سفرنامه لندن و ادینبرا

سفر به دنیای خارق العاده بریتانیا + تصاویر

سفرنامه لندن و ادینبورگ

سفر ما در 23 شهریور تا 6 مهر 1396 انجام شد. حدود 3 ماه پیش از آن دعوت نامه ای از یکی از شرکت های معتبر انگلیسی برای شرکت در یک سمینار به دستمان رسید و با ارائه آن به سفارت توانستیم ویزای بریتانیا بگیریم. وقت سفارت را از سفارت بریتانیا در ابوظبی گرفتیم اما با مذاکره ای که شرکت دعوت کننده ما با سفارت بریتانیا در ابوظبی داشت مدارک ما به تهران منتقل شد و از طریق کارگزاری سفارت بریتانیا در تهران ویزای ما به صورت شش ماهه و مالتی صادر شد. البته صدور ویزا برای هر نفر 120 دلار هزینه داشت.

در ابتدا قصد جدی برای سفر نداشتیم اما وقتی تحقیق بیشتری در مورد لندن و مکان های دیدنی آن کردیم متوجه شدیم که فرصت بسیار مناسبی است که ممکن است دیگر دست ندهد و لذا به هر روی تمام تلاشمان را برای آغاز فرآیند خرید بلیط و رزرو هتل آغاز کردیم.

در ابتدا چون اطلاعات چندانی از مکان های دیدنی لندن نداشتیم شروع به جستجوی اینترنتی کردیم و در همان یکی دو روز اول دریافتیم که مکان های دیدنی بسیار زیادی انتظار ما را می کشد. به نظر بهترین روش، استفاده از سایت های بیشماری است که پرطرفدارترین مکان های هر شهر را به تفکیک موضوع دسته بندی کرده اند. به عنوان نمونه می توان مکان های تاریخی، موزه ها، جاذبه های طبیعی و مکان های تفریحی را به صورت جداگانه در سایت گوگل جستجو کرد. بدون شک یکی از کامل ترین سایت ها در این زمینه سایت TripAdvisor است که به صورت خلاصه جذابیت های موجود در هر شهر را تشریح و عکس های مربوطه را جمع آوری کرده است. اما نباید به یک سایت خاص محدود شد بلکه می توان در دنیای اینترنت مطالب متنوعی را یافت. ضمنا اپلیکیشن های بسیار پر کاربردی نیز وجود دارد که به عنوان مثال می توان از Visit a city نام برد که می توان توسط آن، برنامه ریزی دقیقی برای سفر انجام داد. این برنامه با توجه به امکان چینش مناسب مکان های دیدنی نسبت به فاصله ای که از هم دارند، بسیار مفید است.

در همان ابتدای تحقیقات به این نتیجه رسیدیم که به دلیل گران بودن سفر های درون و بیرون شهری و نیز سایر خدمات در انگلستان می بایست بررسی دقیقی درباره هزینه های پیش رو داشته باشیم. بنابراین در مورد استفاده از اتوبوس، مترو و تاکسی از سایت خوب rome2rio استفاده کردیم تا هم امکان های دسترسی به مکان های مختلف را بدانیم و هم قیمت حدودی هر یک را پیش از سفر تخمین بزنیم.

به پیشنهاد یکی از آشنایان سفر به شهر زیبای ادینبورگ را هم به برنامه دو هفته ای مسافرت افزودیم. در ابتدا در سایت google flight قیمت بلیط خطوط مختلف هوایی را با هم مقایسه کرده و دریافتیم که ارزان ترینِ آن خط هواپیمایی اوکراین است. بلیط رفت و برگشت تهران لندن برای 23 شهریور تا 6 مهر از طریق فرودگاه کیِف را با قیمت 290 یورو خریداری کرده و با توجه به برنامه ای که برای سفر از لندن به ادینبورگ داشتیم پرواز رایان ایر که هزینه رفت و برگشت آن فقط 40 دلار برای هر نفر بود را انتخاب کردیم. رایان ایر یک شرکت هواپیمایی ارزان است که پرواز هایی با قیمت بسیار مناسب ارائه می کند. پایین بودن قیمت بلیط به هیچ عنوان به معنی بی کیفیت بودن پرواز ها نیست بلکه این شرکت برخی خدمات را مثل غذای داخل هواپیما حذف کرده و هزینه های خود را پایین آورده است. مثلا check in پرواز ها به صورت اینترنتی انجام می شود و اگر کسی اینترنتی این کار را انجام ندهد در فرودگاه مجبور به پرداخت 50 یورو است. یا مثلا اینکه در فرودگاه های مشهور و بزرگ که احتمالا هزینه بیشتری دارد فرود نمی آید به عنوان مثال پرواز ما بجای فرودگاه هیثرو در فرودگاه گتویک فرود آمد.

برای رزرو هتل از سایت trivago استفاده کردیم که قیمت هتل ها را به همراه کیفیت هر یک و نیز نظرات کاربران در سایت قرار داده است. قیمت هتل در مرکز لندن بسیار بالاست؛ به عنوان مثال در یک هتل 3 ستاره در چهار شب اول سفر به طور متوسط شبی 130 دلار و در هفت شب آخر حضور در لندن شبی 170 دلار برای یک هتل 4 ستاره پرداخت کردیم. برای 3 شب حضور در هتل 3 ستاره در ادینبورگ نیز شبی 134 دلار پرداخت شد. هتل ها در مجموع کیفیت و امکانات یکسانی داشتند. برای اینکه با قیمت مناسب بتوانیم هتلی انتخاب کنیم که هم به مرکز شهر نزدیک باشد و هم کیفیت بالایی داشته باشد جستجوی بسیاری در سایت  trivago انجام دادیم که البته نتیجه بخش بود و تقریبا به اهداف خود رسیدیم.

روز اول:

اولین چیزی که هنگام فرود در آسمان لندن جلب توجه می کند سرسبزی این شهر است. حاشیه این شهر به شکل حیرت انگیزی پر از درخت و چمن است و زمین های کشاورزی در اطراف شهر غافلگیر کننده است. در فرودگاه گتویک برای چک کردن پاسپورت چیزی در حدود 2 ساعت در صف بودیم و نکته جالب این بود که همه مسافران تمام این مدت را در صف ایستادند بدون کمترین اعتراض یا بی حوصلگی. پس از فرود در فرودگاه گتویک با استفاده از اتوبوس های شرکت National Express به قیمت 10 پوند به پایانه ویکتوریا در مرکز شهر لندن رسیدیم. شرکت حمل و نقل National Express  از ایستگاه مرکزی شهر لندن به نام ویکتوریا تا تمامی فرودگاه های اطراف شهر و بالعکس به فاصله هر نیم ساعت یک سفر را با اتوبوس های مدرن سرویس دهی می کند. شما در طول سفر امکان دسترسی به برق و اینترنت Wi-fi را خواهید داشت.  در طول مسیر از جنوب لندن تا مرکز شهر صحنه های بسیار زیبایی را دیدیم؛ از ساختمان های قدیمی و منظمی که در اطراف جاده بود تا طبیعت زیبایی که قبلا نمونه آن را در سریال های شرلوک هلمز و پوآرو دیده بودیم.

به محض رسیدن به مرکز شهر چون پرواز طولانی را با یک توقف دو ساعته در کیِف پشت سر گذاشته بودیم به یک رستوران مک دونالد رفتیم و اولین fish & chips را در لندن به قیمت 5 پوند خوردیم که غذای محبوب و معروف این شهر است. طعم خوبی داشت اما به نظر ساندویچ کوچکی بود و اگر کسی خیلی گرسنه باشد احتمالا باید یک غذای دیگر هم سفارش دهد. سپس به کلیسای جامع وست مینیستر که یکی از مکان هایی بود که در برنامه سفر ما قرار داشت رفتیم. این کلیسای بزرگ و مجلل که بسیاری در آن در حال عبادت بودند کلیسای مادر کاتولیک در کشورهای انگلستان و ولز محسوب می‌شود از سال ۱۸۹۵ تا ۱۹۰۳ ساخت آن به طول انجامیده است. در ضمن ورود به این کلیسا رایگان است.

از آنجا به سمت هتل حرکت کردیم و چون همه جای شهر در نظر اول برایمان جذاب بود کل مسیر را با پای پیاده طی کردیم که البته این تجربه را در کل دو هفته حضور در انگلستان ادامه دادیم. به نظرم بهترین راه برای درک بهتر زیبایی های یک شهر پیاده روی در میان مردمان و لذت بردن از فرهنگ مردم و مواجهه با زیبایی ها و ناگواری هایی است که مردم همان سرزمین با آن روبرو هستند.

در انتهای مسیر حدود ساعت 7 شب به هتل رسیدیم. چون هتل را به صورت reserve now, pay later رزرو کرده بودیم در همان بدو ورود هزینه اقامت را پرداختیم و وارد هتل شدیم. اتاق های اکثر هتل های 3 و 4 ستاره لندن بسیار کوچک و تخت های دو نفره نیز کوچکتر و کوتاه تر از حد استاندارد اما به اندازه کافی تمیز و راحت است. این هتل ها مینی بار ندارند اما در همه آن ها کتری برقی به همراه چای کیسه ای و نسکافه فراهم است. چون در چهار روز اول اقامت صبحانه رزرو نکرده بودیم در همان ابتدا به فروشگاه زنجیره ای Tesco رفتیم که در نزدیکی هتل بود و مایحتاج صبحانه را تهیه کردیم. خرید در فروشگاه و مواجه شدن با زندگی مردم عادی و نه فقط توریست ها از جمله نکات لذت بخش این سفر بود. در این فروشگاه شما بدون نیاز به متصدی فروشگاه و توسط دستگاه های خود دریافت می توانستید قیمت اجناس خریداری شده را محاسبه و هزینه آن را پرداخت نمایید. Tesco و Sainsbury فروشگاه های زنجیره ای بسیار بزرگی هستند که شعبات آن ها در جای جای شهر دیده می شود و همه گونه مایحتاج مورد نیاز روزمره را می توان در آن ها یافت.

در لندن برای سفر های درون شهری با استفاده از اتوبوس و مترو می بایست از اویستر کارت استفاده کرد. این کارت ها چیزی شبیه کارت های متروی خودمان است با این تفاوت که شما برای خرید آن از دستگاه های خود پرداز باید 5 پوند بابت خود کارت بپردازید که البته هر زمان که خواستید می توانید این کارت ها را پس داده و 5 پوند خود را پس بگیرید و ضمنا باید برای شارژ از 5 پوند به بالا پرداخت کنید. با استفاده از این کارت ها قیمت بلیط مترو و اتوبوس تقریبا نصف می شود و به عنوان نمونه برای همه سفرها با اتوبوس 1.5 پوند پرداخت می شود. متروی لندن که خودشان به آن لوله یا همان tube می گویند زون بندی شده است. به این معنا که با خروج از یک زون قیمت بلیط افزایش می یابد. اویستر کارت را در همه ایستگاه های مترو و مراکز تفریحی می توان تهیه و شارژ کرد.

عکس 1. از آسمان لندن

عکس 2. صف چک پاسپورت و ویزا. فرودگاه گتویک

عکس 3. کلیسای جامع وست مینیستر

روز دوم:

در دومین روز از برنامه سفر طبق برنامه به سه موزه ویکتوریا اند آلبرت، موزه علوم و موزه تاریخ طبیعی لندن رفتیم. در موزه V&A بهترین آثاری که توجه ما رو جلب کرد در درجه اول فرش بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی بود که یکسال قبل وقتی در اردبیل بودیم خیلی تعریفش را شنیده بودیم. آنجا به ما گفتند که این فرش در موزه V&A لندن است و ما فکر نمی کردیم که ظرف یکسال بتوانیم این فرش را از نزدیک ببینیم. این فرش در یک قاب شیشه ای که دما و رطوبتش کنترل می شد قرار داشت و حتی نوری که روی آن می تابید هر نیم ساعت به مدت یک ربع روشن می شد و سپس جهت حفظ دمای استاندارد دوباره خاموش می شد.  در یک سالن بزرگ قطعات کاشی کاری های ایرانی، بشقاب طلایی، خنجر و تصویر نقاشی شده از فتحعلی شاه  قاجار به نمایش گذاشته شده بود. ضمنا جام شراب شاه جهان که دستور ساخت تاج محل را داده نیز در این موزه نگهداری می شد. در سالن بزرگ دیگری مدل های بسیاری از مجسمه های مشهور میکلانژ مثل مجسمه داوود پیامبر و حضرت موسی را قرار داده بودند.

مقصد بعدی موزه تاریخ طبیعی بود که به یکی از محل های مورد علاقه ما بدل شد و حتی در انتهای سفر یکبار دیگر از آن بازدید کردیم. درباره این موزه هر چه بگوییم عظمت و اهمیت کار را نمی توانیم نشان دهیم. این موزه از بخش های مختلفی از جمله بخش  انسان شناسی و نحوه پیدایش و تکاملِ گونه انسان بر اساس نظریه داروین، فسیل های حیرت انگیز دایناسورها، ماموت ها، حیوانات و گیاهان و همچنین گنجینه عظیم انواع کانی ها و سنگ ها خارق العاده و نیز حیوانات تاکسیدرمی شده تشکیل شده بود. نکته مهم درباره این موزه اینست که این موزه با رویکرد آموزش بنا شده و تمام آنچه که به عنوان سرفصل درس های علوم، جغرافی، زیست شناسی، کانی شناسی و غیره می شناسیم به عملی ترین و بهترین شکل ممکن آموزش داده شده و بنابر این، این موزه هر روزه پذیرای تعداد زیادی دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی است که به صورت اردوهای دانش آموزی از این مکان بازدید می کنند.

مقصد بعدی، موزه علوم بود که باز هم در فاصله بسیار نزدیک دو موزه قبلی قرار داشت. در این موزه که زمان بسیار کمتری برای بازدید نیاز دارد می توان روند تکامل صنعت از گذشته تا کنون از جمله صنعت خودرو و صنعت فضانوردی را مشاهده کرد.

عکس 4. موزه ویکتوریا اند آلبرت

عکس 5. فتحعلی شاه قاجار در موزه ویکتوریا اند البرت

عکس 6. مدل مجسمه حضرت موسی . میکلانژ در موزه ویکتوریا اند البرت

عکس 7. مدل مجسمه داوود اثر میکلانژ در موزه ویکتوریا اند البرت

عکس 8. فرش بقعه شیخ صفی در موزه ویکتوریا اند البرت

عکس 9. بیتی از حافظ نقش بسته در فرش بقعه شیخ صفی : جز آستان توام در جهان پناهی نیست/ سر مرا به جز این در حواله گاهی نیست

عکس 10. جواهرات سلطنتی موزه ویکتوریا اند البرت

عکس 11. جام شراب سنگی شاه جهان در موزه ویکتوریا اند البرت

عکس 12. بخشی از هنر اسلامی در موزه ویکتوریا اند البرت

عکس 13. خنجر جواهرنشان فتحعلی شاه در موزه ویکتوریا اند البرت

عکس 14. شمشیر شاه طهماسب در موزه ویکتوریا اند البرت

عکس 15. سالن اصلی موزه تاریخ طبیعی

عکس 16. سالن اصلی موزه تاریخ طبیعی

عکس 17. گردونهٔ فرماندهی سفینه  آپولو 10 که در سال 1969 با سه فضا نورد به دور ماه گردید. موزه علوم لندن

روز سوم:

برنامه ای که برای این روز در نظر گرفته بودیم بازدید از منطقه گرینویچ بود. این منطقه تا مرکز لندن فاصله زیادی داشته و باید از اتوبوس، مترو و یا کشتی های کوچک مسافرتی به نام ferry استفاده کرد. با اتوبوس از ایستگاه Earls Court که بسیار نزدیک هتلمان بود حرکت کردیم و پس از طی 5 ایستگاه با خط ریلی DLR به سمت گرینویچ یا به قول خودشان گرینیچ حرکت کردیم. پس از پیاده شدن با حدود 10 دقیقه پیاده روی به گرینویچ پارک رسیدیم که با توجه به درختان چنار قدیمی و چمنزارهای بسیار وسیع و فضای بازی که در آن تمام آسمان قابل مشاهده بود محیط بسیار زیبایی داشت. پس از عبور از یک مسیر تپه مانند به دو موزه ای که در بالای آن قرار داشت رفتیم. اولین موزه Royal Observatory یا همان رصدخانه سلطنتی گرینویچ  نام داشت که پر بود از تجهیزات قدیمی رصد ستارگان. مدار صفر درجه‌ی خط نصف النهار مبدا از این منطقه عبور می کند. ضمنا گرینویچ قدیمی ترین پارک سلطنتی لندن است.

موزه دیگری که در همین منطقه قرار داشت  Peter Harrison Planetarium نام داشت که در سینمای خاصی که به همین منظور با سقف نیم کروی در آن ساخته شده بود فیلم بسیار جذاب و آموزنده ای در مورد توفان های خورشیدی (به نام Solar Superstorms) به نمایش در آمد. نکته جالب در این موزه وجود قطعه ای از شهاب سنگ Gibeon از جنس آهن و نیکل در ورودی موزه بود که در کشور نامیبیا سقوط کرده و 4.5 میلیارد سال از عمر آن می گذرد و از شما خواسته می شد که آن را لمس کنید.  پس از اتمام فیلم به بخش دیگری از مجموعه سلطنتی گرینویچ رفتیم به نام The Queen's House  که ساختمانی با 400 سال قدمت و تابلو های نقاشی قدیمی بوده و محل سابق سکونت خاندان سلطنتی بوده است. موزه دیگری که در این مکان قرار داشت National Maritime Museum که در آن بسیاری از تجهیزات دریانوردی قدیمی انگلستان نگهداری می شود. سپس به بازار گرینویچ رفتیم که در نوع خود جالب توجه بود و از همه جذاب تر فروش انواع و اقسام خوراکی ها و غذاهای خیابانی بود که با رعایت کامل مسائل بهداشتی عرضه می شد.

در انتهای بازدید از گرینویچ از طریق رودخانه تمز و با استفاده از قایق های مسافربری با پرداخت 7.5 پوند از بندر greenwich pier  تا نزدیکی  London eye طی مسیر کردیم و پس از آن تا میدان ترافلگار به پیاده روی پرداختیم. از ویژگی های میدان ترافلگار اینست که زندگی در آن جاریست و محلی است برای تجمع مردم و اجرای موسیقی های خیابانی. یک ستون بلند در وسط این میدان سر به فلک کشیده که بر روی آن مجسمه دریادار نلسون قرار دارد که به عنوان فرمانده در نبرد ترافلگار به پیروزی رسید.

عکس 18. National Maritime Museum

عکس 19. خط گرینویچ نصف النهار مبدا

عکس 20. پارک گرینویچ

عکس 21. قطعه ای از شهاب سنگ Gibeon از جنس آهن و نیکل

عکس 22. فروش سوشی در بازار گرینویچ

عکس 23. نمایی از میدان ترافلگار

روز چهارم:

این روز را به بازدید از موزه بریتانیا اختصاص دادیم. با توجه به تعاریف زیادی که از موزه بریتانیا شنیده بودیم می بایست زمان زیادی را برای بازدید از این موزه صرف می کردیم. این موزه از بخش های مختلفی تشکیل شده بود که شامل بخش مصر، سوریه، یونان باستان، کره، ایران باستان، تاریخ اسلام و ... می شد. شاید جذاب ترین بخش آن برای ما همان ایران باستان و تاریخ اسلام بود که در آن آثار بسیاری از ایران ارائه شده بود. در بخش ایران باستان استوانه کورش کبیر واقعا دیدنی بود. از دیگر اشیاء مربوط به ایران می توان به ارابه طلایی مربوط به دوره هخامنشی با چهار اسب طلایی اش متعلق به 300 تا 500 سال پیش از میلاد به همراه دو نفر که بر آن سوار هستند،  بشقاب نوازندگان مربوط به دوره ساسانی، سرباز هخامنشی و بسیاری دیگر از اشیاء تحسین برانگیزی که از ایران باستان در این مجموعه گرد آوری شده بود اشاره نمود. در سالن مصر سنگ رزتا (Rossetta)  که کشف آن در اواخر قرن هجدهم به باز کردن رمز خط هیروگلیف انجامید و در آن یک متن به سه زبان از جمله هیروگلیف نوشته شده است جلب توجه می کرد. مجسمه رامسیس فرعون هم دوره حضرت موسی و همچنین بسیاری اجساد مومیایی شده و اشیائی که به نظر چیزی شبیه به بت می آمد در سالن مصر خودنمایی می کرد. در سالن تاریخ اسلامی هم اشیاء بسیاری از کشورهای اسلامی گردآوری شده بود که بخش اعظم آن متعلق به ایران، سوریه و عراق بود.

پس از بازدید 4 ساعته از این موزه و پس از صرف زمان کوتاهی در Covent Garden به دو گالری ملی و گالری پرتره در شمال میدان ترافلگار رفتیم که تابلو های ارزشمندی از ونگگ، پیکاسو، رامبراند، مونه و سایر نقاشان مشهور را گردآوری کرده بودند. مغازه های متعدد، نوازندگان خیابانی، بازار فروش انواع محصولات و تعدادی کافه‌، کاونت گاردن  را به یکی از جاذبه‌های گردشگری لندن، تبدیل کرده اند

در ادامه از کلیسای  از St Martin-in-the-Fields دیدن کردیم و در مراسم دعای شامگاهی یا همان Choral Evensong شرکت کردیم. پنجره پشت محراب این کلیسا توسط معمار ایرانی خانم شیرازه هوشیاری در سال 2008 طراحی شده که در نوع خود جالب توجه است. سپس به سمت میدان پیکادلی حرکت کردیم و از طریق St James`s Park  به کاخ باکینگهام رسیدیم. سنت جیمز پارک ، هاید پارک و کنزینگتون گاردن هر سه پارک های بسیار زیبایی هستند که در مرکز لندن و به فاصله کمی از یکدیگر واقع شده اند. مشخصه بارز این پارک ها چمنکاری، فضای باز و درختان چنار قدیمی است. هر روزه می توان بسیاری از اقشار مختلف اعم از کودک، جوان و مسن را در این پارک ها در حال دویدن و دوچرخه سواری دید. هوای سالم، فضای مناسب و مسطح بودن شهر را می توان از جمله عواملی دانست که سبب فراهم بودن شرایط ورزش های همگانی می شوند. شرکت سانتاندر  santander شرکتی است که در تمام سطح شهر تعداد زیادی دوچرخه را در ایستگاه های متعددی آماده استفاده عموم کرده است. نزدیک بودن هتل های ما به هایدپارک صرفنظر از قیمت نسبتا بالای آن ها، این مزیت را داشت که با بسیاری از سایت ها و مراکز دیدنی شهر فاصله کمی داشتیم و اغلب با پای پیاده و با کمترین استفاده از مترو و اتوبوس به مقاصد خود می رسیدیم.

در شهر لندن به وفور رستوران های متنوع ترک، لبنانی، ایتالیایی و حتی ایرانی به چشم می خورد و غالبا در هر نقطه شهر که باشی می توانی به راحتی غذای مورد علاقه خود را تهیه کنی. فیش اند چیپس تقریبا همه جا یافت می شود. ضمنا این شهر پر است از انواع رستوران هایی که غذای حلال عرضه می کنند.

عکس 24. گربه برنزی Gayer-Anderson با تزئینات طلا متعلق یه سال 664 پیش از میلاد در موزه بریتانیا

عکس 25. کتیبه ها  و قطعات معماری بخش اصلی معبد پارتنون متعلق به آکروپولیس آتن در موزه بریتانیا

عکس 26. مجسمه فرعون رامسیس در موزه بریتانیا

عکس 27. آثار باستانی سوریه در موزه بریتانیا

عکس 28. تندیس “هیچ در قفس" اثر پرویز تناولی در موزه بریتانیا

عکس 29.یکی از  تندیس های موآی ساخته شده در جزیره ایستر در اقیانوس آرام جنوبی متعلق به کشور شیلی. مطالعه سرگذشت این جزیره بسیار آموزنده است.

عکس 30.کاشی کاشان در موزه بریتانیا

عکس 31. سالن ورودی موزه بریتانیا

عکس 32. بخش یونان باستان موزه بریتانیا

عکس 33. ارابه طلایی در موزه بریتانیا

عکس 34. دستبند طلایی  پرنده هما در موزه بریتانیا

عکس 35.سرباز هخامنشی در موزه بریتانیا

عکس 36. استوانه کورش در موزه بریتانیا

عکس 37. ساختمان اصلی موزه بریتانیا

عکس 38. پنجره پشت محراب کلیسای  St Martin-in-the-Fields طراحی شده توسط معمار ایرانی خانم شیرازه هوشیاری

عکس 39. رودخانه تمز (کلود مونه) در گالری ملی

عکس 40. گل آفتاب گردان اثر ونگوگ در گالری ملی

عکس 41. پرتره معروف شکسپیر در گالری پرتره

عکس 42. کاونت گاردن

روز پنجم:

ادینبورگ:

ادینبورگ مرکز اسکاتلند و دومین شهر پر توریست بریتانیا بعد از لندن است.  در انتهای روز چهارم از طریق ایمیل متوجه شدیم که بلیط پرواز رایان ایر به مقصد ادینبورگ لغو شده که ما را مجبور به تعویض پرواز کرد. البته به لطف خدا توانستیم برای ساعت 12 بعد از ظهر از فرودگاه لوتن پرواز جایگزین را از خط هوایی easyjet خریداری کنیم. لازم به ذکر است که کل هزینه بلیط لغو شده برابر 40 دلار بود اما حدود دو ماه پس از تاریخ لغو به میزان 710 دلار غرامت لغو پرواز توسط شرکت رایان ایر پرداخت شد.

ضمنا برای طی مسیر از فرودگاه تا شهر و بالعکس می توان از اتوبوس و ترام استفاده نمود که هر دو بسیار در دسترس و راحت هستند.

با اتوبوس از فرودگاه ادینبورگ به سمت مرکز شهر حرکت کردیم که حدود 40 دقیقه زمان برد. در بدو ورود به شهر اولین نکته ای که توجه ما را به خود جلب کرد زیبایی خارق العاده شهر بود. شهری پر از ساختمان های سنگی قدیمی. فضای شهر بسیار شبیه به فضای فیلم های هری پاتر است. هتل ما در محدوده خوابگاه های دانشگاه ادینبورگ قرار داشت. فضایی رویایی که اغلب در فیلم ها قابل مشاهده است. همه جا پر از ساختمان های سنگی خاکستری رنگ قدیمی است. فضا های سبز، هوای تمیز، پیاده رو ها و فضا های عمومی مناسب و عدم وجود ترافیک و ماشین های زیاد در خیابان در شهری که پایتخت اسکاتلند است از این شهر شهری مناسب پیاده روی و ورزش ساخته است. مهم ترین مکان های دیدنی این شهر شامل قلعه ادینبورگ، موزه camera obscura world of illusions، کلیسای جامع St Giles’ Cathedral، موزه ملی اسکاتلند، خیابان پرینسس، بنای یادبود اسکات، خیابان رویال مایل، پارک meadows، ساختمان پارلمان اسکاتلند، calton hill و باغ گیاهشناسی سلطنتی یا همان Royal Botanic Garden و نهایتا کوه زیبای Arthur’s Seat می باشد. همه این فضاها بسیار دوست داشتنی و پر از جاذبه های طبیعی و تاریخی هستند. از همه جذاب تر قدم زدن در خیابان زیبای رویال مایل، تپه زیبای کالتون هیل که نماد کشور اسکاتلند بر روی آن قرار دارد، باغ گیاهشناسی و کوهنوردی در هوای خوب ادینبورگ است و البته خرید از فروشگاههای خیابان پرینسس. بعلاوه برای من که به علوم انسانی علاقه مندم رفتن به مقبره دیوید هیوم و آدام اسمیت در این شهر جذابیت های خاص خود را داشت.

پس از بازگشت به لندن برای هر روزمان برنامه از پیش تعیین شده ای داشتیم که به ترتیب اجرا کردیم.

عکس 43. کوه Arthur's Seat در شرق ادینبورگ

عکس 44. نمایی از شرق ادینبورگ از کوه Arthur's Seat

عکس 45. کلیسای جامع St Giles

عکس 46. خیابان رویال مایل و کلیسای سنت جیلز

عکس 47. پارک زیبای meadows

عکس 48. Calton Hill

عکس 49.بنای یادبود سِر والتر اسکات رمان نویس، شاعر، تاریخ‌دان و زندگی‌نامه‌نویس اسکاتلندی

عکس 50. بسیاری از مغازه ها و فروشگاه های ادینبورگ با گل های طبیعی تزئین شده اند

عکس 51. نمایی از ادینبورگ از بلندی قلعه ادینبورگ

عکس 52. ساز سنتی اسکاتلند مشابه نی انبان

عکس 53. Princes Street Gardens

عکس 54.مسجد مرکزی ادینبورگ

عکس 55. مقبره دیوید هیوم فیلسوف اسکاتلندی

عکس 56 مقبره آدام اسمیت در کلیسای کنونگیت

عکس 57.  Camera Obscura and World of Illusions (عکس ها برگرفته شده از اینترنت)

روز نهم:

بازدید از کاخ باکینگهام اولین برنامه این روز بود که البته علیرغم حضور در سه روز مختلف موفق به دیدن مراسم تعویض گارد نشدیم و در روز های حضور ما این مراسم انجام نشد. این کاخ محل زندگی خانواده‌ی سلطنتی بریتانیا است. از طریق پارک سنت جیمز می توان فاصله بین کاخ باگینگهام تا ساختمان شماره 10 خیابان داونینگ را طی کرد که محل دفتر کار نخست وزیر بریتانیاست. پس از بازدید از این محل به سمت ساختمان پارلمان یا همان Palace of Westminster حرکت کردیم. در این محل می توان برج مشهور الیزابت (سنت استفان) و زنگوله درون آن (بیگ بن) را مشاهده کرد. بنا بر تحقیقاتی که از قبل کرده بودم شرکت در جلسات مجلس رایگان بود اما در زمان حضور ما در لندن، مجلس در تعطیلات به سر می برد و متاسفانه نتوانستیم از داخل پارلمان بازدید کنیم. مقصد بعدی کلیسای با شکوه وست مینستر بود که هر روزه از ساعت 5 تا 6 مراسم دعای شامگاهی در آن برگزار می شود. شرکت در این مراسم یک ساعته و شنیدن بخش های معروفی از انجیل از جمله "موعظه سر کوه" حضرت عیسی (ع)  بسیار تاثیرگذار بود. در ابتدای این مراسم از همه شرکت کنندگان خواسته شد که در طول اجرای برنامه از عکس برداری و رفت و آمد خودداری کنند. این کلیسا به دلیل نوع معماری و ساختمان باشکوهش هر روزه بازدیدکنندگان بسیاری دارد. ورودی آن 18 پوند است اما با توجه به اینکه کلیسا اول به منظور عبادت ساخته شده و جاذبه های گردشگری آن در رتبه بعدی قرار دارد، شرکت در مراسم مذهبی آن رایگان است. مقبره ایزاک نیوتن، لرد کلوین و چارلز داروین نیز در سالن اصلی این کلیسا واقع است که بر جذب گردشگر تاثیر گذار است. این کلیسا از سال ۱۰۶۶ میلادی محل برگزاری مراسم تاجگذاری پادشاهان انگلستان بوده است و تاکنون شاهد ۱۶ مراسم ازدواج سلطنتی بوده است.

عکس 58. کاخ باکینگهام

عکس 64. مقبره کلوین در کلیسای وست مینیستر

عکس 65. مقبره داروین در کلیسای وست مینیستر

روز دهم:

بازدید از برج لندن، پل برج Tower Bridge، بازار برو Borough Market، موزه تیت مادرن Tate Modern، کلیسای جامع سنت پاول St. Paul`s Cathedral و موزه لندن که همگی از جمله مهم ترین مکان های توصیه شده به گردشگران است، در برنامه این روز قرار داشت. در برو مارکت می توان همه گونه مواد غذایی از خام و پخته، گیاهی، لبنیات، انواع پنیر های انگلیسی، گوشت های فرآوری شده و غیره را اولا تست کرد و در صورت تمایل خریداری نمود. این بازار در زیر یک پل عبور راه آهن قرار داشته و از این فضا بهترین استفاده را نموده اند تا انواع خوراکی ها را به فروش برسانند. در موزه لندن می توان سیر تحول شهر لندن را به همراه تاریخچه کاملی از آن مشاهده کرد و بسیاری از وسایل شهری که در گذشته در این شهر استفاده می شده چون باجه های تلفن، چراغ های شهری و ماکت هایی از مغازه های زمان های گذشته را در اندازه واقعی مشاهده نمود. برج لندن محل دفن خانم ان بولین یکی از همسران هنری هشتم که به دلیل نازایی مورد خشم هانری هشتم قرار گرفت و توسط گیوتین در این مکان اعدام شد و نیز محل دفن سِر تامس مور مشاور هانری هشتم که مدتی هم صدر اعظم او بود اما به دلیل عدم تایید درخواست هنری هشتم برای جدایی از کلیسای کاتولیک و پذیرش او به عنوان head of the church محاکمه و نهایتا اعدام شد، می باشد.

عکس 66. برج موزه تیت مدرن

عکس 67. Tower bridge

عکس 68. برج لندن

عکس 69. ساختمان پارلمان بریتانیا

روز یازدهم:

در این روز از هتل به سمت باغ وحش لندن حرکت کردیم. برای رسیدن به این محل بهترین راه عبور از پارک زیبای ریجنت Regent`s Park است. این پارک که شامل دانشگاه ریجنت و مسجد مرکزی لندن است محیط بسیار زیبایی دارد که با انواع درختان و گل ها پوشیده شده است. باغ وحش ZSL در شمال شرق این پارک واقع شده و مجموعه کاملی از انواع حیوانات شامل مجموعه پروانه ها، آبزیان، حیوانات آفریقایی، حشرات، فیل، شیر، ببر، انواع میمون ها و غیره را شامل می شود. اما برای ما جذاب ترین بخش بدون شک استخر پنگوئن ها بود که با توجه به اینکه پیش از آن این پرنده دوست داشتنی را از نزدیک ندیده بودیم ، مناظر شنا کردن، غذا خوردن و راه رفتن آنها خیلی تماشایی بود.

wpgxm2wwPG5HmtMR27WhNAq4BTMLt70GnwcqqkdG.jpegAGRRD1m6WOGEzVCO1nrOVkEjyMNX9qrhkHfwTYcK.jpeg7wUUXBCOfBlZWDv8zySX1WcchEJo44GSvi3BdaR0.jpegixgzyxTqKhnmzu8V3VHHMmT76bP909DnEZlJW4n5.jpegiDjHIH6LOh4VPeOit1bCX4fRxK22mcJIinjkUhVX.jpeg1ZvnbAScFXTFwZ4ysVNlgXzmsZbBq3bskqBpXa9K.jpegnbvbXyePX6CFTZz3NMTmoCY53sMFtzbgUcR7S1Er.jpegaioYI3z7LGdfKjxzPxRh6y4DMjPoD96sgNtCafOB.jpegbPfO5vI5ogTXcfSy0YFmONZapCpLij3yFMllrl50.jpegG1Qcd0tozK0TlLNF3oEruRjTsF9UXqPSCQYGTv2y.jpeg

روز دوازدهم:

با توجه به علاقه وافری که به بازدید از مکان های تاریخی داشتیم، پیش از آغاز سفر قصد دیدن استون هنج را در سر می پروراندیم اما با تحقیق بیشتر متوجه شدیم که بهترین و ارزانتری راه برای رفتن به این مکان استفاده از تور های روزانه ایست که البته تنوع بسیاری نیز دارد. برخی از تورها به صورت ترکیبی ارائه شده و امکان سفر به چند سایت دیدنی دیگر را نیز فراهم می آورد.  بنابر این از دو روز پیش بلیط تور یک روزه ای را به قیمت 89 پوند تهیه کرده بودیم تا طی آن از استون هنج Stonehenge، قلعه ویندسور Windsor Castle، دهکده باث Bath و کلیسای سالزبری Salisbury دیدن کنیم. دهکده باث که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده شهری کوهپایه ای با کوه های پر از درخت و ساختمان هایی با سنگ های زرد رنگ متمایل به خاکستری بود که همگی از محل یک معدن خاص تهیه شده اند و همین هم رنگی و معماری مشابه و چشم نواز این شهر را به مقصد مهمی برای گردشگران تبدیل کرده است. بعلاوه به دلیل داشتن چشمه های آب گرم حمام های ستنی با معماری رومی در این شهر ساخته شده بود که بخشی از آن ها جنبه تاریخی نیز به دهکده بخشیده بود. جین آستن نویسنده رمان غرور و تعصب در این شهر زندگی می کرده و خانه او در آنجا قرار دارد.  قلعه ویندسور هم که محل اقامت خانواده سلطنتی است یک قلعه تمام سنگی است که فقط بخشی از آن برای بازدید عموم باز گذاشته شده بود و شامل تابلو ها و وسایل با ارزشی است که البته امکان تصویر برداری از آن ها وجود نداشت. ضمنا قلعه ویندسور قدیمی ترین و بزرگترین قلعه جهان است که هنوز مورد استفاده قرار می گیرد. مقبره هانری هشتم  در کلیسای سنت جرج در محدوده همین قلعه واقع شده است.

کلیسای سالزبری محل یکی از چهار نسخه باقی ماننده از مگنا کارتا است و تاریخ آن به اوایل قرن سیزدهم باز می گردد. مگنا کارتا در حقیقت پیمان صلحی بود بین جان پادشاه بریتانیا و گروهی از اشراف به سرکردگی رابرت فیتزوالتر که از خودکامگی و مالیات‌های نفس‌گیر پادشاه خسته شده بودند بسته شد. مهمترین نکته این منشور بندی است به نام "بند امنیت" که می‌گوید هیاتی متشکل از ۲۵ زمین‌دار بزرگ باید بر اعمال شاه نظارت کند. مگنا کارتا حقوق اولیه افراد را ترسیم می‌کند و بر اساس آن هیچ‌کس بالاتر از قانون نیست، حتی شاه .  در آن حق محاکمه در دادگاه عادل به رسمیت شناخته شد. همچنین محدودیت‌هایی برای مالیات گرفتن وضع شد. مگنا کارتا منبع الهام سندهای بسیارِ دیگری شده است ، از جمله قانون اساسی آمریکا و بیانیه جهانی حقوق بشر. از متن اولیه فقط سه بند آن همچنان معتبر است: بندی که آزادی کلیسای انگلستان را تضمین می‌کند، بندی که امتیازهایی خاص برای "شهر لندن" – که هسته تاریخی لندن و شهری مستقل است – در نظر می‌گیرد، و بندی که می‌گوید هیچ انسان آزادی نباید بدون قضاوت قانونی انسان‌هایی که با او برابرند زندانی شود. دو نسخه از مگنا کارتا در کتابخانه بریتانیا نگهداری می‌شود، یک نسخه از آن در کلیسای جامع لینکلن است و دیگری در کلیسای جامع سالزبری. نکته دیگر در مورد کلیسا اینکه۶۵۰۰ تن سنگ برای ساخت بنای برج و مناره آن به کار رفته است. مناره این کلیسا ۱۲۳ متر ارتفاع دارد و بلندترین مناره در انگلستان است.

منطقه‌ی باستانی استون هنج در ۱۳ کیلومتری سالزبری قرار دارد و مشهورترین یادمان پیشاتاریخی و یکی از مشهورترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشور است. استون هنج همان محلی است که اکثرا تصویر آن را در ویندوز XP به یاد دارند. این بخش از تور یک روزه بدون شک جذاب ترین بخش آن بود.

عکس 70. کلیسای سالزبری

عکس 79. قلعه ویندسور

عکس 80. قلعه ویندسور

روز سیزدهم

در این روز فرصتی پدید آمد تا بار دیگر از دو موزه ویکتوریا و آلبرت و تاریخ طبیعی بازدید کنیم. هر دو این موزه ها علی الخصوص موزه تاریخ طبیعی جذابیت های بسیاری دارند که برای درک جزئیات آن چندین روز کامل را می توان صرف دیدن سالن ها و راهروهای هیجان انگیز آن کرد. شاید فقط بخش سنگ شناسی آن به چندین روز زمان احتیاج داشته باشد. در این موزه بسیاری از مفاهیم و موارد درسی را با کیفیت و جذابیت بالا برای دانش آموزان ارائه می کنند.

بازدید از فروشگاه معروف هرودز Harrods نیز بخش دیگری از برنامه روز آخر ما را تشکیل می داد. تقریبا همه چیز را می توان در این فروشگاه بزرگ و فوق لاکچری خریداری کرد. بسیاری از برند های معروف در این فروشگاه شعبه های بزرگی دارند و با قیمت های گزافی اجناس خود را به فروش می رسانند.

عکس 81. قسمتی از یک درخت سکویا (درخت غول) متعلق به سال557 میلادی  که از بزرگ‌ترین درختان جهان است. موزه تاریخ طبیعی