ادینبرا، شهری به جا مانده از قرون وسطی

زادگاه هری پاتر، شهری زیبا، به جا مانده از قرون وسطی! + تصاویر

"اسکاتلندی ها گمان می کنند که ادینبرا پایتخت آن هاست، آنها خیلی خودخواهند، ادینبرا متعلق به همه دنیاست."

رابرت لوئیس استیونسون

اِدینبرا که در ایران به اشتباه اِدینبورگ خوانده می شود، و از قرن پانزدهم به عنوان پایتخت کشور اسکاتلند انتخاب شده؛ شهری تاریخی است با بافت قدیمی که بخش های وسیع آن جهت پیاده روی سنگفرش شده است. اداره پست سلطنتی بریتانیا در اوایل سال 2018 مطالعه ای را انجام داد که نشان می دهد ادینبرا جذاب ترین شهر بریتانیاست. بر اساس این مطالعه پایتخت اسکاتلند از نظر مواردی چون تحصیل، کار، جامعه، درآمد، فرصت های شغلی و همچنین فضای سبز که بالغ بر 28 درصد فضای شهری را شامل می شود گوی سبقت را از شهر لندن ربوده و پس از آن شهر های بریستول، نیوکاسل و منچستر در جایگاه های سوم تا پنجم قرار گرفته اند. در سال 2017 دویچه بانک آلمان شهر ادینبرا را از لحاظ کیفیت زندگی به عنوان دومین شهر دنیا معرفی کرد و شرکت راهنمای سفر Rough Guides این شهر را به عنوان چهارمین شهر زیبای جهان پس از پاریس، رم و فلورانس شناخته است. سفر به این شهر نشان می دهد که هیچکدام از این مقام ها و تعاریف بی راه نیستند. البته همه این موارد محدود به کیفیت زندگی نبوده و میراث فرهنگی نیز به همراه جشنواره های متعدد، میراث تاریخی و طبیعت چشم نواز آن بر جذابیت های شهر افزوده است.

سفر چهار روزه ما به این شهر دوست داشتنی در اواخر شهریورماه 1396 روی داد. برای ورود به این شهر باید ویزای بریتانیا در بدو ورود در فرودگاه ارائه شود. وقتی مسیر از فرودگاه تا مرکز شهر را با اتوبوس های شرکت Airlink با قیمت 4.5 پوند طی کرده و به خیابان های مرکزی رسیدیم، ساختمان ها و خیابان ها در نظر اول مجموعه فیلم های هری پاتر را تداعی می کرد. ساختمان های سنگی خاکستری قرن هجدهمی با معماری سبک گوتیک که هر کدام شما را ناچار از تامل و تحسین می کند.  گوتیک (Gothic architecture) یک سبک معماری قرون وسطایی بوده و معماری گوتیک انگلیسی نیز یکی از زیرشاخه های مهم آنست که در ادینبرا به خوبی شکوفا شده است.

سیستم حمل و نقل شهری بسیار مشابه لندن است، همان تاکسی های مشکی (black cab) و اتوبوس های دو طبقه در همه شهر به آسانی در دسترس است. تعداد زیاد ایستگاه های اتوبوس چشمگیر است. وجود ترام یا همان تراموا شاید مهمترین تفاوت سیستم حمل و نقل با لندن باشد. با وجود اینکه ادینبرا در یک منطقه کوهستانی و تپه ای واقع شده و شهری مسطح نیست، اما آشکارا این شهر را برای پیاده روی ساخته اند. بخش زیادی از خیابان ها سنگ فرش شده و پیاده روها برای پیاده ها به طرز شگفت آوری مناسب سازی شده است. برای ما جذاب ترین بخش سفر به ادینبرا، پیاده روی در خیابان ها و کوچه های باریک قدیمی آن است که شما را به فضای شهری قرون وسطی می برد. ما در طول اقامتمان در این شهر، جز برای رفت و آمد به فرودگاه، هیچگاه از وسایل نقلیه عمومی استفاده نکردیم و تمام مقاصد را پیاده طی کردیم. اگر اهل پیاده روی باشید، ادینبرا بهشت شماست. البته سیستم اتوبوس رانی تمام شهر را پوشش داده و تاکسی به وفور در دسترس است؛ اما وجدِ ناشی از درک زیبایی های شهر شما را از اتوبوس و تاکسی بی نیاز می کند.

هتل ما، واقع در محوطه دانشگاه ادینبرا، یک هتل سه ستاره بود که توسط دانشجویانی که به صورت پاره وقت در آن مشغول بودند اداره می شد. محوطه دانشگاه بسیار دوست داشتنی، آرام و پر از فضای سبز و امکانات مختلف ورزشی از جمله سالن مجهز بدنسازی و یک مجموعه استخر فوق العاده بود. نزدیکی همزمان این مجموعه به کوه آرتورسیت و مرکز شهر امکان پیاده روی و بازدید از مکان های دیدنی را بدون نیاز به وسایل حمل و نقل عمومی فرآهم آورده بود. اتاق های هتل فضای مناسب، کوچک و آرامی داشت.

هزینه هتل برای هر شب 134 دلار بود که از طریق سایت booking.com و به صورت reserve now pay later رزرو شده بود و به همین دلیل در همان بدو ورود معادل پوندی آن را پرداخت کردیم. تعداد هتل هایی که امکان چنین شیوه رزروی را دارند نسبتا کم است اما برای ما که کارت اعتباری بین المللی نداشتیم به نظر شیوه مناسبی می آمد. قیمت هتل در ادینبرا کمی بالاست خصوصا در فصل هایی که فستیوال های مشهورشان برگزار می شود بسیار بالاتر هم می رود. لازم به توضیح است که هر پوند در زمان سفر ما در شهریورماه 5000 تومان بود که  البته در مقایسه با دلار 3600 تومان به نظر گران می آمد، اما آنچه پس از آن رخ داد نشان داد در آن مقطع تلقی درستی از واژه "گران" نداشتیم!

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (13).JPG

عکس 1 . نمونه ای از سبک معماری خاص این شهر

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (347).JPG

عکس 2. نمونه ای از سبک معماری رایج شهر، مشابه ساختمان های فیلم های هری پاتر

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (746).JPG

عکس 3. محافظت دقیق و اصولی شهرداری از درختان در حال رشد

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (19).JPG

عکس 4. استفاده از خرده چوب در کف باغچه ها و فضاهای سبز شهری جهت حفظ رطوبت خاک و پرهیز از آبیاری بیش از اندازه

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (207).JPG

عکس 5. خیابان های آرام و خلوت پایتخت اسکاتلند

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (263).JPG

عکس 6. فرهنگ بالای مردم در احترام به چراغ قرمز در عین خلوتی خیابان

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (434).JPG

عکس 7. انواع گلدان های حسن یوسف و شمعدانی که برای تزئین جلوی درب منازل به وفور در شهر استفاده شده است.

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (761).JPG

عکس 8. مسجد مرکزی شهر.

خیابان رویال مایلRoyal mile

بدون شک زیبا ترین منطقه شهر خیابان رویال مایل است. این خیابانِ سنگفرش شده که از قلب بخش قدیمی شهر عبور می کند، از غرب به قلعه ادینبرا و از شرق به کاخ هولیرودهاوس محدود شده است. این خیابان از لحاظ تاریخی و فرهنگی اهمیت بسیار داشته و دیدنی های زیادی را از جمله ساختمان پارلمان اسکاتلند، چندین کلیسای مهم شهر مثل سنت جیلز و کنونگیت، فروشگاه ها، رستوران ها، کافه ها و خانه های تاریخی زیادی را در خود جای داده است. این خیابان همچنین میزبان بزرگترین فستیوال هنری دنیا " Edinburgh Fringe Festival" و بسیاری جشنواره های دیگر می باشد. می توان ساعت ها در این شاهراه پر زرق و برق قدم زد و از زیبایی های آن بهره برد. ما در طول اقامتمان بارها از گذر از این خیابان لذت بردیم.

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (14).JPG

عکس 9. نمایی از خیابان رویال مایل. مناره کلیسای سنت جیلز در انتها خودنمایی می کند.

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (361).JPG

عکس 10. کاخ هولیرود هاوس اقامتگاه اصلی خاندان سلطنتی در اسکاتلند واقع در انتهای خیابان رویال مایل.

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (360).JPG

عکس 11. ساختمان پارلمان اسکاتلند واقع در انتهای خیابان رویال مایل.

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (12).JPG

عکس 12. با وجود ماشین رو بودن خیابان رویال مایل، تعداد پیاده ها همیشه بیشتر از تعداد ماشین هاست.

کلیسای سنت جیلز St Giles’ Cathedral

کلیسای سنت جیلز یک کلیسای جامع تاریخی در مرکز خیابان رویال مایل است. بنای اصلی این کلیسای پروتستان متعلق به قرن دوازدهم است که در قرن پانزدهم پس از آتش سوزی مورد بازسازی قرار گرفته است. پنجره‌های رنگارنگ دوست داشتنی قرن نوزدهمی در دیوارهای کلیسا صحنه هایی از کتاب مقدس را جلوه گر شده است. مناره این کلیسا ساختاری متفاوت از سایر مناره ها داشته و بیانگر معماری قرن چهاردهم است. بازدید از این کلیسا رایگان است.

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (137).JPG

عکس 13. نمای بیرونی کلیسای سنت جیلز واقع در میانه خیابان رویال مایل

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (109).JPG

عکس 14. فضای داخلی کلیسای سنت جیلز؛ یکی از ویژگی‌های معماری گوتیک، طاق های بلند با قوس نوک تیز است.

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (120).JPG

عکس 15. پنجره های شیشه ای رنگی داخل کلیسا

دنیای توهم   Camera Obscura  World of Illusions

"دنیای توهم "یکی از جاذبه های تفریحی و هیجان انگیز این شهر است که در نزدیکی قلعه ادینبرا قرار گرفته و ورودی آن 15 پوند است. در این مجموعه خصوصی که شامل یک ساختمان قرن هفدهمی نسبتا کوچک 6 طبقه است، از خطای دید، بازی با نور و تجهیزاتی که بیشتر در آزمایشگاه های فیزیک یافت می شود به جذاب ترین شکل جهت جذب توریست استفاده شده است. در این مجموعه با هرچیزی که روبرو می شوید متعجب خواهید شد. به بیان دیگر در دنیای توهم از قوانین فیزیکی بهره برده و مجموعه ای سرگرم کننده و عجیب را گردآوری نموده که در نتیجه درآمد سرشاری را به عنوان یکی از مراکز مورد علاقه توریست ها نیز کسب می کند. نام این مکان نیز کاملا بجا انتخاب شده است چون حقیقتا در همه موارد حس می کنید که دچار توهم شده اید. در بالا ترین طبقه ساختمان دنیای توهم شما می توانید با دوربین های دو چشمی بسیار قوی، شهر را از دور ببینید و با استفاده از یک پریسکوپ، نمای 360 درجه ای از شهر را نظاره کنید. شاید در وهله اول ورودی این مجموعه گران به نظر برسد اما بدون شک پس از بازدید از آن خواهید دانست که ارزشش را داشته است.

عکس 16. دنیای توهم. (عکس از اینترنت)

عکس 17.. دنیای توهم. (عکس از اینترنت)

عکس 18.  دنیای توهم. (عکس از اینترنت)

قلعه ادینبرا   Edinburgh Castle

قلعه ادینبرا در قرن 12 میلادی به عنوان کاخ سلطنتی بر روی یک صخره آتشفشانی به نام Castle Rock بنا شده  و از قرن 15 به بعد به عنوان یک دژ نظامی مورد استفاده قرار گرفته؛ که البته پیش از آن نیز چنین کاربردی داشته اما بقایای ساختمان های قدیمی تر تخریب شده است. این قلعه به عنوان یکی از مهمترین سنگر های پادشاهی اسکاتلند در بسیاری از مناقشات تاریخی از جمله جنگ های استقلال اسکاتلند در قرن 14 ایفای نقش نموده و بیشترین محاصره و حمله در تمام بریتانیا را متحمل شده است.

در حال حاضر این قلعه که به دلیل ارتفاع 135 متری از سطح دریا مشرف به تمام شهر است، به عنوان نماد شهر توسط دولت اسکاتلند اداره می شود و سالانه بیش از یک میلیون بازدید کننده دارد. این قلعه که در انتهای غربی خیابان رویال مایل جای گرفته ورودی نسبتا گرانی دارد و شما باید 17 پوند برای ورود پرداخت کنید تا بتوانید از مجموعه قلعه های سنگی درون آن، میراث به جا مانده از دوران نظامی گری قلعه همچون شمشیرها، نیزه ها و سپرهای شوالیه ها و البته سیاهچال ها دیدن کنید. تماشای منظره کاملی از بافت جدید و قدیم شهر بر فراز قلعه بسیار جذاب است.

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (459).JPG

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (479).JPG

عکس 25. نمایی از شهر بر فراز قلعه ادینبرا

دانشگاه ادینبرا

این دانشگاه در قرن شانزدهم آغاز به فعالیت نموده و ششمین دانشگاه قدیمی در بین همه کشورهای انگلیسی زبان است. نکته جالب توجه در مورد این دانشگاه،  دانشمندان بزرگی است که در آن درس خوانده اند. از جمله آن ها می توان به جیمز کلارک ماکسول فیزیکدان، چارلز داروین زیست شناس، دیوید هیوم فیلسوف، الکساندر گراهام بل مخترع، سر والتر اسکات ادیب، 23 برنده جایزه نوبل و سه نخست وزیر بریتانیا چون گردون براون نام برد.

ماکسول یکی از بزرگترین دانشمندان عرصه الکترومغناطیس است که معادلات او شهرت بسیار دارد. او با محاسبات ریاضی نشان داد که حلقه های سیاره زحل از ذراتِ اجرامِ در گردش تشکیل شده اند؛ در صورتیکه پیش از آن باور عمومی این بود که این حلقه صلب و جامد است. خانه و مجسمه او در شهر ادینبرا نیز از جاذبه های این شهر است. چارلز داروین با انتشار کتاب " درباره مبدأ گونه‌ها" در سال 1859 نظریه تکامل را مطرح نمود. دیوید هیوم بزرگ‌ترین فیلسوف تاریخ بریتانیا است و تاثیر فراوانی بر کانت فیلسوف آلمانی نهاده است. کانت درباره هیوم می گوید: من آزادانه تصدیق می کنم که شکاکیت هیوم  بود که مرا از خواب جزم اندیشی بیدار کرد و به تحقیقات من در زمینه فلسفه نظری جهت کاملا متفاوتی داد. این فیلسوف در قبرستان قدیمی کالتون در ادینبرا دفن شده است. سر والتر اسکات رمان نویس، تاریخ دان و شاعر اسکاتلندی و پدر رمان تاریخی است که مجسمه و بنای یادبود او در مرکز شهر بسیار جالب توجه است.

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (47).JPG

عکس 26. ورودی دانشگاه

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (202).JPG

عکس 27. مجسمه دیوید هیوم فیلسوف شهیر اسکاتلندی در خیابان رویال مایل

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (753).JPG

عکس 28. مقبره دیوید هیوم فیلسوف اسکاتلندی  در قبرستان کالتون

عکس 29. مجسمه ماکسول، عکس برگرفته شده از اینترنت

ادینبرا و هری پاتر

ادینبرا ارتباط تنگاتنگی با دنیای جادویی هری پاتر و طرفداران این فیلم و رمان دارد. یکی از مهمترین آن ها خانه خانم جی کی رولینگ نویسنده رمان هری پاتر است. خانم رو لینگ درباره ادینبرا می گوید: ادینبرا خانه من و محل تکامل هری پاتر در هفت کتاب و محل ساعت ها نوشتن در کافه است. او در سال 1993 برای اینکه به خواهرش نزدیک باشد به ادینبرا نقل مکان کرده و شروع به نوشتن اولین کتاب خود "هری پاتر و سنگ جادو می کند"می کند و این سرآغازی می شود برای نوشتن هفت کتاب در این شهر. کافه خانه فیل (the elephant house) به عنوان محل تولد هری پاتر شناخته می شود و خانم رولینگ در این کافه بخش های زیادی از کتابش را به تحریر در آورده که از این جهت خانه فیل همیشه پر از مشتری است. طبیعتا قیمت ها نیز کمی بالاتر از متوسط است و شما برای گرفتن عکس درون کافه نیز باید مبلغی پرداخت کنید. خیابان ویکتوریا نیز ظاهرا الهام بخش کوچه دیاگون (Diagon Alley) در کتاب های هری پاتر است. ضمنا قلعه ادینبرا نیز الهام بخش مدرسه جادوگری هاگوارتز (Hogwarts) در این مجموعه داستانی است.

عکس 30.خیابان ویکتوریا الهام بخش کوچه دیاگون در کتاب های هری پاتر

Untitled-2.jpg عکس 31. قلعه ادینبرا الهام بخش مدرسه جادوگری هاگوارتز در کتاب های هری پاتر

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (708).JPG

عکس 32. کافه خانه فیل محل تحریر کتاب های هری پاتر توسط خانم رولینگ

موزه ملی اسکاتلند  National Museum of Scotland

موزه ملی اسکاتلند در سال 2006 افتتاح و مجموعه های آن از سراسر اسکاتلند گردآوری شده است که شامل تاریخ، فرهنگ، هنر، اشیاء سلطنتی، آثار باستانی، علم، تکنولوژی، زمین شناسی، زیست شناسی و تاریخ طبیعی است. مجموعه های فسیل ها و حیوانات تاکسی درمی شده بسیار کاملی در این موزه گردآوری شده است. هرچند سطح آثار موجود در این موزه با موزه های بریتانیا و تاریخ طبیعی لندن قابل مقایسه نیست اما باز دید رایگان از آن نیز خالی از لطف نیست.

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (334).JPG

عکس 33. موزه ملی اسکاتلند. ماگمای نیکلی که سرد شده است.

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (325).JPG

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (342).JPG

عکس 41. موزه ملی اسکاتلند، کانی آمتیس بخش سنگ شناسی

باغ گیاه شناسی سلطنتی Royal Botanic Gardens

باغ گیاه شناسی سلطنتی ادینبرا یک مرکز علمی جهت مطالعه گیاهان است که از سال 1670 در ابتدا برای پرورش گیاهان دارویی تاسیس شده است. بیش از 13 هزار گونه گیاه و بیش از 273 هزار  گیاه منفرد این باغ را به یک فضای رنگارنگ، مهیج و دوست داشتنی بدل کرده است. این باغ دومین باغ قدیمی گیاهشناسی انگلستان پس از باغ آکسفورد بوده و انواع گونه های گیاهی از گوشه های مختلف این کره خاکی را در خود جای داده است. بازدید از این باغ نیز رایگان است؛ البته گلخانه شیشه ای که در میانه این باغ واقع شده ورودی مجزایی خواهد داشت.

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (869).JPG

عکس 42. قدیمی ترین فسیل درخت بریتانیا

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (873).JPG

عکس 43. گلخانه درون باغ

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (867).JPG

عکس 44.گونه های نگهداری شده در گلخانه شیشه ای

تپه کالتون  Calton Hill

تپه کالتون در شرق خیابان پرینسس واقع شده و در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. بر روی این تپه بنا های مهمی چون نماد ملی اسکاتلند، بنای یادبود نلسون و بنای یادبود استوارت دوگالد قرار گرفته است.

نماد ملی اسکاتلند متشکل از دوازده ستون به یاد سربازان و دریانوردان اسکاتلند، که در جنگ های ناپلئونی در ابتدای قرن 19 کشته شدند، در سال 1829 ساخته شده است. ظاهرا این یک بنای نیمه تمام است که به دلیل کمبود بودجه هیچگاه تکمیل نشده است.

دوگالد استوارت فیلسوف مهم اسکاتلندی در عصر روشنگری اسکاتلند است که بنای یادبود او در سال 1831 ساخته شده است. دوگالد استوارت در کتاب خود با نام «سرگذشت آدام اسميت» (1811) چنين مي گويد: "براي رسيدن به بالاترين ميزان رفاه از بدترين نوع وحشي گري (Barbarism)، دولت لازم نيست کار شاقي انجام دهد. تنها برقراري آرامش، ماليات هاي ملايم و اجراي سطح متوسطي از عدالت کافي است. بقيه موارد با طي روند طبيعي خود فراهم خواهند شد". حال که از آدام اسمیت پدر علم اقتصاد مدرن نام برده شد، بهتر است به این نکته اشاره شود که این اقتصاددان برجسته اسکاتلندی در انتهای خیابان رویال مایل و در کلیسای کنونگیت(Canongate Kirkyard ) به خاک سپرده شده است.

بنای یادبود نلسون نیز یک برج متعلق به اوایل قرن نوزدهم است که به جهت بزرگداشت پیروزی دریادار نلسون بر ناوگان فرانسه و اسپانیا در نبرد ترافالگار ساخته شده است. در سال 1805 میلادی دریاسالار نلسون فرمانده ناوگان دریایی بریتانیا، ناوگان دریایی امپراتوری فرانسه را در آب های تنگه ترافالگار درهم شکست و با این شکست قدرت دریایی فرانسه از بین رفت. در این نبرد فرانسوی ها و متحدش اسپانیا نیمی از کشتی های خود را از دست می دهند در حالی که حتی به یک کشتی انگلیسی آسیب نمی‌رسد. دریاسالار نلسون در میانه نبرد هنگامی که روی عرشه کشتی فرماندهی حضور داشت ، هدف گلوله قرار می گیرد. بنابر این نلسون در تاریخ بریتانیا نقش موثری ایفا کرده و در جای جای این کشور نمادهای بسیاری دارد که مجسمه نلسون در میدان ترافالگار لندن نمونه دیگر آن است.

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (390).JPG

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (351).JPG

عکس 49. مقبره آدام اسمیت در کلسیای کنونگیت

خیابان پرینسس

خیابان پرینسس (Princes Street) یکی از مهمترین معابر این شهر است که بسیاری از برندهای معروف پوشاک شعبه ای در این خیابان دارند. پارک زیبایی در این خیابان به نام "باغ های خیابان پرینسس" (Princes Street gardens ) فضای آن را از یک مرکز خرید صرف خارج  کرده و محوطه ای پوشیده از چمن با درختان قدیمی را به آن افزوده است. بنای یادبود سِر والتر اسکات نیز در کنار این پارک توجه توریست ها را به خود جلب می کند.

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (431).JPG

عکس 50. خیابان پرینسس

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (719).JPG

عکس 51. باغ های خیابان پرینسس، موزه ملی اسکاتلند در پشت باغ مشخص است.

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (729).JPG

عکس 52. باغ های خیابان پرینسس

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (735).JPG

عکس 53. باغ های خیابان پرینسس، بنای یادبود اسکات در پشت باغ برافراشته شده است.

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (420).JPG

عکس 54. بنای یادبود سر والتر اسکات در خیابان پرینسس

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (430).JPG

عکس 55. مجسمه اسکات درون بنای یادبود او

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (214).JPG

عکس 56. بنای یادبود اسکات مشرف به باغ های خیابان پرینسس

کوه  Arthur’s seat

آرتورسیت بلندترین قله در میان تپه ها و ارتفاعات شهر ادینبراست که در شرق شهر و در محوطه پارک هولیرود (Holyrood) جای گرفته است. برای اینکه به بالای آن بروید می توانید یک کوه نوردی45 دقیقه ای را در هوای مطبوع و از میان بوته های تمشک و جست و خیز خرگوش ها تجربه کنید، و از نمای شرقی شهر لذت ببرید.

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (776).JPG

عکس 57. Arthur’s seat

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (821).JPG

عکس 58. Arthur’s seat

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (15).JPG

عکس 59. نمایی از Arthur’s seat از داخل شهر

نمادی دیگر برای شهر، سگی به نام  Greyfriars Bobby

یک سگ از نژاد اسکای تریر در قرن نوزدهم به مدت 14 سال پس از مرگ صاحبش از مزار او نگهبانی داد تا خودش در سال 1972 می میرد. داستان این سگ در بسیاری از کتاب ها و فیلم های اسکاتلندی نقل شده و مجسمه برنزی آن در چندین جای شهر نصب شده است.

Edinburgh - سفر انگلستان 25شهریور تا 6 مهر 1396 (264).JPG

عکس 60. Greyfriars Bobby

در انتها باید به این نکته اشاره کنم که تعداد زیادی از مغازه ها و فروشگاه ها نمای ویترین خود را با انواع گلدان ها تزئین کرده اند که در مجموع فضای شهر را با صفاتر کرده و بر طراوت خیابان ها افزوده است. نکته آخر اینکه برای ما که پایتخت نشین هستیم کمی مشکل است باور کنیم پایتخت کشوری دیگر را که در آن به هیچ وجه از مواردی چون ترافیک، ازدحام جمعیت و آلودگی هوا خبری نیست؛ اما حقیقت در ادینبرا چیز دیگری است.