سفر به نگین خاورمیانه + تصاویر
21 اسفند 1396 09:00

تا جایی که می توانید سفر کنید

به دور دست ترین جاهایی که می توانید بروید، تا زمانی که می توانید.

یادتان باشد، زندگی برای زیستن در یک نقطه نیست!

(منبع اینترنت)

به نام خداوند مهربانی ها

مقدمات پیش از سفر

با سلام خدمت مخاطبان وب سایت خوب لست سکند. من در آذر ماه 96 به همراه همسر و دو نفر از اعضای خانواده تصمیم گرفتیم به دبی سفر کنیم.

با توجه به نزدیک شدن به تعطیلات سال جدید میلادی قیمت بلیت پرواز دبی رو به افزایش بود. تاریخ مورد نظر ما برای پرواز 15 آذر به 24 آذر بود و تنها انتخاب ما می تونست شرکت هواپیمایی Air Arabia باشه. بلیت پرواز از مبدا شیراز به مقصد شارجه (در همسایگی دبی) با مناسب ترین قیمت برای 4 نفر از آژانس مسافرتی خرید کردم. جا داره همینجا از زحمات سرکار خانم حیدری تشکر کنم. تاریخ پرواز رفت 15 آذر ساعت 13:40 و برگشت 24 آذر ساعت 12:15 بود. ویزا امارات هم جدیداً برای آقایان با تاخیر صادر میشه یعنی اگر یک زن و شوهر اقدام کنند اول ویزای خانم صادر میشه بعد آقا!! در خصوص هتل هم با توجه به اینکه قصد اقامت در منزل یکی از بستگان داشتیم نیازی به رزرو هتل نبود.

در مورد هتل باید عرض کنم هتل های منطقه دیره که از 2 ستاره تا 5 ستاره هستند بیشتر مورد پسند مردم ما واقع میشه اما هتل های منطقه شیخ زاید تماماً 5 ستاره هستند و قیمت بالاتری دارند اما به مراکز تفریحی و خرید دبی نزدیکتر هستند که اینطوری در هزینه های رفت و آمد و زمان صرفه جویی خواهید کرد. من خودم شخصاً هتل های منطقه شیخ زاید رو ترجیح میدم.

خوشبختانه با توجه به هزینه های سرسام آور دبی، وجود واچر و تورهایی با قیمت مناسب که در ایران می شد تهیه کرد غنیمتی به حساب می اومد. پس از بررسی و تحقیق، از وب سایت DubaiDiscount تورهای تفریحی مورد نظرمون رو رزرو کردیم. تورهای ما شامل سافاری، گشت شهری دبی، گشت شهری ابوظبی و بلیت پارک آبی آتلانتیس بودند. از یکی از دوستانم که قبلا نرم افزار واچر Entertainer رو خرید کرده بود، نام کاربری و رمز عبورش رو گرفتم تا حداقل برای واچر هزینه ای نکرده باشم. البته بعد از سفر متوجه شدم که تمامی رستوران ها و فست فودهایی که در این نرم افزار هستند به خودی خود قیمت بسیار بالایی دارند به نحوی که پس از تخفیف هم قیمتش در برابر مک دونالد و KFC بازهم بالاتر هست. پس اگر به دنبال فست فود با قیمت خیلی مناسب هستید واچر نمیتونه گزینه مناسبی برای شما باشه.

بلیت بازدید از دنیای فراری + پارک آبی یاس هر دو در یک روز هم از سایت فراری با 15% تخفیف خرید کردم (در صورتی که از 15 روز قبل برای تاریخ مشخص خرید کنید 15% تخفیف دارد).

نگاه کلی

امارات در جنوب غربی قاره آسیا و در شرق شبه جزیره عربستان، در خاورمیانه واقع شده که از جنوب با عربستان سعودی، از شرق با عمان و از شمال با خلیج فارس همسایه است.

امارات متحده عربی، اتحادی از هفت شیخ ‌نشین کوچک به نام ‌های ابوظبی (که پایتختی را بر عهده دارد)، دبی، شارجه، عجمان، فجیره، راس‌الخیمه و ام‌القوین است که بعد از استقلال از بریتانیا در ۲ دسامبر ۱۹۷۱ میلادی شکل گرفت و این روز را با نام روز ملی امارات جشن می‌گیرند.

هر یک از این ۷ امیرنشین از استقلال فراوانی برخوردارند، اما یک امیر موروثی به عنوان حاکم کشور ایفای وظیفه می‌کند و شورای عالی حکام که متشکل از هفت امیر است، رئیس دولت و کابینه را انتخاب می‌کند. در حال حاضر امیر و رئیس دولت امارات شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان است که حاکم ابوظبی هم می باشد.

امارات یکی از بزرگترین ذخایر نفتی دنیا را در اختیار دارد و تولید ناخالص سرانه آن در حد ثروتمندترین کشورهای اروپای غربی است.

سفر به نگین خاورمیانه، امارات (سفرنامه دبی و ابوظبی)

موقعیت امارات و 7 شیخ نشین آن (عکس از اینترنت)

دبی بزرگ ‌ترین شهر در امارات متحده‌ی عربی است که یک شهر بین ‌المللی محسوب می‌شود. ۸۰ درصد جمعیت دبی را خارجی ‌ها از جمله مهاجرانی از هند، پاکستان، سریلانکا، فیلیپین و ... تشکیل می‌دهند. دین اصلی دبی، اسلام و زبان عربی بیشترین کاربرد را دارد. با این حال اهالی این منطقه به زبان‌های انگلیسی، هندی و اردو نیز تسلط دارند. وجه رایج دبی، درهم امارات است که در زمان سفر ما هر درهم امارات معادل 1200 تومان بود و البته الان که در حال نگارش  این سفرنامه هستم به 1330 تومان هم رسید!!

موقعیت جغرافیایی دبی

شارجه در سمت شمال شرقی، ابوظبی در جنوب و سلطان‌ نشین عمان در جنوبی شرقی دبی قرار دارند. خور دبی یک پیش‌آمدگی طبیعی رودخانه ای شکل است که از خلیج فارس به داخل خاک دبی وارد شده است. قسمت شمالی، بر دیره و قسمت جنوبی بر دبی نام دارد.

دبی بخشی از منطقه‌ی بیابانی صحرای عربی است. بیشتر بخش‌های آن با خاک ‌های بیابانی شنی و سنگ‌ریزه‌های سفید پوشانده شده که این یکی از مشخصه ‌های متمایز تمامی مناطق این کشور است. با وجود اینکه این شهر در یک منطقه‌ی بیابانی واقع شده اما درختان خرما، اقاقیا، گیاهان وحشی و سنبل بیابانی در دشت‌های این شهر رشد می‌کنند.

دبی خط ساحلی گسترده ‌ای به طول ۷۰۰ کیلومتر دارد که ۱۰۰ کیلومتر آن در خلیج عمان واقع شده است. موقعیت جغرافیایی استراتژیک و زیر‌ساخت ‌های عالی موجب شده‌اند که دبی به یکی از مهم‌ ترین بنادر تجاری، مرکز تجارت و داد و ستد در خاورمیانه تبدیل شود. این شهر تقریبا در میانه‌ ی راه آسیای جنوبی و آفریقا قرار دارد بنابراین یک نقطه‌ی ترانزیتی شلوغ برای همه ‌ی مسیرهای مهم دریایی بین آسیای جنوبی و اروپا به شمار می‌رود. به علاوه، دبی یکی از بهترین فرودگاه‌ های جهان را در اختیار دارد که یک توقف گاه شلوغ برای پروازهای طولانی بین‌المللی است.

بخش غربی خور دبی، با در اختیار داشتن سازه ‌های عظیمی چون نخل جمیرا، برج ‌العرب و برج خلیفه، بخش بزرگی از صنعت املاک و مستغلات را به دست گرفته است.

این شهر که امکانات بی‌نظیر گردشگری و بهترین موقعیت‌های تجاری را در اختیار دارد، یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری دنیا به شمار می‌رود.

سفر به نگین خاورمیانه، امارات (سفرنامه دبی و ابوظبی)

موقعیت خور دبی، بر دیره و بر دبی (عکس از اینترنت)

آب‌ و ‌هوا

آب ‌و ‌هوای دبی به دلیل قرار گرفتن در سطح دریا، گرم و مرطوب و ناملایم است. میزان بارندگی این شهر از ماه ژانویه (دی و بهمن) تا مارس (اسفند و فروردین) ۲۰ تا ۲۵ سانتیمتر است. دمای هوا از 10 درجه‌ی سانتی‌گراد بالای صفر تا ۴۸ درجه‌ی سانتی‌گراد بالای صفر، متغیر است. دمای هوای روزها در ماه ژانویه (دی و بهمن) ۲۵ درجه و مطبوع است اما در ماه جولای (تیر و مرداد) به ۴۱ درجه می‌رسد. از ماه نوامبر (آبان و آذر) تا آوریل (فروردین و اردیبهشت)، متوسط دمای هوا ۲۵ درجه است و میزان رطوبت نیز پایین می‌آید. فصل زمستان از ماه دسامبر (آذر و دی) تا مارس (اسفند و فروردین) است و بهترین زمان برای سفر به دبی است. در این مدت، هوا ملایم است و بارندگی نیز اتفاق می‌افتد.

سفر به نگین خاورمیانه، امارات (سفرنامه دبی و ابوظبی)

نمودار و جدول میانگین دمای هوا (عکس از اینترنت)

نمودار و جدول میانگین ساعتهای آفتابی در طول روز (عکس از اینترنت)

نمودار و جدول میانگین میزان بارندگی (عکس از اینترنت)

سفر به نگین خاورمیانه، امارات (سفرنامه دبی و ابوظبی)

نمودار و جدول میانگین دمای آب دریا (عکس از اینترنت)

لباس پوشیدن

دبی، لباس محلی خاص خود را دارد. مردان لباسی سفید و بلند تا قوزک پا می‌پوشند که کندوره یا دشداشه نام دارد. زنان نیز از عبایه استفاده می‌کنند که روپوشی مشکی و بلند است.

البته سنت‌ های دیگری هم در نحوه‌ی لباس پوشیدن زنان وجود دارد از جمله استفاده از برقع برای پوشاندن صورت.

مسافران دبی چه زن و چه مرد باید به نحوه‌ی لباس پوشیدن خود دقت کنند. لباس‌هایی که انتخاب می‌کنند نباید بیش از حد باز یا بدن‌نما باشد. زنان می‌توانند به سبک مورد نظر خود لباس بپوشند اما لباس‌هایشان نباید از زانو کوتاه تر باشد.

حمل و نقل

خوشبختانه حمل و نقل در دبی برای تمام اقشار جامعه و توریست ها مناسب می باشد.

1- مترو

مترو دبی نمونه ای کامل از یک هنر مدرن، بدون راننده، مجهز به سیستم فول اتوماتیک که در آن واحد تمیز، پر سرعت و کارا می باشد. درحالی که استفاده از مترو هزینه بالایی ندارد دسترسی به قسمت های مهم شهری نظیر فرودگاه دبی و برخی از مقاصد توریستی نظیر امارات مال و برج خلیفه را ممکن می سازد.

سفر به نگین خاورمیانه، امارات (سفرنامه دبی و ابوظبی)

مترو دبی (عکس از اینترنت)

1-1- نقشه مترو

نقشه مترو دبی به 7 بخش تقسیم بندی می گردد که در حال حاضر خطوط مترو تنها از 4 بخش آن عبور میکند. بخش هایی که از آن مترو عبور میکند 1، 2، 5 و 6 می باشد.

سفر به نگین خاورمیانه، امارات (سفرنامه دبی و ابوظبی)

نقشه مترو دبی (عکس از اینترنت)

2-1- خطوط مترو

در حال حاضر دو خط به رنگهای سبز و قرمز وجود دارد که در مجموع 47 ایستگاه دارد . خط سبز رنگ از ایستگاه Etisalat تا Creek و خط قرمز رنگ از ایستگاه Rashidya تا Jebel Ali ادامه دارد. برای تعویض خط می توانید از ایستگاه هایBurjman  و Union استفاده کنید.

سفر به نگین خاورمیانه، امارات (سفرنامه دبی و ابوظبی)

خطوط مترو دبی در زمان افتتاح (عکس از اینترنت)

3-1- ساختار واگن های مترو

واگن ها بصورت کلی برای 3 گروه مشخص تقسیم بندی شده اند:

1-3-1- اول

واگن مخصوص افرادی که از کارت Gold استفاده می کنند و هزینه بیشتری پرداخت می کنند. این واگن ها دارای فضا بیشتر و صندلی مناسب تر می باشد.

2-3-1- دوم

این واگن مخصوص کودکان و خانم ها می باشد که در واقع ورود برای آقایان ممنوع است و در صورت ورود جریمه نقدی می شوند!!

3-3-1- سوم

واگن برای سایر افراد می باشد.

سفر به نگین خاورمیانه، امارات (سفرنامه دبی و ابوظبی)

ساختار واگنهای مترو دبی (عکس از اینترنت)

4-1- بلیت و کارت مترو (NOL CARD)

در مجموع به 5 دسته تقسیم می شود که جزییات آن در تصویر زیر آمده است اما پیشنهاد میکنم از کارت نقره ای که اقتصادی ترین کارت می باشد استفاده کنید. هزینه خرید آن 25 درهم می باشد که از این مبلغ 6 درهم آن بابت خود کارت می باشد و 19 درهم آن شارژ می باشد. در صورت اتمام اعتبار به دفعات می توانید کارت خود را شارژ کنید. برای خرید کارت مترو می توانید از طریق تمامی ایستگاه های مترو اقدام کنید.

مشخصات کارت های مترو دبی

5-1- هزینه استفاده از مترو

در صورت استفاده هر یک از کارت ها بسته به اینکه چه مسافتی طی کنید هزینه مشخصی از کارت شما کسر می گردد که در تصویر زیر مشخص شده است. به طور مثال در صورت استفاده از کارت نقره ای رنگ و جابجایی در یک ناحیه 3 درهم، در صورت جابجایی بین دو ناحیه همجوار 5 درهم و برای جابجایی بیشتر از دو ناحیه همجوار، مبلغ 7.5 درهم از موجودی شما کسر می گردد.

کارت مترو نقره ای

هزینه استفاده از کارت های مترو دبی

6-1- جدول زمانی مترو

در تصویر زیر جدول زمانی حرکت خطوط مترو آورده شده (دقت داشته باشید ممکن است ساعت کار مترو در فصول مختلف در سال تغییر کند)

زمان کارکرد مترو دبی

تذکر:

خوردن، آشامیدن، استعمال سیگار، زدن دکمه توقف اضطراری (در صورت عدم ضرورت) در مترو دبی ممنوع می باشد و جرائم سنگینی برای آن درنظر گرفته شده است (تا 2000 درهم حدوداً معادل 2 میلیون و پانصد هزار تومان).

2- تاکسی

تاکسی دبی در مقایسه با شهرهای توریستی منطقه به نسبت قیمت بالاتری دارد و بطور جدی و نظام مند توسط سازمان حمل و نقل شهر دبی ( RTA ) مدیریت و سازماندهی می شود البته شرکت های خصوصی با ماشین های گران قیمت همانند بنز و بی ام و و لکسوس در این زمینه خدمات رسانی میکنند. کلیه تاکسی ها مجهز به سیستم تاکسی متر می باشند، لذا هیچگونه ابهامی در مورد مبلغ قابل پرداخت بابت مسیر پیموده شده وجود ندارد. ضمناً درصد بالایی از رانندگان مودب هستند و با زبان انگلیسی آشنایی دارند. نام چند نرم افزار برتر در این زمینه به شرح زیر می باشد:

RTA Dubai App ، RTA Smart Taxi ، Dubai Taxi Partner App و Dubai Taxi Driver App

در جریان باشید تاکسی های کرم رنگ که ارزانترین تاکسی در دبی می باشد در هنگام سوار شدن مبلغ پایه ای بر روی دستگاه تاکسی متر شارژ می شود و بسته به پیمایش مسافت این رقم افزایش پیدا می کند. این رقم پایه بسته به ساعت و محل سوار شدن از 5 درهم آغاز می شود ضمن اینکه حداقل مبلغ کرایه تاکسی ها 15 درهم می باشد یعنی اگر مبلغ کرایه شما 12 درهم شد هنگام توقف خودرو و پایان سفر شما، مبلغ 12 درهم به 15 تغییر می کند.

سفر به نگین خاورمیانه، امارات (سفرنامه دبی و ابوظبی)

تاکسی دبی (عکس از اینترنت)

3- اتوبوس

شبکه اتوبوسرانی دبی بسیار گسترده می باشد و با توجه به وجود ایستگاه های موجود در نزدیکی ایستگاه مترو امکان دسترسی به هر نقطه شهر را میسر می کند. همچنین جهت پرداخت هزینه می توانید از NOL CARD که در قسمت توضیحات مترو اشاره شد استفاده کنید.

سفر به نگین خاورمیانه، امارات (سفرنامه دبی و ابوظبی)

اتوبوس دبی (عکس از اینترنت)

نقشه اتوبوس دبی

۴- تاکسی Abra

شاید در هیچ کجا به اندازه دبی ترکیبی از تکنولوژی های سنتی و مدرن به چشم نیاید. Abra به تاکسی های دریایی به شکل قایق های چوبی با طول حدود ۱۰ متر گفته می شود که شما را از بر دبی به بر دیره و بلعکس می برند. این تاکسی های دریایی عجیب و غریب جزء ارزان ترین روش های حمل و نقل عمومی بحساب می آیند که قیمت هر مسیر آن ها تنها 1 درهم می باشد و یک روش عالی جهت دور ماندن از ترافیک شهری محسوب می شود. جالب ترین نکته در مورد این روش حمل و نقل این است که با وجود سرعت پایین حرکت چنانچه بخواهید از طریق زمینی و با ماشین شخصی از یک سمت شهر به آنسوی آن بروید در بهترین حالت حدود 30 دقیقه زمان می برد، اما از طریق قایق های  Abra این زمان به حدود 7 دقیقه کاهش می یابد!

تاکسی Abra

مسیر حرکت تاکسی Abra (عکس از اینترنت)

۵- تاکسی دریایی

بر خلاف تاکسی های Abra این تاکسی ها قادرند تا مسافت های طولانی تر را با سرعت بیشتر و تعداد مسافران بیشتری بپیمایند. این تاکسی ها که توسط سازمان حمل و نقل دبی سازماندهی و مدیریت می شوند ظاهر بسیار مدرنی دارند و با درنظر گرفته شدن تجهیزات و امکانات لازم قادر به پیمایش آبهای خلیج فارس با سرعتی بالغ بر ۲۵ گره دریایی می باشند.

سفر به نگین خاورمیانه، امارات (سفرنامه دبی و ابوظبی)

تاکسی دریایی دبی (عکس از اینترنت)

6- کشتی دبی یا  Dubai Ferry

بزرگترین وسیله حمل و نقل آبی دبی این کشتی ها هستند که بیشتر توسط توریست ها استفاده می شود که باعث می شود بتوانند در دریا از نمای برخی ساختمان های نمادین شهر همانند برج العرب و یا جزیره نخلی جمیرا و هتل رویایی آتلانتیس دیدن کنند. این کشتی ها ظرفیت حمل 100 مسافر را دارند و دارای 8 ایستگاه می باشند.

کشتی دبی یا  Dubai Ferry

مسیر حرکت کشتی دبی را در تصویر زیر ملاحظه می کنید:

مسیر حرکت کشتی دبی یا  Dubai Ferry (عکس از اینترنت)

سفر به نگین خاورمیانه، امارات (سفرنامه دبی و ابوظبی)

ساعات کارکرد کشتی دبی یا  Dubai Ferry (عکس از اینترنت)

هزینه بلیت کشتی دبی یا  Dubai Ferry (عکس از اینترنت)

7- تراموا دبی

تراموا جزئی از دسته بندی حمل و نقل ریلی محسوب می شود و توانسته است دسترسی راحت و سریع در مناطق پر جمعیت ساحل جمیرا و مناطق اقتصادی در امتداد خیابانSufouh  را فراهم آورد. همانطور که در نقشه مرتبط با ایستگاه های مترو ملاحظه نمودید در دو ایستگاه   Damac  و Jumeirah Lake Towers تراموا به مترو لینک می شود.

تراموا دبی

8- منوریل جزیره نخل جمیرا

این منوریل یک سیستم حمل و نقل اختصاصی جهت جابجایی توریست ها و ساکنین دبی از ابتدا به انتهای جزیره (هتل آتلانتیس) و بالعکس می باشد. استفاده از این منوریل یک دید خوب از جزیره نخل جمیرا را فراهم می کند و به تراموا دبی متصل می شود. درحال حاضر منوریل با مترو لینک نمی باشد اما در آینده ای نه چندان دور این ارتباط تحقق خواهد یافت.

مونوریل دبی

حقایقی جالب درباره‌ی دبی

• کلمه‌ی دبی احتمالا از کلمه‌ی Daba به معنی خزیدن گرفته شده است که به جریان یافتن خور دبی در زمین اشاره دارد.
  • دبی در گذشته تجارت پر رونقی در زمینه‌ی مروارید داشت که پس از جنگ جهانی اول و بحران بزرگ اقتصادی از بین رفت.
  • خاندان آل مکتوم از سال ۱۸۳۳ بر دبی حکمرانی می‌کنند.
  • فرهنگ و شیوه‌ی لباس پوشیدن در دبی متفاوت ‌تر و آزادتر از سایر شیخ ‌نشین ‌های امارات است.
  • دبی قوانین محکمی در زمینه‌ی رفتار اجتماعی دارد. مثلا بوسیدن یا رقصیدن در ملاء عام غیرقانونی است. غیر مسلمانان نیز باید به قواعد و محدودیت‌های مسلمانان احترام بگذارند و از آن تبعیت کنند.
  • دبی مال هفتمین مرکز خرید بزرگ دنیا است و این شهر پایتخت خرید خاور میانه نام دارد.
  • در سمت دیگر خور دبی، مناطق تجاری قرار گرفته ‌اند که با عنوان سوق شناخته می‌شوند. این مناطق به خاطر داد و ستد و مبادله‌ی کالاها از گذشته شهرت دارند.
  • این شهر به خاطر بازارهای طلا نیز شهرت دارد. Gold Souk بازاری است که به تنهایی ۲۵۰ طلافروشی دارد. می‌گویند در دبی از هر پنج نفر، یک نفر در سال حداقل ۵ تکه طلا و جواهرات می‌خرد.
  • تعدادی از بلندترین آسمان‌خراش‌های دنیا در دبی قرار دارند. برج خلیفه با ۸۲۸ متر ارتفاع بلندترین سازه‌ی دست انسان روی کره‌ی زمین است.
  • بلندترین برج مسکونی دنیا، یعنی ۲۳ مارینا و بلندترین هتل دنیا JW Marriott Marquis با ارتفاع ۳۵۵ متر در دبی قرار دارند.

جدول هزینه های قبل از سفر

شروع سفر

روز اول - پانزدهم آذر - چهارشنبه

15 آذر ماه حدود ساعت 12 یعنی 1 ساعت و 40 دقیقه قبل از پرواز به فرودگاه رسیدیم که با توجه به اینکه تعداد پروازهای خارجی کمتری در فرودگاه شیراز (نسبت به فرودگاه امام خمینی) انجام میشه خیلی هم زود به فرودگاه رسیدیم! از فرصت استفاده کردیم و ناهار (ساندویچ) که از منزل آورده بودیم خوردیم. جهت اطلاع شما هواپیمایی ایر عربیا جزو ایر لاینهای اقتصادی هست و در پرواز هر پذیرایی مشمول پرداخت هزینه میشه. در فرودگاه شیراز پس از کش و قوس فراوان و ورود سازمان تعزیرات به ماجرا همچنان شیطنت هایی در خصوص فروش مواد خوراکی صورت می گرفت. در واقع برای تمامی اقلام از طرف سازمان تعزیرات لیبل قیمت خورده بود اما اگر به قیمت دقت نمی کردید با قیمت بالاتری کالا رو برای شما حساب می کردند و در صورت اعتراض اظهار بی اطلاعی می کردند و همون قیمت روی لیبل رو می گرفتند!

متاسفانه از ارز مسافرتی هم خبری نبود اما با وجود این دلمان به عوارض 75 هزار تومانی خوش هست چون سال آینده برای عوارض 220 هزار تومان باید هزینه کنیم!!

بعد از گذشت 1 ساعت و 40 دقیقه تمامی مراحل به خوبی طی شد و هواپیما تنها با چند دقیقه تاخیر به سمت شارجه پرواز کرد.

کارت پرواز ما

همون طور که در تصویر بالا مشاهده کردید به نظر میرسه برخی از خدمات هواپیمایی ایر عربیا توسط شرکت ایران ایر انجام میشه!

هواپیمای ایر باس 320 ایر عربیا

پرواز شیراز به شارجه از پنجره ایر باس 320

اقیانوس ابر از پنجره ایر باس 320

ساعت حدود 15:30 به وقت امارات که 30 دقیقه از ساعت ما جلوتر بود به فرودگاه شارجه رسیدیم. فرودگاهی بر خلاف فرودگاه دبی، فاقد زرق و برق اما در عین حال قانونمند بود.

پس از دریافت چمدانها برای خرید سیم کارت امارات به باجه شرکت اتصالات رفتیم و با پرداخت 100 درهم یک عدد سیم کارت که دارای 700 مگابایت اینترنت، 70 دقیقه مکالمه و 70 عدد پیامک بود دریافت کردیم.

شرکت های DU و اتصالات در امارات سیم کارت ارائه می کنند. برای خرید می بایست اصل پاسپورت بهمراه داشته باشید.

بعد از خرید سیم کارت به سمت خروجی رفتیم و با تاکسی به سمت منزل بستگان رفتیم.

مسیر فرودگاه شارجه به منزل

متاسفانه در دبی تمامی هزینه ها نسبت به کشورمون بالاتر هست. به طور مثال هزینه حمل و نقل عمومی حدود 10 برابر و هزینه غذا بین 2 تا 3 برابر قیمت ایران هست. پس از رسیدن و کمی رفع خستگی تصمیم گرفتیم از فرصت استفاده کرده و برنامه تفریحی خودمون در دبی رو شروع کنیم.

برنامه تفریحی سفر

ابتدا به مرکز خرید Union Coop Hamriya که در نزدیکی منزل بود رفتیم چون تنها برای امروز تمامی لوازم آرایشی و بهداشتی با 50% تخفیف ارائه می شد!

مسیر منزل به مرکز خرید Union Coop Hamriya

کمی خرید کردیم و با تاکسی به Garden Glow واقع در Zabeel Park رفتیم.

مسیر رفتن از Union Coop Hamriya به Dubai Garden Glow

Dubai Garden Glow

یکی از جاذبه های دبی، Dubai Garden Glow یا باغ درخشان دبی می باشد که در پارک زعبیل دبی واقع شده. گاردن گلو دبی در دسامبر 2015 افتتاح شده. اینجا شامل درختان، گیاهان و حیوانات الهام گرفته از جاذبه های مختلف سراسر جهان می باشد که نور پردازی جالبی دارند. این مکان یک جاذبه توریستی برای خانواده ها و گردشگران در شب می باشد.

باغ گاردن گلو دبی ساعت 4 بعد از ظهر باز می شود اما بهترین زمان برای رفتن به این باغ ساعت 5 بعد از ظهر است که هم بتوان روز باغ گاردن گلو دبی را دید و هم غروب و شب آن را ناظر باشید.

باغ گاردن گلو دبی کاملا سازگار با محیط است به این معنا که اگر شما برای اولین بار وارد این باغ غول پیکر می شوید احساس می کنید که از اقلام گران قیمت برای ساخت آن استفاده شده اما در حقیقت این طور نیست. در واقع باغ گاردن گلو دبی ساخته شده از مواد قابل بازیافتی چون بطری های پلاستیکی ، هزاران فنجان چینی ، بطری دارو و... است که بازیافت گردیده و به این باغ با نور پردازی های توسط لامپ های کم مصرف درست شده است.

هزینه ورودی برای هر فرد به باغ گاردن گلو دبی 60 درهم و برای کودکان زیر 3 سال و افراد معلول رایگان می باشد.

بعد از ورود با توجه به وسعت پارک انتظار داشتیم یک نقشه به ما بدهند اما تنها یک نقشه در روبروی ورودی پارک نصب شده بود که در تاریکی شب جزییاتی مشخص نبود. پارک زیبایی بود اما به نظرم جذابیت اون بیشتر برای کودکان بود تا برای بزرگسالان. پس توصیه میکنم اگر کودک دارید حتما به این پارک بیایید.

Dubai Garden Glow

بعد از 2 ساعت گردش تصمیم گرفتیم با مترو برگردیم که کمی در هزینه ها صرف جویی کرده باشیم. به ایستگاه مترو Al Jafiliya رفتیم و با مترو به ایستگاه متروAbu Hail  که در نزدیکی منزل بود رفتیم.

در نزدیکی ایستگاه مترو Al Jaflyia

بعد پیاده به سمت شعبه مکدونالد واقع در Union Coop Hamriya رفتیم. برای شام پکیج 4 نفره که شامل برگر، سیب زمینی سرخ کرده، نوشابه و شیرینی (دسر) بود سفارش دادیم که خوشمزه بود مخصوصاً سیب زمینی سرخ کرده.

بعد از صرف شام پیاده به منزل برگشتیم.

شام مکدونالد

جدول هزینه های روز اول

روز دوم شانزدهم آذر - پنجشنبه

امروز برنامه گشت شهری ابوظبی رو که از وب سایت DubaiDiscount رزرو کرده بودیم پیش رو داشتیم. ماشین (تویوتا Sequoia که از لندکروزر بزرگتر هست) طبق قرار ساعت 9 صبح به دنبال ما اومد. در کنار ما یک زوج ایرانی هم همسفر ما بودند. دمای  هوا بسیار مطبوع و مناسب بود اما آثار ریزگردها در هوا خودنمایی می کرد. در بین راه تنها محو برج سازی های اماراتی ها شده بودیم و پس از یک ساعت و نیم به ابوظبی رسیدیم.

مسیر رفت از منزل به ابوظبی

بزرگراه شیخ زاید بهمراه برج های سر به فلک کشیده

اتوبان ابوظبی و یک برج به شکل خاص!

ابوظبی  - Abu Dhabi

ابوظبی، پایتخت امارت متحده‌ی عربی، به شهری صنعتی تبدیل شده که بهترین زیرساخت ‌های گردشگری را در اختیار دارد و موقعیت قرار گرفتن آن در کنار دریا، از آن یک مقصد گردشگری کامل ساخته است. این منطقه اولین بار در سال ۱۷۶۰ و توسط قبیله‌ی بنی یاس برای سکونت انتخاب شد. این منطقه‌ی مسکونی به عنوان یک دهکده‌ی ماهیگیری کوچک باقی ماند تا زمانی که نفت در این منطقه کشف شد. درآمد حاصل از فروش نفت، ابوظبی را به شهر مدرن امروزی تبدیل کرد، که یکی از پررونق ‌ترین شهرهای توریستی و تجاری منطقه بعد از دبی هست.

اولین بازدید ما در ابوظبی از پل Sheikh Zayed بود.

پل شیخ زاید  - Sheikh Zayed Bridge

پل 842 متری شیخ زاید بین جزیره ابوظبی و خشکی در امارت بنا شده است. ساخت این پل در سال 2007 آغاز و در سال 2010 به پایان رسید. این پل کمان شکل که عنوان پیچیده ترین پل دنیا را از آن خود کرده توسط معمار عرب با نام "زها حدید" معماری شده است. علاوه بر ظاهر و معماری خاص این اثر، سیستم نور پردازی داینامیک اون نیز خارق العاده است.

زمانی که رسیدیم یک نفر مشغول ماهیگیری بود. بعد از 10 دقیقه توقف و گرفتن چند عکس به سمت یکی از محبوب ترین مکانهای توریستی ابوظبی یعنی مسجد شیخ زاید رفتیم. یک مسجد باشکوه و با معماری بسیار متفاوت نسبت به معماری مساجد ساخته شده در ایران.

ماهیگیری در کنار پل شیخ زاید

پل شیخ زاید

مسجد شیخ زاید  - Sheikh Zayed Mosque

این مسجد بزرگ، باشکوه و زیبا که در پوششی چشم‌ نواز از مرمر ساخته شده، با اختلاف مهم‌ترین و محبوب ‌ترین جاذبه‌ی گردشگری شهر و یکی از نمادهای ابوظبی است. طراحی مسجد، ترکیبی از طرح ‌های معماری عثمانی، مملوک و فاطمیون است و از المان‌های مختلف معماری اسلامی الهام گرفته تا محیطی هماهنگ و در عین حال مدرن داشته باشد. هنرمندانی که در ساخت این بنا مشارکت داشته‌اند از هنرهای مختلف معماری مثلا شیشه ‌سازی، کاشی‌کاری و حکاکی استفاده کرده‌اند تا هم فضای داخلی و هم نمای بیرونی مسجد را به بهترین شکل ممکن، زینت دهند. این مسجد بعد از بیست سال ساخت و ساز در سال ۲۰۰۷ افتتاح شد. گنجایش مسجد، ۴۰ هزار نمازگزار است و این مسجد بزرگترین مسجد در امارات متحده ی عربی و بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی سومین مسجد بزرگ جهان است. افراد غیرمسلمان هم می‌توانند با رعایت پوشش خود از این مسجد بازدید کنند.

مسیر رفتن از پل شیخ زاید به مسجد شیخ زاید

مسجد شیخ زاید

در بدو ورود از گیت بازرسی پلیس عبور کردیم و سپس به خانم ها و آقایانی که پوشش مناسب نداشتند لباس های با پوشش مناسب بدون هزینه داده و در هنگام خروج هم جمع آوری میشد.

پخش اذان ظهر در مسجد شیخ زاید

مسجد شیخ زاید

قسمتی از مسجد برای اقامه نماز در نظر گرفته شده بود. پس از حدود 2 ساعت بازدید برای صرف نهار به شعبه مکدونالد رفتیم. البته ما همراه خودمان ساندویچ داشتیم و همسفران ما به مکدونالد رفتند. بعد از توقف 20 دقیقه ای به مقصد بعدی یعنی هتل بسیار باشکوه امارات پالاس رفتیم.

مسیر رفتن از مسجد شیخ زاید به هتل امارات پالاس

هتل امارات پالاس  - Emirates Palace Hotel

این هتل ۵ ستاره فوق لوکس با سرمایه ۳ میلیارد دلار در گستره ای ۱.۳ کیلومتری در راستای یک ساحل خصوصی در شهر ابوظبی امارات جای گرفته و سومین هتل گران قیمت ساخته شده در دنیا پس از The Cosmopolitan در لاس وگاس و Marinas Bay Sands  در سنگاپور می باشد.

محیط مطبوع این هتل 5 ستاره تفریحی، میهمانان را از هر فکری فارغ ساخته و تعطیلات جامع و کاملی برای آنان فراهم می کند. اماکن عمومی هتل، شیک و زیبا بوده و امکانات رفاهی عالی، لوکس و فراوانی را در اختیار میهمانان قرار داده. اين هتل داراي 394 اتاق مي باشد.

از رخدادهای مهم این هتل برگزاری کنسرت کریستینا آگویلرا در سال ۲۰۰۸ و فیلم برداری بخشی از فیلم Fast and Furious 7 می باشد.

تزیین بسیار زیبای درون هتل امارات پالاس به مناسبت نزدیک شدن به سال جدید میلادی

نمای بیرون هتل مجلل امارات پالاس

نمای برج های اتحاد از هتل مجلل امارات پالاس

سفر به نگین خاورمیانه، امارات (سفرنامه دبی و ابوظبی)

این هتل مجللترین هتلی بود که در تمام عمرمان دیده بودیم قطعاً اقامت در این هتل آرزوی خیلی ها میتونه باشه. پس از 2 ساعت بازدید به سمت Heritage Village یا دهکده میراث رفتیم.

مسیر رفتن از هتل امارات پالاس به دهکده میراث

دهکده میراث  - Heritage Village

این مکان در سال ۱۹۹۷ در محله تاریخی آل Shindagha ساخته شد. دلیل ایجاد آن، نشان دادن سبک زندگی سنتی، آداب و رسوم سنتی در امارات به توریستها می باشد. روستای میراث به عنوان یک جاذبه برای گردشگران علاقه مند به زندگی سنتی محلی در نظر گرفته شده که در آن موزه و چندین فروشگاه عرضه صنایع دستی امارات هم واقع شده.

ورودی دهکده میراث

شکار من با دوربین!

ساحل دهکده میراث و مهمانان آن

نمای ساحل زیبای ابوظبی از دهکده میراث

در قسمتی از مجموعه برای پذیرایی خرما، آجیل، شیرینی و آبمیوه بصورت رایگان قرار داده شده بود. حدود 1 ساعت هم در اینجا مشغول بازدید شدیم و سپس به سمت Dates Market یا بازار خرما حرکت کردیم.

مسیر حرکت از دهکده میراث به بازار خرما

این بازار شامل تعداد زیادی مغازه فروش خرما و شکلات هایی که با خرما تهیه شده بود، میشد. در کنار این بازار هم بازار میوه و تره بار واقع شده بود.

نمای بسیار زیبا از اسکله ابوظبی در مسیر رفتن به بازار خرما

بازار خرما

فروشگاهی در بازار خرما

بازار میوه و تره بار

خودروی گشت ما در ابوظبی

حدود 30 دقیقه هم در اینجا بودیم و سپس به سمت جزیره یاس که در اون پارک آبی یاس و دنیای فراری واقع شده، رفتیم.

مسیر رفتن از بازار خرما به پارک آبی یاس

جزیره یاس  - Yas Island

در این جزیره بزرگترین پارک مصنوعی جهان برای عاشقان سرعت، هیجان و لذت بهمراه یک پارک آبی بزرگ به همین نام ساخته شده.

گرچه تصمیم داشتیم یک روز کامل به ابوظبی برای بازدید از دنیای فراری و پارک آبی یاس بیاییم اما بخاطر همراهی همسفرهامون چند دقیقه ای در این دو مکان توقف داشتیم.

برجهای ابوظبی در مسیر رفتن به جزیره یاس

لوگوی فراری در کنار ورودی دنیای فراری

خودروی فراری در کنار ورودی دنیای فراری

فروشگاه فراری

در مجموع بعد از 1 ساعت توقف برای این دو مکان حدود ساعت 17:30 که همزمان با غروب خورشید بود مجدد به سمت مسجد شیخ زاید برگشتیم تا زیبایی این مسجد رو در شب هم تماشا کنیم.

مسیر رفتن از دنیای فراری به مسجد شیخ زاید

مسجد شیخ زاید

بعد از 1 ساعت بازدید حدود ساعت 18:30 بود که به سمت دبی حرکت کردیم و حدود ساعت 19:45 به دبی رسیدیم و به خواسته خودمون در دبی مارینا پیاده شدیم تا اینجا پایان گشت شهری ابوظبی برای ما رقم بخوره.

مسیر رفتن از مسجد شیخ زاید به دبی مارینا

دبی مارینا  - Dubai Marina

دبی مارینا با الهام از منطقه ی فالس کریک در ونکوور، کانادا ساخته شده‌ است که معماران این پروژه چند شرکت آمریکایی بوده اند.
دبی مارینا زندگی لوکس و مدرن را در شهر دبی ارائه می کند. اسم رسمی مارینا، مارسا دبی است ولی به ندرت کسی دبی مارینا را به این نام می خواند. دبی مارینا به دلیل مجاورت با مراکز تفریحی و سرگرمی یکی از مطلوب ترین نواحی فعلی دبی می باشد. در دبی مارینا می توانید ویلاهای مجللی پیدا کنید. این منطقه دارای یک مرکز خرید بزرگ با نام «دبی مارینا مال» می باشد.

برای ورود به منطقه مارینا می توانید وارد دبی مارینا مال شده و از درب انتهای فروشگاه به سمت مارینا بروید.

خودروی Rolls-Royce روبروی دبی مارینا

تزیین زیبای دبی مارینا مال به مناسبت نزدیک شدن به سال جدید میلادی

دبی مارینا

ورودی دبی مارینا مال

دبی مارینا مال

قدم زدن در دبی مارینا رو شدیداً به شما توصیه میکنم. بعد از بازدید و پیاده روی برای صرف شام به فست فود Doner Gyros واقع در Food Court دبی مارینا مال رفتیم.

فست فود Doner Gyros واقع در مارینا مال

شام ما

بعد از صرف شام به قصد بازگشت به منزل با حدود 5 دقیقه پیاده روی به ایستگاه مترو Jumeirah Lake Towers رسیدیم و با مترو به ایستگاه Abu Hail رفتیم و سپس با تاکسی به منزل برگشتیم.

جدول هزینه های روز دوم

روز سوم هفدهم آذر - جمعه

امروز برنامه خرید از Dubai Outlet Mall رو داشتیم چون تعریفش رو زیاد شنیده بودیم. برای رفتن به Dubai Outlet Mall سه روش عمومی وجود داره.

روش اول: استفاده از تاکسی

روش دوم: استفاده از اتوبوس عمومی خط 66 و 67 هست که در جدول زیر ساعت حرکت رو آوردم البته ممکن هست در طول سال تغییر کنه. در ضمن مبدا تمام اونها ایستگاه اتوبوس Al Ghubaiba در بر دبی هست.

جدول حرکت اتوبوس های خط 66 و 67

روش سوم: استفاده از شاتل های رایگان خود مرکز خرید هست که میتونید برای اطلاع با آدرس ایمیل info@dubaioutletmall.com یا شماره 0097144234666 در تماس باشید (منبع وب سایت خود مرکز خرید)

صبح بعد از صرف صبحانه حدود ساعت 9 با تاکسی به سمت مرکز خرید رفتیم.

مسیر حرکت ما از منزل به Dubai Outlet Mall

در تمامی طول سفر با توجه به اینکه تعداد ما 4 نفر بود اکثر مواقع هزینه تاکسی نسبت به اتوبوس و مترو به صرفه تر بود و تنها برای مسافت های دور و زمان ترافیک استفاده از اتوبوس و مترو به صرفه تر میشد.

ساعت شروع بکار اکثر مراکز خرید و فروشگاه های دبی در روزهای عادی از 10 صبح تا 10 شب و روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت 10 صبح تا 12 شب می باشد.

دبی اوتلت مال - Dubai Outlet Mall

اوتلت را در ساده‌ترین حالت لغوی می‌توان به معنای «حراجی» تلقی کرد. دو نوع از این فروشگاه‌ها وجود دارد، اوت ‌لت استور outlet store و فکتوری استور factory store. تفاوت این دو در این است که فکتوری استورها تنها یک برند خاص را به فروش می‌رسانند. این نوع فروشگاه ‌ها اغلب در کنار کارخانه‌ها قرار دارند و توسط صاحبان همان برند هم اداره می‌شوند. اما در اوت ‌لت استورها می‌توان برندهای متنوعی را پیدا کرد.

مزیت اوت ‌لت استورها در این است که می‌توان اغلب مجموعه ‌هایی از برندهای مختلف را که در حال حاضر کمی قدیمی شده‌اند و به اصطلاح مد روز محسوب نمی‌شوند، با قیمت ‌هایی وسوسه‌ انگیز و استثنایی خریداری کرد.

دبی اوتلت مال

در اوتلت مال باید حداقل نصف روز زمان بزارید و بگردید تا بتونید بین اون همه اجناس اون چیزی که مورد نظرتون هست پیدا کنید. به نظر من برای خرید پوشاک (برند غیر معروف) بهترین گزینه خرید از فروشگاه MAX هست که خیلی از جاها شعبه داره و قیمت و کیفیتش مناسب هست.

بعد از خرید برای صرف ناهار به رستوران نون و کباب واقع در فود کورت مرکز خرید رفتیم که کیفیت غذا ها مناسب بود.

دبی اوتلت مال- رستوران نون و کباب

ناهار ما در دبی اوتلت مال- رستوران نون و کباب

پس از صرف ناهار از بستنی های خوشمزه Baskin Robins هم خوردیم و برای ترانسفر سافاری به سمت درب مرکز خرید رفتیم.

بستنی BR در دبی اوتلت مال

شب گذشته هماهنگ کردیم که محل سوار شدن ما برای سافاری از دبی اوتلت مال باشه. اینجوری هم در زمان و هزینه صرف جویی میکردیم. سر ساعت 3:30 ماشین رسید و به سمت صحرا رفتیم.

سافاری یکی از محبوبترین و معروف ترین تورهای دبی هست. در تور صحرا به شما چهره واقعی کویر و زندگی بادیه نشینان منطقه نشان داده می شود.

ابتدا به محلی رسیدیم که میتونستیم با پرداخت هزینه اضافه سوار بر موتور چهار چرخ (ATV) شویم.

موتورهای چهارچرخ (ATV) در سافاری

پرچم امارات

در اولین بخش از تور صحرا با ماشین های چهار محور که معمولا لندکروزر هستند به گردش در میان تپه های شنی کویر می روید. سواری در میان شن ‌های روان و تپه های کویر در یک خودرو دو دفرانسیلی، روشی عالی برای لذت بردن از زیبایی منحصر بفرد صحرا است. ابتدا راننده باد لاستیک های ماشین رو کم کرد تا چسبندگی ماشین با زمین بیشتر بشه و در واقع چپ نکنیم و سپس با تمام قدرت حرکت کردیم. در طول مسیر فریاد های یا خدا و مدد گرفتن از ائمه و معصومین و پیامبران از انتهای ماشین به گوش میرسید! البته نیازی به ترسیدن نیست چون تمامی رانندگان سافاری گواهینامه این کار رو دارند و تماماً حرفه ای عمل می کنند.

سافاری در قلب صحرا

ماشین سافاری ما

صحرای دبی نزدیک غروب

سافاری در قلب صحرا

ویدئو بالا البته در زمان بدون هیجان سافاری توسط همسرم گرفته شده چون تعادل مناسبی نداشتیم نمی شد اون لحظات رو فیلم برداری کرد. بعد از سافاری لذت بخش و فوق العاده جذاب که تجربه بی نظری بود به سمت کمپی در دل کویر رفتیم که بصورت سنتی و بسیار زیبا ساخته شده بود. صرف چای، قهوه، پیش غذا و شام بصورت بوفه، دسر و آبمیوه، موزیک و رقص عربی و رقص با آتش در زیر آسمان زیبای کویر و منقش کردن دست خانم ها به طرح های سنتی به وسیله حنا و شتر سواری و عکس با شاهین و عقاب از برنامه های این قسمت بود.

کمپ سافاری

پرچم امارات

فروش ذرت در کمپ سافاری

کمپ سافاری

محل رقص و آتش بازی در کمپ سافاری

رقص نور

رسفر به نگین خاورمیانه، امارات (سفرنامه دبی و ابوظبی)

رقص با آتش

سفر به نگین خاورمیانه، امارات (سفرنامه دبی و ابوظبی)

در حین مراسم کمی باران هم شروع به بارش کرد. بعد از مراسم رقص برای صرف شام رفتیم که بصورت بوفه سرو میشد. پس از صرف شام حدود ساعت 9 شب پس از باد کردن لاستیک های ماشین (که صف طولانی هم تشکیل داده بود) به سمت منزل برگشتیم.

توصیه می کنم برای سافاری حتما از صندل استفاده کنید چون قطعا کفشتون پر از ماسه میشه!

جدول هزینه های روز سوم

روز چهارم هجدهم آذر شنبه

امروز برنامه ی گردش در دبی رو داشتیم. بعد از صرف صبحانه حدود ساعت 9 پیاده به سمت بازار ساحلی جدید دبی رفتیم.

مسیر حرکت ما از منزل به سمت بازار ساحلی

کوچه های اطراف منزل

ایرباس 380 شرکت هواپیمای امارات بر فراز دبی

این فروشگاه عظیم با وسعت 104373 متر مربع پس از تعطیلی بازار ماهی قدیم دبی که در منطقه دیره قرار داشت ساخته شده و به 5 قسمت مجزا تقسیم شده.

بخش فروش ماهی و ...

بخش  فروش ماهی در بازار ساحلی

بخش  فروش میوه و سبزیجات در بازار ساحلی

بخش  فروش خرما، ادویه و عسل در بازار ساحلی

این بازار به جرات بزرگترین و تمیز ترین بازار فروش ماهی و سبزیجاتی بود که تا به حال دیده بودیم. پس از بازدید به اسکله خارج از فروشگاه رفتیم و از نسیم خنک صبحگاهی در کنار اسکله لذت بردیم.

مرغ های دریایی در کنار اسکله

کلاغ دم سیاه! در کنار اسکله

بعد یک تاکسی گرفتیم و برای خرید به سمت منطقه دیره رفتیم. بعد از خرید به سمت اسکله رفتیم تا سوار بر Abras بشیم و با عبور از نهر دبی به سمت بر دبی بریم.

مسیر رفتن از بازار ساحلی به سمت بر دیره

در مورد Abras توضیحات کاملی رو در قسمت ابتدایی سفرنامه دادم.

پس از سوار شدن در حین حرکت راننده Abras مبلغ 1 درهم از مسافران گرفت و پس از 5 دقیقه به مقصد یعنی Old Souk در بر دبی رسیدیم.

سفر به نگین خاورمیانه، امارات (سفرنامه دبی و ابوظبی)

تاکسی Abras در نهر دبی (خور دبی)

مرغ دریایی در نهر دبی (خور دبی)

کشتی دریایی یا Dubai Ferry در نهر دبی (خور دبی)

جمع مرغان دریایی

بازار قدیمی Old Souk

این بازار واقع شده در منطقه بر دبی مملو از مغازه های کوچک که اغلب مغازه های فروش پارچه، صنایع دستی و سوغاتی می باشند.

بازار قدیمی (Old Souk)

اسپند دود کردن در بازار قدیمی (Old Souk)

مغازه فروش ادویه در بازار قدیمی (Old Souk)

سفر به نگین خاورمیانه، امارات (سفرنامه دبی و ابوظبی)

یکی از مغازه ها در بازار قدیمی (Old Souk)

بازار قدیمی (Old Souk)

پرچم امارات در بازار قدیمی (Old Souk)

سفر به نگین خاورمیانه، امارات (سفرنامه دبی و ابوظبی)

گردنبندی از جنس گل های تازه در بازار قدیمی (Old Souk)

مسجد بزرگ بر دبی

استون مارتین!

لنج ماهیگیری درکنار موزه Al Fahidi

پرچم های کوچک امارات

مناره مسجد بزرگ بر دبی

بعد با 15 دقیقه پیاده روی به سمت ایستگاه مترو Burjman رفتیم و به سمت سیتی سنتر دیره رفتیم.

ایستگاه مترو Burjman

مسیر حرکت ما از ایستگاه Burjman به سمت Deira City Centre

سیتی سنتر دیره Deira City Centre

سیتی سنتر دیره قبل از ساخته شدن مراکز خرید ابن بطوطه، امارات مال و دبی مال، بزرگ‌ ترین مرکز خرید دبی بود. این مرکز خرید که در سال ۱۹۹۶ احداث شد دارای یک ابربازار به نام کارفور است. سیتی سنتر بیش از ۳۷۰ فروشگاه، ۱۱ سینما با ظرفیت ۳ هزار نفر، دو صحن خوراک (فودکورت)، یک سالن بولینگ، شهربازی Magic Planet و یک هتل ۵ ستاره با ظرفیت ۳۱۸ اتاق و ۱۱۲ آپارتمان دارد.

سیتی سنتر دیره

ساعت حدود 2 عصر بود که از شدت گرسنگی برای صرف ناهار راهی فود کورت شدیم. اینجا امکان نداره نتونید غذای مورد علاقه خودتون رو پیدا کنید!

فست فود London Fish & Chips در فود کورت سیتی سنتر

فست فود MC Doland’s در فود کورت سیتی سنتر

فست فود KFC در فود کورت سیتی سنتر

برای ناهار به رستوران عربی Al Safeer رفتیم که کیفیت غذاش به نسبت مناسب بود.

رستوران Al Safeer در فود کورت سیتی سنتر

سینی کباب - رستوران Al Safeer در فود کورت سیتی سنتر

ماهی کباب - رستوران Al Safeer در فود کورت سیتی سنتر

ماهی کباب خیلی نرم شده بود و دلچسب نبود اما برنج و کباب عالی بود.

بعد بدلیل اتمام حجم اینترنت سیم کارت، مجبور شدیم برای خرید بسته اینترنت به غرفه شرکت اتصالات واقع در سیتی سنتر بریم. متاسفانه اینترنت در امارات فوق العاده گرون قیمت هست (مثل بقیه هزینه ها) چه برسه به اینکه در سال 2018 برای اولین بار 5% مالیات بر ارزش افزوده (VAT) به تمام قیمتها اضافه بشه!

بعد برای صرف یک آبمیوه خوشمزه به غرفه Jungle Juice رفتیم که آب میوه طبیعی و تازه داشت.

آب میوه – Jungle Juice در سیتی سنتر

بعد از کمی خرید حدود ساعت 6 عصر با تاکسی به منزل رفتیم و پس از کمی استراحت و رفع خستگی با اتوبوس به سمت ساحل معروف الممزر رفتیم. کرایه اتوبوس برای 4 نفر برابر با کرایه تاکسی شد اینبار!! حدود ساعت 8 شب بود که به ساحل رسیدیم.

مسیر رفتن از سیتی سنتر دیره به منزل

مسیر رفتن از منزل به ساحل الممزر

ساحل الممزر Al Mamzar Beach

ساحل الممزر از گسترده ترین سواحل دبی محسوب می شه، این ساحل به دلیل داشتن امکانات تفریحی زیاد به عنوان پارک ساحلی هم شناخته می شه اما اگر بخواهیم دقیق تر نگاه کنیم منطقه ی پارک ساحلی الممزر شامل پنج ساحل کوچک است، این ساحل دو استخر بزرگ طبیعی هم دارد، در حقیقت ساحل دریا در این منطقه طوری برش خورده که دو محوطه شبیه دریاچه را ایجاد کرده.

ساحل بسیار خلوت بود و آرامش بسیار خوبی منتقل می کرد.

ساحل الممزر

بعد از 1 ساعت پیاده روی و نشستن زیر آلاچیق ها با تاکسی به سمت پیتزا Papa John’s واقع در مرکز خرید Mamzar رفتیم. پیتزا طعم و مزه بسیار خوبی داشت مخصوصاً اونی که توش فلفل هالوپینو استفاده شده بود.

مسیر رفتن از ساحل الممزر به سمت پیتزا Papa John’s

پیتزا Papa John’s در مرکز خرید Mamzar

مسیر رفتن از پیتزا Papa John’s به منزل

جدول هزینه های روز چهارم

روز پنجم نوزدهم آذر یکشنبه

امروز برنامه گشت شهری دبی رو داشتیم که قبلا از سایت DubaiDiscount خرید کرده بودیم. ماشین سر ساعت 9 صبح به دنبال ما اومد. مقصد اول بازار طلا و ادویه دبی در منطقه دیره بود.

مسیر رفتن از منزل به بازار طلا و ادویه

بر دیره Bur Deira

منطقه ديره دبی یکی از مهمترین مناطق گردشگری دبی هست که بافتی تاریخی و کهنه داره. مکان هاي گردشگري مشهوري نظير پارک ممزر، بازار سنتي دبي و مرکز خريد سيتي سنتر در اين منطقه قرار دارند. مزيت هتل هاي مستقر در اين منطقه، ارزاني و نزديک بودن به بازار و مناطق سنتي دبی هست و اکثر هموطنان ما برای اقامت در سفر خود این منطقه رو انتخاب می کنند.

در گذشته به علت مرکزیت تمامی فعالیت های تجاری و اقتصادی عمده شهر در این منطقه، اینجا به عنوان مرکز شهر شناخته می شده. بازار های سنتی معروف دنیا از جمله بازار طلا، ادویه جات و عطریات در منطقه دیره دبی واقع شده اند.

لباسی از جنس طلا - بازار طلا

مغازه فروش سوغاتی - بازار ادویه

فروش زعفران ایرانی - بازار ادویه

بازار ادویه

نکته جالب این بود که تعداد زیادی از هموطنان در این بازار ها مغازه داشتند. بعد از بازدید به سمت مسجد جمیرا رفتیم.

مسیر رفتن از بازار طلا و ادویه به مسجد جمیرا

مسجد جمیرا Jumeirah Mosque

از نظر خیلی‌ها، زیباترین مسجد دبی است. این مسجد شباهت زیادی به مسجد الازهر قاهره دارد که هشت برابر بزرگ‌تر از آن است. مسجد جمیرا مثالی بارز از معماری اسلامی است. این بنای سنگی در دوران قرون وسطی با توجه به سنت فاطمی ساخته شده است که با دو مناره‌ی خود جزییات ظریف سنگ‌کاری را به رخ می‌کشد.

مسجد جمیرا

پرچم امارات - مسجد جمیرا

بعد از چند دقیقه بازدید به سمت معروفترین ساحل دبی یعنی ساحل جمیرا راهی شدیم.

مسیر حرکت از مسجد جمیرا به ساحل جمیرا

ساحل جمیرا Jumeirah Beach

ساحل جمیرا از پربازدیدترین و محبوب ترین سواحل دبی است، مکانی تمیز با شن های طلایی رنگ، درختان نخل و چمن های سبز رنگ که هر بیننده ای را محو خود می کند. جمیرا از معدود ساحل های مسکونی دبی است و به سه بخش که با نام های جمیرا ۱، جمیرا ۲، جمیرا ۳ شناخته می شوند تقسیم می گردد. علاوه بر زیبایی این ساحل، جمیرا شهرتش را مدیون دو هتل عظیم برج العرب و جمیرا است که در این ناحیه بنا شده اند.

ساحل جمیرا

نجات غریق در ساحل جمیرا

ساحل در حال شلوغ شدن بود که به سمت هتل جمیرا و برج العرب رفتیم.

پارک آبی وایلد وادی

هتل جمیرا

ماشین مازراتی در پارکینگ هتل جمیرا

پارک آبی وایلد وادی

برج العرب Burj Al Arab

برج ‌العرب، شگفتی‌ دبی و یکی از بلندترین برج‌های جهان است. برج‌العرب روی جزیره‌ای مصنوعی ساخته شده که کمی از خط ساحلی فاصله دارد. این سوپر سازه شهرتی جهانی دارد و یکی از شناخته شده ‌ترین جاذبه‌های این شهر محسوب می‌شود. این برج را تام رایت، معمار آمریکایی طراحی کرده است و قرار بود به گونه‌ای طراحی شود که نماد شهر به شمار رود. ساخت این بنا در سال ۱۹۹۴ شروع شد و در سال ۱۹۹۹ به اتمام رسید. امروزه این برج یکی از تجملی‌ترین و گران‌ترین هتل‌های جهان محسوب می‌شود که دارای امکاناتی بسیار لوکس و باکیفیت است.

ویژگی های خاص برج العرب:

• این ساختار نمادین، شبیه بادبان کشتی ساخته شده که در نوعی کشتی عربی کاربرد داشت.
  • برج ‌العرب روی جزیره‌ای مصنوعی واقع شده است، ۲۸۰ متر بالاتر از سطح ساحل جمیرا در دبی ارتفاع دارد و پلی با انحنای ملایم آن را به ساحل دبی متصل می‌کند.
  • هتل برج ‌العرب با ۳۲۱ متر ارتفاع از سطح دریا، یکی از بلندترین بناهای دنیا محسوب می‌شود.
  • این ساختار باشکوه، میزبان مرتفع‌ترین زمین تنیس جهان است. این زمین ورزشی در نزدیکی بالاترین طبقه قرار دارد.
  • مهمتر از همه، در بالای این سازه و در ارتفاع ۲۱۲ متری از سطح دریا، یک سکوی فرود هلیکوپتر با ۲۴ متر پهنا وجود دارد که امکان فرود و صعود از برج‌العرب به وسیله‌ی هلیکوپتر را ممکن می‌سازد.
  • برای زینت دادن نمای داخلی ساختمان، از طلا استفاده شده است.
  • در مجموع، برای ساخت این هتل، ۶۵۰ میلیون دلار هزینه شده است.

برج العرب

بازار مدینه جمیرا Souk Madinat Jumeirah

بازار مدینه جمیرا نشات گرفته از بازارهای سنتی و قدیمی است اما حسی از فضایی مدرن را نیز القا می‌کند. بازار مسقف با معماری قدیمی، گاری‌ های قدیمی، لباس‌ های سنتی، سبک چینش و دکور فروشگاه‌ها اصلا شباهتی به مراکز خرید مدرن ندارد. همه چیز سنتی است و این فضای عجیب نوستالژیک از دیوارها، میز و صندلی‌ها گرفته تا سقف و کف همه از چوب تشکیل شده و ترکیب بندی عجیبی دارد.

مدینه جمیرا

بازار مدینه جمیرا

اتوبوس City Sightseeing در مدینه جمیرا

بعد از بازدید به سمت نخل باشکوه جمیرا رفتیم.

مسیر رفتن ما از مدینه جمیرا به آتلانتیس

نخل جمیرا Jumeirah Palm

شهر دبی دارای 3 جزیره به شکل نخل می باشد که جزیره Jumeirah از نظر ابعاد کوچکتر از دو جزیره دیگر (نخل دیره و جبل علی) می باشد  اما از دو جزیره دیگر قدیمی تر است. ساخت آن از سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز گردید و در سال ۲۰۰۸ میلادی به اتمام رسید. وسعت این جزیره ۵.۷۲ کیلومتر مربع می باشد. این جزیره نقش بسیار مهمی در افزایش شتاب رونق اقتصادی و گردشگری شهر دبی داشته. از جاذبه های مهم این جزیره می توان به مجموعه آتلانتیس و همچنین یک مونوریل با ظرفیت حمل ۳ هزار مسافر در روز اشاره کرد. مجموعه آتلانتیس شامل هتلی با همین نام (Atlantis, The Palm ) و همچنین یکی از پیشرفته ترین پارکهای آبی منطقه بنام Aquaventure  می شود.

نمای برج العرب و هتل جمیرا از جزیره جمیرا

آسمان خراش های دبی از سمت جزیره جمیرا

هتل مجلل آتلانتیس

مونوریل جزیره نخل جمیرا

پارک آبی مشهور Aquaventure (آتلانتیس)

نمای برج العرب و هتل جمیرا از جزیره نخل جمیرا

مرغ های دریایی در اطراف اسکله

نمای آسمان خراش های دبی از جزیره جمیرا

سفر به نگین خاورمیانه، امارات (سفرنامه دبی و ابوظبی)

اسکله جزیره جمیرا و نمای چرخ و فلک در دست احداث دبی (Dubai EYE)

خلیج همیشه فارس

هتل های لوکس جزیره نخل جمیرا

ماشین های لوکس جزیره جمیرا

سفر به نگین خاورمیانه، امارات (سفرنامه دبی و ابوظبی)

بعد به سمت مقصد نهایی گردش شهری یعنی برج خلیفه رفتیم.