روزهای رنگارنگ کریسمس از آتن تا ولز

هر چیزی که تو ذهنمون تبدیل به

باور بشه

تو زندگیمون تبدیل به واقعیت میشه

اینجا مینویسم از سفری متفاوت با سفرهای گذشته ام ، تفاوت این سفر برای من تو رنگها بود رنگهای شاد و گرم تو روزهای سرد زمستون به چند شهر مختلف در نقاط پراکنده اروپا ، که از لحاظ فرهنگ ، آب و هوا ، مردم ، بافت شهری و خیلی چیزهای دیگه فرق داشتن و متفاوت بودن با هم ... و تفاوت دیگش برای من سفر تو روزهای کریسمس و سال جدید میلادی بود که نخستین بار بود تو همچین زمانی سفر می کردم و چه بهتر که اين سفرنامه رو هم اکنون که نزديک سال نو ميلادي جديد و ایام کريسمس هست انتشار بدم  که حال و هوای اون روزها رنگارنگ رو تداعی کنه دوباره .....

مينويسم از آتن درجنوب اروپا با هوایی به نسبت گرم و آفتابی در ماه دسامبر و بوداپست در مرکز اروپا با هوایی سرد و ابری و زمستونی ، مینویسم از پايتخت جادويي جهان تو کريسمس ، اره از لندن شیک و مدرن و همین طور از کشور ولز ساده و صمیمی با طبیعت بکر و رویایی و مردمي با اصالت در بریتانیا .... از قدم زدن تو محله سقراط و ارسطو می نویسم تا سرک کشیدن تو بازارهای رنگارنگ کریسمس در شبهای سرد بوداپست و از محو شدن تو بخار آب داغ طبيعي در فضاي باز حموم های سنتی این شهر زیبا در دمای زیر صفر و اون لحظه فقط بی خیال دنیا بودن ..... ، از لذت بردن قدم زدن تو خیابونهای رنگارنگ و محله های لاکچری لندن تا هیجان دیدن سرزمین عجایب زمستانی و شور و شوق دیدن مراسم آتیش بازی سال نو برای اولین بار تو این شهر افسانه ای و غیر تکراری یعنی لندن ، از دیدن مناظر و سواحل بکر ولز ، تا خرید سیری ناپذیر از شهر زیبای سوانسی در حراجی های شگفت انگیز بعد سال نو ......

این سفر ما تا دلتون بخواد مناظر زیبا و رنگارنگی داشت ، از مناظر طبیعی و تاریخی و مدرن گرفته تا عکسهای جذاب غذاها و خوردنی ها مختلف و تصاویر بازارهای رنگارنگ کریسمس و....  همه جا زیبا ، جدید و متنوع بود برای ما و همین باعث گرفتن عکسهای زیادی در این سفر شد و اینجا با شما عزیزان این تصاویر رو در ادامه به اشتراک میگذارم تا درک بهتری باشه از این سفر ، پس همراه من باشید تا انتهای این سفرنامه و به امید لذت بردن شما همراهان همیشگی عزیز و دوست داشتني لست سکندی

ابتدا از تجربه استفاده از ویزا مولتی انگلیس و شینگن بگم براتون ، می خوام بگم اگه به چیزی فکر کنید و براش برنامه ریزی کنید و هدفتون بشه خیلی راحت تر و زودتر از اون چیزی که فکر کردید براتون تو واقعیت میسر می شه . این سفر بر می گرده به اواخر آذر و اوایل دی ماه سال 96، من اولین باری بود که ویزا انگلیس رو که بصورت مولتی 6 ماهه صادر شد برای خودم و خانواده ام گرفته بودم البته خیلی هم اون زمان واسه گرفتنش زمان گذاشتم  ، اطلاعاتی که اینجا می نویسم اطلاعات به روزه یعنی مطالبی که از نحوه گرفتن ویزا انگلیس نوشتم مربوط به شهریور ماه امساله (98) که دوباره اقدام کردم برای ویزا ، و همچنین سعی کردم قیمتهایی که بهش اشاره می کنم تو این سفرنامه با قیمتهای الان به روز کرده باشم .

در خصوص نحوه گرفتن ویزا انگلیس تو قسمت خودش کامل توضیح می دم ولی همینجا یک نکته مهم رو یادآوری می کنم و اونم اینه که جهت صدور ویزا ،این سفارت خیلی خیلی به اثبات منابع مالی اهمیت میده ، من با موجودی 25 میلیون تومن هم تونستم ویزا انگلیس رو بگیرم ولی بودن دوستانی که با موجودی حساب بسیار بالا ریجکت شدن  ، چون منشاء پول رو نتونستن اثبات کنن . شما باید برای هر منبع مالی مثل مانده و گردش صورتحساب یا مبلغی که بابت درآمد ذکر می کنید تو فرم ، بتونید منشاء اون رو اثبات کنید . بطور مثال اگه کارمندی تو فرم آنلاین سفارت عنوان کنه که ماهی 5 میلیون حقوق و دریافتیشه باید اون 5 میلیون رو تو فیش حقوقی ماهیانه ( که ترجمه شده ) و همین طور صورت حساب بانکیش (لاتین)  مشخص و مارک کنه یعنی این پول دقیقا به حساب بانکی واریز شده ، و برای 6 ماه همه دریافتی ها رو که معمولا یکسان نیستن ، جمع بزنه و تقسیم بر 6 کنه که میانگین دریافتیش رو تو قسمت درآمد فرم بنویسه  . توجه کنید اگه یگ دفعه یک پول زیاد به حسابتون واریز شده حتما براش تو کاورلیتر توضیح بدید که مثلا این پول از فروش یک دارایی ( ملک ) یا ارثیه و.... بوده و برای این توضیح هم باید مدرک ارائه بدید مثل قولنامه فروش و .... بدون مدرک از واریز پول یکباره به حسابتون خوداری کنید . تو بخش سفر به انگلیس بیشتر در این باره توضیح خواهم داد.

از مزایای داشتن ویزا مولتی شینگن و انگلیس تو پاسپورتتون اینه که، با داشتن این نوع ویزاها این امکان براتون فراهمه که بغیر از بریتانیا ( شامل کشورهای انگلیس، ولز ، اسکاتلند ، ایرلند شمالی) و همین طور با داشتن ویزا مولتی شینگن ، بغیر از کشورهای عضو شینگن بتونید بدون نیاز به گرفتن ویزا ، کشورهایی رو ببینید  که نیاز به ویزا دارن و اغلبشون هم زیبا هستن و سفر بهشون می تونه جذاب باشه ، مثل رومانی ، بوسنی ، مقدونیه ، کرواسی و ... تو اروپا و همین طور کشورهای تو قاره آمریکا مثل مکزیک ، پرو ، کوبا و .... که لیست کاملشون رو تو این لینک های زیر همراه با شرایطش می تونید ملاحظه کنید ، و بدون گرفتن ویزا این کشورها با همون ویزا شینگن و انگلیس مولتی تون می تونید سفر کنید

www.visatraveler.com/blog/travel-non-schengen-countries-visa-free-with-schengen-visa

www.visatraveler.com/blog/travel-countries-visa-free-with-uk-visa

این قانون چرا برای من جذاب بود و پیگیرش بودم؟ چون یک زمانی در ایام نوروز 94 برنامه سفر به کشور رومانی رو ریختیم،  همه کارها رو هم انجام دادیم و کار رو سپردیم به آژانس که به صورت تور سفر کنیم به رومانی ( همیشه تو سفرهای من یک تصور و یا تصویری از جایی می تونه دلیل سفر من به اونجا باشه ، برای رومانی هم داستانهای دراکولا و شخصیت خون آشامش و داستانهای مربوط به اون جذاب بود از قدیم برای من و به همین دلیل دوست داشتم قلعه دراکولا که تو شهر ترانسیلوانیا رومانی بود رو ببینم و همین طور دیدن به قولی بزرگترین پارلمان اروپا یعنی ساختمان پارلمان شهر بخارست که تصاویرش همیشه برای من جذاب بود يکي از دلايل ديگه انتخاب اين مقصد سفرم بود ، و این تور یک فرصت بود برای من برای دیدن این مکانها در آن زمان ، ولی سفارت رومانی تو تهران در دقیقه 90 بهمون ویزا نداد و برنامه ما کنسل شد!! پس داشتن ویزا مولتی شینگن برای شخص من می تونست دیدن این کشور رو که گرفتن ویزاش به تنهایی دردسر داره رو راحت کنه، برای همین تونستم بعدها بعد از گرفتن 2 بار ویزای سینگل شینگن ( از ایتالیا و فرانسه ) ویزا یکساله مولتی شینگن رو هم از هلند بگیرم . تو این سفر من ویزای شینگن رو برای خودمون از سفارت ایتالیا گرفتم که اون موقع می گفتن راحتر ویزا میده چون همه مدارک رو برای ویزا انگلیس ترجمه کردم و آماده داشتیم و به علت اینکه کپی مدارک رو برای انگلیس ارسال کردیم و اصلش دستمون بود از همین ترجمه های استفاده کردیم و وقت سفارت ایتالیا رو گرفتیم ، وقتی مدارک رو تحویل دادیم با توجه به برنامه سفر ما که برای 8 روز نوشته بودیم با همون 8 روز اعتبار !!! ویزا ما صادر شد .

ویزا شینگن :

در خصوص نحوه گرفتن ویزا شینگن و مدارک مورد نیاز توضیحات مفصلی دوستان سفرنامه نویس قبلا اشاره کردن بهش و خود من هم بصورت خلاصه اشاره می کنم که در حال حاضر اکثر سفارت خونه های اروپایی کارهای مربوط به ویزا رو سپردن به دفاتر VFS Global  که بصورت ایمیل میشه وقت گرفت ازشون ( از بهترین هاش تا جایی که من اطلاع دارم هلند بوده اگه تا الان اونم سخت گیر نشده باشه) و تو روز ملاقات مدارک رو که اکثرا برای همه مشابه هست و شامل فرم ویزا ، ترجمه های شناسنامه ، مدارک شغلی ، سند ملکی و صورت حساب بانکی 3 ماهه لاتین ، بیمه مسافرتی ، رزرو بلیط پرواز و هتل محل اقامت و کپی مدارک سفرهای قبلی رو شامل میشه به این دفاتر تحویل میدید و بدون هیچ مصاحبه ایی حدود 2 هفته بعد جواب ویزاتون میاد . ولی میخوام از تغییرات احتمالی ویزا شینگن تو سال 2020 که خودم منتظر هستم پس از اعمال این تغییرات برای ویزا مولتی شینگن دوباره اقدام کنم بصورت خلاصه مطالبی رو که بدرد دوستداران سفر بخوره اشاره ایی کرده باشم:

• کشورهای اروپایی برای تقویت قوی تر اقتصاد خودشون و معرفی بیشتر فرهنگ اروپایی قصد دارن تغییرات جدیدی رو در صدور ویزا شینگن از ابتدا سال 2020 یعنی همین دی ماه امسال انجام بدن که اولیش افزایش هزینه کنسولی ویزا از مبلغ 60 یورو کنونی به مبلغ 80 یورو ست !! ( بد) ، دومیش افزایش زمان درخواست ویزا از حداکثر 3 ماه کنونی به 6 ماهه ، که این کار برنامه ریزی برای سفر رو راحت تر و ارزان تر می کنه (خوب) ، سومیش حذف بیمه سفر از پروسه درخواست ویزاست ( که مبلغی نمیشد کلا) ، و بهترین خبر اینکه  مسافرینی که تا به حال چندین بار به کشورهای عضو شینگن بصورت  مکرر  سفر کردن جهت تسهیل در سفرهای اونها با توجه به سوابق مثبت پرونده های سفرشون ( ویزاهای قبلی و مهر های ورود وخروج ) امکان صدور ویزا مولتی برای دوره ۱ تا ۵ سال خیلی راحت تر به نسبت قبل فراهم شده . و چندین مورد دیگه که همین مواردی که بهش اشاره کردم ، بیشتر شاید شامل حال پاس ایرانی بشه .

همین طور داشتن ویزا مولتی اعتبار پاس شما رو افزایش می ده و برا گرفتن ویزا کشورهای مثل کانادا ، آمریکا، استرالیا و نیوزلند و ژاپن بدردتون خواهد خورد . اگه عاشق سفر باشید و پایه مسافرت وقتی ویزا مولتی دارید  می تونید با گرفتن یک بلیط مناسب و لحظه آخری چمدون تون را بردارید و به جاهایی که دوست دارید مثلا کشور مقدونه و پایتخت زیباش اسکوپیه یا هر جای دیگه ایی که تو لیست بالا اومده بود بدون دغدغه گرفتن ویزا سفر کنید . از کشورهای جذابی که من دوست دارم با استفاده از این قانون شاید روزی سفر کنم می تونم به بوسنی و هرزگوین ، مقدونیه ، رومانی و کرواسی اشاره کنم .

برگردم به داستان سفر  و چگونگی انتخاب مسیر سفرمون ، ما هم ویزا شینگن داشتیم و هم ویزا انگلیس که وقتی ویزا انگلیس رو گرفتم گفتم با همون مدارک برای گرفتن ویزا شینگن هم اقدام کنم ، تصور سفر تو فصل سرد سال و زمستون اونم تصوري که از سرماي اروپا داشتيم  به تنهایی نمی تونست دلیل جذابی باشه  برای سفر !!، ولی وقتی بیشتر فکر میکنی و می بینی و شنیدی تو این فصل سرد سال کشورهای اروپایی برنامه هاي متنوعی برای ایام کریسمس و سال نو دارن می بینی باید فرصت رو غنیمت بشماری و استفاده کنی ،  همیشه دوست داشتم آتیش بازی های آغاز شروع سال نو میلادی که تصاویر و فیلم هاش رو تا به حال دیده بودم از نزدیک ببینم و همین طور حال و هوای روزهای کریسمس رنگارنگ رو تو اروپا تجربه کنم ...

بازارهای کریسمس ، بابانوئل  (سانتا ) ، جو شاد و رنگی و انواع جشنواره های هیجان انگیز این ایام و همین طور حراج های پایان سال اروپا برای خرید ، جرقه ايي  شد برای برنامه ریزی سفر ما ، تحقیق کردم ببینم کدوم کشورهای اروپایی بهترین بازارهای کریسمس رو برپا می کنن ، نتیجش شد شهرهای تو آلمان ، بوداپست ، پراگ و چند شهر دیگه ، بیشتر تحقیق کردم  از روی سایت های خارجی ، بوداپست بله بوداپست که بهش پاریس شرق اروپا هم می گفتن ، یکی از بهترین بازارها  کریسمس رو تو این ایام دایر ميکرد ، بیشتر راجع بهش فکر کردیم و دیدم بوداپست یک چیز دیگست رودخانه دانوب ، ساختمان پارلمان و غذاهای معروف مجاری و البته که استخرهای آب گرم معروفش و اونم تو سرمای کریسمس ...... بله مسیر اولمون مشخص شد بوداپست مجارستان .

برای ادامه سفر که هدفمون دیدن آتیش بازی سال نو و جشنواره های زمستونی بود و همچنین خرید در حراج های بعد سال نو ، البته که جایی جزء لندن و کشور ولز و شهر سوانسی (سوانزی) نمی تونست ما رو قانع کنه ( با توجه به تجربه و نظر اطرافیانم ) پس مسیر بعدی شد لندن و بعدش ولز و شهر سوانسی که خواهرم تو این شهر زندگی می کرد . به نظر مسیر جذابی می اومد ....

تو زمان سفر ما که همسفر من همسر و دخترم بودند پروازهای زیادی به ایران از برکت برجام رفت و آمد داشتن ، مثل برتیش ایرويز ، ایژین ، KLM هلند ، ایر فرانس و....... انتخاب زیاد بود و قیمتها متغیر و به نسبت مناسب و قابل رقابت ...

وقت چک کردن بلیط پرواز بود ( از حدود 3 الی 4 ماه قبل سفر داشتم برای این سفر برنامه میریختم ) کلی سایتها رو بالا و پایین کردم سایت اسکای اسکنر و ماموندو و ... ، یک مسیر پروازی منو وسوسه کرد و به فکر فرو برد، اونم آتن یونان بود. پرواز به این صورت بود که از تهران با پرواز ایرلاین ایژین به آتن پرواز می کرد و ساعت 8 صبح به وقت یونان به آتن می رسید و پس از توقف 9.5 ساعته تو این شهر به مقصد بوداپست ساعت 16 عصر پرواز می کرد .

با خودم گفتم با این کار یعنی خرید این بلیط می تونیم آتن باستانی رو هم ببینیم و چه بهتر اونم تو چند ساعت و ساعات خوب روز (اول صبح تا 4 عصر) ، تحقیق کردم دیدم بله قبل من هم خیلی ها تو سایت های خارجی از پرواز ترانزیت به مقصد آتن استفاده کردن و تو مدت مثلا 5 ساعت از چند تا دیدنی محبوب شهر آتن بازدید کردن ، اگه یک دایره رو در نظر بگیرید بسیاری از دیدنی های آتن که از میدون سیگمینا شروع میشه و در آخر به همین میدان ختم میشه رو می توان تو عرض چند ساعت دید ، پس از بررسی های زیاد بلیط پروازمون رو به صورت تهران – آتن * آتن - بوداپست * بوداپست – لندن * لندن – پاریس * پاریس به تهران خرید کردم با پروازهای مختلف شامل ؛ ایژین * لوت پولیش ایرلاینز * و ایر فرانس و کل مبلغ بلیط بابت هر نفر شد 420 پوند ، که البته ارزون تر هم در می اومد اگه از پروازهای مثل پگاسوز استفاده می کردیم (حدود 300 پوند ميشد). پوند در زمان سفر ما حدود 7000 تومن قیمت داشت و الان حدود 14000 تومنه، تو این سفرنامه سعی کردم قیمتهایی رو که میزارم بر مبنای امسال و سال 2019 باشه.

این مسیر برای ما هم فال بود و هم تماشا . لازم به ذکره با ویزا شینگن ما که از سفارت ایتالیا گرفته بوديم می شد راحت وارد یونان شد و تا بوداپست ادامه مسیر داد ( و چون برنامه سفر ما بر مبناي کريسمس بود و بيشتر زمان سفر رو ميخواستيم تو بريتانيا بگذرونيم، بازديد از ايتاليا رو کلا گذاشتيم براي يک سفر ديگه ) و با ویزا مولتی انگلیس وارد بریتانیا شد و باز از شینگن که میشد به پاریس برگشت وو بعد به ایران (ولي ديگه چون ويزا شينگنمون سينگل و اعتبار نداشت هنگام برگشت، فقط بصورت ترانزيت ميتونستيم تو فرودگاه پاريس بمونيم و اجازه خروج نداشتيم البته بگم سال بعدش از فرانسه ويزا شينگن گرفتيم و هم پاريس رو ديديم و هم ايتاليا رو). نکته اینکه ویزاتون تو اولین حوزه شینگن که وارد می شید مهر ورود میخوره و ربطي نداره که حتما بايد اول به جايي بريد که ويزاتون از اون کشور صادر شده، می تونید از فرودگاه خارج بشید و بسته به تایم پرواز بعدیتون هر یک از شهرهای اروپایی عضو شینگن اگه وقت ترانزیت مناسب داشته باشید و اون شهر مقصد اصلی شما نباشه بصورت کوتاه بازدید کنید، این قانون برای ویزا سینگل شینگن هم جواب میده .

کار بعدی گرفتن محل اقامت تو بوداپست بود ، برای اقامت تو لندن که دوست عزیزمون خونه در اختیارمون قرار داده بود و تو ولز هم شهر سوانسی مهمون خونه خواهرم بودیم. پس تنها لازم بود برای 5 شب تو بوداپست هتل رزرو کنم، اولویت تو انتخاب هتل برای من امتیاز خوب، لوکیشن نزدیک به مرکز و دیدنی های شهر و تمیزی و صبحانه خوب بود ...

پس از کلی بررسی هتل Medosz Hotel که هتلی 3 ستاره و  امتیاز Very Good 8.3  از بین بیش از 4700 نظر مسافرین قبلی رو دریافت کرده بود به قیمت بسیار خوبی بابت شبی 50 یورو برای 5 شب و تعداد سه نفر تو دسامبر با صبحانه بوفه رزرو کردم  از بوکینگ .

طبق معمول و قانون سفرهای ما یعنی سبک سفر کردن،  سه تایی هر کدون با یک چمدون کابینی که بیشتر لباسهای گرم زمستانی بود برای این سفر خودمون رو آماده کردیم و برای برگشت تصمیم داشتیم برای خریدهامون از همون انگلیس چمدون بزرگتر بگیریم که با توجه به پرواز ایرفرانس محدودیت بار هم نداشتیم.

Athens آتن

پرواز با ایرلاین ایژین Aegean رو برای اولین بار بود داشتیم امتحان می کردیم. هواپیمایی نسبتا نو  ولی ساده با پذیرایی معمولی تو مدت 3.5 ساعت ما رو از فرودگاه امام به شهر آتن رسوند. چمدون های کابینی رو به بار تحویل داده بودیم ( این پرواز 23 کیلو بار رایگان داشت) و چمدون ها رو مستقیم تو بوداپست تحویل میگرفتیم. بنابراین بار اضافه همراه نداشتيم، فقط کالسکه دخترم رو تو ایران تاکید کردیم قبل پرواز تو فرودگاه آتن به ما تحویل بدن، چرا که بدون کالسکه هم برای بچه و هم خودمون واقعا سخت میشد گشتن تو آتن، کارهای مربوط به ورود رو انجام دادیم و پاسمون بدون هیچ سوالی مهر خورد و وارد سالن فرودگاه بین المللی آتن شدیم. ساعت تقریبا 8 صبح بود، هوای آتن تو این فصل سال یعنی دسامبر که به نظر ما باید سرد می بود، برعکس آفتابی و بهاری بود چون جنوب اروپا قرار داره طبعاً هوای گرمتری داشت نسبت به سایر نقاط و این هوای خوب یک سورپرایز بود برای ما .

از فرودگاه آتن دو مسیر برای رفتن به مرکز شهر وجود داره، مترو و اتوبوس و البته تاکسی که برای ما بصرفه نبود. برای اینکه بتونیم اطرافمون رو ببینیم اتوبوس رو انتخاب کردیم. اتوبوس شماره X95 از داخل خود ترمینال فرودگاه شما رو مستقیم به میدون اصلی و مرکزی شهر آتن یعنی سینتاگما ( Syntagma Square ) می رسونه.

• بلیط اتوبوس از فرودگاه به مرکز آتن یک طرفه 6 یورو
  • بلیط مترو یکطرفه 10 یورو از فرودگاه به مرکز آتن
  • بلیط تک سفره داخل شهر 1.40 یورو
  • بلیط 24 ساعته 4.5 یورو
  • بلیط 3 روزه توریستی 22 یورو هزینه داره .( این قیمتها مربوط به حمل و نقل عمومی در آتن هست و مربوط به امساله)

ما هم با پرداخت نفری 6 یورو و کودک رایگان سوار اتوبوس و راهی آتن باستانی شدیم . تو مسیر که از باغهای سرسبز زیتون پوشیده شده بود گذشتیم و وارد شهر آتن شدیم . ورودی شهر و سبک خونه ها و مردم خیلی شبیه ترکیه بود و ما رو یاد شهرهای ترکیه انداخت. هر چه نزدیک تر می شدیم به مرکز شهر ساختمونها و فروشگاه های مدرن تری خودنمایی می کرد .

به میدون سینتاگما رسیدیم. حدود 40 دقیقه فاصله فرودگاه تا این میدون بود که یک جورایی همه خیابونهای اصلی شهر به این میدون ختم میشد و مبدا خوبی بود برای شروع  آغاز سفرمون. با احتساب 1 ساعت رفت و 1 ساعت برگشت و تقریبا پیش بینی 1.5 ساعت حضور زودتر در فرودگاه ما تقریبا 6 ساعت فرصت داشتیم بخشهایی از این شهر رو که قبلا مشخص کرده بودیم ببینیم .

بازدیدمون رو شروع کردیم و اول از نمای ساختمون موزه Zappeion و محوطه پارک سرسبز کنارش که به همین نام شناخته میشد و تنها 5 دقیقه پیاده تا میدون سینتاگما فاصله داشت، بازدید کردیم. هوا بهاری بود و همه جا سبز و زیبا و اصلا تو این چند ساعت کم تو یونان احساس نکردیم اوایل زمستونه که اومدیم سفر و اونم تو اروپا!!

موزه Zappeion و پارکش

فضای سبز و زیبای پارک Zappeion

همیشه تو ذهنم 2 جا رو تو آتن دوست داشتم ببینم یکی آکروپولیس معروف و دیگری استادیوم المپیک آتن بود. بله و حالا مقصد بعدیمون استادیوم پاناتنائیک بود، استادیوم پاناتنائیک Panathenaic  به شکل نعل بود و تماما از سنگ مرمر ساخته شده و خیلی قدیمیه. حدود سال 330 قبل از میلاد شروع به ساخت این مجموعه شد و بعد ها بازسازی و تکمیل تر شده بود . اولین بازی های مدرن المپیک تو این ورزشگاه برگزار شده بود و تو اون لحظه با خودم فکر می کردم این استادیوم باستانی چه خاطراتی داشته برای خودش و چه روزهایی رو پشت سر گذاشته ....  اینجا هنوز هم برای برخی رویدادهای ورزشی و موسیقی ازش استفاده می شه، خیلی مهیج بود دیدن اینجا برای ما و خوشمون اومد .

استادیوم آتن

محوطه جلو استادیوم

فاصله موزه تا این استادیوم 5 دقیقه پیاده راه بود و پس از دیدن استادیوم از سمت معبد زئوس به سمت دیدنی ترین جای آتن یعنی آکروپلیس (Acropolis) حرکت کردیم ، دقت کنید ما یک مسیر دایره شکل رو طی می کردیم، معبد زئوس رو داخلش نرفتیم و از همون بیرون که چند تا سرستون ازش باقی مونده بود دیدم .

از معبد زئوس تا خود آکروپلیس پیاده چیزی حدود 20 دقیقه راه بود، تو مسیر هم کلی کافه های خوشگل و خیابونها و کوچه های قشنگ رو دیدیم. تو همین حین اتفاقی رسیدیم به اول محله معروف و دیدنی پلاکا که جلوش ورودی آکروپلیس بود و البته مسیری سربالایی رو باید طی می کردیم. خیلی مسیر زیبایی بود. سنگ فرش شده و پر از درختان زیتون، بلیط رو نفری 10 یورو تو این فصل سال (20 یورو تو های سیزن) خریدیم برای بچه رایگان بود و وارد این محل تاریخی شدیم. قبلش کالسکه بچه رو به رایگان به قسمت امانات سپردیم . حس خیلی خوبی داشتم هنگام ورود به اینجا و خیلی خوشحال بودیم که آتن رو هم به سفرمون اضافه کردیم، هوا صاف و آفتابی بود و  باد شدیدی  اون بالا می وزید. مسیر بازدید مشخصه و به ترتیب به آثار باستانی این بنای شگفت انگیز سر میزدیم. از آمفی تئاتر معروف Odeon of Herodes Atticus بگیر که یانی خواننده معروف اینجا کنسرت اجرا کرده تا سرستونها سالم و مجسمه ها پیکر تراشیده عظیم معبد Parthenon و سایر دیدنی های این مکان اسرار آمیز .... باید دید تا حس کرد چی می گم، شنیده بودم این محل یک انرژی خاصی داره و واقعا همین طور بود. وقتی اونجا بودیم انرژی خیلی مثبتی از دیدن بناهای تاریخی این تپه باستانی و آمفی تئاتر معروفش که روزی محل خدای خدایان زئوس و ... بود و همچنین محل گذر سقراط و ارسطو و .... گرفتیم.

عکسهای آکروپلیس

آمفی تئاتر Odeon of Herodes Atticus

محل اجرای کنسرت خواننده معروف یونانی یانی در سال 1994 در آکروپلیس و آمفی تئاتر در تصویر زیر

سرستونهایی به شکل مجسمه های پیکر تراشیده شده

معبد Parthenon

پرچم یونان بر فراز تپه باستانی

شهر آتن

شدت وزش باد تو تصویر زیر مشخصه

نمای معبد زئوس از روی تپه آکروپلیس ( محوطه سبزی شامل چند ستون که پیاده از اونجا خودمون رو رسوندیم به بالای تپه، استادیوم هم معلومه)

یک آمفی تئاتر قدیمی دیگه و موزه آکروپلیس

قسمتی دیگر از شهر آتن از بالای آکروپلیس

پیشنهاد می کنم اگه قرار باشه فقط 1 جا رو تو آتن ببنید، جایی نیست بجز همین آکروپلیس که مشهور ترین دیدنی همین شهر می باشد. آکروپلیس بر روی تپه ایی بزرگ درست در مرکز شهر آتن قرار داره و دید کلی از تمام شهر آتن به شما میده و شامل پرستشگاه ها ، ستونها و مجسمه و پیکره های مختلفی و همچنین محوطه تئاتر و ..... هست، که واقعا همگی معماری اصیل یونانی و باستانی رو به نمایش می زارن.

هوا اون بالا آفتابی بود ولی آنچنان باد شدیدی وزیدن گرفت که باید مواظب بودیم نیوفتیم رو زمین!! پس از دیدن این بنای شگفت انگیز از تپه پایین اومدیم که پوشیده شده بود از درختان زیبای زیتون. تو مسیر هم با چند تا توریست از ملیت های مختلف صحبت کردیم که دیدن ایران براشون خیلی جالب بود و ابراز دوستی با ایرانی ها کردن و دوست داشتن ایران بیان. ما هم کلی از ایران تعریف کردیم واسشون . در ادامه مسیر وارد محله قدیمی پلاکا شدیم (  توضیح اینکه اگه با مترو بخواین به اینجا بیان تو ایستگاه آکروپلی می تونید پیاده شدید و هم بنای آکرو پلیس و هم موزه معروف آکروپلیس (Acropolis Museum  ) که پایین همین تپه است بببنید).

تصاویر مسیر برگشت از آکروپلیس

پلاکا (plaka)

قدیمی ترین محله شهر آتن هست که به محله خدایان هم معروفه ، قدم زدن تو پیاده روهای سنگفرش شده اون و دیدن کافه های زیبا و ساختمونهای قدیمی و محله های باستانی در اونجا و دیدن گل های زیبا که از دیوارهای خونه ها بالا رفته بود، خیلی خیلی حس خوبی رو به ما انتقال داد. فروشگاه های سوغاتی در همه جا این محله وجود داره و ما چند تا نماد معروف آتن رو از یک خانم یونانی که ایرانی هم حرف می زد خرید کردیم، جالب بود خیلی از فروشنده ها وقتی می فهمیدن ما ایرانی هستیم با ما به فارسی صحبت می کردن و این نشون می داد هم وطن های زیادی اینجا رفت و آمد دارن.

تصاویر محله زیبا پلاکا

سوار بر کالسکه و خوشحال از راه نرفتن!!

کافه های خیابانی زیبا تو محل پلاکا

محوطه های باستانی

در ادامه مسیرمون به سمت میدون Monastiraki حرکت کردیم، میدان موناستیراکی که در کنار یک صومعه قدیمی قرار داره یکی از میدون های اصلی، قدیمی و شلوغ شهره و پر از جمعیت توریستها و مردم محلی و نوازندگان خیابانی بود که از فضا، مغازه ها و رستورانهای و کافه های زیاد اطراف این میدون معروف استفاده می کردن .

میدان Monastiraki

ما تو سفر از قبل همه چیز رو پیش بینی می کنیم ، بغیر از برنامه سفری که برای آتن تو این مدت کم ریخته بودیم. حتی مشخص کردیم که نهار رو تو این میدون تو کدوم رستوران بخوریم که معروف باشه و امتیاز خوبی گرفته باشه ، پس با پرس  و جو و مپس می رفتیم یک راست رستوران Maiandros و مستقیم غذایی رو که از قبل عکسش رو انتخاب کرده بودیم و اون عکس رو تو منو رستوران هم دیدیم که شامل میکس انواع کباب و سیب زمینی بود رو سفارش دادیم. تو این سایت تریپ ادوایزر می تونید امتیاز و نمونه غذاهای این رستوران رو ببنید. یکی از غذاهای معروف یونانی کبابه که غذایی که ما سفارش دادیم یک  سینی بود از انواع کبابها و دورچین خوبی هم داشت. قبلش هم با نون سیر و زیتون له شده ایی به عنوان پیش غذا از ما پذیرایی شد . تهیه سفارش ما یکم زمانش طولانی شد و یکم استرس داشتیم برای رسیدن به فرودگاه، غذا رو سریع خوردیم. آخرش هم یک نوع دسر برامون آوردن که برداشتیم تو راه خوردیم.  قیمت این غذا حدود 15 یورو با نوشیدنی شد. طعم، حجم و کیفیت غذا خوب بود .

غذایی که ما سفارش دادیم

با سرعت از  خیابون Ermou  که خیابونی پر از برندهای معروف کیف و کفش و لباس بود (و جا داشت برای مدتی گشتن و سرگرم شدن تو این خیابون !! ) گذشتیم و خودمون رو رسوندیم به میدان سینتاگما که با درخت بزرگ کریسمسی تزئین شده بود. وقتی دیگه باقی نمونده بود و 2 ساعت تا پروازمون زمان داشتیم. بنابراین خودمون رو سریع به ایستگاه اتوبوس رسوندیم و با همون اتوبوس شماره X95  و خرید بلیط به مبلغ 6 یورو نفری به سمت فرودگاه حرکت کردیم و به موقع هم رسیدیم .

به امید دیدار دوباره این شهر

توی یک عصر آفتابی تو اوایل زمستون از آتن به سمت بوداپست با هواپیمایی ایژین پرواز کردیم. اینطوری شد که با یک توقف ترانزیت تو آتن بین دو تا پروازمون تونستیم با یک برنامه ریزی مناسب چند تا از دیدنی های اصلی این شهر افسانه ایی رو ببینیم. باید گفت البته که دیدن آتن فرصت و روزهای بیشتری می خواست ولی با توجه به اینکه جزء برنامه اصلی سفر ما نبود همین ساعات کوتاه هم در این شهر خاطره خوبی رو برای ما رقم زد .

ما بابت بازدید تقریبا 6 ساعته از این پایتخت باستانی به تفکیک

• 24 یورو هزینه رفت و آمد از و به فرودگاه و مرکز شهر
  • 20 یورو هزینه بلیط ورودی آکروپلیس
  • 15 یورو نهار
  • 20 یورو خرید یادگاری و سوغاتی این شهر پرداخت

در مجموع 79 یورو هزینه کردیم.

پذیرای هواپیمای ایژین در مسیر بوداپست

بوداپست Budapest

دقیقا خاطرم نیست کجا و چه زمانی بود ولی یک روزی با دیدن تصویری مشابه با عکس زیر که اون لحظه خیلی منو جذب کرد خواستم روزی از نزدیک خودم به این مکان بیام و در کنارش بتونم عکس بگیریم .  عکس  زیر نتیجه همون خواستنم شد، که یکی از دلایل سفر من برای دیدن بوداپست بود. در شب ترکیب نور پارلمان و درخشش نور ماه و انعکاس این نورهای زیبا در رودخانه دانوب خیلی زیباست و رویایی !!!

ساختمون پارلمان بوداپست (Hungarian Parliament Building)

بوداپست مجارستان

یک شهر متفاوت با شهر های مدرن اروپای غربی که تا به حال دیده بودم.  شهری حد وسط بین شهرهای اروپای شرقی و غربی ، معروف به پاریس شرق ، ترکیب سنت و مدرنیته ، یک شهر زیبا و دلربا با غذاهای خوشمزه و البته شهر پاپریکا !! توصیف من از این شهر.

نمی دونم چرا ، ولی درباره بوداپست قبلا شنیده و خونده بودم که زیباست و احتمالا با اون چیزهایی که مد نظر ماست همخونی داره و خوشمون می یاد ازش ، که همین جور هم شد. تو برنامه ریزی سفرم خیلی شهرها تغییر کرد ولی بوداپست پای ثابت برنامه سفر ما بود همیشه...

همون طور که قبلا اشاره کردم قصد سفر ما دیدن شور و حال ایام کریسمس و سال نو بود و بوداپست طبق بررسی هایی که کرده بودم یکی از بهترین مکانها برای دیدن این ایام یعنی کریسمس بود. از کنسرت های خیابونی گرفته و جشنواره ها تا بازارچه های متنوع کریسمسش و تزئینات جور واجور و رنگارنگ خیابونها تو این ایام ......

حدود 5 عصر بود که رسیدیم فرودگاه بوداپست ویزامون که تو آتن مهر ورود خورده بود و ادامه مسیرمون به هر کشوری که عضو شینگن بود بدون کنترل می تونست انجام بشه. تو بوداپست هم کسی ویزا رو  چک نکرد و تا رفتیم بارها رو تحویل گرفتیم و از فرودگاه میخواستیم خارج بشیم هوا کاملا تاریک شده بود ، هوا سرد بود و دونه های ریز برف هم می بارید و قشنگ حس و حال هوای بهاری یونان از سرمون پرید و با خودمون گفتیم اینم از زمستون اروپا !!!

واحد پول مجارستان فورنیت (Hungarian forint ) است  که به اختصار HUF نوشته می شه ، باید برای رفتن به هتل پولمون رو تبدیل می کردیم البته با یورو هم میشد حساب کرد، ولی فورنیت  یک مقدار بصرفه تر بود . هر 1 دلار 304 فورنیت ، هر 1 یورو 334 فورنیت و هر 1 پوند 390 فورنیت تبدیل میشه، که با نرخ ارز در آبان 98 هر فورنیت حدود 37 تومن ما در میاد الان.

تو فرودگاه بوداپست با شاتل فرودگاهی مستقیم با نفری 7 یورو می شد رفت مرکز شهر و هتل ، یک راه دیگه هم هست که هزینه کمتری داره و ما از این راه استفاده کردیم، با اتوبوس شماره  200E که ایستگاه داخل خود فرودگاه داشت. رفتیم اولین ایستگاه مترو  M3 رنگ آبی به اسم ایستگاه Nagyvárad tér station از اون جا با مترو مستقیم رفتیم هتلمون. هر مسیر یک طرفه مبلغش 350 فورنیت می شد.  ما یک اسکناس 20 یوروی تو فرودگاه چنج کردیم هر یورو 250 فورنیت حساب کرد، یعنی حدود هر فورنیت 20 تومن که مسلما فرودگاه کمتر بر می داشت و داخل شهر هر یورو  306 تا 310 فورنیت چنج می کردن که 16 تومن می شد به پول ما تو تایم سفر ما ( که الان بیشتر از 2 برابر شده نرخ فورنیت، 37 تومن!!). در ضمن به غیر از اتوبوس شماره 200E که بصورت 24 ساعته کار میکنه، یک اتوبوس دیگه با شماره 100E مستقیم از فرودگاه بوداپست به مرکز شهر رفت و آمد میکنه با کرایه 900 فورنیت . بلیط حمل و نقل عمومی در بوداپست برای کودکان زیر 6 سال و افراد بالای 65 سال رایگان بود .

اطلاعات کامل و بروزی از قیمت، مسیرها و نقشه مترو و... در بوداپست تو سایت پایین می تونید مشاهده کنید :

budapest-travel-tips.com/preparation-budapest/public-transport-budapest

مترو بوداپست یکی از قدیمی ترین متروهای اروپاست که از 4 خط زرد ، قرمز ، آبی و سبز تشکیل شده که خط زرد از همه قدیمی تره و در سال 1896 ساخته شده، به تازگی یک خط بنفش هم به این خطوط اضافه شده. ایستگاه های خط زرد با واگن های زرد رنگشون جزء دیدنی های بوداپست محسوب میشه.

نقشه مترو بوداپست

همون طور که بالا نوشتم در دسامبر تو بوداپست بر عکس یونان که اصلا خبری از سرما و برف و حال و هوای زمستون نبود ، برف به صورت خیلی ریز شروع شد به باریدن و هوا سرد بود. حس و حال سرمای زمستون اروپا البته نه خیلی زیاد ولی تو این مرحله از سفر بود که برای ما احساس شد .

اسم ایستگاه مترو نزدیک هتل ما اوکتوکان  Oktogon بود، این ایستگاه در خط یک زرد و یکی از قدیمی ترین ایستگاهها مترو بوداپست محسوب می شد. برای من جالب بود هم خود واگنها و هم شکل و شمایل ایستگاه هاشون از لحاظ قدیمی بودن و سالم کار کردن تا به حال .

ایستگاه مترو Oktogon

اسم هتلمون تو این شهر که 5 شب و شبی 50 یورو رزرو کرده بودیم Medosz Hotel بود که قبلا هم اشاره کردم هتلی سه ستاره با امتیاز خیلی خوب و صبحانه عالی با اتاقهای شیک و تمیز و مهمتر از همه در وسط خیابون اصلی شهر به اسم خیابان آندراسی Andrassy  قرار داشت که به همه دیدنی های شهر نزدیک بود( نکته این که طبقه 7 به بعد این هتل بازسازی شده است و ما درخواست کردیم اونجا به ما اتاق دادن ).

اتاق تحویلی به ما

جلو هتل ما هم یک بازار کریسمس قشنگ بود که دیدن این بازارها یکی از اهداف سفر مون محسوب می شد.

تقریبا از اواخر نوامبر و اول دسامبر بازارهای کریسمس تو اکثر شهرهای که کریسمس رو جشن می گیرن برگزار می شه. بوداپست یکی از اون شهرهایی هست که بهترین و معروف ترین  بازارهای کریسمس رو داره  تو جهان. ما تونستیم 5 تا از این بازارها رو تو بوداپست بازدید کنیم. تو این بازارها که اکثرا بصورت غرفه های چوبی در محوطه های باز برگزار می شن. وسایل تزئینی، عروسک، انواع شکلات و کارهای دست ساز و اکثرا با تم های رنگارنگ کریسمس و سال نو وجود داره و البته غرفه های عرضه غذا و نوشیدنی های گرم مخصوص این فصل پای ثابت همه بازارهای کریسمسه که خیلی طرفدار داره و انواع غذاهای سنتی مخصوص به مجارستان رو می شه تو این بازارها دید و امتحان کرد. همچنین برنامه های متنوعی هم مثل نمایش و کنسرت های زنده ، اسکیت روی یخ یا پاتیناژ و همچنین بازدید از بابا نوئل و رقص و ..... هم طبق برنامه هر روز در یکی از بازارها برگزار می شه. برنامه کامل هر روز رو میشه از اینترنت با یک سرچ ساده گرفت و برنامه ریزی کرد براش. همون کاری که ما کردیم.

بعد از تحویل اتاق که واقعا راضی بودیم از انتخاب هتلمون یک استراحت کوتاه کردیم. اون شب، شب تولد گل دختر من بود، از تو نت دنبال یک کیک فروشی خوب دور و بر هتل گشتم و پیدا هم کردیم. از رسپشن هم آدرس یک رستوران خوب نزدیک هتل رو گرفتیم که درست اونور خیابون روبرو هتل رو به ما  آدرس داد به اسم menza restaurant. اومدیم بیرون خیابون آندراسی به شکل بسیار زیبا تزئین شده بود جهت کریسمس.

خیابان آندراسی

بازارچه کریسمس در محوطه هتل ما در حاشیه خیابان آندراسی

هتل محل اسکان ما ساختمون پشت مجسمه بود Medosz Hotel

سر خیابون یک کیک شاپ دیدیم که کیک های خیلی خوشگلی گذاشته بود تو ویترینش، داشت تعطیل هم میشد. یک کیک خریدم ازش فکر کنم 3700 فورنیت شد و دیگه به آدرسی که از نت پیدا کرده بودیم نرفتیم و مستقیم  رفتیم رستوران. رستوران منزا رستورانی بزرگ ، خیلی شلوغ و مرتبی بود ، از یکی از پرسنل سوال کردیم می خوایم تولد بگیریم برای دخترم ، خیلی مودبانه  یک قسمت رو نشونمون داد بشينيم تا برامون میز خالی بشه و  خبر بده بهمون. یک میز 3 نفره تو قسمت بالای رستوران برای ما انتخاب کرد و منو شام رو برامون آورد. از منو رستوران با توجه به راهنمایی این گارسون خوش اخلاق که واقعا برامون وقت گذاشت، ایشون با تبلتش تو نت رفت و با توجه به عکسهای تریپ ادوایزر و نوع انتخاب گوشت از غذاها ما تونستیم دو تا غذا به اسم Sertéspaprikás galuskával که یک نوع گولاش با گوشت گوساله و پاستا بود و و دومی استیک گوشت بره و نوشیدنی سفارش بدیم.

قبل سرو غذا هم با خوشرویی تمام از ما عکس و فیلم گرفت و دخترم شمع تولدش رو فوت کرد و کیکش رو برید. ما هم به رسم ادب از کیک براش تو ظرف گذاشتیم و بهش تقدیم کردیم، خیلی خوشحال شد و تشکر کرد . شام رو سرو کردن که مزه و کیفیت هر دو غذا عالی بود قیمتش هم 8500 فورنیت شد. برخورد پرسنل این رستوران هم خیلی خوب بود و تو تریپ ادوایز به همین خاطر نمره بسیار بالا و خوبی گرفته بود . این رستوران رو حتما پیشنهاد می دم در سفر به بوداپست امتحان کنید.

اون روز ، روز خیلی خوبی و البته پر فعالیتی بود. دیدن آتن !! و گرفتن جشن تولد تو بوداپست. دیگه رمقی برامون نمونده بود و استراحت و خواب  تو هتل در  اون شب سرد زمستونی بهترین کاری بود که میشد کرد برای شروع روز دوم سفر.

فردا صبح رفتیم رستوران هتل برا صبحانه ، خیلی از صبحانه این هتل تعریف شده بود و عکسها هم همین رو نشون می داد و از نظر ما هم کامل بود و هیچ چیز کم نداشت و همه چیز عالی ، خوشمزه و با کیفیت بود. مخصوصا دستگاه های ساخت انواع کافی و قهوه که برای من کاپوچینو و هات چاکلت در همه مدل هاش خیلی خوشایند بود همراه با نونهاي شکلاتي تازش .

میز صبحانه هتل

بعد خوردن صبحانه اولین جایی که باید می دیدیم جايي نبود جزء ساختمان پارلمان و رودخانه دانوب. میانگین دما تو آتن 16 و 17 درجه بود ، ولی اینجا 1 تا 5 درجه و حتی زیر صفر. هوا آفتابی آسمان صاف ولی سوز سرما سر صبح حسابی نیاز  به لباس مناسب و گرم داشت  که ما داشتیم وگرنه اذیت کننده بود سرماش. پیاده از هتل تا پارلمان رفتیم که یک ده دقیقه ایی راه بود .

عکس پشت پارلمان

بوداپست، پایتخت مجارستان، در کرانه رودخانه مشهور دانوب قرار داره و از دو بخش بودا (Buda) و پست (Pest) تشکیل شده که اولی در ساحل شرقی رود دانوب و دومی در ساحل غربی این رود قرار دارند ، ساختمان پارلمان در قسمت پست واقع شده.

• Hungarian Parliament Building

ساختمان پارلمان بوداپست یکی از باشکوه‌ترین و زیباترین بناهای اروپا به شمار می‌ره. این بنا با الهام از ساختمان پارلمان انگلیس طراحی شده و تلفیقی از معماری گوتیک، رنسانس و باروک است و حدود 100 سال قدمت داره و سومین ساختمان بزرگ پارلمان در جهان است . فکر کنم اولین ساختمان بزرگ پارلمان مربوط به بخارست رومانی است که خیلی دوست دارم اونجا رو هم ببینم .

پارلمان بوداپست

نام میدانی که ساختمان پارلمان بوداپست در آن قرار دارد لایوس کشوت (Lajos Kossuth) بود ، که نام یک فرد سياستمدار مجارستانیه . بنای یادبود او که یادبود انقلاب مجارستان در سال ۱۹۵۶ هم هست را می‌توان در مقابل ساختمان پارلمان مشاهده کرد.

میدان و ساختمانهای پشت پارلمان

برای رفتن به ساختمان پارلمان از خط M2 مترو و ایستگاه میدان کشوت میشه استفاده کرد . و همچنین خط ۲ تراموا هم در میدان کشوت ایستگاه داشت.

در زمان‌هایی که جلسات مجلس ملی در ساختمان پارلمان برگزار نشود امکان اجرای تور بازدید از ساختمان وجود داره. این تور حدود ۴۵ دقیقه زمان می‌برد و ارزش هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید را دارد. در این تور از پله‌ها و سالن ورودی اصلی، یکی از لابی‌ها، خانه‌ قدیمی لرد‌ها و جواهرات تاج مجارستانی (زیباترین قسمتش) بازدید خواهید کرد. تور‌ها به زبان‌های مختلف اجرا می‌شن به غیر فارسی! که می‌توانید بلیط آن را از دفتر بلیط داخل خود پارلمان بخريد . ولي بهتره برای تهیه‌ بلیط تور بازدید از پارلمان آن را از قبل به صورت آنلاین از وب‌سایت خود پارلمان خریداری کنید چون هر بار فقط تعداد محدودی بلیط به فروش می‌رسد و صف‌های خرید بلیط به صورت حضوری هم طولانی و کند است. هزینه بلیط برای توریست های غیر اروپایی 6400 فورنیت بود .

پارلمان بوداپست نمای بسیار زیبا و چشمگیری داره و برای اینکه کامل تو کادر عکستون بیفته باید از اون ور رودخانه زیبا دانوب عکس گرفته بشه. حس و حال قشنگی بود دیدن پارلمان در کنار دانوب از نزدیک و همین طور در حاشیه دانوب دیدن کفشهای بیاد مانده از قربانیان جنگ جهانی، نمای قلعه ماهیگیر و کاخ های اون سمت رودخانه و پل معروف آهنی و تپه گلرت تو اون هوای تمیز و سرد........

تصاویر زیبا از کرانه رودخانه دانوب

نمای قلعه ماهیگیر و کلیسا از این سمت دانوب

پل آهنی و کفشهای یادبود

وسعت دانوب

این ۶۰ جفت کفش برنزی به یاد هزاران مجاری یهودی که به‌ دست گروه صلیب پیکانی Arrow Cross  که همانند نازی ها رفتار می کردند و در بوداپست کشته شدند و به داخل دانوب انداخته شده بودند به یادگار باقی مانده بود .

نمای قلعه‌ی بودا (Buda Castle)

پل زیبای زنجیر (Chain Bridge)

پل  Liberty Bridge ، پلی دیگر بر رود دانوب

پیاده از کنار رودخانه به سمت بازار معروف و محلی شهر به اسم Great Market Hall حرکت کردیم که یک بازارچه کریسمس هم کنار این بازار برقرار بود. بازار مارکت هال بازاری بزرگ و در دو طبقه و یک زیرزمین بنا شده ، راهنمای طبقات به این صورت است که در طبقه اول انواع سوغاتی های مجارستان از قبیل پاپریکا در طعم های مختلف شیرین ، تند و دودی و در بسته بندی های متفاوت و متنوع عرضه می شه و همینطور میوه و انواع محصولات محلی و.... به فروش میرسه و در طبقه دوم غرفه های غذاهای مجارستانی و نمادهای شهر بوداپست و مجارستان رو از قبیل انواع عروسک، کارهای چوبی، مکعب روبیک که سازنده اولیش به همین نام و مجارستانیه و  کلی چیزهای دیگه مثل پارچه و ... عرضه میشه، این طبقه تو این بازار یکی از بهترین مکانها برای تست غذاهای سنتی مجاری هست، طبقه پایین هم محل فروش انواع گوشت و ماهی بود. خریدی نکردیم  و فقط دیدیم و خرید رو گذاشتیم برای روز آخر این بازار از 6 صبح تا 6 عصر بازه. من از این جور بازارها و محیطشون خیلی خوشم میاد و اینجا یکی از بهترین مکانهای پرطرفدار شهره که می تونه خیلی سرگرم کننده باشه .

بازار مارکت هال

انواع بسته بندی های جذاب پاپریکا

غرفه های میوه فروشی و پاپریکا های تازه

بسته بندی های سوغاتی های مجارستان

انواع غذای های خوش طعم مجاری در بازار مارک هال

انواع سوسیس و کوفته

دلمه کلم  و انواع گولاش تو همه غرفه ها وجود داشت

اون غذاهایی که آبکی و روش پر روغنه از انواع گولاشه

این دوچرخه هایی که عکسشون رو پایین گذاشتم و ایستگاهش روبروی بازار مارکت هال بود به نام MOL BuBi شناخته میشه. روش استفاده از اونها به این صورته که با استفاده از کارت اعتباری میتونید با 25000 فورنیت که به عنوان سپرده نگه میداره از کارتتون از این دوچرخه ها با کدی که دستگاه بهتون میده و می تونید رو خود دوچرخه ثبت کنید ، ازش استفاده کنید( سپرده در پایان قابل عودته ) و نکتش اینه که اگه زیر 30 دقیقه از دوچرخه استفاده کنید سواری رایگانه و بعد اون برای هر نیم ساعت 500 فورنیت هزینه داره. ولی با توجه به وجود بیش از 100 ایستگاه در بوداپست و دوچرخه های فراوون می تونید قبل از 30 دقیقه دوچرخه رو به هر یک از ایستگاه ها که تو مسیرتونه برگردونید و دوچرخه بعدی رو سوار شید و به همین صورت می توند تا کل روز سواری رایگان داشته باشید . فکر کنم  برای استفاده از فرهنگ دوچرخه سواری و هوای سالم این خدمات ارائه می شه و تو لندن هم مشابه همین وجود داشت .

دوچرخه های  MOL BuBi

در مسیر برگشت به هتل چند تا هدیه کوچک هم خریدیم و با مترو برگشتیم هتل برای استراحت.  برنامه بازید عصرمون دیدن یکی از اولین و معروف ترین بازارهای کریسمس بوداپست در محوطه  کلیسا St. Stephen's Basilica که کلیسا اصلی و بزرگ شهر هست بود. از هتل خارج شدیم و 10 دقیقه پیاده تا این بازار راه بود. تو مسیر سالن اپرا معروف شهر که جلوش یک درخت کریسمس بزرگ گذاشته بودن رو هم دیدیم .

خیابان آندراسی

DSC_1187 - Copy.JPGDSC_1186.JPG

سالن اپرا بوداپست و درخت زیبا کریسمس در کنارش

بازار کریسمس که در محوطه جلو  کلیسای سنت استفان برگزار شده بود بزرگ و پر جنب و جوش بو.  اولش یک نمایش نورپردازی زیبا روی دیوار کلیسا با موضوع بابانوئل و سانتا و هدیه هاشون با آهنگ زیبایی اجرا شد که قشنگ بود این نمایش تصویری و کلی تماشاچی داشت و بعدش دخترم تو پیست پاتیناژ که استفاده از اون رایگان بود و کفش هم می دادن به بچه ها ، خیلی قشنگ بازی کرد و خوشش اومد. انواع و اقسام غذاهای وسوسه انگیز و نوشیدنهای گرم مثل هات چاکلت و .... بصورت فراوان تو  غرفه های چوبی این بازار عرضه می شد. جمعیت مشتاق هم مشغول خوردن و گشت و تفریح و خرید بودن  .

کلیسا سنت استفان

پیست پاتیناژ رایگان و کودکان خوشحال

انواع غذاهای مجاری عرضه شده در غرفه های این بازار کریسمس

انواع langos ( یک نون گرد با پنیر و خامه که روش رو به دلخواه پر می کردن و خیلی چرب بود )

نمی دونم کدوم قسمت خوک بودن!!

نمایش روی دیوار کلیسا St. Stephen's Basilica

شیرینی های رولی سنتی مجاری

مجسمه فلزی معروف به پلیس چاق Chubby Police در نزدیکی کلیسا سنت استفان ، مردم بوداپست اعتقاد داشتن اگر بر روی شکم این مجسمه دست بکشن برایشان خوش شانسی به همراه میاورد!! به همین خاطر رنگ روی شکمش کم رنگ شده بود ! منم دخترم رو گذاشتم رو شونه های آقای پلیس و عکس گرفتم ازشون!!

از اونجا به سمت یک بازار کریسمس دیگه که بزرگترین بازار کریسمس بوداپست بود و در  میدان Vörösmarty برگزار شده بود حرکت کردیم و تو مسیر چرخ و فلک بوداپست که به اسم چشم بوداپست معروفه رو هم دیدیم. اسمش شبیه چرخ و فلک لندن بود ولی فقط اسمش، خیلی کوچیک بود نسبت به لندن که تو ادامه سفر دیدیمش .

Budapest Eye

فروشندگان غذا و هدایای کریسمس در میدان VörösmartyBudapest (وُروشمارتی) خوراکی ها و هدیه هاشون رو عرضه می کنن ، این بازار یکی از جذاب ترین (و مقرون به صرفه ترین) بازارهای کریسمسه که در اروپا برگزار میشه ، از 10 نوامبر تا 31 دسامبر در مرکز شهر هر ساله این بازار برقرار میشه . خیابان واتی اوتزا قلب مرکزی شهر بوداپست و محبوب ترین خیابون برای توریست ها به این میدون ختم میشه . گشتن تو این خیابون هم جزء واجبات سفر به بوداپسته و پر از فروشگاهها ، مغازههای زیبا و انواع رستورانه و البته گرون قیمت.

دومین بازار بزرگ کریسمسی که تو میدان VörösmartyBudapest ما دیدیم.

نورپردازی زیبا روی ساختمونها

این بازار بزرگ و بسیار زنده بود

اینجا خوانندگان و نوازندگان برای مردمی که تو بازار  در حال گشت و خرید بودن ، آهنگ های زیبا می نواختن و می خوندن

بوداپست زیبا

تصاویر غرفه های غذا در بازار میدان وُروشمارتی ( میدان مرکزی شهر بوداپست )

بوی غذاها همه جا رو در برگرفته بود

انواع کوکی های در بازارکریسمس

گوشت یا پاچه مارک دار!!!!

خیابان زیبای منتهی به میدان VörösmartyBudapest - پر از نور و رنگ کریسمس

تو این بازار ما سوسیس معروف اینجا به اسم kolbice که کبابی و شبیه هات داگه ولی کوچیکتر رو با گوشت گوساله سفارش دادیم  به قیمت 950 فورنیت ( با گوشت پرندگان و خوک هم بود) خودش و ظاهرش وسوسه انگیز بود ولی طعمش رو دوست نداشتم، همراهش یک لیوان نوشیدنی داغ که توی همه این بازارها پیدا می شد و داخل دیگهای بزرگ ریخته بودن و زیرش آتیش روشن بود رو  هم برای اولین بار امتحان کردم که اونم خوشم نیومد البته!!

ساندویچ kolbice

اون شب، شب جشن روز سنت نیکلاس (Mikulás در مجارستانی) بود که فردا برگزار می شد. تو این روز بابانوئل یا به مجاری Mikulás (معادل محلی سانتا کلاوس) هدایای کوچک مثل شیرینی و شکلات و میوه ها رو در بسته های قرمز به بچه ها هدیه می ده و اینکه در این شب بابانوئل بیشترین خواسته های مخفی رو انجام می ده!!

آخر شب بود که ما تو خیابونهای شلوغ و سرد بوداپست یک بابانوئل بامزه رو از پشت سر دیدیم که داشت سوار موتور چهار چرخش می شد و یک کیسه گنده پشتش بود ... !! من و دخترم با سرعت دویدیم تا دخترم ببینتش چون براش تعریف کرده بودیمامشب قراره چه اتفاقی بیوفته !! ولی بابانوئل گاز موتورش رو گرفت و  با کیسه هدیه هاش تندی رفت ...!!  حالا ما موندیم و توجیه یک دختر بچه ناراحت و عصبانی که چرا واینستاد به من هدیه بده .....!!

تو کشورهایی که این روز رو جشن می گیرن ( روز سنت نیکلاس ) از جمله مجارستان شب قبلش بچه ها با ذوق و شوق و رویای زیبا کودکانشون کفش یا جوراب خودشون رو از پشت در منزل آویزون می کنن و صبح که از خواب پا میشن اگه بچه خوبی باشن می بینن که بابانوئل توی کفش و و یا جورابشون هدیه گذاشته واسشون. همیشه همراه بابانوئل یک شیطان شاخ دار هم همراهی می کنه اون رو که میگن به بچه های بد شاخ هدیه میده ....!!!

دختری ما هم با ذوق و شوق نیم پوت طلایی رنگش رو با سیم تلفن !! به پشت در اتاق هتل آویزون کرد و به امید کادو فردا که بابانوئل قرار بود براش بیاره و بزاره تو کفشش به خواب شیرین کودکانه رفت.

هر چی گشتیم چیز دیگه ای به غیر سیم تلفن برای آویزون کردن کفش پیدا نکردیم !!!

دخترم از پنجره تو اتاق هنوز دنبال اون بابانوئل می گشت که با موتورش تندی رفت و نتونست ازش هدیه بگیره!!