۱۹۳۵ تا کنون مشغول بکار است و در طول جنگ جهانی از این ایستگاهها به عنوان پناهگاه استفاده میشده است. قیمت بلیط برای هر نفر ۵۵ روبل هست و برای تعویض خط نیازی به پرداخت مجدد هزینه بلیط نیست . کل علایم و راهنمایی های داخل مترو به زبان روسی است ولی نقشه های مترو با زبان انکلیسی نیز موجود می باشند. در بیرون ایستگاههای مترو با تابلویی بشکل M مشخص می شوند.

تصویر۱۶،۱۵ : نقشه مترو شهر مسکو و اماکن دیدنی اطراف میدان سرخ

جشن تولد مسکو

هر ساله جشنی به مناسبت سالگرد تولد و تاسیس شهر مسکو در سراسر این شهر برگزار می شود که هزاران گردشگر را در این ایام به این شهر می کشاند و صدها برنامه هنری و فستیوال و کنسرت در گوشه و کنار این شهر برپا می شود. برای نخستین بار در سال ۱۸۴۷ میلادی به مناسبت ۷۰۰ سالگی برگزار شد و پس از آن جشن ۸۰۰ سالگی در سال ۱۹۴۷ انجام شد و جشن ۸۵۰ سالگی نیز در سال ۱۹۹۷ برگزار شد . از این سال به بعد جشن تولد این شهر بصورت سالانه در روزهای هفته اول و دوم ماه سپتامبر برگزار می شود. در این فستیوال شاد مردم با پوشیدن لباس های رنگی و  سنتی  در خیابانها به جشن و پایکوبی می پردازند و شهر یکپارچه غرق شادی و چراغانی است.

ورودی دروازه اصلی  میدان سرخ

مردم و توریستهای زیادی در این محل بودند. دروازه اصلی میدان سرخ دروازه شمالی یا  رستاخیز (Resurrrction gate)است که روبروی کلیسای سنت باسیل قرار دارد. برای وارد شدن گیت بازررسی وکنترل وجود داشت و در صف طولانی ایستادیم.

تصویر ۱۷ : نمای ورودی اصلی میدان سرخ

نقطه صفر

این محل در قسمت شمالی میدان سرخ و درمقابل دروازه اصلی قرار گرفته است که تمام فواصل در روسیه از این نقطه محاسبه می شود. یک دایره برنزی بزرگی وجود دارد و مردم روی این دایره برنزی می ایستند و سپس آرزویی می کنند و سکه ای را از کنار شانه خود پرتاب می کنند و بر این باورند اگر سکه روی این دایره بیفتد آرزویشان برآورده می شود.

میدان سرخ

میدانی مستطیل شکل که از مشهورترین میدان های جهان که در قلب شهر مسکو واقع شده است و این میدان نماد کشور روسیه است. در واقع این میدان نمایانگر تاریخ و فرهنگ مردم روسیه است. خیابانها اصلی این شهر به این میدان ختم میشوند. بخاطر روزهای جشن تولد مسکو بیشتر فضای میدان اشغال شده و جایگاه برای اجرای مراسم درست کرده بودند و  شبها در اینجا مراسم جشن برگزار میشد که به این خاطر  در این شبها بازدید از میدان سرخ ممنوع بود. لیدر بعد از توضیحات مختصری برای بازدید از میدان و جاذبه های اطراف یک ساعت وقت تعیین کرد.

کلیسای کازان

در  ابتدای میدان سرخ و در ضلع شمال شرقی و در نزدیکی دروازه اصلی  کلیسایی کوچک اما جذاب خودنمایی می کند. وارد کلیسا شدیم عده ای در حال عبادت بودند .عکس و فیلمبرداری در کلیساها ممنوع است.

کلیسای سنت باسیل

کلیسای زیبای میدان سرخ در بخش جنوبی میدان و مقابل دروازه اصلی قرار گرفته و یکی از نمادهای کشور روسیه بشمار می رود با قدمتی ۵۰۰ ساله  بدستور ایوان مخوف به مناسبت تصرف شهرهای کازان وآستاراخان ساخته شده است با ۷ گنبد رنگارنگ و پیازی شکل که از ده  کلیسای جداگانه تشکیل شده و هر کلیسا شامل چندین اتاق تودرتو می باشد.  ما تنها ازنمای بیرونی و محوطه اطراف کلیسا دیدن کردیم .

تصویر ۱۸ : نمای بیرونی کلیسای سنت باسیل

مرکز خرید گوم در داخل میدان سرخ قرار دارد و یک مرکز تاریخی با قدمت بیش از یکصد سال و به سبک معماری اواخر قرن نوزدهم می باشد.  دارای سه طبقه که فضای داخلی آن بسیار زیباست. مرکز خرید با برندهای معتبر ولی بسیارگران است. این مجموعه به یک جاذبه توریستی در کشور روسیه تبدیل شده است.

امروز ازدحام مردم و توریست ها در محوطه بسیار زیاد است و پلیس و نیروهای امنیتی زیاد هستند . درگوشه ای از محوطه هم چادری  برپا شده است و دوستداران فوتبالی با سر و صدای خود  توجه همه را جلب می کردند و نشان میدهدکه مردم اینجا  خود را برای جام جهانی  ۲۰۱۸ که در سال آینده برگزار می شود آماده می کنند. در مقابل درب اصلی میدان سرخ هتل فورسیزن قرار دارد که از قدیمی ترین وگرانترین هتل های مسکو بشمار می آید. . در مقابل ساختمان قرمز رنگی که موزه تاریخی مسکو می باشد مجسمه مارشال ژوکوف  فرمانده جنگ با نازی ها و فاتح شهر برلین دیده می شود که سوار بر اسبی خودنمایی می کند . تصویر ۱۹ : مجسمه مارشال ژوکوف

اون طرف تر ورودی پارک الکساندر است. عروس و دامادهایی را میدیدیم که در حال عکس گرفتن بودند و مردم نسبت به آنها ابراز احساسات می کردند. ازدواج و مراسم عروسی در این کشور ساده برگزار می شود و روز عروسی، عروس و داماد به اماکن دیدنی شهر می روند و عکس یادگاری با هم می گیرند.  باغ الکساندر یکی از پارک های عمومی در مسکو و در نزدیکی میدان سرخ و کاخ کرملین می باشد.

تصویر ۲۰ : باغ الکساندر

در کنار درب ورودی این پارک مقبره سرباز گمنام قرار دارد و در کنار آن مشعلی که همیشه روشن است.  جمعیت زیاد و مشتاق برای دیدن مراسم تعویض نگهبان که هرروز در ساعت خاصی انجام می شود  در اینجا جمع شده بودند تا مراسم را نگاه کنند. ما هم جایی پیدا کردیم و از لابلای جمعیت شاهد انجام این مراسم بودیم.

وسایل حمل و نقل شهری

حمل و نقل در شهر مسکو یکی از بهترین سیستمهای حمل ونقل در دنیاست .  وسایل حمل و نقل عمومی  مثل مترو، تراموا، اتوبوس و تاکسی در همه نقاط شهر در دسترس می باشد. ازکیوسک هایی که حرف KACCA روی آن نوشته شده  می توان بلیط مترو خرید .  خرید بلیط های الکترونیکی و مدت دار و چند سفره با تخفیف های مناسب مقرون بصرفه تر است. راننده های اتوبوس هم بلیط می فروشند که کمی گرانتر است. قیمت تاکسی های زردرنگ گران است بهتر است قبل از سوار شدن در مورد نرخ کرایه مسیر خود با راننده به توافق برسید و بدلیل ترافیک سنگین شهر به هیچ عنوان از تاکسی متر استفاده نکنید. رانندگی در این شهر بدلیل حجم زیاد خودرو و شلوغی و ترافیک های سنگین بسیار وقت گیر و پر تنش است و بسیاری از رانندگان بی اعصاب و بی ملاحظه رانندگی می کنند این را گفتم بخاطر اینکه هوس اجاره ماشین را نکنید. چون علاوه بر دردسرهای رانندگی، کمبود محل پارک در اماکن شلوغ تقریبا غیرممکن است و پارک کردن در محل های ممنوعه جریمه های سنگین دارد و پارکینگ ها هم مجانی نیستند و باید هزینه آنرا پرداخت کنید.

کاخ کرملین

کرملین دو درب اصلی دارد که یکی از آنها همیشه صف طولانی دارد ولی ورودی دوم همین جایی است که ما آمدیدیم و از داخل باغ الکساندر است بهتر و خلوت تر بود. مقابل درب ورودی دو سرباز نگهبان جوان و  قد بلند ایستاده بودند بدون آنکه پلک بزنند و یا تکانی بخورند و توریست های مشتاق با آنها عکس سلفی می گرفنتد. بعد ازآن وارد سالن کنترل شدیم و  وارد محوطه کرملین شدیم سمت چپ انواع ادوات و توپ های جنگی باقی مانده از جنگ را تماشا کردیم  و سمت راست ساختمانی نوساز که بنام قصر ایالتی کرملین گفته میشدکه در بالای ساختمان نماد  دو عقاب طلایی دیده میشد  قرار داشت.

تصویر ۲۱ : ورودی کاخ کرملین

عمارت کرملین مثلثی شکل است و دور تا دور آن توسط دیوارهای بلند و چندین برج احاطه شده که از جنوب به رودخانه مسکوا و از شرق به میدان سرخ و از غرب به باغ الکساندر مشرف است این مجموعه ۲۸ هکتاری ۱۸ برج دارد که بجز سه برج بقیه مربعی شکل می باشن و ضخامت دیوارهای برج بین ۶/۵-۳/۵ متر است  معروفترین و اصلی ترین برج کرملین اسپاسکایا نام دارد که ساعت بزرگی در بالای آن قرار دارد که ۱۵ دقیقه یکبار بصدا در می آید و هر ساعت با نوای دیگری اعلام وقت می کند .

تصویر ۲۲ : برج اسپاسکایا

نکته ای که باید بگم ورود به بعضی از محوطه های کرملین برای توریستها ممنوع است و برای عبور بایستی حتما از محل های خط کشی شده و معین عبور می کردیم و الا با اخطار و سوت کشیدن نگهبانانی که در محوطه حاضر بودند مواجه میشدیم. مسیر حرکت و بازدید برای همه توریست ها مشخص تعیین شده بود همیشه در اماکن دیدنی مثل اینجا یک راهنمای روسی هم، گروه ما را همراهی می کرد که یک خانم سالخورده ای بود. در محوطه حیاط کرملین یک بخش میدان مانندی وجود دارد که اطراف آن چندین کلیسای باشکوه قرار گرفته است . کلیسای عروج که محل تاجگذاری و جشن ها بوده است. کلیسای فرشته که بسیاری از تزارها در اینجا دفن شده اند و مملو از نقاشی ها و تصاویر مذهبی است و کلیسای بشارت با گنبد های زیبایش محل عبادت تزارها بوده است این کلیسا در مجاورت کاخ قرار دارد و به کاخ و ساختمان اصلی راه دارد و دیوار ها و سقف این کلیسا با نقاشی های بی نظیر و قدیمی تزیین شده است.

تصویر ۲۳ ،۲۴ ،۲۵ ،۲۶ : کلیساهای داخل کرملین

در محوطه یک توپ بزرگ جنگی که هیچوقت از آن شلیک نشده در معرض دید می باشد. وزن آن ۴۰ تن و گلوله های توپش در کنار آن دیده میشود.

تصویر ۲۷ : شاه توپ

بزرگترین زنگ ساخته شده جهان نیز در پایین برج ناقوس قرار گرفته که هیچوقت به مرحله نصب نرسید.

بعد از کلی گشت در محوطه کرملین حسابی خسته شده بودیم و در پارکی که در آن نزدیکی بود چند دقیقه ای استراحتی کردیم.  پارکی زیبا  و گلهای  قشنگی داشت. ساعت ۲ شده بود و آهسته آهسته رو به طرف درب خروج از همان محلی که وارد شده بودیم خارج شدیم. به یک رستوران کی اف سی که در کنار باغ الکساندر بود رفتیم و ناهار را خوردیم.  وقتی به هتل رسیدیم خسته بودیم و با استراحت کوتاهی خود را برای  رفتن و دیدن شب میدان سرخ آماده کنیم تا نمای  زیبای شب این میدان را بینیم.  البته به خاطر جشن های بزرگداشت مسکو میدان بسته بود ما هم در همان اطراف تا ساعت ۹ شب به گشت مشعول شدیم . وقتی به هتل رسیدیم ساعت ۱۰  شب بود امروز روز آخری بود که در مسکو بودیم واقعا ۳ روز  برای دیدن مراکز تاریخی شهر مسکو کافی نیست خیلی جاها را هنوز ندیده بودیم باید یک هفته اینجا باشی تا بشود همه جا را دید دلمان می گرفت و دلتنگ می شدیم ولی شوق دیدن سنت پترزبورگ دلتنگی  ما را کمتر می کرد. تمامی وسایل سفر را  جمع آوری و چمدانها را آماده کردیم تا برای فردا صبح آماده باشند و چیزی جا نماند. از طرفی هم نگران بودم با خستگی امروز نکنه خواب بمانیم . ساعت ۱۲ خوابیدیم و چون ما باید ساعت ۴/۳۰ در لابی هتل حاضر باشیم. ساعت پرواز  هم ساعت ۸ صبح بود و  سه ساعت قبل از پرواز  برای انجام تشریفات باید درفرودگاه حاضر باشیم. ساعت موبایل را برای ساعت ۳۰/ ۳ صبح تنظیم کردم و از فرط خستگی خوابیدیم .