راهنمای بازدید از سد کارون 3

نگاهی اجمالی پیرامون زیبایی هایی سد کارون 3

نویسنده و عکاس: ویدا مهین پو

انگیزه بازدید از سد کارون 3

طبیعت سالیان سال است که نعمت‏ های خویش را به ما ارزانی داشته و به ساکنان این کره خاکی اجازه داده تا موهبت‏ هایش را به اسارت بکشند و عناصر وجودش را مطیع خود کنند. بخشی از شکوه و عظمتش در جلگه خوزستان نهفته است، سرزمین زیبایی ‏ها، سرزمین امپراطوری‏ های شگرف و میدانگاه‏ ها جنگ‏ها و دلاوری ‏ها. خوزستان زیبا درهایش را به روی پیشروی‏ های زاگرس با سخاوت گشوده و اکنون در پهنه شکوه زاگرس سدی آرام گرفته، مغرور و سربلند، هستی بخش و شگرف: سد کارون 3 (تصویر 1).

تصویر 1: سد کارون 3

بهترین زمان بازدید

سفر در هر فصل در این دیار زیبایی ‏های خاص خودش را به همراه دارد. در بهار و تابستان طبیعت جادوییش آدمی را به سمت خود می‏کشد و در باران های زمستانی و پاییزه منظره مه گرفته و رمز آلودش انسان را غرق در تماشایش می‏کند. اما اردیبهشت ماه می تواند یکی از بهترین ماه ها باشد. سفر ما در بهمن ماه بود که منظره وهم آلود مه گرفته ‏اش و نم نم باران زیبایش خنکای مطبوعی را در دل و جانمان ایجاد کرد (تصویر 2).

تصویر 2: طبیعت زیبای اطراف سد

وسیله مناسب حمل و نقل

شهرستان زیبای ایذه فاقد فرودگاه و ایستگاه قطار است. لذا بهترین توصیه سفر با ماشین شخصی یا تورهای گردشگری است.

مسیر دسترسی به سد

در این سفر ما همراه با یک تور گردشگری بودیم و مقصد از اهواز به سمت ایذه بود. این مسیر حدود دو ساعت و نیم طول خواهد کشید. سعی کنید در ایذه اگر چیزی نیاز دارید خریداری کنید و از پر بودن باک بنزین ماشین مطمئن شوید چرا که راهی مسیری کوهستانی در دل طبیعت هستیم. بعد از رسیدن به ایذه باید مسیر دهدز را در پیش گرفت تا به 28 کیلومتری شهرستان ایذه برسیم (تصویر 3). مسیر پر پیچ و خم و کوهستانی است و تردد ماشین ‏ها‏ی سنگین هم وجود دارد (تصویر 4). پس با احتیاط برانید تا از زیبایی ‏های مدهوش کننده این مسیر نیز غافل نشوید. با اتوبوس گردشگری طی این مسیر حدود یک ساعت طول خواهد کشید. در میان پستی و بلندی‏ های زاگرس کم کم این سازه عظیم رخ می‏نماید. با استقامت کارون را به بند کشیده تا هستی بخش مردم این دیار باشد (تصویر 5). بعد از گذشتن از چندین تونل در جاده به ورودی مجموعه سد می ‏رسیم.

تصویر 3: مسیر رسیدن از اهواز به سمت سد کارون 3

تصویر 4: : مسیر پر پیچ و خم جاده

تصویر 5: نمایی دور از سد کارون 3

بازدید از نمایشگاه دایمی سد و نیروگاه کارون 3

در ابتدا قصد داشتیم که از نمایشگاه این مجموعه بازدید کنیم و سپس از لذت قدم زدن بر روی سد و دیدن مناظر اطراف بهره ‏مند شویم.

توجه: بازدید از این نمایشگاه و نزدیک شدن به سد برای افراد عادی ممنوع است و تنها با تورهای گردشگری معتبر و یا کسب مجوزهای مورد نیاز قادر به بازدید از این مجموعه هستید. در غیر این صورت تنها از قسمتی محدودی از محوطه فضای سبز می توانید استفاده کنید (تصویر 6 و 7).

در بدو ورود با محوطه ‏ای بسیار تمیز و آراسته مواجه می‏شویم که به زیبایی از نظر فضای سبز طراحی شده و محیط بسیار مطبوعی را فراهم آورده است (تصویر 8). در کنار این مجموعه مسجد، رستوران و سرویس‏های بهداشتی برای بازدید کنندگان وجود دارد. اما مکانی برای اقامت نیست.

تصویر :6 نمایی از محوطه ورودی

تصویر 7: نمایی از محوطه ورودی

تصویر 8: نمایی از فضای سبز محوطه

پس از کمی گردش در محوطه رهسپار بازدید از نمایشگاه شدیم که بر بلندای تپه‏ ای با نمای زیبای مشرف به سد همراه بود (تصویر 9). در این مکان ماکتی فوق العاده جذاب از سد و سازه‏ های همراه آن وجود دارد که توضیحات تکمیلی کارکنان محترم سد جذابیت آن را برایمان چند برابر کرد (تصویر 10).  دورتا دور موزه نیز علاوه بر نمایش ماکت یا سازه‏ های مرتبط با نیروگاه تصاویر زیبایی از سد در فصول مختلف وجود داشت (تصویر 11 و 12).

تصویر 9: نمایی گرفته شده از روی سد از نمایشگاه آب

تصویر 10: ماکت ساخته شده از سدکارون 3

تصویر 11: سازه‏ های مرتبط با سد

تصویر 12: ماکت پل های قوسی

تصویر 13: نمایی زیبا از سد کارون 3

این سازه با غلبه بر این طبیعت بکر استفاده‏ های زیادی را نصیب این سرزمین کرد: مهار نمودن سیلاب ‏های مخرب؛ اشتغال زایی، ذخیره آب جهت تامین آب شرب و کشاورزی و گسترش مطالعات پژوهشی در زمینه ‏های مختلف همگی ثمره این تلاش بوده ‏اند. اما یکی از ظرفیت‎ های بالقوه ‏اش گسترش فعالیت‏ های گردشگری در دریاچه پشت سد به خصوص در زمینه اکوتوریسم می ‏باشد که عکاسان و گردشگران جویای طبیعت را به سوی خود فرا می‏خواند (تصویر 13 و 14).

تصویر 14: طبیعت زیبای اطراف دریاچه سد

بازدید از پل قوسی

بعد از بازدید از سد توصیه میکنم یکی دو کیلومتری در جاده جلوتر رفته تا بتوانید پل زیبای قوسی را روی دریاچه در محور ایذه به دهدز ببینید. برای رسیدن به این پل بعد از طی مسافتی چند کیلومتری، سمت راست بعد از اولین تونل یک جاده خاکی وجود دارد. کنار جاده جا برای پارک ماشین هست. بعد از پارک ماشین مسیر جاده خاکی را پیاده به سمت پایین بروید. میتوانید نمایی فوق العاده را از سد ثبت کنید! (تصویر 15). این دریاچه مکانی بکر و مناسب برای ورزش‏ های آبی محسوب می ‏شود. قابلیت پرنده نگری نیز در این مناطق می‏تواند مورد بررسی قرار گیرد و وجود مناظر سرسبز و انبوه کلید گشایش درها به روی عکاسان و فیلمبرداران جهت انتخاب لوکیشن‏های زیبا از این سرزمین است (تصویر 16).

تصویر 15: پلی قوسی در دریاچه پشت سد

تصویر 16: دریاچه سد کارون 3

اطراف این سد روستاهای زیادی قرار گرفته است که هر یک در سرسبزی و فراوانی موهبت الهی منحصر به فرد است. اکنون بخشی از خاک پاک این روستاها غرق در کارون شده است و این تاوان گشایش عظمتش بود. کاش قرار بر این باشد که سایه شکوه و شکایت از سرش برداشته شود.

اقامت در دهدز

همانطور که ذکر شد در نزدیک سد جایی برای اقامت نیست. پس یا میتوانید به ایذه برگردید و یا مسیر را ادامه داده تا به دهدز برسید. بازدید و اقامت در دهکده تفریحی توریستی زراس دهدز و طبیعت زیبایش خالی از لطف نیست. در ایذه نیز می ‏توانید در هتل آنزان ایذه یا اقامتگاه بوم گردی الیما در روستای تکاب ایذه که بسیار نزدیک شهر هستش ساکن بشید. از بازدید دشت سوسن ایذه نیز غافل نشوید!