بریتانیا سرزمینی شگفتی ها (بخش اول: سفر به لندن شهر افسانه ها) قسمت اول

سفر به لندن شهر افسانه ها + تصاویر

winner-2.jpgاز اونجایی که تا کنون هیچ سفرنامه این در این سایت از کشور بریتانیا ندیم بر این شدم تجربه خودم و همسرم از این سفر رو با شما همراهان عزیز به اشتراک بزارم. برای همتون سفرهایی سرشار از تجربه و شادی آرزو دارم

بریتانیا میزبان بزرگترین شهر اروپا یعنی لندن است. بیش از 600 مایل خط ساحلی زیبا و باورنکردنی­ترین جاذبه های توریستی جهان در این کشور قرار دارد. لندن رو به عنوان نگین پر زرق و برق دنیای گردشگری میشناسند. بریتانیا به 6 منطقه متمایز تقسیم شده - از تپه های هموار کاتزولدز و روستاهای جذاب کورنیش گرفته تا شهر پر هیاهوی لندن و سواحل چشمگیر شمال شرق - که هر کدام از خصوصیات، تاریخ و فرهنگ منحصر به فرد خود برخوردار است. در هر منطقه از بریتانیا، صدها جاذبه خارق العاده برای لذت بردن وجود دارد.

قصد ما از سفر به بریتانیا به جهت علاقه شخصی خودم و همسرم به تاریخ و هنر بود. از آنجا که بریتانیا و شهر لندن نیز یکی از بهترین مقاصد گردشگری و توریستی دنیا بوده و سرشار از  جاذبه های تاریخی و هنری است و همینطور علاقه مشترک من و همسرم به سفر و دیدن جاذبه های توریستی کشورهای مختلف و انجام سفرهای توریستی به چندین کشور دنیا، بازدید از جاذبه های دیدنی و فراوان بریتانیا، خرید و قدم زدن در خیابان های آن و موزه ها و کاخ های شگفت انگیز آن، به جهت استراحت کوتاه و صرف زمان بیشتری در کنار همسرم، برای من شگفت انگیز و لذت بخش بود.

دوست دارم تا تجربیات خودم رو از این سفر شگفت انگیز با شما در میون بزارم چون زمانی که خودم دنبال سفرنامه واسه پیدا کردن اطلاعاتی درباره سفر به این کشور پیشرفته و زیبا بودم متاسفانه تعداد سفرنامه ها محدود و اطلاعات خیلی کم بود. در بخش اول به نحوه گرفتن ویزا و روند دریافت ویزا اشاره میکنم. همونطور که میدونید بریتانیا تنها کشور در دنیاست که وقتی شما قدم در اون میزارید میتونید بلافاصله همونجا پناهنده بشید و گزینه ای به نام دیپورت وجود نداره بخاطر همین برای دادن ویزا بسیار سخت گیری میشه و زمان بررسی مدارک یک تیم کامل مدارک شما رو نقد و بررسی میکنن.

نکته: کیفیت عکس ها خیلی اومد پایین و نمیدونم چرا بخصوص آموزشی ها بابتش شرمنده دیگه عکس ها رو با ایفون 7 گرفتم.

پوشیدن کفش آهنی برای اخذ ویزا

چطوری شد تصمیم به این سفر گرفتین:

ما اصلا به اینکه به بریتانیا سفر کنیم فکر هم نمیکردیم و یا اینکه حتی واسه گرفتن ویزا اقدام کنیم. یه سری دوست ماجراجو داریم که اون ها گفتن میخوان برای این سفر اقدام کنن و با توجه به سفرهیا قبلی با این جمع ما هم راهی شدیم. دوستان ما همگی بچه دارن ولی من و همسرم تازه ازدواج کردیم و بچه نداریم طبق اطلاعات قبلی که بدست آورده بودیم زمانی که شما بچه در ایران داشته باشین و با خودتون نبرین شانس شما در گرفتن ویزا خیلی بیشتر خواهد بود و همه با خنده میگفتن که به شما که ویزا نمیدن مام گفتیم عیبی نداره حالا ماهم اقدام میکنیم و نهایتا بهمون ویزا نمیدن.

نکته مهم: اینها تجربیات شخصی ماست و قابل تعمیم به همه نیست و شاید کسی راحت تر و یا سخت تر از ما این پروسه رو طی کرده لذا هرچه بیان میشه تجربیات شخصی ماست و ممکنه در طول زمان نه تنها برای افراد مختلف متفاوت باشه که حتی ضوابط سفارت بریتانیا نیز تغییر بکنه زمان اقدام اسفند 95 و رفتن برای مصاحبه فروردین 96 بود.

دراون تاریخ یک آشنا داشتیم که در لندن زندگی میکرد اون برای همه ما وقت سفارت گرفت و یک فرم بلند بالا ارسال کرد تا پرکنیم و بعد اطلاعات رو بر اساس همون فرم در سیستم سفارت خونه ثبت کرد. که آژانس ها و وکلا هم همین کار رو براتون میکنن.

مهم ترین کار در آماده کردن و ارسال مدارک اینه که شما آدم های صادقی باشید اطلاعاتی که میدید واقعی باشه چون صداقت برای کشور بریتانیا اولین حرف رو میزنه و بصورت پیشفرض هر چیزی رو که شما میگید قبول میکنن و اگر تناقضی پیدا کنن قطعا موفق به اخذ ویزا نمیشید. اون دسته از مدارک که حتما باید همراه داشته باشید شامل موارد زیر هست:

نکته 1: کلیه مدارک شما برای همسرتون و کلیه مدارک همسرتون یا بچه ای که میخواید با خودتون ببرید رو باید برای هم بزارید.

نکته 2: کارگزار سفارت انگلستان بصورت جداگانه به شما وقت میده حتی مادر با بچه در یک زمان دعوت به مصاحبه نمیشن و ممکنه به بچه ویزا بدن به مادرش نده و برعکس و هرکس بطور کاملا جداگانه مدارکش بررسی میشه مثلا من و همسرم با فاصله 10 روزه برا مصاحبه رفتیم.

نکته 3: اولین و مهم ترین بخش اینه که شما مسائل مالیتون رو به روشنی بیان کنید و ابهامی در این مساله وجود نداشته باشه چون کوچکترین تناقض سبب رد درخواست شما میشه

نکته 4: تمامی مواردی که دارم میگم باید ترجمه رسمی باشه و اونهایی که خود دارالترجمه میدونه در سربرگ رسمی قوه قضاییه باید به سفارت بریتانیا ارائه بدید.

نکته 5: کلیه مدارکی که ارائه میدید باید هم خوانی کامل با فرمی که قبلا پرکردید و زمان ثبت نام ارائه دادید داشته باشه وگرنه منجر به رد درخواست ویزاتون میشه.

نکته 6: کلیه مدارکی که ارائه میدید باید دقیقا به ترتیب مدارک خواسته شده باشه (برای افسرهای بررسی کننده مدارک نظم و ترتیب شما اهمیت ویژه داره چون خود بریتانیایی ها در این مورد بسیار کوشا هستن به همین خاطر ما تمامی مدارک رو با لیبل های رنگی جدا کردیم بخش مالی، بخش مدارک کاری، بخش مدارک سفر و ... و روی لیبل ها با انگیلیسی تایپ کردیم که کدوم دسته از مدارکه)

در گفتن مدارک اونهایی که یادمه و اهمیتش زیاده و اینکه چطوری ارائه بشه بهتره میگم باقی مدارک رو جایی که ازش اقدام میکنید بهتون خواهند گفت در ضمن برای هر کسی بسته به شغلش متفاوت خواهد بود.

در زمان اقدام همسرم عضو هیات مدیره یک سازمان دولتی بودند و خود من هم دانشجوی سال اخر دکتری از یک دانشگاه دولتی.

الف) مدارک مالی:

• ریز حساب و پرینت رسمی بانک از حساب های 6 ماهه شما که اگر کارمند هستید باید با فیش های واریزی حقوقیتون بخونه بصورت انگیلیسی و با مهر رسمی بانک (برای همسرم که کارمند هستند ریز درامد ها در پرینت فارسی وجود داره که در پرینت انگیلیسی نیست ما حتی اونم دادیم ترجمه کردن)
  • ترجمه فیش حقوقی
  • ترجمه سابقه بیمه اگر دارید.
  • نامه تمکن مالی که مبنی بر توانایی پرداخت هزینه هاتون در سفر باشه
  • اگر شغل آزاد دارید پرینت حساب هاتون و میانگین درآمد 6 ماهتون که اعلام کردید باید با اون حساب بانکی که اعلام کردید همخوانی نزدیک داشته باشه
  • مالیات و برگه های پرداخت مالیات برو باید داشته باشد.
  • ملک و سندی اگر دارید ترجمش لازمه.
  • حساب جانبی در گردشی اگر دارید و در اون فرم اولیه ازش حرف زدید باید ارائه کنید

نکته: اینکه چه ارقامی پول داخل حساب شما باشه خیلی مهمه اینکه یه دفعه 50 میلیون به حسابتون واریز کنید که تمکن مالیتون رو نشون بده کار اشتباهیه (این برخلاف پروسه ویزا گرفتن اروپا و شنگن هست، در شنگن فقط موجودی مهمه ولی برای بریتانیا مهمه این پول رو از کجا اوردید) بخاطر اینکه اونها بر اساس شغلتون و درآمدتون واریزی های حساب بانکیتون رو چک و بررسی میکنن و باید هماهنگی باشه. پس یا این پول رو خورد خورد و با مبالغ کم وارد کنید یا کلا پول رو به شکل برگه سهام در یک بانک دولتی موجه بزارید و اعلام کنید که این پول رو چطوری تهیه کردید  (برای مثال ما یه سپرده مالی در یکی از بانک ها داشتیم که سودش رو به عنوان درآمد اعلام کرده بودیم اون رو آوردیم بعلاوه شماره حسابی که سودش به اون واریز میشد و حتی چون این سپرده از محل فروش 2 عدد آپارتمان بود مباینامه های فروش رو هم ترجمه کردیم و گذاشتیم وگرنه براشون سوال میشه که شما دو نفر که تازه ازدواج کردید این پول رو ازکجا آوردید) بطور کلی منظورم اینه منبعی که پول رو ازش بدست آوردید به همراه مدارک رسمی برای تایید حرفتون رو باید بزارید.

نکته مهم برای مسائل مالی اینه که همه چی شسته رفته باشه، هیچ نکته ابهامی وجود نداشته باشه و شما باید خودتون رو به عنوان یک افسر بررسی مدارک بزارید و ببینید چه چیزی تو این مدارک وجود داره که ناهماهنگی میده و اونها رو در نامه cover letter یا نامه توضیحات که همراه مدارکتون ارائه میدید بیان کنید. حساسیت خیلی بالاست برای مثال زمانی که ما اقدام کردیم برای ویزا میانگین حقوقی که برای همسرم اعلام کرده بودیم یه مبلغی بود وقتی زمان رفتن به مصاحبه شد فیش های 6 ماهه جدید کمی فرق داشت که ما دقیقا مبلغ اضافه شده به حقوق و علتش رو همزمانی با تغییر سال شمسی و افزایش حقوق ها بود رو در نامه توضیحات اعلام کردیم (یکی دوماهی پروسه وقت گرفتن و نوبت دهی طول میکشه).

نکته: حساسیت ارائه مدارک مالی به حدی هست که بانک یه 20 هزارتومن اضافه به حساب همسرم واریز کرده بود و دوباره برداشته بود ما حتی این رو هم در نامه توضیحات شرح دادیم. به قول معروف مو نباید لا درزش بره.

• من که شغلم رو دانشجو اعلام کرده بودم مدارک مالی شوهرم رو در پروندم گزاشتم و هیچ ملکی و یا سندی نداشتم و درامدم رو هم مبلغی اعلام کردم که ماهیانه همسرم بهم میده (اینو تو فرم اولیه اعلام میکنید و همچنین هم در فرم اولیه و هم در نامه توضیحات میگید که کلیه هزینه های شما رو همسرتون یا پدرتون میده) و من به عنوان مدارک مالی حساب ها و درآمد همسرم رو تحویل دادم.

نکته : در تکمیل مدارک مالیتون خیلی حساسیت داشته باشید چون متاسفانه دوستان ما که موفق به اخذ ویزا نشدن همه بخاطر مسایل مالی بود چون بریتانیا مصرانه در صدد اینه که موارد پول شویی رو شناسایی کنه و بقول معروف پول حلال راه بده به مملکتش.

علت های که منجر به عدم اخذ ویزای دوستانمون شد رو میگم که درجریان باشید: یکی از دوستانی خانواده ای 4 نفره بودن پدر و مادر با یک فرزند 1.5 ساله که میخواستن به سفر بیارن و یک دختر7 ساله که قرار بود در ایران بمونه. شغل دوستمون آزاد بود و خانمش خانه دار با مدرک لیسانس. از اونجایی که شغلش آزاد بود پرینت گردش حساب 6 ماهش شامل تعداد صفحات خیلی زیادی شده بود شاید 100-120 صفحه برای همین خودش بصورت شانسیدم چنتا از صفحه ها رو جدا کرده بود تا تعداد صفحات کم بشه زمانی که نامه ریجکتیشون اومد این موارد در نامه نوشته شده بود:

• گفته بودن شما با درآمدی که در فرم اولیه اعلام کردید نمیتونید هزینه های سفرتون بدید چطور سه نفر به سفر میاید و 1 بچه در ایران دارید و این منطقی نیست (آخه درآمد رو کمتر از مقدار واقعی اعلام کرده بودن) پس بدونید اونها کامل تمام درآمدتون رو حساب کتاب میکنن.
  • و نکته دوم دقیقا به شماره صفحه هایی که از تو گردش حساب 6 ماهه برداشته بودند اشاره کرده بودن و گفته بودن چرا نیست (یعنی اگر 100صفحه هم گردش حساب داشته باشید خط ب خطش بررسی میشه و باید همه چی درست و صحیح و صادقانه باشه).

خانواده دوم که با با ما اقدام کردن سه نفره بودن پدر شغل آزاد، مادر کارمند و پسر 10 سالشون رو با خودشون نمی اوردن سفر اینها برای تمکن مالی یهو به واریزی 40 و برای یکی دیگشون 50 میلیونی تو حسابشون داشتن و علت رد شدنش این بود که بهشون گفته بودن این رقم درشت چرا وارد حساب شما شده و این با توجه به شغل شما ورود ناگهانی این مبلغ منطقی نیست که بالا هم توضیح دادم راه کارش چی هست.

مدارک کاری:

• در بخش مدارک کاری من که دانشجو بودم:

الف) نامه اشتغال به تحصیل انگیلیسی در سر برگ رسمی انگیلیسی دانشگاه که در نامه ذکر شده بود من آزمون جامع دادم و پروپوزالم رو تصویب کردم با مهر و امضای انگیلیسی دانشگاه. همچنین در این نامه قید شماره پاسپورت و کشوری که قراره این نامه بهش ارائه بشه الزامی هست.

ب) معرفی نامه انگیلیسی از استاد راهنمام مبنی بر اینکه من کار پایان ناممو انجام دادم و مقالاتم رو هم فرستادم و اجازه چند روز سفر به من میده (نظر به اینکه دانشجویان دکتری تمام وقت هستن سفر باید با اجازه استاد راهنما باشه که در تمام دنیا این متداوله)

ج) ترجمه کارت دانشجویی

2-  مدارک همسرم

الف) نامه اشتغال به کار که شماره پاسپورت شماره بیمه تامین اجتماعی تاریخی که قرار از کشور خارج بشی مدت زمانی که قراره سفر بری، تاریخ بازگشت، مدت زمانی که مشغول به کار هستی، مدت زمانی که از خدمتت مونده و در انتهای نامه رضایت ارگان یا شرکت مربوطه از این مرخصی باید بیان بشه.

ب) حکم کارگزینی همسرم که البته توسط وزیر امضا شده بود.

ج) بیمه های تامین اجتماعی

د)مدارک شغلی مثل کارت نظام مهندسی، سند رسمی کار به عنوان ناظر و پیانکار، یا گواهی کسب و ...

سایر مدارک:

• ترجمه رسمی تمامی صفحات شناسنامه
  • ترجمه رسمی سند ازدواج
  • و ترجمه هرگونه مدرکی که در زمان اقدام سفارت خونه از شما میخواد و یا شما لازم میدونید و اون در گرفتن ویزا موثر میدونید.

مدارک سفر

• اصل و کپی پاسپورت­های قبلی و سابقه سفرهای همراه با ویزاها و مهر ورود و خروج در مدارک موجود.
  • اصل و کپی تمام صفحات گذرنامه تاریخ دار شما به ترتیب صفحات حالا چه مهر داشته باشه چه نداشته باشه.
  • همچنین شما به وچر رزرو یک هتل 5 ستاره در مرکز شهر لندن به مدت زمان حداقل 7 روز در تاریخی که اعلام کردید قصد سفر دارید، نیاز دارید.
  • وچر رزرو پرواز در تاریخی که اعلام کردید
  • یک برنامه زمان بندی بسیار مشخص از سفر که شامل یک جدول میشه در این جدول روزهای اقامتتون رو اعلام میکنید و ریز برنامه سفرتون که مثلا در روز اول از چه مکان های دیدنی میخواید بازدید کنید و این بازدید ها در چه ساعت هایی انجام میشه میزارید این خیلی مهمه ازش نگذرید.
  • یک یا چند عکس خانوادگی که در اون کلیه اعضای درجه یک خانوادتون باشه و پشت نویسی انگیلیسی بشه و نسبت افراد باهاتون درش نوشته بشه برای اینکه نشون بدید شما وابستگی های احساسی در ایران دارید.

از همه مهم تر نامه توضیحات یا کاور لتر:

فرمت نامه رو میزارم و شما مدارکتون رو به این شکل دراین نامه ارائه بدید

چند نکته در این نامه مهمه اینکه شما کی هستید چه کسانی رو در ایران دارید شغل شما چیه و رضایتتون از شغلتون رو بیان میکنید توضیح میدید که چرا به این سفر میرید و دلایل قانع کننده برا برگشتتون میارید و هزینه های سفرتون حدودا چقدر میشه و چطور پرداخت میکنید . خیییییییییلیییییییی خیلی مهمه که ادله قانع کننده برا برگشت اعلام کنید.

فرمت نامه به شرح زیر بهتر نوشته بشه و هرجور دوست داشتید تغییرش بدید ما اینجوری نوشتیم و ترجمش کردیم

نکته شماره اپلیکیشن شماره نوبت شما برای وقت سفارت که بهتون میل کردند.

آدرس : ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تاریخ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

آقا/خانم عزیز

من ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ فرزند ......................... با ملیت ..................، متولد .............. و شماره پاسپورت …………. و شماره اپلیکیشن …….. به همراه همسرم .................... با شماره پاسپورت ......... و شماره اپلیکیشن....................قصد سفر توریستی به انگلستان و شهر لندن را دارم.

مادر و پدر، خواهر و برادرم و سایر اعضای خانواده من در ایران و شهر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟زندگی میکنند. و در این سفر همراه من نیستند. من و همسرم در خانه خود ؟؟؟؟؟؟؟ ساکن هستیم و زندگی می­کنیم.

ترجمه شناسنامه خودم و همسرم، ترجمه سند ازدواج، ترجمه سند ملکی  به همراه چند عکس خانوادگی در مدارک پیوست موجود می­باشد.

درباره شغلتون و اینکه در ایران چیکار میکنید اینجا کمی توضیح بدید مختصر و مفید

من به (رشته تحصیلی یاکارتون هرچی که هست).............. خود بسیار علاقمند هستم از کار یا محل تحصیل خود نیز بسیار راضی هستم و به شهر و محل زندگی خود علاقه دارم در این زمینه مدارک ذیل را ارائه می دهم:

• کلیه مدارک کاریتون رو بزارید

قصد من از سفر به (قصد خودتون رو از سفر به بریتانیا بگید)

• اصل و کپی پاسپورت­های قبلی و سابقه سفرهای من همراه با ویزاها و مهر ورود و خروج در مدارک موجود می­باشد.

دلایل قانع کننده برای بازکشت و مدارکی در این زمینه دارید اعلام کنید

و من مدارک زیر را در این زمینه ارائه میدهم:

همچنین من مدارک ذیل را نیز ارائه می ذهم

رزرو هتل در لندن و بلیط رفت وبرگشت هواپیما از تاریخ ........ در مدارک پیوست موجود می باشد.

برنامه بازدید روزانه ما در طول یک هفته تنظیم شده در مدارک پیوست موجود می باشد.

هزینه های سفر رو چه کسی پرداخت میکنه بگید

هزینه سفرما شامل پرداخت هتل، پرداخت بلیط هواپیما، هزینه غذا و رفت و آمد، بلیط ورودی موزه ها و سایر دیدنی ها، خرید و سایر هزینه های احتمالی حدود ..... پوند در نظر گرفته شده است) که در صورتحساب بانکی پرداخت کننده هر کی که هست خودتون یا همسرتون است.

که در این زمینه مدارک ذیل را ارائه می کنم:

دیدن و سفر به لندن همیشه جز اولویت ها و آرزوهای من و همسرم بوده و امیدوارو سپاسگزارم از اینکه با درخواست ویزا توریستی ما جهت سفر و بازدید از لندن موافقت فرمائید و آرزوی ما را محقق سازید و روزهای شادی برایمان رقم بزنید.

با کمال صداقت و احترام

یه کپی از همه مدارک همسفرتون که یا همسرتونه یا بچتون یا پدر مادرتون در مدارکتون قرار بدید

زمانی که شما درخواستتون رو برای سفارت بریتانیا ارسال میکنید اونها در یک روز خاص برای شما وقت تعیین می کنند که باید حتما در همان روز خاص و ساعت خاص که براتون ایمیل شده به سفارت خونه مراجعه کنید وگرنه مدارکتون رو قبول نمیکنند مدارک رو به ترتیب خواسته شده مرتب کنید چون اینجا کارگزار سفارت بریتانیا در ایران هست و کلا کاری نداره شما چه مدارکی ارائه میدید و آیا به ترتیب گزاشتید یا نه فقط یک سری مدارک اصلی رو از شما تحویل میگیره مثل اصل همه پاسپورت های قدیمی و جدید و بهم منگنه میکنه و تیک میزنه و همه این مدارک به ابوظبی در دبی فرستاده میشه و اونجا بررسی میشه چون فعلا بریتانیا سفارت خونه رسمی تو ایران نداره.

خلاصه بعد از 3 ماه جمع آوری مدارک و مرتب سازیشون برای مصاحبه به کارگزاری سفارت بریتانیا در ایران دعوت شدیم چون فقط کارگزار هستن شما رو بعد از بازرسی های بدنی وارد میشید مدارکتون دریافت میشه و انگشت نگاری میشد ازتون عکس میگیرن و به سلامت.

دیگه باید منتظر یک پاکت باشید که بین 15-30 روز کاری طول میکشه تا براتون ارسال بیشه اگر تو پاکتی که براتون اومد و هنوز بازش نکردین صدای خش خش هیچ کاغذی نشنیدین یعنی تو پاسپورتتون مهر خورده و برید حالشو ببرید. در غیر این صورت بر خلاف شنگن که فقط مختصرو کوتاه میگه شما موفق به اخذ ویزا نشدید و اصلا نمیگه چرا!!!!!!!!!!!!!!! در یک نامه ای محترمانه دقیقا دلایلی رو که باعث شده موفق به اخذ ویزا نشید رو بهتون اعلام کردن و ازتون خواستن که این مشکل ها رو دوباره رفع کنید و مجددا اقدام کنید

نکته مهم اینه که برای ساعتی که شما رو دعوت کردن برای ارائه مدارک حتما حاضر بشید چون اونا برا وقت بسیار احترام قائل هستن و دیر اومدنتون نشانه بی احترامی و کلا نرفتنتون هم امتیاز منفی برای گرفتن ویزا در نوبت های بعدی است.

در صورتی که ویزا گرفتید هرجور شده برید چون نرفتن در صورت اخذ ویزا توهین به بریتانیا محسوب میشه و اینکه میگن وقت و هزینه برای صدور این ویزا گذاشته شده و شما نمیتونید کاری رو که قصدش رو ندارید براش اقدام کنید.

و اینکه خبر خوش اگر ویزاتون اومد ویزای شما 6 ماهه است (چون در صدور ویزا سخت گیری های کافی و وافی انجام شده) و علاوه بر 6 ماهه بودن این ویزا چند سفره (Multi) اگر براتون ممکن باشه میتونید در فاصله های زمانی مختلف در طول این 6 ماه به بریتانیا سفر کنید و اینکه اگر موفق به اخذ ویزای کشور بریتانیا بشید تقریبا میتونید مطمعن باشید که دیگه همه دنیا به شما ویزا خواهند داد چون سخت ترین مراحل اخذ ویزا توسط این کشور انجام میشه و از فیلتر­های زیادی باید عبور کنید.

تصویر 1: ویزای بریتانیا که در پاسپورت درج میشه

در پایان توصیه های دوستانه من:

• اگر قصد اقدام و سفر به بریتانیا رو دارید از چند ماه قبل مدارک مناسب مثل حساب مشخص و هرچیزی که لازمه رو تهیه کنید و بی هوا اقدام نکنید و بدون برنامه ریزی چون وقت و سرمایتون هدر میره و ممکنه دیگه هیچوقت شانس گرفتن ویزا رو نداشته باشید.
  • همه چیز رو در کمال صداقت بیان کنید چون رمز موفقیت صداقته و مطمعن باشید اگر تخطی کنید راحت مچتون رو میگیرن چون روزانه با 10 ها مورد مشابه مواجه میشن.
  • دانشجو بودن بخصوص سال های آخر امتیاز مثبت و بزرگیه پس هم نامه به زبان انگیلیسی تهیه کنید و هم در سربرگ انگیلیسی دانشگاه باشه چون اگر ترجمش کنید باید بره وزارت علوم تایید بشه وگرنه سفارت خونه قبولش نمیکنه و دنگ و فنگش زیاد میشه هررررررررجور شده از دانشگاه و در سربرگ رسمیش نامه بگیرید من خودم یه هفته ای دوندگی کردم
  • ودر پایان برای همتون آرزوی سفر خوب دارم :*

5340000 تومان

بخش دوم سفر به لندن شهر افسانه ها:

مقدمات و برنامه ریزی قبل از سفر:

خوب اولین مرحله بعد از انتخاب مقصد گرفتن ویزاست و بعد از گرفتن ویزا گشتن دنبال تور و بلیط پرواز و ...

همنطور که تو بخش اول توضیح دادم برای رفتن به مصاحبه نیاز به رزرو هتل و رزرو بلیط پرواز دارین. ما هتل 5 ستاره و پرواز ها برای وقت مصاحبه رزرو کرده بودیم طوری گرفته بودیم که دارای گزینه free Cancellation باشن یعنی قابلیت کنسل رایگان رو داشته باشن. لذا بالافاصله بعد از اومدن ویزا رزرو هامون رو کنسل کردیم.

با توجه به مطالعه ای که توی اینترنت داشتم دیدم تورهای سفر به انگلستان خیلی محدود هستن واونهایی که هستن خیلی گرون هستند همچنین طی سفری که چند ماه قبل ترش به اروپا داشتیم و دیدیم تجربه ای موفق بود و اونجا خیلی عالی بود و به هیچ مشکلی بر نخوردیم برا همین درصد این بر اومدیم که خودمون برنامه ریزی کنیم و هتل و پرواز و ... رو مثل بار قبل رزرو کنیم.

داخل ایران با خرید ویزاکارت رزرو هتل و پرواز­ها قابل انجام هست البته درباره این کارت­ها باید بگم که یکسری محدودیت­هایی داره و همه پرداخت­ها رو نمیتونید باهاش انجام بدید بخاطر همین ما تمام خریدهای اینترنتیمون رو توسط یکی از اقوام خارج از کشور انجام دادیم. همچنین در سایت های گردشگری مثل زورق، مسافران و فلایتیو میتونید بلیط پرواز و رزرو هتل ها رو با یک کوچولو افزایش قیمت انجام بدید.

خوب در قدم اول ما تصمیم گرفتیم تاریخ سفر رو قطعی کنیم چون ما از خرداد ماه یعنی ماه may برامون ویزا اومده بوده و ویزا 6 ماهه بود ولی چون همزمان برا اروپا اقدام کرده بودیم و ویزای شنگن به این شکل هست که دقیقا برای روزهای که درخواست دادین ویزا میاد ما اول سفر اروپا (فرانسه، اسپانیا و ایتالیا رو که بعدا سفرنامه اون رو هم خواهم نوشت) رفتیم و سفر بریتانیا رو به دیرتر موکول کردیم. ما تاریخ سفر رو 27 مرداد ماه یعنی 18 August انتخاب کردیم .

زمانی که ویزای بریتانیارو میگیرید علاوه بر انگلستان میتونید از کشور های اسکاتلند، ایرلند شمالی و ولز هم دیدن کنید و ما با توجه به بررسی های که کردیم به این شکل تصمیم گرفتیم:

از بین شهرهای انگلستان شهر رویایی لندن رو انتخاب کردیم واین مساله طبیعی بود چون از روز اول که تصمیمون برا سفر به بریتانیا گرفتیم بخاطر دیدن لندن بود.

به عنوان مقصد دوم پایتخت کشور ایرلند شمالی یعنی بلفاست رو انتخاب کردیم. راستش بین ولز و بلافاست دودل بودیم اما بعد یه سرچ تو سایت انگیلیسی (چون اطلاعات فارسی خیلی محدوده) دیدم که بلفاست در لیست «۵۰ مکان برای مسافرت در سال ۲۰۱۷» (50 Places to Travel in 2017) در مجله سفر و اوقات فراغت (Travel and Leisure magazine’s)   قرار گرفته بود. پس بلفاست شد مقصد بعدی ما.

از کشور اسکاتلند، قرار شهر رویایی ادینبورگ رو بریم.  از اونجایی که اواخر آگوست زمان برگذاری کلی فستیوال تو ادینبورگ بود و ما نمیخواستم دیدن این فستیوال ها رو از دست بدیم، ادینبورگ رو به عنوان مقصد سوم انتخاب کردیم.

با توجه به سفر اروپا متوجه شدیم که کمتر از 3 شب و 4 روز موندن در یک شهر شما رو از دیدن خیلی از دیدنی ها محروم میکنه (چون ما در سفر اروپا 2 شب در رم بودیم و بنظرمون کم بود) برا همین تصمیم گرفتیم در هرکدوم از این پایتخت ها حدااقل 3 شب بمونیم. علاوه بر این قبل از اینکه اقدام به انتخاب تعداد شب برای هر شهری بکنید یکم درباره دیدنی های اون شهر و اینکه برای دیدن اونها چقدر وقت لازم دارید مطالعه کنید میتونید از سایت کجارو که مجله سفر و گردشگری هست کمک بگیرید این سایت اطلاعات متنوع و خیلی خوبی درباره شهرهای ایران و دنیا بهتون میده که توصیه میکنم حتما بهش سر بزنید و ناگفته های دیدنی های مختلف رو اونجا ببینید. بعد از تعیین نهایی تعداد شب اقامت قدم بعدی خرید بلیط هواپیما بود.

ما برای خرید پرواز لندن اول سایت skyscanner.net  رو چک کردیم این سایت نرخ های مختلف پرواز از ایرلاین های مختلف رو در اختیارتون میزاره و چندتا پرواز و ساعت مختلفش و قیمتش رو یاداشت کردیم . سپس سایت داخلی فلایتیو رو چک کردیم و در کمال تعجب و خرسندی دیدیم با 10-20 هزار تومن تفاوت قیمت همون پرواز رو ارائه میده برای همین بلیط خودمون را با کارت داخلی و بصورت آنلاین از همین سایت خریداری کردیم. ایر لاین انتخابی ما هواپیمایی ترکیش ایر بود چون در اون تاریخ پرواز مستقیم و قیمت مناسب داشت که برای هرکدوممون نفری 2.188.000 هزار تومن رفت و برگشت به لندن شد.

سایت هایی مثل تهران پیمنت هم هستند که کلیه خریدهای اینترنتی خارجی را با کامزد 7 درصد انجام می دهند. و با قیمت های بسیار خوبی پیدا می شود. پرواز های خارجیمون رو که شامل مسیر های لندن-بلافاست، بلافاست-ادینبورگ و ادینبورگ-لندن میشد رو از دو سایت Ryanair Airline  - ryanair.com و Flybe Airline - flybe.com خریداری کردیم این دو تا شرکت بعلاوه شرکت Ryanair Airline - easyjet.com  پرواز هایی با قیمت خیلی خیلی مناسب ارائه میدن (نکته پرواز های داخلی توی اروپا و بریتانیا خیلی ارزون هستن و اگر شما بار نداشته باشید کمتر از 100 هزارتومن هزینه پرواز های بین کشوری هست اما بار که وزنش هم مشخصه و ابعاد چمدون هم مشخصه گرون تر از خود پرواز میشه پس اگر میتونید دوتا چمدون کوچیک بردارید که تو کابین جا بشه و پول بار ندید یا مثل ما تعداد چمدونتون رو کم کنید). علتی که ما از سایت های داخلی این پرواز هارو خریداری نکردیم هم این بود که این سایت های داخلی همه ساعت های پروازی رو ارائه نمیکردن و ما چون داشتیم برنامه ریزی میکردیم که چه ساعتی از هر کشوری خارج شیم تا بیشترین زمان رو اونجا داشته باشیم واسه همین از این سه تا سایت خارجی خریدهامون رو کردیم

برای رزرو هتل سایت های hotels.com و booking.com بررسی کردیم و نهایتا و توانستیم هتل های تخفیف خورده خوب رو از booking.com خریداری کنیم و چون قبلا عضو بوکینگ بودیم و خرید داشتیم یه تخفیف هم خود این سایت بهمون داد. اگر شما کسی رو در خارج از کشور ندارید یا اینکه به مستر کارت دسترسی ندارید خرید و رزرو هتل های خارجی از سایت های زورق zoraq.com و یا سایت هتل با ما hotelbama.com با کارت شتابتون خریداری کنید که یه کوچولو گرون تره ولی با توجه به عدم دسترسی قطعا می­ارزه.

چند نکته برای گرفتن هتل:

• سعی کنید هتل رو در جایی که بیشتر دیدنی ها وجود داره بگیرید معمولا مرکز شهر ها میشه
  • هتل به وسایل نقلیه مثل مترو و خطوط اتوبوس نزدیک باشه
  • نظرات مسافرین قبلی درباره هتل رو در سایت Tripadvisor و همچنین سایت لست سکند و خود booking بخونید.

تصویر 2: امتیاز کاربران در سایت Tripadvisor

تصویر 3: نظرات کاربران در سایت Tripadvisor

تصویر 4: نظرات کاربران در سایت بوکینگ booking

در سایت booking.com مسافران به آپشن های مختلف امتیاز دادن (مثل تمیزی، برخورد کارکنان، تمیزی، wi-fi، موقعیت مکانی و دسترسی) که نهایتا امتیاز کلی یک هتل رو در بر میگیره سعی کنید امتیاز هتل حداقل 7 باشه و امتیاز موقعیت مکانیش 8 به بالا باشه اینجور مواقع وقتی هتل روی اسم هتل میزنید کنار هتل مینویسه Great location یعنی موقعیت خوب یا Excellent location باشه برای مثال ما در لندن هتل The Z hotel city  رو گرفتیم

تصویر 5: نظرات مسافران درباره هتل The Z hotel city

با تمام این حرف ها شما اول مکان های دیدنی که میخواید برید رو مشخص کنید و در سایت googelmaps فاصله هتل به اون نقاط و نوع دسترسی رو مشخص کنید و بعد تصمیم به انتخاب هتل بگیرید مخصوصا در لندن که هزینه های رفت و آمد خیلی گرونه و اصلا نمیصرفه جای دور هتل بگیرید و یه هتل یکم گرون تر تو مرکز شهر واقعا اولویت داره. برای مثال از هتل ما تا کلیسای وست مینستر (Westminster Abbey) با مترو   15دقیقه راه بود و از کلیسا 3 دقیقه پیاده تا ساعت معروف بیگ بن پیاده که سمبل لندن و انگلستان هست راه بود. مثال میدونم که خیلی ها کار با این نرم افزار رو بلدند ولی برای اونهایی که تا حالا استفاده نکردن استفاده از این مسیر رو براتون گذاشتم. در مرحله اول مبدا و مقصد رو به انگیلیسی وارد کنید

تصویر 6: نحوه مسیر یابی در Googel maps

حالا برای مثال یک مسیر رو انتخاب میکنم و توضیحات رو روی عکس براتون مینویسم که کاملا با روش استفادش آشنا بشید.

تصویر 7: نحوه استفاده از مسیر پیشنهادی Googel maps

این برنامه رو هم مستقیم میتونید از سایتش استفاده کنید و هم میتونید نرم افزارش رو نصب کنید ولی مشکلی که وجود داره محدودیت استفاده از اینترنته برای همین بهتره قبلا همه مسیر های سفرتون رو مطابق با این برنامه چک کنید و از صفحه مسیر اسکرین شات بگیرین و با خودتون داشته باشید.

از اونجایی که برای Googel maps نیاز به اینترنت دارید بهتون پیشنهاد میکنم نرم افزار Maps me رو حتما نصب کنید تا بتونید موقعیت هایی که تصمیم دارید روش مارک کنید و بعدا ازش استفاده کنید

بعد از انتخاب هتل نوبت به برنامه ریزی برای روز های سفر میرسه تا بیشترین استفاده رو از روزهاتون بکنید برای همین بهتره لیستی که مکان های دیدنی تهیه کرده بودید رو جلوتون بزارید و همنطور که گفتم فاصله مسیر ها تا هتل و فاصله اماکن دیدنی رو نسبت به هم بسنجید تا اون هایی که بهم نزدیکن تو یک روز برای بازدید بزارید تا وقتتون صرف جابه جایی های بیمورد نشه البته برای اینکار میتونید از دوتا اپلیکیشن هم کمک بگیرید

یکی اپلیکیشن  Tripomaticاین اپ برای بیشتر شهرهای توریستی برنامه جداگانه داره. یه مزیتی که این اپ داشت و واقعا کمکم میکنه اینه که تمامی جاهای توریستی نزدیک به هم رو با فاصله دقیق نشون میده.

علاوه بر اون تمامی مکان های مهم و توریستی شهر رو لیست کرده، هزینه های بلیط های ورودی و ساعت بازدید، توضیحات و عکس هایی در مورد اون مکان در اختیار میذاره. لیست تمامی تورهایی که در اون شهر برگزار میشه با آدرس ایمیل و اطلاعات تماس در اختیار کاربرها میذاره.

اپلیکشن بعدی اپ Sygic Travel می باشد. این اپ هم دقیقا مشابه قبلی هست با این تفاوت که درون خوده اپ برای هر شهر یه برنامه میتونید تنظیم کنید و دیگه نیازی به دانلود جداگانه شهرها نیست.

تصویر 8: نحوه استفاده از اپ Sygic Travel

تصویر 9: نمایی از فاصله مکان های دیدنی در نرم افزار Sygic Travel

اپلیکیشن بعدی TripAdvisor بود که کافیه شهر مورد نظر رو داخل این اپ سرچ می کردم.تمامی اطلاعات توریستی رو در اختیارتون میذاره. ده کار مهمی که باید در هر شهر انجام داد، برنامه ریزی به تعدادروزهایی که در شهر مورد نظر می خوایین، تورهای مورد نیاز، همچنین لوکیشن فعلی رو میگیره و تمامی اماکن و هتل ها و رستوران ها و مکان های مهمی که نزدیک این لوکیشن هستند رو با فاصله دقیق نشون میده.

تصویر 10: کار کردن با اپ TripAdvisor

نکته مهم: درسته که این اپ ها خیلی کاربردی هستند ولی باز هم قویا معتقدم سلایق آدم ها متفاوته پس به عنوان پیشنهاد بهش نگاه کنید و برنامه ریزی اصلیتون رو بر اساس سلایق خودتون بریزید در کنار اینکه قطعا این اپ ها کلی بهتون تو سرعت برنامه ریزی کمک میکنن.

خوب در واقع اول یه لیست از مکان های دیدنی درست کردیم

بعد هتل رو بر اساس مناطقی که دلمون میخواست ببینیم.

حالا نوبت برنامه ریزی دقیق برای رفتن به مناطقی که برای بازدید در نظر گرفتیم من براي هر روز يه فايل ورد درست كردم و برنامه رو بطور كامل توش نوشتم كه شامل با چي بريم از كجا بريم كي بريم و اطلاعات كلي درباره اون مكان ديدني كه اگر ليدر پيدا نكرديم با اون بدونيد كجا رفتيد و تاريخچش چي بوده. با استفاده از اطلاعات اینترنت و همپنین اپ Sygic Travel مناطقی که بهم نزدیک بود دو تو لیست بازدید هر روز گذاستم و به سایت رسمی همه مکان های دیدنی هم مراجعه کردم و ساعت بازدید و نرخ بلیط ها رو در اوردم.

توي قدم اول تو گوگل مپ سرچ جایی رو که مد نظرتون هست بکنید و مسیر ها وسایل نقلیه عمومی مثل شماره اتوبوس رو بهتون میده بعد که اسم ایستگاه ها مشخص شد اون هارو تو Maps me  ذخیره کنید در حالت آف لاین بهش دسترسی داشته باشید. برای مثال رفتن به big ben از هتل The Z hotel cityبه این شکل خواهد بود

در گوگل مپ شما این رو میبینید

تصویر 11: مسیر هتل The Z hotel city تا Big ben

ایستگاه Chancery Lane که ایستگاه مبدا هست و ایستگاه  Parliament Square که ایستگاه مقصد هست و خود برج big ben رو در Maps me مارک کنید اونوقت به راحتی میتونید اون قسمت هایی که باید پیاده برید و تو مثال قبلی گوگل مپ براتون توضیح دادم میتونید با خیال راحت با Maps me مسیر یابی کنید مزیت این نرم افزار اینه که اگر به هر دلیلی شما راه رو اشتباه برید بسرعت مسیر جدید بهتون میده و تنها مشکلش این هست که وسایل نقلیه عمومی توش لحاظ نشده و فقط مسیر رو با ماشین یا پیاده نشون میده اما اگر شما این اپ رو داشته باشین نزدیک ترین بیمارستان، فروشگاه، پمپ بنزین و ... رو نسبت به موقعیتی که هستین میتونه بهتون نشون بده .

مزایای اپلیکیشن:

• شما میتونید بطور آفلاین مسیر یابی کنید
  • اگر مسیری رو اشتباه برید به سرعت خودش مسیر جدید بهتون میده
  • کاربری آسان داره و پیچیده نیست
  • با سرچ کردن میتونید مکان های و ایستگاه های اتوبوس مترو و ... رو به سرعت روش پیدا کنید

معایب اپلیکشن:

• شما حتما باید تو موقعیت باشید تا مسیر رو بهتون بگه مثلا از ایران نمیشه مسیر تو لندن رو زد چون بهتون اعلام میکنه شما تو اون موقعیت نیستید
  • و مشکل بزرک دیگش اینه مسیر ها رو با وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس و مترو نداره و تنها پیاده و با ماشین میده (پیشنهاد: هر زمان دارید با اتوبوس و تراموا جابجا میشید مسیر با ماشین رو حتما بزنید و چک کنید اگر دیدید داره از موقعیت مقصد شما خیلی دور میشه سریعا از راننده اتوبوس و مردم بپرسید و اگر لازم شد پیاده شید)
  • XhfUtktgquft3decI5dSyK1tA2vDr3ocllyqkth1.jpeg

تصویر 12: مارک کردن هتل در اپلیکیشن maps me با زدن روی ستاره

تصویر 13: مارک کردن ایستگاه های اتوبوس و مترو و ... در در اپلیکیشن maps me

یک نمونه تصویری برای مثال میزارم ولی چون این نرم افزار با GPS و موقعیت فعلی شما کار میکنه من مجبور شدم مثالی از ایران و موقعیتی که الان توش هستم بزارم چون اونجا عکس نگرفتم

تصویر 14: نحوه مسیر یابی با اپ Maps me

قبل از سفر بدانید:

گردشگرانی که قصد سفر به بریتانیا را دارند بهتر است نکات ایمنی زیر را رعایت فرمایند:

• به طور کلی بریتانیا کشور امنی برای گردشگران می‌باشد، اما بهتر است احتیاط کنید. در موارد ضروری و در صورت نیاز به آمبولانس، آتش نشانی، پلیس، گارد ساحلی، نجات کوهستان با۹۹۹یا ۱۱۲ تماس بگیرید.
  • هنگام شب تنها به خیابان نروید. عبور از وسط خیابان متداول می‌باشد اما سعی کنید از پیاده رو ها استفاده کنید.
  • هنگام پارک کردن ماشین مطمئن شوید که در را قفل کرده‌اید و سعی کنید در مکان‌های شلوغ پارک کنید. اجناس گران‌بهای خود را در ماشین رها نکنید.
  • پلیس‌های بریتانیایی مؤدب و حرفه‌ای می‌باشند و کمتر از خشونت استفاده می‌کنند.
  • در کریسمس بیشتر مکان‌های کشور تعطیل، بزرگراه‌ها و قطارها شلوغ می‌باشند.
  • در بیشتر شرایط اجتماعی می‌توانید نام کوچک افراد را صدا بزنید ولی در موقعیت‌های رسمی بهتر است نام فامیل را به کار برید.
  • فاصله شخصی خود را در صف‌ها و ارتباط با افراد حفظ کنید.
  • گفتگوهای کوتاه با کسانی که به شما خدمات ارائه می‌دهند (راننده تاکسی، آرایشگر و...) ورزش خصوصاً فوتبال موضوع خوبی برای بحث است. در صورت علایق مشترک می‌توانید در مورد موسیقی، فیلم و کتاب‌های جهانی صحبت کنید.
  • به طور کلی، سفر به بریتانیا می‌تواند یکی از جذاب‌ترین تجربه‌های مسافرتی شما باشد. این امر بیش از هر چیز دیگر بستگی به میزان آگاهی شما از مقصد گردشگری مورد نظرتان دارد؛ بنابراین، مطالعه پیشاپیش درباره آن را فراموش نکنید.
  • برای استفاده از مترو و یا اتوبوس باید کارت هایی را با نام Oyster از بقالی ها و یا روزنامه فروشی های تهیه کنید (به مبلغ 5 پوند) و سپس برای استفاده از اتوبوس در طی یک روز (4 پوند) و اتوبوس به همراه مترو (7.30 پوند) اعتبار به آن بیافزایید.
  • صبحانه:مثل همیشه اغلب هتل‌ها به همراه اجاره اتاق یک وعده صبحانه کامل انگلیسی را هم ارایه می دهند. اما اگر چنین نبود به محله‌های مسکونی سری بزنید و یک وعده غذا را با قیمتی کمتر از مرکز شهر میل کنید. (۵.۳۰ تا۹.۰۹ پوند)
  • ناهار:همانطور که گفتیم غذا در لندن می تواند بسیار گران باشد. اگر از نظر بودجه محدودیت دارید می توانید انتخاب‌های مقرون به صرفه‌ای همچون انواع ساندویچ و Jacket potato (نوعی سیب زمینی تنوری  پر شده) را میل کنید. (۹.۰۹ تا ۱۵.۱۵ پوند)
  • شام:برای صرف یک وعده شام خوب و مقرون به صرفه، کافه‌ها یا رستوران‌های هندی، چینی و گاهیایرانی گزینه‌های خوبی هستند. (۱۲.۱۲ تا ۲۱.۲۱ پوند(
  • ماهی و چیپس:غذاهای توریستی و کلاسیک لندن همیشه راحت پیدا نمی‌شوند و معمولا بسیار گران هستند. (۱۳.۶۴ تا ۱۹.۷۰ پوند)
  • Jacket potato:یک سیب زمینی بزرگ تنوری پخته شده که ممکن است با هر نوع مواد غذایی جالبی همچون ژامبون، کره، پنیر و خامه ترش سرو شود می‌تواند به عنوان یک وعده‌ی غذایی به یاد ماندنی و مقرون به صرفه محسوب شود. (۴.۲۴ تا ۷.۵۸ پوند)

خوب برم سراغ برنامه لندن:

ما 26 مرداد 96 مصادف با 17آگوست 2017 از شهرمون با ماشین خودمون راه افتادیم پرواز ما 4:10 دقیقه صبح از فرودگاه امام خمینی بود و مدت پرواز 3:20 تا استانبول بود 1:30 دقیقه توقف در استانبول که همش صرف جابجایی برای رسیدن به پرواز بعدیمون شد و 4:10 دقیقه هم از استانبول تا لندن راه بود و درواقع یک توقف در استانبول داشت و باید پرواز رو عوض میکردیم. پرواز ما در فرودگاه گاتولیک لندن میشت که خداروشکر از فرودگاه هیترو که فرودگاه اصلی لندن هست به هتلمون نزدیک تر بود و خیلی عالی بود این اتفاقی شد ولی از این به بعد تصمیم گرفتم اول هتل رو بگیرم و بعد حدامقدور فرودگاه هایی رو انتخاب کنیم که به هتل نزدیک تر باشه. با توجه به اختلاف ساعت ایران و لندن ما باید ساعت 10:50 به وقت محلی لندن به اونجا میرسیدم.

زمانی که رفتیم برای چک این پرواز تو استانبول برای لندن یه 20 دقیقه معطل شدیم. کلی ادم جمع شدن و ویزای ما رو با دقت بررسی کردم باورشون نمیشد ما ویزا داشته باشیمJ کلی سوال که چقدر خرج کردید چطوری گرفتید و ... ما هم با خونسردی جواب دادیم و بلاخره سوار پرواز لندن شدیم و ساعت حدود 11 صبح 18 آگوست رسیدیم لندن رویایی.

تصویر 15: نمای لندن یکم قبل از نشستن پرواز ترکیش

تصویر 16: نمای لندن یکم قبل از نشستن پرواز ترکیش

همانطور که گفته بودم من از قبل برنامه ریزی کرده بودم و فایل هام رو پرینت داشتم نکات مهمی که درباره لندن باید بدونید این هاست:

حتما هر جا که میرید آدرس هتل و شماره تلفنش رو داشته باشید تا اگر گم شدید بتونید ازش کمک بگیرید و اطلاعات ضروری هتل رو برای برنامه ریزی داشته باشید

لندن:

هتل لندن   امتیاز هتل: 8.7 Excellent                                                     The Z Hotel City

• آدرس: 23-28 Fleet Street, City of London, London, EC4Y 1AA, United Kingdom

اطلاعات ضروری

اختلاف ساعت با تهران: ۳:۳۰-

زبان رسمی: انگلیسی

واحد پول رسمی: پوند استرلینگ (GBP)

نرخ تبدیل ارز: ۱ پوند=۱.۵۲ دلار آمریکا

فرودگاه‌های لندن: : London Heathrow (LHR), London Gatwick (LGW), London Stansted (STN)

• تاکسی از فرودگاه Heathrow تا مرکز شهر                                     ۸۳.۳۳ پوند
  • کارت عبور نامحدود ۱ روزه‌ی مترو و اتوبوس در مرکز شهر            ۱۳.۳۳ پوند
  • Oystercard مخصوص حمل و نقل                                              ۷.۵۸ پوند
  • هر ۳ کیلومتر جابجایی توسط تاکسی در لندن                                  ۱۲.۱۲ تا ۱۸.۱۸ پوند
  • مترو در مرکز لندن                                                                       ۳.۴۸ تا ۷.۲۷ پوند
  • نواع Travelcard (کارت سفری) به شرح زیر می شود:
  • کارت سفری ۱ روزه/۱۲ پوند/استفاده در مناطق ۱-۴/معتبر در مترو-تراموای-اتوبوس-سیستم ریلی ملی (به جزخط اکسپرس فرودگاه Heathrow)
  • ypVfy10KtNntLuhVUjYfOgGBzYX9qMwUWrf7hnGl.jpeg

تصویر 18: کارت oyster برای رفت و آمد در لندن

بعد از گرفتن چمدونمون که یک دونه بیشتر نبود راهی هتل شدیم و خیلی راحت با ایستگاه هایی که از قبل تعیین کرده بودیم و با نرم افزار Maps me خیلی راحا به هتل رسیدم و حدود ساعت 2 بود و خیلی راحت همونجا پذیرش شدیم و وارد اتاق شدیم

اتاق خیلی عالی و حمع و جور و تمیز بود و از قبل میدونستیم پنجره نداره و واسه همین ارزون تر گرفته بودیمش من با خودم از ایران غذای کنسرو و نون اورده بودم چون خسته بودیم همونجا کنسرو ها رو با یه کتری برقی کوچیک که اونم از ایران برداشته بودم جوشوندم و خوردیم تا طبق برنامه بعدیمون بزنیم بیرون.

تصویر 19: نمایی از اتاق هتل The Z hotel city در لندن

کلیسای وست مینستر (Westminster Abbey)

ساعت بازدید: 9.30-15.30

قیمت بلیط برای هر نفر20 پوند

آدرس:20 Deans Yd, Westminster, London SW1P 3PA, UK

وب سایت: www.westminster-abbey.org

کلیسا از بیرون که خیلی زیبا بود ساخت و ساز صومعه وست مینستر در سال 1050 آغاز شده و حدود 8 قرن  به طول انجامید. این صومعه مکان دفن پادشاهان ، دانشمندان، و هنرمندان معروف زیادی است. کلیسای وست مینستر کلیسایی تاریخی در مرکز شهر لندنِ که عمدتاً به سبک معماری گوتیک ساخته شده و مکان سنتی مراسم تاج گذاری، ازدواج و تدفین شاهان و شهبانوهای بریتانیا

هرچند مکانی نام‌آشنا است، اما فراموش نکنید که وقتی وارد آن شدید، همه گوشه و کنارهای آن را نگاه کنید. ورود به این کلیسا در روزهای یکشنبه برای عبادت و اعمال مذهبی رایگان است. جالب است که بدانید «کیت میدلتو» و «شاهزاده ویلیام» در این کلیسا ازدواج کردند. همچنین بسیاری از چهره‌های شناخته‌شده تاریخ انگلستان در این مکان به خاک سپرده شده‌اند که سنگ‌ قبرهای بسیار زیبایی هم روی مقبره آن‌ها نصب شده است و به همین دلیل هرگز فراموش نخواهند شد. داخل کلیسا به‌ قدری زیبا است که نفس کشیدن را از یاد خواهید برد و حتی ممکن است متوجه نشوید که روی قبر «چارلز داروین» (خالق نظریه انتخاب طبیعی و یا همان تکامل) که در یکی از راهروهای این کلیسا دفن است، ایستاده‌اید.

کلیسای ویست مینستر از سال ۱۰۶۶ میلادی محل برگزاری مراسم تاجگذاری پادشاهان انگلستان بوه است و شاید همین دلیل به تنهایی برای بازدید از آن کافی باشد. این کلیسا از سال ۹۶۰ میلادی در اینجا حضور داشته است و تاکنون شاهد ۱۶ مراسم ازدواج سلطنتی بوده است. درست در همسایگی وست مینستر کلیسای آنگلیکان کوچک دیگری وجود دارد که در قرن ۱۲ میلادی ساخته و در سال۱۵۲۳ بازسازی شده است. سینت مارگارت کلیسیای کوچک زیبایی با محراب طلایی، سقف‌ها و نیمکت‌های  چوبی است که بازدید از آن را به همه پیشنهاد می دهیم. به خصوص محیط داخلی‌اش که  تماشای آن آرامشی مثال زدنی را به همراه دارد.

نکته‌ها: دقت داشته باشید برای بازدید از کلیسای سینت مارگارت و وستمینستر هر روز تنها تا ساعت ۱۵:۳۰  فرصت دارید. در روزهای یکشنبه، عیدهای مذهبی همچون جشن شکرگذاری و کریسمس، کلیسای وستمینستر تنها برای عبادت کردن باز است.

کلیسای سینت مارگارت نزدیک سنت مینستر یک دقیقه راهه

تصویر 20: نمایی از بیرون کلیسای وست مینستر

داخل کلیسا عکس برداری ممنوع بود واسه همین ما گشتی زدیم و کلی لذت بردیم و چون خسته بودیم بیرون کلیسا از یه دکه دوتا قهوه اسپرسو گرفتیم و با کلی انرژی راهی بیگ بن شدیم

ساعت بیگ بن (Big ben) و ساختمان پارلمان

پیاده به سمت Big ben 10 دقیقه یا کمتر راه بود

ساعت بازدید: 9-17.30

بلیط ورودی 18.30 پوند

آدرس: Westminster, London SW1A 0AA, UK

وب سایت: www.parliament.uk

زمانی که ما رسیدم با پرس و جو مشخص شد که دارن بازسازی میکنن و قراه تمام قطعات ساعت رو خارج کن و مثل روز اول قالب بزنن و بازسازی کنن و پیش بینی میکردن که این بازسازی 4 سال طول بکشه پس من تاریخچشو برای خودم و همسرم مرور کردم و کلی عکس گرفتیم و به سمت رودخانه تمز راه افتادیم

برج ساعت کاخ وست مینستر، که با نام بیگ بن شناخته می شود، یکی از معروف ترین نشانه های لندن است . در زمان ساخت برج در سال 1858 ، ساعت آن بزرگترین ساعت در جهان بود بازدید از Houses of Parliament محل نشست پارلمان انگلیس، نام دیگر آن کاخ وستمینستر، جایی است که می توانید برج مشهور الیزابت (سنت استفان) و زنگوله درون آن (بیگ بن) را تماشا کنید. این مجموعه‌ی باشکوه، واقع در کنار رودخانه‌ی تِمز با آن ظاهر نئو گوتیکی‌اش را می توان نمادی از لندن دانست. این بنا هم در روز و هم در شب به حدی زیبا است که پیشنهاد می کنیم بازدید از آن را به هیچ وجه از دست ندهید نکته‌ها :بازدید از ساختمان پارلمان و شرکت در بحث‌های مجلس برای عموم آزاد است، اما برای تماشای برج الیزابت و بیگ بن تنها ساکنان رسمی انگلستان می توانند ثبت نام کنند.

بیگ بن، بزرگ‌ترین و معروف‌ترین برج ساعت جهان است که در شهر لندن واقع است. برج ساعت کاخ وست‌مینستر که در ضلع شمال شرقی ساختمان پارلمان بریتانیا قرار دارد، به نام برج بیگ بن یا ساعت بیگ بن، شهرت جهانی دارد. در واقع، بیگ بن، نام زنگ بزرگ سیزده تنی است که در داخل برج قرار دارد و سر هر ساعت هم به صدا در می‌آید.برج ساعت بیگ بن، در بریتانیا، رسمأ به نام "برج سنت استفان کاخ وست‌مینستر"، شناخته می‌شود. پس از آنکه کاخ وست منیستر، در یک آتش سوزی ویرانگر در تاریخ ۲۲ ماه اکتبر سال ۱۸۳۴ میلادی از بین رفت، چارلز باری، معمار معروف انگلیسی، ساخت مجدد این کاخ را شروع کرد و یک برج ساعت برای ضلع شمال شرقی کاخ درنظر گرفت. با وجود اینکه ته‌بنای برج بیگن بن، به همراه ساختمان کاخ، در سال ۱۸۳۴ نهاده شد، اما خود برج، ۱۳ سال بعد از آن، در سال ۱۸۵۶ ساخته شد. برج ساعت بیگ بن لندن، از سطح زمین، ۹۳.۳ متر ارتفاع دارد. ساعت این برج که دارای چهار جهت است، ۵۵ متر از سطح زمین ارتفاع دارد. می شود.

تصویر 21: نمایی از برج بیگ بن و ساختمان پارلمان که در حال بازسازی بود

هزینه بازدید: 20 پوند

آدرس: Lambeth, London SE1 7PB, UK

وب سایت: https://www.londoneye.com

هزینه بلیط "لندن آی" 20 پوند است که با خرید آنلاین آن و همچنین خرید مشترک بلیط آن با موزه مادام توسو و یا چند مکان توریستی دیگر لندن از تخفیف 10 درصدی آن استفاده کنید. توصیه می کنم که پیش از رزرو بلیط برای "لندن آی" حتما پیش بینی هوای روز را کنترل کنید تا دچار هوای مه آلود لندن نشوید که در اینصورت دیدن لندن از بالا لطفی نخواهد داشت.

چرخ‌وفلک عظیم و بی‌نظیری در قلب لندن که در سال ۱۹۹۹ ساخته شده‌ است و با ارتفاع ۱۳۵ متری‌اش از بزرگترین چرخ‌وفلک‌های دنیاست. چشم لندن که به چرخ هزاره‌ها معروف است، در قسمت شرقی رود تیمز قرار دارد و به شما امکان تجربه‌ای تکرارنشدنی را می‌دهد؛ تماشای منظره‌ی شهر لندن در نیم ساعت از بالای یک چرخ و فلک بزرگ. در بالای چشم لندن می‌توانید ساختمان‌ها، خیابان‌ها و مکان‌هایی که پیش از این در لندن دیده‌اید و یا قصد دیدنش را دارید، پیدا کنید. البته تجربه‌ی سوار شدن این چرخ و فلک و دیدن لندن از ارتفاع چهل متری، تجربه‌ی ارزانی نیست اما این فرصت در جای دیگری و با قیمت دیگری برایتان تکرار نمی‌شود.

ولی از اونجایی که بارون شدید شروع به باریدن کرد از طرفی چون ساعت 5 گالری ملی بسته میشد میخواستیم دیدن اونجا رو به هیچ وجه از دست ندیدم از وایسادن تو صف صرفه نظر کردیم و به چنتا عکس از راه دور کفایت کردیم و سوار اتوبوس شدیم تا به سمت میدان ترافالگار و گالری ملی بریم و از اونها دیدن کنیم

نکته 1: در هر فصلی به لندن سفر میکنید حتما لباس گرم بردارید به طرز باور نکردنی هوا یک هو سرد و یک هو گرم میشه

نکته 2: چتر فراموش نشه در کسری از ثانیه بارون سیل آسا غافلگیرتون میکنه

نکته 3: میتونید از این بارونی های سبک که بیشتر اهالی لندن میپوشن هم بگیرید

تصویر 24: نمایی از چرخ و فلک چشم لندن در فضای بارانی و زیبای لندن

تصویر 25: مسیر چشم لندن تا میدان ترافالگار

گالری ملی  (National Gallery)

ساعت بازدید: 10-18

هزینه بازدید: رایگان

آدرس: Trafalgar Square, London WC2N 5DN, UK

وب سایت: https://www.nationalgallery.org.uk

بلافاصله بعد رسیدن رفتیم سراغ گالری که تعطیل نشه

نشنال گالری لندن در سال 1838 در حاشیه میدان ترافالگار احداث شد و دارای مجموعه ای از تابلوهای بزرگترین نقاشان اروپا از قرن دوازدهم تا قرن نوزدهم میلادی است. بازدید از نشنال گالری مانند بسیاری از موزه های شهر لندن برای عموم رایگان است.در اینجا قرار دارند و گردشگران را به خود جذب می‌نمایند. نام یکی از موزه‌های مشهور جهان در زمینه هنر نقاشی است. نگارخانه ملی در سال ۱۸۲۴ میلادی در شهر لندن تاسیس شد و هم‌اکنون دارای گنجینه‌ای با بیش از ۲0۳۰۰ تابلوی نقاشی کم‌نظیر از سده سیزدهم تا سده نوزدهم میلادی است.

انقد تو در تو و پیچ درپیچ بود و تعداد نقاشی ها زیاد بود که باورتون نمیشه انقدی که ما همش بینش میشستیم رو صندلی تا استراحت کنیم تازه تند تند از جلو نقاشی ها در میشدیم و خیلی واینمیستادیم اگر شما اهل هنر نقاشی باشیدو بخواید دقت کنید راحت یک روز رو میتونید اینجا بگذرونید

تصویر 26: نقاشی بینظیر از اسب انگار زنده بود

تصویر 27: تورهای لباس این خانم منو از چیره دستی هنرمندش به حیرت انداخت اگر توجه کنید ظرافتش رو حس میکنید انگار به یه عکس نگاه میکنید

تصویر 28: تولد حضرت مسیح و زندگیش موضوع مورد علاقشون اقلا 5 تا سالن از این موضوع عکس بود

میدان ترافالگار (Trafalgar Square)

ساعت بازدید: آزاد

هزینه بازدید: رایگان

آدرس: Trafalgar Square, London WC2N 5DN, UK

وب سایت: https://www.london.gov.uk/about-us/our-building-and-squares/trafalgar-square

یکی از شناخته‌ شده‌ترین نقاط لندن میدان ترافالگار است. این میدان با فواره ها، کبوترهای فراوان، گدایان و نوازندگان خیابانی به همراه جمعیت مشتاق زیادی که برای بازدید آمده‌اند یکی از خاص ترین نقاط این شهر به شمار می‌رود. میدانی جالب، به همراه تقویمی پر از رویدادهای رایگان، شیر سنگی مشهور و ستون نلسون از آن دست‌نقاطی است که در سفر به لندن حتما باید ببینید.

نکته‌ها:

زمانی که مشغول تماشای نوازندگان خیابانی هستید بسیار مراقب اموال و جیب‌هایتان باشید. این میدان پر از جیب بر است.

چینی‌های مقیم لندن جشن سال نوی چینی را در این میدان برگزار می کنن

از دیگر عوامل معروفیت میدان ترافالگار وجود حوضچه و فواره‌هایی است که در میان آن قرار گرفته و مکان مناسبی را برای استراحت و آرامش بازدیدکنندگان به وجود می‌آورد. کبوتران نیز دیگر عامل معروفیت میدان بودند که بازدیدکنندگان برای دانه دادن به آنها به اینجا می‌آمدند اما به دلیل آلودگی و نازیبایی ناشی از فضولات این پرندگان و تهدید سلامتی انسان، دانه دادن به آنها ممنوع گردید و شیوه‌های گوناگونی از جمله استفاده از پرندگان شکاری دست‌آموز به خدمت گرفته شد تا مانع از بازگشت کبوتران به میدان ترافالگار شود و امروزه تنها تعداد اندکی از کبوتران در این میدان مشاهده می‌شوند.

همچنین برپایی بسیاری از جشن‌ها، بزرگداشت‌ها، گردهمایی‌ها، اعتراضات و راهپیمایی‌های سیاسی و غیر سیاسی نیز در این میدان صورت می‌گیرد.  بزرگترین میدان در لندن ، همنام نبرد ترافالگار _که در آن ناوگان انگلیس فرانسوی ها را شکست دادند_ نام گرفته است . ستون مرکز این میدان، به افتخار دریاسالار نلسون که این جنگ جراحتی کشنده برداشت بنا شده است.

میدان ترافالگار یکی از اصلی ترین و مشهورترین میدان های لندنِ که در مرکز آن واقع شده و از جاذبه های توریستی شهر به شمار میاد. این میدان در ۱۸۴۵ ساخته شده و به مناسبت بزرگداشت پیروزی دریابد نلسون در نبرد ترافالگار چنین نام گذاری شده. از ساختمان ها و بناهای یادبود معروف لندن همچون نگارخانه ملی لندن، کلیسای سنت مارتین-این-د-فیلدز و ستون نلسون در اینجا قرار دارن و گردشگران رو به خود جذب می کنن

تصویر 29: ساعت میدان ترافالگار

بیرون که اومدیم بارون قطع شده بود هوا آفتابی بود میدون شلوغ و پر از نوازنده های خیابونی بود و چقدر قشنگ میخوندن همینجا نشستیم به گوش دادن به موسیقی و لذت بردن ازش همسرم رفت دو تا همبرگر خوشمزه هم گرفت و آورد نشستیم به خوردن و لذت بردن از فضا اینجا ادم هایی با قیافه ها و لباس های متفاوت خالکوبی های عجیب و ... میبینید حتما دو سه ساعتی رو اینجا توقف کنید و از فضا لذت ببرید

تصویر 30: نمایی از میدان و نوازنده های خیابانی

تصویر 31: ستون مرکز این میدان، به افتخار دریاسالار نلسون که این جنگ جراحتی کشنده برداشت بنا شده است

از میدان ترافالکار تا هتل 20 دقیقه پیاده راه بود. از اونجایی که خیلی خسته نبودیم پیاده به سمت هتل راه افتادیم و از کوچه های لندن و دیدنی هاش لذت بردیم و عکس گرفتیم از تاکسی های معروفش تا اتوبوس های دو طبقه قرمز و باجه های تلفن قرمز مشهورش بگیرین تا ساختمون های قشنگش.

تصویر 33: اتوبوس های قرمز دو طبقه مشهور لندن

تصویر 34: تندیسی در خیابان های لندن

تصویر 35: باجه های تلفن مشهور لندن

تصویر 36: تاکسی های معروف لندن

بعد از پیاده روی راهی هتل شدیم و خوابیدیم تا برا صبح فردا آماده شیم.