از دامنه های الوند تا کرانه های اژه(سفری متفاوت به جنوب غربی ترکیه)

بهشتی که ویزا نمی‌خواهد! +تصاویر

65-Kusadasi-Blog cover (01-03-18).jpg

در ابتدا باید تشکر کنم از گروه خوب لست سکند و مدیریت محترم این سایت بسیار پر بار و دوست داشتنی که این امکان را به خوانندگان داده ، تا از تجربیات گرانقدر دوستان سفرنامه نویس استفاده کنیم ،اینجانب ایده های خیلی زیادی از دوستان خوب سفرنامه نویس گرفته  و در سفرهای متعددی که داشتیم مورد استفاده قرار گرفته است و همچنین در کاهش هزینه های سفر خیلی موثر بوده ،از جمله در سفر بهمن 97 به مالزی ،بدون تور و تنها با خواندن سفرنامه های بخش مالزی این سایت و کمک گرفتن از آن، کوالالامپور و ملاکا رو خودمون گشتیم و بسیار در کاهش هزینه ها کمک کرد.بنده هر روز حتی در محل کارم سری به این سایت میزنم،حتی شده خیلی کوتاه ولی باید سر بزنم و باید اذعان کنم یکی از دلخوشی های قشنگ زندگی من همین سایت لست سکند هست باید گفت دست مریزاد و خدا قوت دوستان خلاق لست سکند.

قبلا برای این سایت 3 سفرنامه نوشته ام:

1-سفرنامه باکو

2-سفرنامه وان

3-سفرنامه همدان

این بار میخواهم تجربیات خودم رو در سفری متفاوت به ترکیه در اختیار دوستان خودم قرار بدم ،امیدوارم مورد استفاده قرار گیرد.یکی از دلایل نگارش این سفرنامه برای عزیزانی هست که کودک خردسال دارند و همیشه نگران سفر با کودک هستند و یا خودشون رو محدود میکنند و شیوه و سبک زندگی رو تغییر میدهند ،ما از همون اول کار و داشتن یه کودک خردسال 4 ماهه سفر خارجی مون رو شروع کردیم و با اضافه شدن کودک خردسال دیگر باز هم سفرهامون رو قطع نکردیم ،فقط باید کسی که کودک دارد برنامه ریزی سفر خود را علاوه بر خود ،برای نیازهای یک کودک نیز قرار دهد پس دوستانی که کوچولو دارید هیچ نگران سفر نباشید ،اتفاقا کودکان در سفر  بهشون خیلی خیلی خوش میگذره،بنده خواهم گفت که ما به همراه دو کوچولو بدون رزرو کردن هتل ،حتی یک شب ،پا به مکانهایی گذاشتیم که بار اول در زندگیمون بود که به این شهرها سفر میکردیم و 9 شب را سپری کردیم و خیلی خوش گذشت ،جای همه دوستان خالی .

با توجه به بالا رفتن نرخ ارز ،مسافرت خارجی هم خیلی سخت و گران شده است،ترکیه یکی از اون کشورهایی است که با این وضعیت میتوان با کمی صرفه جویی به این کشور سفر کرد ،نکته مهم دیگر نیاز نداشتن به ویزا هست ،چون گرفتن ویزای کشورها هزینه بر هست و ترکیه برای ما ایرانی ها ،ویزا نمیخواد و ارزش پول این کشور در مقابل سایر ارزها نسبت به پول کشورمون نسبتا پایین هست ،آیتم بعدی اینه که ترکیه کشور خیلی گرانی نیست در ضمن به نظر من یکی از زیباترین و متنوع ترین کشورهای دنیاست.

نواحی کشور ترکیه

استانهای کشور ترکیه(ما به سه استان وان،آیدین و ازمیر سفر کردیم)

بعد از اینکه اواخر بهمن ماه 97 به مالزی سفر کردیم و هر چقدر از این مسافرت دور می شدیم ،به قول معروف دوز مسافرت ما پایین و پایین تر می اومد و دنبال مقصد سفر جدیدی بودیم،که بنده پیشنهاد سفر به جنوب غربی ترکیه را دادم،به این صورت که ابتدا به ازمیر سفر کنیم و ازمیر گردی را انجام بدیم و سپس به شهرهای ساحلی نزدیک این شهر هم سری بزنیم.ابتدا شروع به جستجو در سایتهای مختلف فروش بلیط هواپیما زدم،از تهران به ازمیر پرواز سیستمی وجود نداشت و پرواز ها چارتری بودند و توسط ماهان ایر ،ایران ایر و قشم ایر انجام میشوند،پرواز سیستمی رو باید توسط پروازهای ترک انجام داد که آن هم توقفی در استانبول باید داشته باشید و سپس به ازمیر پرواز کنید که خیلی گران بودند.

با چند تا از آژانس هایی که بلیط های چارتری رو می فروختند ،تماس گرفتم و قیمتها برای خانواده ما که شامل خودم و همسرم و دو کودک 6 و 4 ساله هستیم با پرواز ماهان ،رفت و برگشت حدود 12میلیون تومان میشدند،همچنین پرواز ایران ایر و قشم ایر هم حدود 10میلیون تومان قیمت داشت،قبلا در سفرنامه های دوستان خونده بودم که از شهر وان به ازمیر هم پرواز مستقیمی وجود دارد،بنابراین شروع به جستجوی قیمت بلیطها از سایتهای داخلی کردم و سایت فلای تودی، قیمت خیلی خوب 6میلیون تومان رو برای ما 4 نفر و رفت و برگشت داد،یعنی نفری 1،500،000تومان،و با هواپیمای سان اکسپرس ترکیه،بنابراین با توجه به اختلاف زیاد قیمت ها تصمیم گرفتیم که از وان به ازمیر سفر هوایی داشته باشیم به جز قیمت حداقل 4 میلیون پایین تر از خطوط هوایی کشور خودمون ،ساعت پروازی بهتر وان به ازمیر بود،پرواز ساعت 14:30به وقت ترکیه انجام میشد و ما ساعت 17:00در ازمیر بودیم و چون ما میخواستیم بدون رزرو هتل و حضوری نسبت به گرفتن هتل اقدام کنیم این ساعت مناسب بود ،چون تمام پروازهای ایرانی در نیمه شب انجام میشد و ساعت حدود 2 بامداد به ازمیر میرسیدیم که این ساعت مناسبی نبود و یک شب رو کامل از دست میدادیم. در این جستجوها به این نتیجه رسیدم که اگه خیلی زودتر اقدام به خرید بلیط بکنید، قیمت خیلی پایین تری رو به شما میدهد،مثلا بنده با یه جستجوی صوری برای چند ماه بعد در این مسیر و با این تعداد ،قیمت 4،000،000تومان رو هم داد،بنابراین دوستانی که قصد مسافرت دارند از چندین ماه قبل بلیط خود را بگیرند،با نزدیک شدن به زمان مسافرت اگه بلیط خریداری کنید قیمت خیلی بالاتر از این خواهد شد.

از طریق کارت شتابی و از سایت فلای تودی ،بلیطها رو برای تاریخ 28تیرماه 98 به 5 مرداد 98 خریداری کردم و ووچر بصورت آنی به ایمیلم ارسال شد و بنده پرینت گرفتم،تنها مشکل این بلیط سفر زمینی از همدان به وان بود ،چون ما قبلا این سفر را انجام داده بودیم ،نگرانی نداشتیم و تازه برنامه ریزی کردیم در برگشت یک شب رو هم در وان بمانیم برای خرید لباس.

ووچر بلیط وان به ازمیر

گام بعدی خرید بیمه نامه مسافرتی بود ،توصیه میکنم حتما خریداری نمایید،با جستجو در سایتهای مختلف و مقایسه قیمتها ،بیمه نامه مسافرتی پاسارگاد را از سایت فلای تودی به مبلغ کل 36،000تومان برای 4 نفر خریداری کردم ،این قیمت پایین تر از سایر بیمه نامه ها بود با پوشش بیمه ای 10000یورو.

بیمه نامه مسافرتی پاسارگاد

این خرید ها رو اواسط خرداد انجام دادم و قبلا هم ذکر کردم که هتلها رو قرار گذاشتیم حضوری بگیریم ،بنابراین هیچ هتلی رزرو نشد ،در این زمینه تجربیات خودم رو که خیلی هم خوب بود ،در اختیار شما قرار میدم،تا تاریخ 27 تیرماه لحظه شماری میکردم برای انجام این سفر مهیج،روز 27 تیرماه صبح زود بیدار شدیم و شروع به بستن بار سفر کردیم، ساعت حدود 10صبح شهر بسیار زیبای همدان رو به مقصد خوی ترک کردیم،اسباب بازی بچه ها رو برداشتیم که تو راه با اونها مشغول بشن و حوصله اونها سر نره ،از جمله دفتر نقاشی و رنگ آمیزی و ...گوگل مپ مسیر همدان –کبودرآهنگ ،قیدار _زنجان _تبریز _مرند_خوی را پیشنهاد داد.

مسیر همدان به خوی

در نزدیکی بستان آباد در رستوران بین راهی توقف کردیم واسه نهار و با غذای چلو جوجه کباب که متاسفانه اصلا خوب نبود،بنزین هم زدیم و ادامه مسیر.

به  سه راهی صوفیان رسیدیم و به سمت صوفیان حرکت کردیم.

سه راهی صوفیان

وقتی از سه راهی ایواوغلی به سمت جاده خوی پیچیدیم ،مزارع وسیع و  زیبای آفتابگردان که محصول کشاورزی معروف این شهر هست خودنمایی میکرد و بسیار زیبا بود.

مزارع آفتابگردان خوی

ساعت حدود 20:00به خوی رسیدیم و با پرس و جو ،پارک بزرگ و زیبای ملت این شهر رو پیدا کردیم،ما تصمیم داشتیم در این پارک کمپ بزنیم و شب در چادر استراحت کنیم و صبح زود به سمت مرز رازی حرکت کنیم.همسر جان یه املت خیلی خوشمزه ، درست کرد با گوجه های تازه ای که از کنار جاده گرفته بودیم و به همراه میوه و تنقلات خوردیم .

پارک زیبای ملت خوی

هزینه های ابتدایی مسافرت(تومان):

بلیط هواپیما 6،000،000 /بنزین 40،000 /نهار 40،000/ عوارضی 9،000/ میوه و تنقلات 30،000/عوارض خروج 880،000

صبح ساعت 7 از خواب بیدار شدیم و سریع وسایل را جمع آوری کردیم و با استفاده از گوگل مپ جاده مرز رازی را پیدا کردیم،صبحانه را در کنار جاده زیبای خوی به رازی صرف کردیم با بربری تازه که از خوی گرفته بودیم.

فاصله خوی به مرز رازی-گوگل مپ

جاده زیبای خوی-مرز رازی

پل راه آهن قطور

بعد از عبور از شهر کوچک قطور و سپس روستای رازی،به پایانه مرزی رسیدیم ،خودروهای زیادی در پارکینگ مرز دیده میشد و ما هم نگران بودیم که مرز شلوغ باشه،چون دو سال قبل در شهریور 96 در سفر به وان حدود 5ساعت در مرز تو صف خروج بودیم با یه ساختمان متروکه و بدون امکانات و خاطره خوبی نداشتیم ،ماشین را پارک کرده ، شبی 8 هزار تومان و قبض را گرفتم ،با استفاده از چرخ های دستی که توسط اهالی روستای رازی اونجا بود با پرداخت ده هزار تومان چمدون و همچنین کوچولوها رو در آن قرار دادیم و تا پایانه مرزی که 500متر بود طی کردیم ،اولین چیزی که نظر منو به خود جلب کرد ،ساختمان جدید پایانه مرز رازی بود ،خیلی خوشحال شدم ظاهرا به تازگی این ساختمان جدید افتتاح شده بود،دارای سرویس بهداشتی و بوفه بود و همچنین دستگاههای پرداخت عوارض خروج چند تایی در سالن انتظار نصب بود،قسمت صف هم خیلی با نظم بود و تا حدود زیادی راضی کننده بود،اول عوارض خروج را پرداخت کردم نفری 220،000تومان و بلافاصله تو صف قرار گرفتیم ،تا حدودی جمعیت زیادی در صف بودند ،ولی در عرض نیم ساعت کارهای خروج از ایران انجام شد و به سمت ترکیه وارد شدیم.

سالن انتظار مرز رازی

عکس 6.jpg

ساختمان سمت ترکیه خیلی شیک تر و بهتر از سمت خودمون بود و نظم آن هم بهتر از سمت ایران بود ،3 گیت خروجی داشت و سریع با زدن مهر به پاسپورتها وارد ترکیه شدیم.اول از همه ساعت رو یک و نیم ساعت عقب کشیدیم.

سالن انتظار سمت ترکیه

راهرو خروجی سمت ترکیه

ورود به کشور ترکیه

فاصله مرز کاپیکوی تا خوی-گوگل مپ

بلافاصله بعد از خروج از راهرو سمت ترکیه ،دلموش ها مشاهده شدند،دلموش ها با گرفتن مبلغ 25 لیر به ازای هر نفر در عرض 1 ساعت ما را به وان رسوندند و در مرکز شهر پیاده شدیم،لازم به ذکر هست که بگم اگه شما کوچولو دارید و صندلی برای اونها نگیرید پولی بابت کرایه ازتون نمیگیرن و ما هم همین کارو انجام دادیم ،ساعت حدود 12:30دقیقه به وقت ترکیه به وان رسیدیم که شهر واقعا شلوغ و پر جنب و جوش بود ما برای ساعت 14:30پرواز داشتیم ،با پرس و جو متوجه شدیم اتوبوس خط بیلگاه در نزدیک فرودگاه ایستگاه داره ،بنابراین سوار اتوبوسی که جلوی شیشه نوشته بود "بیلگاه"شدیم و با پرداخت نفری 2لیر در ایستگاه فرودگاه پیاده شدیم.

خیابان جمهوریت وان

اتوبوس بیلگاه

از ایستگاه اتوبوس تا فرودگاه فرید ملن حدود 10دقیقه پیاده روی کردیم،تو اون ساعت ظهر و وسط تابستون جالبه هوا خیلی خنک بود و باد خنکی از سمت دریاچه وان که در کنار فرودگاه قرار داشت می وزید .

فرودگاه فرید ملن وان

سالن انتظار فرودگاه

من قبلا چک این آنلاین رو انجام داده بودم،و بلافاصله کارت پرواز رو گرفتیم و منتظر پرواز شدیم.

هواپیمای سان اکسپرس

داخل هواپیمای سان اکسپرس

هواپیما خیلی تمیز بود و همچنین فاصله صندلی ها مناسب بود،هواپیمای سان اکسپرس جزء خطوط هوایی ارزان قیمت ترکیه هست بنابراین خدمات کترینگ نداره و برای استفاده از این خدمات باید پول پرداخت کنید که به علت قیمت خیلی بالا ،توصیه میکنم این کار رو انجام ندید ما خودمون یه مقداری مغزیجات و کیک و کلوچه برداشته بودیم به همرا آب معدنی.هواپیما راس ساعت پرید و من که کنار پنجره بودم از منظره هوایی دریاچه وان لذت میبردم.

تصویر هوایی دریاچه وان ترکیه

بر فراز کشور ترکیه

تصویر هوایی اطراف ازمیر

هواپیما در ساعت 17:00 در باند فرودگاه عدنان مندرس فرود آمد،فرودگاه عدنان مندرس بسیار فرودگاه تمیز و شیکی و زیبایی بود و در عین حال جمع و جور

فرودگاه عدنان مندرس

بلافاصله بار رو تحویل گرفتیم و از فرودگاه خارج شدیم ،در جلوی در خروجی مینی بوس هایی متوقف بودند بنام "هاواش"از راننده پرسیدم ما قصد رفتن به مرکز شهر رو داریم و گفت میره و نفری 12 لیر کرایه باید بدیم ،از تاکسی ها هم قیمت گرفتم و اونها قیمت خیلی بالای 80 لیر رو گفتند ،بنابراین سوار هاواش شدیم ،این مینی بوس ها هر بیست دقیقه حرکت میکنند و بعد از ده دقیقه حرکت کرد ،البته مترو هم از فرودگاه به مرکز شهر وجود داره که من اینجا عجله کردم و سوار مترو نشدیم ،کارت مترو قیمت 5 لیری داره و هزینه سوار شدن نفری 3 لیر هست ،و نیازی نیست هر نفر یک کارت مترو بگیره،یک عدد برای چند نفر کافیه هست و باید فقط شارژ بشه، و حتی برای سوار شدن در اتوبوس های شهری هم استفاده کنید،یعنی ما در صورت استفاده از مترو کرایه 6 لیری پرداخت میکردیم که خیلی ارزان بود ولی با هاواش کرایه 24 لیر پرداخت کردیم،به هر حال بعد از گذر از خیابانهای ازمیر و تماشای آن از داخل مینی بوس هاواش،در کنار میدان جمهوریت و مجسمه آتاتورک پیاده شدیم،گرسنه بودیم و دنبال کباب ترکی بودیم در یک رستوران سفارش کوفته و کباب ترکی دادیم ،هر دو بسیار خوشمزه بودند با نوشابه برای 4 نفر شد 35 لیر.من قبلا هتلهای زیادی رو در منطقه باسمانه و اطراف میدان باسمانه علامت زده بودم،پیاده تا اونجا یک ربع بیشتر راه نبود ولی از اونجایی که کوچولوها خسته بودند ،مجبور به استفاده از تاکسی شدم و کرایه 15 لیری رو برای این مسیر کوتاه از ما گرفت،در اطراف میدان و در ابتدای بلوار fevzi pasha هتلهای زیادی بودند، هتلهای دو ستاره و سه ستاره و چهار ستاره و هاستل ،از جمله هتل گوزل ازمیر،alican ،هتل zeybek،اسمارت هتل و ...با گرفتن قیمت ها ،متوجه شدم که این قیمتها با قیمت سایتهای داخلی و حتی بوکینگ خیلی کمتر هست جالبه مثلا همین هتل زیبک که هتل تمیز و امتیاز بالای بوکینگ هست برای ما تا 160لیر برای هر شب پایین اومد در حالی که در سایتهای داخلی و بوکینگ شبی بالای دویست و پنجاه لیر بود،سرانجام ما هتل نظر(nazar hotel) رو گرفتیم با شبی 150لیر به همراه صبحانه ،پول سه شب رو گرفت و اتاق رو تحویل داد.

مشاهده لیست قیمت تورهای ازمیر

کوچه ای که هتل های زیادی در آن قرار داشت

هتل نظر

اتاق ما در هتل نظر

قیمت لیر در زمان سفر ما 2160تومان بود ،و نرخ تبدیل لیر به دلار هم 560لیر به ازای هر 100 دلار بود ،توصیه من به شما چنج دلار در صرافی ها میباشد که نرخ خیلی خوبی دارند و در هتلها و مغازه ها این کار رو انجام ندید.ما هتلی پیدا کردیم که شبی 120 لیر هم قیمت میداد و هتل تمیزی هم بود ولی متاسفانه پر بود و گفت فردا اتاق خالی داریم ولی دیگه ما هتل رو گرفته بودیم،لابی این هتل تمیز و کوچک بود،ولی چیزی که برای من خیلی مهمه در هتل سرویس بهداشتی اتاق هست ،با وجود داشتن اتاق تمیز و مرتب و یخچال و کولر گازی و تلویزیون ولی حمام آن مشکل تاسیساتی داشت و زیاد جالب نبود،یک شب تحمل کردیم ولی فردا درخواست تعویض اتاق یا کنسل کردن را دادیم،با کنسل کردن موافقت نکردن ولی اتاق رو عوض کردیم و بهتر از قبلی بود،اگه شما مثل ما از صبح تا شب میخواهید بگردید و زیاد حساس نیستید با این هتل میشه کنار اومد در غیر اینصورت نه.

بعد از گرفتن دوش و استراحت کوتاه شب به سمت میدان جمهوریت پیاده روی کردیم،و با گذر از میدان جمهوریت و تماشای مجسمه آتاتورک ،در پیاده راه کنار دریای اژه پیاده روی کردیم ،هوا خیلی مطبوع بود ،باد خنکی از سمت دریای اژه می وزید و مردم زیادی یا در حال پیاده روی بودند یا در کافه های متعدد در حال خوردن غذا و نوشیدنی بودند و از هر کافه ای صدای آهنگ ترکی به گوش می رسید ،بعضی از کافه ها آهنگ زنده هم داشتند.

پیاده راه اطراف میدان جمهوریت

یکی از تفریحات مورد علاقه خانمم در سفرهای خارجی خوردن غذا در رستورانهای مک دونالد یا کی اف سی هست ،عاشق ساندویچ های این رستورانهای محبوب جهانی است ،در نزدیک هتل ،همسرجان با دیدن تابلوی M  خوشگل زرد رنگ در محیط قرمز رنگ برق از چشماش پرید و به سمت مک دونالد خیز برداشت !!!بعد از خوردن شام در مک دونالد نزدیک هتل  و با خرید میوه و خوردن آنها شب رو به استراحت پرداختیم.

هزینه روز اول(لیر):

• شام (مک دونالد)                                                 30
  • آب معدنی                                                          5

روز دوم سفر:

بعد از خوردن صبحانه نه چندان خوب هتل،امروز تصمیم داشتیم گشت شهری ازمیر رو انجام بدیم ،اول پیاده به سمت میدان کناک رفتیم،میدان کناک یا برج ساعت ،نماد مشهور شهر ازمیر هست،با پیاده روی 20دقیقه به کناک رسیدیم،در کنار برج ساعت کبوترهای زیادی بودند که مردم با خرید لیوانهای پر از گندم و به مبلغ نیم لیر ،به کبوترها دون می ریختن ،دو تا درخت نخل هم در کنار برج ساعت زیبایی اون رو دو چندان کرده بودند.در قسمت دیگر میدان مسجد قدیمی کناک قرار داشت.

میدان کناک

کبوترهای اطراف برج

بعد از گرفتن عکس به سمت اسکله کناک که درست در چند قدمی این میدان قرار داشت رفتیم،اسکله خیلی قشنگی بود که ایستگاه تراموا هم در آن قرار داشت .

نماد شهر ازمیر

پیاده راه کناک

دریای زیبای اژه

از اسکله زیبای کناک که کشتی های کوچک مسافران را از این طرف ازمیر به سوی دیگر میبرند،شروع به پیاده روی به سمت میدان جمهوریت کردیم،افراد زیادی در حال پیاده روی بودند و بعضی ها در حال ماهیگیری.

پیاده راه کناک تا جمهوریت

میدان جمهوریت میدان بزرگی بود که مجسمه آتاتورک سوار بر اسبی در وسط اون قرار داشت ،ما شروع به عکاسی کردیم.

میدان جمهوریت

با خوردن بستنی ،پیاده به سمت هتل راه افتادیم،در اطراف هتل رستورانهای زیادی بودند ،که نمونه غذاهای خودشون رو در ویترین گذاشته بودند و تنوع بالایی هم داشت،ما هم سفارش 4 پرس دونر کباب دادیم که انصافا خوشمزه بود،جهت استراحت به هتل رفتیم.

برنامه عصر دیدن بنای معروف آسانسور ازمیر بود،پیاده به سمت اسکله کناک رفتیم و اول یک عدد کارت مترو گرفتم به مبلغ 5 لیر و شارژ 6 لیر و سوار  تراموا  شدیم و در ایستگاه بعدی پیاده شدیم ،تراموای ازمیر بسیار تمیز و نو و خلوت بود ،توصیه میکنم حتما استفاده کنید.با  کمی  پیاده روی ، بعد از عبور از چند کوچه به محل سوار شدن آسانسور رسیدیم،ما هنگام غروب خورشید به این مکان دوست داشتنی رسیدیم که حال و هوای خیلی قشنگی داشت.

ازمیر کارت

نقشه مترو

تراموای ازمیر

بنای آسانسور

این آسانسور تاریخی است که قبلا برای استفاده مردم و رفتن از پایین تپه به بالای اون مورد استفاده قرار میگرفته، دو عدد آسانسور بود ،که جمعیتی در صف بودند ،بالا رفتیم و اونجا فضای قشنگی بود،کافه هایی بودند که مردم در حال خوردن چایی بودند ما هم سفارش چایی سیب دادیم که خوشمزه بود،دوربین هایی بود که با انداختن سکه 1لیری میتونستید شهر و دریا رو ببینید،برای عکاسی هم خوب بود چون نمای پانورامیکی نسبت به شهر داشت.

نمای زیبای شهر ازمیر از بالای بنای آسانسور

دوربین جهت دیدن شهر و دریا

نمای بالای آسانسور

از داخل کافه ها در این هنگام غروب خورشید،صدای آهنگهای ترکی به گوش می رسید و این حس رمانتیکی به آدم منتقل میکرد.از آسانسور پایین اومدیم و از اون کوچه های خوشگل اطراف محوطه آسانسور که کافه های زیادی هم داشت به سمت ایستگاه تراموا رفتیم و در ایستگاه سوم پیاده شدیم ،که نزدیک هتل بود و شعبه مک دونالد درست روبروی اون بود،همسرجان که  در بالا توضیح دادم ،علاقه شدیدی به غذاهای مک دونالد داره با دیدن تابلوی خوشگل M ،پیشنهاد رفتن به اونجا رو داد و منم نمیتونستم نه بگم... !

هزینه روز دوم(لیر):

• چای سیب                                       2/25
  • آب معدنی                                      1/25

روز سوم سفر

برنامه امروز سفر به آلاچاتی و همچنین دیدن ساحل ایلیجا بود،صبح بعد از خوردن صبحانه ،اول به یکی از نمایندگی های لباس ال سی واکی کی رفتیم ،(این نمایندگی نزدیک هتل بود)جهت خرید چند تکه لباس مختصر برای بچه ها بعد از قرار دادن اون در هتل ،از طریق اتوبوسهای شهری بنام ای شوت و با هزینه نفری 3 لیر به اتوگار رفتیم ،ایستگاه این اتوبوس درست روبروی هتل اون دست خیابان بود و خط شماره 302بود.این اتوبوسها دارای یک شماره ای هستند که در جلوی اتوبوس نوشته شده است و در ایستگاهی توقف دارند که در کنار تابلوی اون ایستگاه شماره اتوبوس نوشته شده است.

اتوگار یا همون ترمینال خودمون خیلی بزرگ بود و با پرس و جو محل اتوبوسهای آلاچاتی رو پیدا کردیم ، جهت رفتن به آلاچاتی ،باید سوار اتوبوسهای چشمه میشدیم ،با گرفتن 46 لیر برای دو نفرمون و دادن قبض بعد از ده دقیقه اتوبوس حرکت کرد،با آب معدنی از ما پذیرایی شد و با گذر از کنار دریای اژه و جاده خیلی زیبا ،اتوبوس ما را اول آلاچاتی پیاده کرد، درست روبروی ایستگاه دلموشها.

مسیر ازمیر به آلاچاتی-گوگل مپ

جاده زیبای آلاچاتی

در ابتدای مرکز روستا آسیابهای بادی چشم نوازی میکرد، این آسیابهای بادی یا دئیرمانلار ،تاریخی هستند و درواقع نماد این روستا هم هست و صنایع دستی آسیابهای بادی جهت یادگاری در مغازه ها به فروش می رفت، و توریستهای زیادی در اطراف اون عکاسی میکردند،ما هم بعد از گرفتن چند تا عکس به سمت مرکز روستا حرکت کردیم.

آسیابهای بادی

روستای آلاچاتی

داخل روستا پر بود از توریستهای خارجی از ملیتهای مختلف،برخلاف ازمیر که مردم اونجا به انگلیسی تسلط نداشتند تمام فروشندگان این روستا کامل به انگلیسی مسلط بودند ،قیمتها بالا بود خیلی بالا،همه چیز از صنایع دستی گرفته تا بستنی و غذا خیلی قیمت بالایی داشتند.

این روستا خیلی خیلی زیبا بود ،با کافه های رنگی خوشگل و همچنین بوتیک هتلهای زیبا ولی گران قیمت ،لوکیشن خیلی خوبی برای عکاسی داشت،کوچه های سفید رنگ که گلهای زیبایی از اون اویزان بودند ،قدم زدن در کوچه پس کوچه های این روستا حس و حال خوبی به شما منتقل میکنه ،قیمت بوتیک هتلها هم از شبی  500لیر شروع میشد به بالا،بهتره چند تا عکس از این روستا را تماشا کنید:

عکسهای آلاچاتی

عکس  یکی از بوتیک هتلها

بعد از گشت و گذار و گرفتن کلی عکس خوشگل ،تصمیم گرفتیم به سمت ساحل ایلیجا بریم و بعد از رسیدن به ایستگاه دلموش بلافاصله یه دلموش وایساد و با گرفتن نفری 3 لیر ما را در نزدیک یکی از پلاژهای ساحلی پیاده کرد،گرسنه بودیم و قبل از رفتن به ساحل در رستوران غذا خوردیم،ما سفارش دونر کباب با تمام مخلفات دادیم و غذای بسیار خوشمزه ای بود که حسابی چسبید.

عکس منو غذایی رستوران ایلیجا و قیمت ها

ساحل ایلیجا یکی از زیباترین ساحل هایی بود که من تا حالا دیده بودم ،بسیار شلوغ بود و ما ساعاتی در اونجا بودیم.

ساحل ایلیجا

جهت برگشت به ازمیر به اتوگار ایلیجا رفتیم که با ساحل فاصله کمی داشت ،روبروی ترمینال فروشگاه زنجیره ای میگروس قرار داشت که چرخی درآن هم زدیم.

فروشگاه میگروس

اتوگار ایلیجا

بلیط برگشت به ازمیر نفری 20لیر شد و برای بچه ها رایگان،در مسیر برگشت با آب معدنی پذیرایی شدیم ،در اتوگار پیاده شدیم و توسط مترو خیلی راحت در ایستگاه باسمانه پیاده شدیم و جهت شام این بار برنج و کباب کوبیده سفارش دادیم که خوشمزه بود ،بعد از خوردن شام و بعد از یک روز خوب به هتل رفتیم جهت استراحت.

هزینه روز سوم(لیر):

• مترو                                                        6
  • شام                                                       58

روز چهارم-به سمت کوش آداسی

بعد از خوردن صبحانه و دیدن یک خانواده اصفهانی که شب گذشته به هتل ما اومده بودند و هم کلام شدن با اونها ،متوجه شدم با خودروی شخصی و از اصفهان تا ازمیر اومدند و به همت این هموطنان غبطه خوردم، بیست روز در سفر بودند و قبل از ازمیر به شهرهایی چون ارزروم، آنکارا، قونیه، آنتالیا، کاپادوکیا، مارماریس، پاموکاله، کوش آداسی و ماوی شهیر رفته بودند و در حال عزیمت به استانبول و بعد از آن سامسون و ترابوزان بودند و 10روز دیگر سفرشون ادامه داشت، با جمع کردن وسایل و تحویل اتاق، به دور میدان باسمانه رفتیم که شرکتهای مختلف هوایی و اتوبوسرانی اونجا دفتر داشتند. من از یکی از هموطنان مسافر شنیده بودم که اگه بلیط اتوبوس از این دفاتر خریداری کنید، ترانسفر رایگان به اتوگار هم دارند ، بنابراین با گرفتن قیمت از این دفاتر ،بلیط کوش آداسی برای نیم ساعت بعد را از شرکت "پاموکاله"به قیمت نفری 23لیر گرفتم ،باید کرایه پسر بزرگم که شش و نیم ساله هست را هم با تخفیف پرداخت میکردم و 15 لیر هم برای  پسرم گرفتند، پاموکاله یکی از شرکتهای خوب اتوبوس رانی ترکیه هست که خدمات خیلی خوبی داره و اتوبوس های باکیفیتی در ناوگان حمل و نقلش وجود داره،بعد از پنج دقیقه مینی بوس جهت ترانسفر مسافران در مقابل دفتر متوقف شد و ما راهی اتوگار شدیم.

دفتر شرکت پاموکاله

بلافاصله سوار اتوبوس تمیز پاموکاله شدیم، صندلی ها خیلی راحت بودند و کیفیت خدمات این اتوبوس از اتوبوسهای قبلی که سوار شده بودیم بهتر بود، خدمه اتوبوس شیک و مرتب و کراوات زده بود و در سه نوبت با بستنی، کیک و بیسکوییت و نوشیدنی خنک تا رسیدن به مقصد از ما پذیرایی کرد،جلوی صندلی هر کس نمایشگری لمسی تعبیه شده بود جهت شنیدن آهنگهای مورد علاقه و فیلم و سریال.

مسیر ازمیر به کوش آداسی-گوگل مپ

مسیر زیبای ازمیر –کوش آداسی

داخل اتوبوس ازمیر -کوش آداسی

هر چقدر به شهر کوش آداسی نزدیک تر میشدیم جاده زیبا و زیباتر می شد،بعد از عبور از شهر تاریخی و بسیار زیبای سلجوک و در نزدیکی شهر کوش آداسی آبی بیکران دریای اژه چشم نوازی کرد .

اتوبوس ما را در اتوگار کوش آداسی پیاده کرد و با سوار شدن به دلموش به مرکز شهر رفتیم، ساعت حدود 1 ظهر بود و ما پیاده تا نوار ساحلی رفتیم جهت گرفتن هتل، با گشتی که زدیم و گرفتن قیمتها متوجه شدیم قیمتها گران هستند، من از یکی از مغازه ها پرسیدم هتل ارزان قیمت کجای شهر هست؟اونها پیشنهاد دادن به جمعه بازارو برم که خیلی دور نیست و اونجا قیمتها سبک تر هست. رنج قیمتی هتلهای 3 ستاره در این قسمت نوار ساحلی حدود 250 لیر بود. بعد از خوردن نوشیدنی خنک به سمت آدرسی که داده بودند رفتیم ، بعد از دیدن 2 هتل که قیمت خوبی هم داشتند ولی خیلی تمیز نبودند، به هتل کاریا رسیدیم ، یه هتل نقلی جمع و جور با لابی کوچک ولی تمیز و یه خانم مهربانی که رسپشن و صاحب هتل بود به همراه همسرش که این هتل را اداره میکردند. از اتاق خوشمون اومد چون سرویس حمام و دستشویی خیلی خوب و تمیز بود ،کف اتاق پارکت بود و یه تخت دو نفره و یک تخت تک نفره داشت با یه بالکن خوشگل که میز و صندلی در آن قرار داشت، برای 3شب با صبحانه با چونه زیاد 500لیر پرداخت کردیم.

هتل کاریا

اتاق ما در هتل کاریا

لابی هتل

تراس اتاق

ویوی روبروی اتاق

بعد از قرار دادن وسایل در اتاق،من به فروشگاه میگروس که نزدیک هتل بود رفتم ،جهت خرید وسایل نهار و تن ماهی و لوبیا و نان خریدم و از خانم مهربان صاحب هتل خواستم برامون داغ کنه که با کمال میل قبول کردند و نهار را در تراس صرف کردیم،و کمی استراحت نمودیم.

عصر زدیم به سمت ساحل با عبور از یک خیابان خیلی زنده و شلوغ به میدان ساحلی شهر درست روبروی دریا رسیدیم و به سمت راست حرکت کردیم

عکس میدان ساحلی شهر

نوار ساحلی بسیار زیبا و پر جنب و جوش بود ،کافه های زیادی در آن قرار داشت و در بعضی قسمتها موسیقی زنده اجرا میشد،قدم زنان تا بندرگاه، یکی از جاهای دیدنی کوش آداسی رفتیم ،هوا عالی بود بعد از گرفتن بستنی و پاپ کرن و لذت بردن از این نوار زیبای ساحلی چون خسته بودیم به سمت هتل رفتیم تا با انرژی زیاد فردا شهر گردی خوبی داشته باشیم.

نماد آی لاو کوش آداسی در شب

نماد آی لاو در روز

کاروانسرای کوش آداسی

بازار قدیمی کوش آداسی

هزینه روز چهارم(لیر):

اتوبوس ازمیر به کوش آداسی 61/آب معدنی 6/هتل کاریا 500/خرید میگروس 50

روز پنجم-کوش آداسی

صبح بعد از خوردن صبحانه قابل قبول و کامل هتل شامل دو نوع پنیر،کره ،مربا،عسل،زیتون،کالباسو تخم مرغ و... بود به سمت ساحل حرکت کردیم،صبحانه هتل در میز و صندلی هایی که در لابی بود سرو میشد و یه میز چهار نفره کنار پیاده راه بود که ما همیشه اونجا صبحانه خوردیم و خیلی عالی بود.

امروز برنامه ما گشتن نوار ساحلی و عکاسی و همچنین آب تنی در ساحل عمومی کوش آداسی بود،در مسیرمون نمایندگی ال سی را مشاهده کردیم ،برای خودم تی شرت و برای بچه ها هم تی شرت و شلوار خریدیم و قیمت خوبی داشتند،اول کار یه بستنی خیلی خوشمزه دور میدان ساحلی از یه بستنی فروشی که حرکات شامورتی بازی جالبی هم انجام داد گرفتیم و خوردیم،نکته خیلی خیلی جالبی که در این مدت چه در ازمیر و چه در کوش آداسی ،نظر ما را به خودش جلب کرده بود،علاقه شدید ترکها به حیوانات بود ،حیوانات چه سگ چه گربه و حتی پرندگان زیست آرام و خوبی در کنار انسانها داشتند،سگهایی که آرام کنار پیاده راهها خوابیده بودند و محلهایی که در جای جای شهر برای غذا دادن و آبخوری این حیوانات تعبیه شده بود،از مسئولین عزیز شهرداری تمنا دارم به جای کشتن این زبون بسته ها الگوی شهرهای ترکیه را در شهرهای ایران اجرا کنند ،به امید اون روز..

این بار هم به سمت راست میدان رفتیم و سمت چپ را برای بعد از ظهر یا فردا برنامه ریزی کردیم،هوا خیلی خوب بود باد خنکی در حال وزیدن بود و کشتی کروز را مشاهده کردیم که در حال سوار کردن مسافران به مقصد جزایر یونان بود،برای رفتن به جزایر زیبای یونان ویزای شنگن نیازه،در یک سو نماد کوش آداسی را مشاهده کردیم دستی که پرندگان را آزاد میکرد ،نماد آزادی...

نماد کوش آداسی

کشتی کروز

دریای زیبای اژه

قسمتی از شهر کوش آداسی

دوربینی که با انداختن سکه میتونستید دریا را تماشا کنید

بعد از گرفتن عکس از قسمتهای مختلف ساحل ،به ساحل عمومی شهر رفتیم و ساعاتی در آنجا آب تنی کردیم که خیلی خوش گذشت.

بچه ها خسته شده بودند ،به سمت هتل پیاده روی کردیم و روبروی هتل یه رستوران خوشگل بود که جهت صرف نهار اونجا رفتیم،4 پرس دونر کباب سفارش دادیم با نوشیدنی که خیلی خوشمزه بود،سپس راهی هتل شدیم جهت استراحت.

برنامه عصر بازدید از قلعه تاریخی کوش آداسی که در جزیره پرندگان قرار دارد هست،این جزیره کوچک با یک جاده ای به شهر کوش اداسی وصل می باشد،تماشای غروب خورشید معروف کوش آداسی از قلعه باید حیرت انگیز باشد ،از هتل پیاده به سمت قلعه رفتیم این بار باید به سمت چپ میدان ساحلی میرفتیم ،از میدان تا خود قلعه بسیار شلوغ و زنده و زیبا بود ،خیلی بیشتر از اون سمت ساحل و ما غصه میخوردیم که چرا تا حالا به این قسمت نیومده بودیم ،کافه ها و رستورانهای بی شماری وجود داشت ،از کنار یه کاروانسرای قدیمی رد شدیم و همچنین بازار سنتی شهر هم در کنار کاروانسرا قرار داشت ،به قلعه رسیدیم خورشید داشت غروب میکرد برای عکاسی زیاد خوب نبود ،تصمیم داشتیم برای عکاسی دوباره در روز به این مکان بیاییم ،ولی منظره غروب خورشید و نمای دریای اژه و شهر از بالای قلعه فوق العاده بود،بعد از لذت بردن از اون حال و هوا به سمت کشتی های کوچک تفریحی که به تعداد زیاد در کنار پل بین شهر و قلعه لنگر انداخته بودند رفتیم ،کشتی با تم دزدان دریایی خیلی جلب توجه میکرد.

قلعه کوش آداسی

قلعه کوش آداسی در شب

غروب زیبای خورشید

کشتی تفریحی دزدان دریایی

اسکله قایق های تفریحی در نزدیکی قلعه

در جلوی هر کشتی یه بنری بود که مسیر کشتی ،ساعت حرکت و بازگشت و نوع پذیرایی و خدمات و تفریحات به علاوه قیمت آن را درج کرده بود ،توضیحات کافی که شما میتونید با توجه به بودجه خودتون کشتی مورد نظر را رزرو کنید،ولی یه پدیده ای به اسم چونه زدن ما ایرانیان ،قیمتها را کاهش میده! ! !اول به سراغ کشتی دزدان دریایی رفتیم و با فروشنده وارد مذاکره شدیم و قیمت 200لیر رو اول گفت بعدش تا 160لیر هم پایین اومد،این کشتی جشن کف پارتی هم داشت رفتیم به سراغ اون یکی کشتی که یه  آقای خیلی شوخ و بامزه فروشنده اش بود اونم اول 160لی برای دو نفر و کودکان رایگان پیشنهاد کرد ،اما ما با چونه زیاد قیمت را شکستیم و 125لیر بیشتر پرداخت نکردیم،با پذیرایی رایگان بر ای 4 نفرمون قیمت خیلی خوبی بود،کشتی ساعت 9 صبح حرکت میکرد و ساعت 16:00برمیگشت و در 3 نقطه ساحلی بکر نگه میداشت برای آب تنی ،حتی برای اغلب هتلها هم ترانسفر رایگان رفت و برگشت داشتند ولی هتل ما شامل نمیشد،جهت استراحت به هتل مراجعه کردیم،به علت اینکه دیر نهار خورده بودیم گرسنه نبودیم و از یه میوه فروشی کنار هتل ،هلو و انجیر و انگور و گیلاس خریدیم و این میوه ها رو به عنوان شام سبک خوردیم.

هزینه روز پنجم:

• بستنی  10
  • آب معدنی 3
  • نهار36
  • نوشیدنی 6
  • میوه 20
  • بلیط کشتی تفریحی125

روز ششم-کوش آداسی

ساعت 7 صبح از خواب بیدار شدیم و بعد از خوردن صبحانه ،در اون هوای خوب صبحگاهی به سمت کشتی راه افتادیم ،امیدوار بودیم زودتر برسیم تا عکس روز قلعه را هم بگیریم،تا حالا خوشبختانه ما نیاز به تاکسی یا حتی دلموش پیدا نکرده بودیم و همه جا رو پیاده روی میکردیم خوشبختانه ساعت 8:30به لنگرگاه رسیدیم بنابراین به قلعه رفتیم و عکسهای خوشگلی گرفتیم.

قلعه کوش آداسی در روز

پنج دقیقه به 9 به کشتی رفتیم ،کشتی سه قسمت بود طبقه پایین که کابین ملوان و رستوران و سرویس بهداشتی بود طبقه بالا و نیم طبقه بالایی فضای بازی بود جهت آفتاب گرفتن،کشتی ساعت مقرر حرکت کرد ،ما طبقه بالا بودیم ،کشتی زد به دل دریای اژه گهگاهی آب دریا به آرامی با تکانهای کشتی به روی ما می پاشید که خیلی خوب بود و لذت بخش، باد خنکی که به صورتهایمان میخورد و خلوتی کشتی که آدم احساس راحتی بیشتر میکرد. دریا زلال و آرام بود ، کوچولوها کیف میکردند و ما هم راضی و خوشحال که باعث خوشحالی اونها شده بودیم،سمت چپ ما پارک ملی کوش آداسی که جنگلی بود چشم نوازی میکرد و سمت راست آبی بیکران دریا،بعد از طی مسافتی حدود 45 دقیقه در یک ساحل خیلی زیبا و بکر نگه داشت جهت آب تنی،خوراکی و آب معدنی در هنگام نهار فری بود و در غیر اینصورت باید پول پرداخت میشد،دوباره کشتی طی مسیر کرد و در یک ساحل بکر دیگر جهت نهار نگه داشت ،نهار سه نوع بود ماهی،استیک گوشت و استیک مرغ به همراه سالاد و نوشیدنی که باید بگم عالی بود ،من فکر نمیکردم غذای کشتی با این پولی که پرداخت کردیم خوب باشه ولی اصلا اینطور نبود و خیلی خوشمزه و کافی بود،بعد از یک ساعت که غذا صرف شد دوباره کشتی حرکت کرد،کشتی با اسپیکر بزرگی که داشت آهنگهای ترکی ،عربی و انگلیسی و حتی فارسی پخش میکرد ،در نزدیک جزیره ساموس یونان در یک ساحل دیگر هم نگه داشت و بعد از 45 دقیقه ،به سمت کوش آداسی حرکت کرد،باید بگم این توری که امروز ما گرفتیم یکی از زیباترین لحظات مسافرت ما رو رقم زد ،و کاملا می ارزه ،حتما شما هم این را در برنامه خودتون قرار دهید

پارک ملی کوش آداسی

ساحل بکر

جزیره ساموس یونان از دور

نمایی از شهر کوش آداسی از روی قایق

به علت اینکه کوچولوها خسته بودند و توان راه رفتن نداشتند ،با تاکسی و پرداخت 15 لیر به هتل رفتیم،شام هم از فروشگاه میگروس خوراکی خرید کردم و خودمون درست کردیم.امشب در ساعت 12 شب، شب آخر اقامت ما در این شهر زیبا بود تصمیم گرفتیم به قسمت سنترام کوش آداسی بریم ،باورمون نمیشد که در این موقع از شب ،سنترام اینقدر شلوغ باشه همه مغازه ها باز بودند،کافه ها لبریز از جمعیت و نوازنده های خیابانی در حال نواختن و خیلی از کافه ها برنامه رقص و موسیقی داشتند ،بستنی فروش های بامزه شهر در حال شعبده بازی برای مشتری ها بودند ،این شب یکی از بهترین شبها بود و تا ساعت 2 نصف شب ما در حال تردد در شهر بودیم و خیلی خوش گذشت ،به شما هم توصیه میکنم حتما به سنترام کوش آداسی سر بزنید.

هزینه روز ششم:

• چیپس در کشتی 10
  • آب معدنی 2
  • چای6
  • کرایه تاکسی15
  • خرید فروشگاه میگروس 50

روز هفتم-کوش آداسی به سمت ازمیر

صبح بعد از خوردن صبحانه یا به قول ترکها"قاوالتی"دلچسب و تحویل اتاق از رسپشن خداحافظی کردیم وبا دلموش به سمت اتوگار رفتیم،به محض رسیدن یه اتوبوسی از شرکت مترو در حال حرکت بود و با گرفتن کرایه کمتر از اتوبوس پاموکاله که به اینجا اومده بودیم، سریع حرکت کرد، قیمت برای من و خانمم و کوچولو با تخفیف شد 40 لیر در حالی که اتوبوس پاموکاله61 لیر گرفته بود. موقع خارج شدن از شهر پارک آبی آدالند در میان درختان و در بلندی مشخص بود. من و خانمم علاقه ای به پارک آبی نداریم و این سلیقه شخصی ماست و دوستانی که علاقمندند میتوانند از این پارک آبی زیبا استفاده کنند. غیر از پارک آبی ، سافاری هم از تفریحات مهم کوش آداسی است ولی باداشتن دو کودک خردسال این تفریح هم نشدنی بود .

پارک آبی آدالند

اتوبوس ما را در اتوگار ازمیر پیاده کرد، اینم بگم که در مسیر هم در سه نوبت از ما پذیرایی شد،بعد از خروج از اتوگار چشممون به ایستگاه اتوبوس و شماره 302 خورد چند لحظه ای منتظر ماندیم تا اتوبوس رسید ،در ایستگاه باسمانه پیاده شدیم. این بار هتلی که قبل از رفتن به کوش آداسی دیده بودیم را انتخاب کردیم هتل NIL ALOVبرای یک شب با صبحانه با چونه زنی 130 لیر قبول کرد. انصافا هم اتاقش خیلی بهتر از هتل قبلی بود هم کیفیت صبحانه خیلی بهتر بود و هم 20لیر ارزان تر از هتل نظر بود. دوستان برای گرفتن هتل هیچ عجله نکنید و با حوصله بگردید و هتل مناسب و ارزان با خدمات بهتر بگیرید، چون خسته بودیم استراحت کامل کردیم و شب برای شام به رستوران جنب هتل رفتیم این بار کوفته، دو پرس کباب کوبیده و برنج و کباب ترکی با مخلفاتش گرفتیم که خیلی خوشمزه بود با قیمت کل 90 لیر. چون خانمم عاشق بستنی های مک دونالد هم هست از مک دونالد بستنی گرفتیم، برای شب آخر به ساحل اژه رفتیم این بار به اسکله آلسانچاک، که به نظر من زیباترین اسکله شهر ازمیر بود،تا پاسی از شب به گشت و گذار در این قسمت شهر پرداختیم

هزینه روز هفتم:

• هزینه هتل 130

هتل NIL ALOV

روز هشتم سفر

امروز دیگه روز بچه ها بود ،بهشون قول داده بودیم که اونا رو به شهر بازی بزرگ ازمیر ببریم ،صبح بعد از خوردن صبحانه خیلی کامل و خوب هتل به سمت "کولتور پارک"رفتیم این پارک بزرگ و دیدنی درست آنطرف میدان باسمانه قرار داشت و اونقدر بزرگ بود که سه تا گیت داشت،به محض ورود به پارک، زیبایی اون به چشم میاد،به جرات میتونم بگم زیباترین پارکی که تا به حال دیده بودم همین کولتور پارک ازمیر هست،آرامش خاصی داشت و سرسبز بود با مناظر خیلی خوشگل که جهت عکاسی عالی بود،در هر گوشه پارک آبخوری های اتوماتیکی تعبیه شده بود جهت گربه و سگها و در گوشه ای شهر بازی قرار داشت که بچه ها ساعاتی در انجا خوش بودند و ما محو تماشای زیبایی این پارک دوست داشتنی،دوستان حتما در سفر به ازمیر به این پارک هم سر بزنید ،بهتره تصاویری از این پارک را مشاهده کنید:

ورودی کولتور پارک

کولتور پارک

ظرف مخصوص آب برای حیوانات

گوشه هایی از همزیستی مسالمت آمیز انسانها با حیوانات

میدان باسمانه

ساعت 1 بعد از ظهر به هتل برگشتیم و چک اوت را انجام دادیم و با تحویل چمدون به رسپشن به سمت مک دونالد نزدیک هتل رفتیم برای نهار،چون ما فردا صبح پرواز داشتیم تصمیم گرفتیم که دیگه امشب هتل نگیریم و آخر شب به فرودگاه بریم و در انجا گشت و گذار کنیم و همچنین استراحت داشته باشیم پرواز ما ساعت 5:00 بود و گرفتن هتل باعث دردسر بیشتر ما می شد که باید ساعت سه از خواب بیدار بشیم و تاکسی ها هم اون موقع شب هزینه زیادی را از ما میخوان بعد از خوردن ساندویچ مک دونالد،برنامه عصر ما بازدید از بازار کمرالتی بود،این بازار سنتی یکی از دیدنی های ازمیر هست که دیدنش خالی از لطف نیست بعد از خرید مقداری سوغاتی و قدم زدن در این بازار زیبا ،به سمت هتل رفتیم و چمدون را تحویل گرفتیم و رفتیم پیش ایستگاه مینی بوسهای فرودگاه ،کنار میدان جمهوریت و با پرداخت 24 لیر به فرودگاه رسیدیم،قبل از فرودگاه مرکز خرید اپتیموم را مشاهده کردیم که متاسفانه ما فرصت دیدن اون رو نداشتیم چون تعریفش رو زیاد شنیده بودم

هزینه روز هشتم:

• بستنی 17
  • آب معدنی 5
  • نهار مک دونالد 60
  • کرایه تا فرودگاه 24
  • آب معدنی فرودگاه 12

در فرودگاه با چرخیدن در فری شاپ و استراحت روی صندلی ها ،موقع چک این شد و متاسفانه پرواز تاخیر داشت و اعلام کردن ساعت 7 صبح در رستوران فرودگاه صبحانه سرو میشود. این قسمت ما بود که پرواز تاخیر داشته باشد و ما صبحانه به این لذیذی را میل نماییم! ! !

ساعت 10:30صبح به سمت هواپیما رفتیم و ساعت11:00هواپیما به سمت وان پرواز کرد.

فرودگاه عدنان مندرس ازمیر

بعد از خروج از هواپیما و تحویل بار ،به سمت بیرون رفتیم ،دلموشی را دیدم و ازش سوال کردم مرکز شهر میره ؟گفت:چند نفر حاجی که از مکه میان رو میخوام ببرم وان اگه جا داشت شما را هم میبرم ،خوشبختانه جا داشت و ما هم با حاجی ها رفتیم مرکز شهر پیاده شدیم،اول از همه باید غذا میخوردیم،جایی که پیاده شدیم روبروش تابلوی برگر کینگ دیده میشد سفارش 4 پرس همبرگر مرغ دادیم خوشمزه بود و قیمتش هم مناسب ،شهر شلوغ بود و ایرانی های زیادی مشاهده می شد ،به جستجوی هتل پرداختیم ،به چندین هتل مراجعه کردیم جا نداشتند و ما هم خسته بودیم ،شاید 10 هتل رفتم ولی هیچ کدوم جا نداشت یه خورده خسته بودیم که یه آقایی که ایرانی بود و فارسی صحبت می کرد گفت اگه دنبال سوییت میگردین من دارم،خیلی خوشحال شدیم و سوییت تو چند قدمی ما بود یه مجتمع 8 واحدی بود ،ما طبقه دوم رفتیم و یه سوییت دو خوابه با تمام امکانات پخت غذا و لباسشویی و ...را 120لیر توافق کردیم ،هم قیمت خوب بود و هم سوییت تمیز و شیک بود و از همه مهمتر نزدیکی به مرکز شهر.

عکس سوییت وان

چهار راه جمهوریت

خیابان جمهوریت

بعد از کمی استراحت جهت گشتن شهر و همچنین خرید به شهر رفتیم،شهر بسیار شلوغ بود و جالبه بعضی از مغازه ها کارت خوان ایرانی داشتند، تو یکی از مغازه ها کارت کشیدیم و مقداری لیر خریدیم چون پولمون ته کشیده بود، به مرکز خرید avmرفتیم و مقداری پوشاک خریدیم. جالبه این مرکز خرید پر بود از هموطنانمون و در حال خرید بودند. طبقه زیر زمین هم فروشگاه میگروس بود و طبقه سوم فود کورت، ما که از دیفاکتو خرید میکردیم فروشنده ساعت 10شب به زور در رو بست و دیگر اجازه خرید نداد. یعنی اینقدر مشتری ایرانی داشت!

و صف طولانی برای صندوق تشکیل شده بود،

• شام 12
  • آب معدنی 5

روز آخر سفر

صبح بعد از تحویل سوییت و گرفتن شماره تلفن صاحبخانه جهت سفرهای آینده، مشاهده کردیم روبروی ساختمان بربری می پزند و صبحانه هم کنار آن سرو میکنند. ما که ساعات پایانی را در ترکیه طی میکردیم و انصافا صبحانه های ترکیه زبانزد جهانی هست. رفتیم برای یه صبحانه خوب و کامل، ما سفارش سر شیر و پنیر و کره محلی و عسل دادیم به همراه چای و بربری تازه. جای همه دوستان خالی خیلی خیلی خوشمزه بود و این آخر سفر حسابی به ما چسبید. ترکها به صبحانه خیلی اهمیت میدن و تنوع بالایی در صبحانه مشاهده میشه. بعد به نمایندگی ال سی واکی کی رفتیم و مقداری لباس برای کوچولوها خریدیم و با مراجعه به دفتر فروش بلیط مرز رازی، همون لحظه دلموشی آماده حرکت بود و با پرداخت 50 لیر به مرز رسیدیم و با گذشتن از گیتهای ترک و ایران وارد کشورمون شدیم و این سفر خاطره انگیز و پر هیجان به پایان رسید .

جاده وان

سد وان

هزینه روز نهم:

• صبحانه 25
  • کرایه تا مرز 50

نکات مهم:

• نرخ تبدیل دلار یه لیر در زمان سفر ما 560لیر به ازای هر صد دلار بود.
  • حتما حتما از صرافی ها جهت چنج پول استفاده کنید.
  • کارت مترو رو میتونید یک عدد بگیرید و شارژ کنید برای چند نفر.
  • یکی از بزرگترین درسهایی که در این سفر آموختم مهربانی به حیوانات اطرافمون هست، واقعا بزرگترین درس این سفر بود.
  • در ازمیر حتما به کولتور پارک سر بزنید که خیلی زیبا بود.
  • تراموای ازمیر بسیار خوب و تمیز و خلوت بود، حتما استفاده کنید.
  • با مراجعه حضوری به هتلها، با چانه زنی قیمتها خیلی پایین تر از سایتها می شود.
  • همه این مکانها و شهر هایی که رفتیم خوب بودند ولی کوش آداسی خیلی رمانتیک و دوست داشتنی بود و شبهای زنده ای داشت، من به شهر کوش آداسی شهر عشاق میگم و برای ماه عسل انتخاب ایده آلی هست.
  • کرم ضد افتاب فراموش نشود.

جمع کل هزینه (لیر):

2570لیر

جمع هزینه های قبل از ترکیه(تومان):

7،125،000

در زمان سفر ما هر لیر 2160 تومان بود بنابراین جمع کل هزینه ما به تومان 12،676،000تومان شد.

این سفر به پایان رسید ولی خاطراتش همیشه در ذهن ما میمونه و لحظه شماری میکنم برای سفر جدید و امیدوارم شرایط اقتصادی کشور رو به بهبودی باشه که عاشقان سفر و کسانی که علاقه دارند مکانهای جدیدی را کشف کنند، با کمترین دغدغه این کار رو انجام بدهند و خیلی خوشحال میشم که اگه سوالی داشتید، جواب بدم .