سفر به دبی و ابوظبی با طعم مادرید

گران‌ترین شهر خاورمیانه کجاست؟ +تصاویر
17 فروردین 1398 09:00

روز چهارم پنج شنبه 29 آذر 97(رقص آب و نور)

بخاطر روز شلوغی که دیروز داشتیم امروز کمی دیرتر بیدارشدیم.بعداز خوردن صبحانه ساعت 9و30 دقیقه از هتل خارج شدیم.دمای امروز بین 18 تا 28 درجه بود . مقصد اول بازار ابن بطوطه .4 دقیقه پیاده روی تا ایستگاه مترو GGICO ، سوار مترو شدن و پرداخت 7.5 درهم و بعد اتوبوس رایگان تا ابن بطوطه که حدود 1 ساعت بعد درابن بطوطه مال بودیم. نکته جالبی که همه جا رعایت میشد اینکه فقط کافیه بود شما روبروی خط عابر پیاده به ایستید تا ماشین ها متوقف بشن و همیشه اولویت با عابر پیاده بود .حدود ساعت 10و45 دقیقه بود و بازار خلوت .

مال ابن بطوطه

ما در مال ابن بطوطه 100 دلار رو با 362 درهم چنج کردیم.اینترنت رایگان هم وجود داشت و با یه ثبت نام ساده میتونستید به وای فای وصل بشید و نیاز به روشن کردن سیمکارت نبود.

تصویر 73

حدود 1ساعت و 45 دقیقه در قسمت های مختلف بازار که هر قسمت از اون طبق معماری یکی از 6 کشور ایران،مصر،چین،هند،اسپانیا و تونس ساخته شده بود پیاده روی کردم .

تصویر 74

چیزی که بیشتر در این بازار جلب توجه میکرد احترام به فرهنگها خارج از هر گونه تعصب بود.واقعا احساس غرور میکردیم که یک تالار کامل طبق معماری ایران ساخته بودن.از دیگر زیبایی های مال ابن بطوطه آسمان مصنوعی اون بود که واقعا زیبا بود .امتیاز کلی 7 از 10

تصویر 75

ساعت 12و 30 دقیقه از ابن بطوطه خارج شدیم .مجددا سوار مترو شدیم وبعد از 45 دقیقه به ایستگاه میدان اتحاد رسیدم.هزینه مترو 7.5 درهم.با 5 دقیقه پیاده روی به مال الغریر رسیدیم

مال الغریر

کمی در طبقات مختلف قدم زدیم و قیمت ها رو برسی کردیم.در اینجا از اینترنت رایگان خبری نبود.حدود 1 ساعت در مال بودیم و بعد به سمت ایستگاه مترو اتحاد حرکت کردیم.امتیاز کلی 5 از 10

در میدان اتحاد یک جوجه گریل شده با نون و ترشی و سالاد و چند نوع سس با قیمت 25 درهم برای نهار خریدم و به هتل بردیم .با مترو از ایستگاه اتحاد تا ایستگاه GGICO حدود 7 دقیقه زمان لازم بود و 3 درهم هم پرداخت کردیم .به هتل رفتیم حدود ساعت 14و30 بود و ما تا ساعت 17 استراحت کردیم.برنامه بعد از ظهر ما دبی مال بود.با مترو تا دبی مال حدود 30 دقیقه و 5 درهم بود.از خود ایستگاه مترو تا دبی مال به وسیله یک تونل به هم وصل بود که کل مسیر رو میتونید با راهرو متحرک طی کنید

دبی مال

هر چی از زیبای این بازار بگم باز کم گفتم.دبی مال بزرگترین مال دنیاست و هر مارک و برندی که مد نظر شما باشه اینجا میتونید پیدا کنید .

تصویر 76

هر قسمت هم به شکل بسیار زیبا و با سلیقه تزیین شده بود .جمعیت زیادی توی مال بودن حدود 3 ساعت قدم زدیم و مقداری خرید کردیم.یک پیست برای اسکیت ، یک آکواریوم صفحه ای و بزرگترین ال ای دی دنیا هم توی دبی مال هستن.اینترنت رایگان هم به راحتی قابل حصوله.

تصویر 77

تصویر 78

بعد از گشت حسابی به سمت فوارهای معروف کنار دبی مال رفتیم تا نمایش زیبایی اونها رو ببینیم.جمعیت زیادی منتظر بودن .ما خودمون رو به پل رو بروی فوارها که بهترین مکان برای تماشا بود رسوندیم .

تصویر 79 بهترین محل برای تماشای رقص فوارها

راس ساعت 21 و 30 دقیقه مراسم شرو ع شد.یک آهنگ از سلطان مرحوم پاپ دنیا پخش میشد و آب و نور هم با زیبای هرچه تمام تر با اون میرقصیدن .حس بی نظیری داشت. بعد از اون در ساعت 20و45 دقیقه نوبت به نورپردازی بر روی برج خلیفه به همراه موزیک بود که اون هم فوق العاده بود.

تصویر 80 بلند ترین ساخته بشر

این برنامه هم هر نیم ساعت تکرار میشه .دوباره به دبی مال برگشتیم و تا حدود ساعت 22و30 دقیقه اونجا بودیم.امتیاز کلی 9 از 10

به سمت استگاه مترو رفتیم . زمان 30 دقیقه هزینه 5 درهم.ساعت 23و 45 دقیقه به هتل برگشتیم

روز پنجم جمعه 30 آذر 97(صحرا گردی در شب یلدا)

برنامه اول امروز ما رفتن به اوتلت مال بود. دمای امروز دبی بین 20 تا 27 درجه و کاملا آفتابی بود.با توجه به قیمتهای که در این چند روز در مال های مختلف دیده بودیم امید زیادی داشتیم که بتونیم خرید خوبی داشته باشیم.امروز جمعه بود وشروع به کار مترو از ساعت 10 بود و اتوبوس مد نظر ما ساعت 9 و30 دقیقه از ترمینال الغبیبه حرکت میکرد پس باید با تاکسی خودمون رو میرسوندیم.

تصویر 80.1 ساعت حرکت اتوبوسهای اوتلت مال از ترمینال دبی

البته شما میتونید از شاتل های مخصوص خود اوتلت مال استفاده کنید .فقط کافیه تاریخ و اسم هتل رو براشون ایمیل کنید تا اونها نزدیکترین ایستگاه شاتل رو براتو بفرستن ولی هتل ما شاتل نداشت و اولین شاتل روز جمعه هم ساعت 11 حرکت میکرد که بدرد ما نمیخورد.ساعت 9 از هتل خارج شدیم .تاکسی گرفتیم و 15 دقیقه بعد در ترمینال بودیم 20 درهم پرداخت کردیم.

تصویر 81 ترمینال الغبیبه

سوار اتوبوس شماره 66 شدیم و اتوبوس به موقع حرکت کرد.حدود 50 دقیقه در مسیر بودیم و 7.5 درهم پرداخت کردیم.نکته ای که نظر ما رو به خودش جلب کرد وجود مجتمع های بزرگ و بلند مسکونی درطول مسیر بود .با اینکه از شهر دور شده بودیم ولی هنوز ساختمانها بلند بود.ساعت 10 و 20 دقیقه از اتوبوس پیاده شدیم و حدود 10 دقیقه پیاده روی کردیم تا به اوتلت مال رسیدم.

اوتلت مال

کاملا خلوت بود و ما تقریبا جزو اولین نفراتی بودیم که وارد مال شدیم(آخه کی اول صبح جمعه میاد وسط بیابون) خبری هم از اینترنت رایگان نبود.وقتی قیمتها رو دیدیم کلی تو ذوقمون خورد.مال کلا دو طبقه داشت و با دوساعت نیم همه فروشگاه ها رومیشه دید .

تصویر 82

یه توضیح درباره ای اوتلت بدم که اگر دنبال مارک های معروف مثل Puma ,Zara , Adidas ,… برای خرید هستید ارزش داره که وقت بزارید و این همه راه برید چون اونجا میتونید چیزهای خوب با قیمت مناسب پیدا کنی .البته یه مشکل کوچک هم وجود داره که همه سایز و همه رنگ گیرتون نمیاد و دست شما مثل فروشگاه های مرکز شهر بازنیست. ولی اگه با این تفکر که اینجا همه چیز مجانیه و خریدهای زیادی میتونید بکنی بهتون توصیه میکنم وقتتون رو هدر ندید.همه جنس ها تخفیف خوبی خورده بودن ولی با درهم 3 هزار تومن دیگه دنیا برای ما ایرانی ها به زیبایی قبل نبود.ما هم چند خرید کوچک کردیم و دست از پا درازتر به سمت ایستگاه اتوبوس حرکت کردیم .در هنگام خروج از اطلاعات مال پرسیدیم که میتونیم با شاتلهای مال برگردیم که گفتن تا ساعت 16 تمام شاتلها پر هستن.سعی کنید هنگام ورود ابتدا در قسمت اطلاعات برای برگشت اسم نویسی کنید.نمره کلی 6 از 10

حدود 12 دقیقه پیاده روی کردیم تا به ایستگاه اتوبوس رسیدیم .طبق برنامه اتوبوس ساعت 12و 25 به استگاه میرسید .با عجله به سمت ایستگاه حرکت کردیم حدود 12 و 20 بود که از دور دیدیم اتوبوس از ایستگاه خارج شد و مجبور شدیم کل مسیر رو برگردیم و تاکسی بگیریم.تقریبا 30 دقیقه بعد به هتل رسیدیم که 63 درهم هزینه تاکسی شد.ساعت 13 بود و ساعت 15 برنامه سافاری داشتیم.کمی استراحت کردیم ونهار خوردیم و بعد از پذیرش هتل تماس گرفتن که ساعت 15 در لابی هتل باشید ماشین میاد دنبالتون.یکم وقت داشتیم و یه چرخی تو هتل زدیم .هتل ما کاملا آروم بود و به ندرت توریست میدیدیم .یه استخر آب گرم و سالن بدنسازی کامل هم داشت که اصلا وقت نشد ازشون استفاده کنیم.

تصویر 83 استخر هتل

هتل خیلی تمیز بود و ما ایراد خاصی ندیدیم .هر روز اتاق ها تمیز میشد و 4 عدد آب معدنی کوچک شارژ میشد.توی لابی یه درخت کاج هم به مناسبت کریسمس تزیین شده بود.اندازه اتاقها خوب بود و سرویس بهداشتی و حموم خوبی داشت.

تصویر 84

تصویر 85

راس ساعت 15 یک آقای به نام محمد اکبر که اهل پاکستان بود اومد دنبالمون.آقای حدود 45 ساله بسیار مودب و محترم.قبل از ما یک خانواده 4 نفر اهل نیجریه هم سوار شده بودم .خانم جلو نشسته بود وآقای خانواده که وکیل بود و مرتب تلفنش زنگ میخورد پیش ما نشست .یه دختر بامزه 6 و یه پسر 4 ساله داشتن.دختر خانواده موهاش رو به سبک مردم آفریقا بافته بود که واقعا خوشگل و با مزه شده بود.سن بچه ها رو نوشتم واسه خانواده های که دغدغه سافاری با بچه ها رو دارن.

سافاری

حرکت ما به سمت صحرا با رانندگی آقای محمد اکبر و ماشین فورد شاسی بلندش شروع شد.حدود 1 ساعت در جاده بودیم تا به مکان مورد نظر رسیدیم و محمد اکبر گفت پیاده شید تا شخص مورد نظر بیاد دنبالتون .

تصویر 86 فورد محمد اکبر

حدود 10 دقیقه بعد یک ماشین تویوتا لانکروز جلوی ما ایستاد و ما هم سوار شدیم.این دفعه آقای وکیل جلو ما دو نفر ردیف دوم و مادر خانواده عقب پیش بچه ها نشست .راننده هم اهل پاکستان بود ولی رادیو فردا گوش میکرد و ما خیلی تعجب کردیم که آهنگ های فارسی گوش میکرد و مرتب به ما میگفت آقا جان.هیجان شروع شده بود و 15 دقیقه از تپه ها بالا رو پایین رفتیم.بچه های کوچولو یکم ترسیده بودم ولی پدر و مادرشون کاملا بی خیال بودن.ما دونفر بیشتر نگرانشون بودیم تا بابا و مامانشون . وقتی پیاده شدیم بچه ها خیلی کیف کرده بودن و دیگه خبری از ترس نبود.به یه کمپ وسط صحرا رسیده بودیم.

تصویر 87

تصویر 88 کمپ

شتر هم برای سوار شدن بود ولی چون من قبلا تو سفری که به یزد داشتیم یک بار سوار شتر شده بودم و به خودم قول دادم که دیگه سوار نشم پس امتحانش نکردم. کلی عکس گرفتیم .و بعد وارد کمپ شدیم.ما برای هر نفر29هزار تومن اینترنتی پرداخت کرده بودیم وکارهای هماهنگی رو کامل خودشون انجام داده بودن و همه چیز سر وقت و عالی بود.در بدو ورود به کمپ با چای و خرما و نسکافه از ما استقبال کردن.غرفه های هم دور کمپ بود که متونستید به صورت مجانی با لباس عربی یا چادر های صحرا نشینها عکس بگیرید .قهوه عربی هم میدادن.تتو حنا هم برای خانم ها .مهمان نوازیشون عالی بود.تقریبا 120 تخت دور صحنه نمایش گذاشته بودن و اسم هر شرکت خدماتی سافاری رو روش نوشته بودن.فقط دوتا تخت مال شرکت ما بود.پس از نشستن دور تخت محمد اکبر اومد سمتمون و گفت به ازای هر نفر باید 120 درهم پرداخت کنیم.یه بوفه مخصوص برای آب و نوشابه وجود داشت که به رایگان میتونستی بردارید.هوا دیگه تاریک شده بود و برنامه ها شروع شد.برای اولین بار در دبی احساس سرما کردیم و البته با خودمون لباس اورده بودیم .شما هم اگه به صحرا میرید لباس گرم رو فراموش نکنید .اولش که آهنگ های با ملیتهای مختلف پخش میکردن.مردم میومدن وسط صحنه و حرکات موزون انجام میدادن ما هم در حال تماشا بودیم که یه دفعه دست محمد اکبر رو روشونم حس کردم .گفت سریع بلند شید برید تو صف تا شلوغ نشده.وقت میان وعده بود .سریع رفتیم تو صف.میان وعده یک عدد سمبوس و یک عدد فلافل بود(ما اهوازی ها هم عاشق سمبوس و فلافل) و یک سس سبزیجات خیلی خیلی خیلی تند که واقعا خوشمزه بود.نوشابه و آب هم که به اختیار آزاد بود.

تصویر 89 میان وعده

دوباره برگشتیم کنار تخت هامون .یه پسر نوجون با لباس عربی اونجا بود که یه پرنده شکاری داشت ومیتونستید با پرداخت 25 درهم باهاش عکس بگیرید بنظرم کمی گرون بود.(اگه بچه شیر یا ببر از همونای که تو خونه هاشون دارن بود حتما عکس میگرفتم !!!!! ) . بعدش یه آقای شروع به انجام حرکات موزون که ترکیبی از رقص هندی و رقص سماع بود کرد.همش به دور خودش میچرخید .اولش اصلا به نظرم جالب نمیومد و با بی میلی نگاه میکردیم ولی هر چی جلوتر میرفتیم برنامش عالی تر میشد.وقتی برنامش تموم شد پشیمون شدم که چرا فیلم نگرفتیم.بعد نوبت آتش بازی رسید. ما دقیقا نزدیک ترین تخت به صحنه بودیم و ردیف اول نشسته بودیم واقعا جامون عالی بود .

تصویر90

آتش بازیش جالب بود و سرگرم شدیم 30 ثانیه به پایان آتیش بازی مونده بود که رانندمون یواش گفت آقا جان نوبت شامه سریع برید تو صف.شام به صورت سلف سرویس بود و همه چیز داشت. از انواع سالاد تا چند نمونه سوپ و ماکارونی البته با کیفیت متوسط .من فقط برنج سفید یک سیخ جوجه و یک سیخ کباب برداشتم.توی سفرنامه های رو که خونده بودم هموطنای عزیزاکثرا نتونسته بودن غذای کمپ رو بخورن پس خودمون رو آماده کرده بودیم.مزه غذا خوب بود.البته به خوشمزگی کباب شهرمون نبود ولی اینطور هم نبود که نتونیم بخوریم تازه من آدم بد غذای هستم و هر غذای رو نمیخورم ولی نمره شامشون 6 از 10 بود.

تصویر 91 شام من

البته این نکته رو هم اضافه کنم که شانس خوبی که اورده بودیم آشپز کمپ پاکستانی بود و طی تجربه این چند روز ذائقه ای پاکستانیها نزدیک به ایرانی هست و خیلی تفاوت نداره .بعد از شام دوبار به طرف تخت هامون برگشتیم.برنامه بعدی رقص عربی توسط یک خانم بود که اونم عالی بود.حالا ساعت 20 بود و وقت برگشتن.نمره کلی 8 از 10

در مسیر برگشت از محمد اکبر خواستیم اگه امکان داره ما رو روبروی فروشگاه IKEA پیاده کن و اون هم قبول کرد.ساعت 21 اونجا بودیم.فروشگاه ایکیا دبی نسبت به فروشگاه استانبول که من قبلا رفته بودم خیلی کوچکتر و شلوغ تر بود ولی روی هم رفته خوب بود و چندتا خرید کردم و با تاکسی به هتل برگشتیم . آدرس هتل رو با گوگل مپ نشون راننده دادیم ولی بخاطر تشابه اسمی ما رو به یه هتل دیگه برد .ما دوباره آدرس رو نشون دادیم و وقتی متوجه اشتباهش شد تاکسی متر رو متوقف کرد تا پول اضافی از ما نگیره که اینکارش قابل تحسین بود .کلا از ایکیا تا هتل ما 10 دقیقه فاصله بود 15 درهم هم هزینه تاکسی شد و ساعت 23 در هتل بودیم و شب یلدا ما به این شکل تموم شد

روز ششم شنبه 1 دی 97(جشن سفید در کنار مسجد سفید در زمستان سفید)

زمستان در دبی شروع شد و دمای هوا امروز 19 تا 26 بود وگاه گاهی ابری میشد.امروز روز فینال بود .مسابقه ای بین رئال مادرید و العین امارات میزبان .شروع زمستان سفید و ورزشگاهی که در کنار مسجد سفید بود هم گواهی به قهرمانی تیم کهکشانی سفید میدادن.امروز تقریبا برنامه ای خلوتی داشتیم چون میخواستیم با انرژی کامل به بازی فینال بریم.ساعت 11 از هتل خارج شدیم .اول با مترو به ایستگاه امارات مال رفتیم.35 دقیقه و 7.5 درهم.از اونجا هم با اتوبوس به مدینه جمیرا رفتیم.10 دقیقه 3 درهم.

جمیرا

تصویر 92 نمای بالا جمیرا (اینترنت)

هرچند شما امکان دیدن کامل جمیرا رو ندارید و بهترین قسمتهای اون مخصوص هتلهای گرون قیمت اونجاست اما بازم ارزش رفتن رو داره.ساعت حدودا 12 بود حسابی شلوغ بود .همه جا با درختهای کریسمس تزیین شده بود و حس نزدیک شدن به سال نوی میلادی رو القا میکرد .محیط واقعا زیبا بود .

تصویر 93

تصویر 94

تصویر 95

تصویر 96

حدود یک ساعت زمان برای گشتن جمیرا کافیه واقعا عکس های خوبی میشه اونجا گرفت.نمره کلی 7 از 10

پیاده از جمیرا به سمت استگاه مترو امارات مال حرکت کردیم .هوا و فضا عالی بود .بعد از 15 دقیقه پیاده روی به ایستگاه مترو رسیدیم .با مترو به ایستگاه دبی مارینا(DAMAC)رفتیم.10 دقیقه 3 درهم.ایستگاه دبی مارینا لینک شده بود به ایستگاه تراموا.بعداز حدود 5 دقیقه به ایستگاه تراموا رسیدیم .

یکی از برنامه های امروزمون قایق زرد بود که در آخرین لحظه بعلت کمبود وقت نظرمون عوض شد.سوار تراموا شدیم و به سمت ایستگاه مونوریل رفتیم.هزینه تراموا 3 درهم بود که با همون کارت مترو پرداخت میشه.پله برقی مونوریل دقیقا پیش ایستگاه تراموا بود.

تصویر 97 فاصله ایستگاه تراموا تا آسانسور مونو ریل

بعد از 10 دقیقه پیاده روی و عبور از یک پارکینگ به باجه فروش بلیط مونوریل رسیدیم .اینجا اینترنت رایگان وجود نداشت و باید از اینترنت گوشی برای ووچر استفاده کنید.خیلی راحت کارهای ووچر انجام شد و با پرداخت 30 درهم دو عدد بلیط رفت و برگشت به ما دادن.

تصویر 97.1 ساعت حرکت مونو ریل

هزینه رفت و برگشت تاکسی از ایستگاه تراموا تا هتل اتلانتیس حدود 50 درهم میشه .

نخل جمیرا

بلافاصله سوار مونوریل شدیم.اکثر مردم ایستاده در حال عکس گرفتن بودن.تماشای نخل جمیرا از بالا بسیار جالب بود.بعداز 15 دقیقه به ایستگاه اخر رسیدیم وبسمت هتل آتلانتیس رفتیم.هوا حالا آفتابی شده بود و نسیم خنکی از سمت دریا به ساحل میومد.محوطه رو بروی هتل خیلی شلوغ بود .

تصویر 98

تصویر 99

تصویر 100

هتل آتلانتیس واقعا زیبا بود.مسیر پیاده روی در امتداد ساحل بود و خیلی ها پیاده روی میکردن بعد از حدود نیم ساعت به سمت ایستگاه مونوریل برگشتیم و بعد از اونجا به ایستگاه تراموا رفتیم. تراموا از قسمت معروف JBR هم میگذره و ساختمانهای معروف اونجا رو میتونید ببینید.نمره کلی نخل جمیرا 6 از 10

اینبار در ایستگاه 3 تراموا پیاده شدیم که به ایستگاه DMCC اینک بود .هزینه تراموا 3 درهم شد.

تصویر 101 داخل تراموا

تصویر 102

در ایستگاه DMCC اتوبوسها منتظر بودن تا مسافر ها رو به ایستگاه ابن بطوطه منتقل کنن.ساعت 15 شده بود و باید آماده رفتن به ابوظبی برای تماشای مسابقه فوتبال میشدیم.وقتی به ترمینال ابن بطوطه رسیدیم دیدیم که صف خیلی طولانی برای سوار شدن به اتوبوس تشکیل شده بود و عده خیلی زیادی از طرفداران فوتبال میخواستن به ابوظبی برن.بادیدن صف تصمیم گرفتیم به مال ابن بطوطه برگردیم وبه طبقه دوم که فودکور بود بریم و نهار بخوریم.به فست فود KFC رفتیم و ووچر رو نشون دادم ولی گفتن که این ووچر فقط شامل برگرگوشت قرمز میشه واینجا فقط چیکن دارن که متاسفانه نمیتونیم ووچر رو قبول کنیم.مجبور شدیدم دوتا برگر چیکن بگیریم که با نوشابه و سیب زمینی هر نفر 20 درهم شد.

تصویر 103 نهار ما

بعد از نهار دوباره به ایستگاه اتووس برگشتیم .همینطور که نا امید تو صف طولانی اتوبوس ایستاده بودیم ناگهان دیدیم که 5 تا اتوبوس اضافه برای مسیر ابوظبی اومدن.ظاهرا وقتی مسئولین ازدحام جمعیت رو دیده بودن سریع چندتا اتوبوس خارج از نوبت آماده کرده بودن و خیلی سریع سوار اتوبوس شدیم و در ساعت 16و 20 دقیقه اتوبوس حرکت کرد.ساعت 18 در ترمینال مرکزی ابوظبی بودیم .هزینه هم که میدونید 25 درهم.یک تاکسی گرفتیم و بعد از 20 دقیقه و 25 درهم به ورزشگاه رسیدیم.چون ترافیک اطراف ورزشگاه زیاد بود تاکسی کمی جلوتر ما رو پیاده کرد و مجبور بودیم 10 دقیقه پیاده بریم .

ورزشگاه شیخ زاید (بازی فینال)

جمعیت نسبت به بازی اول خیلی بیشتر بود .

تصویر 104

بعد از یه صف طولانی از گیت عبور کردیم و پس از اسکن بلیط وارد محوطه ورزشگاه شدیم .حالا ساعت 19 شده و حدود یک ساعت و نیم به بازی مونده بود.با خودمون گفتیم حالا چکار کنیم وحوصلمون سر میره .به پیشنهاد شهرام تصمیم گرفتیم یه دوری تو محوطه ورزشگاه بزنیم.چندتا غرفه کنار هم دیدیم که جمعیت زیادی دورشون بود و هر کدوم خدمات خاصی میدادن.مثلا یه غرفه جام های قهرمانی رو گذاشته بود که میتونستید با اون جامها عکس بگیرید یا یه غرفه دیگه به ازای عکس گرفتن با برند تبلیغاتیشون یک شال گردن خیلی خوشکل با آرم مسابقات میداد .سرتون رو درد نیارم تا همه غرفه ها رو چک کردیم ساعت 20 و 15 دقیقه شده بود و با عجله رفتیم داخل ورزشگاه .ورزشگاه تقریبا پرشد بود و 40656 نفر داخل ورزشگاه بودن.مراسم قبل از بازی داشت انجام میشد وهمه مشغول رقص و پایکوبی بودن .جو ورزشگاه بی نظیر بود.بازی عالی پیش رفت و رئال 4 بر 1 العین رو شکست داد .رفتار تماشاگران اماراتی واقعا قابل تحسین بود .با این که ما بینشون نشسته بودیم و بعد از هر گل میپریدیم هوا و سر و صدا میکردیم ولی اروم نشسته بودن و فقط تیمشون رو تشویق میکردن.

تصویر 105

تصویر 106

تصویر 107 جشن قهرمانی (اینترنتی)

بعد از بازی مراسم با شکوه اهدای جام قهرمانی و آتش بازی مفصلی انجام شد.نمره کلی 10 از 10

ساعت 22 و 30 از ورزشگاه خارج شدیم ولی باز هم مثل بازی اول هیچ فکر برای برگشتن این همه جمعیت نکرده بودن .حدود 35 دقیقه طول کشید تا بتونیم تاکسی بگیریم .با تاکسی به ترمینال مرکزی ابوظبی رفتیم و 28 درهم هزینه تاکسی شد.امروز شنبه بود و تا ساعت 1 شب اتوبوس برای دبی بود پس عجله ای نداشتیم . حدود ساعت 24 اتوبوس حرکت کرد و ساعت 2 به ترمینال الغبیبه رسیدیم و 25 درهم پرداخت کردیم .یک تاکسی هم با 24 درهم ما رو به هتل رسوند.

روز هفتم یکشنبه 2 دی 97(گشتی دربازار دبی)

امروز روز آخر اقامت دبی بود.هوا آفتابی بود و دما هم بین 17 تا 24 بود.پرواز ما ساعت 22 بود و امروز رو برای خرید سوغاتی و چند خرید که خودمون داشتیم برنامه ریزی کرده بودیم. امروز هم کمی دیرتر بیدار شدیم و چمدونهامون رو بستیم و اتاق رو تحویل دادیم . کارها خیلی زود انجام شد و 7 درهم بهمون پس دادن که گفتن اضافه بود.چمدونها رو هم بهشون دادیم و رسید گرفتیم و سبک بال به سمت سی تی سنتر دیره رفتیم

سی تی سنتر دیره

ساعت 11 از هتل خارج شدیم.از هتل ما تا سی تی سنتر دیره حدود 10 دقیقه پیاده فاصله بود .قدم زنان به سی تی سنتر رسیدیم .یه توضیح کلی درباره خرید در دبی بدم که این تصور که مثلا در دبی مال و ابن بطوطه مال همه چیز گرونه و نباید خریدی کرد و یا در سی تی سنتر دیره و الغریر تمام جنسها ارزون هستن درست نیست.در این چند روز که قیمت ها ی مال های مختلف رو با هم مقایسه کردیم به این نتیجه رسیدیم که برند ها مهم هستن نه اسم مال .مثلا مارک Puma فرق نمیکنه در الغریر باشه یا دبی مال قیمتها حداقل برای ما گرون بود اما خیالتون راحته که فیک نیست و جنس اصل گرفتید.ولی مارک ها ی مثل R&T یا Splash یاBAby Shop یا infinity و کارفور،.... هم بودن که قیمتهای مناسبی داشتن و هم در دبی مال و امارات مال میشد اونها رو پیدا کرد و هم در الغریر و سی تی سنتردیره.مشکل دوم خرید در دبی هم همانطور که اول داستان عرض کردم مربوط به قیمت درهم میشه .من یه کفش فوتسال پوما در دبی مال دیدم که اف خورده بود و 270 درهم بود که با درهم هزار تومن بنظرم قیمتش عالیه بود ولی با درهم سه تومن نه .نکته دیگه ای که باید اضافه کنم اینه که از اواخر آبان 97 طبق قانون جدید به ازای خرید بالای 200 درهم در هنگام خروج از فرودگاه های دبی ، شارجه وابوظبی میتونید پولی رو که بعنوان مالیات از شما گرفته شده پس بگیرید.فقط به این نکته توجه داشته باشید که هنگام خرید و گرفتن فاکتور باید از فروشنده بخواهید که برچسب مربوط به برگشت مالیات (TAX REFUND) رو بر روی فاکتور بچسبونه.حتما قبل از خرید از فروشنده بپرسید که همچین برچسبی رو داره یا نه و اگر نداشت از فروشگاه های دیگه خرید کنید.یه مقدار هم از سی تی سنتر خرید کردیم و بعدش خارج شدیم نمره کلی 6 از 10

پیاده به سمت فروشگاه دی تو دی رفتیم حدود 5 دقیقه راه بود

دی تو دی

چندتا فروشگاه دی تو دی در دبی وجود داره که دوتا از مهمترین اونها یکی روبروی خروجی مترو ایستگاه سی تی سنتره و دومی هم در میدان اتحاد.فروشگاه کنار سی تی سنتر دیره بزرگتر و اجناس بیشتری داره و محدوده قیمتها از 1 تا 20 درهمه ولی فروشگاه میدان اتحاد رنج قیمتی 1 تا 10 درهم رو داره.کیفیت جنسا خوب نیست ولی اگه حوصله داشته باشید میتونید چیزهای خوبی رو برای سوغاتی پیدا بکنید. سعی کنید صبح ها برای خرید به این فروشگاه ها برید چون بعد از ظهر ها و شبها فوق العاده شلوغ هستن.نمره کلی 5 از 10

خریدها رو انجام دادیم و با خیال راحت به هتل برگشتیم و اونها رو تو چمدونها جا دادیم و با فراغ بال سوار مترو شدیم و میدان اتحاد رفتیم. 6 دقیقه 3 درهم .ساعت 16 بود و حدودا 2 ساعت وقت داشتیم.اول برای نهار به فست فود مک دونالد رفتیم و دوتا برگر و نوشابه و سیب زمینی گرفتیم که هزینه هر نفر 22 درهم شد.ووچر هم قبول نمیکردن.

بعد گشتی در شهر زدیم و بسمت خیابان الرقه رفتیم . من به شخصه خیلی از قدم زدن بین مردم لذت میبرم . تقریبا ساعت 18 بود و به ایستگاه مترو اتحاد رفتیم و بعد از 6 دقیقه به ایستگاه GGICO رسیدیم و 3 درهم دادیم .برای آخرین بار به هتل رفتیم .رسید رو تحویل دادیم و چمدونها رو تحویل گرفتیم .از پرسنل هتل برای رفتار خوبشون تشکر کردیم و بسمت ایستگاه GGICO رفتیم و بعد از 3 دقیقه به ایستگاه ترمینال 1 فرودگاه رسیدیم و اخرین 3 درهم رو هم پرداخت کردیم. به باجه فروش بلیط مترو رفتیم و کارتها رو تحویل دادیم .هر کارت 50 درهم شارژ داشت که 45 درهم به ما پس دادن .بعد از اون به قسمت TAX REFUND رفتیم و چون اطلاع نداشتیم که باید روی فاکتورها برچسب مربوط به برگشت مالیات داشته باشه از ما عذرخواهی کردن و گفتن که نمیشه کاری برامون بکنن.

109 (2).jpg

تصویر 109 تابلو محل برگشت مالیات

بعد به سمت صرافی رفتیم که هر 369 درهم رو با 100 دلار عوض میکردن و البته 5 درهم کارمزد میگرفتن.دیگه کارمون تموم شده بود و ساعت 19 به کانتر ماهان رفتیم

تصویر 110 نمای ورودی سالن انتظار

.چمدونها رو تحویل دادیم و بعد از مهر کردن پاسپورتها به مترو فرودگاه رسیدیم و بعد از پیاده شدن از مترو به فری شاپ فرودگاه هدایت شدیم .

تصویر 111 مترو فرودگاه

ساعت 20 بود یکم استراحت کردیم و بعد چرخی در فروشگاه ها زدیم .قیمت ها وحشتناک بود.ساعت 21و30 دقیقه خروجی 14 باز شد ما سوار هواپیما شدیم .مسافر ها همه ایرانی بودن و با چند نفر آشنا شدیم که اتفاقا برای تماشای بازی ها اومده بودن .جالب اینکه هواپیما 4 دقیقه قبل از ساعت 22 پرواز کرد .

تصویر 112 (آخرین عکس از دبی در شب )

تصویر  113 (شام هواپیما )

ساعت 23 و 40 به فرودگاه امام رسیدیم .حالا باید ساعت ها رو نیمساعت به عقب برمیگردوندیم و کاپشن می پوشیدیم .بعد از حدود 1ساعت چمدون بدست در پارکینگ 3 بودیم .برای 6 روز 73 تومن پرداخت کردم .شیشه ماشین کالا یخ زده بود .شب تهران خوابیدیم و صبح به سمت اهواز حرکت کردیم.

و اما چند نکته پایانی

1. بعضی از مراکز تفریحی مانند Garden Glow (باغ درخشان) ،Miracle Garden (باغ معجزه) ،Global Village (دهکده جهانی) از تاریخ 10 آبان تا اواخر اردیبهشت برقرار هستن و بقیه ای ماه های سال تعطیل می باشن
  2. اگه میخواید زیاد خرید کنید حتما دقت کنید که فروشنده برچسب برگشت مالیات رو روی فاکتور خرید بچسبونه
  3. در طول مسیر تهران تا دبی و بلعکس و همچنین در مسیر دبی به ابوظبی(اگه قصد سفر دارید)چیزی حدود 2 ساعت وقت آزاد خواهید داشت که فرصت خوبی برای شنیدن کتابهای صوتی ، یا دیدن فیلم.پس چندتا کتاب صوتی یا فیلم تو گوشیتون داشته باشید.البته برای افرادی مثل من که نمیتونن رو صندلی اتوبوس و هواپیما بخوابن وگرنه همیشه خواب بهترین گزینس !!!!!
  4. کارتهای اعتباری مانند مستر کارت و ویزا کارت و ... نعمت های بزرگی هستن برای افرادی که میخواهند به کشورهای مختلف دنیا سفر کنن . که متاسفانه ما از این نعمت بی بهره هستیم و تاسف وقتی بیشتر میشه که میبینید در کشورهای که به مراتب اقتصادشون از ما ضعیف تره به راحتی از این کارته استفاده میکنن.از مزایای این کارت ها امکان خرید از ایرلانهای خارجی ، رزرو هتل ، خرید بلیط مرکز تفریحی بدون مرجعه حضوری و با تخفیف ، خرید از مغازها بدون نیاز به حمل پول نقد ،خرید بلیط کنسرت و مسابقات ورزشی ،عدم نیاز به مراجعه به صرافی ،..... .البته سایت های هستن که تا حدودی این مشکل رو حل کردن ولی امیدوارم روزی برسه که این گونه کارتها رو بتوان بی واسطه و از مکانهای معتبر خرید.114.jpgتصویر 114
  5. من هم به استانبول رفتم و هم به دبی و اگه کسی از من بپرسه کدوم بهتره خواهم گفت که هر دو شهر رو باید دو یا سه بار رفت و دید و لذت برد
  6. شاید هیچ شهری مثل دبی هر ساله شاهد این همه تغییر نباشه و مسلما این شهر این ارزش رو داره که هر 5 سال یک بار به اون سفر بشه
  7. رفتار مردم عالی بود .هیچ بی احترامی رو نه در فرودگاه نه در شهرهای دبی و ابوظبی ندیدیم.
  8. ما به زبانهای انگلیسی و عربی مسلط بودیم ولی فقط برای برقراری ارتباط استفاده شد و بدون دونستن زبان هم به مشکلی برنمیخورید
  9. من چند بار از اینترنت گوشیم برای ووچر و ارسال چند عکس با واتساپ استفاده کردم که کلا 4 هزارتومن شد
  10. اصلا نیازی نیست لباس گرم زیادی با خودتون ببرید در بدترین حالت دما به 15 درجه سانتیگراد میرسه فقط اگه به سافاری میرید دما در بیابان کمی سرد تره و یک کاپشن یا سویشرت کافیه