سفر به دبی و ابوظبی با طعم مادرید

29K

سفر به دبی و ابوظبی با طعم مادرید

سلام

من احسان و دوستم شهرام با توجه به سفر تیم رئال مادرید به ابوظبی جهت شرکت در مسابقات جام باشگاه های جهان در اواخر آذر ماه 97 تصمیم گرفتیم سفری به کشور امارات داشته باشیم(ما اهوازیها هم که عاشق فوتبال).این بهانه باعث شد که علاوه بر ابوظبی از دبی هم دیدن کنیم.

چند نکته کلی

سیم کارت

درکشور امارات دو شرکت خدمات دهنده تلفن همراه وجود داره

1.اتصالات (Etisalat) 1 گیگبایت 100 درهم

1. دیو (Du) 500 مگا بایت 75 درهم

با توجه به اینکه فرودگاه دبی ،هتل محل اقامت ،اکثر مراکز بزرگ خرید و مکانهای تفریحی دارای اینترنت رایگان هستن و همچنین قیمت درهم که در هنگام نگارش سفر نامه حدود 3 هزار تومان بود و از همه مهمتر قرار داشتن در سال حمایت از کالای ایرانی !!!!!هر جور حساب کردیم دیدیم از رومینگ همراه اول استفاده کنیم بصرفه تر خواهد بود.

ووچرهای انترتینر (Entertainer)

ووچرهای شرکت انترتینر همانطور که دوستان در سفر نامه های قبل اشاره کردن بسیار به کم کردن هزینه ها کمک میکنه.بطور مثال اگه تعداد زوج باشه مثلا 2 ، 4 یا 6 نفر باشید هزینه ها حدود 45 درصد کم میشه واگر فرد باشید چیزی حدود 30 درصد ازهزینه ها رو کمتر میکنه.به این صورت که شما بلیط مرکز تفریحی رو میخرید و بلیط دوم رو رایگان به شما میدن.این تخفیفها شامل مراکز تفریحی ،فست فودها،مراکز خرید و هتل ها(خیلی محدود) هم میشن.سه تا سایتی که ما هم ازشون خرید کردیم

Entertainer.ir

Dubaivoucher.ir

Dubaidiscount.ir

تصویر نرم افزار ووچرهای انترتینر

توضیحات کامل تو خود سایت هست ولی در طول سفرنامه طرز استفاده از ووچر رو بیشتر توضیح میدم

خب حالا چندتا نرم افزار(اندروید) بهتون معرفی میکنم که شاید بدردتون بخوره

Dubai Metro Guide and subway Route Plannr

این برنامه برای افرادی که بخوان از مترو استفاده کنن خیلی کاربردیه .نقشه کامل ایستگاه ها رو داره و شما میتونید با انتخاب دو ایستگاه مورد نظر هم از هزینه و هم از فاصله زمانی بین دوایستگاه باخبر بشید.خوبی این برنامه هم اینکه نیاز به اینترنت نداره و به صورت offline کار میکنه.این رو هم اضافه کنم که این برنامه فقط مختص دبی نیست و تقریبا اکثر شهرهای توریستی دنیا که مترو دارن رو هم شامل میشه که باید نسخه مربوط به اون شهر رو دانلود کنید.

تصویر 01

تصویر 02

تصویر 03

NoRoot Data Firewall

این نرم افزارکمک زیادی به کاهش هزینه اینترنت میکنه.به این صورت که شما میتونید دسترسی نرم افزارهای گوشیتون به اینترنت رو کنترل و محدود کنید و تعیین کنید که هنگام اتصال به اینترنت سیم کارت چه برنامه های به اینترنت دسترسی داشته باشن و در هنگام اتصال به وای فای چه برنامه های فعال باشن.یک مثال ساده ، شما میتونید برنامه ای مثل تلگرام یا اینستاگرام که مصرف اینترنت زیادی دارن رو طوری تنظیم کنید که دسترسی به اینترنت در هنگام استفاده از سیم کارت رو نداشته باشن ولی در هتل و استفاده از وای فای دسترسی کامل داشته باشن.کار با این نرم افزار خیلی راحته.

تصویر 05

تصویر 06

Google Map

این برنامه رو همه میشناسن و تو تمام گوشی ها نصب هست ولی چند نکته ریز هم داره که شاید کسی هنوز از اونها استفاده نکرده

شما هر شهری رو خواستید می تونید به صورت کامل بهمراه تمام ایستگاه های اتوبوس و مترو ، مراکز خرید و ... دانلود کنید و بعدا بدون نیاز به اینترنت از Map استفاده کنید.من شهر دبی (38 مگابایت) و ابوظبی (17 مگابایت ) دانلود کردم

تصویر 07

شما میتونید تمام مکانهای رو که مد نظر دارید در نقشه علامت گذاری کنید تا بعدا برای پیدا کردن اونها به مشکل بر نخورید.

تصویر 08

شما میتونید با انتخاب دو محل هم از فاصله زمانی آنها با خبر بشید و هم قیمت حدودی هزینه تاکسی و اتوبوس اطلاع کسب کنید

تصویر 09

شما میتونید با انتخاب یک مرکز خرید یا مرکز تفریحی از ساعت های کاری اون هم با خبر بشید که بسیار میتونه مفید باشه.همچنین آدرس سایت اینترنتی تمام مراکز خرید وجود داره که میتونید از فروشگاه ها و فست فود های موجود در اون مرکز خرید اطلاع پیدا کنید

تصویر 10

تصویر 11

شما میتونید در قسمت جستجوی Map عبارت صرافی رو جستجوکنید و با لمس صرافی مورد نظر آدرس سایت اون صرافی رو ببینید و با ورود به سایت نرخ تبدیل ارز رو با صرافی های دیگه مقایسه کنید و بهترین رو انتخاب کنید

IKAC

برنامه اختصاصی فرودگاه امام که ازطریق اون میتونید عوارض خروج از کشور رو پرداخت کنید،از ممنوع الخروج بودن اطلاع پیدا کنید،قیمت پارکینگهای فرودگاه رو ببینید،اطلاعات کامل پروازتون از جمله پذیرش وگیت خروجی با خبر بشید،نقشه فرودگاه ،قیمت ارز،.........

تصویر 11.1

تصویر 11.2

و اما شروع داستان

داستان از اونجا شروع شد که در یک کانال، تبلیغات تور ابوظبی برای تماشای مسابقات فوتبال جام باشگاهای جهان رو دیدم .بازی ها اواخر آذر بود ولی پیش فروش بلیطها از تیر ماه 97 شروع میشد.

تصویر 12

با توجه به محدود بودن بلیط ها باید زود اقدام میکردیم.به وسیله آشنای که اون ور آب داشتیم تونستیم بلیط های هر دوبازی رو بخریم .بازی نیمه نهایی 75 درهم و فینال 200 درهم.

تصویر بلیط مسابقات

بازی نیمه نهایی روز چهارشنبه 27 آذر97 و فینال هم روز شنبه 1 دیماه 97 در ورزشگاه Zayed Sports City شهر ابوظبی با گنجایش 42 هزار نفر برگزار میشد . ما باید یک روز قبل از بازی اول به دبی میرفتیم و یک روز بعد از بازی فینال برمی گشتیم تهران.دومین کار بعد از خرید بلیط مسابقات خرید بلیط هواپیما بود.ایرلاین ماهان ، سه شنبه 26 آذر ساعت 8 صبح از تهران به دبی و یکشنبه 2 دی ساعت 22 از دبی به تهران با قیمت 890 هزار تومن بهترین گزینه برای ما بود.

تصویر 14

دلیل اینکه ما تصمیم گرفتیم بجای پرواز از اهواز به تهران بریم این بود که تنها ایرلاینی که از 6 ماه زودتر بلیط ها رو پیش فروش میکرد ماهان بود و بقیه ای ایرلاینها که پرواز اهواز به دبی داشتن از یک ماه مونده به پرواز بلیط ها رو میفروختن.قیمت بلیط هواپیما روز که ما پرواز کردیم به یک میلیون و هفتصد هزار تومان رسیده بود که برد خوبی کردیم.

با توجه به ساعات پرواز باید برنامه رو برای 6 روز و 5 شب تنظیم میکردیم.

کار سومی که باید میکردیم انتخاب هتل بود. با جستجوی زیاد در نرم افزار Booking.com چند هتل رو انتخاب کردیم و در نهایت تصمیم ما هتل Le Meridien Fairway شد .یک هتل 4 ستاره و امتیاز 7.7 بدون صبحانه با قیمت پایه 945 درهم که با حساب مالیات و ارزش افزود 1233 درهم برای یک اتاق دونفره و 5 شب رزرو کردیم.از دلایل مهم انتخاب این هتل نزدیک بودن به فرودگاه و همچنین ایستگاه مترو بود.

تصویر 15

تصویر 16

اما کار چهارم و مهمترین کار این بود که باید فکری برای اقتصاد متزلزل و شکننده آمریکا و امارات میکردم!!!!!!هر روز قیمت دلار و درهم بالا میرفت ولی قیمت ریال ثابت و استوار مثل دماوند.بازار ارز نوسان زیادی داشت و چند بار ارز مسافرتی حذف و بعد دوباره اضافه شد و شرایط واقعا آزار دهنده بود ولی به هرشکلی بود گذشت.

با توجه به اینکه ما تمام برنامه ریزی و رزرو ها رو در تیرماه انجام داده بودیم و مسافرت ما 6 ماه بعد بود و همچنین با نوسانات دلار و درهم ، در نتیجه مجبور بودیم مقداری دلار با قیمت 8300 تومن در تیرماه 97 بخریم.برای صبحانه و شام هم در راستای همون حمایت از کالای ایرانی که قبلا خدمتتون عرض کردم تصمیم گرفتیم مقداری غذا با خودمون ببریم.آجیل و مغز بسته بندی هم زیاد با خودمون بردیم.

تصویر 17

خب حالا که مقدمات کار انجام شده بود ما موندیم و 6 ماه فرصت برای برنامه ریزی سفر 6 روزه.چون مسابقات در ابوظبی برگزار میشد و مجبور بودیم دوبار به این شهر سفر کنیم باید برنامه رو جوری میچیدم که بتونیم پایتخت امارات رو هم خوب ببینیم. توی این مدت تمام نقشه های مترو و اتوبوس و نقاط دیدنی شهرهای دبی و ابوظبی رو در تلفن همراهم دانلود کردم .

تصویر 17.1(ستاره زرد هتل و پرچمهای سبز ترمینال اتوبوس)

همچنین قیمت تمام مسیرهای رو که قرار بود با تاکسی بریم با کمک گوگل مپ یاداشت کردم. من تمام سفرنامه های سایت لست سکند رو یک به یک خوندم و از مطالب مهمش با گوشیم عکس گرفتم که واقعا مفید بود بخصوص دوستانی که جدول زمانی حرکت اتوبوس ها و هزینه های مراکز دیدنی رو نوشته بودن که جا داره هم از نویسندگان عزیز و هم مسئولین سایت تشکر کنم.

و اما آخرین کار تهیه ویزا و پرداخت عوارض و گرفتن ارز مسافرتی بود

تصویر هزینه انواع ویزا امارات

با ارسال عکس پاسپور و پرداخت یک میلیون و هفتاد هزار تومن به آژانس بعد از 3 روز ویزای ما آماده بود.عوارض خروج از کشور رو هم اینترنتی پرداخت کردم و پرینتش رو با خودم بردم.به شعب مرکزی بانک ملی اهواز رفتیم وحواله 500 یورو با قیمت 11،800 تومن برای هر یورو گرفتیم .روبروی خود بانک دلالها یورو رو 12،000 تومن میفروختن.حیف وقتی که توی بانک تلف کردیم

خب حالا دیگه وقت سفررسیده پس ((بریم ،دبی دبی))

شروع سفر

روز اول دوشنبه 26 آذر 97(آغاز یک سفر رویایی)

از اهواز با ماشین شخصی حرکت کردیم و شب رو تهران خوابیدیم. هوای اهواز کاملا بهاری ولی مه آلود بود در طول مسیر اکثر کوه ها با برف پوشیده شده بودن.شب به تهران رسیدیم . هوا کاملا زمستونی بود .شما میتونید از 24 ساعت قبل تا 90 دقیقه مونده به پروازتون وارد سایت ماهان بشید و کارهای پذیرش انلاین و انتخاب صندلی رو انجام بدید.من هم دو صندلی در انتهای هواپیما و کنار پنجره انتخاب کردیم.هنگام خرید بلیط هواپیما رو AirBus 310 اعلام کرده بودن ولی هنگام انتخاب صندلی متوجه شدیم هواپیمای بزرگتر AirBus 340 رو برای پرواز آماده کردن.

روز دوم سه شنبه 27 آذر 97(بهشت کویر،دهکده دوستی)

ساعت 6 به پارکینگ فرودگاه رسیدیم.هوا کاملا بارانی بود.دمای امروز تهران بین 5 تا 11 درجه بود .ماشین رو در پارکینگ شماره 3 پارک کردیم و حدود ساعت 6 و 30 دقیقه رو بروی کانتر ماهان بودیم.کارهای پذیرش و مهر کردن پاسپورت حدود 1 ساعت طول کشید و ما ساعت 7و30 دقیقه از گیت عبور کردیم و به سمت شعبه بانک ملی رفتیم و 500 یورو رو تحویل گرفتیم و بعدش به سمت هواپیما رفتیم .

تصویر فرودگاه امام

تصویر بارانی فرودگاه امام

قسمت جلو هواپیما مسافرها همه ایرانی بودن ولی وقتی وارد قسمت عقب هواپیما شدیم نکته ای که نظر ما رو به خودش جلب کرد این بود که همه چینی هستن و فقط ما ایرانی بودیم.بعضی هاشون انگلیسی بلد بودن و تونستیم باهاشون ارتباط برقرار کنیم و صحبت کنیم.همشون برای کار به دبی میرفتن.پرواز ما ساعت 8 بود ولی ساعت 8و 20 دقیقه شد و هنوز هواپیما پرواز نکرده بود..با تاخیر نیم ساعته هواپیما ساعت 8 و 30 دقیقه پرواز کرد و بعد از حدود 2 ساعت به دبی رسیدیم.

تصویر صبحانه هواپیما

دمای امروز دبی بین 18 تا 27 درجه و کاملا آفتابی بود  و دیگه نیازی به کاپشن و لباس گرم نبود .خب حالا باید نیم ساعت ساعتهامون رو ببریم جلو.حدودا ساعت 11 به وقت محلی بود.خیلی زود ما رو به یه مترو راهنمایی کردن .

تصویر هواپیمای ماهان در فرودگاه دبی

تصویر مترو فرودگاه

بعد از حدود 15 دقیقه به ترمینال شماره 1 منتقل شدیم واز اونجا هم به قسمت کنترل پاسپورت و ویزا رفتیم .از این قسمت به بعد میتونید وای فای گوشی رو روشن کنید و از اینترنت رایگان فرودگاه استفاده کنید.

تصویر ترمینالهای سه گانه فرودگاه دبی

بعد از اسکن چشم به راهروی رسیدیم که کوله پشتی و کیف دستی ها رو اسکن میکردن .من به نگهبان جلوی دستگاه گفتم که مقداری دارو همراهمون هست و نمیدونیم که ورودشون ممنوع هست یا نه که با لبخند گفت نگران نباش زیاد سخت نمیگیریم و خیلی راحت رد شدیم.بعدش چمدونها رو برداشتیم و در ادامه به صرافی رفتیم و یه مقداری پول چنج کردیم.در فرودگاه هر 100 دلار رو با 361 درهم چنج میکردن .حالا ساعت 12 ظهر شده بود وما چون تور نخریده بودیم خبری هم از لیدر و ترانسفررایگان نبود.پس به سمت ایستگاه مترو حرکت کردیم.

مترو دبی

تصویر مترو دبی (اینترنت)

مترو در حال حاضر ارزان ترین وکاربردی ترین وسیله حمل و نقل دبی میباشد .از اولین ایستگاه تا آخرین ایستگاه حدودا 1 ساعت زمان میبره و حداکثر 7.5 درهم هزینه داره.همین مسیر رو بخواهید با تاکسی برید حدود 100 درهم میشه.

تصویر 25 نقشه کامل مترو ،تراموا ، مونوریل و ایستگاه های اتوبوس لینک شده به مترو

انواع مختلف کارت برای مسافرین قرار داده شده که برای کسایی که فقط یک روز میخوان از مترو استفاده کنن کارت قرمز و برای استفاده چند روزه کارت نقره ای بصرفه ترینه.

تصویر 26 (نرخ بلیط مترو)

تصویر 27 (تقسیم بندی واگنها)

تصویر 28 (ساعت کار مترو)

برای هر نفر یک کارت جدا باید بگیرید.برای کودکان زیر 5 سال استفاده از مترو رایگانه.فاصله دو ایستگاه با هم حدود 3 دقیقه و هر 5 دقیقه یک قطار به ایستگاه میرسه پس زیاد برای سوار شدن عجله نکنید.مترو دبی شامل دو خط قرمز و سبز میشه که خط قرمز در اکثر مراکز دیدنی ایستگاه داره.

ما همون ابتدا دوتا کارت نقره ای گرفتیم و هر کدوم رو 250 درهم شارژ کردیم.یک چمدون حدود یک متری هم داشتیم که انتظامات مترو گفت مشکلی نیست و به راحتی میتونید اون رو با مترو ببرید.جالب اینکه خود مترو هم محل قرار دادن چمدان تو بعضی از واگن هاش داشت.هتل ما دقیقا نزدیک ایستگاه بعد از فرودگاه بود.

تصویر 29 (ستاره زرد هتل )

خیلی راحت ودر عرض 2 دقیقه و پرداخت 3 درهم برای هر نفر به ایستگاه GGICO رسیدیم و با 4 دقیقه پیاده روی به هتل رسیدیم.با احترام به سمت ما اومدن و چمدونها رو از ما گرفتن.پذیرش هتل به زبان های انگلیسی و فیلیپینی صحبت میکردن و خیلی زود با امضای چند برگه و پرداخت 1233 درهم ما رو به سمت اتاق راهنمای کردن .اتاق نسبت بزرگی بود.هتل خیلی ساکت و خلوت بود.همون ابتدا از اونها خواستیم که یخچال رو خالی کنن و دوتا دمپای برامون بیارن.

تصویر30 (فاصله هتل تا ایستگاه مترو )

تصویر 31

تصویر 32

تصویر 33

اولین برنامه ما رفتن به باغ گلها بود.بعد از کمی استراحت ساعت 13و30 دقیقه از هتل خارج شدیم و به سمت ایستگاه مترو GGICO رفتیم.

تصویر 34 (ایستگاه مترو جی جی کو)

خط قرمز فقط سه تا ایستگاه زیر زمین داره و دقیقا از خیابان معروف شیخ زاید میگذره و میتونید این خیابون رو از بالا تماشا کنید.وقتی از مترو به خیابان شیخ زاید و ساختمونهاش نگاه میکنید حس میکنید که دارید یک فیلم هالیوودی مربوط به آینده رو تماشا میکنید.

تصویر 34.1 ایستگاه های مترو خیابان شیخ زاید (اینترنت)

بعد از حدود 35 دقیقه به ایستگاه امارات مال رسیدیم.7.5 درهم هزینه مترو شد.ایستگاه اتوبوس دقیقا پیش ایستگاه مترو بود. این رو هم اضافه کنم که با همون کارت مترو میتونید از اتوبوس هم استفاده کنید.در امارات مال اینترنت رایگان وجود داره ولی باید شماره تلفن همراهتون رو بدید تا اس ام اس فعال سازی براتون ارسال بشه در نتیجه باید سیمکارتتون حتما روشن باشه که شامل رومینگ میشه .اتوبوس شماره 105 در ساعت 14 و 25 دقیقه بدون توقف به سمت باغ گلها حرکت کرد و بعد از 25 دقیقه به مقصد رسید و 5 درهم از کارت نقره ای ما کم کرد.دوتا باغ کنار هم بودن .یکی باغ پروانه و دیگری باغ گلها که باغ پروانه تو برنامه ریزی ما جای نداشت.

Miracle Garden

تصویر 34.2 باغ معجزه (اینترنت)

باغ گلها یا باغ معجزه سه تا در ورودی داره.هزینه ورودی باغ گلها برای بزرگسالان 50 درهم برای زیر 12 سال 40 درهم و برای زیر دوسال رایگان بود.

تصویر 35 ورودی باغ معجزه

در ورودی باغ کیف و کول پشتی ما رو گشتن که غذا با خودمون نبریم داخل .ما بسته های پسته و گردو رو تو جیب شلوارمون گذاشته بودیم و فقط یک بسکویت در کوله پشتی گذاشته بودیم که اول آقای نگهبان گفت اون رو توی کمد مخصوص جلوی در بزارید ولی دوباره نظرش عوض شد و گفت با خودتون ببرید داخل .البته ما داخل باغ اصلا از خوردنیها استفاده نکردیم .واقعا باغ معجزه بود .آخه چطور میشه تو شهری که هیچ زمینی برای کشاورزی نداره همچین بهشتی ساخت.حسابی تو باغ گشتیم و عکس گرفتیم ولی عکس گرفتن کی بود مانند دیدن!!!!باید از نزدیک این باغ رو دید تا به معجزه بودن اون رسید.در باغ هر ساله تغییرات ایجاد میکنن و با عکس های سال گذشته که مقایسه میکردم این تغییر محسوس بود.

تصویر 36

تصویر 37

تصویر 38

برای گشتن کل باغ حدود 2ساعت کافیه .در کل من به باغ گلها نمره 7 از 10 میدم.

ساعت 16 شده بود که از باغ خارج شدیم .کمی در خروجی باغ نشستیم و پسته و گردو خوردیم وبعد به سمت تاکسی ها رفتیم تا به قسمت دوم برنامه امروز یعنی دهکده جهانی بریم.تاکسی ها همه تاکسی متر دارن و نیازی به نگرانی بابت گرفتن کرایه اضافه نیست.حدود 25 دقیقه در تاکسی بودیم و 27 درهم پرداخت کردیم.

Global Village

بلیط ورودی برای هر نفر 15 درهم بود.اینجا هم ورود غذا ممنوع بود و کیف ها رو میگشتن.

وسعت دهکده خیلی زیاد بود و ما چند بار استراحت کردیم و دوباره به گشتن ادامه دادیم.محیط عالی و زیبای داشت ،هوا هم عالی بود و دیدن غرفه ها و مردم کشورهای مختلف در کنار یک دیگه واقعا لذت بخش بود.

تصویر 40

ما چون قصد خرید نداشتیم حدود 2 ساعت و نیم بین غرفه ها پیاده روی کردیم .غرفه ایران خیلی خیلی زیبا بود و چیدمان خیلی خوبی داشت .

تصویر 41 غرفه ایران

تصویر 42 نمایی داخلی غرفه ایران

تا دلتون بخواد رستوران و فست فود هم وجود داره.برای گشتن کل دهکده چیزی حدود 4 ساعت لازمه ولی ما چون روز شلوغی داشتیم بعضی از غرفه ها رو نرفتیم.

تصویر 43

تصویر 44

این نکته رو به یاد داشته باشید که روز دوشنبه ورود آقایون مجرد ممنوعه!!!!.ما حواسمون بود شما هم حواستون باشه.

تصویر 45

تصویر 46

در کل فکر میکنم نمره 7.5 از 10 برای این دهکده خوب باشه.

ساعت 19 بود که از دهکده خارج شدیم و سوار اتوبوس شماره 103 به سمت میدان اتحاد (union)شدیم.اتوبوس اصلا توقف نداشت و بعد از 50 دقیقه به اتحاد رسیدیم .هزینه هر نفر 10 درهم شد. 4 دقیقه تا ایستگاه مترو پیاده روی کردیم.سوار مترو شدیم و بعد از 7 دقیقه به ایستگاه GGICO رسیدیم .هر نفر 3 درهم.رفتیم هتل شام خوردیم و دوش گرفتیم و ساعت 10 خوابیدیم چون فردا روز شلوغ و پر هیجانی در انتظار ما بود.

روز سوم چهارشنبه 28 آذر 97(شوق دیدار تیم محبوب)

تا حالا شده با یه حس خوب از خواب بیدار بشید و روزتون رو با شوق خاصی شروع کنید؟امروز قرار بود برای اولین بار بازی تیم محبوبم رو از نزدیک ببینم و حالم خیلی خوب بود.ساعت 6 و 30 دقیقه از خواب بیدار شدیم و سریع آماده شدیم و ساعت 7و15 دقیقه از هتل زدیم بیرون.دمای هوای دبی امروز بین 18 تا 26 درجه بود.مقصد ما ابوظبی بود و اول باید به ترمینال ابن بطوطه میرفتیم.از ایستگاه GGICO تا ابن بطوطه درحالت عادی 45 دقیقه زمان لازم بود اما بعلت تعمیرات در ایستگاه Nakheel Harbour باید یک ایستگاه قبل از ابن بطوطه پیاده میشدیم و با اتوبوس های رایگان به ترمینال ابن بطوطه منتقل بشیم که کلا 1 ساعت زمان برد و 7.5 درهم هم پرداخت کردیم.

تصویر46.1 (ایستگاه 38 در حال تعمیر)

تصویر47 (فاصله ایستگاه مترو تا ایستگاه اتوبوس ابن بطوطه )

تصویر ایستگاه اتوبوس ابن بطوطه

ساعت 8و15 دقیقه شده بود و اتوبوس بعدی ابوظبی ساعت 8و35 دقیقه حرکت میکرد.

تصویر اتوبوس دبی به ابوظبی

تصویر نمای داخلی اتوبوس

اتوبوس سر ساعت حرکت کرد وبعد از حدود 1ساعت و 45 دقیقه به ترمینال مرکزی ابوظبی رسیدیم .دمای شهر ابوظبی بین 20 تا25 درجه بود.25 درهم از همون کارت نول پرداخت کردیم .اگه قصد دارید در ابوظبی از اتوبوس استفاده کنید باید بلیط بخرید و کارت نول اینجا کاربرد نداره.

تصویر ترمیتال مرکزی ابوظبی

درطول مسیر دبی تا ابوظبی یک ایستگاه به نام الشهامه وجود داره واتوبوس چند دقیقه توقف داره تاکسی هم به اندازه کافی هست.برای کسانی که فقط هدفشون رفتن به جزیره تفریحی یاس هست میتونن اونجا پیاده بشن و با تاکسی و پرداخت 45 درهم خودشون رو به یاس لند برسونن که هم در وقت و هم هزینه صرفه جوی کنن.ولی ما هدفمون این بود که شهر ابوظبی رو هم ببینیم.

ابوظبی

شهر ابوظبی از لحاظ تمیزی و خیابان بندی چند درجه از دبی بالاتره.خیابانهای پهن ،فضای سبز زیاد تر،خونه های یک شکل و هم ارتفاع زیبای خاصی به شهر داده بود.تمیزی شهر کاملا مشهود بود.از ترمینال خارج شدیم و تاکسی گرفتیم .حدود 40 دقیقه طول کشید تا به جزیره یاس برسیم که چند بار راننده راه رو اشتباهی رفت و باعث شد هزینه از 70 درهم به 85 درهم برسه .

Yas Island

تصویر 52 جزیره یاس

جزیره یاس شامل مرکز خرید یاس مال و فروشگاه ایکیا شعبه ابوظبی و مراکز تفریحی فراری ورد ،پارک آبی یاس ، دنیای برادران وارنر و همچنین پیست مخصوص مسابقات فرمول یک،زمین گلف،و چند هتل شیک میشه.

تصویر 52.1

در مورد دنیای برادران وارنر که در سال 2018 افتتاح شده یه توضیح کوچک بدم که این شرکت معروف هالیوودی یک پارک سرپوشید بازی و تفریح که بیشتر بدرد بچه ها میخوره ساخته و تمام کارتونها و فیلمهای معروفش رو به این مرکز اورده که البته جزو برنامه ما نبود

Screenshot_20190216-193802_Word.jpgما ابتدا به فراری ورد رفتیم که خیلی راحت به اینترنت رایگان اونجا وصل شدیم و ووچر روتوی گوشیم پیدا کردم و به فروشنده که یک جوان حدود 18 ساله اماراتی بود نشون دادم با پرداخت 330 درهم دو عدد بلیط کمبو فراری ورد و پارک آبی یاس رو خریدم.

تصویر 53 ورودی فراری لند

ساعت 11و 15 دقیقه شده بود و اتوبوس پشت اتوبوس بود که بازدید کننده جلوی در ورودی فراری ورد پیاده میکرد.جمعیت زیادی اومده بودن .خیلی شلوغ شده بود.ما تصمیم گرفته بودیم ظهر که هوا گرم تر بود اول به پارک آبی بریم و بعد به فراری ورد برگردیم.از فراری ورد تا پارک ابی حدود 12 دقیقه پیاده راه بود ولی ما راه رو اشتباهی رفتیم که باعث شد 25 دقیقه پیاده روی کنیم.درب پاک آبی و دنیای برادران وارنر دقیقا رو بروی هم دیگس و حدود 2 دقیقه پیاده روی داره.

Yas Water Word

هنگام ورود حسابی کول پشتی و کیف ها رو گشتن .ورود مواد غذای ممنوع. ساعت کار پارک آبی از 10 تا 17 بود.بعد از ورود به سالن اصلی ابتدا یک عدد کمد کوچک کرایه کردیم.برای لباسهای ما دونفر کافی بود.

تصویر 54 کمد سایز کوچک

تصویر 55 کمد سایز متوسط

حوله هم با خودمون اورده بودیم .اونجا حوله رو 40 درهم کرایه میدادن.بعد خیلی زود وارد محوطه اصلی پارک ابی شدیم

من آدم سرمایی هستم و خیلی زود سرما میخورم به همین خاطر چندبار قبل از سفرتصمیم گرفتم پارک آبی رو از برنامه حذف کنم و این استرس رو داشتم که هوا سرد باشه و نتونیم تو آب بریم و پول الکی خرج کنیم ولی هوا کاملا آفتابی وبرای آب بازی عالی بود. پارک آبی واقعا لذت بخش بود با اینکه تقریبا فصل زمستون رسیده بود ولی اصلا احساس سرما نکردیم.کرم ضدآفتاب و دمپایی هم اصلا لازم نبود.کلا چیز به نام صف وجود نداشت و خیلی راحت میتونستید هر بازی رو چند بار انجام بدید .فقط یه سرسره سقوط آزاد به نام Liwa Loop داشت که معمولا 3 یا 4 نفر تو صف بودن .اکثر توریستها روس بودن.ظاهرا چون فصل سرما بود استقبال کمی از بازی های آبی میشه ولی از من میشنوید پارک آبی کشور امارات رو حتما زمستون امتحان کنید .فاصله بازی ها هم زیاد نبود و به راحتی میتونستید همه بازیها رو انجام بدید.ترن معلق Bandit Bomber هم داره که تقریبا کل پارک رو دور میزنه .هیجانش خیلی بالاست .برای انجام کل بازیها حدود 1ساعت و نیم کافی بود ولی ما بعضی هارو دوبار انجام دادید و حدود 2 دوساعت تو پارک بودیم .توصیه میکنم حتما سرسره Liwa Loop و ترن معلق رو امتحان کنید.نمره پارک ابی از نظر من 9 از 10 بود.

از پارک آبی خارج شدیم و حدود 12 دقیقه بعد درساعت 14 و 30 ورودی فراری ورد بودیم.

Ferrari World

تصویر 56

طبق معمول ورود غذا و نوشیدنی ممنوعه وکاملا کنترل میشه.اینترنت رایگان موجوده و سرعت قابل قبولی داره.ساعت کار از 11 تا 20 .همه چیز قرمز رنگ بود و تم کریسمس رو داشت.

تصویر 57

در ابتدا ورود کمی سردرگم شدیم .در همون ورودی میتونید نقشه کلیه بازیها رو بگیرید ما فقط بازی های خط قرمز رو انجام دادیم.تقریبا پارک خالی شده بود و از ازدحام ساعت اولیه دیگه خبری نبود و کلا زیاد تو صف نبودیم و خیلی راحت تونستیم بازی ها رو انجام بدیم.اول از همه رفتیم سوار ترن Fiorano GT  شدیم .ترن به دو شکل دو ردیف ماشین بودن که حس مسابقه دادن رو به آدم القا میکنه.زیاد هیجان نداشت ولی بد نبود.بعد به سراغ ترن هوایی Formula Rossa معروف رفتیم.

تصویر 58 ترن مشهور Formula Rossa (اینترنت)

ترن به شکل ماشینهای فرمول 1 طراحی شده .برای سوار شدن دو صف وجود داره .یکی برای صندلی ردیف جلو و یک صف برای بقیه صندلی ها.ما هر دو رو تست کردیم . سرعت در 2 ثانیه به 100 و بعد از 5 ثانیه به 240 کیلو متر بر ساعت میرسه .توصیه میکنم حتما روی صندلی جلو بشینید تا سرعت 240 واقعی رو حس کنید و نشستن در صندلی های ردیف بعد تا حدود این حس رو از بین میبره.یه عینک هم بهتون میدن که بتونید چشماتون رو باز نگه دارید .عینک من در همون استارت اول پرت شد ولی من چشمام رو باز نگه داشتم . فوق العاده بود.چون صف وجود نداشت دوبار تست کردیم و لذت بردیم.

تصویر 59

تصویر 60

بعدا از اون رفتیم به یه سینمای چند بعدی .از خانمی که جلوی در بود پرسیدم ارزش دیدن داره .گفت برای بزرگسالان یک بار ارزشش رو داره.پس ما هم رفتیم داخل.فیلم بطور کلی درباره تست ماشینهای فراری توسط سباستین فتل مشهور بود و واقعا برای یک بار ارزش دیدن داشت.بعد به سراغ یه ترن هوای دیگه به اسم Flying Aces رفتیم.همینطور که از اسمش پیدا بود مثل پرواز هواپیما بود .اول از یک تونل تاریک که شبیه سنگرهای جنگ جهانی دوم بود رد شدیم و بعد هم سوار ترن زرد رنگ شدیم که واقعا دلهره آور بود.دو بار چرخش 360 درجه داشت .بنظرم ترسناک ترین ترن فراری ورد بود.در کل حدود 4 ساعت برای فراری ورد کافیه ولی ما چون بازیهای اصلی رو انجام داده بودیم و با توجه به خلوت بودن بازیها بعد از 2 ساعت از فراری ورد خارج شدیم .نمره کلی 7 از 10.

کمی خسته شدیم ولی از برنامه جلو تر بودیم.قرار بود تا ساعت 6و نیم در فراری ورد باشیم بعد به ورزشگاه بریم ولی الان ساعت 4 و نیم بود و ما از فراری ورد خارج شده بودیم پس تصمیم گرفتیم به مسجد شیخ زاید بریم.با تاکسی حدود 35 دقیقه تو راه بودیم و 55 درهم پرداخت کردیم.

مسجد شیخ زاید

محوطه مسجد بسیار بزرگ بود و عظمت مسجد از دور پیدا بود.

تصویر 61

ما رو به یه گنبد بزرگ شیشه ای هدایت کردن.با آسانسور به طبقه پایین رفتیم.

تصویر 62 ورودی مسجد

جمعیت خیلی زیادی در طبقه پایین بودن. اول پشیمون شدیم و خواستم برگردیم ولی خب این همه راه تا اینجا اومده بودیم.برای ورود ابتدا باید ثبت نام الکترونیکی میکردیم .تبلت های قرار داده شده بود که اطلاعات خود مون رو وارد کردیم بعدش هم یک دستبند آبی رنگ به ما دادن.

تصویر 63 ثبت نام الکترونیکی

وارد یک صف طولانی شدیم که البته با سرعت خیلی زیاد جلو میرفت از این مرحله به بعد به خانم ها و آقایونی که لباس پوشیده نداشتن لباس مخصوص میدادن و بعد وارد یک تونل خیلی طولانی شدیم که البته کل مسیر رو راهروی متحرک قرار داده بودن .

تصویر 64 تونل ورودی مسجد

حدود 15 دقیقه طول کشید تا به آسانسور رسیدیم و بعد از بالا اومدن با آسانسور مسجد سفید رو بروی ما بود .

تصویر 65

هوا تاریک شده بود.عکس های خیلی خوبی گرفتیم ولی جمعیت زیادی تو مسجد بود و حرکت به کندی انجام میشد.یکم تو محوطه مسجد نشستیم و از هوا و فضای خوب اونجا استفاده کردیم.مقبره شیخ زاید بنیان گذار امارات هم در محوطه پشت مسجد قرار داشت که البته اجازه بازدید نمیدادن .در کل ارزش اومدن رو داشت .

تصویر 66

تصویر 67

تصویر 68

حدود 1 ساعت تو مسجد بودیم و ساعت 19 از مسجد خارج شدیم.نمره کلی 7 از10

طبق نقشه گوگل مپ از مسجد شیخ زاید تا استادیوم حدود 25 دقیقه پیاده فاصله بود . با توجه به زمان باقیمانده تا مسابقه فوتبال تصمیم گرفتیم پیاده به سمت ورزشگاه بریم ولی جهت اطمینان از یکی از پرسنل هم پرسیدیم که گفت باید کل مسجد رو دور بزنید و از اونجا به سمت ورزشگاه بریم.مسجد خیلی بزرگ بود و فقط حدود 15 دقیقه طول کشید تا به در پشتی مسجد برسیم.

تصویر 68.1 فاصله مسجد تا ورزشگاه

دیگه خسته شده بودیم و تصمیم گرفتی که با تاکسی به ورزشگاه بریم به همین خاطر به سمت حراست در پشتی مسجد رفتم تا بپرسم که از کجا باید سوار تاکسی بشم .رو بروی در مسجد صف طولانی از ماشینهای شاسی بلند و گرون قیمت بود که کمی برام عجیب بود .حتی ماشینهای مک لارن و لامبورگینی رو هم از نزدیک زیارت کردیم .ماشین ها بعد از بازرسی وارد محوطه بزرگ پشت مسجد میشدن.به سمت نگهبان رفتم و گفتم میخوام به ورزشگاه برم از کجا باید سوار تاکسی بشم .پرسید بلیط داری گفتم بله .گفت میشه ببینم .من هم بلیط رو نشون دادم.گفت توی بلیط نوشته باید از درب A وارد ورزشگاه بشید .بعدش با دست به اتوبوسهای زیادی که تو محوطه پشتی مسجد پارک شده بودن اشاره کرد و گفت سوار اتوبوسی بشید که با حرف A مشخص شده باشه.چقدر خوشحال شدیم و سریع سوار اتوبوس شدیم .الان متوجه شدیم که اون راننده های ماشینهای گرون قیمت هم برای بازی اومده بودن ومسئولین برگزاری مسابقه از محوطه پشت مسجد به عنوان پارکینگ استفاده کرده بودن.10 دقیقه بعد روبروی در ورزشگاه بودیم.

ورزشگاه شیخ زاید (بازی نیمه نهایی)

صف خیلی طولانی بود ولی خیلی زود وارد شدیم.

تصویر 69

روبروی گیت بازرسی گفتن که ورود غذا ،آب و پاور بانک ممنوعه.هیچ راه برگشتی وجود نداشت و مجبور بودم پاور بانک رو بهشون بدم.پردتش کردن تو سطل آشغال .ساعت 20 وارد ورزشگاه شدیم و خیلی زود صندلی خودمون رو پیدا کردیم.

تصویر 70

مراسم ابتدای بازی تازه داشت شروع میشد . بیشتر شبیه کنسرت بود تا مسابقه فوتبال . سیستم صوتی ورزشگاه عالی بود و آهنگهای زیبای پخش میکرد.مجری برنامه هم با هیجان خیلی زیاد برنامه رو اجرا میکرد و مرتب تماشاگرا رو به رقص و تشویق دعوت میکرد.کاملا خستگیمون در رفته بود و سرحال شدیم.اصلا نفهمیدیم نیم ساعت چطور گذشت و کی بازی شروع شد.

تصویر 71

ورود آب به ورزشگاه ممنوع بود و مجبور شدیم هر بطری آب کوچک رو 5 درهم بخریم.حس خیلی خوبی داشتم کنار مردم مختلف دنیا که از کشورهای اسپانیا ، پاکستان ، افغانستان ، نروژ ، نیجریه ، فرانسه ..... نشسته بودیم و بازی تیم محبوبم رو از نزدیک میدیدم . چقدر جو ورزشگاه عالی بود و واقعا لذت بردیم.یک خانواده سوری هم پیش ما نشسته بودن که پدر و مادر خانواده اصلا اهل فوتبال نبودن و سرشون همش تو گوشی بود و ولی بخاطر پسر و دختر نوجونشون اومده بودن به ورزشگاه و بچه هاشون چقدر ذوق کرده بودن.تیم رئال با نتیجه 3 بر 1 کاشیما ژاپن رو شکست داد و ما خوشحال ورزشگاه رو ترک کردیم.

تصویر 72

در هنگام خروج پاور بانک ها و دیگر وسایلی رو که هنگام ورود از تماشاگرها گرفته بودن روی میزبزرگی چیده بودن که متاسفانه پاور بانک من بینشون نبود.چیز خیلی جالب اینکه تا دلتون بخواد رژ لب و وسایل آرایشی اونجا بود که نمیدونم صاحباشون بین اونهم لوازم آرایش چطور میخواستن لوازمشون رو پیدا کنن.امتیاز کلی 9 از 10

ساعت 10 و 30 دقیقه از ورزشگاه خارج شدیم .حدود 32 هزار نفر تماشاگر اومده بود ولی اصلا فکری به حال برگشتشون که عمدتا توریست های بودن که از دبی خودشون رو به ابوظبی رسونده بودن نکردن.یکم پیاده رفتم تا از ورزشگاه دور بشیم.اصلا تاکسی هم نبود .توی تمام مطالبی که خونده بودم گفته شده بود که آخرین اتوبوس ساعت 11 از ابوظبی به سمت دبی حرکت میکرد و الان ساعت 22 و 45 بود و ما ناامید از رسیدن به اتوبوس تصمیم گرفتم که هزینه 300 درهمی کرایه تاکسی رو به جون بخریم .همین طور که منتظر تاکسی بودیم یک جوان هندی به سمت ما اومد و گفت می خواید برید دبی؟ما هم گفتیم بله .دوباره گفت میخواید با هم تاکسی بگیریم و به ترمینال مرکز ابوظبی بریم و از اونجا به دبی بریم .ما گفتیم که دیگه به اتوبوس نمیرسیم و باید با تاکسی بریم ولی آقای هندی گفت آخرین اتوبوس ساعت 23 و 30 حرکت میکنه .بالاخره تونستیم تاکسی بگیریم و 20 دقیقه بعد رو بروی ترمینال بودیم که کرایه تاکسی 30 درهم شد و ما چون دونفر بودیم 20 درهم دادیم.

تصویر فاصله ورزشگاه تا ترمینال مرکزی ابوظبی(پرچم سبز)

وقتی رسیدیم دیدیم که تا ساعت 12 اتوبوس به دبی وجود داره.بطور کلی از ابوظبی به دبی و بلعکس دو ایستگاه وجود داره یکی الغبیبه به ابوظبی و دیگری ابن بطوطه به ابوظبی.تقریبا هر 15 تا 25 دقیقه یک اتوبوس حرکت میکنه.ترمینال الغبیبه به هتل ما نزدیکتر بود پس با اتوبوس الغبیبه به دبی برگشتیم.حدود 2 ساعت طول کشید تا به ترمینال الغبیبه برسیم .کرایه هم همون 25 درهم.

ساعت 1 و 20 دقیقه شب بود .اینقدرروز شلوغی داشتیم که کلا یادمون رفت نهار بخوریم و جالب اینکه توی این دوروز خیلی کم گرسنمون میشدیم. دوبار با همون اقای هندی که ظاهرا باز هتلش هم بر حسب اتفاق پیش هتل ما بود تاکسی گرفتیم و بعد از بیست دقیقه به هتل رسیدیم 30 درهم هزینه تاکسی شد که ما 20 درهم دادیم .تقریبا ساعت 2 بود که به اتاق رسیدیم. بلا فاصله بیهوش شدیم .روز فوق العاده و فراموش نشدنی داشتیم