سفرنامه ی شهر آبی اناری­های اسپانیا

اینجا محل تلاقی جاذبه‌های تاریخی و شهری‌ست! +تصاویر

کشتی های غول پیکر با بادبانهایی برافراشته و عرشه هایی بزرگ با هنر دریانوردی نوین، اولین چیزی است که بین قرن های 17 و 18 اسپانیا را تبدیل به یک ابر قدرت کرد. پادشاهان و جنگجویان اسپانیایی اشتهای سیری ناپذیری برای کشف سرزمین های ناشناخته داشتند. اونها به کمک قدرت دریانوردی، سرزمین هایی را در آن سوی اقیانوس اطلس کشف کردند که سالها منبع درآمد سرشاری برایشان بود. اسپانیا در سالهای 1936 تا 1939 درگیر جنگ های داخلی تمام عیاری شد که تلفات زیادی داشت. ژنرال فرانکو دیکتاتور اسپانیایی پیروز این جنگها شد و تا پایان عمر بر اسپانیا حکومت کرد. اون در سال 1975 درست زمانی که آل پاچینو  بروی صحنه بعدازظهر سگی بازی می کرد، درگذشت تا یک عصر پاییزی آخرین صحنه­­ ی بازی دیکتاتور اسپانیا باشد. این تغییرات در رأس حکومت اسپانیا به سال 2014 بر می گردد؛ یعنی جایی که فیلیپه پسر خوآن کارلوس جانشین پدر و پادشاه اسپانیا شد تا همچنان یک دستگاه پادشاهی بر اسپانیا حکومت کند. اسپانیا با 17 بخش خودمختار کشوری با تنوع ملیت های مختلف است. همه چیز در این کشور رنگ و بوی رقابت دارد. از ال کلاسیکوی معروف گرفته که نزاعی فراتر از فوتبال را به نمایش می گذارد تا مسابقات گاوبازی ماتادورها که جنگی برای زنده ماندن است. اما گاهی رقابت رنگ رفاقت می گیرد. مثل دیدار دالی با پیکاسو نقاش اسپانیایی در پاریس که بر بوم تاریخ هنر، نقاشی شده است.

اسپانیا هم در گردشگری ید طولایی دارد. آنها با ساختمان ها و سازه های تاریخیشان  شناخته می شوند. از ال اسکوریال با نقاشی های دیواری زیبا گرفته تا قصر الحمراء با سردرهای حلالی شکل.

اما کار بزرگ نیمه تمام آنها تکمیل کلیسای ساگرادا فامیلیا است. طرحی که معمار اسپانیایی آنتونی گائودی سال 1828 کشید، ساختش 2026 به پایان می رسد. پس اگر تو قلب شهر بارسلون با جرثقیل های بزرگ اطراف یک کلیسای عظیم و تاریخی روبرو شدید تعجب نکنید. در این جا کارگران دو قرن است که مشغول کار هستند. بازدید از موزه بزرگ اسپانیا وقتی به انتهای خودش می رسد که ورزشگاههای نیوکمپ و سانتیاگو برنابئو را هم به آنها اضافه کنیم.

و اما در ادامه سفرنامه قبلی با نام سفرنامه کشور برج ایفل – سرزمین نورها، برای سه روز راهی بارسلونا شدیم. نحوه دریافت ویزا نیز در آن سفرنامه بطور کامل شرح داده شده است.

مجددا با خوندن سفرنامه های بارسلون در سایت لست سکند، نکاتی را یاد گرفتم و در بعضی مواقع راه گشا بود. از جمله سفرنامه هایی که به نظرم سفرنامه ی خوبی بود، مربوط به آقای علایی و خانم الی بود.

از ترمینال بارسلونا تا محل اقامت ما چیزی حدود 10 دقیقه پیاده روی بود. اسم هاستل ما Bed and Bike Barcelona   بود که برای دو تخت در اتاق 12 نفره 181.4 یورو توسط کریدیت کار یکی از آشنایان برای سه شب قبلا پرداخت شده بود.

هاستل Bed and Bike Barcelonaهاستل Bed and Bike Barcelonaهاستل Bed and Bike Barcelonaهاستل Bed and Bike Barcelonaهاستل Bed and Bike Barcelona

هاستل Bed and Bike Barcelona

دسترسی هاستل به مکان های دیدنی شهر بسیار خوب بود، ولی اقامت در یک اتاق 12 نفره با آدم ها و فرهنگ های مختلف سخته که با توجه به اینکه تجربه اول من بود قطعا دیگه تکرارش نمی کنم. پیشنهاد من جهت اقامت خانواده در اینگونه اتاق ها، حداکثر 4 نفره هست. صبحانه هم در این هاستل سرو نمی شد.

برعکس دو هتل قبلی در فرانسه مبلغی جهت مالیات از ما نگرفتند و مجددا مبلغی جهت دپوزیت دریافت نشد و فقط 10 یورو جهت کارت ورود به اتاق از ما گرفت که روز آخر بهمون برگردوند. برعکس هتل های قبلی که شامپو، صابون و حوله بهمون دادند اینجا با دریافت هزینه 5 یورویی به شما حوله میدند. در کل هاستل خوبی بود و قطعا در سفر بعدی انتخابم همین هاستل هست ولی اتاق های خصوصی اون. مجددا طبق برنامه ریزی قبلی برای نیم روز اول برنامه خاصی نداشتیم و تصمیم گرفتیم گشتی در اطراف بزنیم که با توجه به نزدیکی طاق پیروزی بارسلونا به هاستل که چیزی در حدود 5 دقیقه بود، عصرمون رو اونجا گذروندیم.

طاق پیروزی بارسلونا

برنامه صبح روز اول (26 Jun) :

کلیسای ساگرادا فامیلیا (Sagrada Familia)، کاسا باتیو یا کازا بالیو (Casa Batlló)، پسیج دگراسیا (Passeig de Gràcia)، کازا میلا یا کاسا میلا (Casa Milà).

برنامه صبح روز اول

امروز (صبح و عصر) تنها روزی بود که در این سفر ده روزه تونستیم طبق برنامه ریزی قبلی بطور کامل بازدیدمون رو انجام بدیم.

با توجه به نزدیکی محل اقامت به جاهای دیدنی امروز و هوای مطبوع بارسلون، پیاده به سمت کلیسا حرکت کردیم. بلیت کلیسا رو از قبل در ایران خریده بودیم؛ هر نفر 15 یورو. متاسفانه در بارسلون بر خلاف سفر فرانسه، فیلم جای عکس رو گرفت و اصلا حواسم به این نبود که برای سفرنامه نیاز به عکس دارم. از همین جا بابت کمبود عکس در این سفرنامه عذرخواهی می کنم.

کلیسای ساگرادا فامیلیاکلیسای ساگرادا فامیلیاکلیسای ساگرادا فامیلیاکلیسای ساگرادا فامیلیا

کلیسای ساگرادا فامیلیا

پس از بازدید یک ساعته، به سمت کاسا باتیو حرکت کردیم. در اکثر سفرنامه ها خونده بودم که نمای بیرونی آثار گائودی از جمله این دو ساختمان پیش رو جذابیت بیشتری به نمای داخلی آن دارد. از همین رو ما هم به دیدن نمای بیرونی اکتفا کردیم.

کاسا باتیوکاسا باتیو

کاسا باتیو

سپس با عبور از خیابان پسیج دگراسیا به کاسا میلا رسیدیم که مجددا از بیرون نظاره گر این بنا بودیم.

کاسا میلاکاسا میلاکاسا میلا

کاسا میلا

ناهار امروز رو مهمان همسرم بودیم با درست کردن یک استامبولی خوشمزه همراه با ماست خیار در هاستل که چند نفر هم مهمان ما شدند.

برنامه عصر روز اول (26 Jun) :

طاق پیروزی (Arc de Trimof)، منطقه کاتالونیا (plaça de Catalunya)، کلیسای جامع بارسلونا (Barcelona Cathedral)، بخش گوتیک (Gothic Quarter)، رامبلا (La Rambla)، بنای یادبود کلمبوس (Columbus Monument).

برنامه عصر روز اول

پیاده حرکت کردیم به سمت طاق پیروزی و مطابق برنامه ریزی قبلی تا بنای یادبود کلمبوس ادامه دادیم. تنها نکته ای که به بنظرم در این مکان ها باید خدمتتان عرض کنم ورودی کلیسای جامع بارسلونا هست که مبلغ آن 8 یورو و خانم ها باید به صورت پوشیده وارد آن شوند.

طاق پیروزیطاق پیروزی

طاق پیروزی

منطقه کاتالونیا منطقه کاتالونیا منطقه کاتالونیا منطقه کاتالونیا

منطقه کاتالونیا

کلیسای جامع بارسلونا

بخش گوتیک

رامبلا بارسلونارامبلا بارسلونارامبلا بارسلونارامبلا بارسلونارامبلا بارسلونارامبلا بارسلونارامبلا بارسلونا

رامبلا

بازار روز در خیابان رامبلا بارسلونابازار روز در خیابان رامبلا بارسلونابازار روز در خیابان رامبلا بارسلونابازار روز در خیابان رامبلا بارسلونابازار روز در خیابان رامبلا بارسلونابازار روز در خیابان رامبلا بارسلونا

بازار روز در خیابان رامبلا

بازار روز در خیابان رامبلا بارسلونا

آب پرتقال و کاپیچینو در رامبلا- جمعا 5 یورو

بنای یادبود کلمبوس

شب ها در هاستل شام بصورت رایگان سرو می شد. به اینصورت که روز قبل باید اسم خود را جهت شام، بنویسید. برنامه هفتگی شام در هاستل نوشته شده بود. چون بیشتر برنامه غذایی شامل سوسیس بود ما بجز امشب که پاستا بود، دیگه شام نخوردیم.

برنامه صبح روز دوم (27 Jun) :  پارک گوئل (Park Güell)، کوه تیبیدابو (Tibidabo)

برنامه صبح روز دوم

یکی از دوستان همسرم که قبلا بارسلون اومده بوده، بهش گفته بود یه سری هم به مجتمع خرید El Corte Inglés بزنه. هرچی اصرار کردم که بیخیال این مجتمع بشه نشد که نشد و این شد که تیبیدابو رو از دست دادیم.

ساعت کاری این مجتمع از 9:30 صبح تا 9 شب هست. تقریبا تا ساعت 11:30 در این مجتمع بودیم و سپس با اتوبوس به سمت پارک گوئل رفتیم.

مجتمع El Corte Inglés

مجتمع El Corte Inglés – تصویر از اینترنت

پارک گوئلپارک گوئلپارک گوئلپارک گوئلپارک گوئلپارک گوئلپارک گوئلپارک گوئل

پارک گوئل

ناهار امروز رو پاستای آماده به قیمت 2 یورو از فروشگاه خریدیم و در ماکروویو هاستل گرم کردیم.

برنامه عصر روز دوم (27 Jun) :  نیو کمپ (Camp Nou)، ساحل Barceloneta

برنامه عصر روز دوم

از آنجایی که همسرم علاقه ای به نیوکمپ نداشت، ترجیح داد در هاستل بمونه و استراحت کنه؛ منم تنها راهی قبله ی فوتبال دنیا شدم. هر چند که اینجوری من باید دوباره بر می گشتم هاستل تا با همسرم بریم سمت ساحل ولی خودمم راحت تر بودم تنها برم. چون وقتی جایی بری که همراهت خوشش نیاد میخواد مدام بگه بسه دیگه بریم.

اینجا هم من بلیت رو به صورت حضوری 2.5 یورو گرونتر از آنلاین خریداری کردم و سه ساعتی در ورزشگاه  بودم.

ورزشگاه نیو کمپ بارسلوناورزشگاه نیو کمپ بارسلوناورزشگاه نیو کمپ بارسلوناورزشگاه نیو کمپ بارسلوناورزشگاه نیو کمپ بارسلوناورزشگاه نیو کمپ بارسلوناورزشگاه نیو کمپ بارسلوناورزشگاه نیو کمپ بارسلوناورزشگاه نیو کمپ بارسلوناورزشگاه نیو کمپ بارسلوناورزشگاه نیو کمپ بارسلوناورزشگاه نیو کمپ بارسلوناورزشگاه نیو کمپ بارسلوناورزشگاه نیو کمپ بارسلوناورزشگاه نیو کمپ بارسلوناورزشگاه نیو کمپ بارسلوناورزشگاه نیو کمپ بارسلوناورزشگاه نیو کمپ بارسلوناورزشگاه نیو کمپ بارسلوناورزشگاه نیو کمپ بارسلوناورزشگاه نیو کمپ بارسلوناورزشگاه نیو کمپ بارسلونا

ورزشگاه نیو کمپ

با اتوبوس به هاستل برگشتم و مجددا با اتوبوس به سمت ساحل رفتیم و تا آخر شب اونجا بودیم. شام هم KFC رفتیم به مبلغ 15 یورو برای دونفرمون.

ساحل BarcelonetaEIA8bIAryw6qQ7MWRRDNyvKUUW79QFLlreaZfRjI.jpegHeoMVxykVsOlLiriRN9OfVYD5OxRvjpMdOiCKeeq.jpegساحل Barcelonetaساحل Barcelonetaساحل Barceloneta

ساحل Barceloneta

صبح روز سوم (28 Jun)

ساعت حرکت ما از اسپانیا 11:25 صبح بود. صبح ساعت 8 صبح پس از صرف صبحانه و انجام Check-Out و راهنمایی مسئول پذیرش هاستل جهت رفتن به فرودگاه، پیاده راهی میدان کاتالونیا شدیم. از اونجا با پرداخت نفری 6 یورو عازم فرودگاه شدیم.

میدان اسپانیا

میدان اسپانیا- در مسیر فرودگاه

نمای بیرونی فرودگاه بارسلونا

پس از ثبت مهر خروج در پاسپورت هامون، راهی قسمت Tax Free  شدیم تا با حواله ای که قبلا از مجتمع El Corte Inglés گرفته بودیم، مالیات اجناسی که خریدیم رو پس بگیرم.

بارسلون رو به مقصد استانبول و در نهایت به سمت شیراز ترکت کردیم.

هواپیمای بارسلونا به استانبول

ناهار پرواز بارسلونا به استانبول و شام استانبول به شیراز - کباب

ناهار پرواز بارسلونا به استانبول و شام استانبول به شیراز- پاستا

فری شاپ فرودگاه ترکیه

همیشه وقتی سفرنامه هارو می خوندم و دوستان می گفتند مقداری سوغاتی و یادگاری خریدیم، دوست داشتم بدونم اون سوغاتی ها چی هستن. از همین رو چند تا از یادگاری هایی که از بارسلونا و پاریس خریدم رو به همراه قیمتشون قرار میدم. البته شاید این قضیه فقط برای من جذاب بوده...

هر 3 عدد 10 یورو

تابلوی چوبی – 10 یورو

ادو تویلت - 24 یورو

ادو تویلت - 56 یورو

تابلوی نقاشی – 5 یورو

خوشبو کننده – 3 یورو

نکته1: ما در طول سه روزی که در هاستل بارسلونا بودیم از فروشگاه، پنیر، کورن فلکس، مربا، شیر و نون خریدیم و برای صبحانه استفاده کردیم که مجموعا 10 یورو شد.

نکته2: برعکس سفرنامه پاریس در اینجا جمع مبالغ روزانه را ننوشتم. (البته بنده اصلا اعتقادی به نوشتن هزینه سفر هر شخص بجز هزینه های کلی( هتل، اماکن دیدنی و پرواز ها) در پایان سفرنامه ندارم. چون این هزینه بسته به نوع هزینه کرد هر فرد متفاوت هست. بنظرم بجز ورودی اماکن که برای همه ثابته ، مابقی موارد مثل حمل و نقل(مترو، اتوبوس، تاکسی و پیاده) و خورد و خوراک کاملا متفاوته ( از یک یورو میتونه باشه به بالا)). چون جاهایی که ورودی داشت عکس اون رو گذاشتم. هزینه مترو و اتوبوس در بارسلون 2.2 یورو بود. ولی مجددا هزینه های کلی سفر 10 روزه به فرانسه و اسپانیا را در آخر سفرنامه ذکر کردم.

نکته3: جهت دریافت مالیات اجناسی که خریداری کردید، باید کلیه فاکتورها را نگه دارید. در فروشگاه های بزرگ واحد Tax Free دارند که می توانید با به همراه داشتن کپی پاسپورت، حوالشو دریافت کنید و بعد از گیت گذرنامه فرودگاه مبلغش رو بگیرید. برای فروشگاه هایی که واحد Tax Free ندارند، با در دست داشتن فاکتورها و قبل از تحویل دادن بارتون (از اجناس بازدید می کنند) به قسمت Tax Free که قبل از گیت گذرنامه هست مراجعه کنید. ( که معمولا شلوغه و باید حدود 1 ساعت زمان براش در نظر بگیرید).

هرچند که در سفرنامه قبلی (سفرنامه کشور برج ایفل – سرزمین نورها) هزینه های کلی مثل پرواز، هتل و بلیت های بین شهری را نوشته بودم، اما مجددا جهت جمع بندی ذکر میکنم:

(کلیه­ ی هزینه ها برای دو نفر)

• بلیت پرواز شیراز به پاریس و بارسلون به شیراز با هواپیمایی ترکیش برای دو نفر : 4 میلیون تومان
  • ویزا: 170 یورو
  • ترجمه مدارک: حدود 300 هزار تومان
  • هتل پاریس سه شب همراه با مالیات: 193.5 یورو
  • هتل پرپیگنان دو شب همراه با مالیات: 100 یورو
  • بلیت اتوبوس پاریس به پرپیگنان: 70 یورو
  • بلیت رفت و برگشت پرپیگنان به کولیور: 24 یورو
  • بلیت اتوبوس پرپیگنان به بارسلونا: 30 یورو
  • سیم کارت: 10 یورو (که تا آخرین لحظه همراهمون بود)
  • هزینه کلیه ­ی اماکن دیدنی در سفرنامه ذکر شده است.
  • بنده فقط ارز دولتی دریافت کردم که در تاریخ 24 خرداد 97 بابت 2000 یورو ده میلیون و دویست و شصت هزار تومان پرداخت کردم.

امیدوارم به زودی بتونم دوباره به اروپا سفر کنم...

از اینکه وقت گذاشتید و سفرنامه­ ی بنده رو مطالعه فرمودید سپاسگذارم. قطعا این نوشته هم دارای ایرادات و اشکالاتی می باشد که شما خوبان بر من منت می گذارید و به بزرگی خودتان می بخشید.