آنتالیا، سفری به قلب آبی ترکیه

آنتالیا، سفری به قلب آبی ترکیه + تصاویر

09-Antalya-Blog cover (01-05-01).jpg

با سلام خدمت لست سکندی های عزیز

این اولین بار هست که سفرنامه برای سایت لست سکند می نویسم . از آنجائیکه برای انتخاب مقصد سفر خواندن سفرنامه های موجود در این سایت برای من بسیار مفید و جهت تصمیم گیری مناسب بود ، برآن شدم که حاصل سفر خود و همراهانم به آنتالیا را به اشتراک بگذارم . با توجه به اینکه سفرنامه های زیادی درخصوص ترکیه و شهرهای مختلف آن وجود دارد ، سعی می کنم سفرنامه مختصری را به رشته تحریر دربیاورم. بیشتر از این جهت برای تصمیمی گیری دوستانی که همانند من برای بار اول هست که قصد سفر به ترکیه را دارند مفید باشد.

ما یک گروه 10 نفره بودیم که 8 نفر قصد سفر به آنتالیا را داشتند (با توجه به اینکه سال قبل در آنتالیا خیلی بهشون خوش گذشته بود) و 2 نفر که یکی از آنها هم من بودم قصد سفر به قبرس . همراهان من با بررسی طولانی مدت تقریبأ 4 ماهه و چک کردن قیمت تورهای آنتالیا و قیمت هتل های 5 ستاره UAll  منطقه آنتالیا ، هتل Granada Luxury Belek- گرانادا لاکچری بلک را انتخاب کردند و بلیط هم برای تاریخ 16 تیرماه اخذ کردند . در لحظه آخر به حدی اصرار وجود داشت (به ویژه اینکه برادرزاده 10 ساله من هم خیلی دوست داشت که من همراهشون باشم) بنده و دوستم هم تصمیم گرفتیم قید سفر به قبرس را بزنیم و به آنتالیا برای اولین بار سفر کنیم .

هتل گرانادا لاکچری بلک

لذا با آژانس شباویز پرواز که برای همراهانم بلیط صادر کرده بود،  تقریبأ 3 روز مانده به تاریخ سفر تماس گرفتم و خدا را شکر برای 17 تیرماه برای هتل جا داد . از خانم عارفیان پرسنل شباویز پرواز هم تشکر می کنم که در طول 3 روز بلیط و واچر هتل را آماده و با پیک برای من ارسال کرد . چون زمان من هم به دلیل اینکه شاغل هستم محدود بود و دریافت بلیط هم به ساعت 10 روز پنجشنبه مورخ 15 تیرماه موکول شده بود عملأ امکان دریافت ارز مسافرتی میسر نشد . مبلغ بلیط با تخفیفی که منظور کردند برای 6 شب ، 28/700/000 ریال . (توضیح کامل درخصوص این مبلغ و امکانات هتل را جلوتر خواهم داد)

پرواز ما با خط هوائی کیش ایر به مقصد اسپارتا بود که  ساعت 1 بامداد 17 تیرماه – روز شنبه از فرودگاه امام انجام شد . پرواز بدون تاخیر و به مدت زمان 3 ساعت صورت گرفت . اختلاف ساعت ترکیه با ما در حدود یک ساعت و 50 دقیقه (عقب تر از ما) می باشد .  در فرودگاه اسپارتا هم هماهنگی ترانسفر به هتل صورت گرفت . طبق روال همه پروازهای ایرانی به اسپارتا ، چندین مسافر از هتل  های مختلف در یک اتوبوس به همراه تورلیدرهایی که مربوط به یک هتل ویا چند هتل هستند (بسته به سایز هتل از نظر گستردگی و تعداد مسافر ایرانی) در مسیرهای مشخص شده ترانسفر می شوند .

نکته حائز اهمیت اینکه، فرودگاه اسپارتا یک فرودگاه نظامی بسیار کوچک بوده که در طول  این چند سال صرفأ برای پروازهای ایرانی استفاده می شود و به محض اینکه همه مسافران فرودگاه را ترک کردند و هنوز اتوبوس حرکت نکرده بود ، چراغهای فرودگاه خاموش و تعطیل شد . لذا کسانی که با پرواز ایرانی قصد سفر به آنتالیا را دارند حتمأ  هتل و بلیط را با هم از یک آژانس تهیه کنند . تعدادی همسفر ایرانی ما بودند که فقط بلیط داشتند و هتل را شخصأ رزرو کرده بودند و متاسفانه برای ترانسفر بسیار مشکل داشتند . تاکسی هایی که همزمان با پروازهای ایرانی در محوطه فرودگاه حاضر می شوند اجازه اینکه اتوبوس ها این افراد را سوار کنند نمی دهند چون می خواهند کرایه بسیار بالایی بگیرند . همانطور که گفتم فرودگاه اسپارتا در یک منطقه پرت و دور افتاده می باشد که هیچ دسترسی به جز تاکسی برای هیچ کجا ندارد و آن هم به قیمت گزافی . چرا که مسافر چاره دیگری ندارد . به هرحال با اینکه تورلیدر اتوبوس ما که ایرانی هم بودند حاضر بودند که این 5 نفر مسافر را سوار کنند ولی تاکسی ها اجازه ندادند.  در پرواز برگشت متوجه شدم که آنها برای هزینه رفت و برگشت به فرودگاه مبلغی در حدود 300 هزارتومان پرداخت کرده بودند .

متاسفانه امکان گرفتن عکس از فرودگاه نبود (به دلیل نظامی بودن و اجازه ندادن مسئولین) .

از فرودگاه اسپارتا به سمت شهر آنتالیا حدود 3 ساعت و نیم مسیر هست. بین راه به مدت نیم ساعت در یک رستوران بسیار بسیار معمولی توقف دارد، برای صرف غذا و سرویس بهداشتی که اصلأ وضعیت بهداشتی مناسبی ندارد . برای هر نفر سرویس بهداشتی مبلغ یک لیر دریافت می شود .

بیشتر مسافرین اتوبوس ما در منطقه کمر و بلک اقامت داشتند . از مرکز شهر آنتالیا تا بلک که محل اقامت ما بود حدود نیم ساعت زمان برد . اولین مسافر ما 2 نفر بودیم که پیاده شدیم در هتل گرانادا لاکچری بلک در خیابان جمهوریت.

ساعت حدود 7 صبح به وقت ترکیه به هتل رسیدیم با تور لیدر این سفر آقای امید که در طول مسیر اسپارتا به آنتالیا هم ما را همراهی کردند . از آنجائیکه برادرم و بقیه همسفرهای من یک روز زودتر رسیده بودند ، خدا را شکر هماهنگی لازم برای دریافت اتاق زودتر از تایم معمول و بقیه مسائل صورت گرفته بود .

بعد از تکمیل فرم مشخصات ورود به هتل و ارائه توضیحاتی توسط تور لیدر درخصوص تورهایی که در طول این یک هفته برگزار می شود برای صرف صبحانه رفتیم . از زمان ورود به هتل با دستبندهایی که در اختیار داریم می توانیم از تمام امکانات هتل استفاده کنیم ، حتی اگر اتاق تحویل نشده باشد . به محض ورود به رستوران ، با دیدن چهره های آشنای همسفرامون کلی ذوق کردیم که تنها نیستیم و کلی بهمون خوش می گذره ، مخصوصا کسانی را که دوست داشتم توی سفر بودند .

بعد از اتمام صبحانه – حدود ساعت 10 اتاق را تحویل دادند (همانطور که می دانید ساعت Check In – 14 می باشد که به لطف برادرم و البته تور لیدر زودتر به ما اتاق را دادند که جای خوشحالی داشت)

لابی اصلی هتل

من سعی می کنم که توضیحات بیشتری در سفرنامه به هتل اختصاص بدم . چون این هتل در حدود 3 ماه بود که افتتاح شده بود و با یک قیمت باورنکردنی ارائه می شد . هتل گرانادا لاکچری بلک که شعبه دیگر آن در آلانیا هست ، هتل بسیار بزرگ با امکانات ویژه برای همه نوع سلیقه ایی هست . بزرگی هتل به حدی است که تا 2 روز اول پیدا کردن اتاق و مسیر رستوران و کلیه جاهای هتل بسیار سخت بود (متاسفانه متراژ کل هتل را به خاطر ندارم) . چون 3 ردیف آسانسور 3 تایی در زوایای مختلف هتل وجود داشت که اگر هرکدام را سوار می شدیم سر از جای دیگری در می آوردیم .

طبقات حاوی اتاق های هتل

اتاق ما رو به بزرگترین استخر هتل بود که در کنار آن هم جزیره مالدیو را شبیه سازی کرده بودند که البته هنوز افتتاح نشده بود.

استخر اصلی هتل و امکانات اطراف آن

هتل کلأ 8 طبقه بود . 6 طبقه آن اتاقهای محل سکونت بود . طبقه همکف : لابی ، رسپشن ، بهمراه مرکز spa و استخر سرپوشیده ، سونا و جکوزی و حمام ترکی بود . چندین تریا و کافی شاپ ، همچنین اتاق صدا (جهت اجراء دابسمش و آواز) در این طبقه قرار داشت . طبقه زیرین شامل رستورانها ، استخرها ، پارک آبی ، شهربازی (دستگاهها نصب ولی هنوز راه  نیفتاده بود) ، سن نمایش و کلاب بود . در این طبقه آرایشگاه و چند فروشگاه محدود و البته آتلیه عکاسی هم وجود داشت .

همانطور که گفتم این هتل تازه افتتاح شده بود و همزمان در حال ساخت و ساز در اطراف آن بودند . مثلأ درحال آماده سازی چندین سن بر روی استخر اصلی هتل برای برگزاری مراسم طی روز بودند . یا اینکه ساختمانهایی در حال تکمیل بود برای ایجاد فروشگاههای داخل هتل . در سمت راست تصویر شماره 4 ساختمانهایی به رنگ آبی و قرمز مشخص است .

هتل در مجموع 4 استخر روباز و یک استخر سرپوشیده به همراه حمام ترکی و مرکز spa داشت . پارک آبی بسیار خوبی برای کلیه گروههای سنی در نظر گرفته شده بود . یک پارک آبی مختص کودکان زیر 2 سال بود و یک پارک آبی هم برای کودکان تا 10 سال که البته سرسره های آن به گونه ایی بود که برای بزرگسالان هم قابل استفاده بود . به ویژه پدر و مادرها می توانستند همراه بچه های خود از این قسمت استفاده کنند .

یکی از استخرها و پارک آبی (کودکان) هتل مخصوص چندین ویلای اختصاصی در ضلع غربی هتل بود .

از آنجائیکه هتل گرانادا ساحلی نیست ، بخشی به عنوان ساحل شنی که موج هم در ساعتهایی ایجاد می شد تعبیه شده بود که عالی بود . به ویژه اینکه دقیقأ از ماسه های کنار دریا برای ساحل آن استفاده کرده بودند و حس خیلی خوبی را ایجاد می کرد . با وجود این ساحل شنی مصنوعی ، مهمانان خیلی از شاتل هتل برای رفتن به دریا استفاده نمی کردند .

البته ما یکبار دریا را تجربه کردیم . هر یک ربع شاتل رفت و برگشت از هتل به ساحل مختص هتل گرانادا حرکت داشت . ساحل دریا دارای یک  اسنک بار (شامل چند نوع بورک و میوه و نوشیدنی محدود بود) . ساحل هنوز امکانات خیلی زیادی مثل ساحل کناری که مربوط به یکی از هتل های قدیمی منطقه بود به دلیل جدید بودن نداشت . ما هم همان یکبار را بیشتر استفاده نکردیم.  از هتل تا ساحل دریا حدود 10 دقیقه مسافت بود .

ورزشهای آبی هم کنار ساحل برای مهمانان هتل وجود داشت که البته کمی گران بود و خیلی هم طرفدار نداشت .

از دیگر امکانات پارک آبی هتل ، رودخانه خروشان بود که حس فوق العاده ائی داشت . چه با تیوپ و چه با شنا ، طی کردن این مسیر عالی بود . مخصوصأ که دسته جمعی هم بودیم . بازهم این قسمت در حال تکمیل شدن بود ، ولی ریزش فراوان آب از قسمتهای مختلف ، غارمصنوعی تاریک در مسیر رودخانه بسیار فرح بخش بود .

برای بزرگسالان 7 سرسره آبی در 2 نقطه از پارک بود که بعضی از آنها برای کودکان زیر 13 سال ممنوع بود . این هم برای آنهایی که ترس از ارتفاع ندارند و به دنبال هیجان هستند خیلی خوبه .

استخر قهرمانی با 2 متر و نیم عمق و 4 لاین مجزا برای بالای 16 سال قابل استفاده بود که امکان شیرجه زدن داشت .

2 استخر بزرگسال هتل با عمق یک متر و 50 صرفأ برای شنا و راه رفتن بود . بخشی از استخر اصلی هتل که زیر جزیره  مالدیو شبیه سازی شده قرار داشت ، به صورت آبشاری بود که عالی بود . همانطور که در عکس هم مشخص هست گستردگی استخر اصلی به حدی بود که امکان شنا کردن یکسره وجود نداشت .

هتل یک رستوران اصلی داشت که تمام وعده های غذائی (3 وعده اصلی به  همراه وعده ساعت 12 شب) در آن سرو می شد و از تنوع بسیار بالائی برخوردار بود و جوابگوی همه جور ذائقه ائی بود . با تنوعی از میوه ها، سبزیجات ، پنیرو زیتون های فوق العاده ، نانهایی که همانجا طبخ می شد و البته شیرینی های مخصوص ترکیه . سرویس دادن هم بی نظیر بود . با حجم بالای مهمان که در هتل بود ، هیچوقت میزها خالی از غذا و نوشیدنی نبود و بلافاصله هم سرویس دهی انجام می شد . در گوشه های مختلف رستوران هم میزهایی جهت سرو انواع دمنوش ، چای ، قهوه و آب میوه وجود داشت . با اینحال سر میزها هم چای و قهوه و آبمیوه سرو می شد. برای صرف غذا هم میشد از داخل رستوران استفاده  کرد هم از صندلی هایی که در بیرون رستوران و کنار استخر گذاشته بودند استفاده کرد .

رستوران اصلی هتل

آنتالیا، سفری خاطره انگیز به قلب آبی رنگ ترکیه

رستوران اصلی هتل (عکس میوه ها و شیرینی ها)

رستوران ایتالیائی و چینی هم وجود داشت که با رزرو قبلی امکان استفاده بود . البته رایگان نبود .

در کنار استخر اصلی هم اسنک بار وجود داشت که فوق العاده بود و انواع غذاهای اصیل ترکیه (بورک ، دونر کباب، دلمه ، پیده) و فست فودهای متنوع (هات داگ ویژه ، پیتزاهای مختلف ، مرغ سوخاری ، ماهی و ....) ، میوه و نوشیدنی در آن سرو می شد و ما تقریبأ تمام وعده های ناهار خود را از همین اسنک بار استفاده کردیم . از ساعت 12 تا 4 عصر سرویس می داد .

همچنین در جای جای هتل تریا های مختلف با سرویس ها و نوشیدنی و شیرینی های متنوع وجود داشت که برای همه قابل استفاده بود . قهوه ترک با باقلوا و پودینگ های ترکی فوق العاده دلچسب بود . هرزمان که احساس خستگی وجود داشت به راحتی می شد از امکانات موجود هم برای تناول و هم برای استراحت استفاده کرد.

تریا و کافه های داخل هتل و محوطه ی استخر

آنتالیا، سفری خاطره انگیز به قلب آبی رنگ ترکیه

تریاهای داخل هتل و عکسهای بالای استخر

هر یک روز درمیان برنامه مفرح حدود ساعت 4 تا 5 عصر در سن کنار استخر اصلی اجراء می شد که بسیار جالب و مهیج بود.

بعضی از روزها هم ورزش زومبا برگزار می شد.

تقریبأ هر روز مسابقات دارت و واترپلو هم با ثبت نام قبلی صورت می گرفت که بخش دارت آن برای بچه ها خیلی جذاب بود.

هتل هر شب روی استخر نزدیک رستوران حدود ساعت 30/8 برنامه رقص نور داشت که متاسفانه یکبار بیشتر موفق به دیدن آن نشدم . ولی بسیار زیبا بود .

هرشب ساعت 30/9 شو شبانه بود به مدت 1 ساعت و نیم ،  با حضور گروه انیمشین هتل و البته گروههایی از کشورهای مختلف . شو برزیلی و کوبا بیشترین طرفدار را داشت .

یک شب هم نمایش ماداگاسکار برای بچه ها اجراء شد . اطلاع رسانی آنها خیلی بامزه بود و کلی بچه دور استخر دنبال  آنها راه افتاده بودند . تمام حیوانات را به نمایش گذاشتند .

شوهای شبانه را هنگام عصر گروههای اجراء کننده با سروصدای زیاد در محوطه هتل اطلاع رسانی می کردند .

هریک شب در میان هم در سالن مخصوصی به مدت یک ساعت و نیم آواز خواندن و دابسمش ملیت های مختلف از ساعت حدود 30/10 برگزار می شد که خیلی جالب و بامزه بود . هر سنی هم می توانست شرکت کند که از تیم ما هم 3 نفر (2 نفر بزرگسال و برادرزاده 10 ساله  من) هم شرکت کرد که کلی خندیدیم . جالب اینکه هر آهنگی که درخواست می شد نسخه اصلی را بلافاصله نمایش می دادند با تکست آن به فونت بزرگ که قابل خواندن برای همه باشد . گروه انیمیشن هتل هم مشارکت بسیار فعال و گرمی در این برنامه داشتند .

از ساعت 11 لغایت 2 بامداد هم موزیک شبانه در کلاب مخصوص هتل برگزار می شد که سعی می شد سلیقه ملیت های مختلف هتل را در بر بگیرد .

یک آتلیه عکاسی داخل هتل وجود داشت که با توجه به مناظر زیبای هتل و لوکیشن های جذابی که داشت ارزش پرداخت 10 دلار برای یک عکس 21*15 را داشت . برای 4 عکس 30 دلار دریافت می کرد .

محوطه زیبای هتل

سالن spa هتل کادر تایلندی داشتند که البته یک ساعت ماساژ بسیار گران بود ، 65 دلار ، شاید هم من با تایلند مقایسه می کردم که یک ساعت ماساژ با روغن مخصوص 30 هزارتومان بود (با تبدیل بات به تومان) .

سالن بدنسازی بسیار مجهزی هم وجود داشت که از ساعت 30/7 تا 10 زیرنظر مربی می توانستیم استفاده کنیم .

دوستانی که به آنتالیا سفر کردند می دانند که برنامه خرید در این شهر خیلی وجود ندارد . برای ما یک تور خرید حدود 6 ساعته از 2 مرکز خرید ، تدارک دیده بودند . هر نفر هم 15 دلار (کرایه رفت و برگشت که کمی هم عجیب بود) ساعت 9 صبح اتوبوس با سوارکردن افراد از چندین هتل به سمت مرکز خرید Erasta  حرکت کرد . تا ساعت 1 ظهر فرصت بازدید از این مرکز خرید بود . مارکهای Flo ، LC ، Koton ، H&M از مراکز خرید معروف این مرکز بودند . مرکز خرید دوم Ozdilek بود که همان برندهای قبلی به اضافه تعدادی برند آرایشی ترک و همچنین یک هایپر بزرگ و فودت کورت هم داشت . اما به حدی شلوغ بود و پرهیاهو و با توجه به وقت محدود که تورلیدر اعلام کرده بود (ماشین باید برای ترانسفر به فرودگاه اسپارتا می رفت) جز استرس ؛ جذابیت دیگری این خرید برای ما به همراه نداشت .

تیم ما هم بیشتر به دنبال خرید سوغاتی بودند ، رسمی که همه ما ایرانیان با آن مواجه هستم و سخت ترین کار ممکن ، زمانیکه وقت محدود در اختیار آدم باشد . به هرحال با کمی خرید به هتل برگشتیم . بعد متوجه شدیم روز دیگری هم این برنامه خرید را برای مسافرین جدید گذاشتند که ما عطای آن را به لقاش بخشیدیم .

یکی از دوستان همسفر ما به زبان ترکی استانبولی مسلط بود و بسیار هم زرنگ ، یک مرکز خرید را نزدیک هتل پیدا کردیم . City Centre Belek ، از هتل پیاده تا اینجا حدود نیم ساعت راه بود. بار اول بدون بچه ها 8 نفری قدم زنان به این مرکز خرید رفتیم . حس عالی و تجربه خیلی خوبی بود . به گونه ایی که یک شب دیگر هم صرفأ برای بازدید فروشگاهها و نه خرید کردن رفتیم . مشاهده فرهنگ ترکها ، کافه های خیابانی و حال و هوائی که داشتند و شور و نشاطی که بود بسیار جذاب بود . در اینجا فروشگاههای چرم بسیار خوب و معروفی وجود داشت که محصولات کیف و کفش فوق العاده ائی داشتند . البته چانه زدن با ترکها در هنگام خرید اصلأ فراموش نشود ، به ویژه اینکه ما مترجم قهاری هم همراهمان داشتیم که ترکها وقتی همزبان می دیدند خیلی کوتاه می آمدند . من یک کالج مارک TOD’S را از 110 دلار اول به قیمت 60 دلار با چانه زنی خریداری کردم .

نمایندگی LC هم در این مرکز خرید وجود داشت که خیلی هم بزرگ و متنوع و خلوت بود و با حوصله و آرامش به بازدید و تکمیل سوغاتی ها پرداختیم . فروشگاههای صنایع دستی و شیرینی ترک هم بود که هم بازدید آنها خیلی جالب بود و هم خریدهای خوبی می شد انجام داد . شب دوم خرید با توجه به اینکه بچه ها هم همراه ما بودند با تاکسی از همان مرکز خرید به مبلغ 15 لیر برای هر ماشین به هتل برگشتیم . این مرکز خرید را  تور لیدرها برای چه معرفی نمی کنند متوجه نشدیم .

ظرفیت هتل 1500 مسافر بود (طبق اعلام تور لیدر) ، ولی در زمان حضور ما حدود 700 مسافر گویا در هتل اقامت داشتند که حدود 80 نفر نهایتأ ایرانی بودند . بیشتر مسافرین از روس ، اوکراین ، لهستان ، ترکیه و تعداد کمی آلمانی و آمریکائی و دیگر کشورها بودند . ولی نکته جذاب که برای همین تعداد مسافر محدود ایرانی هم پرچم ایران در ورودی هتل به اهتزاز درآمده بود .

به اهتزاز در آمدن پرچم ملیت های مختلف ساکن در هتل
به اهتزاز درآمدن پرچم ملیت های مختلف ساکن در هتل

این هتل یک هتل کاملأ خانوادگی بود و پر از بچه ، هرجای هتل که می رفتیم بچه از هر سن و جنسیت و ملیتی به چشم می خورد . البته اینقدرهتل بزرگ بود که اصلأ سرو صدا محسوس نبود . برای نگهداری بچه ها هم اگر والدین می خواستند از تفریحات ویژه بزرگسالان استفاده کنند مراکزی وجود داشت .

همچنین سالن های سرپوشیده و اتاق بازی های کامپیوتری برای گروههای مختلف سنی وجود داشت .

سفر برادرم و دوستامون یک روز زودتر از من شروع شده بود ، بنابراین یک روز هم زودتر از من سفرشون به پایان رسید که موقع خداحافظی با آنها لحظه بسیار غمگینی بود ، به گونه ایی که بیشتر افرادی که در این یک هفته ما را دیده بودند. (چون خانواده شلوغ و اکتیوی بودیم و در بیشتر برنامه های هتل حضور پررنگی داشتیم و بیشتر انیمیشن ها ما را می شناختند) روز بعد کلی منو دلداری می دادند و انصافأ هم تا لحظه ترانسفر از هتل تنهام نذاشتند و سعی می کردند که منو سرگرم کنند .

پرواز برگشت من از فرودگاه اسپارتا ساعت 4 صبح روز شنبه 24 تیرماه بود. ترانسفر از هتل ساعت 10 شب 23 تیرماه صورت گرفت و با همان روش آمدن از فرودگاه به هتل ، مسیر برگشت هم طی شد . حدود ساعت 1 به فرودگاه رسیدیم و پس از تحویل چمدان و دریافت کارت پرواز و مدتی توقف در فرودگاه ، پرواز رأس ساعت انجام و ساعت 7 به وقت ایران وارد فرودگاه امام شدیم و پرونده سفر به آنتالیا به اینگونه بسته شد .

همانطور که ذکر کردم من دفعه اول بود که به ترکیه  سفر می کردم . از چیزهایی که در خصوص هتل های محل اقامت ایرانی ها و نحوه سرویس دهی و حتی رفتار بعضی از هموطنانمون (متاسفانه) شنیده و خوانده بودم اصلأ جذابیتی برای من وجود نداشت . حتی سال گذشته هم که خانواده ام به آنتالیا رفتند ، من تایلند را انتخاب کردم . کما اینکه در فرودگاه هم با صحنه هایی مواجه شدیم که نوشیدنی های مینی بار اتاق را درساک دستی حمل می کردند که تمام آنها با برخورد بسیار تند مأمورین فرودگاه معدوم شد .

ولی امسال علیرغم تصمیم دیگری که داشتم ، واقعأ از این سفر لذت بردم ، دلیل اصلی آن هم هتل محل اقامت و امکانات آن بود . به گونه ایی که برادرم هم اشاره کرد که اگر سال گذشته با ما به هتل کریستال واتر ورلد می آمدی اصلآ لذت نمی بردی و برای آنها هم این سفر ، بسیار خاطره انگیز تر بود . البته همراهان سفرمان هم خیلی خوب بودند . هتل بسیار لوکس بود و همه نوع امکانات در آن وجود داشت . ما از هیچ توری هم استفاده  نکردیم ، چون واقعأ از فضای هتل لذت می بردیم . هم ریلکسیشن بود و هم تفریح . ما هم که کلأ دنبال تفریحات آبی بودیم . به حدی از اقامت در این هتل لذت بردم که همان روز دوم سفر تصمیم گرفتم سال بعد شعبه آلانیا همین هتل را که ساحلی هم هست با پرواز ترک تجربه کنم (اگر عمری باقی بود). پرواز ترک با نیم ساعت توقف در فرودگاه آدنا ، در فرودگاه آنتالیا به زمین می نشیند که تا دورترین هتل نهایتأ یک ساعت فاصله دارد .

مانیتور اطلاعات هتل

طبق اعلام تور لیدر و البته پرسنل هتل ، هتل گرانادا برای شناسائی خود و جذب مسافر قیمت بسیار خوبی را ارائه داده بود . وگرنه هتلی با این امکانات بعد از تکمیل و راه اندازی کلیه قسمت های آن و جا افتادن ، قطعأ زیر 4 میلیون نخواهد بود .

توصیه :

-           حتمأ اگر بچه کوچک دارید با پرواز ترک به آنتالیا سفر کنید . مسیر بین فرودگاه اسپارتا و حتی دنیزلی با بچه کوچک بسیار سخت هست . به ویژه اگر پرواز نیمه شب یا بامداد باشد .

-           انتخاب هتل در آنتالیا بسیار اهمیت دارد . از آنجائیکه بیشتر تفریحات در هتل وجود دارد ، اگر هتل امکانات خوبی نداشته باشد هیچ لذتی از سفر نمی برید . چون تورهایی که تورلیدرها معرفی می کنند بسیار گران بوده  و شاید باب طبع همه هم نباشد . ضمن اینکه برنامه هایی که در هتلهای لوکس وجود دارد بیرون پیدا نمی شود .

-           تجربه سفر به آنتالیا برای من که دفعه اول بود و بیشتر کشورهایی آسیایی و 2 کشور اروپائی را رفته بودم بسیار خوب و دل انگیز بود و اگر قصد سفر به آنتالیا را دارد قید خرید را بزنید که از تمام وقت و انرژیتون استفاده کنید .

-           اگر تفریحات آبی و ورزش هایی از این دست برایتان جذاب هست به آنتالیا سفر کنید . وگرنه سفر برایتان خسته کننده می شود . برای دوست من این اتفاق افتاد که همان چند روز اول خسته شده بود ، چون بیشتر اهل مراکز خرید بود و چنین چیزی در آنتالیا خیلی جذاب نیست .

نکات قابل توجه :

-           توجه به مسئولیت اجتماعی در این هتل خیلی جالب بود . اشتغال تعدادی معلول در بخش هایی که متناسب با نوع معلولیت آنها بود . مثلأ کسی که یک دست نداشت در قسمت تحویل حوله برای استخر مشغول بود .

-           تمام وسایل و ملزومات مورد استفاده در هتل ، مثل حوله ها ، شیرآلات ، وسایل داخل اتاقها اعم از برقی و ملزومات چوبی ، همه و همه بدون استثناء ساخت کشور ترکیه بود .

-           هر روز پرسنل CRM هتل با حضور در محوطه استخر و یا دریا از مهمانان پیشنهاد و انتقادات را دریافت می کردند و جالب اینکه اگر امکان انجام آن وجود داشت روز بعد شاهد انجام آن بودیم . مثلأ مسابقه پینگ پنگ برای بچه ها . چون بیشتر بزرگسالان بازی می کردند و برادرزاده من بسیار دوست داشت که بازی کند و این موضوع را انتقال دادیم ، از روز بعد حدود 2 ساعت مابین تایم بزرگسالان را به بچه ها اختصاص دادند و حتی پرسنل انیمیشن خودشون با بچه ها بازی می کردند که براشون خیلی سرگرم کننده بود. چون با خنده و شوخی همراه می کردند .

-           صبر و حوصله پرسنل هتل ، به ویژه آنهایی که در کنار استخر مسئولیت سرو  غذا یا نوشیدنی را عهده دار بودند عالی بود . در آن گرمای هوا ، با لباس فرم آستین بلند ، با روی خوش برخورد داشتند و مرتب هم حتی اگر در سرو اشتباهی از طرف مشتری اتفاق می افتاد عذرخواهی می کردند. مشتری مداری در جای جای هتل به چشم می خورد .

-           توجه به مناسبتها ، مثل تاریخ تولد از روی اطلاعات پاسپورت در هنگام تحویل اتاق و یا سالگرد ازدواج هم از دیگر نکات بارز بود که برای مناسبتها به تعداد افراد خانواده میزی را تزئین و با کیک از آنها پذیرائی می کردند .

نقاط ضعف :

-           تور لیدر ما هیچ توضیحی در خصوص برنامه هایی که در هتل وجود داشت نمی داد . بیشتر به دنبال معرفی تورهای خود بودند که البته با دلار هم حساب می شد و بسیار گران بود . مثلأ کنسرت 3 خواننده که چندان هم خاص نبودند 140 دلار که با کلی چانه زدن به 120 دلار رساند که بازهم بالا بود و البته ما هم استفاده نکردیم . تعدادی از ایرانی های هتل که رفته بودند ، اصلا از جای خودشون و صندلی که داده بودند راضی نبودند . یا تور کشتی که شامل موزیک و برنامه های مفرح و شام بود . از آنجائیکه برنامه هتل ما بسیار کامل بود و همه این موارد را شامل می شد استفاده نکردیم .

-           اطلاع رسانی مناسب از طرف هتل هم درخصوص برنامه های جاری هم بسیار ضعیف بود . بیشتر در محوطه استخر اگر بودیم متوجه می شدیم که شو  شبانه مربوط به چه کشوری است و یا ساعتهای ورزش داخل آب و کنار استخر چه زمانی است . وگرنه هیچ بنر یا اطلاعیه در این خصوص در هیچ کجای هتل مشاهده نمی شد .

بنر معرفی تورهای fbb در کنار میز تور لیدر هتل

من سعی کردم که خلاصه وار بنویسم ولی از آنجائیکه به خودم خیلی خوش گذشت ، خواستم با ذکر جزئیات خوانندگان هم لذت ببرند .  امیدوارم اگر قصد سفر به هرکجا که دارید خیلی بهتون خوش بگذره و خاطره خوبی برای شما و همسفرانتون ثبت شود .

تیرماه 1396

نویسنده: نیره صباغی

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و وب‌ سایت لست سکند مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمی‌گیرد.