ادینبرو، جایی برای رقص خیال

اینجا سرزمین ساختمان‌های عجیب و مردان دامن‌پوش است! +تصاویر

درود به همه همراهان همیشگی لست سکند

اندر احوالات این سفرنامه:

با یک فاصله نسبتا طولانی با بخش سوم سفر به بریتانیا سرزمین شگفتی‌ها: ادینبرو جایی برای رقص خیال در خدمتتان هستم. عذرخواهی صمیمانه مرا بابت وقفه پیش‌آمده در ارسال بخش سوم، پذیرا باشید. به شخصه فکر می‌کنم اشتراک سفرنامه دو هدف دارد یکی در میان گذاشتن اطلاعات مفید (حاصل تحقیقات و تجربیات) شخص نگارنده با خوانندگان سفرنامه و دوم به اشتراک گذاشتن احساسات و خاطرات سفر و حس نویسنده سفر با مخاطبینش که هر دو به نوعی ارزشمند بوده و قابل حذف نیست لذا در نگارش این سفرنامه تصمیمات جدیدی گرفتم.

تصمیم اول: گاهی در حین مطالعه یک سفرنامه، به مطالب جالبی اشاره شده که به نوعی گردآوری محسوب می‌شود. برخی از خوانندگان (مانند خود من) تمایل دارند به منبع اصلی (که متن گردآوری شده از آنجا تهیه شده) دسترسی داشته باشند. تحت این شرایط رفرنس‌دهی به منابعی که گاهی در تکمیل اطلاعات سفرنامه از آنها استفاده شده مفید واقع خواهد شد. پس از این به بعد در سفرنامه‌های من این بخش را خواهید دید.

پیوست 1: استفاده از رفرنس‌ها بوسیله شماره در انتهای متون مشخص خواهد شد و شماره رفرنس‌ها به ترتیب استفاده در متن خواهد بود.

پیوست 2: به علت محدودیت منابع فارسی، گاهی توضیحات بخشی از مطالب وبسایت خود مکان مورد نظر است و چون در ابتدای هر جاذبه به آدرس وبسایت اشاره کردم، مجددا در منابع آورده نشده است.

تصمیم دوم: تصمیم دارم در ابتدای سفرنامه یک فهرست و چکیده از کل سفر قرار دهم.

چرا تصمیم دوم رو گرفتم: برای خود من نیز بار­ها پیش‌آمده، بطور ناگهانی عازم یک سفر شدم و در فرصت محدودی که داشتم نمی‌توانستم کل مطالب چندین سفرنامه را بخوانم تا مطالب مفیدی که نیاز دارم جمع‌آوری کنم. تحت این شرایط بسیاری از اطلاعات مفیدی که نیاز داشتم را، از دست دادم و یا حتی، گاهی در همین شرایط سفرنامه‌های طولانی را به امید کسب اطلاعات مفید مطالعه کردم که چیزی دستگیرم نشد. برای همین تصمیم گرفتم از این به بعد در نگارش سفرنامه‌هایم، فهرستی از مطالبی که مفصل‌تر درباره آن در سفرنامه خواهید خواند، تهیه کنم. همچنین یک چکیده کلی از سفرنامه را قرار دهم، در این شرایط شما خواهید دانست تحت شرایطی که زمانی کافی برای مطالعه سفرنامه من را ندارید، آیا این سفرنامه برای شما مفید خواهد بود یا نه. بنظرم یکی از مهم‌ترین دلایل برای کسانی که سفرنامه‌ای را می‌خوانند و قصد سفر به مقصد مورد مطالعه را نیز دارند، لذت بردن و همسفر شدن با نویسنده و کسب اطلاعات مفید و کاربردی و استفاده از تجربیات نویسنده است. پس اگر این اطلاعات بشکلی طبقه‌بندی شده در اختیار کاربران قرار بگیرد احتمالا بیشتر مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

در نهایت از اینکه افتخار داده و سفرنامه من را دنبال می کنید بی‌نهایت سپاسگزارم.

بخش اول و دوم این سفرنامه را می‌توانید از لینک‌های زیر مشاهده نمائید.

بخش اول: سفر به لندن شهر افسانه‌ها

و بخش دوم: سفر به پایتخت ایرلند شمالی بلفاست

چکیده:

سفرنامه‌ای که می‌خوانید مربوط به سفر شگفت‌انگیز ما به مقصد ادینبرو، پایتخت اسکاتلند است. در بخش اول سفرنامه به نحوه‌ی دریافت وقت سفارت بریتانیا اشاره شده است. در بخش دوم به معرفی اپلیکیشن‌های Visit a City و Sidekix و نحوه استفاده از آن‌ها را بطور مفصل خواهیم پرداخت. در بخش سوم اطلاعات کلی درباره این مقصد را، می خوانید و در بخش چهارم با ما همسفر این مقصد جادویی خواهید شد. مکان‌های بازدید شده در روز اول به ترتیب از کلیسای سنت گایلز، شهر قدیمی ادینبرو، بنای یادبود اسکات و تپه کالتون بود. در روز دوم از قلعه ادینبرو، سینمای توهم، خیابان ویکتوریا، فستیوال فرینگ، کافه فیل، باغ‌های خیابان پرنسس و هتل بالمورال دیدن کردیم و در نهایت در روز سوم درباره کشتی سلطنتی بریتانیا، دانشگاه IFSA ادینبرو، موزه ملی اسکاتلند، کافه اسپون، خیابان رویال مایل، گورستان Greyfriar’s Kirkyard، دانشگاه ادینبرو، ساختمان جدید پارلمان و کاخ هولیرود خواهید خواند و درانتهای سفرنامه درباره نظرات شخصی من درباره اسکاتلند و مردمش، مطالبی که قبل از سفر به ادینبرو باید بدانید و هزینه‌ها، هتل محل اقامتمان بیشتر خواهید خواند.

اما برویم سراغ سفر به ادینبرو جایی برای رقص خیال.

بخش اول: گریزی به نحوه دریافت وقت سفارت جهت دریافت ویزا:

در بخش اول این سفرنامه که در بالا به لینک آن اشاره شد، اطلاعاتی مفصل، درباره نحوه دریافت ویزای بریتانیای کبیر (انگلستان، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی) در اختیارتان گذاشتم. همان‌طور که آن‌جا نیز درباره نحوه گرفتن وقت از سفارت اعلام کردم، وقت سفارت را شخص دیگری برای ما گرفت و مبلغ 2500000 هزار تومان (با احتساب پرداخت هزینه سفارت) بابت این مساله از ما دریافت کرد. خبر خوب این‌که اکنون اطلاعاتم کامل‌تر شده است و برای کسانی که می‌­خواهند مستقیما خودشان، بدون نیاز به وکیل و آژانس و ... )، وقت سفارت بریتانیا بگیرند، مژده دارم و این بخش از تجربه جدیدم را در سومین سفرنامه‌ام، در اختیارتان می‌گذارم، امیدوارم برای علاقه‌مندان مفید واقع شود. در همین‌جا از دوست عزیزم با نام کاربری Yasamin در وبسایت لست‌سکند هم کمال تشکر را دارم که در تکمیل اطلاعات این مجموعه بنده را راهنمایی نمودند.

1-1- ساخت اکانت

صفحه مرورگرتان را باز کنید می‌خواهیم به سفری جدید در دنیای ناشناخته وقت گرفتن،­ برای درخواست ویزا، برویم.

ابتدا وارد وبسایت ویژه کشور بریتانیا شده و اکانت تشکیل دهید.

لینک وبسایت:                                    www.gov.uk

هدف ما گرفتن وقت مصاحبه جهت دریافت ویزای بریتانیا می‌باشد پس در صفحه باز شده بخش مهاجرت و ویزا را انتخاب کنید. روی گزینه Visa and immigration کلیک نمائید.

1.1.jpg تصویر شماره 1

در مرحله بعد بر روی گزینه سفر به بریتانیا traveling to the UK کلیک نمائید.

2.2.jpg تصویر شماره 2

سپس بر روی گزینه درخواست برای دریافت ویزا کلیک نمائید.

3.3.jpg تصویر شماره 3

در صفحه بعد مجددا بر روی بخش Apply مطابق تصویر کلیک کنید. در این صفحه توضیحاتی درباره این‌که، در چه مواردی مجاز به درخواست ویزا هستید، به شما ارائه می­ شود.

شما می‌توانید به صورت آنلاین برای موارد زیر درخواست دهید:

ویزای بریتانیا می‌تواند برای بازدید گردشگری، کار، تحصیل یا پیوستن به یک عضو خانواده یا شریک زندگی در انگلستان و یا گواهی حق اقامت خود در انگلستان صورت پذیرد.

در ادامه توضیحاتی درباره کارهایی که قبل از ارائه درخواست باید انجام دهید و یا بررسی کنید، داده شده است.

4.4.jpgتصویر شماره 4

حال در صفحه باز شده نوع ویزای درخواستی خود را انتخاب کنید. در حال حاضر مدنظر ما ویزای توریستی است که همان ویزای استاندارد می‌باشد. ویزای توریستی با عنوان ویزای کلاسیک کوتاه‌مدت شناخته می‌شود. در اینجا نوع ویزا، شرایط و قوانین حاکم بر این نوع ویزا، مدت اعتبار ویزا و همچنین مبلغی که برای دریافت ویزا باید پرداخت شود، را مشاهده خواهید کرد.

5.5.jpg تصویر شماره 5

حال مراحل را مطابق تصاویر زیر پیگیری نمایید و جلو بروید.

تصویر شماره 6

کشوری که از آنجا قصد درخواست برای کسب روادید را دارید از قسمت سرچ پیدا کنید این کشور عموما کشور محل اقامت شما است.

تصویر شماره 8

در صفحه بعدی شما با این پیغام مواجه می‌شوید: اگر نیاز به وقت فوری دارید از شما می‌خواهد از مراکزی غیر از ایران برای دریافت وقت مصاحبه اقدام کنید.

شما باید در زمان مصاحبه در یکی از مراکز درخواست ویزا بریتانیا حضور فیزیکی داشته باشید.

شرح پیام:

قرار ملاقات برای مرکز درخواست ویزا در تهران بسیار محدود است و به سختی در اولویت قرار می‌گیرد. هیچ‌کدام از افراد، گروه‌ها یا سازمان‌ها دسترسی اولیه به این ملاقات‌ها را ندارند. در‌حال‌حاضر درخواست‌های زیادی از متقاضیان ویزا انگلیس، که مایل به استفاده از مرکز درخواست ویزا در تهران هستند، تجربه می‌کنیم. اگر می‌خواهید یک برنامه کاربردی و مناسب‌تر با استفاده از این سیستم ایجاد کنید، به شدت توصیه می‌کنیم قرار ملاقاتی در یک مرکز درخواست ویزای انگلستان در ابوظبی، دبی یا ترکیه رزرو کنید.

با توجه به پیغام وبسایت اگر برای شما ممکن بود در یکی از گزینه‌های پیشنهادی برای ارائه درخواست حضور یابید آن گزینه را انتخاب کنید در غیر این صورت گزینه تیک شده در تصویر که به معنای عدم توانایی حضور در جایی جز مرکز درخواست در تهران می‌باشد را انتخاب کنید.

نکته مهم: در صورتی که امکان ارائه خدمات ویزا در تهران وجود داشته باشد شما وارد مرحله بعد می‌شوید در غیر این صورت از شما می‌خواهد تا کشور دیگری را انتخاب کنید و هرچه شما برای گزینه ایران تلاش می‌کنید در هر حال ارور (پیغام خطا) می‌دهد و مدام از شما می‌خواهد برای مرکز دیگری درخواست بدهید. اگر سفرتان را به ماه‌های سرد سال انتقال دهید یا درخواست ویزا و تکمیل مدارکتان را به فصل سرد موکول کنید شانس بیشتری برای دریافت وقت در مرکز VFS تهران خواهید داشت در غیر این صورت اگر نمی‌­توانید به کشور دیگری بروید و از طرفی تمایل به سفر در فصول سرد سال را ندارید، باید مدام وبسایت رو چک کنید تا ببینید چه زمانی به شما اجازه ثبت نام خواهد داد. توصیه من تحت این شرایط این است که در این مرحله فعلا وارد یکی از مراکز نزدیک مثل استانبول را انتخاب کنید تا بتوانید اسم کاربری تشکیل دهید و بتوانید اطلاعات را تکمیل کنید در نهایت در انتهای همین آموزش خواهم گفت که چگونه بتوانید مرکز مصاحبه‌تان را مجددا به ایران تغییر دهید. پس فعلا با انتخاب مثلا شهر استانبول باقی مراحل را جلو می‌رویم.

9.9.jpgتصویر شماره 9

10.10.jpg تصویر شماره 10

به هر حال در صورت ادامه روند شما صفحه زیر را خواهید دید که اطلاعاتی درباره مراحل روند درخواست ویزا به شما می­دهد.

11.11.jpgتصویر شماره 11

در این مرحله با یک ایمیل معتبر و رمز عبور برای خود یک اکانت بسازید لطفا کادر‌های داده شده را به دقت پر کنید.

12.12.jpg تصویر شماره 12

2-1- تکمیل فرم درخواست

از این مرحله به بعد اکانت شما ساخته شده و می‌توانید مرحله مرحله فرم اپلیکیشن (درخواست) خود را پر کنید. این اطلاعات شامل اطلاعات شخصی است که از شما سوال می‌شود باقی مراحل را مطابق تصاویر و توضیحات مندرج در آن پیگیری نمائید.

13.13.jpg14.14.jpg15.15.jpg16.16.jpg17.17.jpg18.18.jpg19.19.jpg20.20.jpg21.21.jpg23.23.jpg24.24.jpg25.25.jpg26.26.jpg27.27.jpg28.28.jpg29.29.jpg30.30.jpg31.31.jpg32.32.jpg33.33.jpg34.34.jpg35.35.jpg36.36.jpg37.37.jpg38.38.jpg39.39.jpg40.40.jpg41.41.jpg42.42.jpg43.43.jpg44.44.jpg45.45.jpg46.46.jpg47.47.jpg48.48.jpg49.49.jpg50.50.jpg51.51.jpg52.52.jpg53.53.jpgتصویر شماره 13 تا 53

3-1- مدارک

بعد از تکمیل اطلاعات به شما تاکید می‌کند برای تمامی سولات و پاسخ‌هایی که در مراحل قبل دادید موظف هستید مدارک مستدل و بصورت هاردکپی یا چاپ شده تحویل دهید. در واقع باید برای تمام اطلاعات گفته شده در فرم با مدرک معتبر ارائه شده در آینده توسط شما هم‌خوانی داشته باشد. در غیر این صورت منجر به رد درخواست شما خواهد شد. و من اطمینان می‌دهم که بسیار روی این موضوع حساس هستند پس حواستان را جمع کنید و چیزی را غیرواقعی و اشتباه وارد نکنید.

54.54.jpgتصویر شماره 54

4-1- تایید اطلاعات

در بخش چهارم از شما می‌خواهد صحت اطلاعات ارائه شده را نیز، در همین مرحله تایید کنید و پایان متذکر می‌شود در صورت هرگونه تناقض در اطلاعات و مدارک و ... درخواست ویزای شما از طرف کشور بریتانیا رد خواهد شد و شما حق هیچ­گونه اعتراضی نخواهید داشت. و مبلغ پرداخت شده به سفارت نیز قابل استرداد نخواهد بود.

55.55.jpgتصویر شماره 55

5-1- پرداخت وجه مصاحبه

مرحله انتهایی، مرحله پرداخت است و باید در این مرحله باید پرداخت بصورت آنلاین انجام شود.

1-5-1- چه روز‌هایی باید برای ارائه درخواست اقدام کنیم.

حال وقت آن رسیده که بگویم، چه بکنید تا شانسی برای دریافت وقت مصاحبه در تهران داشته باشد.

برای پیدا کردن وقت دلخواه خود در تهران، روز‌های سه‌شنبه، ساعت 12 به بعد دائم وبسایت راچک کنید. معمولا وبسایت تهران در بازه زمانی 12 تا 1.5 باز می‌شود و می‌توانید وقت بگیرید. اگر نشد ساعت 4 به بعد دوباره چک کنید، و در صورت عدم موفقیت بطور مداوم تا ساعت 8 الی 9 شب همین روند را ادامه دهید، چون کسانی هستند که موفق به پرداخت آنلاین پول مصاحبه نشده‌اند، در این زمان وقت‌های این چنینی کنسل شده و مجددا برای سایرین باز می‌شود و شما می‌توانید وقت بگیرید. اگر در سه‌شنبه موفق به دریافت وقت نشدید چهارشنبه تا جمعه هم همین روند را ادامه بدهید. در واقع اگر در اوج درخواست وقت اقدام نکنید بلاخره موفق به دریافت وقت می‌شوید پروسه وقت‌گیری است و برا همه متقاضیان آرزوی موفقیت دارم. ;-)))))))))))))))

همانطور که در اول این مطلب نیز، برایتان توضیح دادم، شما قصد درخواست از تهران را داشته باشید با این متن روبرو می‌شوید که تعداد درخواست‌ها برا تهران زیاد است و از مرکز دیگری درخواست بدهید. برای تهیه این آموزش بنده اکانت را روز دوشنبه با درخواست از آنالیا درست کردم ولی امروز سه‌شنبه ساعت 1.23 دقیقه به وقت تهران مطابق تصویر وبسایت برای تهران باز شد، و درخواستم را از تهران همانطور که در تصاویر می‌بینید قطعی کردم.

پیوست 2: اگر شما در این مرحله موفق به پیدا کردن زمان مناسب نشدید از اکانت خود خارج شوید در اینجا لینک بازیابی و بازگشت به این صفحه به شما داده خواهد شد که بتوانید برای کامل کردن مدارک به آن مراجعه کنید. البته این صفحه تنها برای 10 هفته اعتبار خواهد داشت. و بعد از این تایم غیر فعال می‌شود.

2-5-1- پرداخت نهایی

در نهایت به بخش نحوه پرداخت وارد می­شوید.

برای پرداخت پول سفارت یا می‌توانید از طریق وبسایت تهران پیمنت اقدام کنید که با صحبت با اپراتور این مجموعه و هماهنگی با آنها پرداخت، را برایتان انجام خواهند داد. با توجه به اینکه برای پرداخت محدودیت زمانی وجود دارد، ممکن است پروسه هماهنگی و پرداخت طول بکشد و وقت شما کنسل شود. برای همین توصیه می‌کنم اگر برایتان مقدور است کارت‌های اعتباری بین‌المللی از وبسایت‌هایی مثل همین تهران پیمنت تهیه کنید و خودتان در اسرع وقت پرداخت را انجام دهید. همچنین می‌توانید به کسی از اعضای فامیل در خارج از کشور یوزر و پسوردتان را بدهید که زحمت پرداخت را برایتان بکشند.

56.56.jpg57.57.1.jpg57.57.jpg58.58.jpg59.59.jpgتصویر شماره 56-59

کمی از زبان من: خوب عزیزانم الان یک عده فکر می‌کنند حالا چرا انقدر ریز توضیح دادم، شاید کار بیهوده‌ای برا خیلی‌ها بود و یا خیلی‌ها مسلط به زبان هستند و می‌دانند چیکار کنن!!!!! ولی هدف من از گذاشتن این آموزش این بود که بگویم هیچ چیز پیچیده‌ای وجود ندارد خیلی وقت‌ها، خیلی از آدم‌ها را دیده‌ام که تحصیل کرده‌اند، مسلط به زبان و ... ولی از اینکه شخصا اقدام کنند واهمه دارند و فکر می‌کنند با سوالات عجیب و موارد خارق‌‌العاده و دور‌از‌دسترس مواجه می‌شوند که از پس آن بر نمی‌آیند (تو عمق وجودشون به خودشون باور ندارن که بتونن یه وقت ساده سفارت بگیرن یا مدارکشون رو کامل کنن، خود منم یه زمانی همینجوری فکر می‌کردم) و ترجیح می‌دهند هزینه‌های بالایی بابت این کار بدهند تنها هدف من این بود که بگویم، اصلا چیز پیچیده‌ای نیست، علاوه بر این اگر کسی خواست می تواند مرحله به مرحله تا انتها برای دریافت وقت با همین راهنما پیش برود و وقت سفارت را دریافت کند. یکبار برای همیشه به خودتان اعتماد کنید و از آن لذت ببرید.

فصل دوم: آموزش اپلیکیشن‌های مفید در سفر

1-2- نکات تکمیلی درباره اپلیکسشن MAPS ME

اگر به اولین سفرنامه من مراجعه کنید در بخش اول و آموزش اپلیکیشن‌های مفید برای برنامه‌ریزی سفر، آموزش اپلیکیشن فوق را خواهید یافت.

بعد از گذشت یک سال از اولین آموزشی که برای شما قرار دادم، حال این اپلیکیشن قابلیت‌های خود را ارتقاء داده است. پس لازم دانستم که به این قابلیت‌ها اشاره کنم، تا اگر به دلیل وجود معایب از این اپ استفاده نمی‌کردید، می‌توانید درباره آن یک بازنگری داشته باشید.

همانطور که قبلا گفته بودم یکی از معایب این اپ در برخی مواقع این بود که مسیرهای مربوط به ترن، اتوبوس، تراموا و مترو را نشان نمی‌داد و صرفا استفاده از مسیر‌هایی که امکان حرکت با پای پیاده، دوچرخه و ماشین امکان پذیر بود. در بروز‌رسانی جدید این اپ شما شاهد این هستید که مسیر‌های مترو نیز مشخص شده است و شما حین حرکت می‌توانید صحت مسیر خود را بررسی کنید. که بسیار در سفر مفید واقع می‌شود.

60.jpgتصویر شماره 60

از طرفی همان‌طور که قبلا صحبت کرده بودیم این اپ یک برنامه تحت وب است که نیاز به اینترنت ندارد و تنها با کمک گرفتن از GPS (موقعیب‌یاب مکانی) امکان استفاده از این اپلیکیشن فراهم است. این مهم برای ایرانی‌ها که عموما در سایر کشور‌ها سیم کارت نداشته و به اینترنت دسترسی ندارند بسیار مفید است. اما شرکت سازنده این اپ در حرکت جدید خود امکان استفاده از اینترنت گوشی را فراهم کرده تا قدرت این اپ افزایش یابد.

61.jpgتصویر شماره 61

2-2- آموزش استفاده از وبسایت و اپلیکیشن Visit a City

در ادامه آموزش می‌خواهم تجربه جدید خودم در برنامه‌ریزی برای سفر، با شما در میان بگذارم. در سفری که اخیرا داشتم و برای آن در حال برنامه‌ریزی بودم بطور کاملا اتفاقی با وبسایت Visit a City آشنا شدم و متوجه شدم چقدر امکان برنامه‌ریزی برای سفر با آن آسان‌تر خواهد بود. در ادامه استفاده از آن را برایتان توضیح خواهم داد. در ضمن این وبسایت اپلیکیشن رایگان مخصوص به خود، برای دانلود، را هم دارد.

آدرس وبسایت:  www.visitacity.com

دانلود از اپ استور

دانلود از گوگل پلی

در ابتدا لازم است که شما یک اکانت برای خود بسازید و عضو این وبسایت شوید. بعد از عضویت نام شهر و تعداد روز‌های اقامت خود را تعیین کنید. این وبسایت یا اپ آن به شما کمک می‌کند برا اساس تعداد روزی که قرار است در یک شهر بمانید، بهترین برنامه‌ریزی را بکنید برای مثال ما 3 روز را در شهر ادینبرو در نظر می‌گیریم.

62.1.jpg65.2.jpgتصویر شماره 62

در اینجا دو کار می‌توانید بکنید یا بر اساس علایق و دیدنی‌های مد نظرتان برنامه‌ریزی کنید یا اینکه از برنامه‌هایی که در گذشته باقی مسافران داشته‌اند استفاده کنید در واقع شما پس انتخاب تعداد روز‌های اقامت در مقصد وارد صفحه‌ای خواهید شد که، چندین برنامه‌ریزی سفر از قبل تهیه شده، در آن وجود دارد. اطلاعات مختلفی می‌توان درباره هر یک از این برنامه‌ها در زیر آن مشاهده کرد. اطلاعاتی مانند این که چند نفر از این برنامه‌ریزی استفاده کرده‌اند، چند درصد علاوه بر استفاده از آن رضایت داشته‌اند. که هرچه این تعداد بیشتر باشد طبیعتا آن برنامه مفید‌تر خواهد بود.

با استفاده از تجربیات دیگران و در زمان خیلی کم می‌توانید تصمیم بگیرید که چه برنامه‌ای برای بازدید انتخاب کنید. این نمونه برنامه‌ها می‌توانند به شما در برنامه‌ریزی زمانتان کمک کند زیرا با تمرکز بر فاکتور‌هایی مانند مکان‌های دیدنی برتر طراحی شده‌اند. همچنین برخی از آنها بر تفریحات خانوادگی و جاذبه‌های سرگرم‌کننده مانند باغ وحش ادینبورو و پارک‌ها، که برای خوانواده‌های دارای فرزند مناسب‌تر است، تاکید دارند، با یک بررسی ساده می‌توانید تفاوت‌های آن‌ها را از‌هم تشخیص دهید.

63.jpg تصویر شماره 63

64.jpg تصویر شماره 64

بعد از انتخاب این‌که کدام برنامه به هدف شما از سفر نزدیک‌تر است وارد مرحله بعد می‌شوید. خوشبختانه هنوز خیلی از تغییرات هستند که می‌توانید اعمال کنید. قدم اول اضافه کردن هتل یا محل اقامت شما است. چون باقی برنامه‌ها بر اساس فاصله از محل اقامت شما چیده می‌شود و محل اقامت شما در ابتدا و انتهای برنامه هر روز گذاشته خواهد شد. بعد انتخاب بخش مربوط به هتل عموما بعد از وارد کردن اسم هتل آن را در لیست هتل‌ها می‌یابد و آدرس را نیز خودش اضافه می‌کند ولی در صورتی که شما از سیستم‌هایی مثل کوچ سرفینگ و ... استفاده کرده‌اید یا میهمان اقوام و دوستان شده‌اید، کافی است نام و ادرس مکان مورد نظر خود را وارد نمایید. همچنین وارد کردن اطلاعات حمل و نقل و زمان ورود و خروج شما بر اساس وسیله جابجایی در برنامه‌ریزی بهینه به شما کمک خواهد کرد.

65.1.jpg65.2.jpg65.3.jpg65.4.jpgتصاویر شماره 65

شما در اولین مرحله تاریخ سفر خود را اضافه کنید. اهمیت وارد کردن تاریخ این است که همان‌طور که می‌دانید ساعت باز و بسته شدن جاذبه‌های دیدنی در فصول مختلف سال متفاوت است. این برنامه بطور پیش‌فرض این اطلاعات را دارد به همین علت در صورت تعطیلی جاذبه‌ها در تاریخ و ساعت مدنظر شما آن را به اطلاعتان خواهد رساند. اگر تصاویر آموزشی را دنبال کنید خواهید دید من تاریخ سفر را بطور عمد در یک روز تعطیل مثل جمعه قرار دادم و پیغامی مبنی بر تعطیلی دو مکان دیدنی در روز‌های دوم و سوم دریافت کردم. تحت این شرایط در صورت امکان می‌‌توانید تاریخ سفر خود را کمی تغییر دهید و اگر این مهم امکان پذیر نبود می‌توانید برنامه جدیدی را به جای دو مکان قبلی جایگزین نماید و این دو مکان را به علت تعطیلی از برنامه بازدید حذف کنید و یا به روز غیر تعطیل منتقل کنید.

66.1.1.jpg66.1.jpg66.2.jpg66.3.jpgتصاویر شماره 66

از طرفی شما می‌توانید ساعت شروع برنامه هر روز خود را نیز، با توجه به شرایط تغییر دهید. حال تصور کنید شما در روز اول ساعت 2 از فرودگاه به هتل خواهید رسید (یا هر دلیل دیگری که سبب دیر شروع شدن برنامه شما شود) پس زمان شروع برنامه را نیز باید تغییر دهید. این سیستم این موضوع را نیز پیش‌بینی کرده که شما با تغییر زمان شروع برنامه آن را با شرایط خود به روز می‌کنید. عموما وقتی برنامه بازدید از ساعات اولی صبح به عصر منتقل می‌شود برخی از مکان‌های بازدید تعطیل خواهد بود. تحت این شرایط شما از این موضوع اطلاع خواهید یافت و برای تغییرات در برنامه خود تصمیم خواهید گرفت. این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که ممکن است شما زمان زیادی را برای رسیدن به یک جاذبه طی کنید و حتی برای آن هزینه کنید ولی زمانی که به مکان مورد نظر می‌رسید با در‌های بسته روبرو شوید. این برنامه از وقوع چنین شرایطی جلوگیری می‌کند. پس تعیین تاریخ سفر و همچنین زمان شروع بازدید در هر روز اهمیت ویژه‌ای دارد. مثال من را دنبال کنید، مشاهده می‌کنید سه مکان بازدید آخر با تغییر شروع برنامه در ابتدای روز، تعطیل خواهند بود پس یا باید بازدید از این مکان‌ها را به روز دیگری موکول کنید و یا زمان‌های بازدید از سایر مکان‌های دیدنی را کاهش دهید تا بتوانید از تمام علایق خود دیدن نماید و یا برخی از دیدنی‌ها را بر اساس اهمیتی که از نظر شما دارند، از برنامه حذف کنید. برای ایجاد تغییرات بیان‌شده نشانگر موس را روی جاذبه دیدنی مورد نظر قرار دهید. صفحه‌ای در کنار آن مشاهده خواهید کرد. برای پاک کردن جاذبه دیدنی، تغییر روز بازدید از آن جاذبه و یا تغییر مدت زمان بازدید جاذبه تصاویر زیر را دنبال کنید.

خوب سوپرایز‌های این برنامه به همین‌جا ختم نمی‌شود. حال شما می‌توانید بر اساس سلیقه شخصی خود تغییرات بسیاری در برنامه ایجاد کنید. بر فرض مثال شما تصمیم ندارید از یکی از جاذبه‌های معرفی شده در این برنامه بازدید کنید پس می‌توانید این جاذبه را از برنامه حذف کنید و یا برعکس جاذبه دلخواه خود را اضافه کنید. می‌توانید در برنامه برای خود وقت استراحت، وقت برای خوردن غذا و ... قرار دهید. این برنامه واقعا می‌تواند شما را شگفت‌زده کند. از طرفی توجه به این نکته نیز خالی از لطف نیست، وقتی تصمیم به اضافه کردن مکانی جدید برای دیدن دارید در ابتدا لیستی از معروف‌ترین جاذبه‌ها به شما معرفی می‌کند که ممکن است مکان مورد نظر شما در لیست باشد و توضیحاتی مختصر درباره آن مکان نیز وجود دارد، در این شرایط شما در حین بازدید یا قبل از آن می‌توانید از این توضیحات استفاده کنید. ولی گاهی بازدید از جاذبه خاصی مد نظر شما است ولی در لیست مذکور آنرا نمی‌یابید در این شرایط وبسایت با توجه به مناسب‌ترین شرایط مکانی و زمانی موقعیت مورد نظر شما را در لیست اضافه خواهد کرد. اگر شما گزینه Add Attraction را بزنید لیستی از جاذبه‌های معروف آن شهر با توضیحات مختصر به همراه عکس مشاهده خواهید کرد. نکته مهم و جالب این است که در این برنامه‌ریزی عموما جاذبه‌های دیدنی که نزدیک‌ترین فاصله به لحاظ مکانی را از‌هم دارند، در برنامه هر روز کنار هم قرار می‌گیرند. حال زمانی که شما قصد داشته باشید بازدید از مکان جدیدی را به این برنامه اضافه کنید این برنامه بطور خودکار بهترین مکان را در بین روزهای مختلف اقامت شما در آن شهر جستجو می‌کند و آن‌را در بهترین موقعیت برای شما قرار می‌دهد. (خوب چی از این بهتر که شما به خودتان فشار نیاورید تا فکر کنید این را کجای برنامه جا بدهید).

67.1.jpg67.2.jpg67.3.jpg67.4.jpg67.5.jpg تصویر شماره 67

همان‌طور که می‌بینید شما در استفاده از این برنامه‌ریزی جاذبه‌های دیدنی را در کنار هم خواهید داشت، که نیاز به کمترین میزان پیاده‌روی از هم دارند و از طرفی کمترین میزان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی که خود می‌تواند به کاهش هزینه ها نیز کمک کند.  در عین حال شما با گشت و گذار و پیاده‌روی می‌توانید همزمان از مسیر‌های رسیدن به مکان بعدی هم لذت ببرید و به نوعی به کشف شهر محل بازدید خود نیز بپردازید.

68.jpgتصویر شماره 68

در نهایت اگر شما اهل استفاده از تور‌های مختلف باشید مانند تور یک روزه شهر و یا تور دوچرخه سواری و ... در این وبسایت می توانید اطلاعات مربوط به، تور ها به همراه قیمت آنها را نیز بیابید و از بازدید خود لذت ببرید.

69.jpgتصویر شماره 69

با توجه به تجربیاتی که در سفر‌هایم داشته‌ام، Visit a city یکی از مفید‌ترین و در عین حال کاربردی‌ترین برنامه و اپلیکیشن‌هایی است، که می‌تواند شما را در یک برنامه‌ریزی کامل و با کمترین نقص کمک کند و استفاده از این مجموعه را به تمامی دوستان اهل سفر پیشنهاد می‌کنم. در انتها و بعد پایان برنامه‌ریزی شما می‌توانید اطلاعات خود را به شکل فایل pdf در اختیار داشته باشید و از آن لذت ببرید. همچنین تا قبل از سفر و در هر زمان این قابلیت برای شما وجود دارد که در برنامه خود تغییر ایجاد کنید. برای این مهم به گزینه My Plans در بالای صفحه سمت راست در کنار اسم کاربری مراجعه کنید و برنامه سفر شما همیشه درآنجا در دسترس قرار خواهد بود، تا هرگونه تغییر لازم را در آن اعمال کنید.

70.jpg تصویر شماره 70

1-2-2- مزایا وب‌سایت و اپلیکیشن Visit a city:

اپلیکیشنی با کاربری آسان برای استفاده‌کننده (User friendly)

پیشبینی بسیاری از فاکتور‌ها که در برنامه‌ریزی برای سفر دخیل هستند.

انعطاف‌پذیری بالا برای تغییر برنامه سفر و بروز‌کردن آن بر اساس علایق شخصی

امکان ایجاد تغییر در برنامه در هر زمان

امکان برنامه‌ریزی صفر تا صد بصورت کاملا شخصی

پشتیبانی از تور‌های موجود در هر شهر

پشتیبانی خرید اینترنتی بلیط ورودی مراکز دیدنی

وجود برنامه سفر از قبل تهیه شده برای بسیاری از شهر‌های معروف دنیا

امکان دانلود برنامه‌ریزی به شکل pdf

2-2-2- معایب وب‌سایت و اپلیکیشن Visit a city:

این برنامه برای همه شهر‌ها لیست برنامه‌ریزی آماده شده از قبل، ندارد (برای مثال جزیره سانتورینی در یونان)

3-2- آموزش استفاده از اپلیکیشن Sidekix

با اینکه بخش آموزش کمی به طول انجامید، از تمامی حرفه‌ای‌های سفر، که این آموزش‌ها از حوصله آنها خارج است، از صمیم قلب عذر‌خواهی می‌کنم ولی با توجه به اینکه شهری مثل ادینبرو واقعا مکانی برای پیاده‌روی است و بعد از تعطیلی جاذبه‌های دیدنی، پیاده‌روی و لذت بردن از قلب پر جنب و جوش این شهر بخصوص در زمان برگذاری فستیوال‌ها خالی از لطف نیست. می‌خواهم شما را با اپلیکشین کاربردی Sidekix نیز آشنا کنم. فرض کنید که بازدید‌های خود را انجام داده‌اید و حال قصد دارید با قدم‌زدن به کشف رستوران، کافه، مراکز خرید و ... بپردازید، و یا می‌خواهید در حرکتی پیش‌بینی‌نشده برای خود هیجان و تغییر در برنامه سفر، ایجاد کنید، در عین حال این تغییر با کمی پیاده‌روی به راحتی امکان پذیر باشد، اینجاست که این برنامه می‌تواند به شما در این مسیر کمک کند.

برای مثال در بخش غذا به دنبال یک رستوران می‌گردید. حال فرض کنیم تصمیم گرفتیم به این رستوران برویم گزینه Explore 8 routes کلیک کنید تا مسیر‌های موجود به رستوران را، از مکان فعلی شما نشان دهد. باقی مراحل را از روی تصاویر پیگیری نمائید. استفاده از این اپ را به عاشقان پیاده‌روی و کشف مکان‌های جدید بخصوص در شهر‌های زنده این مثل ادینبرو و پراگ قویا توصیه می‌کنم.

72.1.1.jpg72.1.jpg72.3.jpg72.4.jpg72.5.jpg72.6.jpg72.7.jpg72.8.jpgتصویر شماره 72

1-3-2- مزایا اپلیکیشن Sidekix

امکان یافتن مکان‌های نزدیک و مورد علاقه شما برای پیاده‌روی

امکان تفکیک جاذبه‌ها بر اساس علاقه شما

دادن یک برنامه جدید پیاده‌روی در کمترین زمان

2-3-2- معایب اپلیکیشن Sidekix

نیاز به وجود نت (این اپ در مورد شهر‌های بریتانیا خیلی شما را به دردسر نمی‌اندازد، چون حداقل در شهرهای اصلی همه جا اینترنت وجود دارد، پس درباره شهر ادینبرو اصلا نگران نباشید).

بخش سوم : کمی درباره اسکاتلند و شهر جادویی ادینبرو

1-3- اسکاتلند شناسی:

اسکاتلند سرزمینی در شمال غرب اروپا که یک‌سوم شمالی بریتانیای کبیر را شامل می‌شود. اسکاتلند همراه با انگلستان، ولز و ایرلند شمالی کشور بریتانیای کبیر را تشکیل می‌دهد [1]. اسکاتلند دومین کشور بزرگ بریتانیا است و از انگلستان کوچکتر است ولی به لحاظ وسعت و جمعیت، از مجموع ولز و ایرلند شمالی بیشتر است [2]. پایتخت اسکاتلند شهر تاریخی ادینبرو (یا "ادینبورا") است.

جالب است بدانید اسکاتلند و انگلستان تا سال ۱۷۰۷ با پادشاهی‌هایی مستقل اداره می‌شدند اما در سال ۱۷۰۷ طی توافقنامه‌ای با هم متحد شده، کشور «پادشاهی متحد بریتانیای کبیر» را تاسیس کردند. پرچم کنونی بریتانیای کبیر از ترکیب پرچم اسکاتلند (زمینه آبی، ضربدر سفید) و پرچم انگلستان (زمینه سفید، صلیب سرخ) به وجود آمده‌است. جالبتر آن‌که با وجودی که اسکاتلند در امور سیاسی بین‌المللی مانند عضویت و خروج مجدد در اتحادیه اروپا و عضویت در سازمان ملل متحد و برخی از امور داخلی نظیر انتخابات‌ها به عنوان بخشی از پادشاهی متحد به حساب می‌آید؛ ولی دارای نظام حقوقی و نظام آموزشی جدا از انگلستان، ولز و ایرلند شمالی است و دولت محلی اسکاتلند نظام بهداری و درمانی عمومی را همچنان رایگان نگهداشته‌است و دانشجویان اسکاتلندی نیز از پرداخت شهریه‌های دانشگاهی معاف هستند [3].

اِدینبرا [1] (به انگلیسی : (Edinburgh) دومین شهر بزرگ و پایتخت اسکاتلند است. این شهر به اشتباه در منابع فارسی به ادینبورگ معروف شده است [4] برای تایید حرفم می‌توانید تلفظ آن را در گوگل ترنسلیت چک کنید. ادینبرو از نظر تعداد جهانگردان در بریتانیا، پس از لندن در مقام دوم قرار دارد. و به عنوان بهترین مکان برای زندگی در سال ۲۰۰۹ انتخاب شد [5].

a1.jpgنقشه بریتانیا و اسکاتلند (شهر ادینبرو)

برای سفر به این شهر رویایی تعلل نکنید. سحری اعجاب‌انگیز در ذات این شهر وجود دارد. در کمتر از 5 دقیقه طلسم این شهر رویایی شما را در‌بر خواهد گرفت. شهری خیال‌انگیز، که هر انسانی را مدهوش خود می‌کند. شهری تاریخی با خیابان‌های سنگ‌فرش‌شده، بنا‌های خیره‌کننده و حال و هوای پر رمز و راز، که در همان نگاه اول عاشق آن خواهید شد. شاید بی‌دلیل نبوده که رولینگ خلق اثر جادویی خود به نام "هری پاتر" را در این شهر رقم زده است.

نمی‌دانم دیدن این شهر می‌تواند جای دیدن شهرهای دیگر را بگیرد یا نه اما، بنظر من، اروپا که هیچ، تمام جهان را زیر پا گذاشته باشی اما ادینبرو را ندیده باشی، انگار هیچ ندیده‌ای. این همه حرفی است که پس از ۳ روز قدم‌زدن در ادینبرو، برای گفتن دارم.

ادینبرو یا ادینبورا تقریبا برای هر سلیقه‌ای جذابیتی دارد. تاریخ غنی این شهر میراث‌های گران‌بهایی را برای عاشقان تاریخ به جا گذاشته است. از موسیقی خاص آن و انواع نوشیدنی‌ها و خوردنی‌های کم نظیرش بگیرید، تا نوع پوشاک مردم اسکاتلند و مردان دامن پوش با سازهای با ابهتشان.

a2.2.jpgلباس محلی اسکاتلند این عکس را از نت گذاشتم چون خانمی با لباس محلی ندیدیم (منبع اینترنت: 6)

a17.10.jpgتصویری از مردی با لباس اسکاتلندی در حال نواختن موسیقی خاص اسکاتلندی در شاهراه سلطنتی

2-3- اطلاعات ضروری که شاید بدردتان بخورد

اختلاف ساعت با تهران: ۳:۳۰-

زبان رسمی: انگلیسی

واحد پول: پوند استرلینگ (GBP)

نوع برق شهری: ۲۴۰ ولت/۵۰ هرتز (سوکت سه شاخه نوع G)

کد کشور: ۴۴+

کد ناحیه: ۰۱۳۱

شماره‌های اضطراری: ۹۹۹ و ۱۱۲

شماره دفتر اطلاعات گردشگری: ۵۱۲۱ ۲۲۵ ۸۴۵ ۴۴+

وب‌گاه رسمی  www.edinburgh.gov.uk

فرودگاه: فرودگاه ادینبرو (EDI) [7].

3-3- حمل و نقل در ادینبرو

شما برای دسترسی از فرودگاه ادینبرو به مرکز شهر دو راه پیش رو دارید

استفاده از اتوبوس اکسپرس فرودگاه : این اتوبوس‌ها هر ۱۰ دقیقه یکبار به سمت پل ویورلی در نزدیکی خیابان پرنسس و ایستگاه راه آهن مرکزی حرکت می‌کنند. با استفاده از اتوبوس اکسپرس بسته به ترافیک در مدت زمان ۲۵ دقیقه می‌توانید به مرکز شهر برسید. در طول شب اتوبوس شماره N22 هر ۳۰ دقیقه یکبار حرکت می‌کند.

بلیط اتوبوس را می‌توانید از کیوسک‌های بلیط فروشی خارج از ترمینال خریداری کنید. اگر این کیوسک‌ها تعطیل بودند (زمانی حضور ما در ادینبرو کیوسک‌ها تعطیل بود) اصلا نگران نشوید، می‌تواند بلیط را از خود راننده تهیه کنید و این قابلیت خرید بلیط از راننده، در تمامی شهر امکان‌پذیر است پس نگران تهیه بلیط نباشید.

تراموا: قطارها هر ۷ دقیقه یکبار حرکت می‌کنند و در مدت زمان ۳۰ دقیقه شما را به مرکز شهر می‌رسانند.

نکته مهم: توجه کنید که اگر در طی سفر از اتوبوس برای جابجایی استفاده می‌کنید حتما پول خورد، همراه داشته باشید در غیر این صورت راننده از شما پول درشت برای خورد‌کردن تحویل نخواهد گرفت و با عذرخواهی از شما درخواست می‌کند پیاده شوید. این مورد برای ما اتفاق افتاد و برای تهیه سکه مجبور شدیم مسیری را برگردیم تا در نهایت از یک سوپر سکه تهیه کردیم. توصیه می‌کنم در صورت نیاز، برای جابجایی در این شهر از اتوبوس استفاده کنید. مزیت استفاده از اتوبوس این است که در طول مسیر‌ها تا مقصد مورد نظرتان، زیبایی جادویی این شهر را از دست نخواهید داد و به نوعی با یک تور ارزان از شهر دیدن کرده‌اید.

تاکسی و اتومبیل کرایه‌ای از دیگر راه های جابجایی است اما به علت قیمت بالا توصیه نمی کنم.

هزینه‌ی حمل و نقل :

تراموای ادینبرو به سمت مرکز شهر                           5 پوند

اتوبوس ایرلینک اکسپرس به سمت مرکز شهر                4 پوند

اتوبوس عمومی از فرودگاه تا مرکز شهر                       1.5 پوند (ما این نوع را سوار شدیم).

هر ۳ کیلومتر جابجایی توسط تاکسی در سطح شهر         9-14 پوند

اتوبوس عمومی در سطح شهر                                1.5 پوند

بلیت یک روزه اتوبوس                                           4 پوند [7] (برای استفاده از اتوبوس‌های یک روزه به این نکته توجه کنید که هر زمان وارد اتوبوس شوید، بلیطی که برای بار اول استفاده می‌کنید، ساعت می‌خورد و ساعت مندرج در بلیط دریافتی ملاک است و 24 ساعت وقت دارید که از آن استفاده کنید و بصرفه‌ترین بلیط برای مسافران به نظر من انتخاب همین بلیط است).

4-3- رویداد‌های مهم در شهر ادینبرو در ماه آگوست

زمانی که ما برای سفر انتخاب کردیم ماه آگوست بود. اگوست یک ماه رویایی برای حضور در شهر ادینبرو است پس اگر قصد سفر به این شهر رو دارید اکیدا توصیه می‌کنم تاریخ سفرتان رو با این ماه هماهنگ کنید. و اما چرا:

2 جشنواره مهم در این تاریخ در این شهر برگزار می‌شود

جشنواره بین‌المللی ادینبرو: (Edinburgh international Festival):  جشنواره بین‌المللی ادینبرو هر ساله به مدت سه هفته در ماه آگوست برگزار می‌شود. این جشنواره که شهرت بین‌المللی دارد بر هنر‌های نمایشی مانند موسیقی، تئاتر و اپرا متمرکز است. هنرمندانی که در این جشنواره شرکت می‌کنند هنرمندان بین‌المللی هستند که از طریق مدیر جشنواره به این رویداد بزرگ دعوت می‌شود. این جشنواره از سال 1947 و بعد از جنگ جهانی دوم در حال برگزاری است.

جشنواره هنر فرین (Fringe Festival): این جشنواره نیز به مدت سه هفته در ماه آگوست برگزار می‌شود. تفاوت این جشنواره با جشنواره بین المللی ادینبرو، در این است که هنرمندان برای شرکت در این جشنواره نیازی به دعوت شدن ندارند و هر هنرمندی در صورت تمایل می‌تواند در این جشنواره شرکت کند. این جشنواره بزرگ‌ترین جشنواره هنر دنیا است که در برنامه آن اجراهای موسیقی، تئاتر، اپرا، کمدی و نمایشی‌های خیابانی وجود دارد [7].

بخش چهارم: سفر به ادینبرو جایی برای رقص خیال

فارق از هرآنچه قبلا توضیح دادم اکنون وارد بخش اصلی و لذت‌بخش سفرنامه خواهیم شد. با من همراه شوید تا گشت و گذاری در قلب این شهر رویایی داشته باشیم.