سفری خوش آب و هوا و خوشمزه به شمال غرب ایران

اینجا خوشمزه‌ترین و خوش‌آب‌وهوا‌ترین بخش ایران است!
26 شهریور 1397 09:00

سفر کردن، فقط تماشا کردن و عکس گرفتن نیست، این تغییری است که پایدار است تغییراتی که سفر در شما ایجاد می‌کند در روح شما می‌ماند، شیوه زندگی شما پس از هر سفر تغییر می‌کند. برای آدم ماجراجو و اهل سفری چون من، سفر به مقاصد متنوع و زیبای کشور ایران همیشه پر از هیجان و خواستنی بوده است، این بار تصمیم گرفتم تا از شهرهای شمال غربی ایران بازدید کنم و به اردبیل و سرعین سفری 3 روزه داشته باشم.

مسیر تهران تا اردبیل

تصویر 1: مسیر تهران تا اردبیل

هفته قبل از سفرم یعنی 6 خرداد ماه 97 تصمیم گرفتم و برای این تور که حرکت آن ساعت 10 شب از 13 تا 16 خرداد بود ثبت نام کردم و استفاده از تعطیلات چند روزه را غنیمت شمردم. با برنامه های مختلفی که در برنامه این سفر دیدم، به نظرم باید سفری به یاد ماندنی و زیبا پیش رو داشته باشم. حرکت با اتوبوس توریستی و اقامت در هتلی سه ستاره تاپ و بسیار تمیز، به همراه سه وعده غذایی و کلی گشت در این دو شهر و همچنین بازدید از گردنه زیبای حیران، بازار مرزی و ساحل آستارا.
مسافت تهران تا اردبیل حدود  616 کیلومتر است که این مسیر با اتوبوس و احتساب توقف هایش برای صرف شام و استرحت تقریبا 9 ساعت به طول می انجامد و مسیر رفت آن تهران، قزوین، زنجان و سرعین می باشد.

برای کسانیکه طاقت گرما را ندارند و دوست دارند به جاهای سرسبز با آب و هوای خنک سر بزنند رفتن به این مکانها از اواخر بهار تا اوایل پاییز پیشنهاد میشود، دو شهری که در گرمای تابستان نیز حداقل دما به 19 درجه سانتی گراد می رسد. بهار و تابستان بهترین فصل رفتن به اینجاست.

نمایی از اردبیل

تصویر2: نمایی از اردبیل(تصویر از اینترنت)

قبل از روایت این سفر مناسب دیدم تا ابتدا جاذبه های این دو شهر را بازگو کنم چون به احتمال زیاد کمتر کسی با تمامی جاذبه های گردشگری آنها آشنا باشد.

معرفی مکانی و مناطق دیدنی و گردشگری سرعین:

سرعین دارای مکانهای دیدنی زیباییست و در 30 کیلومتری غرب شهر اردبیل قرار دارد. هر سال گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. علاوه بر آن سرعین به تپه های سرسبز سبلانش هم معروف است جایی که می گویند به دلیل خنک بودن هوایش انسان مرده را زنده می کند.

تپه های سرسبز سبلان

تصویر3: تپه های سرسبز سبلان(تصویر از اینترنت)

- آبگرم های سرعین: سرعین به آبگرم هایش شهره است، آبگرم سبلان، گاومیش گلی، بش باجلار یا ۵ خواهر(دلیل این نامگذاری نیز به خاطر جوشیدن آبگرم از پنج دهنه در محل چشمه است، از این آبگرم برای درمان بیماری های عصبی و مفصلی بهره می‌برند)، استخر ایرانیان ( که ما اینجا را انتخاب کردیم و دوحسن داشت، وجود سرسره های آبی و همچنین سانس همزمان خانم ها و اقایان و این مورد برای زوجهایی که با هم سفر می روند خیلی خوب است چون از هتلشان تا درب اصلی استخر با هم همراه میشوند و در حیات اصلی خانم ها به استخر بانوان میروند و همزمان آقایان می توانند از استخر آقایان استفاده کنند و پس از آن با هم به هتل برگردند که ما نیز همین کار را کردیم) و ....

در کنار آب گرم ٍسرعین چیزی که واقعا حال شما را سر جایش می آورد خامه، پنیر محلی، کره محلی، عسل، سرشیر و آش دوغ آن است. البته سرشیر و عسل این منطقه بیش از بقیه زبانزد است.

سرشیر و عسل سرعین

تصویر4: سرشیر و عسل سرعین(تصویر از اینترنت)

- روستای آلوارس: یکی از خنکترین مکانها در سرعین روستای آلوارس در ۱۲ کیلومتری غرب این شهر است. روستایی با قدمت سه هزار ساله که پیش از این عشایر شاهسون دام هایشان را برای چرا به آن می‌آوردند. روستای آلوارس با قرار گرفتن در دامنه کوه سبلان و ارتفاعات سرسبزش، یکی از زیباترین روستاهای دامنه سبلان است و دارای چشمه های بسیاریست به ویژه چشمه مین بلاغ که ماهی قزل آلای آن معروف است در کنار این چشمه ها از سر سبزی این روستا نباید غافل شد در فصل بهار گُل‌های ختمی، گون‌های انبوه و لاله‌های سرخ و شقایق به مراتع آن اضافه می‌شود و تصویری کم نظیر را به وجود می‌آورد. صنایع دستی‌ این منطقه گلیم و جاجیم و جوراب است و نان لواش مخصوص آلوارس نیز بسیار ترد و خوشمزه است. نکته دیگر در مورد این روستا تله استیژ آن است که فعلا فاز اول آن تمام شده و با پایان یافتن فاز دوم و سوم آن این تله استیژ طولانی ترین تله استیژ ایران خواهد شد.

نمایی از روستا آلوارس

تصویر5: نمایی از روستا آلوارس(تصویر از اینترنت)

- دره گلستان: در فاصله 19 کیلومتری از سرعین دره گلستان یا قزل گل لر(آبگیرهای طلایی) یکی از زیباترین و باصفاترین دره‌های سرعین قرار دارد و به واسطه وجود چشمه‌های پرآب و یخچال‌های طبیعی، در این منطقه چمنزارها و گلزارهای زیادی را بوجود آورده است.

نمایی از دره گلستان

تصویر6: نمایی از دره گلستان (تصویر از اینترنت)

- آبشار ورگه سران: یکی از بکرترین نقاط دیدنی دامنه‌های سبلان است و در فاصله 5 دقیقه ای از سرعین قرار دارد. آبشار ورگه سران در روستایی به همین نام و در شمال سرعین قرار گرفته است. در دره و تنگه طبیعی این روستا چشمه‌های معروف و پرآب زیادی معروف به قیرخ بولاخ یا چهل چشمه وجود دارد که در اثر برخورد آب آنها با صخره‌ها آبشاری دیدنی ایجاد شده است.
نمایی از آبشار ورگه سران

تصویر7: نمایی از آبشار ورگه سران (تصویر از اینترنت)

معرفی مکانی و مناطق دیدنی و گردشگری اردبیل:

- دریاچه نئور:  این دریاچه که در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل  به سمت خلخال  قرار دارد یکی از قشنگترین دریاچه های طبیعی و آب شیرین  است. اسم نئور کلمه ای مغولی و به معنای دریاچه نوور می باشد و در ترکی آذربایجانی به دریاچه کوچکی که رودخانه‌ای به آن نمی ریزد گفته می‌شود. نئور که یکی از دریاچه‌های محبوب اطراف استان است از دو دریاچه کوچک و بزرگ تشکیل شده که سرانجام به هم می رسند و دریاچه واحدی را به وجود می‎آورند. اطراف دریاچه برای چادر زدن بهترین جاست. این دریاچه منطقه ای حفاظت شده است که در بهار تعدادی ماهی قزل آلای رنگین کمان در آن رها میکنند تا در شهریور مسابقه ماهیگیری برگزار ‌شود و در فصل پاییز به دلیل سرمای هوا ماهی‌ها را جمع می‌کنند تا سال بعد که دوباره این کار تکرار شود.

نمایی از دریاچه نئور

تصویر8: نمایی از دریاچه نئور (تصویر از اینترنت)

- دریاچه سوها: آبگیری بکر و زیبا در روستای سوها است که به دلیل بکر بودن، زیبایی وصف ناشدنی، هوای مه گرفته و خنکش شهره است. به آن سوها می‌گویند چون اطراف روستا پر از چشمه های کوچک و بزرگ است. اینجا که نقطه شروع جنگل‌های گیلان است به آبشار لاتون نیز راه دارد و لاتون یکی از بلندترین آبشارهای گیلان می باشد که پیاده می توانید از سوها به این آبشارها برسید. سوها برای آنهایی که به دنبال کمپینگ در ارتفاعاتند نقطه بکری است. این منطقه در ۳۲ کیلومتری شرق اردبیل واقع شده است.

نمایی از دریاچه سوهاتصویر9: نمایی از دریاچه سوها (تصویر از اینترنت)

- آبگرم و آبشار سردابه: در ۲۸ کیلومتری غرب اردبیل قرار گرفته، جایی که به دلیل خاصیت درمانیِ آب آن چه در بین خود اردبیلی‌ها و چه مسافران این شهر محبوبیت دارد. آبشار و آبگرم سردابه در روستایی به همین نام واقع شده است. این منطقه با حدود ۷ چشمه آب معدنی گرم و آبدرمانی و آبشار ۳۰ متری‌اش از جاذبه های اردبیل است که حتما باید از آن بازدید کرد.

-کوههای سبلان:  سبلان یا به ترکی آذربایجانی «ساوالان» با ارتفاع ۴۸۱۱ متر پس از قله دماوند و علم کوه، سومین قله بلند ایران به شمار می‌رود. آبگرم‌های طبیعی دامنه کوه، طبیعت زیبا و منحصربه‌فرد و وجود یخچال‌ها و برف دائمی که موجب تاسیس پیست اسکی آلوارس شده، از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های این ناحیه هستند. به علاوه این کوه طبق باور برخی از مردم بومی محل بعثت زرتشت (پیامر ایران) محسوب می‌شود. حتی در کتاب «چنین گفت زرتشت» اثر مشهور نیچه اشاره‌ای به پایین آمدن زرتشت از کوه سبلان شده است. به همین دلیل این مکان از تقدس خاصی در میان مردم منطقه و به خصوص بومیان و عشایر برخوردار است. حتی برخی اعتقاد دارند که محل دفن این پیامبر گرانقدر در همین کوه قرار دارد. کوه زیبای سبلان در فاصله‌ی ۳۵ کیلومتری غرب شهر اردبیل و ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشگین‌شهر قرار گرفته است. سبلان در مجموع ۳ قله مشهور دارد. بزرگ‌ترین قله به سلطان شهره است. دو قله‌ی دیگر نیز هرم و کسری نامیده می‌شوند. سبلان کوهی آتشفشانی و غیرفعال است که از دره قره‌سو در شمال غرب اردبیل شروع شده و در سمت شرقی غربی تا کوه قوشاداغ امتداد دارد. مخروط آتشفشانی چینه‌ای سبلان را گدازه‌های سطحی به وسعت ۱۲۰۰ کیلومتر مربع اشغال کرده است. نکته جذاب در مورد این کوه وجود یک دریاچه در بالای قله‌ی آن است که گرشگران زیادی را به سوی این منطقه جذب می‌کند. این دریاچه‌ی بیضی شکل در ارتفاع ۴۸۱۱ متری قرار گرفته و عمق حدودی ۴۰ متری دارد. این دریاچه در ماه‌های گرم دمایی در حد صفر درجه سانتی‌گراد دارد و آب آن نیز صاف و زلال است.

کوه سبلان

تصویر10: کوه سبلان (تصویر از اینترنت)

-چشمه گورگور مشهورترین چشمه سبلان: چشمه گورگور از جمله چشمه‌های مشهور منطقه سبلان می‌باشد آبدهی این چشمه بسیار بالا بوده و آب از خلل و فرج دیواره صخره‌ای مشرف به دره با فشار بیرون می‌آید نظر به شیب تند مسیر تا رسیدن به رودخانه آب بستر آبشار مانندی را طی می‌کند و با توجه به موقعیت تفریحی، تفرجی و ورزشی دره قزل گوللر و احداث پیست اسکی روی برف آلوارس در آن، از نظر گردشگری این منطقه توجه خاصی را به خود جلب کرده است.

چشمه گورگور

تصویر 11: چشمه گورگور (تصویر از اینترنت)

بازار مرزی آستارا:  اکثر مسافران به قصد خرید از بازار بزرگ ساحلی آستارا وارد این شهر می شوند. پیشیته این جاذبه به سال 1368 می رسد که همزمان با آن مرز ما بین ایران و جمهوری آذربایجان هم آزاد می شود که ابته شایان ذکر است اسم قدیمی این جاذبه بازارچه روسی بوده است که مردمان بومی آن را بازار بساط می نامیدند. بازار بساطی های آستارا که در سال ۱۳۶۸ (همزمان با فروپاشی شوروی سابق) بنا شده، یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان مرزنشین آستارا محسوب می شود که در حاشیه دریای خزر واقع شده و از معروفترین بازارهای ایران است.

معماری این بازار بر اساس الگوی معماری آستارا که معروف به بام های سفالی است طراحی شده و با فعالیت ۱۵۰۰ واحد صنفی در محدوده ۶۰ پاساژ، یکی از مهمترین مراکز تجاری استان گیلان به شمار می رود. ارائه انواع و اقسام کالاهای مورد نیاز در این بازار که مهمترین مشخصه آنها مقرون به صرفه بودن و قیمت های مناسب است سبب شده تا بازار ساحلی آستارا به عنوان یکی از مقاصد گردشگرانی باشد که به شهرستان مرزنشین آستارا سفر می کنند.

دیدنی های سرعین به چشمه‌های آب‌گرم آن خلاصه نمی‌شود و جاذبه‌های طبیعی فراوان دیگری دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به روستا آتشگاه، دره جنگلی ایردموسی، دهکده ویند کلخوران، تپه آناهیتا، پیست اسکی آلوارس و غارهای باستانی کنزق و ... اشاره کرد.

بازار آستارا

تصویر 12: بازار آستارا (تصویر از اینترنت)

پس از معرفی جاذبه های گردشگری این استان سفرنامه سفر خود را برایتان روایت می کنم، ضمن اینکه باید عرض شود که قطعا در مدت 3 روز آن هم با تور نمی توان به بازدید از تمامی مکانهای توضیح داده شده پرداخت اما این سفر بسیار عالی با کلی تجربه و خاطره خوش برای ما همراه بود ضمن آنکه برخی از مکانهای معرفی شده در بالا و نیز از برخی دیگر از مناطق دیدنی این استان بازدید به عمل آمد.

حرکت راس ساعت 11 یکشنبه شب، از میدان آرژانتین بود. پس از سوار شدن همه مسافران طبق مسیر اعلام شده سفر به اردبیل و سرعین آغاز شد و پس از توقفهای بین راهی همگی همسفران به استراحت پرداختند تا اینکه وارد جاده سرچم به اردبیل شدیم؛ نزدیک به طلوع آفتاب و گرگ و میش آسمان بود که بیرون را نظاره کردیم و از زیبایی مسیر آنقدر لذت بردیم که همگی شروع به ثبت تصاویر کردیم.

مسیر بین راه سرچم - اردبیل

تصویر 13: مسیر بین راه سرچم - اردبیل

تصویر 14: مسیر بین راه سرچم - اردبیل

تصویر 15: مسیر بین راه سرچم - اردبیل

مسیر بین راه سرچم - اردبیل

تصویر 16: مسیر بین راه سرچم - اردبیل

تصویر 17: مسیر بین راه سرچم - اردبیل

پس از عبور از تپه های سرسبز و دره های مه گرفته ساعت 8 صبح وارد سرعین شدیم ابتدا به رستوران رفته و در محیط دلنشین آنجا صبحانه ای بسیار خوشمزه با لبنیات محلی و عسل واقعی صرف کردیم و سپس به هتل رفتیم و اتاقهایمان را تحویل گرفتیم و مقرر شد راس ساعت 11 همگی در لابی هتل جمع شویم تا اولین گشت خود را آغاز کنیم.

صبحانه اردبیل

تصویر 18: نیمرو - املت - سرشیر و عسل

-ویلادره: باولین گشت ما ویلا دره بود، روستای ییلاقی بیله درق یا ویلادره، دومین جاذبه گردشگری سرعین، که با حدود ۲۰۰ متر پهنا در عمق ۱۰۰ متری از یک دره و در ۳ کیلومتری شمال سرعین قرار گرفته است. روستایی که با جاذبه های طبیعی و آب و هوای خنک خود شناخته شده و اهالی منطقه آنجا را با چشمه های آب معدنی طبیعیش می شناسند. تنوع طبیعت ویلا دره بسیار زیاد است تا جاییکه می توان درخت، گل، چشمه های طبیعی، آبشار و کندوهای عسل را  در یک زمان کناریکدیگر تماشا کرد. پس از ورود به این مکان ابتدا سری به رودخانه آن و لاله هایی که روییده بودند زدیم.

مسیر ویلا دره

تصویر 19: مسیر ویلا دره

ویلا دره

ویلا درهویلا درهویلا درهویلا درهویلا درهویلا درهویلا درهویلا دره

تصویر 20 الی 28: ویلا دره

سپس به بازارچه برگشتیم آش دوغ خوردیم واز میان انواع لواشک ها، سبزیجات کوهی و عسل های (با موم، بدون موم، تهیه شده از شهد گلها،عسل گون و... ) سوغاتی خریداری کردیم .

ویلا دره

تصویر 29: همسفران عزیز در حال خرید عسل

بازارچه ویلادره

تصویر 30: بازارچه ویلادره

با برگشتن به هتل و قراردادن وسایلمان در اتاقمان و کمی استراحت برای صرف ناهار به رستوران رفتیم.

بعد از ظهر آن روز قرار شد تا به شهر مشکین شهر برویم و از بزرگترین پل معلق در خاورمیانه دیدن کنیم. از سرعین تا مشکین شهر حدود یکساعت و نیم در راه بودیم و در بین راه نیز باران بهاری نسبتا شدید اما کوتاهی رخ داد که پس از اتمام باران رنگین کمان بسیار زیبایی را مشاهده کردیم.

رنگین کمان بین راهی مسیر مشگین شهر

تصویر 31: رنگین کمان بین راهی مسیر مشگین شهر

منظره های بین راهی مسیر مشگین شهرمنظره های بین راهی مسیر مشگین شهرمنظره های بین راهی مسیر مشگین شهرمنظره های بین راهی مسیر مشگین شهرمنظره های بین راهی مسیر مشگین شهر

تصویر 32 الی 36: منظره های بین راهی مسیر مشگین شهر

پل معلق مشگین‌شهر به عنوان طویل ترین و مرتفع ترین پل معلق کابلی خاورمیانه در ارتفاع ۸۰ متری رودخانه خیاوچایی و بر روی پارک جنگلی مشگین‌شهر احداث شده، ۲ متر عرض و ۳۶۵ متر طول دارد. سازه این پل توسط کارشناسان داخلی و مهندسان منطقه اجرا شده و دانش ساخت آن بومی است. این پل بخشی از مجموعه گردشگری خیاو تا گیردولی بوده و در زمینی به مساحت ۱۳۰ هکتار و با هزینه‌ای بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان احداث شده‌ است. منطقه نمونه گردشگری خیاو تا گیردولی بزرگ‌ترین پروژه گردشگری استان اردبیل است. این مجموعه گردشگری شامل تالارهای پذیرایی، سوئیت‌های اقامتی، سایت بالن‌سواری و ورزش‌های هوایی، رستوران گردان و بازارچه‌های صنایع‌دستی، شهربازی و دیگر امکانات مختلف تفریحی است.

پل معلق مشگین شهر پل معلق مشگین شهر پل معلق مشگین شهر پل معلق مشگین شهر پل معلق مشگین شهر پل معلق مشگین شهر پل معلق مشگین شهر

تصویر 37 الی 43: پل معلق مشگین شهر

پل معلق مشگین شهر

تصویر 44: قسمتی از پل معلق مشگین شهر که شیشه ایست و زیر پایتان ماشینها در حال تردد هستند.

پس از گشتن و راه رفتن روی پل و استفاده از زیپ لاین سوار ماشین شده و به هتل برگشتیم ساعت حدود 21 بود که به رستوران رفته و از غذاهای محلی آنجا سفارش دادیم یکی از این غذاها که خوردن آن را به همه شما پیشنهاد می کنم پیچاق قیمه است. غذایی فوق العاده خوشمزه و نسبتا چرب تهیه شده از گوشت و خلال بادام که روی آن را با زرده تخم مرغ تزئین می کنند و همراه با پلو سرو میشود. کباب بناب و نگین دار آنجا هم فوق العاده خوشمزه است پس از خوردن آنها نیز غافل نشوید.

پیچاق قیمه

تصویر 45: پیچاق قیمه

کباب بناب

تصویر 46: کباب بناب

فردای آن روز یعنی روز دوم مقرر شد که بعد از صرف ناهار راس ساعت 1 برای گشتهای اردبیل حاضر شویم. صبح آن روز استراحت کامل کرده و صبحانه را نیز صرف کرده بودیم و دوستانی که تمایل داشتند از استخر های آبگرم استفاده کنند سری به استخرهای آبگرم زده بودند و همگی برای شروع گشتهای اردبیل حاضر شده بودند. ساعتِ حرکت به نحوی انتخاب شده بود تا بعد از ظهرش را بتوانیم بدون اذیت شدن از پرتوهای آفتاب در کنار دریاچه باشیم. گشت اولمان بقعه شیخ صفی بود.

شیخ صفی‌الدین اردبیلی (۷۱۳ - ۶۳۱ش.برابر۷۳۵ - ۶۵۰ق.) نیای بزرگ دودمان صفویان از سادات بومی اردبیل ایران است و نیز هشتمین نسل از تبار فیروزشاه زرین‌کلاه بود. فیروزشاه نیز از سادات بومی کردستان ایران بود. زبان مادری شیخ صفی‌الدین آذری بود. بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، مجموعه‌ای از آرامگاه‌های بزرگان، مشایخ و سلاطین صفوی و فضاهای آیینی و عبادی واقع در اردبیل و از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو می‌باشد. سابقه بخش‌هایی از این بنا به دوره خود شیخ صفی الدین و سابقه بخش‌هایی از آن به زمان دیگر شاهان صفوی و فرزندان شیخ صفی می‌رسد. در این محوطه علاوه بر مقبره شیخ صفی‌الدین اردبیلی، مقبره‌های شاه اسماعیل اول (نخستین پادشاه صفویه) و همسر شاه اسماعیل نیز قرار دارد. قسمتی از این بنا مزار کشته شدگان جنگ‌های شیروان چالدران می‌باشد. این بقعه حاوی ده‌ها اثر بدیع در مضامین مختلف رشته‌های هنری است که از آن جمله می‌توان به عالی ترین نوع کاشی کاری معرق و مقرنس و گچ‌بری کتیبه‌های زیبا و نفیس و خط خطاطان بزرگ دوره صفوی منبت‌های ارزنده، نقره کاری، تذهیب و طلاکاری، نقاشی و تنگ بری و غیره اشاره کرد. این اثر از ساختار معماری فخیمی برخوردار است که گرد هم آمدن فضایل هنری نام برده، آن را در مجموعه‌های تاریخی ایران شاخص و متمایز نموده‌است. بقعه شیخ صفی

بقعه شیخ صفیبقعه شیخ صفیبقعه شیخ صفیبقعه شیخ صفیبقعه شیخ صفیبقعه شیخ صفیبقعه شیخ صفیبقعه شیخ صفیبقعه شیخ صفیبقعه شیخ صفیبقعه شیخ صفیبقعه شیخ صفیبقعه شیخ صفیبقعه شیخ صفیبقعه شیخ صفی

تصویر 47 الی 63: بقعه شیخ صفی

یک جفت قالی معروف در آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی یافت شده است. این قالی از نظر طرح و بافت یکی از نفیس‌ترین و مشهورترین قالی‌های جهان است. این قالی در فهرست ۵۰ اثر شاهکار هنری برگزیده جهان قرار گرفته است. قالی اردبیل یک سند تاریخی با تاریخ و امضا است و در سال ۹۱۸ خورشیدی (۹۴۶ ه.ق / ۱۵۳۹ میلادی) در سیزدهمین سال پادشاهی شاه تهماسب بافته شده است. تار و پود و گره‌های آن ابریشمی است. در مارس ۱۸۹۳ «موزه ویکتوریا و آلبرت» لندن، با پرداخت ۲۰۰۰ پوند از «کمپانی رابینسون» این قالی‌ها را خریداری کرد. هرچند که هنرمندان کشورمان این فرش را با همان طرح و اندازه دوباره بافته و در آرامگاه شیخ صفی‌الدین به معرض نمایش گذاشتند.

بقعه شیخ صفی

تصویر 64: قالی معروف در آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

-جنگلهای فندوقلو: پس از بازدید از این بقعه و خرید حلوای سیاه اردبیل از کوچه کناری این مکان به سوی جنگلهای فندوقلو یکی از خارق العاده‌ترین جنگل‌های ایران حرکت کردیم. گونه‌های مختلف گیاهی این جنگل‎ها و حیواناتی که در آن زندگی می‌کنند و همچنین هوای بسیار خنکش در تابستان‌های داغ، این منطقه را به یکی از بهترین جاها برای سفر تبدیل کرده. این جنگل علاوه بر درختان گوجه سبز، سیب وحشی، ازگیل، تمشک و توت فرنگی که دارد در فصل بهار از گل های بابونه فرش می‌شود. از اینها که بگذریم در جنگل فندقلو پیست اسکی روی چمن این منطقه هرساله گردشگران زیادی را راهی این منطقه می‌کند. فندقلو در ۳۰ کیلومتری اردبیل قرار گرفته است.

مسیر بین راهی سرعین تا جنگلهای فندوقلو

مسیر بین راهی سرعین تا جنگلهای فندوقلومسیر بین راهی سرعین تا جنگلهای فندوقلومسیر بین راهی سرعین تا جنگلهای فندوقلومسیر بین راهی سرعین تا جنگلهای فندوقلومسیر بین راهی سرعین تا جنگلهای فندوقلومسیر بین راهی سرعین تا جنگلهای فندوقلومسیر بین راهی سرعین تا جنگلهای فندوقلو

تصویر 65 الی 72: مسیر بین راهی سرعین تا جنگلهای فندوقلو

جنگل فندوقلو

تصویر 73 و 74:  جنگل فندوقلو

-دریاچه شورابیل: حدود ساعت 5 عصر به سمت دریاچه شورابیل حرکت کردیم. یک دریاچه زیبا وسط شهر، کنار پرترددترین خیابان و سرسبزترین منطقه اردبیل. دریاچه شورابیل یکی از دیدنی ترین دریاچه های ایران است که در 2 کیلومتری جنوب شرقی اردبیل به طرف خلخال قرار گرفته است. این دریاچه بعد از سرعین دومین منطقه نمونه گردشگری اردبیل است که با حدود 15 هکتار و عمق متوسط 20 متر در قلب اردبیل جا خوش کرده است. زمین شناسان می گویند تالاب شورابیل در اواخر دوران سوم و اوایل دوران چهارم زمین شناسی شکل گرفته و کم کم درحریم شهری اردبیل قرار گرفته است. هرسال صدها پرنده مهاجر در پاییز از روسیه به سمت این دریاچه حرکت می کنند و زمستان را در این تالاب می گذرانند. بنابراین اگر مایل به تماشای این پرندگان هستید، حوالی نیمه آبان ماه به اردبیل سفر کنید و شورابیل را با پلیکان‌های خاکستری، اردک چشم طلایی، غاز و زنگوله‌بار ببینید. درباره علت نامگذاری شورابیل گفته می شود که شوری بسیار زیاد آب آن علت این نامگذاری بوده اما امروز که آب شیرین به دریاچه اضافه شده، دیگر شورابیل تنها یک نام به یادگار مانده از گذشته به حساب می آید. اما شورابیل تنها به این منظره زیبا ختم نمی شود. اسکله قایقرانی، دو میدانی، دوچرخه سواری، باغ وحش، هتل های مجهز و زیبا، گنجینه تاریخ طبیعی، نمایشگاه بین‌المللی و بازارچه صنایع دستی، مجموعه شهر بازی، رستوران در وسط دریاچه و... از دیگر امکاناتی هستند که در مراجعه به شورابیل می توانید از آنها بهره مند شوید. شورابیل حتی امکاناتی برای اقامت توریست های خارجی هم دارد.

دریاچه شورابیل

تصویر 75 الی 77: دریاچه شورابیل

گشتهای روز دوم ما تمام شده بود و همه ما گرسنه بودیم، حدود ساعت 9 شب به هتل بازگشتیم و برای صرف شام به رستوران رفتیم. ازغذاهای خوشمزه این شهر هر چه بگویم کم است جالبتر اینکه آنقدر طعم غذاها واقعی و ارگانیک بود که تقریبا دو ساعت بعد از صرف غذا همگی احساس گرسنگی می کردیم. ساعت ده بود و ما پر از انرژی، فرصت مناسبی بود برای گشتن در شهر و رفتن به استخرها برای استفاده کردن از خدمات آبدرمانی. ما نیز به همراه دوستانمان همین کار را کردیم، نکته جالب توجه این بود که استخر و مغازه های آنجا تا پاسی از شب باز بودند و ما نیز نهایت استفاده از زمان خود را کردیم.

تصویر 78: نمای دیواری در خیابان اصلی سرعین

شهر پرشور سرعین

تصویر 79: شهر پرشور سرعین

استخر آبگرم ایرانیان سرعین

تصویر 80 و 81: استخر آبگرم ایرانیان سرعین (تصویر داخل استخر از اینترنت)

فردا صبح می بایست اتاق هتل خود را تحویل می دادیم و راهی بازگشت به تهران، اما از سمت استان گیلان می شدیم. پس از حدود یکساعت رانندگی وارد استان گیلان شدیم و به گردنه حیران رسیدیم.

-گردنه حیران: اگر از کسی در مورد مکانهای دیدنی اردبیل بپرسید به احتمال خیلی زیاد گردنه حیران خواهد بود، یکی از شگفت انگیزترین مناظری که به طور طبیعی ایجاد شده است. گردنه حیران از میان جنگل‌های سرسبز و دره‌ای قشنگ عبور میکند و پایینش رودخانه آستاراچای قرار گرفته است. این گردنه مسیر ارتباطی بین آستارا و اردبیل بوده و در فاصله ۵۱ کیلومتری از اردبیل واقع شده است. جهت استفاده از تله کابین و دیدن این گردنه زیبا توقف کردیم. گردنه حیران و تله کابین آن

گردنه حیران و تله کابین آنگردنه حیران و تله کابین آنگردنه حیران و تله کابین آنگردنه حیران و تله کابین آن

تصویر 82 الی 90: گردنه حیران و تله کابین آن

گردنه حیران و تله کابین آن

تصویر 91 و 92: گردنه حیران و سورتمه آن

زیبایی این گردنه آنقدر مثال زدنیست که حیفم آمد تصویری از فصل پاییز آن برایتان به اشتراک نگذارم. البته این تصویر را نیز از اینترنت تهیه کرده ام.

تصویر 93: گردنه حیران و تله کابین آن (تصویر از اینترنت)

سپس به ادامه سفر خود پرداختیم، حدود ساعت 11 به بازار مرزی آستارا رسیدیم و مجددا برای بازدید از ساحل و بازار آن توقف یکساعته ای داشتیم و در ساحل آن استفاده از خدماتِ اسب سواری، جت اسکی، قایق سواری و چای و قلیان مهیا بود.

ساحل آستارا

تصویر 94 و 95: ساحل آستارا (تصویرها توسط خودم با هلی شات)

بعد از آن به حرکت خود ادامه دادیم تا اینکه برای صرف ناهار در رستورانی محلی که انواع غذاهای گیلانی را طبخ می کرد توقف کرده و بعد از صرف ناهار و خرید کلوچه فومن به مسیر خود ادامه دادیم و در نهایت ساعت 12 شب به تهران رسیدیم.

در پایان اعلام میکنم که هزینه کل تور ما 355 هزار تومان شد و امیدوارم اگر تا کنون از این دو شهر بازدید نکرده اید شما را ترغیب به بازدید از این مکانهای زیبا کرده باشم و توانسته باشم با خواندن این سفرنامه شما را همسفر خود کرده و در سفرباطلوع دیگری با من همراه شده و لذت این سفر را به شما القا کنم.

با سپاس از وقتی که برای خواندن گذاشتید...