مشهد، شهر محبوب من

به نام خدا

معرفی کلی زیارتی- سیاحتی از شهر مشهد مقدس

حرم رضوی

خیلی وقته می خوام در مورد شهر زیبای مشهد مقدس بنویسم. چون بعضی اوقات مثلاً در پیاده رو که راه می رفتم زائرها پیاده یا سوار ماشین آدرس بعضی جاها رو می پرسیدن و راهنمایی می خواستن. البته من که تقریباً بیشتر جاهای دیدنی، بازارها و مناطق تفریحی اطراف مشهد رو رفتم، سعی کردم تا حدی اطلاعات بدم. هر کسی زادگاه خودش رو دوست داره. از نظر خودم شهر معنوی و زیباییه و امکانات خوبی هم داره. اما از نظر هر کس به شهری که سفر می کنه اون مکان براش یک جور تعریف می شه.

اینجا به طور کلی در مورد شهرم نوشتم امیدوارم مفید باشه.

نقشه توریستی شهر مشهد

مشهد در شمال شرقی ایرانه و در دشتی بین کوه های هزار مسجد و بینالود قرار داره. به واسطه وجود حرم امام رضا (ع) دومین شهر بزرگ و پایتخت معنوی ایران به حساب میاد، هر ساله میزبان زائران و مسافران زیادی از داخل و خارج ایران بوده و هست.

نقشه خراسان رضوی

خلاصه ای از تاریخ شهر مشهد:

زمانی به مشهد توس می گفتن و بعد هم چون محل شهادت امام رضا (ع) شد، اون رو مشهد (یعنی محل شهادت) نامیدن.

مشهد در زمان نادر شاه افشار به اوج خود رسید و پایتخت ایران بود.

بنای حرم قدیمی ترین و اولین بنای مجموعه آستان قدس رضویه که مدفن علی بن موسی الرضا (ع) در زیر اون قرار داره. مجموعه ای با مرکزیت آرامگاه علی بن موسی الرضا (ع) که دیگر مسجدها، آرامگاه ها، رواق ها، صحن ها، کتابخانه و موزه  رو در برمی گیره. قدیمی  ترین قسمت بخش های حرم به دهه 610ه.ق - 1230میلادی می رسه.

نقشه حرم رضوی (اینترنت)

محدوده حرم رضوی و یکی از ضریح های قدیمی و نقاره خانه (عکس از کتاب مشهد، آقای احمد ماه وان)

از دوره تیموریان هم زمان بازسازی بسیاری از بناهای کهن خراسان در توس، هرات و نیشابور به این مکان نیز توجه می شده. بسیاری از ساختمان های این حرم از دوره صفویان مخصوصاً روزگار شاه طهماسب صفوی به جا مانده.

حرم امام رضا (ع) یکی از بزرگترین اماکن مذهبی جهانه.

حرم رضوی (عکس از اینترنت)

یک نکته که شاید بعضی ها توجه کرده باشن فرش ها و کناره های زیبای دستباف داخل حرمه، که از لحاظ طرح و اندازه مخصوص این مکان معنوی، توسط بافندگان فرش در کارگاه های شرکت فرش دستباف آستان قدس رضوی مشهد انجام می شه. البته این فرش ها بعد از چندین سال استفاده در این مکان معنوی با فرش های جدید تعویض می شن. یکی از کارخانه ها در نزدیکی مشهد قرار داره و نمایشگاه شرکت فرش آستان قدس در خیابان خسروی نو یا شهید اندرزگو واقع شده.

بعد از زیارت و دیدن حرم امام رضا (ع) که مهم ترین مکان مذهبی، تاریخی و زیبای مورد علاقه زائران و مسافران در شهر مشهده به توضیح بقیه جاهای شهر می پردازم.

از بناهای قدیمی محدوده شهر چهار طاقی بازه هور (دهستان بیوجند، روستای رباط سفید) وجود داره که ساخت اون رو به سده سوم میلادی تخمین زدن و سال 1310 به ثبت آثار ملی ایران رسیده.

بنای چهار طاقی بازه هور (عکس از اینترنت)

سناباد و توس از محله های قدیم مشهد هستن. در مرکز شهر هم هنوز بافت قدیمی و خانه هایی با سقف شیروانی وجود داره مثل: میدان شریعتی، خیابان امام خمینی، امام رضا، شیرازی و خیابان های منتهی به حرم رضوی به چشم می خورن.

بازار سرشور از محله های قدیمی شهره که چند مکان تاریخی قرار داره. نزدیک حرم و خیابان اندرزگو واقع شده.

بازار  قدیمی روباز سرشور

هتل تاریخیه پارس خیابان امام خمینی، سال1316 ساخته شده و مالکش یک شخص یهودی بوده به نام (امین اف) و بعد به صاحب کنونی هتل فروخته شده، از هتل های قدیمیه مشهد، که الان هم پذیرای مسافره. توسط یک معمار روسی ساخته شده و به سبک روسیه. نمای آجرکاری و نقش برجسته داره. فضای زیر زمین چایخانه سنتیه.

ساختمان تاریخی هتل پارس - خیابان امام خمینی

2 ساختمان کلیسای قدیمی در منطقه امام خمینی دیدم یکی کلیسای انجیلی که بسته ست و امکان بازدید نداره و بعدی گفته می شه ارمنیان مکانی برای عبادت در محدوده گنبد سبز داشتن و بعداً کلیسای مسروپ مقدس در میدان ده دی ساخته شده. وقتی ارامنه از مشهد مهاجرت کردن دیگه فعالیت گروهی نداره. سال 1384 به ثبت بناهای تاریخی ایران رسیده. قبرستان تاریخی ارامنه در تقاطع بلوار حر عاملی و ابتدای تقاطع شهید کریمی قرار داره. گویا در گذشته خارج از شهر بوده اما امروزه جزو بافت داخل شهر محسوب می شه.

کلیسای مسروپ مقدس - میدان ده دی

تعدادی از خانه های قدیمی به جا مانده بعد در موردشون توضیح می دم.

در 4 طرف حرم خیابان های طبرسی در شمال، امام رضا در جنوب، نواب صفوی در شرق و شیرازی در غرب قرار دارن.

خیابان نواب صفوی:

یکی از خیابان های قدیمی مشهد و در گذشته پایین خیابان می گفتن البته هنوز هم به همین نام یا (ته خیابون) گفته می شه که به دروازه ای ختم می شده. الان به پنج راه و بعدش میدان عدالت می رسه.

ابتدای خیابون نواب صفوی آرامگاه پیرپالان دوز، خانه تاریخی داروغه، خانه تاریخی توکلی، مدرسه عباس قلی خان، بنای تاریخی مصلی، ورودی بازار عباس قلی خان و... بوده. قبلاً در حاشیه خیابان بافت قدیمی بیشتر بود. چندین ساله که هتل و مراکز خرید جدید ساخته شده. اما کوچه ها و بعضی مغازه ها حال و هوای قدیم رو داره. هنوز بعضی وسایل قدیمی که جای دیگه پیدا نمی کنیم. اینجا یافت می شه. مثل عصا، ابزار و قفل و... دارن.

نمایی از پنج راه و خیابان نواب صفوی

مجسمه های نزدیک چهارراه خیابان نواب صفوی

آبخوری سنگی نزدیک حرم رضوی

ابزار فروشی در بلوار نواب صفوی

خیابان آیت الله شیرازی:

در قدیم به اسم بالا خیابان می گفتن. چندین هتل، آرامگاه نادر شاه افشار، بازار مرکزی و ... داره. انتهای خیابان به میدان شهدا می رسه که متروی خط 2 ایستگاه شهدا قرار داره.

مجسمه ها و تالار شهر در میدان شهدا

خیابان امام رضا:

در این خیابان تعداد زیادی هتل و فروشگاه قرار داره. ابتدای خیابان از حرم شروع می شه و انتهاش به پایانه مسافربری امام رضا (ع) می رسه. در گذشته مسیر اصلی مشهد به تهران بوده برای همین زمانی خیابان تهران گفته می شده. اینجا شبانه روز مردم در حال رفت و آمدن. جاهای تاریخی که اطرافش داره مثل: بازار رضا، کوچه فرش فروش ها، بازار سرشور، حمام مهدی قلی بیک یا موزه مردم شناسی، آب انبار حوض برجی، مسجد 72 تن و ...

نزدیک ترین مترو خط 1 و ایستگاه بسیجه.

میدان بیت المقدس و بازار رضا نزدیک حرم رضوی

71.jpg خیابان امام رضا از ایستگاه اتوبوس بی ار تی، میدان 15 خرداد

خیابان طبرسی که گویا به خاطر وجود آرامگاه شیخ طبرسی در این قسمت از حرم به این نام معروف شده. از حرم شروع شده و بعد از میدان فجر به انتهای بلوار طبرسی شمالی ختم می شه. گنبد خشتی از بناهای تاریخیه که در این خیابان قرار داره.

بعضی بناها و منطقه ها هنوز هم با اسم قدیم شناخته می شه. بافت اطراف حرم نسبت به چندین سال قبل خیلی تغییر کرده و شهرک هایی که جدید هستن و هتل های در حال ساخت و نقشه خطوط جدید مترو که برای تسهیل در رفت و آمد درون شهری برنامه ریزی شده.

آب و هوای مشهد:

شهر مشهد دارای آب و هوای متغیر، اما معتدل و متمایل به سرد و خشکه. تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌هاش سرد و مرطوبه.

راه های دسترسی به مشهد:

از طریق راه آهن:

ایستگاه راه آهن در داخل شهر قرار گرفته که دسترسی به سایر شهرهای دور و نزدیک رو فراهم کرده. در مسیر مشهد- تهران قطارهای بیشتری رفت و آمد داره مثل:

قطارهای پنج ستاره فدک که به صورت تور و با یک هتل هم در مشهد امکان رزرو داره (حداقل باید دو نفر باشن) با شام یا نهار همراهه (این قطار به سمت تهران و قم حرکت داره) قطار پنج ستاره زندگی و قطار تندروی پردیس که از مشهد صبح زود به سمت تهران می ره و تقریبا 8 ساعت بعد به تهران می رسه و چندین نوع قطار دیگه و ...

بوفه و سرویس بهداشتی داره. امکان خرید بلیط و استرداد بلیط در ایستگاه فراهم شده.

ایستگاه متروی راه آهن در بیرون و جلوی ساختمان اصلی قرار داره که اگه کسی بخواد با مترو خط 2 به حرم بره ایستگاه شهدا پیاده می شه. ایستگاه اتوبوس و تاکسی هم در نزدیکی ایستگاه راه آهنه. راه دیگه و نزدیک تر از راه آهن به حرم از سمت سمت طبرسیه.

ایستگاه راه آهن مشهد

پایانه مسافربری:

پایانه مسافربری انتهای خیابان امام رضا که دارای دو قسمت داخل و خارج استانه و امکاناتش خوبه. یکی از بزرگ ترین و زیباترین پایانه های مسافربری ایرانه و 4 طبقه داره. یک شهربازی هم داخلش هست. بیرون ساختمان پایانه اتوبوس های درون شهر عادی به قسمت های مختلف شهر و اتوبوس تندرو مسیر4 از پایانه امام رضا به پایانه الهیه در شهرک غرب می ره. اتوبوس های بی آر تی ها که به سمت حرم و پایانه طبرسی می رن خط 800/1 از پایانه امام رضا تاحرم رفت و برگشت داره. خط 2800 از پایانه امام رضا به پایانه طبرسی می ره.

ایستگاه تاکسی هم داره. در کل فاصله زیادی تا حرم نداره و دسترسیش به مرکز شهر آسونه. از بیرون و روبروی ساختمان پایانه حرم امام رضا (ع) دیده می شه.

نقشه پایانه مسافربری امام رضا

برای رفتن به شهرهای شمالی کشور از پایانه معراج یا پلیس راه امام هادی می شه سوار اتوبوس شد. همین طور از پایانه راه ابریشم در شهرک شهید رجایی ابتدای جاده سرخس برای روستاها و مناطق اطراف مشهد مثل امام زاده یحیی (میامی) و ... استفاده می شه.

فرودگاه:

فرودگاه در سال 1330 تاسیس شده یکی از بزرگترین فرودگاه های ایرانه و زیاد از شهر فاصله نداره. سه ترمینال داخلی، خارجی (ترمینال2) و حجاج (ترمینال3) داره. البته در حال حاضر رفت پروازهای خارجی از ترمینال خروجی خارجی صورت می گیره و برگشت پروازهای خارجی به ترمینال3 یا حجاجه.

ورودی فرودگاه شهید هاشمی نژاد (عکس از اینترنت)

مسیر پروازهای داخلی مثل:

تهران، کیش، اصفهان، شیراز، اهواز، تبریز، آبادان، قشم، یزد، رشت، کرمانشاه، ساری، زاهدان، چابهار، کرمان، کاشان، زنجان، بندرعباس، همدان، عسلویه، بیرجند، گرگان، نوشهر، اردبیل، ارومیه، ماهشهر، زابل، ایلام

سالن پروازهای داخلی (اینترنت)

ورودی ساختمان پروازهای داخلی

پروازهای خارجی مثل:

نجف، دبی، بغداد، استانبول، لاهور، دبی، شارجه، بیروت، کویت، کوالالامپور

بعضی مسیرها به جز این هایی که نام بردم در زمان هایی مثل ایام عید و اواخر تابستان هم اضافه می شن.

سالن پروازهای خروجی خارجی (اینترنت)

ترمینال3 ورودی پروازهای خارجی یا حجاج

اتوبوس خط 77 از پایانه انقلاب به فرودگاه تردد داره. ایستگاه مترو خط 1 کنار ترمینال پروازهای داخلی قرار گرفته. ایستگاه تاکسی داخل فرودگاه وجود داره.

ایستگاه متروی فرودگاه

حمل و نقل درون شهری:

تاکسی های تلفنی، خطی و اینترنتی مثل اسنپ، تاچ سی، تپ سی، ماکسیم و چیتکس هست.

به جز اتوبوس های عادی بعضی جاها خط تندرو و بی آر تی هم داره. کرایه اتوبوس 550 و 650 تومان با کارت شهروندی محاسبه می شه و اگر کارت نداشتیم کرایه نقدی 1000 تومانه. باجه هایی نزدیک ایستگاه اتوبوس و مترو یا دستگاهی برای شارژ کارت هستن. همین طور باجه هایی در بعضی ایستگاه های مترو هستن که سیم کارت ایرانسل گوشی که معمولیه رو با سیم کارت NFC دار به طور رایگان عوض می کنن تا بشه از نرم افزار کیپاد استفاده کنیم. (گوشی هوشمند که قابلیت NFC داشته باشه). هنگام نزدیک کردن گوشی به دستگاه باید اینترنت سیم کارت (ایرانسل NFCدار) و NFC گوشی باید روشن باشه.

از کارت شهروندی برای مترو هم استفاده می شه. هزینه بلیط مترو 850تومانه.

بلیط الکترونیک مشهد (اینترنت)

جای زدن کارت در اتوبوس عادی

ساعت کاری اتوبوس معمولاً صبح 6 تا 21:30 در نیمه اول سال و 6 تا 20:30 در نیمه دوم ساله.

ایستگاه اتوبوس بی ار تی- میدان بسیج

خطوط مترو:

مترو مشهد در سال 1389 به بهره برداری رسید و خط 1 افتتاح شد. در حال حاضر 2 خط مترو در مشهد فعاله. خط 1 از سمت پایانه غدیر به سمت پایانه وکیل آباد 24 ایستگاه داره. فاصله آمدن قطار معمولاً 5 دقیقه و خط 2 فعلاً از انتهای خیابان طبرسی شمالی تا میدان شریعتیه فاصله آمدن قطارها 10 دقیقه تقریبا می شه. ایستگاه شریعتی تقاطع این دو مسیره. قسمت هایی از ایستگاه های مترو زیر زمینی و قسمتیش از روی سطح زمین عبور می کنن. واگن های خط 1 از نظر ظاهری با خط 2 تفاوت دارن.

نقشه خطوط متروی مشهد- در حال حاضر خط سبز و قسمتی از خط آبی رنگ فعاله (اینترنت)

ایستگاه و واگن خط 1 قطار شهری

ایستگاه و واگن خط 2 قطار شهری

برای رفتن به فرودگاه بعضی قطارها که روشون مشخص شده وقتی به ایستگاه غدیر رسید، در ساعاتی از 6 تا 9 صبح و عصر از ساعت 15 تا 21 هر نیم ساعت به سمت فرودگاه رفت و برگشت داره. در بعضی زمان ها ساعت خدمات رسانی به ایستگاه فرودگاه بیشتر می شه. مثل: اواخر شهریور تا مهرماه.

ساعت کاری مترو 6 صبح تا 22 و روزهای تعطیل7 صبح تا 22.

مشهد برای دوچرخه سواری خوبه. چون شهر تقریبا مسطحیه که بعضی جاهای برای دوچرخه سواری با مسیر سبز مشخص شده و ایستگاه کرایه دوچرخه هم هست. اما بنظر می رسه زیاد استقبال نشده.

ایستگاه دوچرخه (اینترنت)

پارکینگ: در دور برگردان زیرگذر حرم پارکینگ وجود داره و در بعضی پاساژها مثل آلتون و آسمان 1و در سطح شهر پارکینگ طبقاتی و عمومی زیاده.

ایستگاه هایی برای راهنمای زائرین در نزدیکی حرم قرار داره.

یک ایستگاه راهنمای زائر

هتل ها و مراکز اقامتی:

چون مشهد شهر زیارتیه هتل و مراکز اقامتی زیادی داره.

هتل 5 ستاره مثل:

درویشی (خیابان امام رضا)  الماس2 (خیابان امام رضا) مدینه الرضا (خیابان شیرازی) قصر (خیابان امام رضا) کوثر ناب (بلوار امیرالمومنین) قصرطلایی (خیابان امام رضا) و روتانا (خیابان امام رضا) که نزدیک حرم و در حال ساخته و چندین هتل دیگه.

یک هتل 5 ستاره رو توضیح می دم.

هتل 5 ستاره درویشی:

یکی از بلندترین هتل های ایران و در حاشیه خیابان امام رضا در سال 1390 ساخته شده. این هتل در 25 طبقه و 223 اتاق و 618 تخت داره. اتاق ها به صورت اتاق یک نفره. اتاق دو نفره استاندراد، سوئیت و دوبلکسه. اتاق با دکورهای مختلف هم داره. ظرفیت لابی 100 نفره. رستوران با ظرفیت 400 نفره. رستوران های هتل: آتریوم، روف گاردن، فست فود، چایخانه سنتی برکه فیروزه، سالن صبحانه ارغوان، کافی شاپ مرکزی، کافی شاپ اسپا و کافی شاپ بیلیارده

تالارهای هتل:
تالار آیینه: برای همایش، سمینار، عروسی، ضیافت واقع در طبقه ۱۷ هتله که چیدمانش به صورت آمفی تئاتر با ظرفیت ۳۵۰ الی ۴۰۰ نفر، یو شکل جهت کنفرانس با ظرفیت ۹۰ نفره.
تالار دیپلمات: واقع در طبقه 1- هتله با سالنی چند منظوره برای مهمانی و جشن.
اتاق جلسات: واقع در طبقه 17/5، چیدمان میز کنفرانسی با ظرفیت ۳۰ نفر و قابل افزایش تا ۴۵نفره.

اینترنت و مجموعه آبی رایگان برای مهمان هاس. ترانسفر رایگان رفت و برگشت از فرودگاه و راه آهن داره. پارکینگ با ظرفیت 80 خودرو داره.
پست الکترونیکی: reservation@darvishihotel.com

هتل 5ستاره درویشی

هتل 5ستاره الماس 2

کافی شاپ طبقه +1 در هتل 5 ستاره الماس 2

هتل 5 ستاره قصر طلایی- میدان بسیج

چشم انداز حرم رضوی و هتل 5ستاره روتانا که در حال ساخته

هتل های 4 ستاره مثل:

جواد (خیابان امام رضا) سی نور (خیابان هفده شهریور) کیانا (خیابان امام رضای 2) مینو (خیابان امام رضا) هاترا (خیابان دانش غربی) و ...

یکی از هتل های 4 ستاره رو توضیح می دم.

هتل 4 ستاره جواد:

این هتل در 8 طبقه و 105 اتاق با 250 تخت داره. با فاصله بسیار کمی تا حرم که در حاشیه خیابان و امام رضای3 قرار گرفته. اتاق های یک تخته، دو تخته و سوئیت که انواع مختلف دارن. لابی با ظرفیت 40 نفر و رستوران با ظرفیت 250 نفره. پارکینگ و ترانسفر فرودگاهی رایگان برای مهمان ها داره. چایخانه سنتی و کافی شاپ با ظرفیت 50 نفره.

هتل 4 ستاره جواد (اینترنت)

هتل4 ستاره سی نور

هتل 4 ستاره مینو (اینترنت)kiana-hotel-mashhad.jpg

هتل 4 ستاره کیانا (اینترنت)

به جز هتل ها، مهمان سراها و زائرسراها، خانه معلم هست. بعضی زائران به منزل اقوام و آشنایانشون میان. یا افرادی با لباس مشخص اطراف حرم هتل و منزل معرفی می کنن. کمپ هم برای اقامت وجود داره.

بطور خلاصه یک زائر شهر در زمینی به مساحت 35 هکتار در مرداد ماه سال 1396 هم زمان با ولادت امام رضا (ع) افتتاح شده. در ابتدای شهرک طرق محدوده شهرداری منطقه7 مشهد، در حاشیه اتوبان مشهد - باغچه واقع شده که هر زائر در سال 3 بار و هر بار فقط برای سه شب می تونه رزرو داشته باشه. پارکینگ هم داره.

رستوران ها:

در مشهد و اطراف حرم رستوران و فست فود زیاده. بعضی، جاهای مختلف شهر شعبه دارن. از رستوران های معروف مثل: رستوران معین درباری (خیابان پاسداران) رستوران پسران کریم (برج تجاری آلتون) و...

رستوران سنتی باباقدرت که یکی از بهترین رستوران های مشهد است یک کاروانسرای قدیمی بوده و حالا به صورت رستوران درامده. محیط دلنشینی داره. وارد حیاط می شیم یک حوض وسطشه. داخل سکوهایی فرش شده بود. بعد سفارش، که غذا رو می آوردن خودمون سفره رو انداخته و می چیدیم. البته میز و صندلی هم در سالن بود. نزدیک میدان هفده شهریوره.

رستوران سنتی باباقدرت- افطاری و شام

رستوران احسان: نزدیک میدان طالقانی در خیابان احمد آباد، میز اردور خوبی داره. برای دو نفر هزینه اردور یکی حساب می شه. کمی قیمت غذاها زیاده.

میز اردور و شام رستوران احسان

محیطش خوب بود اما خب معمولاً برای شام شلوغ تر می شد. رستوران نارمک نزدیک این رستوران هم کیفیت خوبی داره. فقط میز اردور نداشت. رستوران سدروس یکی از شعب (ابتدای جاده شاندیز) و رستوران مینوسا در ابتدای جاده طرقبه رستوران خوبیه.

کباب ترکی دیزین ترک: جاهای دیگه شهر، کباب ترکی هست. اینجا رو امتحان کردیم کیفیت و قیمتش خوب بود.

کباب ترکی دیزین ترک - میدان طالقانی

(بیشتر از طریق پیک از رستوران ها غذای آماده و فست فود می گیریم، برای همین عکس زیادی از رستوران های مختلف نذاشتم).

فروشگاه های زنجیره ای شهر ما، اتکا، رفاه، افق کوروش و هایپرمارکت هم تعدادی هست (بعضی هایپر مارکت ها غذای آماده به صورت کیلویی می فروشن) برای خرید لوازم ضروری و مایحتاج در بیشتر جاها در دسترس هستن. دکه هایی از شرکت نان رضوی در سطح شهر برای خرید محصولات تازه مثل: انواع کیک، آبمیوه، بیسکویت، دونات و... فروشگاه محصولات شیرین عسل و نان مزرعه، فروشگاه لبنیات علیزاده و لبنیات کلات و... چندین شعبه در سطح شهر دارن.

یکی از شعب فروشگاه های شهرما

مجتمع نان هایی هست که نان سنتی مثل نان سیب زمینی و سبزی یا نان بخارپز و ... درست می کنن. شیرینی فروشی و کافی شاپ های مختلف و آجیل فروشی هم در شهر خیلی زیاده. شیرینی فروشی مثل: قنادی طوسی، نورالقائم، طلوع، یزدی ها و...

آجیل فروشی مثل: فروشگاه آجیل حسینی که از آجیل فروشی های قدیمی مشهد و معروفه. آجیل هاش، میوه خشک و زعفران و شکلات و... از کیفیت خوبی دارن. دو شعبه داره یکی میدان توحید و دیگری که جدیدتره بلوار وکیل آباده نزدیک هتل 5 ستاره پارس. دستگاه نوبت دهی داره بعضی اوقات مثل نزدیک شب چله و قبل عید نوروز شلوغ تر می شه. روزهای عادی از 8:30 تا 22:30 بازه. اگر خریدمون یک قلم باشه بدون صف انجام می دن.

چند شعبه باقلوای استانبول مثلا: (یکی از شعبه هاش بلوار وکیل آباد) و کنافه لبنانی (یک شعبه در خیابان امام رضا) نزدیک هتل 5 ستاره درویشی قرار داره.

شیرینی فروشی با کیک های تازه

فروشگاه آجیل حسینی - شعبه وکیل آباد

سوغات مشهد:

خشکبار، زرشک، زعفران، هل، نبات، ادویه، سوهان، قالی، آلو، شیرینی پادرازی. انگشتر، فیروزه، عقیق، نمد، قالی، گلیم، محصولات چرمی و دیگ ها و ظروف سنگی که به اصطلاح عامه مردم (هرکاره) می گن که از سنگ خاصی درست می شه و برای دیزی سنگیه. مهر، تسبیح و جانماز از قدیم سوغات مشهد بودن.n10.jpg

فروشگاه صنایع دستی - پایین تصویر ظروف سنگی (هرکاره)

جانماز و تسبیح و مهر

شکلات های زنجفیلی و نخود کشمش و ... از سوغات مشهد

سوهان مخصوص

غذاها و خوراک های محلی:

شله مشهدی در مراسم خاص مثل محرم و ماه رمضان بیشتر طبخ می شه و بیشتر روزهای جمعه و بعضی رستوران ها درست می کنن. خورشت قیمه هم برای تزئین و همین طور خوشمزه تر شدن شله درست می کنن.

شله مشهدی (اینترنت)

دیگچه بیشتر شبیه دسر که از برنج ایرانی، شیر، گلاب، هل، زعفران، شکر، کره هلندی تشکیل شده و مثل برنج دم می کنند.

دیگچه

و شیشلیک مشهد هم که معروفه.

جاهای دیدنی و تفریحی مشهد:

تاریخی مثل:

آرامگاه نادرشاه افشار: بنای کنونیش مربوط به دوره معاصره و در باغ کوچکی نبش چهارراه شهدا و نزدیک حرم قرار داره. بلیط ورودیش 2500 تومان برای ایرانی ها و 15000 تومان برای بازدیدکنندگان خارجیه. برای بچه های زیر7 سال رایگانه. آرامگاه کلنل محمد تقی پسیان اولین خلبان ایرانی هم در گوشه از باغ قرار داره و نزدیکش یک فروشگاه با صنایع دستی مختلفه. دو موزه از اشیای قدیمی و توضیحاتی راجع به فتوحات نادر شاه روی تابلوهایی در یک اتاق کوچک نوشته شده. یک توپ قدیمی به غنیمت گرفته شده توسط نادرشاه در جلوی آرامگاهه. نرده های باغ به شکل تبرزین درست شده. من در بهمن ماه رفتم که از ساعت صبح 7:30 تا 17 برای بازدید بود.

آرامگاه نادر شاه افشار

موزه اشیاء

آرامگاه محمد تقی پسیان

فروشگاه صنایع دستی آرامگاه

حمام تاریخی مهدی قلی بیک و موزه مردم شناسی (حمام شاه): این بنا در نزدیکی باب الجواد حرم رضوی و انتهای کوچه سرشور که بازار فرش فروشانه. دسترسیش آسونه. کنارش مسجد 72تن (مسجد شاه) بود، شاید بخاطر همین اینجا در قدیم به حمام شاه معروف بوده بعد از انقلاب حمام رضوی گفته می شد. در سال 1356 جزو بناهای تاریخی ایران به ثبت رسیده. بعد که آب لوله کشی شده و مردم در خانه حمام داشتن به حالت متروکه در اومد. بازسازی توسط سازمان میراث فرهنگی و آستان قدس رضوی انجام شده. این حمام از بزرگ ترین و قدیمی ترین حمام های تاریخی مربوط به دوره صفویه در ایرانه. در سال 1385 هم زمان با ولادت امام رضا (ع) به عنوان موزه مردم شناسی بازگشاییش کردن. از بیرون سقف گنبدی شکل حمام دیده می شد. چند پله پایین رفتم بلیط ورودی 1000 تومانه. روبروی ورودی نقشه حمام روی دیوار بود. چند نورگیر در سقف داشت نقاشی های قدیمی روی سقف دیده می شد. اشیاء و ظروف و چراغ های تاریخی در قسمت های مختلف حمام بود. عکس های تاریخی از حرم رضوی، اطراف مشهد و مشاغل سنتی دیده می شه. ساعت بازدید روزهای عادی از ساعت 8 صبح تا 12:30 و جمعه ساعت 8 صبح تا 12 ظهر.

موقع بازدیدم سقف جلویی حمام در حال بازسازی بود.

کوچه سرشور- بازار فرش فروش ها

مغازه ابتدای کوچه سرشور

کوچه سرشور- تابلو فرش های زیبا

مسجد 72 تن و سقف گنبدی شکل حمام مهدی قلی بیک

نقشه حمام

نقاشی های قدیمی سقف حمام

قسمت هایی از موزه مردم شناسی

گنبد سبز: این مکان از ساعت 8 صبح تا 21 شب برای بازدیده. بنا داراى گنبدى فیروزه اى رنگِ متمایل به سبز، چهار ایوان و هشت ضلع علاوه بر ایوان و طاق نما ها، کاشی کاری زیبای آن به بقعه جلوه خاص بخشیده.
این طور گفته می شه که آرامگاه یکی از عرفای شیعه مذهب شیخ مومن استرآبادی که مربوط به دوره صفویه بوده و سال 1356 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده. وسط میدانی به همین نام در خیابان آخوند خراسانی قرار داره.

بنای گنبد سبز

بنای تاریخی مصلی: این اثر که به ثبت ملی رسیده و قدمتش به دوره صفویه برمی گرده. در تابلویی جلوی بنا این طور نوشته شده: کاربردش تاریخی- مذهبی بوده بنای مصلی (عیدگاه) در قرون گذشته، بیرون از دروازه ها و حصار شهر ها بنیان می گرفت و مکانی برای برپایی نمازهای اعیاد اسلامی، نماز باران و جمعه بوده است. مصلی پایین خیابان از نظر پلان معماری، شامل ایوانی مرتفع و محراب انتهایی آن و دو ایوانچه منتهی به فضاهای چهارضلعی در طرفین است.

تزئینات مصلی شامل کتیبه معرق به نوشته قلم ثلث و نوشته ای بر روی کاشی هفت رنگی خشتی با مضمون اشعار فارسی، گچبری، آرایه های مقرنس، کره های هندسی و شمسه. این بنا مقارن با حکومت شاه سلیمان صفوی به اهتمام بانی آن (حاجی ملک) و معماری (حاجی شجاع ینای اصفهانی) به امر نواب عالی مقام (ابوصالح) از نقبای سادات رضوی مشهد بنیان گرفته. از ساعت 8 صبح تا 13 برای بازدیده. در ابتدای بلوار مصلی که پشت ساختمان آجریش از بیرون دیده می شه.

محوطه و بنای تاریخی مصلی

مقبره پیرپالان دوز: این مقبره مربوط به دوره صفوی - معاصره. در ضلع شرقی حرم امام رضا (ع) قرار داره به عنوان یکی از آثار ملی ایران در سال 1356به ثبت رسیده. این مقبره متعلق به محمد عارف عباسی، از عرفای بزرگ قرن دهم هجریه.

نحوه ثبت نام دعوت نامه مهمان سرای حضرت رضا (ع) روی دیوار آرامگاه

آرامگاه پیر پالان دوز و کاشی های قدیمی دیوار داخل آرامگاه

گنبد خشتی: امام زاده غیاث الدین محمد از نوادگان امام رضا (ع) واقع شده در چندین سال پیش از داخل کوچه ای ورودیش بود و از خیابان طبرسی گنبد آرامگاه دیده می شد. امروزه سردری از خیابان طبرسی داره که قسمتی بهش اضافه شده. حیاط کوچک، سرویس بهداشتی و کفشداری داره. اما قسمت داخلی بافت قدیمی اطراف ضریح حفظ شده. زیر گنبد هم تزئینات که مربوط به گذشته باقی مانده و زیبا بود. قسمتی از ضریح برای زیارت بانوان و قسمت دیگر برای آقایون بود. بعضی زائران این مکان رو زیارت می کنن.

ورودی گنبد خشتی

از خانه های قدیمی و دیگر جاهای تاریخی داخل شهر مشهد:

در مشهد چندین خانه تاریخی وجود داره اما فقط بعضی هاش قابل بازدیده.

خانه آیت الله خامنه ای و خانه رجایی در کوچه سرشور، خانه ملک، خانه توکلی، خانه داروغه، خانه حسن زاده، خانه پیشه وران و ابنیه تشکری در خیابان آخوند خراسانی، ساختمان خالقی، منزل امینی، منزل جواهری، منزل شیخ الاسلامی، منزل نوریان، نمای مطب دکتر اسکندری، نمای مطب دکتر شیبانی، نمای منزل کمالی، نمای خانه نقوی، خانه وطن چی، خانه موسوی نژاد، منزل موسوی، خانه مقبل السلطنه، منزل مسکونی ناظران، خانه مسکونی کرمانی-خانه مسکونی علیزاده و ...

خانه مقبل السلطنه: این خانه مربوط به دوره قاجاره در محله سراب، بازارچه سراب، پ 22 قرار داره. در سال 1382 این بنا به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده.

خانه ملک: این خانه مربوط به حاج حسین ملک که ثروتمند بزرگ زاده تهران و ساکن مشهد بوده. فردی با خیرات و موقوفات مشهوریه که زمین پارک جنگلی وکیل آباد از مکان های وقف شده معروف توسط ایشان بوده. در مشهد ضلع شرقی خیابان امام خمینی، روبروی اداره دارایی واقع شده. نماسازیش طبق معماری سنتی و پلان های اجرا شده بر اساس معماری اروپاییه. در سال 1377 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده. در سال 1379 بازسازی شده. نمونه ای از خانه های زیبا و برجا مانده در اواخر عصر قاجاریه محسوب می شه. ساعت بازدید 8 صبح تا 18 به جز جمعه هاس و بازدیدش رایگانه. فعالیت های هنری در اونجا انجام می شه.

نمایی از خانه ملک و حیاطش که برای عید زیباسازی می شد.

خانه تاریخی توکلی: گویا 8 صبح تا 14 برای بازدیده. ظاهرش خوب حفظ شده. این خانه در سال 1384 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده. زمانی مکتب خانه بوده. داخل اتاق هاش با تزئین پارچه های گلدوزی و مجسمه هایی با پوشش مربوط به شکل همان دوره بود، که صدای ضبط شده داخل هر اتاق راجع به اونجا توضیح می داد. حیاط عقبی ساختمان، حوض داشت و روی دیوارها اشعار و تصاویری از شاهنامه فردوسیه. نزدیک به حرم و خیابان نواب صفوی- نواب صفوی 5 و سمت چپ، داخل کوچه بود. نماش آجری با در و پنجره های چوبی، کاشی کاری بالای در ورودی داشت. در دوره قاجار اینجا به عنوان خانه کشمشیان شناخته می شده، قبل از آن توسط شخصی بنام احسان خان قرایی در سال ۱۲۲۱ بنا شده بود. (کشمشیان) از تاجران آن دوران بوده و پس از فوت ایشان، خانه توسط فردی به نام (توکلی) خریداری و به عنوان خانه توکلی شناخته شد. مربوط به دوره قاجاره که بین سال های 89 تا 91 بازسازی شده. تعطیلات عید زیبا سازی شده و به صورت رایگان از 9 صبح تا 21 برای بازدید بود.

عکس هایی از خانه تاریخی توکلی

خانه تاریخی داروغه: در اوایل خیابان نواب صفوی که تابلوی قهوه ای رنگ اول کوچه نواب صفوی 10مشخص شده. انتهای کوچه بود. از خانه های اواخر دوران قاجاریه و متعلق به داروغه اون زمان بوده. به شیوه معماری روسی ساخته شده. بخاطر عید بیرون و اطراف خانه با گل ها و دکورهای زیبا تزیئین شده بود. چند پله پایین می ره. بلیط ورودی 3000 تومانه. وارد حیاط که بشیم حوضی وسطشه و گلدان هایی در اطرافش بود. چند تخت برای نشستن و باغچه داره. در دو طبقه که قسمت ساختمان جلویی هر دو طبقه قابل بازدیده و طبقه پایین چند مجسمه، وسایلی که حال و هوای اون زمان رو نشون می ده. و حوض کوچکی داخل اتاقه. یک قسمتش هم چایخوریه. ساختمان عقب طبقه پایین صنایع دستی و طبقه بالا و شاه نشینش اداری بود. خانه به خوبی نگهداری شده و به عنوان یکی از آثار ملی ایران در سال 1381 به ثبت رسیده. من4عصر اونجا رفتم. ساعت بازدید از 8 صبح تا 22.

ورودی خانه تاریخی داروغه

حیاط

طبقه بالا قسمت جلوی ساختمان

ساختمان عقبی- طبقه همکف

طبقه بالای عقب ساختمان-این قسمت اداری بود.

حیاط - خانه تاریخی داروغه

گرمابه های تاریخی: سعدی- اسلام- حمام موزه شاه (قلی بیگ)

خانقاه: خانقاه نعمت الهی مربوط به اواخر دوره قاجار در خیابان شیرازی کوچه حاج هاشم قرار داره.

سراهای تاریخی: سرای عزیزالله- سرای ترکمن ها و...

هنرستان صنعتی شهید بهشتی: در میدان شریعتی که مربوط به دوره اول پهلویه سال 1315 تاسیس شده و در سال 1384 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده. ما زمانی برای دیدن نمایشگاه صتایع دستی به اونجا رفته بودیم راه پله های مارپیچ و زیبایی داشت.

موزه و حوضخانه تاریخی هزار دستان: قبلا خانه مسکونی قدیمی بوده. اما الان موزه و اشیای قدیمی داره و رستوران سنتیه. حوض کوچکی داخلش قرار داره. از ساعت 11 صبح تا 16 و 18 تا 23 بازه.

ورودی حوضخانه هزار دستان

داخل حوضخانه تاریخی هزار دستان (اینترنت)

بوستان باغ ملی: یکی از قدیمی ترین پارک های مرکز شهره و در (خیابان ارگ) که امروزه امام خمینی نام داره، واقع شده. توسط حاج حسین ملک سال 1345 به شهرداری واگذار شده. در گذشته آب قنات از داخل باغ عبور می کرده.

محل اجرای برنامه های اجتماعی و فرهنگی در گذشته بوده. الان هم یکی از جاهای شناخته شده شهر در بین مردمه.

بوستان باغ ملی

فرهنگسرای بهشت: مربوط به دوره پهلوی اوله. در خیابان جنت - امام خمینی قرار داره. سال 1384 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده. امروزه هم اونجا فعالیت های فرهنگی و هنری انجام می شه. به جز جمعه روزهای هفته از ساعت 8 صبح تا 15 بازه.

فرهنگسرای بهشت

از آب انبار قدیمی مثل: آب انبار چهل پایه. آب انبار دیگه، معروف به حوض برجی در کوچه امام رضا2 یا کربلا بوده که الان بسته شده.

مسجد و حوض انبار معجردار: اوایل خیابان نواب صفوی حوض انباری قرار داره. در این مکان قبلاً مسجدی وجود داشته که روی آب انبار بنا شده بود. در حال حاضر فقط بنای آب انبار وجود داره. تقریباً نزدیک حرم واقع شده. از آب انبارهای بزرگ در گذشته بوده و سیستم نگهداری آب ویژه ای داشته، در کف آب انبار از سرب برای حفظ سرما استفاده می شده. در سال 1342 توسط شهرداری برای حفط بنا پرش کردن. چون دیگه مردم از آب لوله کشی استفاده می کردن. (گویا بنا در سال 1394 به ثبت آثار ملی ایران رسیده) این عکس که گرفتم بنای بازسازی شده کنونیه و درش بسته ست.

حوض انبار معجردار

مجموعه موزه های آستان قدس رضوی: موزه مرکزی آستان قدس رضوی که داخل حرم و صحن کوثر قرار داره. هر روز از ساعت 8 صبح تا 17:45 و روزهای تعطیل از ساعت 8 صبح تا 12 ظهر برای بازدیده. 4 طبقه از زیر زمین تا 2+ واقع شده. طبقه 2+ گنجینه نجوم، ساعت، سلاح، ظروف و مدالست. طبقه 2 گنجینه هنرهای تجسمی و آبزیان. طبقه 1+ موزه تاریخ حرم رضوی. طبقه 1 تمبر، اسکناس و سکه. طبقه همکف هم موزه فرشه. موزه قرآن بیرون از این مجموعه است. روی هم رفته مکانی جالب و خوب برای بازدید بچه ها و بزرگسالانه.

بعضی از قسمت های موزه که توضیحاتش در عکس مشخصه

پارک کوهسنگی و موزه بزرگ خراسان: از پارک های زیبا و قدیمی مشهده. در انتهای خیابان کوهسنگی که یک استخر بزرگ و مکان هایی برای غذاخوری و بوفه داره. دو کوه سنگی نزدیک به هم که قدیم پله نداشت. حالا مسیر بالا رفتن از کوه پله های سنگیه که از کوه تراشیده شده. شهر از اون بالا دیده می شه. مدفن چند تن از شهدای گمنامه.

نقشه پارک کوهسنگی و موزه بزرگ خراسان

ساختمان موزه بزرگ خراسان داخل پارک کوهسنگیه و چند سالیه که افتتاح شده و ساعت 9 صبح تا 17 برای بازیده. نمای ساختمان موزه از کاخ خورشید نادرشاه در کلات الهام گرفته شده. ورودی موزه 3000 تومانه. اشیاء و ظروف تاریخی در اون به نمایش گذاشته شده. کنار هر شیء راجع بهش توضیح داده شده. طبقه همکف و دو طبقه بالاتر برای بازدیده. طبقه همکف موزه سنگ هم هست که سنگ هایی با رنگ ها و برش های زیبا از جاهای مختلف گردآوری شده. 2 طبقه بالا موزه اشیاء و ظروف قدیمیه. در کل فضای بزرگ و زیبایی داره و در آینده حتماً کامل تر هم می شه. چون زحمت زیادی برای گردآوری اشیاء تاریخی و سنگ ها کشیدن. کسانی که به پارک کوهسنگی میان معمولاً سری هم به این موزه می زنن. مکانش پشت زمین بازی بچه هاس.

پارک کوهسنگیmoo1.jpg

موزه بزرگ خراسان-موزه سنگ

موزه قسمت اشیاء و ظروف تاریخی

پارک ملت و شهربازیش: از پارک های بزرگ و قدیمی مشهد که سال 1343 در زمان محمدرضا پهلوی خارج از شهر تاسیس شده. حالا به دلیل توسعه وارد شهر شده. در ابتدای بلوار وکیل آباد و میدان آزادیه بیشتر مردم برای ورزش صبحگاهی به اونجا می رن. کتابخانه عمومی داخلشه و یک شهربازی که چرخ و فلک بزرگی داره. استخری هم داره که نزدیکش مجتمع جانبازان که مرکز خدمت رسانی به جانبازان قطع نخاعیه.

استخری به مساحت ۱۲۵۰ مترمربع (طول ۵۰ متر و عرض ۲۵ متر و با عمق ۱ تا ۳ متر) با گنجایش ۴۰۰ نفر، که بزرگترین استخر روباز در مشهده. زمین چمن برای فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس، پیست اسکی و ... یک قسمت برای بانوان در نظر گرفته شده. دور تا دور بوستان، زمین مخصوص دویدن و ورزش قرار داره.

پارک ملت

پارک جنگلی وکیل آباد: یک مکان وقف شده قدیمی توسط حاج حسین ملک در سال 1348 بوده و از جاهای خوش آب و هواس. رودخانه داخل پارک در اوایل بهار جاریه. یک استخر داره و زمین بازی و بعضی جاها تخت برای نشستنه. رستوران و فروشگاه مواد غذایی وجود داره. مساحتش 70 هکتاره. آخر هفته برای پیک نیک خوبه. دسترسیش با قطار شهری خط 1 ایستگاه کوهستان پارکه، پیاده که شدیم. با کمی پیاده روی به ورودی پارک می رسیم. اتوبوس هم خط 10 یا اتوبوس های که از پایانه وکیل آباد به سمت داخل شهر می رن. نزدیک پارک ایستگاه دارن.

پارک جنگلی وکیل آباد

یک پارک مینیاتوری: در شهرک غرب - بلوار الهیه، بولوار سجادیه، نبش سجادیه 26 قرار داره. در زمینی به مساحت 8 هکتار که ماکت های کوچک از دیدنی های ایران داره از ساعت 8 صبح تا 22:30 برای بازدیده و مبلغی ورودی داره.

ماکت ایستگاه راه آهن مشهد در پارک مینیاتوری (اینترنت)

پارک علمی دکتر بازیما: اولین پارک موضوعی و علمی ایران به مساحت حدود ۲۴۰۰ متر و طبقه چهارم مجتمع وصال - منطقه گردشگری سپاد مشهد قرار داره. برای کودکان مناسبه. ساعت 10 صبح تا 22 برای بازدیده. در مورد آشنایی با بدن انسان و زیست شناسی و علوم تجربیه. مبلغی ورودی داره. که در سایتش توضیحات دقیق تری هست.

وب سایت: www.bazima.ir

پارک های زیاد دیگری هم در سطح شهر وجود داره.

پارکی در بلوار خیام

باغ زیبای گیاه شناسی: ورودیش انتهای بلوار جمهوری اسلامی قرار داره. مساحتش تقریبا 25 هکتاره. سال 1392 افتتاح شده. باغ زیبا با درختان میوه و دارای انواع گل و گیاهان پیازی، فصلی و صخره‌ایه. در قسمتیش هم گیاهان دارویی کاشته می شه.

ورود برای عموم آزاده داخلش آلاچیق برای نشستن و کافی شاپ داره. اما وسایل نباید با خودمون به داخل ببریم. بلیطش 2000 تومانه. در تعطیلات عید ورودش رایگانه. جای قشنگیه هر سال برای دیدن گل های داوودی به انجا می ریم. از 9 صبح تا 20 برای بازدیده.

باغ گیاه شناسی مشهد

پارک های آبی مثل:

سرزمین موج های آبی: آدرسش بلوار اندیشه - اندیشه 83. دو پارک آبی خانم ها و آقایانش جداس.

پارک آبی ایرانیان: بلوار حجاب روز در میان برای آقایان و خانوم هاس.

پارک ساحلی آفتاب: میدان سپاد - بلوار خیام شمالی دو پارک آبی خانم ها و آقایان جداس.

سرزمین موج های خروشان: ابتدای جاده شاندیزه دو پارک آبی خانم ها و آقان جداس.

دو پارک جدا یعنی هم زمان از صبح تا شب باز هستن.

بعضی جاها بلیطشون رو با تخفیف می فروشن.

پارک آبی ساحلی آفتاب-میدان سپاد

بوستان ریحانه یا پارک بانوان (بلوار فرودگاه): این بوستان دارای امکانات ورزشی مختلف برای خانوم هاس و امکاناتی مثل زمین ورزشی روباز هندبال و والیبال و دوچرخه سواری، پینگ پنگ، شطرنج است و بوفه ، آب سردکن، سرویس بهداشتی و پارکینگه.

ساعات کاری از 8 صبح تا 18 به جز جمعه هاس. هنگام ورود گوشی دوربین دار و اسپیکر به گیت انتظامات تحویل داده می شه. دسترسی به اینجا با اتوبوس خط 77  و مترو خط 1 (ساعاتی در صبح و عصر فقط فعاله) امکان­ پذیره.

جاهای تفریحی و دیدنی برای یک روز تعطیل یا جمعه که می شه با گروه های کوهنوردی مجاز از اون مکان ها دیدن کرد. چون بعضی جاها نیاز به راهنما داره. در فصل تابستان هم وقتی به روستاهای اطراف مشهد می ریم میوه های تازه می خریم.

میوه های تازه باغ

جاهای دیدنی و تاریخی نزدیک مشهد:

رباط ویرانی: این بنا سرپوشیده س که سال 1377 به ثبت آثار ملی ایران رسیده. در شاندیز مشهد و مربوط به دوره تیموریه. اولین موزه مردم شناسی کشور و اولین موزه تخصصی مشاغل و حرف سنتی در خراسانه. از ساعت 8 صبح تا 16 برای بازدیده.

آدرس: کیلومتر۱۰ جاده مشهد به شاندیز، ویرانی ۱۹

رباط ویرانی

مصلی یا ایوان طرق: این بنا در 12 کیلومتری جنوب شرقی مشهد (شهرک طرق) قرار گرفته. سال ۸۳۷ هجری قمری در دوره تیموری کاربری مذهبی داشته. برای برگزاری نماز در اعیاد متبرکه و مصلی بوده.

مصلی طرق (اینترنت)

رباط طرق: رباط که 2 ایوان داره و در 5 کیلومتری جاده مشهد نیشابور قرار گرفته با 2 کاروانسرا که مربوط به دوره صفویه و قاجاریه بوده. دارای بخش های مختلفی بوده. یک حمام در کنار رباط قرار داشته تا مسافران و زائران بعد از استراحت و قبل از رسیدن به مشهد و زیارت امام رضا (ع) حمام و غسل کنن.

رباط طرق (اینترنت)

توس: شهری تاریخی در 35 کیلومتری مشهد بوده که در سال 1375 با مجموعه ارگ و برج و بارو در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده.

آرامگاه فردوسی و مقبره هارونیه (توس) : اتوبوس از مبدا میدان فردوسی به طور ساعتی داره. فردوسی شاعر قرن 4 ه.ق در روستای پاژ و توس به خاک سپرده شد. اثر معروف فردوسی شاهنامه س. فاصله آرامگاه با مشهد ماشین در نیم ساعت طی می شه . بلواری به نام شاهنامه تا نزدیک توسه. باغ زیبایی اطراف آرامگاه قرار داره. داخل آرامگاه و روی دیوارها صحنه هایی از داستان های شاهنامه به صورت برجسته کار شده و موزه ای کوچک بیرون و نزدیکش داره. سمت چپ موزه، آرامگاه شاعر معاصر مهدی اخوان ثالثه. ساعات بازدید از 9 صبح تا 17. ورودی تقریبا 5000 تومانه. پنج شنبه و جمعه برای بازدید بهتره. روز بزرگداشت فردوسی در 25 اردیبهشت ماه همایشی هر ساله برگزار می شه و بازدید از این مکان رایگانه.

محوطه آرامگاه فردوسی

آرامگاه امام زادگان یاسر و ناصر: اتوبوس از پایانه وکیل آباد نزدیکش ایستگاه داره. ناصر و یاسر از فرزندان امام موسی بن جعفر (ع) هستن. آرامگاهشان در روستای گلستان در 5 کیلومتری غرب مشهد طرقبه قرار داره.

آرامگاه امام زادگان یاسر و ناصر (اینترنت)

روستای حصار گلستان

آرامگاه امام زاده یحیی: میامی هم به این مکان گفته می شه و در مسیر جاده مشهد سرخسه. بعضی مردم برای زیارت به این امام زاده می رن. محیط خوبی داره. بعضی خانواده ها شب رو هم اونجا می گذرونن. اتوبوس از پایانه ابریشم داره.

آرامگاه خواجه مراد و خواجه اباصلت: اتوبوس بهشت رضا از مبدأ پایانه انقلاب به بهشت رضا در جلوی این دو آرامستان و زیارتگاه توقف داره.

آرامگاه خواجه ربیع: انتهای خیابان خواجه ربیع قرار گرفته بنا مربوط به دوره صفویه س. در سال 1310 به ثبت آثار ملی ایران رسیده. اتوبوس هم داره. یک مکان تاریخی-مذهبیه گفته می شه. در جنگ صفین از یاران امام علی (ع) بوده. بنا توسط شاه عباس صفوی و به سفارش شیخ بهایی در اویل قرن 11 ه. ق ساخته شده.

بند گلستان: بند یا سد گلستان مربوط به دوره تیموریه. جایی دیدنی در مسیر طرقبه س. بین مسیر اتوبوس های طرقبه که از پایانه وکیل آباد میان.

بند گلستان (اینترنت)

سد طرق و بند فریمان هم از جاهای دیدنی هستن.

میل اخنگان: در نزدیکی توس و روستایی به همین نام وجود داره مقبره هویتش دقیقا مشخص نیست برج با نمای استوانه ای و هشت ضلعی با سقف مخروطی شکله. با توجه به نوع کاشی های رنگارنگ، قدمت این برج منتسب به دوره تیموریه و ارتفاعش 17 متره.

میل اخنگان

میل یا برج رادکان: در 74 کیلومتری مشهد و نزدیک چناران قرار داره. گفته می شه در سال 1310 به عنوان یکی از آثار تاریخی به ثبت آثار ملی ایران رسیده و کاربرد نجومی داشته یا برخی معتقدند یک آرامگاه بوده. ارتفاعش 25 متره و بنایی استوانه ای با 12 ترک و قسمت دیگه تا زیر گنبد 36 ترک استوانه شکل داخلش 8 ضلعیه با گنبد مخروطی شکله. این بنا مربوط  به قرن 7 ه. ق.

آتشکده سنگبر: یک بنای چهار طاقی در 18 کیلومتری شمال شرقی مشهد، بخش مرکزی و روستای سنگبر قرار داره که مربوط به دوره تیموریه. در سال 1383 به ثبت آثار ملی ایران رسیده. چهار طاقی در معماری ایرانی زیاد دیده شده. معمولاً کاربردش برای اماکن مذهبی (مسجد، آرامگاه، مقبره) و غیر مذهبیه.

جاهای دیدنی و تاریخی دیگه مثل: قلعه ماد، چشمه گراب و حوض انبار میرزا عرب، رباط خاکستری و ...

ییلاقات طرقبه و جاغرق و شاندیز: مبدا اتوبوسشون پایانه وکیل آباده. از ییلاقات خوش آب و هوای اطراف مشهد و رستوران های زیادی هم دارن. مکان های مناسبی برای گذراندن تعطیلات آخر هفته هستن.

مسیر وکیل آباد

باغ پونه : نرسیده به طرقبه ست که بعضی خانواده ها برای تفریح میان. اوایل بهار رودخانه نزدیک باغ جریان داره. اتوبوس هایی که از پایانه وکیل آباد به سمت طرقبه می رن اینجا ایستگاه دارن.

باغ پونه و اطرافش

روستای تاریخی کنگ: کنگ از پایانه وکیل آباد به طور ساعتی اتوبوس داره. یک روستای تاریخی و زیباس. وقتی به روستا می رسیم دو راهی می شه. سمت راست یکی از راه های صعود به قله فلسکه و مسیر سمت چپ به داخل روستا که به صورت پلکانیه و به اون ماسوله خراسان هم گفته می شه. از چالیدره و باغات نغندر که بگذریم به روستای کنگ می رسیم. رودخانه هم داره و مورد توجه طبیعت گردانه.

روستای تاریخی کنگ

روستای تاریخی ازغد: مسیرش از جلوی زیارتگاهه امام زادگان یاسر و ناصر رد می شه. از دهستان های بخش طرقبه س. روستایی خوش آب و هوا که تاریخیه و بعضی خانه ها و مسجد بافت قدیمی خودشون رو حفظ کردن. (گفته می شه مسجد ازغد قدمت چند هزار ساله و منتسب به دوره تیموریه). رودخانه ای از داخل باغات پایین روستا رد می شه و فصل بهار بوته های گلپر و گل های بابونه در مسیر رودخونه دیده می شه.

عکسی از روستای تاریخی ازغد (اینترنت)

طبیعت روستای ازغد

دره ارغوان: مدت کوتاهی در فصل بهار درختچه های آن گل هایی به رنگ ارغوانی و زیبا دارن. ما به صورت طبیعت گردی و پیاده به اینجا رسیدیم. در همان مدت کوتاه بعضی اوقات خیلی ها با ماشین به این مکان میان و شلوغ می شه.

دره ارغوان (اینترنت)

گل ارغوان

از جاهای خوش آب و هوا مثل: دره داغستان، دره خوشرو، کمر مقبولا، زشک و عنبر، چشمه گیلاس، هفت حوض، غار مغان، روستای دهبار، غار مزداوند، گلمکان (اتوبوس از پایانه میدان فردوسی) و سد کارده و جاهای دیگه س.

روستای مغان و ارتفاعات

دهبار

سد چالیدره: مسیر اتوبوس کنگ یا نغندر که ابتداش از پایانه وکیل آباد شروع می شه نزدیک اینجا توقف داره. با ماشین راحت تره رفتنش و پارکینگ داره. ساعت کاری تفریحگاه از 9 صبح تا 23 و برای پیک نیک خوبه. از تفریحاتش قایق رانی و تله سیژ برای دیدن مناظره.

پیست اسکی شیرباد هم در فصل زمستان طرفدارهای خودش رو داره.

چشمه نهل (مسیر صعود به قله شیرباد)

آبشار قره سو: این آبشار در مسیر کلات و روستایی به همین نامه. 8 تا آبشار داره. بعضی جاها دیواره های بلند و عمودی داره و با استفاده از نردبان می شه تا بالای آخرین آبشار رفت. در گذشته آب بیشتری داشت و حتماً حین عبور از نردبان و آبشار خیس می شدیم. آخر هم به دشتی می رسیم که عشایر بعضی اوقات اونجا هستن.

قره سو

آبشار آبگرم: بعد از روستایی به همین نامه. قبل از شهرستان کلات که از قسمتی باید پیاده روی رو شروع کرد در مسیر بقایایی از یک بنای تاریخی دیده می شد به مسیر رودخانه می رسیم که اطرافش سرسبزه و مسیرو ادامه می دیم تا به آبشار زیبایی می رسیم. آبش در تمام فصول گرمه. خرچنگ های کوچکی کنار رودخانه دیده می شن و پایین آبشار عمق زیادی نداره.

مسیر آبشار آبگرم

آبشار ارتکند: یکی از آبشارهای زیبای مسیر مشهد - کلاته که در فصل بهار معمولاً مسیرش خیلی شلوغ می شه. رودخانه ای که اطرافش سرسبز بود و در ادامه به آبشار می رسیم قبلاً نردبان گذاشته بودن، اما حالا راه دسترسی به آبشار یک طنابه که حتما خیس می شیم. آبشاری واقعاً زیباست.

مسیر آبشار ارتکند

آبشار ارتکند (اینترنت)

آبشار آبقد: در نزدیکی روستایی به همین نام، بعد از مشهد و در مسیر چناران واقع شده چندتا آبشار داره. ابتدای مسیر به روستا می رسیم و باید از ماشین پیاده شیم باغ گردو و ... مسیر رودخانه رو در پیش می گیریم زیاد درختی نمی بینیم و اما گیاهان دارویی در مسیر بود داخل دره که می رسیم هوا خنک تره و آب سرد می شه. دیوارهای بلندش شبیه اخلمده. طول بلندیرین آبشار این منطقه 8 متره.

آبشار آبقد

آبشار امرودک: تقریبا نزدیک مشهد واقع شده بین کوه های هزار مسجد مسیرش پستی و بلندی داره. از پارک ملت مشهد تا اونجا با مینی بوس 1:45 طول کشید و از چند روستا می گذریم و از جایی به بعد از داخل باغ ها و رودخانه پیاده به سمت آبشار می ریم آبشار زیاد بزرگ نیست، ارتفاعش 3 متره اما مسیر سرسبزی داره.

آبشار آمرودک

دریاچه بزنگان: این دریاچه در مسیر جاده مشهد - سرخس واقع شده جای زیبا و آرامش بخشی برای سفر یک روزه و خانوادگیه.

آبشارهای دره اخلمد: اخلمد هم روستاییه که در کنار و امتداد رودخانه باغ های زیادی هست و درختان گردو بیشتر به چشم می خوره. نزدیک اولین آبشار تخت های برای اجاره وجود داره که برای نشستن و خوردن ناهار یا صبحانه خوبه. تقریبا 7 تا آبشار در مسیر رودخانه قرار داره آخرین آبشار مسیرش مشکل و با طناب مناسبه برای بعضی افراد که سنگ نوردی و دره نوردی می کنن.

آبشارهای اخلمد

از مکان های فرهنگی مثل:

کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی که کامل ترین کتابخانه استان خراسان رضویه می توان عضو شد و کتاب های عمومی و تخصصی مورد علاقه رو به امانت گرفت و مطالعه کرد. بعضی اوقات زائرین هم به کتابخانه مراجعه می کنن. امکاناتی مثل سالن مطالعه ، مخزن باز و بسته کتاب و سلف سرویس و سرویس بهداشتی هم داره.

کتابخانه های عمومی دیگری هم در سطح شهر وجود داره.

سینماهای مشهد مثل: قدس، آفریقا، پیروزی، بهمن، محموعه سینمایی سیمرغ، پردیس سینمایی هویزه. به جز سینماها بعضی مراکز خرید پردیس سینمایی دارن مثل: پردیس سینمایی اطلس، پردیس سینمایی ویلاژ توریست، پردیس سینمایی گلشن و دیگری پردیس سینمایی ملل که قراره راه اندازی بشه.

پردیس سینمایی ویلاژ توریست: ۱۰۷۵ صندلی داره. دی ماه ۱۳۹۷ با ۱۲ سالن مجهز سینمایی، در طبقه ی 3 مجتمع خرید ویلاژ توریست برای علاقه مندان به سینما دایر شده.
سالن های 7 و 8 سالن های VIP هستن
سالن 9 سالن CIP.
سالن 11 سالن کودکه و سالن 12 سالن واقعیت مجازی (VR).

مراکز خرید و پاساژها:

گر چه اسم بعضی خیابان ها جدید شده اما می شه از مردم پرسید. مشهد مراکز خرید و پاساژهای متنوعی داره مثل: مرکز خرید پروما و نیکا، پاساژ مروارید، زیست خاور، مرکز خرید آرمان، برج آلتون، بازار ملل، بازار مرکزی، مرکز تجاری اقامتی شارستان، مرکز خرید آرمیتاژ، بازار رضا، برج سلمان، مجتمع تجاری الماس شرق و وصال، پاساژ فردوسی 1 و 2، مرکز تجاری آسمان 1 و 2، مرکز خرید اکسون، مرکز خرید خورشید، ویلاژ توریست و مجتمع تجاری اقامتی امید، پاساژ گوهرشاد، ستاسنتر و مجتمع تجاری زمرد، کوهسر مال، سرای بلور، بازار اطلس، پاساژهای بلوار سجاد و ... می شه نام برد. معمولاً از ساعت 10 صبح باز می شن. بعضی مراکز خرید طبقه پایین هتل یا مراکز اقامتی قرار دارن.

بازار امام رضا (ع) : از بازارهای قدیمی اطراف حرم که سرپوشیده س و برای خرید سوغاتی و نقره و... از یک طرف به میدان بیت المقدس نزدیک حرم شروع می شه تا میدان 17 شهریور ادامه داره. همیشه معمولاً شلوغه.

بازار سرپوشیده امام رضا (ع)

مجتمع تجاری الماس شرق

مجتمع تجاری وصال

بازارهای فردوسی1 و2: نزدیک هم هستن و انتهای خیابان مفتح در بلوار طبرسی مشهد واقع شدن. بازار فردوسی 2 چند طبقه تجاری داره شبیه بازار فردوسی1 ولی طبقات بالا پارگینگه.

بازار فردوسی2

بازار فردوسی1: قدیمتی تر و 4 طبقه ست که طبقه -1 لباس بچه و برای خرید سیسمونی مناسبه. طبقه همکف برای خرید لباس مجلسی، زنانه و مردانه س. طبقه +1 برای خرید مانتو و روسری و طبقه +2 برای کیف و کفش و ... با قیمت مناسبه. نزدیک ترین مترو، ایستگاه مفتح خط و پایانه اتوبوس از پشت بازاره.

بازار فردوسی1

مرکز خرید آسمان1: در نزدیکی میدان 17 شهریور واقع شده. 18 طبقه س. از چهار طرف ورودی داره و با اسم فصل ها نام گذاری شده. طبقات پایین، تجاریه برای خرید پوشاک و پایین ترین طبقه خرید روسری به طور عمده و تکی. که از شهرای نزدیک مثل نیشابور و ... برای خرید کلی میان. شهربازی سرپوشیده، رستوران و فست فود داره. طبقات بالا پارکینگ و آخرین طبقه برای خرید پوشاک و نمای شیشه ایه که با آسانسورهای مخصوص می شه به اون قسمت رفت.

مجتمع تجاری آسمان1

برج تجاری اکسون

مرکز خرید آرمان

مجموعه تفریحی و خرید کوهسر:

یک مجموعه توریستی و ورزشی در انتهای بلوار هاشمیه که مساحتش تقریبا 5 هکتاره، که چشم اندازی به شهر داره 5 طبقه و ارتفاعش 20 متره یکی از بام های شهر محسوب می شه. سالن همایش و کنفرانس داره. تالار مجلس و پذیرایی با ظرفیت 4000 نفر کافی شاپ و رستوران های ایرانی و ایتالیایی تابستانی و زمستانی داره. 220 واحد تجاری داره که متراژشون از 12 متر تا 190 متری های دوبلکس داره.

امکانات تفریحی فاز1: خطوط بولینگ با استانداردهای موجود

سالن های ورزشی بیلیارد و اسنوکر

بازی های کامپیوتری

امکانات تفریحی فاز2: مجموعه آب درمانی، انیستو ماساژ، سونا، استخر، جکوزی، اسکواش

زمین تنیس روباز و سالن های چند منظوره بدنسازی، بسکتبال، والیبال و …

پارکینگ طبقاتی در 7 طبقه

آدرس: مشهد، بلوار هاشمیه، بین هاشمیه ۶۰ و۶۲ مجتمع بزرگ کوه سر

ساعت پذیرایی مجتمع:
شنبه تا چهار شنبه : ۸ الی ۲۴
پنج شنبه و جمعه ها : ۸ الی ۱ بامداد

مجتمع تفریحی کوهسر (اینترنت)

بازار بزرگ اطلس:

مجتمع تجاری - فرهنگی اطلس به عنوان بزرگترین مرکز خرید و عرضه کننده لوازم خانگی و جهیزیه کشور در 11 طبقه ، 1200 واحد تجاری، 11 سالن سینما (پردیس سینمایی اطلس) 16 رستوران و فست فود (فودکورت اطلس) با نمایندگی برندهای معتبر داخلی و خارجیه.
تقریبا نزدیک به حرم رضوی فرودگاه و پایانه مسافربری احداث شده.
آدرس: میدان حافظ، نبش کوشش 39، بزرگ بازار اطلس.
روزهای عادی : 10 صبح تا 22- جمعه ها : 15 الی 22
پردیس سینمایی: 10:30 الی 1:30 بامداد (تا پاسی از نیمه شب)

فودکورت اطلس: 10:30 الی 1:30 بامداد (تا پاسی از نیمه شب)

بازار بزرگ اطلس

مرکز خرید ویلاژ توریست ابتدای جاده طرقبه

صرافی ها هم بیشتر در خیابان امام خمینی و نزدیک باغ ملی هستن.

برای بعضی اطلاعات از شهر مشهد نرم افزار نقشه همراه مشهد خیلی خوبه. بانک ها و ...که بخوایم جستجو کنیم روی نقشه میاره و آدرسش مشخص می شه و با کلیک روی ایستگاه اتوبوس خطوط اون مسیر و ایستگاه هاش رو با خط پررنگی مشخص می کنه. اسم خیابون هارو هم مشخص تر از نقشه مپ گوشی میاره.

نرم افزار نقشه همراه مشهد

سعی کردم به طور خلاصه به جاهای مختلف مشهد اشاره کنم. اگرجایی رو از قلم انداختم یا توضیحات ناکافی ببخشید.

بطور عامیانه نوشتم. خودم بعضی جاهای داخل شهرو برای اولین بار رفتم.