سفر به بهشت ترکیه

به جشن درخشان مرمرها خوش آمدید! +تصاویر

31-Marmaris-Blog cover (01-05-01).jpg

سفر به بهشت ترکیه

بر خلاف سفرنامه قبلی بنده در خصوص پوکت که بسیار ریز به ریز همه چیز  رو رو شرح دادم تصمیم دارم در این سفرنامه کلی تر سفر به این شهر رو بررسی کنم و بیشتر با عکس و کلیپ به خواننده حس و حال سفرم رو انتقال بدم. از سال 1393 که سفربه خارج از کشور رو شروع کردم، پس از چند بار سفر به ترکیه به قدری برام لذت بخش بود که هر دفعه که سفرنامه ای می خواندم دوباره برای رفتن به این کشور زیبا ترغیب می شدم. سفرنامه شهر مارماریس رو چند بار خوندم و باعث شد جدی تر بهش فکر کنم.

موقعیت مارماریس روی نقشه گوگل: AKAj9ntwFUWj8NU0amXQKOAcDLFmDkg9gV4DX3Kl.jpeg

این شهر کوچک در استان مولا (Mugla) واقع و در حقیقت از دو منطقه تشکیل شده، قسمت اصلی در شرق که به همون مارماریس مشهوره و قسمت غربی که به ایچملر (Icmeler) شهرت داره. در عرف هر دوی این قسمت به مارماریس معروف هستند اما فاز جنب و جوش و تفریحات آنها تا حدودی با هم متفاوته. این در حالی هستش که فاصله این دو قسمت کمتر از 2 کیلومتره و به نظر من تاپترین منطقه و هتلهای توریستی این شهر در همین منطقه واقع است. از ابتدای ایچملر تا انتهای مارماریس پیاده رو بسیار بسیار زیبا و دل انگیز به طول 11 کیلومتر ساخته شده که شامل پیست دوچرخه سواری نیز هست. یعنی کل منطقه مارماریس که توریستها براشون قابل دسترسه 11 کیلومتره. این منطقه به سبب اینکه بین دریا با آب فیروزه ای و کوههای جنگلی واقع شده بسیار رویایی و زیبا شده است.  به دلیل مسطح نبودن این شهر فرودگاه ندارد. به همین دلیل پرواز مستقیمی به این شهر وجود ندارد. نزدیکترین فرودگاه به این شهر فرودگاه بین المللی شهر دالامان با نام اختصاری DLM می باشد که فاصله زمینی این دو شهر حدود 96 کیلومتر هستش . فاصله بین مارماریس و ایچملر حدود 2 کیلومتره که بسیار زیبا و رویایی هستش.  نقشه مسیر جاده ای این دو منطقه به روایت گوگل مپ:

از طرفی به همین شهر دالامان هم پرواز مستقیمی از ایران  وجود ندارد و باید به استانبول رفت و سپس از استانبول دوباره بلیط پرواز به دالامان تهیه کرد. قیمت بلیط پرواز و ترانسفر از ایران به دالامان و از آنجا به مارماریس، تقریبا دو برابر قیمت بلیط پرواز و ترانسفر از ایران به شهر ازمیر و سپس به مارماریس هستش. دلیلشم اینه که پرواز ایرانی به مقصد ازمیر زیاد انجام میشه و پرواز ازمیر همیشه پرمیشه، چون پرواز ازمیر تورهای کوش آداسی، بدروم، مارماریس و خود شهر ازمیر را پوشش میدهد. یعنی مسافرین ایرانی که واسه ترکیه تور این شهرها رو خریدن عموما همگی به این شهر(ازمیر) پرواز می کنن  و از این شهر به مقاصد مد نظر بصورت زمینی ترانسفر میشن (البته گاها بصورت بسیار محدود از فرودگاه تهران به فرودگاه میلاس بدروم پرواز مستقیم هم هست). تور مارماریس از ایران از طریق دو مقصد انجام میگیرد، یکی از فرودگاه بین المللی شهر ازمیر(با نام ادنان مندرس و حروف اختصاری ADB) و دیگری در فرودگاه بین المللی دنیزلی(با نام چارداک و حروف اختصاری DNZ). فاصله و مسیر این دو فرودگاه تا مارماریس به روایت گوگل مپ:

البته مسیر ازمیر تا مارماریس اتوبان و تا نزدیکیهای مارماریس مسطح هستش، اما  مسیر دنیزلی به مارماریس کوهستانی و پر گردنه، اما زیبا هست(البته با توجه به اینکه اکثر پروازها به مقصد دنیزلی نصف شب می رسند ممکنه اصلا این مناظر رو نبینید). در هر صورتی که از ازمیر به مراتب راحت تر هستید. پس تصمیم گرفتم توری رو انتخاب کنم که مقصدش پرواز ازمیر باشه. حالا نوبت به انتخاب هتل میرسه. این شهر هم مثل شهرهای آنتالیا، کوش آداسی، بدروم و ... هتلهاش اکثرا UALL(صبحانه+ناهار+شام+میان وعده+نوشیدنی+برنامه های تفریحی و... رایگان و نامحدود)  هستند. با توجه به بررسی نقشه و رتبه هتلها در بوکینگ و نظر کاربران لست سکند به نظر من بهترین منطقه و هتلهای مارماریس، هتلهای ساحلی در منطقه بین مارماریس و ایچملر هستند. این هتلها شامل Gand Yazici Club Turban  ، Labranda Mares ، Grand Yazici Club Marmaris Palace ، Marmaris Park   و Sentido Orka Lotus Beach  هستش. این هتلها هر کدام مزایا و معایب خودشونو دارند. از بین اینها تنها هتلی که هم نمره خوبی داشت و هم مسطح بود و به نظر من بهترین موقعیت را داشت Grand Yazici Club Turban بود. موقعیت این هتل به روایت گوگل مپ:

نقشه هوایی این هتل به روایت گوگل مپ:

اینم یه عکس اینترنتی از این هتل:

تصویر کارت ویزیت هتل:

نقشه هتل:

شاید اگر شما دنبال ریلکس کردن باشید منطقه ایچملر و هتلهای آن براتون بهتر باشه، اما این هتل یه حداقلی از همه چیزها را با هم داشت و به نظر من جزء سه تا هتل اول این شهر هستش. این تور مارماریس در اردیبهشت سال 1396 توسط آژانس بسیار خوب شباویز به قیمت 2240000 تومان برای هر نفر در اتاق دو تخته  اون هم با پرواز ترکیش ایرلاین به مقصد ازمیر خریداری کردم. بدین طریق که با اعتماد به این آژانس که در سایت معتبر لست سکند تورش رو ارائه داده بود مبلغ رو واریز و رسید آن بهمراه تصاویر پاسپورتها که بیش از شش ماه اعتبار داشتند را با تلگرام برای شماره ای که آژانس اعلام کرد فرستادم و نیم ساعت بعد قرارداد ووچر، بلیطها و بیمه سلامت سامان با فرمت فایل کتابخانه ای pdf برام فرستادن. تصویر این ووچرها، قرارداد، بلیطها و بیمه نامه :

nvxf265wTr36UEY4kYeVJuqBVwjbLXe3NxhY5WBf.jpegi6L0o8TF1k69o7B3y4y2hZjjYaiJVONLMfrYWGcF.jpeg

سال گذشته همین تور رو زیر 8.000.000 تومان برای هر نفر در اتاق دو تخته ندیدم! تاریخ پرواز رفت از تهران به ازمیر 28 اردیبهشت (معادل تاریخ میلادی 18 می) و برگشت 3 خرداد(معادل تاریخ میلادی 24 می) به مدت شش شب و هفت روز بود. ترانسفر و یک گشت شهری هم مثل اکثر تورهای ترکیه روی این تور بود. تور لیدر خانم کامناز و نام شرکتی که ایشون لیدرش بودند و ترانسفر فرودگاهی و گشت شهری را برگزار می کرد الدورادو(Eldorado) نام داشت. کانتری که در آژانس شباویز کارمون رو انجام داد خانم زمانی بودند که واقعا خوش برخورد و با حوصله بودند. بر اساس اون بلیط پرواز شیراز تهران و بر عکسشو هم تهیه کردم. مدارک کامل بود. تحقیقات قبل از سفرم نیز کامل بود و موقعیت هتل رو کامل می دونستم و تورها کدومهاش بهتره و از کجا بخرم. در ادامه سفرنامه در موردش توضیح خواهم داد. در کل مارماریس شهر ارزانی هست و تورهای بسیار با کیفیت با مبالغ ارزان و همچنین حمل و نقل در کل مارماریس و ایچملر با دلموش هر نفر نهایتا 3 لیر هستش.

بهترین زمان برای رفتن به این شهر زیبا  از اوایل تیر تا اواسط شهریور هستش که آب دریا و استخرها سرد نیستند. البته ما اواخر اردیبهشت رفتیم و باز هم بسیار لذت بردیم، ضمن اینکه قیمت در این مقطعی که ما رفتیم خیلی مناسبه. همچنین این شهر تقریبا از اوایل آبان مثل شهر بدروم خالی از توریست میشه(هوا سرد میشه) و از ایران هم توری براش تدارک دیده نمیشه. با سیستم نقشه گوگل اینقدر در این شهر گشت و گذار کردم که وقتی وارد شهر شدم تقریبا نقشه اون در ذهنم موجود بود. خوب دیگه وارد جزئیات بیشتر نمیشم. فقط اینو بگم با توجه به اینکه هتل UALL بود ما هیچ هزینه ای نداشتیم و خودمون داوطلبانه تور خریدیم و سوغاتی. لذا برای این تور در حالت معمول شما هیچ هزینه ای ندارید. میریم سراغ سفر.

پرواز از ایران تا رسیدن به هتل

قبلا عوارض خروج از کشور که اون موقع نفری 75000 تومان بود رو اینترنتی پرداخت کرده بودم. همانطور که قبلا هم عرض کردم پرواز ما ایرلاین ترکیش بود که دقیقا سر زمان مقرر ساعت 5:35 صبح از تهران به سمت ازمیر پرواز کرد و بعد از حدود 3:15 در فرودگاه ازمیر به زمین نشست. با توجه به اینکه ساعت ترکیه 1:30 از ایران عقب تر هستش ساعت 8:15  زمان رسیدن ما به ازمیر بود. ترانسفر شرکت الدورادو یک ون بنز بود که راننده آن ترک و اهل مارماریس بود که فقط ترکی بلد بود و صرفا با لیستی که دستش بود اسامی ما که جمعا 10 نفر بودیم رو علامت زد و سوار کرد و به راه افتاد. جالب اینکه هر ده نفر هتل کلاب توربان بودیم. همه خواب بودند به جز بنده که نمی خواستم طبیعت زیبا رو از دست بدم. بعد از گذشت حدود سه ساعت و نیم بدون توقف و طی مسافت حدود 251 کیلومتر با سرعت زیاد که بیشتر آن اتوبان بود و مسیر بسیار زیبا و سرسبز بود و در اواخر آن یکم گردنه ای و زیباتر هم میشد به مارماریس رسیدیم. خیابان این شهر سنگ فرش بود و آرامش و تمیزی کاملا مشهود بود. در زیر تصاویری از ورودی این شهر رو می بینیم:

e0rWjM8ctk1orbwRpRhqyRhYGuhd1p6obZlTVwhL.jpegXjk0fauIx3NkKHXksJtdRHC5J5Iu5nENdy4UDuTG.jpeg

Fq3tVRXkae6e2pCENR3jes594ZjNZM2jRNHAmTxI.jpegBSMbg4i81CXS0BIFLrdbn6KdDiNTDG9gSp8i8wtT.jpeg

enoIccVCOBDzW4Vj0piyC3KrNtnxckot8xJoig27.jpegIUUcghGyIBELBjqBawmZU2XLhpih14NlzF5d0N6o.jpeg

وارد هتل شدیم و پذیرش گفت اتاق خالی نداریم و باید حداکثر تا ساعت 14 صبر کنید. البته دستبند مخصوص هتل رو بهمون داد و گفت که می تونید از امکانات هتل استفاده کنید. تصویر دستبند:

در ورودی هتل دو تا شربت گذاشته بودند واسه پذیرایی که بسیار خوش طعم بود.  اینم تصویرش:

من باز به پذیرش سر زدم و گفتم اتاق چی شد. درست تحویل نمی گرفتند! خلاصه گفتند اتاقی براتون آماده کردیم و ما رو به همراه خدمتکار مربوطه به سمت اتاق روانه کردند. ساختمان اصلی این هتل دوتاست که اصلی ترین آن خیلی بزرگه و انشعابات زیادی داره. باید دو طبقه با آسانسور می رفتیم و بعدش یک راهرو طولانی رو طی می کردیم و تازه میرسیدیم به دو طبقه راه پله!!! من گفتم این اتاق رو نمی خوام و برگشتم. به پذیرش گفتم که اتاق خوب به ما بدهند. ما رو روانه یه اتاق دیگه کردند که نسبتا خوب بود اما ویوی خوبی نداشت. برگشتم پایین و تصادفا مدیر هتل رو دیدم و باهاش صحبت کردم و گفتم آیا شما با ایرانیها مشکلی دارید که ایشون فرمودند به هیچ وجه و سپس بهشون گفتم که اگر ما رو راضی نکنند مطمئن باشند که در سایت تریپ ادوایزر منعکس خواهم کرد. ایشون هم برای تلافی اوضاعی که پذیرش سر ما در آورده بود، یک واحد دو خوابه بسیار شیک و تمیز که هر دو مستر داشتند با ویوی خوب استخر به ما دادند. بالاخره مستقر شدیم. چند تصویر اتاق و ویوی آن:

پس از استقرار رفتیم واسه سرو ناهار. همونطور که می دونید اکثر هتلهای شهرهای ساحلی ترکیه دارای سرویس دهی UALL هستند که این هتل هم همینگونه بود و شما صبحانه، ناهار، شام، میان وعده، کافی شاپ، انواع نوشیدنی و ... رو از صبح تا شب رایگان می تونستید سرو کنید. در ادامه تصاویری از این هتل را خواهید دید:

53jKpLvpLI1I1BKRClTHDlVqYYmGopUROFoJoStk.jpegbpn3UCc5NcD8jnIb7YIHIm9QgiccfB6UcOadzhMr.jpegau8J6umK4e5BieWRttVfWUaR02apCrWt1UuaG0Su.jpeg

06jZefru75LMmjcAElQKgv6XfjRAnmJgw1LOKz1g.jpegJhXQfkG9UVwR2ay1vXJxYmKq4p09E6fWhPMcX78I.jpeg

XgQ0q7f29li0mw164eAE7EfgWCbqO5KNMitfIWoR.jpegD2b1Ezl3FPc70lPWmPsB9dAjEpqeSwhM6DcU5Ec5.jpeg

W2S5w5FxBucnn4QMOWAFq2N3a38jH6adJ5dMilgJ.jpegQUVFMLUSiKK5sqL1l1vfra0Jjb1d38xLrTGKG9UD.jpeg

NFMVlOLuCIklzGN4E8IjgyigrS8kjhQxUKDnGJQD.jpegjv0EX21OneYlnOk4RebJwBoMZPWVOVjHiDXDn1Bh.jpeg

jkNED7dfDLg10b6wX6NjxUhsj65NsLbJOHRfbsDr.jpegXA45yzxB1OmM62SACv7XxaHLU8f62G9LSVXDS0hS.jpeg

tLF2XVNoGHfnMpEkI1YsTQjRcnMAcK7RYthrobCi.jpegEl8izyJPtK1QezwakPYRsVrgQvZnL6DIXzDb9WJv.jpeg

jix3uvQvoHTK2H3a2Wd2SrMx8Zk73rmUgNfl35SX.jpegauaPoIkAgOlnAaAr4BRECCaYsYM71xCL2Ng1bZll.jpeg

hRClYf7pMWw0FBlVvhOCTlueo3WOqxRNOyFBVfD2.jpeg4MUuQZZEDMyFMLJYxHXndpZyiQWc35YtSXgBDW15.jpeg9yD93JSmWmy7dl2weuFHrKrJwv6ZFlsiS44owwYo.jpeg

YpA7ga8b9JDQPjpiItOMKcaM5usmiA8X0GrmoFl5.jpeg6wBSQb0RB7mAzmN2T4wEarzzOJft2S2Kd4Sc4D5p.jpeg

atgZskoNCvBfUIV6JTsVoajdxQsNYNiMLBBi6VOR.jpegakaLS6jWCVRR4SwJkY1ZcrAlFKeqfliogh5ovi5g.jpegXccH3K8FjCbltXbYZPfD88FkVvwEZxpYiIg3jCT5.jpegSvcDqHVAnOAT6gw52qd1F88Fqm5Ikm8O8XsvGsFT.jpegAu2ChsepSttEOz48wvOHU9GiqoZ9cQQhqByogeTo.jpegRh3POsIdCI2igr8fIN4MpAk51HTXKdGiR1SELZIB.jpegsxzp4SD2AaWY5At5OcYd0D8CZupvZj0PYlOzDM5J.jpeg

X7KBc0qb2tVlN12dc45UXbyJcHdPyRXTsdALIyig.jpeghomnHC5PpwfuEeEWSBWrRkGhNWl56YddjaQT07Mz.jpegDoi4hcPDuk0e0x72K7jw5pofYRfyuT3lbRqJFSLT.jpeg

yWFfyXjjG9q5fjf0PM9abdHxKPcI7FL0X01Pk7ev.jpegs7MgoUCH7LgDgu6R7eZNtmKREvj7yTymxLKiacd9.jpegiCPg7JtE44WDB1eKZpU5WmRdKosQDbcOJtdptjEp.jpeg

غذاهای هتل تقریبا یکنواخت اما خوب بود. تصاویری از رستوران اصلی و غذاهای این هتل:

8CeYNRXIIl7tRf94uy9tqr6CNmwWIya0Ms1kZVqz.jpegHgCbofq0me5Kkxs3kDUdUJRbXC1RlbC8ljsq2L8x.jpeg

X0cqMrRzK6zgHRj9MDqUIA3ocZKOofiyx3Zxzwxw.jpegJZXc7YmvFlLItaoQXqInvxDWA1chN1oLqKZOQZhx.jpeg

wgMOw9rKyyFHI9Z8BNAuD6WHUjPlp9TDnH6UayWT.jpegnBgRC6MCITgZNcTi3qlmPdM0C0aFMi0mMgINiYwo.jpeg

sof084sgVWhwx1G69cMxGKa4eFN6aW9h8IqHn9vC.jpegHhEgQAQxJuVvP0Z6vXJrshMIripKgiREHPIsJxzX.jpeg

Typzch04T8EQve0EUop879eYuIV2DgLh5rixUn5e.jpegxYbulMTtArz81ESVhA5bvWs9NViBGLJ9Xd1e6BsR.jpeg

vskTJAjzaHDxT1OxQ69fPLm5jFDPnGSRhuOkLDU7.jpegJRw5mhJIzq5Mjpo0AEgNpCYb9VGKCSbFNsnoSGAJ.jpegOtccmz0ENctk9z7w0KFzFEL77AoT3WDrYsXka1f9.jpegM63Z8yCvKQaOpj7zwxRw5HMSTpiUNAYeQbvhkVA2.jpegjsGQGCrznMBzRicf0F8JXFmsEqc7YY665tRgWbbo.jpegaAXuolk2C2Ap2IjywEoZsP7XxDMKGrHx9abJqYZ9.jpeg

بعد از اینکه مستقر شدیم بلافاصله با استفاده از دلموش(مینی بوسهای خطی ترکیه به دلموش معروفند) به میدان آتاتورک رفتیم و در ساحل دریا به قدم زدن و قیمت گرفتن تورها مشغول شدیم. برنامه ما بدین صورت بود که فردا تور گشت شهری که بصورت رایگان روی تورمان بود، روز بعد تور ساحل ترنج، روز بعد تور جیپ سافاری و روزهای بعد گشت در مارماریس و خرید و گشت در ایچملر بود. باجه ها قیمتهای متفاوتی میدادند. اما با تمام احترامی که برای لیدر مارماریس(خانم کامناز که واقعا سنگ تمام گذاشتند) قائلم قیمت باجه ها کمتر از یک سوم قیمتی بود که ایشان به ما دادند. در کمال ناباوری تور ساحل ترنج و جیپ سافاری را روی هم 140 لیر برای دو نفر(همراه با ناهار رایگان) را از کشتی و شرکت کینگ سزار تهیه کردیم! خیلی قیمتهای تورهای داخلی مارماریس به نسبت اکثر شهرهای دیگر ترکیه ارزانتر بود. تصاویری از کاتالوگ ارائه شده تورهای داخلی مارماریس:

خلاصه برای هر دو تور قرار شد که ساعت 9 صبح در لابی هتل حاضر باشیم. تصاویری از میدان آتاتورک و اطراف آن:

VEPN5MoURku8thSCevttnMODRa2kdgZmUWh9zTbs.jpegWUnZjyNL9Ti7gvlI0Clg2clwtkKuYOVmBf5BWfsO.jpeg

6dq9dLlV3o8eoBRtB1IFKvyLEvD6m5y7srNkg18p.jpegNNCuu7ZhfNfcghEITvMGvhfh83ZciUTNVmIfPdsq.jpeg

بعدش در همون اطراف قدمی زده و سری به چند فروشگاه و پیاده رو ساحلی زدیم و پیاده به هتل برگشتیم. در حقیقت سواحل مارماریس و پیاده رو سراسری این شهر رو تا انتهای مارماریس(قبل از ایچملر) قدم زدیم. تصاویر از این قسمت:

5jtmPFjboEo6YwXGLLkmJSJiDDvB70Vs3FRnhriJ.jpegCfVDyYcOJzzHuWUVSmPlNj2imGPFz3CQ4u3St2nO.jpegYhPcRG5PFOwtPm9TXHHDQSnt7MZ6AVU9VLSoQaU8.jpeg

AcwQwmQdEQMZnb4bs6XBkyo4VkuX62Xnwtxqbue9.jpegeFDgBDonuDsS4LQEoEzIcTkt1o1rBVVEyZh0trq1.jpeg

sYDtsqPcCrXnaPSqoGNfYweEYXgtjyxTgPitILlA.jpegZFrvXVY8hntxtCSlysluajfbVWl2qZkA0MsjJhGF.jpegiKiIYbNtd0UGYMqm2ocEHJjEzNJ4yoiuTVRlV8ON.jpeg

HfowCw6Omq0Aa0KhHW1cJncdzgmkUWnSEnVJVGsC.jpeg505T7fOAatEVnDM3wZXdQA6sqKyTIagLWad17aT0.jpeg

در این قسمت ویدئویی از میدان آتاتورک و اطراف آن را شاهد خواهیم بود:

صبح تا ظهر اطراف هتل گشتیم. بعد از صرف ناهار خودمون رو واسه تور شهری رایگان آماده کردیم. ظهر ساعت 14:30 خانم کامناز اومدن دنبالمون و همرو از هتل ما و چند هتل دیگه جمع کردند و گشت شهری آغاز شد. درابتدا پس از عبور از یک جاده شیب دار در کنار یک شانه خاکی که ویوی بسیار خوبی به کل مارماریس داشت توقف کردیم. تصاویری از اینجا:

O3FrOmQ0h4sXx1DLEpqOtJTot90Y196E0GTYaVMf.jpegRuOhr6rCNuXVqSkQMiwxKNogyfqbnKlvyKLQmY9Q.jpegYbwF5vEdFABJaobWu3QDakI6JmlQ4oRrz8EEdXP5.jpeg

ukp4Jl5wbuwbU9uHuqEMntAIdOcpuXhqBAw6mAPC.jpegYhN7YClifpoRqepOzs73F8yuvnxCODsPpJ7z27Ug.jpeg

سپس چند کیلومتری جلوتر رفتیم و جلوی یک فروشگاه بزرگ با نام BiZiM توقف کردیم و خانم کامناز گفتند اینجا اگر خریدی دارید قیمتها عموده و خیلی خوبه که حقیقتا همین هم بود. یک باکس که شامل ده بسته آدامس درجه بود اون موقع به پول ما در میومد20 هزار تومان که خریدیم. شکلاتهای ترکی عالی[مثل Hobby) هم خریدیم. تصویری از بیرون این مرکز خرید:

بعد از اون چند کیلومتر آن طرف تر در یک حراجی (Out Let) توقف کردیم که اطرافش زیبا و سرسبز بود. اونجا کافی شاپ، کارواش و پمپ بنزین هم بود. به دلیل عدم تنوع جنس خریدی انجام ندادیم. تصاویری از این منطقه:

dZwkJh1zcQMj9a3dEsCIlsvqBU7XNqGwuiB9PsW3.jpegJm0DxEdHRujyMCLFbE5EUl3G1OZaeuF27alFrt2E.jpeg

به هتل برگشتیم و گشت شهری به اتمام رسید. نزدیکیهای عصر در ساحل اختصاصی هتل مراسم عروسی بود که بسیار زیبا و دیدنی و در عین حال سادگی ازدواج رو در این شهر نشان میداد. همه با لباسهای بسیار شیک اومدند و میزها از قبل چیده شده بودند و از عروس و داماد با هلی شات فیلمبرداری میشد. تصاویری از این ساحل:

ETG99yVqfIcXeSB6x2i3uSojlWoZxEAqgjSH7Zn9.jpeg9WSuq6VlHWNfy9vonJ0F5rLsRcbHWoFjwxrCkT3u.jpeg

در حقیقت این رستوران دریایی این هتل محسوب میشد. چند ساعت بعد در سالن سرباز آمفی تئاتر شو ترکی برگزار شد. تصویری از این شو

این مراسم تا ساعت 12 شب ادامه داشت. بدین ترتیب شب دوم این سفر هم به پایان رسید.

روز سوم : تور سواحل ترنج (Turunc Beach)

همیشه وقتی به سفر میرم سعیم بر اینه که زمان خوابم رو کم کنم و تا میتونم بگردم و از ثانیه ها استفاده کنم. صبح حدود ساعت 6:30 بلند شدم و رفتم به پیاده رو سراسری مارماریس-ایچملر و حدود یک کیلومتر به سمت ایچملر رفتم و برگشتم. در همان زمان ورزشکاران بومی و توریستها رو می دیدیم که در حال پیاده روی، دویدن و ورزش در این پیاده رو رویایی بودند. هوا بسیار مطبوع بود. اکسیژن و طراوت روح رو جلا میداد. با خودم میگفتم چی میشد اینجا زندگی می کردم و هر روز صبح میومدم این پیاده رو دقایقی پیاده روی می کردم! تصاویری از قسمتی از این پیاده رو:

Qn5dgcxfPBGMP46PbJnTPLOmNyMo8sKI74Hfw272.jpegjSAz0ArNIApotAG0exx35TEDlaRLBV7AfcbmNIpI.jpegU5isZK8LXuimVgVPAhdG5IPmsBSQNtFyQdoMqB9L.jpeg48Ypzr72vH2wpOoHYbsnyznQJObrTxC2KMN42ONu.jpegrFm0YPKkkxMW31ode9tkO4yzSu3sjdvoUemXG2tI.jpegxD04VEdBqSxH2P5gJwUoU9a1YupM3BRB2IOL0URE.jpegt817CNTzoQCJWbup8LtF9WlNK0q9cHvKndgUEiZe.jpegEqo1dYeuhisF9djNCIznsuO4PFcYOpQ3nJrLf9SA.jpegdxCMeXqn1DtsBsyQn41vNcjaEjROiN8nbvB5GPH3.jpeg

PWUictunMf2BkUEGdMyu49unNy5mb1ubRBysPXfk.jpeg7fpgo8PPzUCxebrsMLIgNhUwW3pIvl0DIHvQZMax.jpeg

حدود ساعت 8 به هتل برگشتم و پس از سرو صبحانه و برداشتن مایو و وسایل شنا به لابی هتل  رفتیم. راس ساعت 9 ترانسفر مربوطه اومد دنبالمون و مارو به اسکله ساحلی میدان آتاتورک رسوند و سوار کشتی شدیم. تصاویری از این قسمت:

fZHwDjkYUK4eGtk2gxuZA1D5FBlvnaMCyGRfKPSp.jpeg79TqnF4wsVPH69mPErYs8VQNYbNVRApOljwO9c0l.jpeg

کشتی شروع به حرکت کرد. بعد از دور شدن از ساحل و عبور از چند جزیره متروکه سرسبز و چند ساحل نیمه متروکه به یک دهانه غار مانند در دل کوه رسیدیم که آنجا حدود نیم ساعت واسه شنا توقف کرد. در کلیه زمانی که در این تور روی کشتی بودیم موسیقی شاد ترکی برامون گذاشته بود. برخی از این جزایر سرسبز متروکه که از دل دریا بیرون  آمده بود، دقیقا مسیر تور جزیره جیمز باند جزیره پوکت رو تداعی می کنه. آبهای فیروزه ای ساحل این منطقه واقعا دیدنی بود. تصاویر از ابتدای حرکت تا این منطقه:

QnZ9Spyjbgw1YmjFEF2VbjgCME8jXShAe97QNZqp.jpegGPQ3WKO9TEse0jDdhvPrFN8xd8DurgwTFmNBXHYA.jpeg5e0AqBBSr5Xx8hQXZCOK9U2EDV4wekAtIB0r2IUq.jpeg

CJRh62YceDsMBONl9SAm0Vzq3YnKrUpXkjf41Nkx.jpegJHfcu2XSIrPDqqQBX3oYyOaOcI9QBrIS3ye2V0en.jpegC7YnI0RXBFcXMMoUduINtyFw4xoGHZLlCsNViF4j.jpeg

mFluUdzCQzJwl5EhhObgsbHiRO4VuQ88JAOEFpGy.jpegT3VNlYJ0Bc1uhQHAOi6ybw58UzmtWsxho1CDWA3d.jpegwTW4c9kVg1JtC4HQuWYXGptOz7P5DsrzInrYxvkt.jpegBKyotvTgl9QJKVZjp4lCAalwFcXICsTJFbSDLOBC.jpegVzWDYRXa7VSxiIw98VTi8L8WnSSivtpkaLHhvVqu.jpeg

hUwpyW05423vdaP6sWd5XPHHXqqwyZEDQIbduKk7.jpeghApclVjRI3inMmgGZ4Yvn2b8bC5FPmClfqueuXZA.jpegsy6fDeiUUOjLlDTIlAVvTSeSiUV8djGlxSVMbZD4.jpeg

پس از حدود ربع ساعت به سواحل منطقه(شهر کوچک) ترنج(Turunc) رسیدیم. در حقیقت اینجا رو میشه یه منطقه توریستی کوچک قلمداد کرد که ساحل بسیار تمیز و همه نوع رستوران و مراکز فروش و اقامت را داراست. لیدر گفت یکساعت و نیم دیگه همینجا واسه برگشت جمع بشیم. این روستای زیبا شامل یک خیابان اصلی و کوچه های زیادی بود که مملو از مغازه های فروش پوشاک و ... بودند. در این شهر توریستها علاوه بر خرید از شنا در ساحل نیز لذت می برند. این ساحل به روایت تصویر:

XY3AcXCIf1rQ54m0zjJ5GJpps67KY6GRzqrERSTf.jpegFx8Vpje07UppWJ5izUfmUjyYdnn6phNf1MmLqV1x.jpegwxalJA67MATqMlsbv5tx8ICPrHxDLQpswSiGmS7w.jpeg

C66uhlIGJqpG62jtPSxAjCiJwgxpSoCVS7qTaT2M.jpeg1jlQNX5t6BD9CZtp7GmeHP1dx5uFapyd4cEzGjeH.jpeg

7OxXzoSoEmGPm19lcyxt6qzu35ai75qvJOKwhkaZ.jpegLrWZUaGHFo8yOyHThRMQ7hbzuhJu1mgBBiZtfXXK.jpeg

ساعتی رو در این ساحل زیبا گشته و به کشتی برگشتیم و به سمت مارماریس حرکت کردیم. همه رو برای ناهار دعوت کردند که چند مدل اسنک و ماکارونی و مرغ همراه با انواع نوشیدنی غیرالکی  بود که متاسفانه عکسی ازشون ندارم. کیفیت متوسط اما قابل قبولی داشت. نیم ساعت بعد مجددا در یکی از سواحل مترو برای شنا توقف کرد که تنی به آب زده و بسیار لذت بردیم، اما آب بسیار سرد بود. پس از آن با گذر از آبهای زیبا و فیروزه ای این قسمت به ساحل مارماریس رسیدیم و این تور به پایان رسید. تصویری از این قسمت:

PEeefSip7e0hWBIN7Vnioi1xP1XPgYR5m5P8K27P.jpeg9tAVUDlS9x8qDMpjUIQkaqbdpSjGreXr5rtc1fFN.jpegEUaKonMelQzlicQYOWn6NaKqUiQX4YE8JXmc2nvg.jpegKCP3NLPir6vpaZDHIn3nvsU7c7z2SWcyWbsbomOC.jpeg

1L0szlmNrrACmxXn2GLsWkdZwZgErX5PPFjafDEm.jpegvyGroQhffd4q31iatQ7wnMIaR9KqaREmlShzDTfj.jpeg

سپس به هتل برگشتیم و پس از استراحت و رفتن به کافه لیمون داخل هتل رفتیم و سرو بستنی و بعدشم شام و مراسم شوینگ(بنا به دلایل اخلاقی فیلم و عکسها رو نمیتونم ارائه بدم) رو انجام دادیم و این شب هم به پایان رسید.

روز چهارم : تور جیپ سافاری

صبح ساعت 7:30 بیدار شدیم و پس از صرف صبحانه در لابی منتظر ترانسفر این تور شدیم. قبلش خونده بودم که حتما لباس یدکی با خودمون ببریم. این تور که به نظر من بهترین توری هستش که در مارماریس برگزار میشه  توسط جیپهای قدیمی اما شیک از در هتل شروع و به همون جا ختم میشه. یه راننده بسیار باحال با یه عکاس همراه اومدن دنبالمون که بسیار خوش اخلاق بودن و عقب ماشین 10 نفر نشستیم. ماشین به راه افتاد و پس از چند دقیقه عبور از خیابانها ما رو به بام مارماریس بردند و متوقف شدند تا عکاسی کنیم و بقیه جیپها هم بیایند. تصاویری از هتل تا این منطقه:

Y5IBoAeJjUybqGCwQq0wClTWdFFIbXW5GzHLzMw9.jpegqzHgWXpwKxTsedTaZb8rQwh7i5NxsAwkVy9wNj96.jpeg

cIt9AFDR7bhWyMwzdoCeAz8KhXI1OVMR4Y7Cb6mv.jpegaKXb69H5au9hKAmxlcCYFrS6vhFYY5yendM5g1Bw.jpegjUEwDpVG4mhrPM57A4FWQa6aP7Is0MlmpwPO9HcV.jpeg

بعد ازاینکه تمام جیپها دور هم جمع شدند، قسمت اصلی و هیجان انگیز تور شروع شد. وارد یک منطقه جنگی شدیم و در یکجا توقف کردیم. در تمام مدت این تور همون عکاسی که بغل راننده نشسته بود مدام ازمون فیلم و عکس میگرفت. عکاس و راننده همه رو دعوت به چالش آبپاشی روی یکدیگر کردند و برای اینکار تفنگهای آب پاش رو به قیمت 10 لیر کرایه می دادند و راهکار استفاده از اون رو هم آموزش دادند. همه توریستها یکی گرفتند. ما هم همینطور. سپس راه افتادند. توریستها بیشتر از کشورهای اروپایی در این تور بودند. باور نمی کنید خانمهای مسن و غیر مسن چنان آب می پاشیدند و چنان شاد و شنگول بودند که یک لحظه با خودم گفتم اینا کجا هستند و ما کجا!؟ مدام جیپها کنار هم با سرعت کم حرکت می کردند تا توریستها رویهم آب بپاشند. خیلی عالی و هیجان انگیز بود. تنها ضد حال این بود که ما به زعم اینکه فیلم و عکسها رو بعدا از عکاس میگیریم، در این قسمت فیلم و عکس  نگرفتیم و فقط آب پاشی می کردیم. آخر تور متاسفانه عکاس چنان قیمت نجومی را برای ارائه عکسها بهمون گفت که هیچکس موافقت نکرد. با خودمان گفتیم فردا بهمون زنگ میزنه و قیمت معقولتری اعلام می کنه، اما زهی خیال باطل و هنوز که هنوزه غبطه می خورم که چرا مبلغ درخواستیش رو ندادم. بگذریم. بعد از این مرحله، ماشینها همگی در یک مجتمع رفاهی تمیز با نام Camlik Restoran ایستادند تا توریستها لباسهایشان را عوض کنند و برای قسمت بعدی تور تر و تازه بشوند. در اونجا ما هم سه شیشه عسل طبیعی یک کیلویی با طعمهای متفاوت و درجه یک هر کدام به قیمت 25 لیر خریدیم و جوری برایمان بسته بندی کرد که تا خود شیراز ذره ای پس نداد. عسکهایی تا این قسمت:

EczSuN0PsdqD9hoaEeSejJ1NAiNGneauqvDCnXOs.jpeg59ecM7t5yWZ80xvIXiCAoF29uvJBj61GYbqY4XGE.jpeg

SO3KSJaB3G4M2Rii1jXmnhD4UncXUsYa3Ibwr2In.jpegV3Wt6Rjo18dYoO0NYyt5c3bSqmgj9kxqkO7xfbNc.jpeg

پس از حدود یکساعت توقف، راه افتادیم و توقفگاه بعدی حدود نیم ساعت بعد در دل جنگل و مکانی بکر بود که برای سرو ناهار در نظر گرفته بودند و جای بسیار زیبایی بود. غذا که ترکیبی بسیار لذیذ از مرغ به همراه نان باگت بود(متاسفانه عکسی ازش ندارم). تصاویری از این منطقه و رستوران در دل طبیعت:

ناهارو خوردیم و راه افتادیم به سمت ایستگاه بعدی که یک جایی در دل جنگل بود که جیپها پارک کردند و لیدر مارو از راههای ساخته شده تا لب آبشار اون منطقه برد که بسیار زیبا و دیدنی بود. برخی توریستها از هر جایی برای آب تنی استفاده می کردند. در نهایت راننده ها هم که پیش هم نشسته بودند آهنگ زیبایی رو خوندن و این قسمت تور هم به پایان رسید. تصاویری از این منطقه:

JT9cdtgdJb5yM6lOOKEn6APZuMYPr8dIi3CCpV0B.jpegeLrDmHltVekWNgTsgHJ6poUDPrZt40ieTmHjbzW6.jpeggQmIyHBy6Ga6P3cbLI56IjBkueIDjDQAdhNsEYlN.jpegnCA0KrekKhmX1a6ZhVjOGgGXxLn8n5eZB58DsmVU.jpegF8nuQHcLkJR2hY4dFS9xM5fu2LuivrqEcuXpMxLo.jpeg

SF41z7J6BbMTMKUWP37AexmWCw1pJCAz8L7KHwTy.jpegnRQSTv8794prvjvK0PqD2rWqcF7OeEryciGLmBZb.jpeg

حدود بیست دقیقه بعد رسیدیم به آخرین قسمت تور جیپ سافاری که یکی از عجایب آنجا محسوب میشد. جریان از این قرار بود که وسط دریا به عرض کمتر از 5 مترتا مسافتهایی دور عمق آب کمتر از نیم متر بود و شما می توانستید مقدار زیادی در آب دریا پیاده پیشروی کنید که بسیار جالب بود. باطری دوربین تمام شد و صرفا تونستم دو تا عکس بگیرم:

تور به اتمام رسید.

ساعت حدود 6 عصر به هتل برگشتیم و پس از استراحت و سرو شام و مراسم شوینگ بسیار عالی امروز هم به پایان رسید. در جریان باشید که هتل اینقدر برنامه تفریحی برای شما و حتی فرزندان خردسالتون داره که شما می تونید کل اقامتتون رو در هتل و نهایتا سواحل، کافه های مارماریس و ایچملر باشید و لذت ببرید.

روز پنجم:  در هتل  و اطراف نزدیک آن

صبح روز پنجم حدود 8 از خواب بیدار شدیم و بارش باران را شاهد بودیم. پس از سرو صبحانه هر چقدر صبر کردیم تا باران به اتمام برسد، نشد که نشد و تا شب باران می بارید. من صرفا به گشت گذار هتلهای اطراف و ایچملر مشغول شدم  و بعدشم تلویزیون و مراسم داخل هتل رادنبال کردیم و در حقیقت از امکانات هتل UALL  استفاده کردیم. شب هم مراسم شوینگ عالی طبق معمول برگزار شد که بسیار خوش گذشت.  برای شب ششم رستوران ترکی رو که رایگان بود رزرو کردیم. یک قسمت از شوینگ بسیار زیبای آن شب:

روز ششم: گشت در ایچملر

امروز هوا آفتابی و دلپذیر بود و به گشت پیاده و دوچرخه سواری طی دو نوبت در ایچملر مشغول شدیم. خود هتل دوچرخه داشت که نرخش با همه جا یکی و ساعتی 10 لیر با دوچرخه های بسیار تمیز بود(بر عکس دوچرخه های جزیره کیش). تصاویری از گشت تاسواحل ایچملر:

L8Zs3ZFBO4mN20DqbqA3Ry5RBTTP1Jxxy2W8Y9Ps.jpegWCkoP7VZFqUlJZkJAXwYSgS4i3wAgqqgG1l84rYZ.jpeg03xMQM5977jOV6HD8HYaqRMgvV3ZkCbv7yDyGYLQ.jpeguY6l7uwlVKH0tX9Ot1HJR3TBBf6IVmG0Fx7eC694.jpegKuqhj4ehsNnmmiJSo4CxkiOcXIv4CfRsuHihf62u.jpegvN1XV5VqOUnupaLAGjP3oiAOr7rPdbD5y912VsDF.jpeg

XDHNjgMzmkLw86RPOvPVtS9YtgpXUiRWTZmRCRmz.jpegB1eZctt6tGN6kCagJZ3uek2sUtR79sbQytjt6SHh.jpegK6DGfMn8gAJal3BDe7wtDW09GlgH8N4Hh2FJtNGp.jpegd3nDYF6grp3eNMjnZ70x8T3CjBjNA3GpVNKKWZLI.jpeg

TgvVvQo3CpZdJ2UX5fSROk3nJD61OT9majuJ7LbN.jpegbJVzmiEN2UEBTDMBp8OQUL47OYKc8lN7Dh5C6dYD.jpeg

سواحل ایچملر به حدی تمیز و آرام بود که لحظه ای نگاه کردن به آن آرامش خاصی می داد. بنا به اظهار لیدر منطقه ایچملر در سال 2016 به عنوان تمیز ترین منطقه ترکیه معرفی شده بود. فراموش نکنید که مارماریس به سبب طبیعت خاصی که داره یکی از گرانترین شهرهای ترکیه برای خرید ملک نیز محسوب میشه. ویدئویی از سواحل ایچملر:

شب به رستوران ترکی که از قبل رزرو کرده بودیم رفتیم و تا توی منوی کنافه دیدم سریع سفارش دادم. اینم تصویر کنافه:

بعد از اون تقریبا همه غذاها از قبل تعریف شده بود. تصاویری از غذاهای منتخب این رستوران:

طعم برخی غذاها اصلا خوب نبود و در کل راضی نبودیم. در هنگام سرو غذا بهمون گفتن که امشب لب ساحل وایت پارتی هستش و با لباس سفید بیایم ساحل. ما هم لباس شبه سفید پوشیدیم و رفتیم. بسیار خوش گذشت. تصویری از این پارتی:

جالب اینکه آهنگ ایرانی هم پخش کردند. آن شب هم بخوبی خوشی گذشت.

روز هفتم: گشت در مارماریس و خرید و بازگشت

صبح زود بیدار شده و تنهایی از هتل پیاده به سمت مارماریس روانه شدم. باید حداکثر تا ساعت 13 اتاق رو تحویل میدادیم. همسر مشغول پیچیدن وسایل بود. تصاویری از مسیر پیاده هتل تا آخرین نقطه سواحل مارماریس:

ohdN8VXcwHTqZj50WkfqSdoLnN8TNyOqU5Tl24A3.jpegaSGW44hY0BZIKc3uVgadQ5V0D4FUCmBYa4y671SY.jpeg

TpB614VobbZWUDQIJ62QqcHzqaABLJYkZ9Xe0AgZ.jpegW9Ads3wueBQ5xbXqVI4Z1C8z1ZL2NLBBanRO5FG8.jpeg

CMDkNTFJjkxkLzr45N9dhoaSuUgPfYMWv88vEBvL.jpeggEV3N80ulJ7c21H0GYeRIJ5a8kAmHg0RRekw1rrL.jpeg

m8PQidLdJjqXvRzdDZ1F0OTD5PTSrBcR3Gd5kSzj.jpegG9QO9Jg7Jl1o3OmtOZvbo8JayvkbmulUBzBcJPaX.jpeg

پس از اون وارد کوچه پس کوچه های معروف مارماریس شدم. خیلی خیلی قشنگ بودند. پر از کافه با سبک معماری دوست داشتنی، اما همه مشخص بود که شب باز می کنند. اینم چند تصویر از اینجا:

0lA8PoWA7zGbu4V02x0GIOXpVMfDke7bKqhOwF0H.jpegeUIbaVDSSv4V4glIAoktn0bR8LB3AwPOeUxCZjgF.jpeg

نهایتا از بازار مارماریس گذشتم و سریع رفتم و با همسر واسه خرید برگشتیم. تصاویری از این بازار:

Iyng2lYdl4bdMEBetzB655VXRn75g5xfZjFsxufL.jpegaH2dkO0PspD38Efa6TDRWymayWhqLg2MONjqKpCu.jpeg

WV8qMPd9j6wUu3MynLJO9B39NS6uBt2pE2CLqCjO.jpegLOHTTz46HOoJNaAwJf8gG1qHAkyxZGhRVtZRD8xw.jpegrD06EGXC14DYmzPAyZatBb9EClw7j5kC1QDEntZB.jpeg

RnSTmdBNeWDll3ptOjBNkT6Jwk6626tlDs1rBMen.jpegZiaNwnwQrJ3G4pyIzFrRiYEsFYUTvS2bRPO8y6ro.jpeg47cyXMJJgjabIAeGjpSNG9zBoyf4RsiEPYviECxU.jpeg

iPDeRUNwa4UjR8MFE27CCuTmNXm0UjMDIQ8LS7Hs.jpegEpCqRXksjHipZgDJAr409CGXoKmI8Cbyz2CMgnRk.jpegNrOYvFnhWlIvn65K0LGbYCL4Xrv2Mn8FAXX6Mh87.jpegPIzKekLHxyWfNakTHGGZt5ohhyBFsztNtEhvwYCR.jpeg

4B9QZLycu8vjYxelhjM0F4Ur4lRJG7XB8upPP1iu.jpegBSL6VKrNDJKhve77Ou9jHESI6E15LQzzyD4j4AvU.jpeg

بعد از اون برای سوار شدن به دلموش و برگشت به هتل یه سر به میدان معروف 19 می زدیم که تصاویری از اون رو میبینید:

1p4qcKdypUuW4kwIaMltaXUkfAf7Gimod777qPVN.jpegcDItdB0zlAa6gcCdyYVAh4UYbDH5WuNS8hUUSolg.jpegPI6YlWq91XK3yiysAwNEVi8D0YBPvgBq7fvvDsPl.jpeg

شنیده بودم در این میدان شبها مراسم موزیکال رقص فواره ها برقرار هستش، اما نرسیدیم که ببینیم. خلاصه برگشتیم و لوازم رو جمع کردیم و با همان ترانسفری که آمده بودیم با یه دنیا خاطره شیرین از این بهشت ترکیه خداحافظی کردیم و به فرودگاه ازمیر برگشتیم و سر موقع مقرر پروازمون با کیفیت عالی برقرار شد. بدین ترتیب سفر ما به پایان رسید.

نکات مهم:

• حتما تورهای داخلی مارماریس رو شخصا با مراجعه به اسکله اصلی(حاشیه میدان آتاتورک دقیقا جنب کشتیهای پهلو گرفته) خریداری کرده و چانه زنی هم حتما بکنید. تور جیپ سافاری رو حتما تشریف ببرید.
  • دوچرخه کرایه کنید و حتما از انتهای ایچملر تا انتهای مارماریس(حدود 11 کیلومتر) رو یکبار بروید.
  • قیمت پوشاک در این شهر مناسبه و خرید خوبی می تونید داشته باشید.
  • کافه های ساحلی با شبهای زنده مارماریس رو از دست ندید گرچه هتل شما UALL باشه.
  • در انتخاب هتل دقت کنید، بهترین انتخابها فاصله بین ایچملر و مارماریس هستند که اسامیشونو در سفرنامه عرض کردم.
  • سعی کنید فرودگاه مقصد شما ازمیر باشه، چون مسیر دنیزلی به مارماریس دور و کوهستانی هستش.
  • حتما در سفرهای ترکیه اگر به مارماریس نرفتید، تورش رو تهیه کنید. چون به نظر من بین آنتالیا، آلانیا، بدروم، کوش آداسی و مارماریس بهترینش مارماریس محسوب میشه.
  • هیچ نیازی به کرایه کردن تاکسی ندارید و با نفری حداکثر 3 لیر، مینی بوسها(دلموش) شما رو از ابتدای ایچملر تا انتهای مارماریس جابجا می کنند.

در پایان امیدوارم که از این سفرنامه نکات بدرد بخوری گیرتون اومده باشه و چنانچه سوالی داشتید در خدمتم.